Mijn TDI (Seat Leon) doet 1:21 gemiddeld en cruise control op 80 km wegen doet ie 1:30quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:27 schreef JAG het volgende:
Verbruik is waarschijnlijk wel iets slechter op een TDI, de SDI doet ongeveer 1:20 (n.b.: met cruisecontrol, maakt denk ik wel uit). Vergelijkbare TDI zal op 1:16 - 18 liggen gok ik.
Hij staat genoteerd op tip 1.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:52 schreef Euronymous het volgende:
is een betere investering... tdi kan je eventueel makkelijker weer door verkopen..
right, 1 op 30quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mijn TDI (Seat Leon) doet 1:21 gemiddeld en cruise control op 80 km wegen doet ie 1:30
quote:
Bij een nieuwe Leon (iig) kan je ook direct instellen dat je het verbuik in 1 op x km wilt weergeven ipv x liter op 100km, is nog altijd prettiger aflezenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]. Boordcomputer
Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
en als ie de koppeling intrapt verbruikt ie helemaal niks! Echt supper gewoon!quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]. Boordcomputer
Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
Een 1.9 TDI met 90 PK noem ik geen wild paard.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:18 schreef Diepvriez het volgende:
meneer heeft amper zijn rijbewijs en wilt al op een wild paard....![]()
snel genoeg hoor.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:17 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Een 1.9 TDI met 90 PK noem ik geen wild paard.![]()
Er staat dat er 138gram per kilometer Co2 uitstoot is. Is dit niet wat veel?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 20:13 schreef Sjonnjoop het volgende:
TDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17575&cache=no
SDI: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=17572&cache=no
In een SDI wil je echt niet rijden tenzij je van heeeeeel erg rustig rijden houdt, iets anders kun je er namelijk niet mee
Als je dan één op twintig rijdt, dan heb je 2.7Kilo Co2 uitstoot per liter diesel? Dit lijkt me vreemd, ik ga er dus vanuit dat ik het maar niet snap!quote:CO2 uitstoot 138 g/km
Maar nogsteeds geen wild paard...quote:
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:58 schreef LegacyCode het volgende:
en SDI dacht ik Solenoid Direct Injectie.
ik snap het ook nietquote:Op zaterdag 15 juli 2006 22:32 schreef dahei het volgende:
[..]
Er staat dat er 138gram per kilometer Co2 uitstoot is. Is dit niet wat veel?
[..]
Als je dan één op twintig rijdt, dan heb je 2.7Kilo Co2 uitstoot per liter diesel? Dit lijkt me vreemd, ik ga er dus vanuit dat ik het maar niet snap!![]()
Theoretisch of echt gemeten ?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:55 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Yep echt wel.... mijn TDI ook Leon doet het ook![]()
Gemeten.... Na 100 km op een 80km snelweg te hebben gereden een keer getankt (en voor aanvang ook natuurlijk) en het verbruik was toen 1 op 28.6 (3.5 liter, bijna 3,6 op 100 km)quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:58 schreef yup het volgende:
[..]
Theoretisch of echt gemeten ?
WAnt niet alles is waar wat je boordcomputer zegt
een sjon koopt echt geen diesel hoor. Jij bedoelt de gofljes 1.6quote:Op zondag 16 juli 2006 01:00 schreef Palomar het volgende:
Ghehe, zelfde als die sjonnies met zo'n gepimpte Golf met kameleon-lak, 19" spinners, spoilers, geblindeerde ramen etc. en dan zie je achterop SDI staan met bijbehorend tractorgeluid
SDi is gewoon "sauge diesel (direct) injection" hoor.quote:Op zondag 16 juli 2006 08:22 schreef E-ratic het volgende:
SDI staat voor Synchroon Diesel Injectie en is niet bepaald snel. En is wel zuiniger dan een TDI hoewel dit vrij weinig is.
Ga gewoon voor een TDI, meer fun, en voor gebruik maakt het op zich niet veel uit tenzij je constant aan het doortrappen bent
nietquote:Op zondag 16 juli 2006 10:49 schreef yup het volgende:
[..]
SDi is gewoon "sauge diesel (direct) injection" hoor.
Sure.quote:
Verstandig van je oudersquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:01 schreef Binnetie het volgende:
Ik heb het er over gehad en nu krijg ik te horen dat mijn ouders niet bij willen leggen voor een auto en ze zeggen dat ik eerst maar een goedkoop ding moet nemen. Dan is het budget maar 3000 euro en een Golf IV is een hele degelijke auto vind ik.
Eerst wilden ze het Autmatic Injection Diesel System noemen, maar dat verkocht niet op de een of andere manier.quote:Op zondag 16 juli 2006 11:37 schreef yup het volgende:
[..]
Sure.
......
Dan heeft Ford nog een veel betere benaming: TDDi (Turbo diesel direct injection).
Kleine jappen zijn altijd aan te raden tenzij je moet dieselenquote:Op zondag 16 juli 2006 13:50 schreef Repeat het volgende:
ik zou sowieso voor een kleine jap gaan, kost geen reet, makkelijke techniek, goedkope verzekering en wegenbelasting, makkelijk te onderhouden etc.
Nouja... Volgens mij hebben honda en toyota toch een stel puike diesels in elkaar gedraaid...quote:Op zondag 16 juli 2006 15:35 schreef Threepio het volgende:
[..]
Kleine jappen zijn altijd aan te raden tenzij je moet dieselen
H zal wss een Frans woordje zijn en Di = Diesel injection (Waarmee gewoon direct injection diesel wordt bedoeld)...quote:Op zondag 16 juli 2006 16:03 schreef Dynaudio het volgende:
Sorry. Ik bedoel de letters HDI
inmiddels wel, maar als je wat kleinere/oudere auto's zoekt heb je een probleem... Misschien is een Yaris diesel dan nog wat, dat weet ik niet precies.quote:Op zondag 16 juli 2006 15:36 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nouja... Volgens mij hebben honda en toyota toch een stel puike diesels in elkaar gedraaid...
En ook isuzu doet aardig mee...
Die direct mag je vervangen voor diesel bij de VAG producten.quote:Op zondag 16 juli 2006 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:
SDI (VAG)staat voor Saugdiesel Direct Injection
TDI (VAG) staat voor Turbo(charged) Direct Injection
HDI (bij PSA) High Pressure Direct Injection
TDI is een beschermd handelsmerk van de VAG en staat voor: „ Turbocharged Direct Injection“, hoewel ook vaak als „Turbodiesel Direct Injection“ geschreven.quote:Op zondag 16 juli 2006 16:15 schreef yup het volgende:
[..]
Die direct mag je vervangen voor diesel bij de VAG producten.
Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...quote:Op zondag 16 juli 2006 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
TDI is een beschermd handelsmerk van de VAG en staat voor: „ Turbocharged Direct Injection“, hoewel ook vaak als „Turbodiesel Direct Injection“ geschreven.
Hierom mogen andere automerken de aanduiding TDI niet gebruiken, alleen auto´s van VAG mogen dit gebruiken. Met één uitzondering, de Ford Galaxy, die met een VAG motor is uitgerust en samen met VW en Seat geproduceert wordt..
http://www.considine.nl/n(...)euwsbr%20525x297.pdfquote:Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:
[..]
Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...
Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
Dat was ook een VAG motor...quote:Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:
[..]
Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...
Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
Als europees handelsmerk is het afgewezen volgens dat artikel, maar niet voor de Duitse wet..quote:Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef yup het volgende:
[..]
Sorry maar jij bent verkeerd geinformeerd, VAG wilde de handelsnaam TDi beschermen maar de rechter heeft een stokje dervoor gestoken...
Volvo heeft ook TDi gehad hoor...
Ik verwacht er 24000 voor het werk mee te rijden (minimaal) en daar overheen komen nog mijn prive kilometers. Ik krijg 19 cent kmvergoeding. Ik denk dat het totaal uitkomt op een 35000 km per jaar.quote:Op zondag 16 juli 2006 13:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Verstandig van je ouders![]()
Koop je toch eerst een ouwe Golf of Polo. Heb je ook geen slecht huneur als er een krasje op komt.
Hoeveel kms/per jaar heb je het over? Vorig jaar kon ik een prima Golf 1.8 benzine III uit 1991 met 130000 km op de teller aan de straatstenen niet kwijt. Die kan je vast voor weinig vinden!
Oja SDI zuigt, letterlijk en figuurlijk.
een beetje gedateerd artikel!quote:Op zondag 16 juli 2006 16:28 schreef yup het volgende:
[..]
http://www.considine.nl/n(...)euwsbr%20525x297.pdf
Check deze PDF maar, het staat linksboven op de 2e pagina, Audi merkrecht en TDi ofzo staat er... (onder het kopje merk en wet)
Volvo heeft volgens mij ook eigen motoren. Wij hebben thuis een V70 uit 2000 met een 5 cilinder TDI. Weinig op aan te merken, genoeg vermogen. Alleen jammer dat je de turbo niet hoortquote:Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Dynaudio het volgende:
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..?![]()
Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter...
1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen
ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek
2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig
3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee
4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar
rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal
5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik![]()
6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design)
7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten
8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur![]()
9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen
eeeh meer weet ik niet![]()
leuk, maar er worden steeds meer motoren van merken onderling gebruikt, zo heeft Ford HDI motoren (1.4, 1.6 en 2.0, maar niet in de Mondeo) die ze als TDCi verkopen, Mitisubishi heeft VW TDI's, Opel (1.3 en 1.9) heeft JTD's, Volvo (4 cilinders) heeft ook HDI's, net als Mazda.... etc.quote:Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Dynaudio het volgende:
Wat vinden jullie zelf de beste dieselmotoren qua prestaties, geluidsniveau, betrouwbaarheid enz..?![]()
Ik zet er een paar onder elkaar met mijn mening erachter...
1. VAG: TDI Krachtig maar te rumoerig. K had op de site van autoweek gelezen
ze in 2007 zouden stoppen met pompverstuiver techniek
2. PSA: HDI Stil en ook best krachtig
3. Ford: TDDI/ TDCI NIet echt ervaring mee
4. Renault/ Nissan: DCI Een laguna diesel gehad..maar de vorige generatie dTi..Krachtig maar
rumoerig.. De DCI motoren hebben dacht ik veel storingen enal
5. Mercedes: CDI Krachtig maar duur denk ik![]()
6. Toyota D4D D-cat Goede motoren maar ik vind toyota persoonlijk 3x niks ( design)
7. Honda I-CTDI Niet echt veel motorvarianten
8. BMW dieselmotoren Net als mercedes een beetje duur![]()
9 Opel DTI Zal de aller, aller, allerlaatste zijn die ik zou kiezen
eeeh meer weet ik niet![]()
Ik heb helaas (misschien wel gelukkig) geen ervaring met een opel op gas, wel met een dieseltje maar daar heb je niets aan. Wat misschien wel handig is voor een goede reactie is om het bouwjaar te vermelden van de auto. Een F astra is heel wat anders dan een G astra bijvoorbeeldquote:Op zondag 16 juli 2006 16:50 schreef Binnetie het volgende:
Vandaag heb ik wat rondgekeken voor een andere auto.
De volgende auto heb ik gezien wat me ook wel wat leek:
- Opel Astra 1.6 met G3 (vanaf fabriek), heeft 135000 gelopen en ziet er als nieuw uit. Al die tijd hebben er oudere mensen meegereden. Op de bekleding is niks aan te merken je ziet niet of er iemand in heeft gezeten. De auto is ook helemaal compleet elektirsche ramen en spiegels, airco, stuurbekrachting cd speler met 6 cd wisselaar. Mijn vraag is alleen wat kan je van een auto verwachten die al 135000 op gas heeft gereden?
Van ford staat al tussen PSA.. en van ford zelf staat dan als TDCI.. Mitsubishi staat en volvo staat er ook niet tussen....quote:Op zondag 16 juli 2006 23:10 schreef M5 het volgende:
[..]
leuk, maar er worden steeds meer motoren van merken onderling gebruikt, zo heeft Ford HDI motoren (1.4, 1.6 en 2.0, maar niet in de Mondeo) die ze als TDCi verkopen, Mitisubishi heeft VW TDI's, Opel (1.3 en 1.9) heeft JTD's, Volvo (4 cilinders) heeft ook HDI's, net als Mazda.... etc.![]()
tegenwoordig?quote:Op zondag 16 juli 2006 16:26 schreef Dynaudio het volgende:
hahaha BMW houdt het lekker makkelijk. BMW zet tegenwoordig doodgewoon een dikke D achter de type aanduidingBijvoorbeeld 525D(2.5L) 530D(3.0L) 330D(3.0L)
Het betreft een opel astra van september 1998.quote:Op zondag 16 juli 2006 23:28 schreef The_Goeiste het volgende:
[..]
Ik heb helaas (misschien wel gelukkig) geen ervaring met een opel op gas, wel met een dieseltje maar daar heb je niets aan. Wat misschien wel handig is voor een goede reactie is om het bouwjaar te vermelden van de auto. Een F astra is heel wat anders dan een G astra bijvoorbeeld
ik denk dat jij begint te huilen als je de turbo zietquote:Op zondag 16 juli 2006 18:09 schreef Palomar het volgende:
[..]
Volvo heeft volgens mij ook eigen motoren. Wij hebben thuis een V70 uit 2000 met een 5 cilinder TDI. Weinig op aan te merken, genoeg vermogen. Alleen jammer dat je de turbo niet hoort
De nieuwere modellen hebben een D5 motor, maar daar heb ik geen ervaring mee. En de S40/V50 hebben nog weer 4 cilinder uitvoeringen. Geen idee of die ook van Volvo zijn.
Bij VW's en Opels hoor ik toch wel vaak zo'n blazend geluidje als ze accelereren. Bij Volvo's hoor je dit totaal niet (althans de V70).quote:Op maandag 17 juli 2006 00:09 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik denk dat jij begint te huilen als je de turbo ziet
diesels hebben echt kleine pietluttige turbo's hoor, vandaar dat je ze niet echt hoort..
Om flames te voorkomen; ik rij heel graag diesel
3 liter.quote:Op maandag 17 juli 2006 00:08 schreef Catch22- het volgende:
[..]
tegenwoordig?
naja, zoek maar eens op wat de inhoud van een 535d is
2.2 ja ? boeiend.quote:Op maandag 17 juli 2006 01:36 schreef Sloper het volgende:
[..]
Vroeger was een 316i een 1.8L een 318i een 2.0L en een 320i een 2.2L
seat en betrouwbaarquote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]. Boordcomputer
Op cruisecontrol, in zijn 5, bij 80 per uur, op een rechte weg geeft de BC aan, dat het verbruik 3,3 liter op 100 km is.
waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.quote:Op maandag 17 juli 2006 09:50 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Met een SDI moet je zo hard trappen om überhaupt vooruit te komen dat je waarschijnlijk zuiniger rijdt met een TDI.
Een simpel voorbeeld is het invoegen op de snelweg, ik heb er namelijk persoonlijk een hekel aan om met < 80 km/u in te voegen op een snelweg.quote:Op maandag 17 juli 2006 09:52 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.
Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me.
Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d.
Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn.
Het gaat er niet om de snelste te zijn, maar voldoende vermogen te hebben om bv veilig in te halen op een provinciale weg als er een trekker voor je rijdt, om de Airco te kunnen laten draaien, om met een volle auto een helling op te komen, om vlot een kruispunt te verlaten zodat je het verkeer niet lastig valt..quote:Op maandag 17 juli 2006 09:52 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
waarom zou je altijd snel willen? ik heb ook een TDI , maar een SDI zou mij ook prima voldoen.
Die 3 minuten die je eerder van huis moet maken ook niet zoveel uit lijkt me.
Daarnaast vergt een TDI meer onderhoud, aangezien je te maken krijgt met een defecte turbo, luchtmassameter e.d.
Vaak meer bandenslijtage en slijtage van andere zaken omdatje toch altijd even als 1e bij het stoplicht wel wilt zijn.
niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat er niet om de snelste te zijn, maar voldoende vermogen te hebben om bv veilig in te halen op een provinciale weg als er een trekker voor je rijdt, om de Airco te kunnen laten draaien, om met een volle auto een helling op te komen, om vlot een kruispunt te verlaten zodat je het verkeer niet lastig valt..
Wel om b.v. in te voegen op de snelweg en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:18 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.
en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor
En de airco aan terwijl je met z´n vieren en bagage een heuvel op probeert te rijden?quote:Op maandag 17 juli 2006 12:18 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
niet helemaal met je eens. het heeft met inzciht te maken. je weet dat je met een normale dieselmotor langer bezig bent met inhalen. dus daar moet je dan rekening mee houden.
en om een kruispunt veilig te verlaten heb je echt geen TDi nodig hoor
als je geen marge zou hebben dan trek je dus altijd volgas op. en dan heeft het dus met je eigen rijstijl te maken .quote:Op maandag 17 juli 2006 12:29 schreef darkske het volgende:
Heb je eigelijk OOIT als met een SDI gereden? Je rijd zelf met een TDI maar omdat je DENKT dat een SDI meevalt, dan is het ok voor jou?
Want wat jij zei, zei ik vroeger ook, tot ik daadwerkelijk een tijd met een SDI gereden heb en ik kan je zeggen: NOOIT meer!
Zoals ik en andere al zeiden, het gaat hem niet om als een gek als eerste weg te zijn van het kruispunt, het gaat om de marge die je hebt. Bij een SDI is die er praktisch niet, je kan daar echt niet harder optrekken dan dat je al gaat, zelfs niet als je hoger in de toeren gaat.
En het heeft echt niets met inzicht te maken, het enige inzicht dat ik geleerd heb gij een SDI is dat voorsteken waar er enig risico is = not done is. En met risico bedoel ik dan mij voorbeeld hier hoger:
lange rechte baan met duidelijk zicht, vrachtwagen rijd 50 en je mag er 70, ik steek voorbij en dan komt er net een tegenligger uit een zijstraat, met een TDI duwt je ff bij en je bent er zo voorbij (zelfs als de vrachtwagen beslist om op dat ene moment gas bij te geven), met een SDI breekt begint alleen je hart meer toeren te maken
ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de airco aan terwijl je met z´n vieren en bagage een heuvel op probeert te rijden?
Nu kom jij waarschijnlijk met de opmerking dat een Airco niet nodig is, omdat de ramen open kunnen, hmmm?
En het heuvel op rijden?quote:Op maandag 17 juli 2006 12:40 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.
nou moet je ook niet overdrijven. Je kan in een 2CV ook elke heuvel op die je wilt, gaat alleen wat langzamerquote:Op maandag 17 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En het heuvel op rijden?
Het invoegen op de Snelweg?
ja zoals ik al zeg gaat het minder snel, maar ik vond het nooit enorm storend. je moet gewoon goed kijken en anticiperen.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En het heuvel op rijden?
Het invoegen op de Snelweg?
als je een zijstraat ziet moet je gewoon helemaal niet inhalen.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:48 schreef darkske het volgende:
Zucht
Jij mag mij uitleggen hoe ik kan inzien dat op een weg waar er geen tegenliggers zijn er uit een zijstraat waar ik geen zicht op heb, er ineens tijdens het inhalen een tegenligger gaatuitkomen? Inzicht hebben is 1 ding, de toekomst voorspellen is iets anders.
En ja, geen marge, zelfs als je niet volgas rijd. Ik reed bijna nooit volgas(tenzij de airco opstond), maar zoals in mijn voorbeeld wanneer ik het wel moest doen, dan voel je gewoon geen geschil, tuurlijk gaat hij harder rijden, maar tegen een irritant traag tempo. Als ik mijn gasindruk, wil ik reactie voelen, niet eerst 2 seconden wachten totdat de motor zin heeft om te reageren
Btw, airco noem ik tegenwoordig standaard ipv luxe
Vriend van mij met een sdi ging ooit eens naar een VW garage om airco te laten jinstalleren, garagist begon te lachen toen hij zei dat het voor een SDI was.
In ieder geval, de ene zal zeggen dat een SDI voldoende is, een ander zegt dat het rommel is, ik hoor duidelijk bij de laatste. Voor de TS, ga ze eens uittesten, maar wel ff langer dan op en af de straat want dan zal je ook zeggen: SDI is voldoende
Airco luxe? Dat is tegenwoordig standaard.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:40 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ik denk dat als je de luxe van een airco wilt, je de luxe van een turbomotor ook wel wilt hebben.
bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Airco luxe? Dat is tegenwoordig standaard.
ik kan een zijstraat niet zien als die achter een huis ligt op 100m voor mij terwijl er ook een vrachtwagen voor mij rijd, nogmaals: ben niet helderziendequote:Op maandag 17 juli 2006 12:53 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
als je een zijstraat ziet moet je gewoon helemaal niet inhalen.
en bij een vw tdi moet je ook altijd maar wachten of de turbo pakt. de meeste tdi;s van vw beginnen pas bij 1750 toeren. als je netjes 50 in 5 rijdt in de bebouwde kom moet je dus ook even wachten voordat de turbo in werking treedt.
anders moet je een hdi van peugeot nemen, die pakken direct op en zijn bijna net zo snel als de vw motoren.
Is nochtans standaard op mijn a4 :pquote:Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.![]()
Uiteraard moet je ervoor betalen, voor niets gaat de zon op.quote:Op maandag 17 juli 2006 12:55 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
bij de meeste vw's mag je er voor betalen, en dan vind ik het een luxe.![]()
dan moet je niet gaan inhalen. als het op een 80 km/h weg is hoef je niet eens in te halen.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:00 schreef darkske het volgende:
[..]
ik kan een zijstraat niet zien als die achter een huis ligt op 100m voor mij terwijl er ook een vrachtwagen voor mij rijd, nogmaals: ben niet helderziende
En ik rijd geen 50 in 5de als ik van plan ben om een vrachtwagen in te halen, wat zei je nu weer ivm inzicht?
En dat turbogat valt goed mee, als je indd 50 rijd in 5de zal het wat langer duren om op 100 terug te zitten maar zelfs dat gaat sneller dan met een SDI
mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Uiteraard moet je ervoor betalen, voor niets gaat de zon op.
Maar als je nu een nieuwe auto koopt zonder airco ben je niet verstandig bezig (mede omdat je auto een stuk meer afschrijft.)
bwo, elek ramen vanvoor en centrale vergrendeling met remote. Airco is trouwens autom en niet half auto. Die ik gekregen heb heeft ook park assis en lederen pakketje erbij, maarja, leasebak, zou er zelf ook geen 28k aan kunnen geven, koop ik wel een peugeot,renault, full optionquote:Op maandag 17 juli 2006 13:03 schreef Repeat het volgende:
[..]
dat is dan ook het enige, verder zit er echt geen stront standaard op een a4, en dat voor die prijs...
Airco kost toch niet zoveel? Bij een golf5 220euro full auto. Daar ga je toch geen jaren voor in de hitte zitten?quote:Op maandag 17 juli 2006 13:05 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.
en wat is een stuk meer afschrijven? ipv 300 per maand dan 400?![]()
er zijn maar bitter weinig mensen die 28k kunnen uitgeven voor een auto. de meesten lenen er namelijk voor.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:06 schreef darkske het volgende:
[..]
bwo, elek ramen vanvoor en centrale vergrendeling met remote. Airco is trouwens autom en niet half auto. Die ik gekregen heb heeft ook park assis en lederen pakketje erbij, maarja, leasebak, zou er zelf ook geen 28k aan kunnen geven, koop ik wel een peugeot,renault, full option
Maar zeker geen SDI of iets gelijkaardig
Whahahahahahaquote:Op maandag 17 juli 2006 13:05 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
mijn ervaring is dat eventuele extra's bijna niets meer opleveren bij een eventuele inruil.
ja zo kan ik het ook wel.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Whahahahahaha
Wat denk jij dat na 3 jaar en 100.000 Km meer op afschrijft (verschil aankoop/verkoop)
Een Golf TDI met airco/Climatronic
Een Gold SDI zonder
Nee, je had het erover dat een SDI een verstandige aankoop was en een TDI niet nodig, en dat Airco luxe was en niet opleverd bij verkoop.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:17 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ja zo kan ik het ook wel.![]()
ik heb het over een golf tdi met en zonder airco. daar zit niet een heel groot verschil in. maar dat is mijn ervaring.![]()
goed, je gaat de zaken verdraaien. ik ben klaar met deze discussie.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je had het erover dat een SDI een verstandige aankoop was en een TDI niet nodig, en dat Airco luxe was en niet opleverd bij verkoop.
Goed. Dan tellen we die bij elkaar op,
Je koopt nu een TDI met Airco (geheel tegen jouw advies) en een SDI zonder (Jouw advies) en verkopen die na 3 jaar met een ton op de teller.
Waar ligt het grootste verschil schat je over drie jaar tussen de aan en verkoop prijs?
Ik wed zonder meer dat je enorm je best moet doen de SDI kwijt te krijgen, en de TDI wordt je voor de verkoop al gevraagt of je hem niet wilt verkopen.
Bedoel je dat een TDi efficienter is?quote:Op maandag 17 juli 2006 07:56 schreef geelhoed het volgende:
Een diesel zonder turbo rijden is zondigen tegen de wetten van de thermodynamica.
Waar heb ik ongelijk?quote:Op maandag 17 juli 2006 13:24 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
goed, je gaat de zaken verdraaien. ik ben klaar met deze discussie.![]()
je hebt me nergens horen zeggen dat ik mensen afraad om een tdi te kopen, ik heb er zelf ook 1.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar heb ik ongelijk?
Waar verdraai ik zaken?
Okay, laten we deze redenering eens volgen.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:35 schreef S1nn3rz het volgende:
dat een tdi heel anders afschrijft dan een sdi lijkt me duidelijk. echter 2 tdi wagens waarvan 1 met en 1 zonder airco laten afschrijven zit niet zo heel veel verschil in.
geen appels met peren gaan vergelijken aub.
'quote:Op maandag 17 juli 2006 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay, laten we deze redenering eens volgen.
Denk je dat als je nu een golf TDI koopt zonder airco, dat je die over 3 jaar goed kwijt kan? Ik denk voor duidelijk minder dan eentje met.
Airco is quasi nu al standaard, en over 3 jaar helemaal, dan is het net zo standaard als een verwarming.
Geen appels en peren vergelijken, schat, het enige verschil was de airco weet je nog?quote:Op maandag 17 juli 2006 13:50 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
'
het kan, maar ik denk dat de golf een dusdanig courante auto is dat je deze in elk geval wel kwijtraakt. met of zonder airco.
mits prive gebruikt ben je namelijk zelf degene die de mate van afschrijving bepaald. als de afschrijving te hoog is hou je de auto.
nogmaals, ik denk niet dat het verschil heel groot zal zijn. maar dat hangt ook een beetje van je handelsdrift af en hoe je de auto gaat verkopen.
Sterker nog, dat is nu al het geval.quote:Op maandag 17 juli 2006 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen appels en peren vergelijken, schat, het enige verschil was de airco weet je nog?
Het verschil zal er zijn en over drie jaar zal het een duidelijk verschil zijn.
Over dríe jaar wil alleen een koopjesjager nog een auto zonder airco.
Ze zijn zelfs behoorlijk betrouwbaar, kunnen dan ook heel wat meer tegen koude motor-raggen dan een gewone TDi...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.
De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
Als je normaal rijdt kan je met een TDI rustig het klokje rond. Dus niet met een koude motor wegplanken tot 5000 rpm, maar rustig tot 2000 toeren warm rijden, ongeveer 10 minuten, en dan met een ei onder je pedaal op snelheid brengen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.
De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
Ik rij 's ochtends wel rustig, maar wel gewoon tot de 3500 toeren hoor. Alleen niet vol het gaspedaal in maar wat rustig op toeren laten komen, als ik tot 2000 rpm ga rijden doet me turbo niks, dat schiet niet op.quote:Op zondag 23 juli 2006 18:20 schreef NightFlight het volgende:
[..]
Als je normaal rijdt kan je met een TDI rustig het klokje rond. Dus niet met een koude motor wegplanken tot 5000 rpm, maar rustig tot 2000 toeren warm rijden, ongeveer 10 minuten, en dan met een ei onder je pedaal op snelheid brengen.
Waarom neem je geen Dodge Caliber? Zit een 130 pk TDI van VAG in... heb je een nieuwe voor een tweedehands-prijs!![]()
Als jij rustig optrekt, en bij zeg even 2300 toeren schakelt, val je in toeren terug tot 1900 toeren, en dat is precies boven je turbogat, dus dan trekt de motor heel normaalquote:Op maandag 24 juli 2006 09:50 schreef Viper_74 het volgende:
[..]
Ik rij 's ochtends wel rustig, maar wel gewoon tot de 3500 toeren hoor. Alleen niet vol het gaspedaal in maar wat rustig op toeren laten komen, als ik tot 2000 rpm ga rijden doet me turbo niks, dat schiet niet op.
Ik heb toevallig ook bovenstaande motor (gekieteld)
Meer iets voor een stroomagregaat dan voor een auto dus.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:11 schreef errorken het volgende:
Goeie raad, koop GEEN SDI. Zeker al helemaal niet tweedehands. De meeste redenen zijn allemaal al aangehaald.
De aller enige reden om een SDI te kopen is dan ook de bedrijfszekerheid. Dat motorblok is de basis van _alle_ andere 1.9 varianten en is oerdegelijk. Geen turbo en geen intercooler maken dat je met dat blok makkelijk 300k (en meer) kan halen zonder kosten (buiten onderhoud uiteraard).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |