TrackinfoLenght 4.251 km
Laps 72
Total distance 305.886 km
![]()
![]()
Grand Prix de France - Magny CoursGrand Prix van Frankrijk Circuit Het Circuit de Nevers in Magny-Cours is niet erg populair. In 2000 nog noemde wereldkampioen Mika Hakkinen het de saaiste baan die hij kende. Het voormalige circuit van Nevers werd voor 1991 radicaal aan hedendaagse eisen aangepast. Sindsdien is Magny-Cours een modern circuit met een kunstmatig ‘ingebakken’ ritme.
Er is bovendien veel kritiek op het gebrek aan inhaalmogelijkheden; alleen in de snelle Estoril-bocht kunnen de coureurs soms een gaatje vinden. Verder stellen de middelsnelle en snelle bochten geen bijzondere eisen aan hun stuurmanskunst. In de chicane voor de Lycée-bocht wil een enkeling zich nog wel eens vergalopperen.
Dit jaar heeft het circuit enkele wijzigingen ondergaan; inhalen zou nu gemakkelijker moeten zijn. Grootste pluspunt: het asfalt is zo glad als een biljartlaken. Magny-Cours is dus een feest voor aërodynamicaspecialisten.
Circuit-historie De Grand Prix van Frankrijk is verreweg de oudste Grand Prix uit de geschiedenis. Uiteraard hadden ze niet allemaal de wereldkampioenschapsstatus, want het WK bestaat pas sinds 1950. Magny-Cours is een tamelijk nieuw circuit. Daarvóór werd de Grand Prix van Frankrijk op maar liefst zeventien andere locaties verreden. De bekendste daarvan zijn Montlhéry, Reims, Rouen-les Essarts, Paul Ricard (Le Castellet) en Dijon-Prenois. Het Circuit de Nevers, sinds 1991 de gastheer van de Franse Grand Prix, is echter nog ver verwijderd van een vergelijkbare status.
Frankrijk is de bakermat van de autosport. Vóór 1906 werden dan ook alle belangrijke wedstrijden (uitgezonderd die om de Gordon Bennett Trophy) in Frankrijk georganiseerd en verreden en meestal ook door Franse coureurs in auto’s van Franse makelij gewonnen. Het was dus logisch, dat de in 1906 verreden Grand Prix van Frankrijk, oftewel de Grand Prix de l’Automobile Club de France, de eerste echte Grand Prix ter wereld was. Dat gebeurde in Le Mans, maar die baan had helemaal niets te maken met het hedendaagse 24-uurscircuit. Op 1955 na (het jaar van de Le Mans-ramp, waarbij tachtig toeschouwers de dood vonden) heeft de Grand Prix van Frankrijk altijd op de Formule 1-kalender gestaan. De race van 2006 is, om precies te zijn, de 90e Grand Prix van Frankrijk.
De eerste Grand Prix op Magny-Cours, in 1991, werd een prooi voor Nigel Mansell. Dat betekende een thuisoverwinning voor Renault, de motorleverancier van Mansells team Williams. De Franse favoriet Alain Prost kwam in zijn Ferrari vijf seconden tekort. In 1992 had Prost een ’sabattical year’ en zegevierde Mansell opnieuw, iets wat hij dat jaar nog achtmaal zou doen op weg naar zijn enige wereldtitel. In 1993 was het dan toch zover: eindelijk zat Alain Prost in de oppermachtige Williams-Renault en hij stelde het publiek niet teleur. Met teamgenoot Damon Hill in zijn kielzog ging hij tijdens zijn laatste Grand Prix van Frankrijk als eerste over de finish en pakte uiteindelijk dat jaar zijn vierde wereldtitel.
In 1994, 1995, 1997 ,1998, 2001, 2002 en 2004 won Michael Schumacher, de eerste twee keer met Benetton, de laatste vijf keer met Ferrari. In 1996 trok Damon Hill aan het langste eind. De winnaars van de edities 1999 en 2000 waren, enigszins verrassend, Heinz-Harald Frentzen (Jordan) en David Coulthard (McLaren). In 2003 kwam het tot een Williams-dubbel: Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya. Michael Schumacher brengt na vier pitstops de editie van 2004 op zijn naam, nadat Fernando Alonso (vertrokken vanaf pole) even de race had mogen leiden. Rubens Barrichello verdrong in de laatste ronde, in de voorlaatste bocht, Jarno Trulli van de derde plaats.
Wist u dat? Het circuit Magny Cours in de jaren ’60 is gebouwd en in de jaren ’90, door de inspanningen van president Mitterand, klaar is gemaakt voor de Formule 1.
Het circuit is opgebouwd uit bochten van beroemde circuits over de wereld, Nürburgring, Estoril, Imola, Adelaide.
De rondetijden heel erg kunnen schommelen, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Jarno Trulli in 2004 vreselijk zat te slapen in de laatste bocht en zo onnodig de derde plaats afstond aan Rubens Barrichello.
Christijan Albers vorig jaar in Frankrijk zijn eerste zware Formule 1-crash meemaakte.
ProgrammaVrijdag 14 juli 2006
11.00 - 12.00 1e vrije training
14.00 - 15.00 2e vrije training
Zaterdag 15 juli 2006
11.00 - 12.00 3e vrije training
14.00 - 15.30 Kwalificatie
Zondag 16 juli 2006
14.00 - 16.00 Race
De standen Coureurs
1 F. Alonso Renault 88
2 M. Schumacher Ferrari 69
3 G. Fisichella Renault 43
4 K. Räikkönen McLaren 39
5 F. Massa Ferrari 36
6 JP. Montoya McLaren 26
7 J. Button Honda 16
8 R. Barrichello Honda 16
9 N. Heidfeld BMW 12
10 D. Coulthard Red Bull 10
11 R. Schumacher Toyota 8
12 J. Trulli Toyota 8
13 J. Villeneuve BMW 7
14 M. Webber Williams 6
15 N. Rosberg Williams 4
16 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1
17 C. Klien Red Bull 1
Constructeurs
1 Renault 131
2 Ferrari 105
3 McLaren 65
4 Honda 32
5 BMW 19
6 Toyota 16
7 Red Bull 11
8 Williams 10
9 Scuderia Toro Rosso 1
- Midland F1 0
- Super Aguri 0
[ Bericht 0% gewijzigd door mitt op 12-07-2006 20:56:23 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.