Ik weet het, ik krijg je er enorm mee op de kast.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:18 schreef Autodidact het volgende:
Onderwijs op openbare scholen moeten vrij zijn van levensbeschouwelijke, filosofische en religieuze denkbeelden anders ontzeg je juist de leerlingen de vrijheid om zelf maar uit te zoeken welke levensbeschouwing bij hun past. De enige manier om deze vrijheid aan leerlingen te gunnen is in een neutrale houding van alles over levensbeschouwing aan te leren, maar geen oordeel te vellen in het onderwijs.
Het staat volgens mij los van de subsidie. Je zou de complete subsidie voor alle onderwijs kunnen afschaffen - zou het je standpunt over religieus onderwijs veranderen?quote:Dát is vrijheid voor het kind, en dan maar wat minder voor de ouders die geen subsidie moet krijgen voor het ontzeggen van de intellectuele vrijheid van zijn kind.
Als de heren Christenen vrijheid van onderwijs bedoelen, bedoelen ze het ontzeggen van vrijheid voor kinderen, gesubsidieerd!
Ten eerste komt dit niet neer op een verbod op geloofsovertuiging, juist in een seculier stelsel zijn kinderen vrij om te geloven wat ze willen en verbiedt de speciale school de kinderen dat ze een bepaald geloof aanhangen (of zich daarin te verdiepen) als dat niet dezelfde beschouwing is als die van de school. Ik vind het smerig dat je experimenten met verbod op geloof erbij haalt (doelend op CCCP?), dat is niet het geval bij geseculariseerd onderwijs. Integendeel.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik weet het, ik krijg je er enorm mee op de kast.
Maar eh.. dit is dus het afdwingen van de wereldbeschouwing die jij wenst, door het voorschotelen van een bepaalde benadering.
Die vrijheid gun ik je graag - voor je eigen kinderen.
Een gelovige heeft hierover een andere opvatting, en ook die wil dat het kind de juiste dingen leert. Hij heeft alleen een andere idee wat de juiste uitgangspositie is.
De uitgangspositie 'neutrale houding tov levensbeschouwing' is een volstrekt onmogelijke voor een (serieus) gelovige. Dat toch afdwingen komt neer op een verbod op geloofsovertuiging.
Expterimenten met verbod op geloof hebben mij ervan overtuigd dat dat een heilloze weg is.
Als je het over basisschoolonderwijs hebt is dat voor mij niet meer dan vanzelfsprekend. Zoals ik al zei moet je niet over theokosmologie beginnen tegen peuters. Ook bij middelbare scholen lijkt me dit de beste optie totdat je bij vakken als maatschappijleer komt. Je zou dan een module kunnen oprichten die de kinderen voorlicht in wat bepaalde geloven betekenen, wat voor impact het heeft op hun cultuur, de geschiedenis ervan etc. etc. etc. Dan nog moet je ze geen oordeel opdringen wat zelfs de meeste 15-jarige VWO'ertjes zijn niet in staat zelf een oordeel te geven als ze vanuit de school al een oordeel opgelegd krijgen. Gun toekomstige volwassenen die vrijheid zelf te kiezen, en dat kan niet totaan punt van volwassenheid.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:30 schreef sigme het volgende:
Het staat volgens mij los van de subsidie. Je zou de complete subsidie voor alle onderwijs kunnen afschaffen - zou het je standpunt over religieus onderwijs veranderen?
Als je religieus onderwijs niet subsidieert, openbaar wel & prive religieuze scholen toestaat - zou dat je standpunt over religieus onderwijs veranderen?
Wat mij betreft: als je religieus onderwijs verbiedt en staatsonderwijs verplicht stelt, dan moet dat onderwijs zich beperken tot leren lezen, schrijven en rekenen. Niets meer.
quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:33 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:![]()
![]()
Mooie nieuwe rage:
http://www.youtube.com/watch?v=js0vOgjBfD8&eurl=http://www.geenstijl.nl/
Klopt was druk maar ben er weer alles goed?quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:52 schreef Autodidact het volgende:
Hé die doek. Lange tijd niet zie...
Nee, optiefen slappe zak.quote:Op donderdag 13 juli 2006 09:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt was druk maar ben er weer alles goed?
Hoe kan jij het eigenlijk over je hart verkrijgen een halfbloedje op de wereld te zettenquote:
Joa, lekker rustig in SC. Nou ja, straatschoffie X-Ray is er weer eventjesquote:Op donderdag 13 juli 2006 09:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt was druk maar ben er weer alles goed?
Oh dat duurt nooit langquote:Op donderdag 13 juli 2006 10:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Joa, lekker rustig in SC. Nou ja, straatschoffie X-Ray is er weer eventjes.
Dat kan wel zijn. Echter, als de staat deze leer gesubsidieerd gaat verstrekken, kiest het partij voor de gelovigen. Als elke geloofsovertuiging als zijnde even acceptabel gedoceerd wordt, kiest de staat geen partij, en al helemaal niet voor de ongelovigen. Het kind kan zelf niet kiezen en is overgeleverd aan de docenten die hem van alles voorschotelen. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan, dus niet alles tolereren. Er zijn bijvoorbeeld ook overtuigingen op politiek vlak, laten we communisme als voorbeeld nemen (nog zo'n absolute waarheidovertuiging). Zou jij het acceptabel vinden als kinderen van communistische ouders hun kinderen naar een school zouden sturen waar door de staat betaalde ambtenaren communisme gaan propageren, in plaats van alle politieke overtuigingen (op de juiste leeftijd van het kind) uiteen te zetten en het kind vrij te laten welke politieke stroming voor hem het beste is?quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:21 schreef sigme het volgende:
RQ, doe eens een poging je te verplaatsen in iemand die gelooft, werkelijk oprecht en ten diepste, dat onze lieve heer zijn zoon naar de aarde gestuurd heeft en dat je gered wordt van de dood als je leeft volgens de regels die zus en zo zijn.
Als zo iemand een kind heeft, dan wil hij dat dat kind deze waarheid deelachtig wordt, en leert welke regels ertoe leiden dat je een goed leven (inclusief leven na de dood) kan leiden.
Bovendien moet het kind de geschiedenis leren, de geschiedenis van die god en die zoon enzo, maar ook de geschiedenis van de mensen die het geloof aannamen, en de mensen die dat niet doen.
Een kind de eigen geloofsovertuiging aanbieden als zijnde even acceptabel als andere overtuigingen is een gotspe, vanuit zo'n geloof.
Als je wetenschap als indoctrinatie ziet, is dat het geval. Alles wat in seculier onderwijs gedoceerd wordt, moet wetenschappelijk te verantwoorden zijn en het bewijs dient voor de leerling openbaar te zijn.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:21 schreef sigme het volgende:
Dat een kind 'vanzelf de waarheid zal zien' op z'n 18e is een ontkenning van een belangrijk onderdeel van geloof: het overdragen van de overtuiging. Natúúrlijk is dat indoctrinatie.
Seculier onderwijs, zodra het meer is dan lezen, schrijven en rekenen (en dat is het, je krijgt ook geschiedenis en maatschappijleer op de basisschool) is óók indoctrinatie.
Ik weet niet waar je deze statistiek vandaan hebt getoverd, ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:21 schreef sigme het volgende:
Overigens, en dat zou je te denken moeten geven, zijn er véél in godsdienst opgevoede kinderen die op hun 18e (of daaromtrent) hun geloof verliezen, en maar weinig seculier opgevoede kinderen die tot geloof komen. Blijkbaar werkt de indoctrinatie van religieuze opvoeding niet zo goed in een wereld waarin seculier denken ook wordt aangeboden, terwijl seculiere indoctrinatie tussen religieuze opties wel werkt.
Ik wil juist niemand indoctrineren, en de kinderen vrijheid geven te kiezen. Je argument geldt alleen als je morele en politieke vrijheid als indoctrinatie ziet....tsja, dat kan....quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:21 schreef sigme het volgende:
Ga uit van je kracht: de argumenten die seculier denken biedt, en verval niet tot een dwang, waarin gelovigen hun indoctrinatie niet vrij mogen toepassen, terwijl jij de jouwe wel aanbiedt.
Jawel, dat is partij kiezen voor de overtuiging dat geloven als 'even acceptabel' gepresenteerd kunnen worden. Die overtuiging delen veel gelovigen niet, en dat is hun goed recht.quote:Op donderdag 13 juli 2006 10:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn. Echter, als de staat deze leer gesubsidieerd gaat verstrekken, kiest het partij voor de gelovigen. Als elke geloofsovertuiging als zijnde even acceptabel gedoceerd wordt, kiest de staat geen partij, en al helemaal niet voor de ongelovigen.
Ja. Mits anderen de vrijheid hebben andere overtuigingen op school uit te dragen.quote:Het kind kan zelf niet kiezen en is overgeleverd aan de docenten die hem van alles voorschotelen. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan, dus niet alles tolereren. Er zijn bijvoorbeeld ook overtuigingen op politiek vlak, laten we communisme als voorbeeld nemen (nog zo'n absolute waarheidovertuiging). Zou jij het acceptabel vinden als kinderen van communistische ouders hun kinderen naar een school zouden sturen waar door de staat betaalde ambtenaren communisme gaan propageren, in plaats van alle politieke overtuigingen (op de juiste leeftijd van het kind) uiteen te zetten en het kind vrij te laten welke politieke stroming voor hem het beste is?
Kom kom. Basisonderwijs is geen voorbereidende wetenschappelijk onderwijs, dat is het VWO.quote:[..]
Als je wetenschap als indoctrinatie ziet, is dat het geval. Alles wat in seculier onderwijs gedoceerd wordt, moet wetenschappelijk te verantwoorden zijn en het bewijs dient voor de leerling openbaar te zijn.
Niet alles terugbrengen tot staafbare cijfers. Denk je -op basis van je eigen ervaring, wat mijn grond is hierin- dat het onjuist is?quote:[..]
Ik weet niet waar je deze statistiek vandaan hebt getoverd, ik ben benieuwd.
De vrijheid een kind de waarheid mee te geven zoals je die ziet, tsja, dat is indoctrinatie.quote:[..]
Ik wil juist niemand indoctrineren, en de kinderen vrijheid geven te kiezen. Je argument geldt alleen als je morele en politieke vrijheid als indoctrinatie ziet....tsja, dat kan....
Maakt dat een CCCP school of een moslim school eigenlijk inferieur? En wat te denken van humanistische stromingen of de stroming van Rudolf Steiner, Antroposofie ?quote:juist in een seculier stelsel zijn kinderen vrij om te geloven wat ze willen en verbiedt de speciale school de kinderen dat ze een bepaald geloof aanhangen (of zich daarin te verdiepen) als dat niet dezelfde beschouwing is als die van de school.
Dit pik ik niet, als jij statistische claims maakt, wil ik die zien. Gezonde argwaan, weet je nog van gisteren?quote:Niet alles terugbrengen tot staafbare cijfers. Denk je -op basis van je eigen ervaring, wat mijn grond is hierin- dat het onjuist is?
ik zit dan ook niet achter jouw Mac (ik heb zo'n BlueWhite-ding, en draai er op de achtergrond een programma op dat constant 100% CPU vraagt, misschien soms wel iets teveel blijkbaarquote:Op donderdag 13 juli 2006 09:17 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Mijn antieke iMac is nog nooit gecrashed.
Harry! Verzuurde ouwe lul! Alles goed in Amsterdam?quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:23 schreef Harry_Sack het volgende:
okidoki, ik ga vast kijken op wie ik mijn geld zet
Du_ke you're a smart guy, but you're also a lazy guy.. , hoe is het met jouw akties joh? Momenteel probeer ik een idee te laten rijpen dat die verrekte iepen eens omgezaagd moeten worden hier, maar al die vervelende groenen hebben liever zieke wrakhout-bomen waar veel onderhoud aan gepleegd moet worden, dan mooie platanen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Harry! Verzuurde ouwe lul! Alles goed in Amsterdam?
Oud koperen muntje opzoeken, scherpe rand aan vijlen, munt in bast slaan, schijnt ook te helpen. Maar je hebt het niet van mij..quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:54 schreef du_ke het volgende:
10 cm brede reep schors rondom die boom weghakken. Dan zijn ze vrij rap dood.
Hey boomknuffelaar, ben jij nu een boom necrofiel geworden?quote:Op donderdag 13 juli 2006 12:24 schreef du_ke het volgende:
koperen muntje moet werken of een koperen spijker er in slaan. en als het je eigen boom is mag je die natuurlijk snoeien (tot 2 meter boven de grond meen ik).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |