FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Verschil tussen TDI en SDI
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 19:56
Sinds donderdag heb ik mijn rijbewijs en ben dus meteen opzoek naar een auto gegaan.

Nu heb ik een oogje op een VW Golf IV 1.9 SDI, maar er stond ook een TDI voor iets meer. Nu vraag ik mij af wat nu het verschil tussen beide is.

Is het het vermogen of is de 1 zuiniger dan de andere?
LegacyCodezaterdag 15 juli 2006 @ 19:58
TDI is Turbo Direct Injectie
en SDI dacht ik Standard Solenoid Direct Injectie.
Kortom TDI heeft een Turbo, dus ja verschil zit in het vermogen.
Welke van de twee zuinigste is, ik gok de SDI.
Sloperzaterdag 15 juli 2006 @ 20:01
SDI is übersloom omdat hij geen turbo heeft, en dat is nog een understatement

De S stond volgens mij voor Super? Zie legacycode
Sloperzaterdag 15 juli 2006 @ 20:02
Toevoeging: Advies voor TS, betaal iets meer en neem de TDI, na 1 rondje rijden in die bakken weet je waarom
AlohaXazaterdag 15 juli 2006 @ 20:03
Ga je echt veel rijden ofzo?
Blehzaterdag 15 juli 2006 @ 20:05
SDI = Slow Diesel Injection
PsygoNzaterdag 15 juli 2006 @ 20:08
Denk dat zo'n slome SDI je gaat irriteren naderhand, voor iets meer zou ik toch echt voor een TDI gaan, en ook daar kan je heel zuinig mee rijden maar dat ligt aan je rechtervoet.
paarse_paashaaszaterdag 15 juli 2006 @ 20:10
Hoeveel verwacht je te gaan rijden dan, dat je gelijk voor een diesel gaat?
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 20:11
Ik ga ongeveer 35000 km per jaar rijden (25000 voor woon-werk) en de rest prive. Maar sloom in welk opzicht? Trekt hij langzaam op of heeft hij een lage topsnelheid? Ik tot nu toe in 3 auto's gereden en dat is die van mijn ouders Nissan Almera Tino 2.3 diesel, Opel Astra 1.1 en een Citroen Saxo 1.5 diesel. Qua optrekken heb ik nog niet veel verschil gemerkt, maar dat is omdat ik ook nog zeer weinig rijervaring heb.

Ohjah prijsverschil tussen de SDI en TDI was 1000 euro ik meende zelf 100 euro.

edit:
Mijn ouders betalen een gedeelte mee, die ik bij hun aflos, maar hoe moet ik ze gaan overtuigen van een TDI t.o.v. een SDI.
Sjonnjoopzaterdag 15 juli 2006 @ 20:13
TDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17575&cache=no
SDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17572&cache=no

In een SDI wil je echt niet rijden tenzij je van heeeeeel erg rustig rijden houdt, iets anders kun je er namelijk niet mee
JAGzaterdag 15 juli 2006 @ 20:27
Ik rij in een Golf IV 1.9 SDI (lease) en het ding is eigenlijk niet vooruit te branden (trekt sloom op en topsnelheid is ongeveer 160) en maakt nog eens veel lawaai ook. Ik maak dan denk ik ook veel te veel toeren bij het optrekken om toch nog een beetje weg te kunnen komen bij het stoplicht.
Ik heb ook 's in een TDI versie gereden met de zelfde inhoud en het rijd veel pretiger: sneller, meer reserve vermogen en nog veel stiller ook.
Verbruik is waarschijnlijk wel iets slechter op een TDI, de SDI doet ongeveer 1:20 (n.b.: met cruisecontrol, maakt denk ik wel uit). Vergelijkbare TDI zal op 1:16 - 18 liggen gok ik.

Begrijp me goed: het is zeker geen slechte auto: best wel ruim en heeft een goede wegligging, maar ik had toch erg graag een TDI gehad.
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 20:37
Hmz, dan moet ik maar eens overleggen om de TDI te nemen, is ook heel andere kleur. Maar ik wil geen slak hebben...
mvmoockzaterdag 15 juli 2006 @ 20:48
ik rij vaak in een vw transporter tdi 2.5 d8t k maar ookal laad je hem helemaal vol hij komt nog steeds bij de 160-170 yihaaah
en optrekken wat ie doet niet normaal gewoon.
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 20:50
Iemand tips om je ouders over te halen tot de aanschaf van een TDI en dus een extra lening van 1000 eruro?
Euronymouszaterdag 15 juli 2006 @ 20:52
is een betere investering... tdi kan je eventueel makkelijker weer door verkopen..
Lord_Vetinarizaterdag 15 juli 2006 @ 20:55
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:27 schreef JAG het volgende:
Verbruik is waarschijnlijk wel iets slechter op een TDI, de SDI doet ongeveer 1:20 (n.b.: met cruisecontrol, maakt denk ik wel uit). Vergelijkbare TDI zal op 1:16 - 18 liggen gok ik.
Mijn TDI (Seat Leon) doet 1:21 gemiddeld en cruise control op 80 km wegen doet ie 1:30
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 20:55
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:52 schreef Euronymous het volgende:
is een betere investering... tdi kan je eventueel makkelijker weer door verkopen..
Hij staat genoteerd op tip 1.

Opzich is de TDI die ik op het oog heb 6000 euro, met 210000 op de teller is dat een beetje goede combinatie?
Pony-Loverzaterdag 15 juli 2006 @ 20:56
De restwaarde van de SDI zal idd ook veel minder zijn dan die van de TDI. Dus tenzij je van plan bent die auto helemaal op te rijden is dat ook een punt om rekening mee te houden.
Binnetiezaterdag 15 juli 2006 @ 21:01
Ik heb het er over gehad en nu krijg ik te horen dat mijn ouders niet bij willen leggen voor een auto en ze zeggen dat ik eerst maar een goedkoop ding moet nemen. Dan is het budget maar 3000 euro en een Golf IV is een hele degelijke auto vind ik.
jcr83zaterdag 15 juli 2006 @ 21:02
Rij zelf in een Seat Leon Tdi (rode I) en eerlijkwaar voor een diesel echt heerlijk, verbruik is normaal, m'n baas heeft zelfde model en die rijdt soms wel 1 op 18.

Neem de TDI heb je achteraf altijd meer lol dan SDI
Lord_Vetinarizaterdag 15 juli 2006 @ 21:02
Er zijn ook oudere TDI's hoor.
Diepvriezzaterdag 15 juli 2006 @ 21:18
meneer heeft amper zijn rijbewijs en wilt al op een wild paard....
Repeatzaterdag 15 juli 2006 @ 21:25
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mijn TDI (Seat Leon) doet 1:21 gemiddeld en cruise control op 80 km wegen doet ie 1:30
right, 1 op 30
Lord_Vetinarizaterdag 15 juli 2006 @ 21:26
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:25 schreef Repeat het volgende:

[..]

right, 1 op 30
. Boordcomputer

Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
merantozaterdag 15 juli 2006 @ 21:50
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

. Boordcomputer

Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
Bij een nieuwe Leon (iig) kan je ook direct instellen dat je het verbuik in 1 op x km wilt weergeven ipv x liter op 100km, is nog altijd prettiger aflezen
XpectorNLzaterdag 15 juli 2006 @ 21:58
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

. Boordcomputer

Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
en als ie de koppeling intrapt verbruikt ie helemaal niks! Echt supper gewoon!
DRIXzaterdag 15 juli 2006 @ 21:58
het verbruik van een tdi is uiteindelijk lijkt me ook minder. Omdat je met een sdi waarschijnlijk meer toeren gaat maken dan dat je met een tdi gaat doen omdat deze meer koppel heeft.
Owja 1.9 tdi's heb je ook in verschillende uitvoeringen beginnend bij 90 pk en eindigd bij 130pk voor de auto die jij zoekt.
MrSASOzaterdag 15 juli 2006 @ 22:17
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:18 schreef Diepvriez het volgende:
meneer heeft amper zijn rijbewijs en wilt al op een wild paard....
Een 1.9 TDI met 90 PK noem ik geen wild paard.
Repeatzaterdag 15 juli 2006 @ 22:28
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:17 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Een 1.9 TDI met 90 PK noem ik geen wild paard.
snel genoeg hoor.
De_Melkboerzaterdag 15 juli 2006 @ 22:31
De SDI is gewoon de ongeblazen versie, eigenlijk het oude concept diesel, technisch eenvoudiger dan een TDI, maar ook trager, en minder gewild op de markt, dat is zeker, maar net als schildpadden, ze gaan niet hard, maar kunnen heel oud worden.
Alleen moet je met een TDI even wat geduld hebben na een lange rit, even stationair laten draaien totdat de turbo stil staat. Maar een TDI is ook wel weer goed te chippen, dan heb je er zo 20 pk. bij.

Voorkeur: De TDI, maar hou wel je onderhoud in de gaten, olie, distributie, kunnen kritiek zijn.
daheizaterdag 15 juli 2006 @ 22:32
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 20:13 schreef Sjonnjoop het volgende:
TDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17575&cache=no
SDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17572&cache=no

In een SDI wil je echt niet rijden tenzij je van heeeeeel erg rustig rijden houdt, iets anders kun je er namelijk niet mee
Er staat dat er 138gram per kilometer Co2 uitstoot is. Is dit niet wat veel?
quote:
CO2 uitstoot 138 g/km
Als je dan één op twintig rijdt, dan heb je 2.7Kilo Co2 uitstoot per liter diesel? Dit lijkt me vreemd, ik ga er dus vanuit dat ik het maar niet snap!
Racemolzaterdag 15 juli 2006 @ 22:34
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

snel genoeg hoor.
Maar nogsteeds geen wild paard...

Ik rijd zelf ook een golf IV alleen dan de 1.6 benzine uitvoering met 100PK geloof ik. Is ook snel genoeg maar weer geen wild paard..
MrSASOzaterdag 15 juli 2006 @ 22:35
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:34 schreef Racemol het volgende:

[..]

Maar nogsteeds geen wild paard...
Wat hij zegt.
btbzaterdag 15 juli 2006 @ 22:43
Ik heb gehoord dat het verbruik van een TDI iets beter zou zijn dan bij een SDI, maar dat is maar van horen zeggen.Ik heb een bovengemiddeld rustige rijstijl aangezien een SDI toch niet vooruit te branden is, of je het gas nu intrapt of niet. Wanneer ik gewoon lekker rustig rij (wel maximale snelheden) haal ik 1:20 eenvoudig. Rij ik zo'n 100 km/h een paar honderd km achter elkaar dan wordt de 1:25 makkelijk gehaald. Maar dat vergt wel de nodige discipline

Richting vakantiebestemming hou ik meestal 130 km/h aan en dat gaat prima (vw polo 1.9 sdi uit 2000 welke netjes is onderhouden).
PietjePuk2zaterdag 15 juli 2006 @ 23:05
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 19:58 schreef LegacyCode het volgende:
en SDI dacht ik Solenoid Direct Injectie.


Het is Suction Diesel Injection
Sjonnjoopzaterdag 15 juli 2006 @ 23:11
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:32 schreef dahei het volgende:

[..]

Er staat dat er 138gram per kilometer Co2 uitstoot is. Is dit niet wat veel?
[..]

Als je dan één op twintig rijdt, dan heb je 2.7Kilo Co2 uitstoot per liter diesel? Dit lijkt me vreemd, ik ga er dus vanuit dat ik het maar niet snap!
ik snap het ook niet heeft wel wat met verbruik te maken, x liter diesel op x km stoot x g Co2 uit...
Staat hier wat over ; http://en.wikipedia.org/wiki/Low-energy_vehicle
Palomarzaterdag 15 juli 2006 @ 23:49
Je hebt net je rijbewijs. Echt veel feeling voor rijden zul je nog niet hebben, dus ik denk dat je de eerste tijd toch niet echt zult merken dat je auto zo sloom is. Leer eerst eens rijden en dan ruil je hem over een jaar ofzo in voor een snellere
yupzaterdag 15 juli 2006 @ 23:53
TDi is zeker weten zuiniger dan SDi. 100% zeker weten.

Als je normaal optrekt zeker, als je met beide gaat knallen zal de TDi meer verbruiken, maar dat doet bijna niemand altijd dus zal de TDi zuiniger zijn. Bij normaal gebruik verbruikt een TDi wat minder dan een SDi doordat je hoger koppel hebt (je hoeft het pedaal heel wat minder diep in te trappen als je even wilt optrekken, bijv. om iemand in te halen.

Verder gaat een TDi ook heeeel lang mee, en de restwaarde van een TDi is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat hoger dan een SDi, SDi's zijn bijna helemaal niet gewild, ze worden alleen gekocht door mensen met een laag leasebudget, die per se een Golf 4 willen (nieuw dan toendertijds), en verplicht moeten dieselen. Als een SDi net in het budget past moet het maar. Same story voor de nieuwkopers en de 2ehands kopers....

Dit verhaal geldt ook voor een BMW 316/316i, dat is gewoon een budget model voor mensen die per se een 3 serie willen rijden, maar eigenlijk maar net een 316i kunnen/willen betalen...
Rekkiezaterdag 15 juli 2006 @ 23:55
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:25 schreef Repeat het volgende:

[..]

right, 1 op 30
Yep echt wel.... mijn TDI ook Leon doet het ook
yupzaterdag 15 juli 2006 @ 23:58
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:55 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Yep echt wel.... mijn TDI ook Leon doet het ook
Theoretisch of echt gemeten ?

WAnt niet alles is waar wat je boordcomputer zegt
Rekkiezondag 16 juli 2006 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:58 schreef yup het volgende:

[..]

Theoretisch of echt gemeten ?

WAnt niet alles is waar wat je boordcomputer zegt
Gemeten.... Na 100 km op een 80km snelweg te hebben gereden een keer getankt (en voor aanvang ook natuurlijk) en het verbruik was toen 1 op 28.6 (3.5 liter, bijna 3,6 op 100 km)
_Drake_zondag 16 juli 2006 @ 00:42
Tdi zuiniger omdat deze een veel groter rendament heeft, ik heb zelf moeten rijden (lease, en geen keuze)in een Slome Diesel Irritatie seat ibiza, en ik kan je vertellen ik wil nooit mee in zo'n trage traktor zo'n mooi auto en dan zo'n trage strontmoter.
Palomarzondag 16 juli 2006 @ 01:00
Ghehe, zelfde als die sjonnies met zo'n gepimpte Golf met kameleon-lak, 19" spinners, spoilers, geblindeerde ramen etc. en dan zie je achterop SDI staan met bijbehorend tractorgeluid
Repeatzondag 16 juli 2006 @ 01:10
quote:
Op zondag 16 juli 2006 01:00 schreef Palomar het volgende:
Ghehe, zelfde als die sjonnies met zo'n gepimpte Golf met kameleon-lak, 19" spinners, spoilers, geblindeerde ramen etc. en dan zie je achterop SDI staan met bijbehorend tractorgeluid
een sjon koopt echt geen diesel hoor. Jij bedoelt de gofljes 1.6
Palomarzondag 16 juli 2006 @ 01:27
Echt wel diesel hoor, zijn ook vaak als ik het zie van die negerts die niet gehinderd zijn door enig verstand van autotechniek. Als het maar glimt he
E-raticzondag 16 juli 2006 @ 08:22
SDI staat voor Synchroon Diesel Injectie en is niet bepaald snel. En is wel zuiniger dan een TDI hoewel dit vrij weinig is.
Ga gewoon voor een TDI, meer fun, en voor gebruik maakt het op zich niet veel uit tenzij je constant aan het doortrappen bent
yupzondag 16 juli 2006 @ 10:49
quote:
Op zondag 16 juli 2006 08:22 schreef E-ratic het volgende:
SDI staat voor Synchroon Diesel Injectie en is niet bepaald snel. En is wel zuiniger dan een TDI hoewel dit vrij weinig is.
Ga gewoon voor een TDI, meer fun, en voor gebruik maakt het op zich niet veel uit tenzij je constant aan het doortrappen bent
SDi is gewoon "sauge diesel (direct) injection" hoor.
E-raticzondag 16 juli 2006 @ 11:26
quote:
Op zondag 16 juli 2006 10:49 schreef yup het volgende:

[..]

SDi is gewoon "sauge diesel (direct) injection" hoor.
niet
yupzondag 16 juli 2006 @ 11:37
quote:
Op zondag 16 juli 2006 11:26 schreef E-ratic het volgende:

[..]

niet
Sure.

Op de officiele Israelische Skoda site staat het notabene zelf:

http://www.skoda.co.il/app/techDictionary.asp (zoek maar naar SDi)

Heb helaas geen ander officieel site gevonden die het bevestigd, maar SDi is toch echt Sauge Diesel (direct) Injection.

En ik vind het gewoon een zeer domme benaming omdat een diesel per definitie injection is. Alleen er zijn direct en indirect ingespoten dieseltjes... Maarja TDi of SDi klinkt zo lekker vlot ofzo.

Dan heeft Ford nog een veel betere benaming: TDDi (Turbo diesel direct injection).
Kluupkluupzondag 16 juli 2006 @ 11:57
Mn pa heeft ook een VW 1.9 SDi (VW Polo Variant). En ik kan je bevestigen dat ze niet snel optrekken. Maar het is zeker niet irritant traag. Als je een 'sportieve' rijstijl (:') ) hebt, is het niks.. Maar hij is behoorlijk zuinig: 1 op 15 / 1 op 20..
Kluupkluupzondag 16 juli 2006 @ 12:02
TDi heeft heel veel varianten zie ik.. Met ook hele verschillende prestaties.
autoweek
Hyperdudezondag 16 juli 2006 @ 13:39
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:01 schreef Binnetie het volgende:
Ik heb het er over gehad en nu krijg ik te horen dat mijn ouders niet bij willen leggen voor een auto en ze zeggen dat ik eerst maar een goedkoop ding moet nemen. Dan is het budget maar 3000 euro en een Golf IV is een hele degelijke auto vind ik.
Verstandig van je ouders

Koop je toch eerst een ouwe Golf of Polo. Heb je ook geen slecht huneur als er een krasje op komt.
Hoeveel kms/per jaar heb je het over? Vorig jaar kon ik een prima Golf 1.8 benzine III uit 1991 met 130000 km op de teller aan de straatstenen niet kwijt. Die kan je vast voor weinig vinden!

Oja SDI zuigt, letterlijk en figuurlijk.
Repeatzondag 16 juli 2006 @ 13:50
ik zou sowieso voor een kleine jap gaan, kost geen reet, makkelijke techniek, goedkope verzekering en wegenbelasting, makkelijk te onderhouden etc.
Bartholomeuszondag 16 juli 2006 @ 14:01
Ik zou gewoon kijken wat er voor 3000 euries op diesel te krijgen valt. Autotrack is je vriend

Ik rijd zelf een Golf4 100pk TDI die gechipt is naar 130pk, en daarmee rijd ik net 1 op 18, als ik ontzéttend m'n best doe. Als ik normaal rijd, en da's niet asociaal knallen, maar ook zeker niet te langzaam rijden, doet ie iets tussen de 1 op 16 en 1 op 17. Ik heb wel gemerkt dat het verbruik iets omhoog gegaan is toen ik er bredere banden onder heb laten leggen (235'ers), met dezelfde rijstijl op de normale 195 banden, kwam ik ook net aan 1 op 18
Adfundumzondag 16 juli 2006 @ 15:19
quote:
Op zondag 16 juli 2006 11:37 schreef yup het volgende:

[..]

Sure.
......

Dan heeft Ford nog een veel betere benaming: TDDi (Turbo diesel direct injection).
Eerst wilden ze het Autmatic Injection Diesel System noemen, maar dat verkocht niet op de een of andere manier.
Threepiozondag 16 juli 2006 @ 15:35
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:50 schreef Repeat het volgende:
ik zou sowieso voor een kleine jap gaan, kost geen reet, makkelijke techniek, goedkope verzekering en wegenbelasting, makkelijk te onderhouden etc.
Kleine jappen zijn altijd aan te raden tenzij je moet dieselen
MikeyManzondag 16 juli 2006 @ 15:36
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:35 schreef Threepio het volgende:

[..]

Kleine jappen zijn altijd aan te raden tenzij je moet dieselen
Nouja... Volgens mij hebben honda en toyota toch een stel puike diesels in elkaar gedraaid...

En ook isuzu doet aardig mee...
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 15:50
Waar staat HDI eigenlijk voor... Wij hebben een Peugeot 406 HDI....
Viper_74zondag 16 juli 2006 @ 16:01
De HDi- is een common rail dieselmotor met elektronisch geregelde inspuiting onder zeer hoge druk (1350 bar), waardoor een zeer nauwkeurige dosering van de brandstof mogelijk is.

Oftewel TDI common rail techniek
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 16:03
Sorry. Ik bedoel de letters HDI
yupzondag 16 juli 2006 @ 16:07
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:03 schreef Dynaudio het volgende:
Sorry. Ik bedoel de letters HDI
H zal wss een Frans woordje zijn en Di = Diesel injection (Waarmee gewoon direct injection diesel wordt bedoeld)...
Threepiozondag 16 juli 2006 @ 16:07
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:36 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nouja... Volgens mij hebben honda en toyota toch een stel puike diesels in elkaar gedraaid...

En ook isuzu doet aardig mee...
inmiddels wel, maar als je wat kleinere/oudere auto's zoekt heb je een probleem... Misschien is een Yaris diesel dan nog wat, dat weet ik niet precies.
Pietverdrietzondag 16 juli 2006 @ 16:10
SDI (VAG)staat voor Saugdiesel Direct Injection
TDI (VAG) staat voor Turbo(charged) Direct Injection
HDI (bij PSA) High Pressure Direct Injection
yupzondag 16 juli 2006 @ 16:15
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:
SDI (VAG)staat voor Saugdiesel Direct Injection
TDI (VAG) staat voor Turbo(charged) Direct Injection
HDI (bij PSA) High Pressure Direct Injection
Die direct mag je vervangen voor diesel bij de VAG producten.

Die I staat voor direct injection.

Een 1.9 TD zou dan ook een I mogen dragen, en dat doen ze niet (1.9 TD is gewoon een ouderwetse indirect ingespoten daiseltje)...
Pietverdrietzondag 16 juli 2006 @ 16:16
Het voordeel van een SDI is dat ie minder storingsgevoelig is, goedkoper en makkelijker te onderhouden en een langere levensduur hebben.
Nadelen dat ze duidelijk minder vermogen hebben bij dezelfde motorinhoud
Pietverdrietzondag 16 juli 2006 @ 16:20
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:15 schreef yup het volgende:

[..]

Die direct mag je vervangen voor diesel bij de VAG producten.
TDI is een beschermd handelsmerk van de VAG en staat voor: „ Turbocharged Direct Injection“, hoewel ook vaak als „Turbodiesel Direct Injection“ geschreven.

Hierom mogen andere automerken de aanduiding TDI niet gebruiken, alleen auto´s van VAG mogen dit gebruiken. Met één uitzondering, de Ford Galaxy, die met een VAG motor is uitgerust en samen met VW en Seat geproduceert wordt..
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 16:26
hahaha BMW houdt het lekker makkelijk. BMW zet tegenwoordig doodgewoon een dikke D achter de type aanduiding Bijvoorbeeld 525D(2.5L) 530D(3.0L) 330D(3.0L)
yupzondag 16 juli 2006 @ 16:26
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

TDI is een beschermd handelsmerk van de VAG en staat voor: „ Turbocharged Direct Injection“, hoewel ook vaak als „Turbodiesel Direct Injection“ geschreven.

Hierom mogen andere automerken de aanduiding TDI niet gebruiken, alleen auto´s van VAG mogen dit gebruiken. Met één uitzondering, de Ford Galaxy, die met een VAG motor is uitgerust en samen met VW en Seat geproduceert wordt..
Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...

Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
yupzondag 16 juli 2006 @ 16:28
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:

[..]

Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...

Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
http://www.considine.nl/n(...)euwsbr%20525x297.pdf

Check deze PDF maar, het staat linksboven op de 2e pagina, Audi merkrecht en TDi ofzo staat er... (onder het kopje merk en wet)
MikeyManzondag 16 juli 2006 @ 16:34
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:

[..]

Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...

Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
Dat was ook een VAG motor...


Overigens.. .Die H in HDI zal wel voor haute pression staan...
Pietverdrietzondag 16 juli 2006 @ 16:36
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:

Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
En wie heeft dat blok gemaakt?
Pietverdrietzondag 16 juli 2006 @ 16:38
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:

[..]

Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...

Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
Als europees handelsmerk is het afgewezen volgens dat artikel, maar niet voor de Duitse wet..
Binnetiezondag 16 juli 2006 @ 16:45
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Verstandig van je ouders

Koop je toch eerst een ouwe Golf of Polo. Heb je ook geen slecht huneur als er een krasje op komt.
Hoeveel kms/per jaar heb je het over? Vorig jaar kon ik een prima Golf 1.8 benzine III uit 1991 met 130000 km op de teller aan de straatstenen niet kwijt. Die kan je vast voor weinig vinden!

Oja SDI zuigt, letterlijk en figuurlijk.
Ik verwacht er 24000 voor het werk mee te rijden (minimaal) en daar overheen komen nog mijn prive kilometers. Ik krijg 19 cent kmvergoeding. Ik denk dat het totaal uitkomt op een 35000 km per jaar.
Binnetiezondag 16 juli 2006 @ 16:50
Vandaag heb ik wat rondgekeken voor een andere auto.
De volgende auto heb ik gezien wat me ook wel wat leek:

- Opel Astra 1.6 met G3 (vanaf fabriek), heeft 135000 gelopen en ziet er als nieuw uit. Al die tijd hebben er oudere mensen meegereden. Op de bekleding is niks aan te merken je ziet niet of er iemand in heeft gezeten. De auto is ook helemaal compleet elektirsche ramen en spiegels, airco, stuurbekrachting cd speler met 6 cd wisselaar. Mijn vraag is alleen wat kan je van een auto verwachten die al 135000 op gas heeft gereden?
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 16:50
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..?

Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter...

1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen
ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek
2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig
3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee
4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar
rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal
5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik
6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design)
7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten
8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur
9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen

eeeh meer weet ik niet
ThaFreakzondag 16 juli 2006 @ 16:59
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:28 schreef yup het volgende:

[..]

http://www.considine.nl/n(...)euwsbr%20525x297.pdf

Check deze PDF maar, het staat linksboven op de 2e pagina, Audi merkrecht en TDi ofzo staat er... (onder het kopje merk en wet)
een beetje gedateerd artikel!
zoek eens bij de merkenbureau's op tdi voor de grap!
Palomarzondag 16 juli 2006 @ 18:09
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Dynaudio het volgende:
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..?

Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter...

1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen
ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek
2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig
3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee
4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar
rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal
5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik
6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design)
7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten
8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur
9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen

eeeh meer weet ik niet
Volvo heeft volgens mij ook eigen motoren. Wij hebben thuis een V70 uit 2000 met een 5 cilinder TDI. Weinig op aan te merken, genoeg vermogen. Alleen jammer dat je de turbo niet hoort
De nieuwere modellen hebben een D5 motor, maar daar heb ik geen ervaring mee. En de S40/V50 hebben nog weer 4 cilinder uitvoeringen. Geen idee of die ook van Volvo zijn.
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 19:21
Ik weet ook niet of de motoren wel van volvo zelf zijn. Daarom had ik het niet tussen gezet. haha ik vind het zelf ook jammer dat ik bij die van onze de turbo ook niet hoor. Alleen met raam open
M5zondag 16 juli 2006 @ 23:10
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Dynaudio het volgende:
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..?

Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter...

1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen
ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek
2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig
3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee
4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar
rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal
5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik
6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design)
7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten
8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur
9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen

eeeh meer weet ik niet
leuk, maar er worden steeds meer motoren van merken onderling gebruikt, zo heeft Ford HDI motoren (1.4, 1.6 en 2.0, maar niet in de Mondeo) die ze als TDCi verkopen, Mitisubishi heeft VW TDI's, Opel (1.3 en 1.9) heeft JTD's, Volvo (4 cilinders) heeft ook HDI's, net als Mazda.... etc.
The_Goeistezondag 16 juli 2006 @ 23:28
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Binnetie het volgende:
Vandaag heb ik wat rondgekeken voor een andere auto.
De volgende auto heb ik gezien wat me ook wel wat leek:

- Opel Astra 1.6 met G3 (vanaf fabriek), heeft 135000 gelopen en ziet er als nieuw uit. Al die tijd hebben er oudere mensen meegereden. Op de bekleding is niks aan te merken je ziet niet of er iemand in heeft gezeten. De auto is ook helemaal compleet elektirsche ramen en spiegels, airco, stuurbekrachting cd speler met 6 cd wisselaar. Mijn vraag is alleen wat kan je van een auto verwachten die al 135000 op gas heeft gereden?
Ik heb helaas (misschien wel gelukkig) geen ervaring met een opel op gas, wel met een dieseltje maar daar heb je niets aan. Wat misschien wel handig is voor een goede reactie is om het bouwjaar te vermelden van de auto. Een F astra is heel wat anders dan een G astra bijvoorbeeld
Dynaudiozondag 16 juli 2006 @ 23:58
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:10 schreef M5 het volgende:

[..]

leuk, maar er worden steeds meer motoren van merken onderling gebruikt, zo heeft Ford HDI motoren (1.4, 1.6 en 2.0, maar niet in de Mondeo) die ze als TDCi verkopen, Mitisubishi heeft VW TDI's, Opel (1.3 en 1.9) heeft JTD's, Volvo (4 cilinders) heeft ook HDI's, net als Mazda.... etc.
Van ford staat al tussen PSA.. en van ford zelf staat dan als TDCI.. Mitsubishi staat en volvo staat er ook niet tussen....
Catch22-maandag 17 juli 2006 @ 00:08
quote:
Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef Dynaudio het volgende:
hahaha BMW houdt het lekker makkelijk. BMW zet tegenwoordig doodgewoon een dikke D achter de type aanduiding Bijvoorbeeld 525D(2.5L) 530D(3.0L) 330D(3.0L)
tegenwoordig?

naja, zoek maar eens op wat de inhoud van een 535d is
Binnetiemaandag 17 juli 2006 @ 00:08
quote:
Op zondag 16 juli 2006 23:28 schreef The_Goeiste het volgende:

[..]

Ik heb helaas (misschien wel gelukkig) geen ervaring met een opel op gas, wel met een dieseltje maar daar heb je niets aan. Wat misschien wel handig is voor een goede reactie is om het bouwjaar te vermelden van de auto. Een F astra is heel wat anders dan een G astra bijvoorbeeld
Het betreft een opel astra van september 1998.
Catch22-maandag 17 juli 2006 @ 00:09
quote:
Op zondag 16 juli 2006 18:09 schreef Palomar het volgende:

[..]

Volvo heeft volgens mij ook eigen motoren. Wij hebben thuis een V70 uit 2000 met een 5 cilinder TDI. Weinig op aan te merken, genoeg vermogen. Alleen jammer dat je de turbo niet hoort
De nieuwere modellen hebben een D5 motor, maar daar heb ik geen ervaring mee. En de S40/V50 hebben nog weer 4 cilinder uitvoeringen. Geen idee of die ook van Volvo zijn.
ik denk dat jij begint te huilen als je de turbo ziet

diesels hebben echt kleine pietluttige turbo's hoor, vandaar dat je ze niet echt hoort..

Om flames te voorkomen; ik rij heel graag diesel
Palomarmaandag 17 juli 2006 @ 00:15
quote:
Op maandag 17 juli 2006 00:09 schreef Catch22- het volgende:

[..]

ik denk dat jij begint te huilen als je de turbo ziet

diesels hebben echt kleine pietluttige turbo's hoor, vandaar dat je ze niet echt hoort..

Om flames te voorkomen; ik rij heel graag diesel
Bij VW's en Opels hoor ik toch wel vaak zo'n blazend geluidje als ze accelereren. Bij Volvo's hoor je dit totaal niet (althans de V70).

Ik weet ook wel dat zo'n turbo niet zo veel voorstelt (zijn het niet low-pressure turbo's?), maar bij sommige diesels hoor je ze wel.
Catch22-maandag 17 juli 2006 @ 00:18
naja, dat ligt meer aan hoe de fabrikant wil dat het klinkt...

Je hebt ook altijd van die ricers die zeggen "Ja die diesel is sneller ! Maar als ik ook een turbo heb dan blablablabla"

Dus. Het zou ook kunnen dat je hem bij de 130pk versie beter hoort dan bij de 90pk versie, om duidelijke redenen
Dynaudiomaandag 17 juli 2006 @ 00:27
quote:
Op maandag 17 juli 2006 00:08 schreef Catch22- het volgende:

[..]

tegenwoordig?

naja, zoek maar eens op wat de inhoud van een 535d is
3 liter.
Catch22-maandag 17 juli 2006 @ 00:28
ja, zo logisch is het dus niet meer, helaas

Volgens mij klopt het bij de laatste 2 series weer wel trouwens @ bmw, buiten de 535, maar die is een 535 en geen 530 omdat het een biturbo is
Slopermaandag 17 juli 2006 @ 01:36
quote:
Op maandag 17 juli 2006 00:08 schreef Catch22- het volgende:

[..]

tegenwoordig?
Vroeger was een 316i een 1.8L een 318i een 2.0L en een 320i een 2.2L
PNGmaandag 17 juli 2006 @ 04:56
nou de Turbo. Simpel.
PNGmaandag 17 juli 2006 @ 04:56
quote:
Op maandag 17 juli 2006 01:36 schreef Sloper het volgende:

[..]

Vroeger was een 316i een 1.8L een 318i een 2.0L en een 320i een 2.2L
2.2 ja ? boeiend.
geelhoedmaandag 17 juli 2006 @ 07:56
Een diesel zonder turbo rijden is zondigen tegen de wetten van de thermodynamica.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 07:58
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

. Boordcomputer

Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
seat en betrouwbaar
wimwerfmaandag 17 juli 2006 @ 09:48
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 22:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

snel genoeg hoor.
Tommy_Kuklinskimaandag 17 juli 2006 @ 09:50
Met een SDI moet je zo hard trappen om überhaupt vooruit te komen dat je waarschijnlijk zuiniger rijdt met een TDI.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 09:52
quote:
Op maandag 17 juli 2006 09:50 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Met een SDI moet je zo hard trappen om überhaupt vooruit te komen dat je waarschijnlijk zuiniger rijdt met een TDI.
waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.
Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me.

Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d.
Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn.
Tommy_Kuklinskimaandag 17 juli 2006 @ 11:38
quote:
Op maandag 17 juli 2006 09:52 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.
Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me.

Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d.
Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn.
Een simpel voorbeeld is het invoegen op de snelweg, ik heb er namelijk persoonlijk een hekel aan om met < 80 km/u in te voegen op een snelweg.

"Wij" hebben hier overigens een tijdje een Caddy SDI gehad en ik ben erg blij ondanks dat ik zelden in die auto rij het nu een TDI is.
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 12:08
Ik heb niet alles doorlezen en meby is het al gezegd, maar een SDI+airco=1 grote ramp!
Ik heb 9 maanden met een golf4 sdi gereden, en als ik de airco opzette, voelde ik de auto meteen inhouden. Optrekken is ook geen lachertje als dat ding opstaat, als ik er een tijdje mee gereden had dan ging hij nog trager. En qua verbruik, zelfs op de site van VW gaven ze destijds al aan dat de TDI zuiniger is. Het was maar 0.1l/100km verschil maar het was toch in het voordeel van de TDI.

Het ergste aan een SDI is dat als je ff iets meer kracht nodig hebt, je het niet hebt. Met een TDI kan je indien nodig ff pedal 2 the metal gaan (bv. de vrachtwagen die je inhaalt geeft ineens gas bij en ineens komt er een tegenligger uit een zijstraat + SDI -> not fun!)

* darkske is happy nu met zijn 115pk TDI
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 12:16
quote:
Op maandag 17 juli 2006 09:52 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.
Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me.

Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d.
Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn.
Het gaat er niet om de snelste te zijn, maar voldoende vermogen te hebben om bv veilig in te halen op een provinciale weg als er een trekker voor je rijdt, om de Airco te kunnen laten draaien, om met een volle auto een helling op te komen, om vlot een kruispunt te verlaten zodat je het verkeer niet lastig valt..
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:18
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat er niet om de snelste te zijn, maar voldoende vermogen te hebben om bv veilig in te halen op een provinciale weg als er een trekker voor je rijdt, om de Airco te kunnen laten draaien, om met een volle auto een helling op te komen, om vlot een kruispunt te verlaten zodat je het verkeer niet lastig valt..
niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.
en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor
Tommy_Kuklinskimaandag 17 juli 2006 @ 12:25
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:18 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.
en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor
Wel om b.v. in te voegen op de snelweg en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 12:29
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:18 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.
en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor
En de airco aan terwijl je met z´n vieren en bagage een heuvel op probeert te rijden?

Nu kom jij waarschijnlijk met de opmerking dat een Airco niet nodig is, omdat de ramen open kunnen, hmmm?
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 12:29
Heb je eigelijk OOIT als met een SDI gereden? Je rijd zelf met een TDI maar omdat je DENKT dat een SDI meevalt, dan is het ok voor jou?
Want wat jij zei, zei ik vroeger ook, tot ik daadwerkelijk een tijd met een SDI gereden heb en ik kan je zeggen: NOOIT meer!

Zoals ik en andere al zeiden, het gaat hem niet om als een gek als eerste weg te zijn van het kruispunt, het gaat om de marge die je hebt. Bij een SDI is die er praktisch niet, je kan daar echt niet harder optrekken dan dat je al gaat, zelfs niet als je hoger in de toeren gaat.
En het heeft echt niets met inzicht te maken, het enige inzicht dat ik geleerd heb gij een SDI is dat voorsteken waar er enig risico is = not done is. En met risico bedoel ik dan mij voorbeeld hier hoger:
lange rechte baan met duidelijk zicht, vrachtwagen rijd 50 en je mag er 70, ik steek voorbij en dan komt er net een tegenligger uit een zijstraat, met een TDI duwt je ff bij en je bent er zo voorbij (zelfs als de vrachtwagen beslist om op dat ene moment gas bij te geven), met een SDI breekt begint alleen je hart meer toeren te maken
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:39
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:29 schreef darkske het volgende:
Heb je eigelijk OOIT als met een SDI gereden? Je rijd zelf met een TDI maar omdat je DENKT dat een SDI meevalt, dan is het ok voor jou?
Want wat jij zei, zei ik vroeger ook, tot ik daadwerkelijk een tijd met een SDI gereden heb en ik kan je zeggen: NOOIT meer!

Zoals ik en andere al zeiden, het gaat hem niet om als een gek als eerste weg te zijn van het kruispunt, het gaat om de marge die je hebt. Bij een SDI is die er praktisch niet, je kan daar echt niet harder optrekken dan dat je al gaat, zelfs niet als je hoger in de toeren gaat.
En het heeft echt niets met inzicht te maken, het enige inzicht dat ik geleerd heb gij een SDI is dat voorsteken waar er enig risico is = not done is. En met risico bedoel ik dan mij voorbeeld hier hoger:
lange rechte baan met duidelijk zicht, vrachtwagen rijd 50 en je mag er 70, ik steek voorbij en dan komt er net een tegenligger uit een zijstraat, met een TDI duwt je ff bij en je bent er zo voorbij (zelfs als de vrachtwagen beslist om op dat ene moment gas bij te geven), met een SDI breekt begint alleen je hart meer toeren te maken
als je geen marge zou hebben dan trek je dus altijd volgas op. en dan heeft het dus met je eigen rijstijl te maken .
ik heb 2 jaar lang een sdi gehad, en heb nooit problemen gehad. tuurlijk doe je iets langer over inhalen, maar met een juist inzicht mag dat voor niemand een probleem opleveren.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:40
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En de airco aan terwijl je met z´n vieren en bagage een heuvel op probeert te rijden?

Nu kom jij waarschijnlijk met de opmerking dat een Airco niet nodig is, omdat de ramen open kunnen, hmmm?
ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 12:48
Zucht
Jij mag mij uitleggen hoe ik kan inzien dat op een weg waar er geen tegenliggers zijn er uit een zijstraat waar ik geen zicht op heb, er ineens tijdens het inhalen een tegenligger gaatuitkomen? Inzicht hebben is 1 ding, de toekomst voorspellen is iets anders.

En ja, geen marge, zelfs als je niet volgas rijd. Ik reed bijna nooit volgas(tenzij de airco opstond), maar zoals in mijn voorbeeld wanneer ik het wel moest doen, dan voel je gewoon geen geschil, tuurlijk gaat hij harder rijden, maar tegen een irritant traag tempo. Als ik mijn gasindruk, wil ik reactie voelen, niet eerst 2 seconden wachten totdat de motor zin heeft om te reageren

Btw, airco noem ik tegenwoordig standaard ipv luxe
Vriend van mij met een sdi ging ooit eens naar een VW garage om airco te laten jinstalleren, garagist begon te lachen toen hij zei dat het voor een SDI was.

In ieder geval, de ene zal zeggen dat een SDI voldoende is, een ander zegt dat het rommel is, ik hoor duidelijk bij de laatste. Voor de TS, ga ze eens uittesten, maar wel ff langer dan op en af de straat want dan zal je ook zeggen: SDI is voldoende
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 12:49
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:40 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.
En het heuvel op rijden?
Het invoegen op de Snelweg?
Repeatmaandag 17 juli 2006 @ 12:50
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En het heuvel op rijden?
Het invoegen op de Snelweg?
nou moet je ook niet overdrijven. Je kan in een 2CV ook elke heuvel op die je wilt, gaat alleen wat langzamer
Invoegen gaat idd langzamer, maar als je hem in 4 houdt gaat dat best goed hoor...
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:50
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En het heuvel op rijden?
Het invoegen op de Snelweg?
ja zoals ik al zeg gaat het minder snel, maar ik vond het nooit enorm storend. je moet gewoon goed kijken en anticiperen.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:53
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:48 schreef darkske het volgende:
Zucht
Jij mag mij uitleggen hoe ik kan inzien dat op een weg waar er geen tegenliggers zijn er uit een zijstraat waar ik geen zicht op heb, er ineens tijdens het inhalen een tegenligger gaatuitkomen? Inzicht hebben is 1 ding, de toekomst voorspellen is iets anders.

En ja, geen marge, zelfs als je niet volgas rijd. Ik reed bijna nooit volgas(tenzij de airco opstond), maar zoals in mijn voorbeeld wanneer ik het wel moest doen, dan voel je gewoon geen geschil, tuurlijk gaat hij harder rijden, maar tegen een irritant traag tempo. Als ik mijn gasindruk, wil ik reactie voelen, niet eerst 2 seconden wachten totdat de motor zin heeft om te reageren

Btw, airco noem ik tegenwoordig standaard ipv luxe
Vriend van mij met een sdi ging ooit eens naar een VW garage om airco te laten jinstalleren, garagist begon te lachen toen hij zei dat het voor een SDI was.

In ieder geval, de ene zal zeggen dat een SDI voldoende is, een ander zegt dat het rommel is, ik hoor duidelijk bij de laatste. Voor de TS, ga ze eens uittesten, maar wel ff langer dan op en af de straat want dan zal je ook zeggen: SDI is voldoende
als je een zijstraat ziet moet je gewoon helemaal niet inhalen.
en bij een vw tdi moet je ook altijd maar wachten of de turbo pakt. de meeste tdi;s van vw beginnen pas bij 1750 toeren. als je netjes 50 in 5 rijdt in de bebouwde kom moet je dus ook even wachten voordat de turbo in werking treedt.
anders moet je een hdi van peugeot nemen, die pakken direct op en zijn bijna net zo snel als de vw motoren.
Tommy_Kuklinskimaandag 17 juli 2006 @ 12:54
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:40 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.
Airco luxe? Dat is tegenwoordig standaard.
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 12:55
Ik ga niet zeggen dat je niet normaal kan rijden met een SDI, je kan het perfect maar je moet indd iets meer allerter zijn bij bepaalde situaties, minder rijplezier hebben en wat langer achter een vrachtwagen hangen op de autostrade in die verse uitlaatgassen die via je raam binnenkomen want de airco kan je niet aanzetten
Maar wat ik nooit zal begrijpen, is dat mensen 1000 euro minder zouden uitgeven aan een SDI als ze voor dat bedragje een TDI zouden kunnen hebben.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 12:55
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Airco luxe? Dat is tegenwoordig standaard.
bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 13:00
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

als je een zijstraat ziet moet je gewoon helemaal niet inhalen.
en bij een vw tdi moet je ook altijd maar wachten of de turbo pakt. de meeste tdi;s van vw beginnen pas bij 1750 toeren. als je netjes 50 in 5 rijdt in de bebouwde kom moet je dus ook even wachten voordat de turbo in werking treedt.
anders moet je een hdi van peugeot nemen, die pakken direct op en zijn bijna net zo snel als de vw motoren.
ik kan een zijstraat niet zien als die achter een huis ligt op 100m voor mij terwijl er ook een vrachtwagen voor mij rijd, nogmaals: ben niet helderziende
En ik rijd geen 50 in 5de als ik van plan ben om een vrachtwagen in te halen, wat zei je nu weer ivm inzicht?

En dat turbogat valt goed mee, als je indd 50 rijd in 5de zal het wat langer duren om op 100 terug te zitten maar zelfs dat gaat sneller dan met een SDI
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.
Is nochtans standaard op mijn a4 :p
MikeyManmaandag 17 juli 2006 @ 13:01
ergo: niet inhalen met een SDI...
Tommy_Kuklinskimaandag 17 juli 2006 @ 13:02
quote:
Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.
Uiteraard moet je ervoor betalen, voor niets gaat de zon op.
Maar als je nu een nieuwe auto koopt zonder airco ben je niet verstandig bezig (mede omdat je auto een stuk meer afschrijft.)
Repeatmaandag 17 juli 2006 @ 13:03
laat maar, offtopic
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:04
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:00 schreef darkske het volgende:

[..]

ik kan een zijstraat niet zien als die achter een huis ligt op 100m voor mij terwijl er ook een vrachtwagen voor mij rijd, nogmaals: ben niet helderziende
En ik rijd geen 50 in 5de als ik van plan ben om een vrachtwagen in te halen, wat zei je nu weer ivm inzicht?

En dat turbogat valt goed mee, als je indd 50 rijd in 5de zal het wat langer duren om op 100 terug te zitten maar zelfs dat gaat sneller dan met een SDI
dan moet je niet gaan inhalen. als het op een 80 km/h weg is hoef je niet eens in te halen.
op een 100km/h weg kan ik me niet voorstellen dat er zomaar een huis staat inclusief splitsing.
en binnen de bebouwde kom lijkt het me ook niet handig om een vrachtwagen in te gaan halen.

ik had het over de situatie binnen de bebouwde kom 50 in 5 rijden.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:05
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Uiteraard moet je ervoor betalen, voor niets gaat de zon op.
Maar als je nu een nieuwe auto koopt zonder airco ben je niet verstandig bezig (mede omdat je auto een stuk meer afschrijft.)
mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.
en wat is een stuk meer afschrijven? ipv 300 per maand dan 400?
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 13:06
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:03 schreef Repeat het volgende:

[..]

dat is dan ook het enige, verder zit er echt geen stront standaard op een a4, en dat voor die prijs...
bwo, elek ramen vanvoor en centrale vergrendeling met remote. Airco is trouwens autom en niet half auto. Die ik gekregen heb heeft ook park assis en lederen pakketje erbij, maarja, leasebak, zou er zelf ook geen 28k aan kunnen geven, koop ik wel een peugeot,renault, full option
Maar zeker geen SDI of iets gelijkaardig
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:05 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.
en wat is een stuk meer afschrijven? ipv 300 per maand dan 400?
Airco kost toch niet zoveel? Bij een golf5 220euro full auto. Daar ga je toch geen jaren voor in de hitte zitten?
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:08
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:06 schreef darkske het volgende:

[..]

bwo, elek ramen vanvoor en centrale vergrendeling met remote. Airco is trouwens autom en niet half auto. Die ik gekregen heb heeft ook park assis en lederen pakketje erbij, maarja, leasebak, zou er zelf ook geen 28k aan kunnen geven, koop ik wel een peugeot,renault, full option
Maar zeker geen SDI of iets gelijkaardig
er zijn maar bitter weinig mensen die 28k kunnen uitgeven voor een auto. de meesten lenen er namelijk voor.
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 13:09
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:05 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.
Whahahahahaha
Wat denk jij dat na 3 jaar en 100.000 Km meer op afschrijft (verschil aankoop/verkoop)
Een Golf TDI met airco/Climatronic
Een Gold SDI zonder
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:17
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Whahahahahaha
Wat denk jij dat na 3 jaar en 100.000 Km meer op afschrijft (verschil aankoop/verkoop)
Een Golf TDI met airco/Climatronic
Een Gold SDI zonder
ja zo kan ik het ook wel.
ik heb het over een golf tdi met en zonder airco. daar zit niet een heel groot verschil in. maar dat is mijn ervaring.
darkskemaandag 17 juli 2006 @ 13:21
Het is misschien geen groot verschil, maar zoals ik zei, is die 220euro extra dan wel zo groot? Vroeger koste airco meby 1000 euro meer, maar nu hoef je toch niet na te denken ofdat je het neemt of niet?
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 13:24
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:17 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

ja zo kan ik het ook wel.
ik heb het over een golf tdi met en zonder airco. daar zit niet een heel groot verschil in. maar dat is mijn ervaring.
Nee, je had het erover dat een SDI een verstandige aankoop was en een TDI niet nodig, en dat Airco luxe was en niet opleverd bij verkoop.
Goed. Dan tellen we die bij elkaar op,
Je koopt nu een TDI met Airco (geheel tegen jouw advies) en een SDI zonder (Jouw advies) en verkopen die na 3 jaar met een ton op de teller.
Waar ligt het grootste verschil schat je over drie jaar tussen de aan en verkoop prijs?
Ik wed zonder meer dat je enorm je best moet doen de SDI kwijt te krijgen, en de TDI wordt je voor de verkoop al gevraagt of je hem niet wilt verkopen.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:24
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je had het erover dat een SDI een verstandige aankoop was en een TDI niet nodig, en dat Airco luxe was en niet opleverd bij verkoop.
Goed. Dan tellen we die bij elkaar op,
Je koopt nu een TDI met Airco (geheel tegen jouw advies) en een SDI zonder (Jouw advies) en verkopen die na 3 jaar met een ton op de teller.
Waar ligt het grootste verschil schat je over drie jaar tussen de aan en verkoop prijs?
Ik wed zonder meer dat je enorm je best moet doen de SDI kwijt te krijgen, en de TDI wordt je voor de verkoop al gevraagt of je hem niet wilt verkopen.
goed, je gaat de zaken verdraaien. ik ben klaar met deze discussie.
Puurmaandag 17 juli 2006 @ 13:26
quote:
Op maandag 17 juli 2006 07:56 schreef geelhoed het volgende:
Een diesel zonder turbo rijden is zondigen tegen de wetten van de thermodynamica.
Bedoel je dat een TDi efficienter is?


Is het niet zo dat een TDi en een SDi in principe evenveel vermogen uit een liter brandstof kunnen halen? Alleen heeft een SDi daarvoor een grotere en zwaardere motor voor nodig, wat niet zo efficient is. Ook is de verbranding in een turbomotor vaak iets beter. Zoiets heb ik ooit eens gehoord...
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 13:28
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:24 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

goed, je gaat de zaken verdraaien. ik ben klaar met deze discussie.
Waar heb ik ongelijk?
Waar verdraai ik zaken?
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:35
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar heb ik ongelijk?
Waar verdraai ik zaken?
je hebt me nergens horen zeggen dat ik mensen afraad om een tdi te kopen, ik heb er zelf ook 1.
echter, zoals men het rijden met een sdi hier voorstelt (het zou een groot drama zijn) daar ben ik het abslouut niet mee eens.
dat heb ik aangegeven. een sdi en een tdi moet je niet met elkaar willen vergelijken. daar komen hele andere doelgroepen op af.
feit is en blijft dat de sdi minder vekocht wordt.
dat een tdi heel anders afschrijft dan een sdi lijkt me duidelijk. echter 2 tdi wagens waarvan 1 met en 1 zonder airco laten afschrijven zit niet zo heel veel verschil in.
geen appels met peren gaan vergelijken aub.
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 13:38
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:35 schreef S1nn3rz het volgende:


dat een tdi heel anders afschrijft dan een sdi lijkt me duidelijk. echter 2 tdi wagens waarvan 1 met en 1 zonder airco laten afschrijven zit niet zo heel veel verschil in.
geen appels met peren gaan vergelijken aub.
Okay, laten we deze redenering eens volgen.
Denk je dat als je nu een golf TDI koopt zonder airco, dat je die over 3 jaar goed kwijt kan? Ik denk voor duidelijk minder dan eentje met.
Airco is quasi nu al standaard, en over 3 jaar helemaal, dan is het net zo standaard als een verwarming.
S1nn3rzmaandag 17 juli 2006 @ 13:50
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay, laten we deze redenering eens volgen.
Denk je dat als je nu een golf TDI koopt zonder airco, dat je die over 3 jaar goed kwijt kan? Ik denk voor duidelijk minder dan eentje met.
Airco is quasi nu al standaard, en over 3 jaar helemaal, dan is het net zo standaard als een verwarming.
'
het kan, maar ik denk dat de golf een dusdanig courante auto is dat je deze in elk geval wel kwijtraakt. met of zonder airco.
mits prive gebruikt ben je namelijk zelf degene die de mate van afschrijving bepaald. als de afschrijving te hoog is hou je de auto.
nogmaals, ik denk niet dat het verschil heel groot zal zijn. maar dat hangt ook een beetje van je handelsdrift af en hoe je de auto gaat verkopen.
Pietverdrietmaandag 17 juli 2006 @ 13:54
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:50 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

'
het kan, maar ik denk dat de golf een dusdanig courante auto is dat je deze in elk geval wel kwijtraakt. met of zonder airco.
mits prive gebruikt ben je namelijk zelf degene die de mate van afschrijving bepaald. als de afschrijving te hoog is hou je de auto.
nogmaals, ik denk niet dat het verschil heel groot zal zijn. maar dat hangt ook een beetje van je handelsdrift af en hoe je de auto gaat verkopen.
Geen appels en peren vergelijken, schat, het enige verschil was de airco weet je nog?
Het verschil zal er zijn en over drie jaar zal het een duidelijk verschil zijn.
Over dríe jaar wil alleen een koopjesjager nog een auto zonder airco.
Tommy_Kuklinskivrijdag 21 juli 2006 @ 08:47
quote:
Op maandag 17 juli 2006 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen appels en peren vergelijken, schat, het enige verschil was de airco weet je nog?
Het verschil zal er zijn en over drie jaar zal het een duidelijk verschil zijn.
Over dríe jaar wil alleen een koopjesjager nog een auto zonder airco.
Sterker nog, dat is nu al het geval.
errorkenvrijdag 21 juli 2006 @ 17:11
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.

De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
yupzaterdag 22 juli 2006 @ 00:19
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.

De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
Ze zijn zelfs behoorlijk betrouwbaar, kunnen dan ook heel wat meer tegen koude motor-raggen dan een gewone TDi...

300k is niks voor zo een ding, zeg maar 500k ofzo...

Maarja dat is alleen als je een sloper bent, als je normaal rijd kan een TDi ook idioot lang mee...
24Roelzondag 23 juli 2006 @ 09:21
Als je een sdi neemt die is idd zuiniger en trager, een tdi is sneller en neemt iets meer, is nog minimaal trouwens.
kijk hier maar eens http://www.tdi-club.nl/ en een tdi 90 pk de eerste van bj 95 is makelijk naar 135 pk op te vijzelen, dan moeten er andere nozzels in, ik weet iemand die dat doet voor 250 euri.
Je kan ook een powerbox kopen , maar andere nozzels is sneller.
De nieuwere tdi de zogenoemde pomp verstuivers, die doen met een beetje aanpassin al makelijk een 180 pk op de test bank, een vr6 rijder wordt er dan helemaal sneu van.
Want de diesel heeft zijn vermogen al bij een veel lager toerental als de vr6, maar er zijn ook wel tdi's met een 200 pk
Natuurlijk weet ik wel dat er ook snellere vr6 golfjes rijden dan een tdi, maar ik geef alleen ff een voorbeeld
NightFlightzondag 23 juli 2006 @ 18:20
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.

De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
Als je normaal rijdt kan je met een TDI rustig het klokje rond. Dus niet met een koude motor wegplanken tot 5000 rpm, maar rustig tot 2000 toeren warm rijden, ongeveer 10 minuten, en dan met een ei onder je pedaal op snelheid brengen.

Waarom neem je geen Dodge Caliber? Zit een 130 pk TDI van VAG in... heb je een nieuwe voor een tweedehands-prijs!
Viper_74maandag 24 juli 2006 @ 09:50
quote:
Op zondag 23 juli 2006 18:20 schreef NightFlight het volgende:

[..]

Als je normaal rijdt kan je met een TDI rustig het klokje rond. Dus niet met een koude motor wegplanken tot 5000 rpm, maar rustig tot 2000 toeren warm rijden, ongeveer 10 minuten, en dan met een ei onder je pedaal op snelheid brengen.

Waarom neem je geen Dodge Caliber? Zit een 130 pk TDI van VAG in... heb je een nieuwe voor een tweedehands-prijs!
Ik rij 's ochtends wel rustig, maar wel gewoon tot de 3500 toeren hoor. Alleen niet vol het gaspedaal in maar wat rustig op toeren laten komen, als ik tot 2000 rpm ga rijden doet me turbo niks, dat schiet niet op.

Ik heb toevallig ook bovenstaande motor (gekieteld)
Bartholomeusmaandag 24 juli 2006 @ 10:03
quote:
Op maandag 24 juli 2006 09:50 schreef Viper_74 het volgende:

[..]

Ik rij 's ochtends wel rustig, maar wel gewoon tot de 3500 toeren hoor. Alleen niet vol het gaspedaal in maar wat rustig op toeren laten komen, als ik tot 2000 rpm ga rijden doet me turbo niks, dat schiet niet op.

Ik heb toevallig ook bovenstaande motor (gekieteld)
Als jij rustig optrekt, en bij zeg even 2300 toeren schakelt, val je in toeren terug tot 1900 toeren, en dat is precies boven je turbogat, dus dan trekt de motor heel normaal
darkskemaandag 24 juli 2006 @ 11:45
Je valt wel meer dan 400rpm terug? Volgens mij val je terug naar +- 1400-1500 als op je 2300 schakelt
renkiemaandag 24 juli 2006 @ 13:55
Neem aub de TDI, een SDI is gewoon geen pretje om in te rijden en heeft meer moeite om vooruit te komen door het geringe vermogen, aan het einde van de rit rij je dan net zo zuinig als de TDI

Ik heb een half jaar terug een golf3 van 1996 gekocht met 260.000 op de teller voor 2300 euro. Een kwestie van HEEL goed zoeken en goed kijken. En hiermee rijdt mijn vriendin constant 1:21
Let er wel op dat bij de Golf3 veel tellers maar tot 299.999km gaan en dan op 0 springen ! Het woordje 'total' is dan ook verdwenen. Een auto met tellerstand 160.000 kan dus ook 460.000 zijn !

Nadeel is wel dat veel zaken als airco/abs niet standaard zijn, of je moet heel erg goed zoeken

Oh en geef aub 1x wat extra geld uit om de verstuivers te testen of preventief te vervangen. Dit kost niet heel veel (110pk verstuivers in een 90pk voor 200 eur = 113pk / 234nm) Een (bijna) defecte verstuiver kan de gekste motorschades veroorzaken. Daarnaast kun je op www.tdiclub.nl heel veel info vinden EN zeer goedkope adressen om je auto te onderhouden.
Pietverdrietmaandag 24 juli 2006 @ 15:06
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.

De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
Meer iets voor een stroomagregaat dan voor een auto dus.
Blackheartdinsdag 25 juli 2006 @ 04:38
Ik heb 3 jaar met een caddy SDI gereden. Ik was best tevreden met de prestaties. Maar ik ben dan ook niet gehaast. Zuinig en goedkoop in onderhoud.
Langs de andere kant, een goed onderhouden 2CV trok sneller op.
Nu rijd ik, toch een beetje tegen mijn idee in ; het KISS principe "Keep It Simple Stupid" met een Opel Combo 1.3 CDTI rond. 1 van de redenen is duidelijk. In België komt de wegenbelasting en de verzekering naar gelang de CC's en nog een paar arbitraire gegevens.
Een 1.3 diesel met turbo , intercooler en alle andere snufjes kost een pak minder dan een 1.9 SDI. Daarenboven, maak VW nog caddy SDI's?
darkskedinsdag 25 juli 2006 @ 08:46
Mmm, op de site van VW.be zie ik bijde caddy als de nieuwe golf geen SDI niet meer staan. 6 maanden geleden stond die er nochtans wel bij de golf. Toen kon je kiezen tussen een 1.9TDI 115p of een 2.0 SDI 75pk.
Fiscaal was de SDI dus duurder dan de TDI in Belgie ...
jwstoopdinsdag 25 juli 2006 @ 11:42
Een Caddy SDI is ook wat anders dan een Golf IV SDI. Heb in beide gereden en vanwege het gewicht (weinig luxe dus weinig gewicht) van een Caddy is hij niet supertraag met die motor.

Heb echter rijles gehad in een Golf IV SDI (in 2000, vroegah ) en daarmee moest ik bij elke snelwegoprit VOLGAS planken om in te kunnen voegen met 120, en dan haalde je het zelfs soms niet en kwam je met een groot (gevaarlijk) snelheidsverschil de snelweg op.
Ik zou dus niet voor een SDI kiezen, maar als je echt bewust kiest voor een LANGZAME auto, dan is er niks mis mee. (moet je wel tegen bumperklevers en andere geirriteerde bestuurders kunnen )