Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 19:56 |
Sinds donderdag heb ik mijn rijbewijs en ben dus meteen opzoek naar een auto gegaan. Nu heb ik een oogje op een VW Golf IV 1.9 SDI, maar er stond ook een TDI voor iets meer. Nu vraag ik mij af wat nu het verschil tussen beide is. Is het het vermogen of is de 1 zuiniger dan de andere? | |
LegacyCode | zaterdag 15 juli 2006 @ 19:58 |
TDI is Turbo Direct Injectie en SDI dacht ik Kortom TDI heeft een Turbo, dus ja verschil zit in het vermogen. Welke van de twee zuinigste is, ik gok de SDI. | |
Sloper | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:01 |
SDI is übersloom omdat hij geen turbo heeft, en dat is nog een understatement ![]() ![]() | |
Sloper | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:02 |
Toevoeging: Advies voor TS, betaal iets meer en neem de TDI, na 1 rondje rijden in die bakken weet je waarom ![]() | |
AlohaXa | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:03 |
Ga je echt veel rijden ofzo? | |
Bleh | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:05 |
SDI = Slow Diesel Injection ![]() | |
PsygoN | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:08 |
Denk dat zo'n slome SDI je gaat irriteren naderhand, voor iets meer zou ik toch echt voor een TDI gaan, en ook daar kan je heel zuinig mee rijden maar dat ligt aan je rechtervoet. | |
paarse_paashaas | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:10 |
Hoeveel verwacht je te gaan rijden dan, dat je gelijk voor een diesel gaat? | |
Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:11 |
Ik ga ongeveer 35000 km per jaar rijden (25000 voor woon-werk) en de rest prive. Maar sloom in welk opzicht? Trekt hij langzaam op of heeft hij een lage topsnelheid? Ik tot nu toe in 3 auto's gereden en dat is die van mijn ouders Nissan Almera Tino 2.3 diesel, Opel Astra 1.1 en een Citroen Saxo 1.5 diesel. Qua optrekken heb ik nog niet veel verschil gemerkt, maar dat is omdat ik ook nog zeer weinig rijervaring heb. Ohjah prijsverschil tussen de SDI en TDI was 1000 euro ik meende zelf 100 euro. edit: Mijn ouders betalen een gedeelte mee, die ik bij hun aflos, maar hoe moet ik ze gaan overtuigen van een TDI t.o.v. een SDI. | |
Sjonnjoop | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:13 |
TDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17575&cache=no SDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17572&cache=no In een SDI wil je echt niet rijden tenzij je van heeeeeel erg rustig rijden houdt, iets anders kun je er namelijk niet mee | |
JAG | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:27 |
Ik rij in een Golf IV 1.9 SDI (lease) en het ding is eigenlijk niet vooruit te branden (trekt sloom op en topsnelheid is ongeveer 160) en maakt nog eens veel lawaai ook. Ik maak dan denk ik ook veel te veel toeren bij het optrekken om toch nog een beetje weg te kunnen komen bij het stoplicht. Ik heb ook 's in een TDI versie gereden met de zelfde inhoud en het rijd veel pretiger: sneller, meer reserve vermogen en nog veel stiller ook. Verbruik is waarschijnlijk wel iets slechter op een TDI, de SDI doet ongeveer 1:20 (n.b.: met cruisecontrol, maakt denk ik wel uit). Vergelijkbare TDI zal op 1:16 - 18 liggen gok ik. Begrijp me goed: het is zeker geen slechte auto: best wel ruim en heeft een goede wegligging, maar ik had toch erg graag een TDI gehad. | |
Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:37 |
Hmz, dan moet ik maar eens overleggen om de TDI te nemen, is ook heel andere kleur. Maar ik wil geen slak hebben... | |
mvmoock | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:48 |
ik rij vaak in een vw transporter tdi 2.5 d8t k maar ookal laad je hem helemaal vol hij komt nog steeds bij de 160-170 yihaaah ![]() en optrekken wat ie doet niet normaal gewoon. | |
Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:50 |
Iemand tips om je ouders over te halen tot de aanschaf van een TDI en dus een extra lening van 1000 eruro? | |
Euronymous | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:52 |
is een betere investering... tdi kan je eventueel makkelijker weer door verkopen.. | |
Lord_Vetinari | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:55 |
quote:Mijn TDI (Seat Leon) doet 1:21 gemiddeld en cruise control op 80 km wegen doet ie 1:30 ![]() | |
Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:55 |
quote:Hij staat genoteerd op tip 1. Opzich is de TDI die ik op het oog heb 6000 euro, met 210000 op de teller is dat een beetje goede combinatie? | |
Pony-Lover | zaterdag 15 juli 2006 @ 20:56 |
De restwaarde van de SDI zal idd ook veel minder zijn dan die van de TDI. Dus tenzij je van plan bent die auto helemaal op te rijden is dat ook een punt om rekening mee te houden. | |
Binnetie | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:01 |
Ik heb het er over gehad en nu krijg ik te horen dat mijn ouders niet bij willen leggen voor een auto en ze zeggen dat ik eerst maar een goedkoop ding moet nemen. Dan is het budget maar 3000 euro en een Golf IV is een hele degelijke auto vind ik. | |
jcr83 | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:02 |
Rij zelf in een Seat Leon Tdi (rode I) en eerlijkwaar voor een diesel echt heerlijk, verbruik is normaal, m'n baas heeft zelfde model en die rijdt soms wel 1 op 18. Neem de TDI heb je achteraf altijd meer lol dan SDI | |
Lord_Vetinari | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:02 |
Er zijn ook oudere TDI's hoor. | |
Diepvriez | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:18 |
meneer heeft amper zijn rijbewijs en wilt al op een wild paard.... ![]() | |
Repeat | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:25 |
quote:right, 1 op 30 ![]() | |
Lord_Vetinari | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:26 |
quote: ![]() ![]() Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is. | |
meranto | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:50 |
quote:Bij een nieuwe Leon (iig) kan je ook direct instellen dat je het verbuik in 1 op x km wilt weergeven ipv x liter op 100km, is nog altijd prettiger aflezen | |
XpectorNL | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:58 |
quote:en als ie de koppeling intrapt verbruikt ie helemaal niks! Echt supper gewoon! ![]() ![]() ![]() | |
DRIX | zaterdag 15 juli 2006 @ 21:58 |
het verbruik van een tdi is uiteindelijk lijkt me ook minder. Omdat je met een sdi waarschijnlijk meer toeren gaat maken dan dat je met een tdi gaat doen omdat deze meer koppel heeft. Owja 1.9 tdi's heb je ook in verschillende uitvoeringen beginnend bij 90 pk en eindigd bij 130pk voor de auto die jij zoekt. | |
MrSASO | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:17 |
quote:Een 1.9 TDI met 90 PK noem ik geen wild paard. ![]() | |
Repeat | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:28 |
quote:snel genoeg hoor. | |
De_Melkboer | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:31 |
De SDI is gewoon de ongeblazen versie, eigenlijk het oude concept diesel, technisch eenvoudiger dan een TDI, maar ook trager, en minder gewild op de markt, dat is zeker, maar net als schildpadden, ze gaan niet hard, maar kunnen heel oud worden. Alleen moet je met een TDI even wat geduld hebben na een lange rit, even stationair laten draaien totdat de turbo stil staat. Maar een TDI is ook wel weer goed te chippen, dan heb je er zo 20 pk. bij. Voorkeur: De TDI, maar hou wel je onderhoud in de gaten, olie, distributie, kunnen kritiek zijn. | |
dahei | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:32 |
quote:Er staat dat er 138gram per kilometer Co2 uitstoot is. Is dit niet wat veel? quote:Als je dan één op twintig rijdt, dan heb je 2.7Kilo Co2 uitstoot per liter diesel? Dit lijkt me vreemd, ik ga er dus vanuit dat ik het maar niet snap! ![]() | |
Racemol | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:34 |
quote:Maar nogsteeds geen wild paard... Ik rijd zelf ook een golf IV alleen dan de 1.6 benzine uitvoering met 100PK geloof ik. Is ook snel genoeg maar weer geen wild paard.. | |
MrSASO | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:35 |
quote:Wat hij zegt. | |
btb | zaterdag 15 juli 2006 @ 22:43 |
Ik heb gehoord dat het verbruik van een TDI iets beter zou zijn dan bij een SDI, maar dat is maar van horen zeggen.Ik heb een bovengemiddeld rustige rijstijl aangezien een SDI toch niet vooruit te branden is, of je het gas nu intrapt of niet. Wanneer ik gewoon lekker rustig rij (wel maximale snelheden) haal ik 1:20 eenvoudig. Rij ik zo'n 100 km/h een paar honderd km achter elkaar dan wordt de 1:25 makkelijk gehaald. Maar dat vergt wel de nodige discipline ![]() Richting vakantiebestemming hou ik meestal 130 km/h aan en dat gaat prima (vw polo 1.9 sdi uit 2000 welke netjes is onderhouden). | |
PietjePuk2 | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:05 |
quote: ![]() Het is Suction Diesel Injection | |
Sjonnjoop | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:11 |
quote:ik snap het ook niet ![]() Staat hier wat over ; http://en.wikipedia.org/wiki/Low-energy_vehicle | |
Palomar | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:49 |
Je hebt net je rijbewijs. Echt veel feeling voor rijden zul je nog niet hebben, dus ik denk dat je de eerste tijd toch niet echt zult merken dat je auto zo sloom is. Leer eerst eens rijden en dan ruil je hem over een jaar ofzo in voor een snellere ![]() | |
yup | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:53 |
TDi is zeker weten zuiniger dan SDi. 100% zeker weten. Als je normaal optrekt zeker, als je met beide gaat knallen zal de TDi meer verbruiken, maar dat doet bijna niemand altijd dus zal de TDi zuiniger zijn. Bij normaal gebruik verbruikt een TDi wat minder dan een SDi doordat je hoger koppel hebt (je hoeft het pedaal heel wat minder diep in te trappen als je even wilt optrekken, bijv. om iemand in te halen. Verder gaat een TDi ook heeeel lang mee, en de restwaarde van een TDi is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat hoger dan een SDi, SDi's zijn bijna helemaal niet gewild, ze worden alleen gekocht door mensen met een laag leasebudget, die per se een Golf 4 willen (nieuw dan toendertijds), en verplicht moeten dieselen. Als een SDi net in het budget past moet het maar. Same story voor de nieuwkopers en de 2ehands kopers.... Dit verhaal geldt ook voor een BMW 316/316i, dat is gewoon een budget model voor mensen die per se een 3 serie willen rijden, maar eigenlijk maar net een 316i kunnen/willen betalen... | |
Rekkie | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:55 |
quote:Yep echt wel.... mijn TDI ook Leon doet het ook ![]() | |
yup | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:58 |
quote:Theoretisch of echt gemeten ? WAnt niet alles is waar wat je boordcomputer zegt ![]() | |
Rekkie | zondag 16 juli 2006 @ 00:06 |
quote:Gemeten.... Na 100 km op een 80km snelweg te hebben gereden een keer getankt (en voor aanvang ook natuurlijk) en het verbruik was toen 1 op 28.6 (3.5 liter, bijna 3,6 op 100 km) | |
_Drake_ | zondag 16 juli 2006 @ 00:42 |
Tdi zuiniger omdat deze een veel groter rendament heeft, ik heb zelf moeten rijden (lease, en geen keuze)in een Slome Diesel Irritatie seat ibiza, en ik kan je vertellen ik wil nooit mee in zo'n trage traktor zo'n mooi auto en dan zo'n trage strontmoter. | |
Palomar | zondag 16 juli 2006 @ 01:00 |
Ghehe, zelfde als die sjonnies met zo'n gepimpte Golf met kameleon-lak, 19" spinners, spoilers, geblindeerde ramen etc. en dan zie je achterop SDI staan met bijbehorend tractorgeluid ![]() | |
Repeat | zondag 16 juli 2006 @ 01:10 |
quote:een sjon koopt echt geen diesel hoor. Jij bedoelt de gofljes 1.6 ![]() | |
Palomar | zondag 16 juli 2006 @ 01:27 |
Echt wel diesel hoor, zijn ook vaak als ik het zie van die negerts die niet gehinderd zijn door enig verstand van autotechniek. Als het maar glimt he ![]() | |
E-ratic | zondag 16 juli 2006 @ 08:22 |
SDI staat voor Synchroon Diesel Injectie en is niet bepaald snel. En is wel zuiniger dan een TDI hoewel dit vrij weinig is. Ga gewoon voor een TDI, meer fun, en voor gebruik maakt het op zich niet veel uit tenzij je constant aan het doortrappen bent | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 10:49 |
quote:SDi is gewoon "sauge diesel (direct) injection" hoor. | |
E-ratic | zondag 16 juli 2006 @ 11:26 |
quote:niet | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 11:37 |
quote:Sure. Op de officiele Israelische Skoda site staat het notabene zelf: http://www.skoda.co.il/app/techDictionary.asp (zoek maar naar SDi) Heb helaas geen ander officieel site gevonden die het bevestigd, maar SDi is toch echt Sauge Diesel (direct) Injection. En ik vind het gewoon een zeer domme benaming omdat een diesel per definitie injection is. Alleen er zijn direct en indirect ingespoten dieseltjes... Maarja TDi of SDi klinkt zo lekker vlot ofzo. Dan heeft Ford nog een veel betere benaming: TDDi (Turbo diesel direct injection). | |
Kluupkluup | zondag 16 juli 2006 @ 11:57 |
Mn pa heeft ook een VW 1.9 SDi (VW Polo Variant). En ik kan je bevestigen dat ze niet snel optrekken. Maar het is zeker niet irritant traag. Als je een 'sportieve' rijstijl (:') ) hebt, is het niks.. Maar hij is behoorlijk zuinig: 1 op 15 / 1 op 20.. | |
Kluupkluup | zondag 16 juli 2006 @ 12:02 |
TDi heeft heel veel varianten zie ik.. Met ook hele verschillende prestaties. autoweek | |
Hyperdude | zondag 16 juli 2006 @ 13:39 |
quote:Verstandig van je ouders ![]() Koop je toch eerst een ouwe Golf of Polo. Heb je ook geen slecht huneur als er een krasje op komt. Hoeveel kms/per jaar heb je het over? Vorig jaar kon ik een prima Golf 1.8 benzine III uit 1991 met 130000 km op de teller aan de straatstenen niet kwijt. Die kan je vast voor weinig vinden! Oja SDI zuigt, letterlijk en figuurlijk. | |
Repeat | zondag 16 juli 2006 @ 13:50 |
ik zou sowieso voor een kleine jap gaan, kost geen reet, makkelijke techniek, goedkope verzekering en wegenbelasting, makkelijk te onderhouden etc. | |
Bartholomeus | zondag 16 juli 2006 @ 14:01 |
Ik zou gewoon kijken wat er voor 3000 euries op diesel te krijgen valt. Autotrack is je vriend ![]() Ik rijd zelf een Golf4 100pk TDI die gechipt is naar 130pk, en daarmee rijd ik net 1 op 18, als ik ontzéttend m'n best doe. Als ik normaal rijd, en da's niet asociaal knallen, maar ook zeker niet te langzaam rijden, doet ie iets tussen de 1 op 16 en 1 op 17. Ik heb wel gemerkt dat het verbruik iets omhoog gegaan is toen ik er bredere banden onder heb laten leggen (235'ers), met dezelfde rijstijl op de normale 195 banden, kwam ik ook net aan 1 op 18 ![]() | |
Adfundum | zondag 16 juli 2006 @ 15:19 |
quote:Eerst wilden ze het Autmatic Injection Diesel System noemen, maar dat verkocht niet op de een of andere manier. ![]() | |
Threepio | zondag 16 juli 2006 @ 15:35 |
quote:Kleine jappen zijn altijd aan te raden tenzij je moet dieselen ![]() | |
MikeyMan | zondag 16 juli 2006 @ 15:36 |
quote:Nouja... Volgens mij hebben honda en toyota toch een stel puike diesels in elkaar gedraaid... En ook isuzu doet aardig mee... | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 15:50 |
Waar staat HDI eigenlijk voor... Wij hebben een Peugeot 406 HDI.... | |
Viper_74 | zondag 16 juli 2006 @ 16:01 |
De HDi- is een common rail dieselmotor met elektronisch geregelde inspuiting onder zeer hoge druk (1350 bar), waardoor een zeer nauwkeurige dosering van de brandstof mogelijk is. Oftewel TDI common rail techniek | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 16:03 |
Sorry. Ik bedoel de letters HDI | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 16:07 |
quote:H zal wss een Frans woordje zijn en Di = Diesel injection (Waarmee gewoon direct injection diesel wordt bedoeld)... | |
Threepio | zondag 16 juli 2006 @ 16:07 |
quote:inmiddels wel, maar als je wat kleinere/oudere auto's zoekt heb je een probleem... Misschien is een Yaris diesel dan nog wat, dat weet ik niet precies. | |
Pietverdriet | zondag 16 juli 2006 @ 16:10 |
SDI (VAG)staat voor Saugdiesel Direct Injection TDI (VAG) staat voor Turbo(charged) Direct Injection HDI (bij PSA) High Pressure Direct Injection | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 16:15 |
quote:Die direct mag je vervangen voor diesel bij de VAG producten. Die I staat voor direct injection. Een 1.9 TD zou dan ook een I mogen dragen, en dat doen ze niet ![]() | |
Pietverdriet | zondag 16 juli 2006 @ 16:16 |
Het voordeel van een SDI is dat ie minder storingsgevoelig is, goedkoper en makkelijker te onderhouden en een langere levensduur hebben. Nadelen dat ze duidelijk minder vermogen hebben bij dezelfde motorinhoud | |
Pietverdriet | zondag 16 juli 2006 @ 16:20 |
quote:TDI is een beschermd handelsmerk van de VAG en staat voor: „ Turbocharged Direct Injection“, hoewel ook vaak als „Turbodiesel Direct Injection“ geschreven. Hierom mogen andere automerken de aanduiding TDI niet gebruiken, alleen auto´s van VAG mogen dit gebruiken. Met één uitzondering, de Ford Galaxy, die met een VAG motor is uitgerust en samen met VW en Seat geproduceert wordt.. | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 16:26 |
hahaha BMW houdt het lekker makkelijk. BMW zet tegenwoordig doodgewoon een dikke D achter de type aanduiding ![]() | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 16:26 |
quote:Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken... Volvo heeft ook TDi gehad hoor... | |
yup | zondag 16 juli 2006 @ 16:28 |
quote:http://www.considine.nl/n(...)euwsbr%20525x297.pdf Check deze PDF maar, het staat linksboven op de 2e pagina, Audi merkrecht en TDi ofzo staat er... (onder het kopje merk en wet) | |
MikeyMan | zondag 16 juli 2006 @ 16:34 |
quote:Dat was ook een VAG motor... Overigens.. .Die H in HDI zal wel voor haute pression staan... | |
Pietverdriet | zondag 16 juli 2006 @ 16:36 |
quote:En wie heeft dat blok gemaakt? | |
Pietverdriet | zondag 16 juli 2006 @ 16:38 |
quote:Als europees handelsmerk is het afgewezen volgens dat artikel, maar niet voor de Duitse wet.. | |
Binnetie | zondag 16 juli 2006 @ 16:45 |
quote:Ik verwacht er 24000 voor het werk mee te rijden (minimaal) en daar overheen komen nog mijn prive kilometers. Ik krijg 19 cent kmvergoeding. Ik denk dat het totaal uitkomt op een 35000 km per jaar. | |
Binnetie | zondag 16 juli 2006 @ 16:50 |
Vandaag heb ik wat rondgekeken voor een andere auto. De volgende auto heb ik gezien wat me ook wel wat leek: - Opel Astra 1.6 met G3 (vanaf fabriek), heeft 135000 gelopen en ziet er als nieuw uit. Al die tijd hebben er oudere mensen meegereden. Op de bekleding is niks aan te merken je ziet niet of er iemand in heeft gezeten. De auto is ook helemaal compleet elektirsche ramen en spiegels, airco, stuurbekrachting cd speler met 6 cd wisselaar. Mijn vraag is alleen wat kan je van een auto verwachten die al 135000 op gas heeft gereden? | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 16:50 |
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..? ![]() Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter... 1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek 2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig 3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee 4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal 5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik ![]() 6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design) 7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten 8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur ![]() 9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen eeeh meer weet ik niet ![]() | |
ThaFreak | zondag 16 juli 2006 @ 16:59 |
quote:een beetje gedateerd artikel! zoek eens bij de merkenbureau's op tdi voor de grap! | |
Palomar | zondag 16 juli 2006 @ 18:09 |
quote:Volvo heeft volgens mij ook eigen motoren. Wij hebben thuis een V70 uit 2000 met een 5 cilinder TDI. Weinig op aan te merken, genoeg vermogen. Alleen jammer dat je de turbo niet hoort ![]() De nieuwere modellen hebben een D5 motor, maar daar heb ik geen ervaring mee. En de S40/V50 hebben nog weer 4 cilinder uitvoeringen. Geen idee of die ook van Volvo zijn. | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 19:21 |
Ik weet ook niet of de motoren wel van volvo zelf zijn. Daarom had ik het niet tussen gezet. haha ik vind het zelf ook jammer dat ik bij die van onze de turbo ook niet hoor. Alleen met raam open ![]() | |
M5 | zondag 16 juli 2006 @ 23:10 |
quote:leuk, maar er worden steeds meer motoren van merken onderling gebruikt, zo heeft Ford HDI motoren (1.4, 1.6 en 2.0, maar niet in de Mondeo) die ze als TDCi verkopen, Mitisubishi heeft VW TDI's, Opel (1.3 en 1.9) heeft JTD's, Volvo (4 cilinders) heeft ook HDI's, net als Mazda.... etc. ![]() | |
The_Goeiste | zondag 16 juli 2006 @ 23:28 |
quote:Ik heb helaas (misschien wel gelukkig) geen ervaring met een opel op gas, wel met een dieseltje maar daar heb je niets aan. Wat misschien wel handig is voor een goede reactie is om het bouwjaar te vermelden van de auto. Een F astra is heel wat anders dan een G astra bijvoorbeeld | |
Dynaudio | zondag 16 juli 2006 @ 23:58 |
quote:Van ford staat al tussen PSA.. en van ford zelf staat dan als TDCI.. Mitsubishi staat en volvo staat er ook niet tussen.... | |
Catch22- | maandag 17 juli 2006 @ 00:08 |
quote:tegenwoordig? naja, zoek maar eens op wat de inhoud van een 535d is | |
Binnetie | maandag 17 juli 2006 @ 00:08 |
quote:Het betreft een opel astra van september 1998. | |
Catch22- | maandag 17 juli 2006 @ 00:09 |
quote:ik denk dat jij begint te huilen als je de turbo ziet diesels hebben echt kleine pietluttige turbo's hoor, vandaar dat je ze niet echt hoort.. Om flames te voorkomen; ik rij heel graag diesel | |
Palomar | maandag 17 juli 2006 @ 00:15 |
quote:Bij VW's en Opels hoor ik toch wel vaak zo'n blazend geluidje als ze accelereren. Bij Volvo's hoor je dit totaal niet (althans de V70). Ik weet ook wel dat zo'n turbo niet zo veel voorstelt (zijn het niet low-pressure turbo's?), maar bij sommige diesels hoor je ze wel. | |
Catch22- | maandag 17 juli 2006 @ 00:18 |
naja, dat ligt meer aan hoe de fabrikant wil dat het klinkt... Je hebt ook altijd van die ricers die zeggen "Ja die diesel is sneller ! Maar als ik ook een turbo heb dan blablablabla" Dus. Het zou ook kunnen dat je hem bij de 130pk versie beter hoort dan bij de 90pk versie, om duidelijke redenen | |
Dynaudio | maandag 17 juli 2006 @ 00:27 |
quote:3 liter. | |
Catch22- | maandag 17 juli 2006 @ 00:28 |
ja, zo logisch is het dus niet meer, helaas Volgens mij klopt het bij de laatste 2 series weer wel trouwens @ bmw, buiten de 535, maar die is een 535 en geen 530 omdat het een biturbo is | |
Sloper | maandag 17 juli 2006 @ 01:36 |
quote:Vroeger was een 316i een 1.8L een 318i een 2.0L en een 320i een 2.2L | |
PNG | maandag 17 juli 2006 @ 04:56 |
nou de Turbo. Simpel. | |
PNG | maandag 17 juli 2006 @ 04:56 |
quote:2.2 ja ? boeiend. | |
geelhoed | maandag 17 juli 2006 @ 07:56 |
Een diesel zonder turbo rijden is zondigen tegen de wetten van de thermodynamica. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 07:58 |
quote:seat en betrouwbaar ![]() | |
wimwerf | maandag 17 juli 2006 @ 09:48 |
quote: ![]() | |
Tommy_Kuklinski | maandag 17 juli 2006 @ 09:50 |
Met een SDI moet je zo hard trappen om überhaupt vooruit te komen dat je waarschijnlijk zuiniger rijdt met een TDI. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 09:52 |
quote:waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen. Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me. Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d. Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn. | |
Tommy_Kuklinski | maandag 17 juli 2006 @ 11:38 |
quote:Een simpel voorbeeld is het invoegen op de snelweg, ik heb er namelijk persoonlijk een hekel aan om met < 80 km/u in te voegen op een snelweg. "Wij" hebben hier overigens een tijdje een Caddy SDI gehad en ik ben erg blij ondanks dat ik zelden in die auto rij het nu een TDI is. | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 12:08 |
Ik heb niet alles doorlezen en meby is het al gezegd, maar een SDI+airco=1 grote ramp! Ik heb 9 maanden met een golf4 sdi gereden, en als ik de airco opzette, voelde ik de auto meteen inhouden. Optrekken is ook geen lachertje als dat ding opstaat, als ik er een tijdje mee gereden had dan ging hij nog trager. En qua verbruik, zelfs op de site van VW gaven ze destijds al aan dat de TDI zuiniger is. Het was maar 0.1l/100km verschil maar het was toch in het voordeel van de TDI. Het ergste aan een SDI is dat als je ff iets meer kracht nodig hebt, je het niet hebt. Met een TDI kan je indien nodig ff pedal 2 the metal gaan (bv. de vrachtwagen die je inhaalt geeft ineens gas bij en ineens komt er een tegenligger uit een zijstraat + SDI -> not fun!) * darkske is happy nu met zijn 115pk TDI ![]() | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 12:16 |
quote:Het gaat er niet om de snelste te zijn, maar voldoende vermogen te hebben om bv veilig in te halen op een provinciale weg als er een trekker voor je rijdt, om de Airco te kunnen laten draaien, om met een volle auto een helling op te komen, om vlot een kruispunt te verlaten zodat je het verkeer niet lastig valt.. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:18 |
quote:niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden. en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor ![]() | |
Tommy_Kuklinski | maandag 17 juli 2006 @ 12:25 |
quote:Wel om b.v. in te voegen op de snelweg en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen. | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 12:29 |
quote:En de airco aan terwijl je met z´n vieren en bagage een heuvel op probeert te rijden? Nu kom jij waarschijnlijk met de opmerking dat een Airco niet nodig is, omdat de ramen open kunnen, hmmm? | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 12:29 |
Heb je eigelijk OOIT als met een SDI gereden? Je rijd zelf met een TDI maar omdat je DENKT dat een SDI meevalt, dan is het ok voor jou? Want wat jij zei, zei ik vroeger ook, tot ik daadwerkelijk een tijd met een SDI gereden heb en ik kan je zeggen: NOOIT meer! ![]() Zoals ik en andere al zeiden, het gaat hem niet om als een gek als eerste weg te zijn van het kruispunt, het gaat om de marge die je hebt. Bij een SDI is die er praktisch niet, je kan daar echt niet harder optrekken dan dat je al gaat, zelfs niet als je hoger in de toeren gaat. En het heeft echt niets met inzicht te maken, het enige inzicht dat ik geleerd heb gij een SDI is dat voorsteken waar er enig risico is = not done is. En met risico bedoel ik dan mij voorbeeld hier hoger: lange rechte baan met duidelijk zicht, vrachtwagen rijd 50 en je mag er 70, ik steek voorbij en dan komt er net een tegenligger uit een zijstraat, met een TDI duwt je ff bij en je bent er zo voorbij (zelfs als de vrachtwagen beslist om op dat ene moment gas bij te geven), met een SDI breekt begint alleen je hart meer toeren te maken | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:39 |
quote:als je geen marge zou hebben dan trek je dus altijd volgas op. en dan heeft het dus met je eigen rijstijl te maken . ik heb 2 jaar lang een sdi gehad, en heb nooit problemen gehad. tuurlijk doe je iets langer over inhalen, maar met een juist inzicht mag dat voor niemand een probleem opleveren. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:40 |
quote:ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben. | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 12:48 |
Zucht ![]() Jij mag mij uitleggen hoe ik kan inzien dat op een weg waar er geen tegenliggers zijn er uit een zijstraat waar ik geen zicht op heb, er ineens tijdens het inhalen een tegenligger gaatuitkomen? Inzicht hebben is 1 ding, de toekomst voorspellen is iets anders. En ja, geen marge, zelfs als je niet volgas rijd. Ik reed bijna nooit volgas(tenzij de airco opstond), maar zoals in mijn voorbeeld wanneer ik het wel moest doen, dan voel je gewoon geen geschil, tuurlijk gaat hij harder rijden, maar tegen een irritant traag tempo. Als ik mijn gasindruk, wil ik reactie voelen, niet eerst 2 seconden wachten totdat de motor zin heeft om te reageren Btw, airco noem ik tegenwoordig standaard ipv luxe ![]() Vriend van mij met een sdi ging ooit eens naar een VW garage om airco te laten jinstalleren, garagist begon te lachen toen hij zei dat het voor een SDI was. In ieder geval, de ene zal zeggen dat een SDI voldoende is, een ander zegt dat het rommel is, ik hoor duidelijk bij de laatste. Voor de TS, ga ze eens uittesten, maar wel ff langer dan op en af de straat want dan zal je ook zeggen: SDI is voldoende | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 12:49 |
quote:En het heuvel op rijden? Het invoegen op de Snelweg? | |
Repeat | maandag 17 juli 2006 @ 12:50 |
quote:nou moet je ook niet overdrijven. Je kan in een 2CV ook elke heuvel op die je wilt, gaat alleen wat langzamer ![]() Invoegen gaat idd langzamer, maar als je hem in 4 houdt gaat dat best goed hoor... | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:50 |
quote:ja zoals ik al zeg gaat het minder snel, maar ik vond het nooit enorm storend. je moet gewoon goed kijken en anticiperen. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:53 |
quote:als je een zijstraat ziet moet je gewoon helemaal niet inhalen. en bij een vw tdi moet je ook altijd maar wachten of de turbo pakt. de meeste tdi;s van vw beginnen pas bij 1750 toeren. als je netjes 50 in 5 rijdt in de bebouwde kom moet je dus ook even wachten voordat de turbo in werking treedt. anders moet je een hdi van peugeot nemen, die pakken direct op en zijn bijna net zo snel als de vw motoren. | |
Tommy_Kuklinski | maandag 17 juli 2006 @ 12:54 |
quote:Airco luxe? Dat is tegenwoordig standaard. | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 12:55 |
Ik ga niet zeggen dat je niet normaal kan rijden met een SDI, je kan het perfect maar je moet indd iets meer allerter zijn bij bepaalde situaties, minder rijplezier hebben en wat langer achter een vrachtwagen hangen op de autostrade in die verse uitlaatgassen die via je raam binnenkomen want de airco kan je niet aanzetten ![]() Maar wat ik nooit zal begrijpen, is dat mensen 1000 euro minder zouden uitgeven aan een SDI als ze voor dat bedragje een TDI zouden kunnen hebben. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 12:55 |
quote:bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe. ![]() | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 13:00 |
quote:ik kan een zijstraat niet zien als die achter een huis ligt op 100m voor mij terwijl er ook een vrachtwagen voor mij rijd, nogmaals: ben niet helderziende ![]() En ik rijd geen 50 in 5de als ik van plan ben om een vrachtwagen in te halen, wat zei je nu weer ivm inzicht? En dat turbogat valt goed mee, als je indd 50 rijd in 5de zal het wat langer duren om op 100 terug te zitten maar zelfs dat gaat sneller dan met een SDI quote:Is nochtans standaard op mijn a4 :p | |
MikeyMan | maandag 17 juli 2006 @ 13:01 |
ergo: niet inhalen met een SDI... | |
Tommy_Kuklinski | maandag 17 juli 2006 @ 13:02 |
quote:Uiteraard moet je ervoor betalen, voor niets gaat de zon op. Maar als je nu een nieuwe auto koopt zonder airco ben je niet verstandig bezig (mede omdat je auto een stuk meer afschrijft.) | |
Repeat | maandag 17 juli 2006 @ 13:03 |
laat maar, offtopic ![]() | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:04 |
quote:dan moet je niet gaan inhalen. als het op een 80 km/h weg is hoef je niet eens in te halen. op een 100km/h weg kan ik me niet voorstellen dat er zomaar een huis staat inclusief splitsing. en binnen de bebouwde kom lijkt het me ook niet handig om een vrachtwagen in te gaan halen. ik had het over de situatie binnen de bebouwde kom 50 in 5 rijden. ![]() | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:05 |
quote:mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil. en wat is een stuk meer afschrijven? ipv 300 per maand dan 400? ![]() | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 13:06 |
quote:bwo, elek ramen vanvoor en centrale vergrendeling met remote. Airco is trouwens autom en niet half auto. Die ik gekregen heb heeft ook park assis en lederen pakketje erbij, maarja, leasebak, zou er zelf ook geen 28k aan kunnen geven, koop ik wel een peugeot,renault, full option ![]() Maar zeker geen SDI of iets gelijkaardig quote:Airco kost toch niet zoveel? Bij een golf5 220euro full auto. Daar ga je toch geen jaren voor in de hitte zitten? | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:08 |
quote:er zijn maar bitter weinig mensen die 28k kunnen uitgeven voor een auto. de meesten lenen er namelijk voor. | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 13:09 |
quote:Whahahahahaha Wat denk jij dat na 3 jaar en 100.000 Km meer op afschrijft (verschil aankoop/verkoop) Een Golf TDI met airco/Climatronic Een Gold SDI zonder | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:17 |
quote:ja zo kan ik het ook wel. ![]() ik heb het over een golf tdi met en zonder airco. daar zit niet een heel groot verschil in. maar dat is mijn ervaring. ![]() | |
darkske | maandag 17 juli 2006 @ 13:21 |
Het is misschien geen groot verschil, maar zoals ik zei, is die 220euro extra dan wel zo groot? Vroeger koste airco meby 1000 euro meer, maar nu hoef je toch niet na te denken ofdat je het neemt of niet? ![]() | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 13:24 |
quote:Nee, je had het erover dat een SDI een verstandige aankoop was en een TDI niet nodig, en dat Airco luxe was en niet opleverd bij verkoop. Goed. Dan tellen we die bij elkaar op, Je koopt nu een TDI met Airco (geheel tegen jouw advies) en een SDI zonder (Jouw advies) en verkopen die na 3 jaar met een ton op de teller. Waar ligt het grootste verschil schat je over drie jaar tussen de aan en verkoop prijs? Ik wed zonder meer dat je enorm je best moet doen de SDI kwijt te krijgen, en de TDI wordt je voor de verkoop al gevraagt of je hem niet wilt verkopen. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:24 |
quote:goed, je gaat de zaken verdraaien. ik ben klaar met deze discussie. ![]() | |
Puur | maandag 17 juli 2006 @ 13:26 |
quote:Bedoel je dat een TDi efficienter is? ![]() Is het niet zo dat een TDi en een SDi in principe evenveel vermogen uit een liter brandstof kunnen halen? Alleen heeft een SDi daarvoor een grotere en zwaardere motor voor nodig, wat niet zo efficient is. Ook is de verbranding in een turbomotor vaak iets beter. Zoiets heb ik ooit eens gehoord... | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 13:28 |
quote:Waar heb ik ongelijk? Waar verdraai ik zaken? | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:35 |
quote:je hebt me nergens horen zeggen dat ik mensen afraad om een tdi te kopen, ik heb er zelf ook 1. echter, zoals men het rijden met een sdi hier voorstelt (het zou een groot drama zijn) daar ben ik het abslouut niet mee eens. dat heb ik aangegeven. een sdi en een tdi moet je niet met elkaar willen vergelijken. daar komen hele andere doelgroepen op af. feit is en blijft dat de sdi minder vekocht wordt. dat een tdi heel anders afschrijft dan een sdi lijkt me duidelijk. echter 2 tdi wagens waarvan 1 met en 1 zonder airco laten afschrijven zit niet zo heel veel verschil in. geen appels met peren gaan vergelijken aub. | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 13:38 |
quote:Okay, laten we deze redenering eens volgen. Denk je dat als je nu een golf TDI koopt zonder airco, dat je die over 3 jaar goed kwijt kan? Ik denk voor duidelijk minder dan eentje met. Airco is quasi nu al standaard, en over 3 jaar helemaal, dan is het net zo standaard als een verwarming. | |
S1nn3rz | maandag 17 juli 2006 @ 13:50 |
quote:' het kan, maar ik denk dat de golf een dusdanig courante auto is dat je deze in elk geval wel kwijtraakt. met of zonder airco. mits prive gebruikt ben je namelijk zelf degene die de mate van afschrijving bepaald. als de afschrijving te hoog is hou je de auto. nogmaals, ik denk niet dat het verschil heel groot zal zijn. maar dat hangt ook een beetje van je handelsdrift af en hoe je de auto gaat verkopen. | |
Pietverdriet | maandag 17 juli 2006 @ 13:54 |
quote:Geen appels en peren vergelijken, schat, het enige verschil was de airco weet je nog? Het verschil zal er zijn en over drie jaar zal het een duidelijk verschil zijn. Over dríe jaar wil alleen een koopjesjager nog een auto zonder airco. | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 21 juli 2006 @ 08:47 |
quote:Sterker nog, dat is nu al het geval. | |
errorken | vrijdag 21 juli 2006 @ 17:11 |
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald. De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard). | |
yup | zaterdag 22 juli 2006 @ 00:19 |
quote:Ze zijn zelfs behoorlijk betrouwbaar, kunnen dan ook heel wat meer tegen koude motor-raggen dan een gewone TDi... 300k is niks voor zo een ding, zeg maar 500k ofzo... Maarja dat is alleen als je een sloper bent, als je normaal rijd kan een TDi ook idioot lang mee... | |
24Roel | zondag 23 juli 2006 @ 09:21 |
Als je een sdi neemt die is idd zuiniger en trager, een tdi is sneller en neemt iets meer, is nog minimaal trouwens. kijk hier maar eens http://www.tdi-club.nl/ en een tdi 90 pk de eerste van bj 95 is makelijk naar 135 pk op te vijzelen, dan moeten er andere nozzels in, ik weet iemand die dat doet voor 250 euri. Je kan ook een powerbox kopen , maar andere nozzels is sneller. De nieuwere tdi de zogenoemde pomp verstuivers, die doen met een beetje aanpassin al makelijk een 180 pk op de test bank, een vr6 rijder wordt er dan helemaal sneu van. Want de diesel heeft zijn vermogen al bij een veel lager toerental als de vr6, maar er zijn ook wel tdi's met een 200 pk ![]() Natuurlijk weet ik wel dat er ook snellere vr6 golfjes rijden dan een tdi, maar ik geef alleen ff een voorbeeld | |
NightFlight | zondag 23 juli 2006 @ 18:20 |
quote:Als je normaal rijdt kan je met een TDI rustig het klokje rond. Dus niet met een koude motor wegplanken tot 5000 rpm, maar rustig tot 2000 toeren warm rijden, ongeveer 10 minuten, en dan met een ei onder je pedaal op snelheid brengen. Waarom neem je geen Dodge Caliber? Zit een 130 pk TDI van VAG in... heb je een nieuwe voor een tweedehands-prijs! ![]() | |
Viper_74 | maandag 24 juli 2006 @ 09:50 |
quote:Ik rij 's ochtends wel rustig, maar wel gewoon tot de 3500 toeren hoor. Alleen niet vol het gaspedaal in maar wat rustig op toeren laten komen, als ik tot 2000 rpm ga rijden doet me turbo niks, dat schiet niet op. Ik heb toevallig ook bovenstaande motor (gekieteld) | |
Bartholomeus | maandag 24 juli 2006 @ 10:03 |
quote:Als jij rustig optrekt, en bij zeg even 2300 toeren schakelt, val je in toeren terug tot 1900 toeren, en dat is precies boven je turbogat, dus dan trekt de motor heel normaal ![]() | |
darkske | maandag 24 juli 2006 @ 11:45 |
Je valt wel meer dan 400rpm terug? Volgens mij val je terug naar +- 1400-1500 als op je 2300 schakelt | |
renkie | maandag 24 juli 2006 @ 13:55 |
Neem aub de TDI, een SDI is gewoon geen pretje om in te rijden en heeft meer moeite om vooruit te komen door het geringe vermogen, aan het einde van de rit rij je dan net zo zuinig als de TDI Ik heb een half jaar terug een golf3 van 1996 gekocht met 260.000 op de teller voor 2300 euro. Een kwestie van HEEL goed zoeken en goed kijken. En hiermee rijdt mijn vriendin constant 1:21 Let er wel op dat bij de Golf3 veel tellers maar tot 299.999km gaan en dan op 0 springen ! Het woordje 'total' is dan ook verdwenen. Een auto met tellerstand 160.000 kan dus ook 460.000 zijn ! Nadeel is wel dat veel zaken als airco/abs niet standaard zijn, of je moet heel erg goed zoeken ![]() Oh en geef aub 1x wat extra geld uit om de verstuivers te testen of preventief te vervangen. Dit kost niet heel veel (110pk verstuivers in een 90pk voor 200 eur = 113pk / 234nm) Een (bijna) defecte verstuiver kan de gekste motorschades veroorzaken. Daarnaast kun je op www.tdiclub.nl heel veel info vinden EN zeer goedkope adressen om je auto te onderhouden. | |
Pietverdriet | maandag 24 juli 2006 @ 15:06 |
quote:Meer iets voor een stroomagregaat dan voor een auto dus. | |
Blackheart | dinsdag 25 juli 2006 @ 04:38 |
Ik heb 3 jaar met een caddy SDI gereden. Ik was best tevreden met de prestaties. Maar ik ben dan ook niet gehaast. Zuinig en goedkoop in onderhoud. Langs de andere kant, een goed onderhouden 2CV trok sneller op. Nu rijd ik, toch een beetje tegen mijn idee in ; het KISS principe "Keep It Simple Stupid" met een Opel Combo 1.3 CDTI rond. 1 van de redenen is duidelijk. In België komt de wegenbelasting en de verzekering naar gelang de CC's en nog een paar arbitraire gegevens. Een 1.3 diesel met turbo , intercooler en alle andere snufjes kost een pak minder dan een 1.9 SDI. Daarenboven, maak VW nog caddy SDI's? | |
darkske | dinsdag 25 juli 2006 @ 08:46 |
Mmm, op de site van VW.be zie ik bijde caddy als de nieuwe golf geen SDI niet meer staan. 6 maanden geleden stond die er nochtans wel bij de golf. Toen kon je kiezen tussen een 1.9TDI 115p of een 2.0 SDI 75pk. Fiscaal was de SDI dus duurder dan de TDI in Belgie ... | |
jwstoop | dinsdag 25 juli 2006 @ 11:42 |
Een Caddy SDI is ook wat anders dan een Golf IV SDI. Heb in beide gereden en vanwege het gewicht (weinig luxe dus weinig gewicht) van een Caddy is hij niet supertraag met die motor. Heb echter rijles gehad in een Golf IV SDI (in 2000, vroegah ![]() Ik zou dus niet voor een SDI kiezen, maar als je echt bewust kiest voor een LANGZAME auto, dan is er niks mis mee. (moet je wel tegen bumperklevers en andere geirriteerde bestuurders kunnen ![]() |