FOK!forum / Muziek / Dat ene trompetriedeltje op twee minuut achtendertig!
AudreyHepburndinsdag 11 juli 2006 @ 13:49
Ken je dat, dat je een nummer hebt, wat op zich al heel erg gaaf is, maar dat er één bepaald stukje is dat echt fantastisch is. Dat je soms terug zit te spoelen om 10 keer achter elkaar dezelfde paar seconden te luisteren.

Noem hier je favoriete "Ja ! Dat ene bliepje op drie minuut vijf !"-moment.

Enkele van de mijne die ik me zo te binnen schieten die ik zo kon vinden:

  • In het nummer Chan Chan van de Buena Vista Social Club zit dus op 2.38 min. een trompetje, en daar heb ik gewoon weleens van moeten huilen, zo ontzettend ontroerend mooi is het.

  • In Walk Like An Egyptian zit een basloopje onder de tekst If you want to find all the cops, they're hanging out in the donut shop. Geniaal.

  • Sommige electronicabliepjes in nummers van De Jeugd Van Tegenwoordig. Bijv. in Drie Keer Niks op 40 seconden. Niet heel bijzonder, maar wel erg gaaf.

  • Mylo - Drop The Pressure: solo-achtig synthesiserriedeltje op 2.45 min.

  • Sarah Vaughan - They Can't Take That Away From Me: Ergens in de versie van dat nummer die ik heb zit de tekst "The way you sing off-key", en de tweede keer dat die regel tekst tegenkomt (op 1.44 min zingt ze de woorden "off-key" ontzettend vals. Geniaal.

  • De eerste dertien seconden van Bang Bang You're Dead van Dirty Pretty Things. Ik wil trouwen met dat trompetje. .

  • Gnarls Barkley - St. Elsewhere vanaf 1.02 min. Zijn stem verbuigt zo mooi daar.

  • De koebelsolo op 2.52 minuten in Daft Punk Is Playing At My House van LCD Soundsystem. Een fucking koebelsolo. Hoe cool ben je dan ? .
  • AudreyHepburndinsdag 11 juli 2006 @ 13:51
    En ja, dit is misschien een beetje een raar topic, en ik kan me voorstellen dat het een potentieel suf opnoemtopic is, maar dit zijn nou echt van die dingen die ik mensen laat horen en dat ik dan helemaal hysterisch enthousiast ga doen over "dat ene trompetje" en ik hoopte dat meer mensen dat hadden en dat we er dan over kunnen praten enzo. .
    baNEELdinsdag 11 juli 2006 @ 13:52
    Is al een topic over, UTFS enzo.
    Mr.Noodledinsdag 11 juli 2006 @ 13:52
    Zolang het maar een weird topic is met wat rare gedachtenkronkels erbij is het prima
    XLdinsdag 11 juli 2006 @ 13:57
    * Kashmir - Lampshade 4.30
    Heerlijk sarcastisch stuk tekst en tevens de inzet naar de climax van het prachtige nummer.

    * Bloc Party - Positive Tension 3.10
    Lekker veel lawaai, dan een tel rust en vervolgens nog maar lawaai


    Ik heb wel 100 van die momenten in nummers
    zatoichidinsdag 11 juli 2006 @ 13:59
    Ik heb dat bij miserable girl van soulwax, weet niet waar het precies zit, maar als dat zoemgeluidje speelt, moet het nummer gewoon harder en wordt ik helemaal gek! Maar inderdaad meestal hebben veel goede nummers wel een dergelijk moment voor mij.
    Mr.Zopdinsdag 11 juli 2006 @ 14:04
    ja op 1:30 is dat bij Soulwax, erg vet

    Bij Positive tension van bloc party hoor ik niks boeiens op 3:10?
    Minisuissedinsdag 11 juli 2006 @ 14:05
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 13:52 schreef baNEEL het volgende:
    Is al een topic over, UTFS enzo.
    nerd
    AudreyHepburndinsdag 11 juli 2006 @ 14:07
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 13:52 schreef baNEEL het volgende:
    Is al een topic over, UTFS enzo.
    Dat is echt niet te vinden met deze search. De TT kan zoveel verschillende dingen zijn, hoe kan ik nou weten waar ik op moet zoeken ?
    Maisnondinsdag 11 juli 2006 @ 14:09
    De search inderdaad.

    Even kijken in m'n library..

    Ohja, Money for Nothing bijvoorbeeld van de Dire Straits, na de vage intro, meteen het beginstukje met dat gitaar riedeltje

    Hmm, de rest moet ik je even schuldig blijven, tot later vandaag
    XLdinsdag 11 juli 2006 @ 14:10
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 14:04 schreef Mr.Zop het volgende:
    ja op 1:30 is dat bij Soulwax, erg vet

    Bij Positive tension van bloc party hoor ik niks boeiens op 3:10?
    Op 3:10 val je lekker in de herrie.
    De rust waar het om gaat zit iets later... tijdens "so fucking useless"


    Wat ik ook fantastisch vind is Sun Ra van dEUS vanaf 3.00.... vanaf 4.20
    Here comes, here comes the nighttrain.... met bijbehorende solo's.
    sociologistdinsdag 11 juli 2006 @ 14:10
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 13:52 schreef baNEEL het volgende:
    Is al een topic over, UTFS enzo.
    ga naar tweakers ofzo
    DuranKdinsdag 11 juli 2006 @ 15:05
    Ik kan er ff niet zoveel vinden. Maar 2 stukjes weetik wel.

    The Beatles - Long Tall Sally 1:07
    Het begin van de solo, heeft zo'n leuk riedeltje

    The Organization - The Past 3:59
    Hele solo is eigenlijk niets bijzonders tot dat moment, zo'n leuk deuntje
    DuranKdinsdag 11 juli 2006 @ 15:09
    Weer een gevonden.

    Deep Blue Something - Breakfast At Tiffany's 1:10
    Je hebt hele tijd de mainriff met die gitaar. Op dat tijdstip wordt hij net dat kleine beetje aangepast waardoor je een nootje of wat meer hoort en dat is echt En het is volgens mij ook een switch van akoustisch naar elektrische gitaar
    Maisnondinsdag 11 juli 2006 @ 15:13
    aaah, hier heb ik wel een coole, bij Franz Ferdinand - Take me Out zo rond de 1 minuut, als alle instrumenten gelijk gaan lopen, en daarna dan de hoofdmelodie erbij komt
    Angel_of_Dthdinsdag 11 juli 2006 @ 15:16
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 13:51 schreef AudreyHepburn het volgende:
    En ja, dit is misschien een beetje een raar topic, en ik kan me voorstellen dat het een potentieel suf opnoemtopic is, maar dit zijn nou echt van die dingen die ik mensen laat horen en dat ik dan helemaal hysterisch enthousiast ga doen over "dat ene trompetje" en ik hoopte dat meer mensen dat hadden en dat we er dan over kunnen praten enzo. .
    Ik ken het. Ik heb het met de meest simpele gitaarloopjes soms zelfs. Ik vind het helemaal geweldig en vertel dan ook aan mensen dat ze dat zeker eens moeten horen. Door mijn enhousiasme verwachten ze dan iets geweldigs, maar het valt ze altijd tegen.

    Ik weet dat ik het een paar jaar terug met een nummer van Tool had, ik zal eens uitzoeken welk nummer en welk deel van het nummer dat was.

    Niet zo lang geleden had ik het met het stuk piano in Anyway van McCartney (op Chaos and creation in the backyard) dat begint omstreeks 5:05.
    DuranKdinsdag 11 juli 2006 @ 15:25
    Weer een

    AC/DC - Back In Black 2:51
    Hele nummer verandert dan ff en dan wordt er zo'n vet loopje gespeeld. Anderen snapten ook niet waarom ik daar helemaal gek van werd
    ruudbackusdinsdag 11 juli 2006 @ 15:27
    Zal ik eens een rare noemen;

    Villa Volta van de efteling; in de korte versie nabij de 2 minuiten in de lange nabij de 8 minuten. als het koor over de muziek heen "rolt" is echt een kippenvelmoment.

    Ik ben geen klassiekliefhebber maar dit stukje vind ik erg mooi.

    De itnro's van one van Metallica en Goodnight Saigon van Billy Joel zijn trouwens ook sterk.
    punchdrunkdinsdag 11 juli 2006 @ 15:34
    dave matthews band: tijdens het 2e en latere refrein van het nummer dancing nancies loopt er een beregeile saxofoon riedel van 2 of 3 tonen mee.

    dEUS, Gimme the heat: de 2e stem die tijdens "despite the black, the light gets in thru every crack" zingt bezorgt mij acuut kippevel in de bilnaad.

    dire straits, de laatste tonen van de gitaarsolo van knopfler tijdens de live uitvoering van brothers in arms, vlak voor de drum-climax. pure porno.

    en zo zijn er nog wel honderd. ik kan helaas geen exacte tijden noemen, aangezien ik de nummers niet bij de hand heb.
    Gripperdinsdag 11 juli 2006 @ 15:36
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 13:49 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ken je dat....

  • In het nummer Chan Chan van de Buena Vista Social Club zit dus op 2.38 min. een trompetje, en daar heb ik gewoon weleens van moeten huilen, zo ontzettend ontroerend mooi is het.
  • Lekkere schettertetterdetrompetter, you're right babe!

    En ook in de trompethoek: een willekeurige trompet solo op Frances the Mute van Mars Volta

    het beginriffje van smells like teen spirit. Hoe geniaal simpel, en hoe geweldig bijzonder vond je dat als 14 jarig skatertje....

    De heftige gitaarsolo in Private investigations. Maar dan alleen die live uitvoering van "On the night"

    En als klapper: de enorme hoeveelheid kernenergie die vrijkomt op 3.42 in Anathema's violence

    [ Bericht 9% gewijzigd door Gripper op 11-07-2006 15:46:07 ]
    Svyatagordinsdag 11 juli 2006 @ 15:41
    De drumbreak in Black Hole Sun van Soundgarden na de brug, zeg maar het stukje

    until you all just disappear...

    taktadoenkoengtakoengkrak....Black Hole Sun


    AudreyHepburndinsdag 11 juli 2006 @ 15:46
    Over Soundgarden gesproken, het intro van Jesus Christ Pose, met die drums. .

    Ook zo'n boembararadadadadadaa-moment.
    Troeldinsdag 11 juli 2006 @ 15:49
    3:15 Innuendo van Queen

    2:40 Guus Meeuwis - Toen ik je zag Die heerlijke drums eronder van Robin
    Svyatagordinsdag 11 juli 2006 @ 15:50
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 15:46 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Over Soundgarden gesproken, het intro van Jesus Christ Pose, met die drums. .

    Ook zo'n boembararadadadadadaa-moment.
    Sowieso is de drummer van Soundgarden mijn op één na allerfavorietste drummer ooit.

    Frollodinsdag 11 juli 2006 @ 15:51
    Tvp. Morgen maar even stoeien met mijn muziekcollectie.
    corcdinsdag 11 juli 2006 @ 15:58
    Jeans Team, Keine Melodieen.

    Eerst een break, dan een stuk je eins-zwei-drei-vier-eins-zwei-drei-vier-eins-zwei-drei-vier
    En dan Vier Drei Zwei Eins, en dan precies op 2:20, dan komt het thema terug met een soort steigende basslijn!

    Ich singe keine melodieen!
    Angel_of_Dthdinsdag 11 juli 2006 @ 16:01
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 15:49 schreef Troel het volgende:
    3:15 Innuendo van Queen
    Inderdaad prachtig.
    heijxdinsdag 11 juli 2006 @ 16:03
    Sja, deze zijn uit het geheugen want mijn muziek staat thuis.
    Ik heb dergelijke momenten vanwege "technische" elementen zoals de uitvoering maar ook vanwege de pure emotie in de song.
    Van de afdeling technisch schieten me iig deze te binnen:

    Zombie van de Cranberries moet ik altijd even harder zetten als die drum tegen de maat in slaat, halverwege de song.

    Thirteen Senses' Thru the glass heeft een onooglijke intro, dan een opmaat naar een opzich redelijk simpele arpeggio, maar hij klinkt toch zo mooi...
    corcdinsdag 11 juli 2006 @ 16:03
    En van dEUS, het stuk

    'phew find out my own inarticulate prose,
    weirding out strangers and laughing at those,
    jaundiced and jaded, postured and posed
    it's not that we're special it's just that we're close-
    ing in on a place where we might get to be
    living real people, regularly
    Send you some stuff and be good like you asked
    promise to remember the sixth and the last"

    in 'one advice, space'
    zatoichidinsdag 11 juli 2006 @ 16:05
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 15:27 schreef ruudbackus het volgende:
    Zal ik eens een rare noemen;

    Villa Volta van de efteling; in de korte versie nabij de 2 minuiten in de lange nabij de 8 minuten. als het koor over de muziek heen "rolt" is echt een kippenvelmoment.
    Niet zo raar; dat heb ik net zo!

    Nou moet ik er ook weer eentje noemen...

    The kaiser chiefs; eigenlijk altijd wel als ze met zijn allen gaan schreeuwen, maar het best bij I predict a riot.
    corcdinsdag 11 juli 2006 @ 16:10
    Tom Waits, clap hands 2:05. Die stuurse gitaarsolo!


    Radiohead, lucky
    Na de break borrelt er langzaam, tussen 3:25 tot 3:40 en gitaar omhoog van onderzee (waggelend van de wah-wah), die schiet om 3:46 door de waterlijn en wordt een prachtige als een albatros zwevende gitaarsolo.
    dwergwoensdag 2 augustus 2006 @ 17:00
    Pulp, This Is Hardcore. De rust op 4.24, 'this is the eye of the storm'.
    dwergwoensdag 2 augustus 2006 @ 17:12
    Oh, en ik begin te kwijlen als ik het intro hoor van Transmission van Joy Division. Geen idee hoe dat komt. Het zou natuurlijk aan de herkenbare bas van Peter Hook kunnen liggen, of het gortdroge en buitengewoon strakke drummen van Stephen Morris, of zelfs het gitaarspel van Bernard Sumner.

    De stem van Ian Curtis is ook niet verkeerd, maar de eerste 38 seconden zijn toch de basis van dit briljante nummer.
    morganewoensdag 2 augustus 2006 @ 18:09
    Bij The Sheer - Don't Let 'Em Get You zit ongeveer halverwege een briljánte drumcomputersolo, die dus
    The Sheer - Stay Awake (03:35) dat never close your eyes now stukje
    Grave Digger - Tunes Of War (00:35) een geweldig doedelzakintrootje
    Nada Surf - Popular, het gitaar-introotje met stukjes gesprekken erdoorheen, vanaf 00:05
    Racoon - If You Know What I Mean, het gitaarintrootje. Briljánt
    Moronwoensdag 2 augustus 2006 @ 19:34
    The Logical Song van Supertramp, de trompet op 1.53!
    Tic Tic Yeah!
    MarsXwoensdag 2 augustus 2006 @ 20:06
    Heerschende stukjes in nummers.
    elixerwoensdag 2 augustus 2006 @ 21:17
    Nobody's wife van Anouk
    Als de drums erin komen na de intro
    iokowoensdag 9 augustus 2006 @ 14:34
    Queens of the Stone Age - No one knows (2.58)
    Dat is zo'n lekker strak gitaarstukje, heerlijk ritme

    Faithless - Crazy english summer (1.53) De achtergrondzang, wauw, zo zacht en dromerig.

    Goldfrap - ohh la la (original extended remix) (0.27) Zalige baslijn

    Deze drie laatste vind ik echt de beste: (alleen leuk voor gitaarliefhebbers)

    Joe Satriani - Mountain song (3.10) Drie lijnen door elkaar, twee gitaren en een bas, de bas loopt steeds verder omhoog, kippevel alom

    Smashing Pumpkins - Hello kitty kat (3.50) Aflopende toonladders dwars door een muur van gitaren heen.

    Smashing Pumpkins - Everlastig gaze (3.19) Solo, volledig mee met het ritme van het nummer, je wil alleen maar springen!!

    Het is precies wat Audrey zegt deze laatste drie stukjes spoel ik echt terug om ze keer op keer te horen, en de rillingen lopen me dan over de rug (soms )

    ChanChan en andere nummers van de Buena Vista Social Club, hebben ook zo'n heerlijke opbouw, met climax
    zjroentjewoensdag 9 augustus 2006 @ 17:14
    - Oasis - The girl in the dirty shirt. Het pianoriedeltje op 4.59 in de lange outro. Ik verheug me er steeds weer op.

    - Oasis - Half the world away. Het handjeklap op 1.32.

    - Kraak & Smaak - Keep on searching. De overgang in beat op 3.02 na het fluitje. Genieten. De kip erna maakt het helemaal af.

    [ Bericht 17% gewijzigd door zjroentje op 09-08-2006 17:29:05 ]
    Mrycwoensdag 9 augustus 2006 @ 17:20
    * theSTART - Conversation 2min17 > het liedje had afgelopen kunnen zijn, maar er komt nog een vette bridge tussen
    * theSTART - Nemesis > introrifje, komt overigens vaker terug in het numme, geeft erg veel power
    * The Cardigans - Erase/Rewind > de bas door het gehele nummer
    * The Cardigans - Hanging Around (radio version) 2min43 > in deze versie hebben ze in het laatste deel nog een zangdeel gestopt. Dit ontbrak op de albumversie en maakt het voor mij tot het beste Cardigans nummer dat er is
    * Desert Sessions - In My Head 0m14 t/m 0m20 > de overgang van lage naar hoge tonen in de gitaarrif
    * Distillers - Dismantle Me 1m36 > de uithaal van Brody, versnelde drums, uithalende gitaren
    * Distillers - The Hunger 3m11 > de 'Don't Go' geschreeuwd door Brody
    * Elastica - S.O.F.T 3m23 > het weghalen van de drums
    * Fiona Apple - Fast As You Can 2m29 > het weer versnellen van het nummer
    * Fiona Apple - Better Version Of Me (Jon Brion versie) 1m43 > de bridge
    * Garbage - Push It 3m43 > 'opvoerende' gitaren en 'Push It' knalt erin
    * No Doubt - Total Hate > vanaf 2m40 *zucht*
    * No Doubt - It's My Life 2m54 > de keiharde bas er doorheen

    Verder vergeet ik ongetwijfeld nog een hoop
    thaleiawoensdag 9 augustus 2006 @ 17:20
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 17:00 schreef dwerg het volgende:
    Pulp, This Is Hardcore. De rust op 4.24, 'this is the eye of the storm'.
    Ja!

    En Audrey, ik vind het een leuk topic hoor Sterker nog, ik voel nu een sterke neiging om Villa Volta (die ik hier ergens tussen m'n mp3's heb) te gaan terugluisteren op zoek naar dat ene speciale stukje waar het koor 'over de muziek heen rolt'

    Ik heb het vooral bij:

    - White Stripes, Black Math, als het nummer heel even ophoudt met voortdenderen en hij een paar zinnen ultiem tof zingt. Begint ongeveer op 1:10.

    En zo zijn er nog veel meer nummers waarin ik 1 bepaald stukje supertof vind. Ik kom hier nog wel terug
    Nieuwschierigwoensdag 9 augustus 2006 @ 17:27
    In I saved the world today van de Eurythmics zit een mooi trompetriedeltje.
    En in Asaraje van Las Ketchup zit een mooie akkoordwissel op de overgang van het refrein naar het 2e couplet.
    zjroentjewoensdag 9 augustus 2006 @ 17:36
    Het echte begin van Underachievers van Junkie XL op 1.04. Bam!
    Croupouquewoensdag 9 augustus 2006 @ 17:38
    -"The district sleeps alone tonight" van The postal service verandert rond 2 min. 10 van tempo: "D.C....sleeps...alone...tonight" wordt er gezongen, en dan verandert het in een heerlijk ritme.

    -Toeval of niet? In "The new year" van Death Cab For Cutie zit op 2 min. 10 een heerlijk meezing-stukje : "So everybody put your best suit or dress on, let's make believe that we are wealthy for just this once. Lighting firecrackers off on the front lawn, as thirty dialogues bleed into one. I wish the world was flat like the old days, and I could travel just by folding the map: no more airplanes or speedtrains or freeways, there'd be no distance that could hold us back".

    -"It covers the hillsides" van Midlake is sowieso al een geweldig lied dat me terug doet denken aan MacGyver en andere melancholie opwekkende televisietunes uit de jaren '80, maar op 1 min. 30 gaat het pas echt de kippenvel-kant op.

    -Nog twee ontzettende kippenvelmomenten: "Bandits" van hetzelfde Midlake, op 1 min. 07 , én 1 min. 58.

    Dat waren de eerste voorbeelden die me te binnen schoten.
    Elmo1608woensdag 9 augustus 2006 @ 17:48
    De omslag in het nummer Radiohead - 2 + 2 = 5 op 2:25
    thaleiawoensdag 9 augustus 2006 @ 18:34
    - Echo & the Bunnymen, "Seven Seas", de allereerste drie woorden die hij zingt, en de opbouw daar naartoe

    - Radiohead "Sit down stand up": "we can wipe you out anytime" en als dan vlak daarna de beats erinkomen

    - Screaming Trees "Julie paradise": de eerste versnelling

    - Life of Agony "Ugly": als op 3 minuut 11 de gitaar er weer in komt
    Gimmickwoensdag 9 augustus 2006 @ 20:23
    PJ Harvey & Thom Yorke - This Mess we're in

    In het begin een mooi maar 'standaard' duet. Op een gegeven moment zingt Yorke voor, en herhaalt Harvey de regel. Maar Harvey zingt steeds even sneller, waardoor ze op later een aantal regels voor loopt en zelfs door Yorke heen zingt. Klinkt heel vaag, maar een prachtig moment: alsof ze echt ieder een eigen kant op gaan.
    tha_darkwoensdag 9 augustus 2006 @ 22:36
    quote:
    Op woensdag 9 augustus 2006 17:48 schreef Elmo1608 het volgende:
    De omslag in het nummer Radiohead - 2 + 2 = 5 op 2:25
    Toeval?
    Tupdonderdag 10 augustus 2006 @ 00:59
    Antony and the Johnsons - Hope There's Someone: als de piano's exploderen.

    Radiohead - Paranoid Android: koorstukje Rain down...enz...

    Pulp - Common people: kleine pauze voor "it started...here" heel veelzeggend.

    Suede - Elephant man: na ongeveer 20 seconden, alleen drum en handclaps en gitaarriff (lekkere glam)

    Bloc Party - ...weet ik even niet... "So fucking useless.." mooie stilte en break.
    Mister_Slidedonderdag 10 augustus 2006 @ 11:14
    tvp
    Beathovendonderdag 10 augustus 2006 @ 12:14
    Peter Gabriel - Sledgehammer : Dat typische eh.. fluit-achtige-synthesizer geluid dat 2 a 4x in het lied voorkomt zo ergens voor het einde van het lied.

    Rush - Subdivisions - De synthesizer solo, misschien cheesy maar wel erg ultiem
    caspervcdonderdag 10 augustus 2006 @ 12:48
    Life of Agony - Hemophiliac in me

    Op 2.58 ineens piano en gitaar... dan valt het stil, een super basgitaarloopje en alles komt er weer in knallen !

    Heeeerlijk


    (en de intro van Love you to death van Type o Negative natuurlijk)
    Ferdie88donderdag 10 augustus 2006 @ 20:31
    Tool- Third Eye: 12:35. Een muzikaal orgasme en een afsluiting om U tegen te zeggen

    [ Bericht 0% gewijzigd door Ferdie88 op 10-08-2006 23:09:11 ]
    EKterrordonderdag 10 augustus 2006 @ 22:17
    Phil Collins- No Son of Mine, de laatste 40 seconden. Mooie afsluiting van het nummer

    ZZ Top- Sharp Dressed Men - Heersende gitaarsolo van 1.17 tot 2.15.
    Molluckdonderdag 10 augustus 2006 @ 22:19
    De intro (die bas) van No Doubt - Hella Good
    Riverpoet-32vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:39
    Mooie thread OP, echte muziekliefhebbers herkennen dat wel... lol

    Ik ga geen minuten en seconden opmeten, maar wat we me nu zo te binnen schiet zijn de volgende nummers:

    - Mia Bocca van Jill Jones, een door Prince geproduceerd nummer dat electrofunk met orchestrale arrangementen vermengt. Tegen het eind van het nummer valt het orkest weg, en hoor je een kale, harde funkbeat, op een gegeven moment klinkt het het alsof de drummachine doorslaat en daarna gaat het orkest vol uit: strijkers, blazers en een trompetsolo. Eén van de meest magische momenten in muziek wat mij betreft.

    - Wendell Gee van REM: het nummer klinkt wat klunzig in het begin, REM probeert een countrynummer te spelen, maar op het moment dat Peter Buck zijn mandoline oppakt wordt het nummer 'opgelift' naar iets hemels, de combinatie van nauwelijks verstaanbare vocals van Michael Stipe, die mandoline, en de achtergrondvocalen van Mike Mills raken precies de gevoelige snaar.

    - Electric Red van Miles Davis op zijn cd 'Aura': een simpele 'blues' in een modern jasje, Miles houdt zich in tot aan het eind, maar er zit al de nodige spanning in de muziek. Tenslotte laat hij zichzelf gaan in een 'coda' waarin hij op een manier soleert die zo intens en raak is, dat ik het met weinig andere momenten kan vergelijken in de moderne (pop en jazz-)muziek.

    Ik kan zo nog wel even doorgaan (Joni Mitchells vocale frasering in 'Little Green', het stilvallen van de muziek tot een 'naakt' ritme op het eind van 'If i was your girlfriend' van Prince, de woordloze uithalen van Van Morrison op 'Listen to the lion') maar anders wordt het een lang verhaal.. LOL
    Triangeljostivrijdag 11 augustus 2006 @ 23:42
    tvp. Hier ga ik een nachtje over slapen. ik heb veel van dit soort momenten gehad...
    IQMdinsdag 26 september 2006 @ 10:52
    Spinvis - Ik Wil Alleen Maar Zwemmen
    01:49 Mooi, laag deuntje.
    En die zin ervoor ("Hé, je wou m'n auto lenen...hou 'm maar").
    Svyatagordinsdag 26 september 2006 @ 11:02
    quote:
    Op donderdag 10 augustus 2006 20:31 schreef Ferdie88 het volgende:
    Tool- Third Eye: 12:35. Een muzikaal orgasme en een afsluiting om U tegen te zeggen
    Laten we vooral ook de GONG in Lateralus niet vergeten

    Riverpoet-32donderdag 28 september 2006 @ 01:27
    Nog een paar mooie, naar mijn optiek:

    Cello Song - Nick Drake: tegen het einde van het nummer is er een korte brug waarin Drake echt formidabel soleert op zijn akoestische gitaar, hij slaat zelfs 1 keer een snaar veel te hard aan, maar dit stoort helemaal niet.

    Joni Mitchell - Little Green: de laatste zin van het nummer (sometimes there will be sorrow) zingt ze echt prachtig, hel het woord 'sorrow' houdt ze heel lang vast. Schitterende frasering: echt kippenvel!

    Listen to the lion - Van Morrison: het gedeelte tegen het eind dat hij woordloos begint te zingen, min of meer 'a roaring lion' imiterend, het klinkt raar als je het zo op papier leest, maar het klinkt voortreffelijk in het nummer en binnen de context van tekst en muziek (de live-uitvoering van dit nummer is misschien nog wel beter dan de album-versie: puur smullen van zijn veelzijdige vocalen).

    Its Love - Kings X: deze band mixt op zich heel vaak beatle-achtige harmonieen met harde, groovy rock, maar de mooiste harmonie vind ik toch wel die tijdens de brug van Its love: Een gestapelde mix van vocalen die 'Looooovvvee' en 'aaaaahhhhh' zingen, die bijna als een soort waterval over je heen komt.

    Perfect Circle - REM: op het moment dat het nummer bijna 'uitgefade' is hoor je een vervormd soort schreeuw diep in de mix, dat draagt extra bij aan de al mysterieuze 'sound' van dit nummer.

    You and your sister - This Mortal Coil: het moment dat de strijkers invallen is echt betoverend mooi. Ik vind het nummer niet heel denderend gezongen door de twee dames (KIm Deal en Tanya Donnely), maar het nummer wordt de hemel ingetild zo gauw die fraaie strijkers erbij komen.

    The Next thing to murder / Love is just a word - Gavin Friday and the man seezer: songtweeluik.
    Het eerste nummer werkt naar een chaotische climax toe van gitaar, bas, drums, orgel, viool en vocalen en valt dan opeens stil, het tweede nummer start dan heel zacht met acoustische gitaar, gefluisterde zang en strijkers. Echt briljant en een kippenvel-moment.
    Gimmickdonderdag 28 september 2006 @ 11:37
    Randy Newman - Shame

    De interactie tussen Randy Newman en de achtergrond zangeressen is geweldig. De zangeressen zingen niets anders dan: shame, shame, shame, shame

    Tot Newman er genoeg van heeft:

    Shame, shame, shame, shame…
    SHUT UP!
    Oh, forgive me.
    …my unfocused words.
    I was flyin’ blind, I, I lost my mind.
    If ya find it in your heart, if you got one,
    to forgive me. Be ever so grateful.
    Shame, shame, shame.
    Would you stop that please?
    Shame, shame, shame.
    Would you stop that please?
    I’m trying to talk to someone.
    Shame.
    Thank you.
    BlackSheepvrijdag 29 september 2006 @ 11:14
    Red hot chili peppers - Stadium Arcadium, tussen 3.20 en 3.30. Dan kan ik mezelf echt niet meer bedwingen en moet ik mee jengelen. Het hele nummer is vrij rustig, maar met dat kleine stukje gaat het nummer echt even een compleet andere richting op.
    JelleSvrijdag 29 september 2006 @ 14:16
    quote:
    Op woensdag 9 augustus 2006 17:48 schreef Elmo1608 het volgende:
    De omslag in het nummer Radiohead - 2 + 2 = 5 op 2:25
    Jammer van al die Radiohead fans die helemaal niet weten wat het betekent.
    Grippervrijdag 29 september 2006 @ 14:23
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 14:16 schreef JelleS het volgende:

    [..]

    Jammer van al die Radiohead fans die helemaal niet weten wat het betekent.
    Wil je ons ook laten delen in je oneindige wijsheid, of blijft het bij deze ene mededeling?

    Ik ben namelijk ook wel benieuwd, en schaam me diep dat ik dat als fan niet wist....
    Angel_of_Dthwoensdag 25 oktober 2006 @ 13:22
    Kashmir - Melpomene vanaf 2:38.

    Dat is een mooi moment om de muziek nog net even harder te zetten. Heerlijk. Geweldig. Laat ik hier de komende tijd inderdaad maar eens mensen mee lastig vallen. Waarop iedereen stom kan kijken waarom ik het zo geweldig vind, waarna ik het gewoon nog eens op zet.
    Cyaavrijdag 27 oktober 2006 @ 15:35
    The Kooks - Time Awaits, tussen 3:50 en 4:00 komt er een fade out, en dan ongeveer 10 sec later een fade in. Dan zet ik m altijd een stuk harder, en dan meteen er achteraan weer een fade out + fade in. Gewoon zo lekker.
    Bosbeetlezaterdag 28 oktober 2006 @ 12:18
    het basloopje op "you can call me al" (heet hij zo) van Paul Simon

    het tempo wisselingetje in het bekendste nummer van franz ferdinant

    de "eeiiww" in easy van faith no more
    DoorBellzondag 29 oktober 2006 @ 23:15
    The Corrs - Old Town ... na "Ola" op 2.30... met een TROMPET, jaja
    Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Xanadu... elke keer het knallen van de zweep, zo simpel maar aanstekelijk als je er naar luistert
    Guns N Roses - November Rain... gitaarwerk op 7.10... prachtiggggggg
    WASP - Thunderhead... gitaarwerk op 5.57.... rillingen
    Nightwish - Ocean Soul... elke keer bij het refrein... ook rillingen
    Triangeljostiwoensdag 1 november 2006 @ 19:29
    dEUS - Gimme The Heat - 3.50 to precies 4 minuten:
    Je hoort een viool die vals speelt en opeens wordt die toonhoogte rechtgetrokken met het nummer en breekt het nummer open... kippenvel
    donroycowoensdag 1 november 2006 @ 20:23
    Queen - Killer queen, het lekkere meejengelsolootje op 1:26...
    America - Horse with no name, het eenvoudig klinkende gitaartje door het hele nummer heen..
    Jonathan Richman - Egyptian Reggae, 1.47 die overstap...
    Arceewoensdag 1 november 2006 @ 20:47
    Zie ook: Nummers met 1 bepaald fantástisch hoogtepunt...
    Triangeljostiwoensdag 1 november 2006 @ 22:21
    TOOL - The Pot... als de drummer erin komt... WHAAAAAAAAA...
    nipengwoensdag 1 november 2006 @ 22:47
    quote:
    Daar ia al een tijdje niet meer in gereageerdzie ik, als deze vol is dan kunnen we eens kijken of we dat topic weer tot leven wekken.
    donroycodonderdag 9 november 2006 @ 01:32
    quote:
    Op woensdag 1 november 2006 22:47 schreef nipeng het volgende:

    [..]

    Daar ia al een tijdje niet meer in gereageerdzie ik, als deze vol is dan kunnen we eens kijken of we dat topic weer tot leven wekken.
    duurt wel lang voordat dit topic vol is of niet? Geen riedeltjes meer..dat ene toontje op 4:21?
    ContraPunctusdonderdag 9 november 2006 @ 01:56
    Scriabin - Etude op.2 no.1 in C#-min. Dat akkoord precies in het midden van de etude. Ook aan het begin, nét voordat het eerste 'thema' voor de tweede keer wordt ingezet, dat hele wrange akkoord. Niet normaal... dat zijn van die momenten dat je even diep zucht..
    De mensen die deze etude kennen, weten precies wat ik bedoel, 100%.


    Schubert - Impromptu op.90 no.1 in C-min. Stukje voorbij de helft, het moment dat die gesyncopeerde staccato basnoten worden ingezet.
    XpandoZdonderdag 9 november 2006 @ 09:04
    Hallucinogen - LSD, ongeveer bij 4.40 als die bassline er in knalt
    Roelliodonderdag 9 november 2006 @ 09:13
    De muziek onder:
    quote:
    You're the only one who can hold your head up high,
    Shake your fists at the gates saying:
    "I have come home now!
    Fetch me the spirit, the son, and the father.
    Tell them their pillar of faith has ascended.
    It's time now!
    My time now!
    Give me my, give me my wings!"

    Give me my wings!

    You are the light and way, that they will only read about.

    Set as I am in my ways and my arrogance,
    Burden of proof tossed upon the believers.
    You were the witness, my eyes, my evidence,
    Judith Marie, unconditional one.
    Swetseneggerdonderdag 9 november 2006 @ 09:18
    Het fluitje in Paradise City van Guns 'n Roses.
    'Come on Edge..., play the blues' and The Edge z'n vervolg in Silver and Gold van U2
    Swetseneggerdonderdag 9 november 2006 @ 09:20
    quote:
    Op donderdag 10 augustus 2006 22:17 schreef EKterror het volgende:

    ZZ Top- Sharp Dressed Men - Heersende gitaarsolo van 1.17 tot 2.15.
    Zo'n beetje elk nummer op dat album eindigt met een langdurige gitaarsolo: Sharp Dressed Man, Gimme all your lovin', Legs, Under pressure.....
    newyorkcitydonderdag 9 november 2006 @ 12:19
    Ik begrijp je helemaal, zoiets kan een nummer maken of breken. Had ook een keer zoiets bij een nummer van queen.. Zal het eens opzoeken.
    newyorkcitydonderdag 9 november 2006 @ 12:22
    Oke, bij het nummer kind of magic van queen, Bij 1:43.
    Pattondonderdag 9 november 2006 @ 12:48
    De eerste paar seconden van New Year's Day voordat Bono begint zijn echt zó geweldig. De rest van het nummer is echt een stuk minder vind ik.
    ContraPunctusdonderdag 9 november 2006 @ 13:41
    Nog een paar oudjes:

    Robbie Williams - Eternity.
    Als hij zingt: 'Then picked a star before we lost ......the moon.'


    Radiohead - Street Spirit.
    Het stukje rond 1:15, 'Before we all......go under.'
    SlaggYdonderdag 9 november 2006 @ 15:26
    RHCP - Wet sand: Waar john eerst begint mee te zingen en daarna een geweldige "Yeaaah!" uit z'n strot perst. En vervolgens begint aan een geweldige solo.

    dEUS - Bad Timing: Op het einde als ze voor de tweede keer heftiger beginnen te spelen. Na de tekst 'And I didn't even try".
    Zeitgeistvrijdag 10 november 2006 @ 21:46
    My Dying Bride - The Raven And The Rose
    Dat eenzame piano deuntje op 5:49. kippevel
    Elmo1608vrijdag 10 november 2006 @ 21:53
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 14:16 schreef JelleS het volgende:

    [..]

    Jammer van al die Radiohead fans die helemaal niet weten wat het betekent.
    Dat had tot iets te maken met de totalitaire staat beschreven in het boek '1984' van George Orwell, of zit ik er nu helemaal naast?
    Zyggiezaterdag 11 november 2006 @ 00:16
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 21:53 schreef Elmo1608 het volgende:

    [..]

    Dat had tot iets te maken met de totalitaire staat beschreven in het boek '1984' van George Orwell, of zit ik er nu helemaal naast?
    Correct. De beste man moet en gelooft uitieindelijk dat 2+2=5. De staat overwint.
    JelleSzaterdag 11 november 2006 @ 00:23
    Idd correct. Iedereen weet dat 2+2 4 maakt in onze wereld. Maar als de staat zegt dat het niet zo is, dan valt er weinig aan te doen. Het heeft er ook mee te maken dat je 2 uitkomsten beide voor waar aan kan nemen (double think)

    Het nummer is dan ook een politiek protest.
    aaipodzaterdag 11 november 2006 @ 00:56
    Witney Houston - I will allways love you. Geloof dat het nummer zo heet heb het hier toevallig niet. En dan die saxofoon solo. Denk dat een hoop mensen hem wel kunnen. Echt zo mooi
    Arceezondag 12 november 2006 @ 21:31
    Dat ene trompetriedeltje op 3:21 in Cameo - Word Up terwijl de zanger Heeeeeeeeeeeeeeeeeeyheeeheeey zingt.
    releazezondag 12 november 2006 @ 22:10
    chemical brothers - come with us rond 1:00 - 1:15, lekkere trippy climax
    the corrs, listen to the radio, het hele beginstukje totdat ze begint met het refrein

    santa esmeralda - dont let me be misunderstood, vanaf 5:00 opbouwend onwards. In al zn volledigheid heerlijk.

    Jesus Christ Superstar (jaaa) - Trial before Pilates, vanaf 3:00 waarbij ze heel opzwepend Crucify him! schreeuwen, paniekerige muziek op de achtergrond en wanneer de 39 slagen beginnen aan te vangen het typische jesuschristsuperstar discodeuntje ingezet wordt Veel mooie muziekale momenten in de musical/film overigens..

    van de southpark chef aid cd, liedje met ozzy osbourne, ODB, nog een paar gasten - nowhere to run Op een gegeven moment begint Ozzy na alle rappers en geschreeuw mee te janken, echt zoo gaaf 1:35

    Hooverphonic - Neon, vanaf ongeveer 1:00, basgitaar gevolgd door het opbouwende refrein

    Depeche mode - I want it all vanaf 3:55, "come on over lay down beside me, and ill try, come on over, lay down beside me, and ill try, iiiiiill tryyy ... i want it all...." ik kan het wel 100x achter elkaar afspelen zo mooi vind ik dat
    methodmichdonderdag 16 november 2006 @ 19:11
    Joanna Newsom heeft ook een geniale wending in Emily op haar nieuwe plaat Ys. Zo rond de 9.40 verandert ze ineens nog even.
    Angel_of_Dthdonderdag 1 maart 2007 @ 17:46
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 15:16 schreef Angel_of_Dth het volgende:
    Ik weet dat ik het een paar jaar terug met een nummer van Tool had, ik zal eens uitzoeken welk nummer en welk deel van het nummer dat was.
    Van Aenema, het nummer H., vanaf 3:28 ongeveer tot het einde eigenlijk. Maar vooral tot 4:55 ofzo.

    Ik hoorde het vanmiddag weer eens voorbij komen en moest aan dit topic denken. Dus kom ik het ook maar even melden.
    viagraapdonderdag 1 maart 2007 @ 18:24
    Zoals SlaggY zei:
    RHCP - Wet sand: Waar john eerst begint mee te zingen en daarna een geweldige "Yeaaah!" uit z'n strot perst. En vervolgens begint aan een geweldige solo.

    Oasis - Morning Glory
    eerst hoor je een helikopter, en als dan de gitaar begint

    Coldplay - Politik
    Bij 2:55, omdat dat de opbouw is naar de climax, die voor mij op 4:03 begint. Zodra in die climax het ge-oehoeeeee begint zegmaar moet ik als ik in de stemming ben een traantje wegpinken.

    Audioslave - Your Time Has Come
    Geweldige gitaarsolo

    Kasabian - British Legion
    Het begin van dat nummer. Prachtig gewoon. Je wordt gelijk in een heel romantisch, weemoedig en warm gevoel gezet
    Tupzaterdag 3 maart 2007 @ 03:03
    Pixies - Velouria : de fluittoon
    Suede - My Dark Star : een zagende toon op de achtergrond
    Radiohead - exit music : als de drum er in komt
    methodmichzaterdag 3 maart 2007 @ 11:33
    Hoe Coparck de song You'll Never Find Anything Quite Like It laat losknallen op ongeveer 2.20, na een mooie opbouw, is ook fijn. Met behulp van drums en doorhalende zang van Odilo Girod.
    ScottTracyzaterdag 3 maart 2007 @ 11:44
    Queen - '39. In het eerste refrein zingt Brian May dan "though you're many years away". In het tweede refrein, op 2:42, wordt dit echter door de hele band gezongen. Dat vind ik prachtig.
    Haunterzaterdag 3 maart 2007 @ 12:32
    quote:
    Op donderdag 9 november 2006 15:26 schreef SlaggY het volgende:
    RHCP - Wet sand: Waar john eerst begint mee te zingen en daarna een geweldige "Yeaaah!" uit z'n strot perst. En vervolgens begint aan een geweldige solo.

    John

    Red Hot Chili Peppers - Quixoticelixer: John's 2e stem in het refrein zorgt me toch altijd voor een goed gevoel..
    bloodymaryzaterdag 3 maart 2007 @ 12:44
    Geweldig topic dit!

    Als ik dan muziek op heb staan met mensen er bij roep ik altijd: nu komt het, nu komt het, nu komt het. En dan kijken ze me daarna aan van: was het dat.....?
    rootjeprozaterdag 3 maart 2007 @ 13:47
    heel leuke topic

    Wetsand stukje is natuurlijk fantastisch.

    Om topic titel eer aantedoen; Bright Eyes- Land Locked Blues heeft ongeveer vanaf 4.20 een hele mooie trompet ''solo'' die echt je ''wakker laat schrikken''

    ook erg mooi gevoelsnummer en eigelijk vol met die momenten dus ik ga ze nieteen los benoemen (;P) is Bright eyes- Nothing Gets Crossed Out

    binnekort zal ik wel stuk meer ''momenten posten'' want dit heb ik zooo vaak
    Bosbeetlezaterdag 3 maart 2007 @ 13:49
    Die ene vocale solo vol twijfel in mahna mahna van Mahna Mahna and The Two Snowths
    Muggerzaterdag 3 maart 2007 @ 14:22
    Kraftwerk's Computer Love vanaf 03:20 tot einde, wanneer Ralf stopt met zingen en de track...hmz, soort van 'opstijgt'.

    [ Bericht 19% gewijzigd door Mugger op 03-03-2007 14:47:02 ]
    iokozaterdag 3 maart 2007 @ 14:26
    quote:
    Op zaterdag 3 maart 2007 12:44 schreef bloodymary het volgende:
    Geweldig topic dit!

    Als ik dan muziek op heb staan met mensen er bij roep ik altijd: nu komt het, nu komt het, nu komt het. En dan kijken ze me daarna aan van: was het dat.....?
    haha, ja! Soms moet je een nummer heel vaak horen om het onderscheid te kunnen maken, dus als mensen voor de eerste keer dat nummer horen, krijgen ze het vaak niet mee....
    Noshzondag 4 maart 2007 @ 03:52
    Red House Painters - Katy Song.

    Iedereen die fan is van bands als Low moet dit proberen. Dat als eerste.
    Ten tweede: na 4 minuten. 'Without you, what does my life amount to?' als afsluitende zin, en dan minutenlang hetzelfde herhalende ritme, terwijl de zanger continu continu meeneuriezingt, en het nummer langzaam tot een climax komt. Kippenvel. Oprecht.

    Underworld - Dark & Long

    Als op 3:05 die synths erin komen, en het nummer pas écht hypnotiserend wordt.

    Underworld - Born Slippy (nuxxx)

    1:50. Als het nummer, nou ja, gewoon helemaal lós gaat. Ogen dicht en alles laten varen-moment, die daarna alleen maar versterkt wordt. Maar die onsamenhangende teksten in combinatie met het deuntje in het begin zet de sfeer wel perfect neer.

    Geweldig topic trouwens, ongetwijfeld meer nummers die nog in me opkomen.
    koenimexzondag 29 april 2007 @ 08:30
    John Mayer Trio's "Who Did You Think I Was" . Daar zit een instrumentloos ( ) stukje in "here is a line that you won't understand', en bij understand vallen de instrumenten weer binnen .

    EDIT: dat heette acapella ja.
    wallofdollszondag 29 april 2007 @ 08:50
    Wat me meteen te binnen schiet is dat stukje van Since i've been loving you van Led Zeppelin op The song remains the same. Hierin is hij echt die gitaar aan het afgeselen met weet ik hoeveel noten per seconde. En plots die bend op de 2e fret ofzo. En daarna weer rustig verder gaan. Geldt trouwens ook voor het stukje waarin de improvisatie van Dazed and Confused begint op dezelfde dvd. Briljant melodietje.

    Oh en natuurlijk de bridge van wall of dolls. Nooit zo'n heerlijk gruizig gitaargeluid gehoord.
    belsenzondag 29 april 2007 @ 12:41
    In Can't stand me now komt op 2.57 een stukje mondharmonica, hoogtepunt van het nummer.
    Gimmickvrijdag 11 mei 2007 @ 12:27
    In deze versie (helaas niet op de cd-versie) van Tindersticks - Traveling light zit echt op twee minuut achterdertig een trompetriedeltje

    http://www.youtube.com/watch?v=Jm-v__QK2h0

    Oké, het begint iets eerder, op 2:20. Het is eigenlijk een ontzettend lullig riedeltje, maar het ontroert me tot op het bot. Nog versterkt door het lullige en ongemakkelijke dansje. Prachtig.
    Under_Scorevrijdag 11 mei 2007 @ 12:57
    Pantera : Cowboys from hell, de gort en gortdroge schreeuw van phil vlak na de solo op 3.21 direct na de gesproken tekst.

    Megadeth : Hangar 18, wanneer het nummer van ritme veranderd tijdens een van de vele solo`s, dat riffje is gewoon super heerlijk.

    Black Sabbath : Planet caravan, de hele solo aan het eind. mooie climax van een heerlijk rustig nummer.
    #ANONIEMvrijdag 11 mei 2007 @ 13:40
    Even een paar die spontaan in me opkomen:

  • Belle and Sebastian - Dress Up in You

    Op 1:56 komt daar een heerlijke trompetsolo die het nummer een hele eigen feel geeft.

  • The Doors - Break on Through (to the Other Side)

    Op 1:19 krijg je daar (bij de uncensored versie dan) Morrison die uitschreeuwt "SHE GET HIGH!", echt het hoogtepunt van het nummer imo. Heerlijk om te luisteren.

  • Iron & Wine - Each Coming Night

    Eén van de mooiste singer/songwriter ballads die ik ooit gehoord heb, samen met diegene die Tom Waits geschreven heeft. Een heel 'aards' nummer, maar tegelijkertijd enorm gesinpireerd: hét kenmerk van Iron & Wine. Het einde is voor mij daar het hoogtepunt (of dieptepunt, hoe je het bekijkt):

    Will you say to me when I'm gone
    "your face has faded but lingers on
    because light strikes a deal
    with each coming night"

    [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2007 13:41:34 ]
  • Endtroducingvrijdag 11 mei 2007 @ 13:52
    In Don't Panic van Coldplay, elke keer als de drum net ertussenin speelt zegmaar. De eerste keer is al bij 15 seconden. Hmm, ik weet niet of dit wel goed is voor het topic want het komt nogal vaak voor .

    There There van Radiohead, bij 3:16, Dan begint een geluid (gitaar) wat de rest van het nummer doorgaat. Echt kippenvel kan ik ervan krijgen.

    En in No Satisfaction van Pascal Lasini (met zo'n zelfde soort bas als in Satisfaction van Benny Benassi maar dan in het melodietje van ( I can't get no) Satisfaction van The Rolling Stones) als die bas dan aan de gang is en ineens stokt en 1 keer stottert en dan verdergaat. Echt geweldig klinkt dat, ik weet alleen niet wanneer het is.

    En ook nog Trahision van Vitalic, bij 1:06. Dan komt er zo'n soort string (hoe heet zoiets?) doorheen.
    Agiathvrijdag 11 mei 2007 @ 13:59
    Een paar die me nu te binnen schieten

    Red Hot Chili Peppers - Pretty Little Ditty
    En dan op (0:33) dat dat mooie stuk begint (dat Crazy Town gejat heeft voor hun enige hit )
    Die trompet van Flea erbij

    Pink Floyd - What Do You Want From Me
    Het begint zo lekker rustig, en dan opeens op (0:18) die gitaar erdoor, zo geil

    Muse - Micro Cuts
    (3:18) Dat die gitaar zo van links naar rechts gaat over je boxen, heftig

    Opgezwolle - Park
    Dat stukje dat Bert Vrielink zo mooi gaat zingen met die accordeon erbij: "Ik zit...op een bank...aan de gracht..."

    En vrijwel elke goeie gitaarsolo van o.a. Dire Straits, Pink Floyd, Guns 'n' Roses, RHCP etc.
    Endtroducingvrijdag 11 mei 2007 @ 14:57
    quote:
    Op vrijdag 11 mei 2007 13:59 schreef Agiath het volgende:
    Muse - Micro Cuts
    (3:18) Dat die gitaar zo van links naar rechts gaat over je boxen, heftig
    Ja!
    Under_Scoredinsdag 15 mei 2007 @ 20:52
    Wolfmother : Woman, als het nummer van het tussenstuk ineens weer terugschiet naar het hoofdrifje op 2.15 ongeveer
    DYinwoensdag 16 mei 2007 @ 22:27
    In Sell My Heart For Stones van Nevermore, nét voor het moment dat het refrein begint( eerste keer bij 1:51) gaat de gitaar heel cool omlaag. Het klinkt heel vaag zo, maar vooral om mee te spelen is het heel cool... Ware het niet dat ik geen 7-string gitaar heb en m'n 6-string nooit zo laag komt.
    Ferdie88woensdag 16 mei 2007 @ 22:34
    Het overlappende stuk van Marillion-Bitter Suite en Hearth of Lothian. Ik luister de cd alleen al voor dat stukje
    DuranKdonderdag 17 mei 2007 @ 01:21
    Joe Satriani - Always with me, always with you
    1.53, die tapping solo Zo prachtig
    Litsodonderdag 17 mei 2007 @ 01:27
    Mindless Self Indulgence - Party Shots (Live) van 1:41 tot 1:54, een stukje dat opeens heel anders is dan de rest van het nummer, en een paar seconden later nog zo'n stuk.

    Marilyn Manson - The Red Carpet Grave, het royal op 0:39, geweldig

    Pink Floyd - Time die rustige opbouw en dan op 2:29 als de tekst begint
    zelfde met eigenlijk het tweede couplet, waarbij de stem meteen ook wat rauwer is
    El_Rolandodonderdag 17 mei 2007 @ 01:34
    De break van Funky Drummer (James Brown).
    Appelpitdonderdag 17 mei 2007 @ 19:48
    Toen ik las trompetriedeltje moest ik meteen denken aan dat trompetriedeltje in het lied van typhoon - bumaye. Dit is eigenlijk het enige waarom ik deze plaat op de pc heb. Vind het wel zo'n geniale solo

    Dit is de solo in een reclamespot
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 12:19
    Ik had plotseling een idee .

    Lees: wallofdolls heeft vakantie en weet niet wat ie met zn tijd aan moet

    In dit topic de allermooiste momenten uit de muziekgeschiedenis. Dus niet zo zeer nummers, maar meer dat momentje in een nummer waarbij je rillingen door je hele lichaam voelt gaan, waar een nummer op zijn ultieme hoogtepunt komt, of waar een nummer juist weer terugkomt van ultieme waanzin.

    spelregels:

    Geef het btreffende tijdstip in een nummer en post er het liefst een youtube bij waarin je het direct kunt opzoeken




    6:20-7:15

    Als even na 6:20 een nieuw thema wordt ingezet eerst gedoubleerd wordt en daarna de twee gitaristen om elkaar heen gaan spelen is die achtergrondmelodie zo goddelijk



    1:00

    Dit hele stuk is een groot orgasme, maar vooral als rond 1:00 de wahwah nog eens extra word aangeduwd en Jimmy alles grijpt wat er te grijpen valt aan snaren. (mensen die durven te zeggen dat er betere gitaarsoli bestaan dan deze verdienen een hele pijnlijke langzame dood)



    5:01

    Natuurlijk is dit hele stuk van buitenproportionele klasse. Maar als ie op 5:01 plotsklaps de fijne tonen van Villanova Junction onverwacht er uit jengelt breek ik. Dat is een beetje het moment waarop de artistieke chaotische muziekale reis weer terugkomt in melodie en ritme.



    3:47 - 4:25

    Als op 3:47 Pete Townshend een lesje gitaarsound geeft en de complete hel losbarst en alles en iedereen voor zichzelf speelt, zich schijnbaar niks aantrekkend van de rest (moet eigenlijk op vol volume gedraaid worden en de DVD heeft veel beter geluid, wat wel vereist is maar goed)



    8:25 - eind, gaat verder in pt.2 (voor de liefhebbers van goede progressie van 6:40-eind)

    Het hele nummer wordt er spanning opgebouwd en in een keer is het daar, die wonderschone brug op 8:40. Cedric Bixler blijkt echt te kunnen zingen, trekt al z'n androgynie uit de kast en laat zich begeleiden door een extreem verfijnde mix van een stuwende bas en doorkabbelende synthesizers



    2:15 - 2:43



    0:45 - 1:32

    Als op 0:45 Ritchie Blackmore met een zelfs voor zijn begrippen zeer verfijnde solo begint.



    0.54

    Nogmaals Blackmore maar dan met veel overdrive en een fenomenale tremolo-solo


    Verder zonder youtube


    Mark Lanegan live in Milaan 2003 bij de samensmelting van Hotel in Because of this, als ie dan Hotel er tussendoor gaat zingen

    Xhol Caravan - Freedom Opera als de improvistie begint na een minuut of 4-5

    John Coltrane - My favorite things @ last concert. Als Pharoah Sanders geslachte varkensgeluiden gaat maken

    [ Bericht 0% gewijzigd door wallofdolls op 10-07-2009 12:53:28 ]
    Arn0vrijdag 10 juli 2009 @ 12:31


    Het hele nummer is geweldig, maar van 2:14 tot 2:53 is zo prachtig vind ik persoonlijk.
    helldeskrvrijdag 10 juli 2009 @ 12:31
    Hendrix,

    Super speciaal vind ik de solo niet..
    Vernieuwend dat wel... toendertijd waren er niet veel die dit soort solo's speelden.
    Tegenwoordig vind je bij de plaatselijke muziekschool jochies die technisch beter zijn.
    Maar wat mij altijd verbaasd is wat een absurd grote klauwen die gozer had.
    Zoals hij zijn duim gebruikt voor de basnoten..dat zullen niet veel mensen hem nadoen.
    Dankzij die grote klauwen had hij een bereik op de hals waardoor hij hele vreemde accoorden kon spelen.

    [ Bericht 11% gewijzigd door helldeskr op 10-07-2009 15:07:49 ]
    InTrePidIvityvrijdag 10 juli 2009 @ 12:33
    Even een tvp voor later vandaag.
    Rellende_Rotscholiervrijdag 10 juli 2009 @ 12:37

    Hele nummer is sowieso geniaal, maar de 'explosie' rond 4:40 is echt meesterlijk.


    Nog een nummer van deze band, minstens zo mooi, en ook een mooi einde. Rond 7:00 begint het mooi te worden en bij 8:00 is het echt geniaal.
    Arceevrijdag 10 juli 2009 @ 12:38
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
    Ik had plotseling een idee .

    Lees: wallofdolls heeft vakantie en weet niet wat ie met zn tijd aan moet

    In dit topic de allermooiste momenten uit de muziekgeschiedenis. Dus niet zo zeer nummers, maar meer dat momentje in een nummer waarbij je rillingen door je hele lichaam voelt gaan, waar een nummer op zijn ultieme hoogtepunt komt, of waar een nummer juist weer terugkomt van ultieme waanzin
    Net zoals deze topics, zeg maar:

    Nummers met 1 bepaald fantástisch hoogtepunt...
    Dat ene trompetriedeltje op twee minuut achtendertig!

    FP128vrijdag 10 juli 2009 @ 12:42
    AlphaOmegavrijdag 10 juli 2009 @ 12:43
    Steve Vai - For the love of God

    Ook wel bijzonder.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 12:47
    quote:
    Ja heuh, t is hier wel de bedoeling dat er ook een beetje een concreet voorbeeld gegeven wordt.
    Daniel1976vrijdag 10 juli 2009 @ 12:48


    Pinkie mag niet ontbreken.
    Arceevrijdag 10 juli 2009 @ 12:49
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:47 schreef wallofdolls het volgende:
    Ja heuh, t is hier wel de bedoeling dat er ook een beetje een concreet voorbeeld gegeven wordt.
    Nou, daar staan er ook genoeg in, wou ik er maar mee zeggen.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 12:51
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:31 schreef helldeskr het volgende:
    Hendrix,

    Super speciaal vind ik de solo niet..
    Vernieuwend dat wel... toendertijd waren er niet veel die dit soort solo's speelden.
    Tegenwoordig vind je bij de plaatselijke muziekschool jochies die technisch beter zijn.
    Maar wat mij altijd verbaasd is wat een absurd grote klauwen die gozer had.
    Zoals hij zijn duim gebruikt voor de basnoten..dat zullen niet veel mensen hem nadoen.
    Hoi .

    Hendrix is niet alleen een bepaalde techniek, Hendrix is ook een bepaalde toon en een bepaalde touch die ie in zn vingers heeft.

    Ik betwijfel sowieso al of die kinderen een paar melodieen op die manier door elkaar kunnen spelen.. en zo a-ritmisch. Dat wordt heel vaak geroepen, maar als je dan de mensen ziet die het na doen, dan is t technisch wel aardig, maar het klinkt nergens naar. (een beetje het Satriani, Vai, Johnson a.k.a. G3 idee, technisch wel oke hoor, maar dat zijn nou niet echt solisten waar je eh, warm van wordt. die hebben t dus overduidelijk niet begrepen)

    Laat staan dat er maar hooguit 10 niet klassieke gitaristen zijn geweest die op zulksoortige manier progressies gebruikten en konden spelen in een nummer

    [ Bericht 5% gewijzigd door wallofdolls op 10-07-2009 12:58:37 ]
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 12:56
    Oh een voorliefde voor metal. Ik zie het al. Dan wordt t moeilijk, want dan kan ik je sowieso niet overtuigen.

    Metal . Zelden metal gehoord waar iets knaps gedaan werd
    Dennis_enzovrijdag 10 juli 2009 @ 12:57


    Schitterend hoe hij aan het begin zomaar wat staat te pielen op z'n gitaar, en dan ineens de bekende riff begint. Als je erbij bent is het extra speciaal
    Arn0vrijdag 10 juli 2009 @ 13:01
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:48 schreef Daniel1976 het volgende:


    Pinkie mag niet ontbreken.
    Ik vind de volledige versie van dat nummer veel beter
    AlphaOmegavrijdag 10 juli 2009 @ 13:01
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:56 schreef wallofdolls het volgende:
    Oh een voorliefde voor metal. Ik zie het al. Dan wordt t moeilijk, want dan kan ik je sowieso niet overtuigen.

    Metal . Zelden metal gehoord waar iets knaps gedaan werd
    Kom op, post een voorbeeldje met ons aller Esmée Denters... een lekker R'n'B moment... ah toe...

    Sorry, heel flauw, maar als ik ga nadenken over briljante muziekmomenten, dan zijn het of piano solo's, zangsolo's, of ja, het is niet anders die kutgitaren die je veelal in rock en metalmuziek hoort...
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 13:04
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 13:01 schreef AlphaOmega het volgende:

    [..]

    Kom op, post een voorbeeldje met ons aller Esmée Denters... een lekker R'n'B moment... ah toe...

    Sorry, heel flauw, maar als ik ga nadenken over briljante muziekmomenten, dan zijn het of piano solo's, zangsolo's, of ja, het is niet anders die kutgitaren die je veelal in rock en metalmuziek hoort...
    Je hebt mn OP niet gelezen?

    Stond daar Esmee Denters in?

    Je bent wel heel dom als je de TS gaat afzeiken op zijn vermeende R&B-smaak

    [ Bericht 9% gewijzigd door wallofdolls op 10-07-2009 13:10:13 ]
    Dennis_enzovrijdag 10 juli 2009 @ 13:08


    Je moet natuurlijk het hele nummer luisteren, maar mijn kippenvel moment zit op 2:15 als hij z'n gitaar aanzet Het contrast tussen de zwevende tonen en dan de ruwe gitaar is schitterend.



    Zelfde concert, de versnelling op 4:10 vind ik ook briljant.

    [ Bericht 12% gewijzigd door Dennis_enzo op 10-07-2009 13:16:08 ]
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 13:09


    4:04

    Hoe ie het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar hij lijkt met zn vingers over de frets te zweven



    2:10 - 5:00

    als ie op 3:35 zegt: "a flower?" en dan dat stukje daarna.



    0:00 - 3:00

    Dat hele ritme en dan die toetsensolo dr overheen

    Oh en dan vergeet ik nog bijna de contra-ritmische breaks van ons aller Phil Collins
    __Saviour__vrijdag 10 juli 2009 @ 13:11


    Op 2:02 - 2:12

    [ Bericht 1% gewijzigd door __Saviour__ op 10-07-2009 13:51:31 ]
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 13:14
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:31 schreef helldeskr het volgende:
    Hendrix,

    Super speciaal vind ik de solo niet..
    Vernieuwend dat wel... toendertijd waren er niet veel die dit soort solo's speelden.
    Tegenwoordig vind je bij de plaatselijke muziekschool jochies die technisch beter zijn.
    Maar wat mij altijd verbaasd is wat een absurd grote klauwen die gozer had.
    Zoals hij zijn duim gebruikt voor de basnoten..dat zullen niet veel mensen hem nadoen.
    En anders post je zelf wat, in plaats van alleen maar commentaar te geven
    AlphaOmegavrijdag 10 juli 2009 @ 13:20
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 13:04 schreef wallofdolls het volgende:

    [..]

    Je hebt mn OP niet gelezen?

    Stond daar Esmee Denters in?

    Je bent wel heel dom als je de TS gaat afzeiken op zijn vermeende R&B-smaak
    Ik geloof dat mijn sarcasme niet helemaal duidelijk is overgekomen, was niet mijn bedoeling, sorry.
    helldeskrvrijdag 10 juli 2009 @ 15:14
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 13:14 schreef wallofdolls het volgende:

    [..]

    En anders post je zelf wat, in plaats van alleen maar commentaar te geven


    eens wat anders dan alleen maar gitaar..
    Dit is mijn held.... en ook nog eens iets dat niet veel mensen hem na doen...
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 15:37
    Ok, nou ja, dat is dus iets waarvan ik denk van eh: nee, technisch in orde maar verde. Dan vind ik het vreemd dat je Hendrix als een klasse lager ziet, want die heeft toch minstens zulke moeilijke, veel inventievere tempowisselingen en meerderelaags melodieen.

    Maar goed. Bedankt voor de bijdrage in ieder geval
    helldeskrvrijdag 10 juli 2009 @ 16:38
    Ho ho..

    Ik zie Hendrix niet als een klasse lager..dat maak jij er zelf van.
    Hij heeft hele mooie dingen gemaakt, maar deze solo vind ik minder..
    Erg rommelig en hij blijft veel hangen op thema's.
    Als in " hey dit klnkt leuk..ga ik mee verder '
    Dat is vaak het euvel bij improv solo's zeker als de artiest onder invloed is...
    Ik zeg niet dat IK het beter kan..echter ik heb opnames van heel vroeger als ik stoned gitaar ging spelen.
    Dan ging het ook vaak die kant op... geen idee wat ik speelde en ik kan het ook niet meer nadoen
    Onvrijdag 10 juli 2009 @ 16:46

    Eigenlijk het hele nummers, ik vind zelf anthony kiedis ietwat overbodig maar een Jonge John Frusciante speelt vol overtuiging. Samen met Flea natuurlijk. Erg vette 'jam'. De eerste keer dat ik keek kreeg ik kippenvel, en soms nog.


    0:55

    De dansende Ian Curtis is ook geen onbekend beeld. Blijft me raken.


    Het hele concert.

    Een van de oudste beelden van The Cure die live in nederland speelt. De tijd voor Robert Smith die make-up draagt, toen A Forest net een grote hit ging worden. En zij wereldberoemd. Mijn favoriete albums van ze zijn in die tijd uitgebracht. Altijd als ik hiernaar kijk is het net alsof ik terug in de tijd ga en alles voor het eerst beleef.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 17:58
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 16:38 schreef helldeskr het volgende:
    Ho ho..

    Ik zie Hendrix niet als een klasse lager..dat maak jij er zelf van.
    Hij heeft hele mooie dingen gemaakt, maar deze solo vind ik minder..
    Erg rommelig en hij blijft veel hangen op thema's.
    Als in " hey dit klnkt leuk..ga ik mee verder '
    Dat is vaak het euvel bij improv solo's zeker als de artiest onder invloed is...
    Ik zeg niet dat IK het beter kan..echter ik heb opnames van heel vroeger als ik stoned gitaar ging spelen.
    Dan ging het ook vaak die kant op... geen idee wat ik speelde en ik kan het ook niet meer nadoen
    Nou ja ok, dat begreep ik dan verkeerd.

    Ik vind m juist erg veel toegevoegde waarde hebben, ik hoor hem ook weinig blijven hangen. Ik hoor toch zeer zeer zelden gitaristen zo een kwaliteitssolo maken. De meeste gitaristen blijven een beetje hangen in het principe dat ze even moeten laten zien is dat er ook zijn. Dan lopen ze een toonladdertje af en dat is het. Dat rommelige vind ik juist mooi. Het is chaotisch maar hij slaat echt geen moment de plank mis en dat is precies zijn grote kracht.

    Met respect, maar dat vind ik bij Victor Wooten toch anders. Die hoor ik geen moment iets doen waar ik denk van: zo, creatieve uitspatting. Prima dat ie z'n zaakjes op orde heeft, maar ik mis er veel te veel in.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 18:08
    Ik bedoel, wat betreft Hendrix, niet alles hoeft binnen de lijntjes of perfect uitgedacht te zijn om briljant te zijn.

    Ik vind dat ie met deze solo door vrijwel niemand overtroffen kan worden, vanwege meerdere factoren, waar geen gitarist na hem meer aan kon tippen. Op techniek zullen er zat betere gitaristen zijn, maar dat op zichzelf is totaal irrelevant als je geen fantasie hebt.
    Sinitivrijdag 10 juli 2009 @ 19:06
    King Crimson - Starless

    9:57 tot het eind is wat mij betreft het mooiste stukje muziek dat ooit is opgenomen.

    Queen - Face It Alone (Alternative Version)

    0:16-0:37, demo van Queen, waar het een DOODZONDE is dat hij nooit is afgemaakt. En dat stukje vooral is prachtig.

    Pink Floyd - Echoes
    http://video.google.nl/videoplay?docid=1447901706634101739&ei=XHBXSvTFIo-i-Aa5kuHhCw&q=echoes&hl=nl
    Eigenlijk is dit liedje een groot orgasme, maar vooral dit stuk is fenomenaal: 16:08-19:11

    Pink Floyd - A Saucerful Of Secrets

    5:25-9:39. Mooiste organstuk ooit. Absurd mooie opbouw. Geweldige climax.

    Pink Floyd - Careful With That Axe, Eugene
    http://video.google.nl/videoplay?docid=3843185501966845317&ei=IXJXSsjELorf-QbTlMXaBg&q=looking+through+the+knotholes+in+granny's+wooden+leg&hl=nl
    7:00-7:42 Die schreeuw

    Jethro Tull - Baker St Muse

    4:37-5:50. Groovet als een gek.

    Jimi Hendrix - Bleeding Heart

    5:12-5:22, hoe hij eerst "Moan for me guitar" zegt, en daarna met zijn gitaar nog losjes zijn andere zangstuk overdoet


    En nog wel meer waar ik of geen video's van kan vinden of zo even niet op kom.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 19:39
    quote:
    Die swchreeuw

    Vergeten . Ik wilde m wel er bij zetten
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 20:36


    3:10, heel kort, dat 'schreeuwtje' met de sax
    tim.vrijdag 10 juli 2009 @ 21:56


    2:00 tot 2:59. Ik heb nog geen betere minuut muziek kunnen vinden in mijn leven (geen muziek die me raakt zoals dit nummer). De zang in deze minuut is perfect. Ian's emoties zijn oprecht. Deze live-opname staat op "Still".



    Vanaf 3:42. Een aantal niveaus lager dan het vorige nummer, maar wel het posten waard. Dit stukje bezorgt me niet echt rillingen, het is gewoon het ultieme hoogtepunt van het nummer. Beluister het hele nummer, je voelt dan dat de climax er aankomt.



    1:32 en de overgang snel daarna rond 1:41. Ik vind het mooi dat dit maar 10 seconden duurt en dat de muziek erna weer rustig verder gaat (al is dat maar voor even).
    Da_Rippervrijdag 10 juli 2009 @ 21:58
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
    Ik had plotseling een idee .
    , graag met zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen
    InTrePidIvityvrijdag 10 juli 2009 @ 22:43

    De hele opbouw naar de climax rond 3:25, echt briljant. Het duurt even voordat je er bent, maar ik krijg er elke keer weer kippenvel van


    Het stuk van 2:38 tot 3:22, weer zo'n toffe opbouw!


    Vanaf 1:50 tot 3:30 en daarna die bass die er in knalt, echt heerlijk om op los te gaan
    En ja, ik weet dat het een sample is uit Dream On.


    Sowieso een erg tof nummer, maar het stukje vanaf 1:50 en dan tot het einde, briljant echt. Dat riffje is ook fucking goed.
    Ook erg goed van Sacksioni is zijn uitvoering van I Wish, geweldig hoe hij het bass-loopje door blijft spelen


    Geniale componist en pianist, heeft meerdere schitterende nummers, maar dit nummer blijft bij mij altijd hangen door het stuk vanaf 2:05 tot 3:20


    Die uithaal op het einde (1:55), bizar dat dat uit zo'n klein meisje komt


    Vanaf 3:30 tot 3:15, een waterval aan woorden in één ademhaling Tenzij ik iets mis ergens...


    De solo's vanaf 3:10, stuk voor stuk geweldig om te horen. Misschien technisch allemaal niet erg verfijnd, maar het swingt wel goed!


    De eerste twintig seconden En de rest van het nummer ook wel
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 23:01
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 21:58 schreef Da_Ripper het volgende:

    [..]

    , graag met zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen
    Zo veel mogelijk ?

    Touché.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 23:09
    http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1206679

    0:00 - 0:40

    Hoe dat hele nummer begint. Heel abrubt en dan die gejaagde gitaarpartij er achter



    Als op 0:14 de synthesizerloop volledig wordt.
    wallofdollsvrijdag 10 juli 2009 @ 23:13
    Onderdeel van As heard on Radio Soulwax:



    valt binnen de mix eigenlijk helemaal briljant
    Newdevrijdag 10 juli 2009 @ 23:23

    Dit hele nummer is briljant, maar de climax van 9:25 is echt het beste muzikale moment dat ik ooit heb gehoord. En nadat ik het live heb mogen mee maken, elke keer 2 keer zo goed.
    Syb-rund.vrijdag 10 juli 2009 @ 23:54


    dit hele nummer, demilich heeft de zeldzame kwaliteit om continu interessante rifjes, en ritmes naar je oren te slingeren, waardoor het voor mij werkelijk onmogelijk is om überhaupt een favoriet stuk te noemen
    doet me ook daadwerkelijk aan de zon denken die uiteindelijk alle planeten tot mars zal opslokken.




    2:10 - 3:00
    dat lijkt me wel duidelijk

    [ Bericht 6% gewijzigd door Syb-rund. op 11-07-2009 00:00:06 ]
    Arn0vrijdag 10 juli 2009 @ 23:58


    Play it fucking loud
    Felagundzaterdag 11 juli 2009 @ 00:47
    Bruce Springsteen - Thunder Road Live at Hammersmith Odeon, 1975

    Vooral de eerste minuut en vanaf 3:50 tot het einde.

    De hele donkere sfeer maakt het allemaal nog mooier.
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 01:49
    Weet iemand een site waar je makkelijk muziek kan uploaden en er mogelijkheid is tot scrollen? En dan dus alleen de audio. Lukt mij niet op metacafé e.d.

    [ Bericht 23% gewijzigd door Siniti op 11-07-2009 01:55:40 ]
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 02:18
    Can - Mighty Girl

    Eigenlijk het hele liedje. Maar als ik toch een moment moet kiezen, wordt het de 4:52-5:48. De manier waarop de piano een stuk speelt, waarna de gitaar inkomt en dit stuk weer herhaalt en daarna weer terugvalt waarop de piano weer even kort dit stuk speelt is subliem.
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 02:32
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:



    1:00

    Dit hele stuk is een groot orgasme, maar vooral als rond 1:00 de wahwah nog eens extra word aangeduwd en Jimmy alles grijpt wat er te grijpen valt aan snaren. (mensen die durven te zeggen dat er betere gitaarsoli bestaan dan deze verdienen een hele pijnlijke langzame dood)

    Funkadelic's, of Eddie Hazel's, Maggot Brain is natuurlijk superieur.

    En om dan toch een moment uit te kiezen, het terugvallen naar de goddelijke tonen na een tijdje relatief rommelig gitaar te hebben gespeeld op 7:05-7:52. En dan die echo die er ook nog achter speelt
    kingjottezaterdag 11 juli 2009 @ 03:44


    Eigenlijk het hele nummer, maar het beste stuk is toch wel het intro 00:00 tot 00:50
    Prixiezaterdag 11 juli 2009 @ 04:48
    hele nummer is een en al genieten



    Ook weer geweldig en 4; 25



    5:16 en op 5:54 en 6:19




    4:19 5:15 omg


    [ Bericht 0% gewijzigd door Prixie op 11-07-2009 06:05:49 ]
    Dennis_enzozaterdag 11 juli 2009 @ 05:03


    Deze mag ook niet ontbreken. Ik denk dat ik de solo vanaf 3:45 toch wel de mooiste gitaar solo ooit vind. Ongelofelijk wat voor gevoel hij in zijn gitaar weet te stoppen. Ook een bewijs dat snel spelen en gevoel goed samen kan gaan.
    wallofdollszaterdag 11 juli 2009 @ 10:08
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 01:49 schreef Siniti het volgende:
    Weet iemand een site waar je makkelijk muziek kan uploaden en er mogelijkheid is tot scrollen? En dan dus alleen de audio. Lukt mij niet op metacafé e.d.
    Mp3 cutter-joiner downloaden en dan knip je gewoon jouw relevante stukje er uit.

    Het topic komt lekker op gang
    wallofdollszaterdag 11 juli 2009 @ 10:24
    In de jaren '80. Bono had sowieso al een mooie stem, maar door Brian Eno ofzo werd hij gedwongen tot het uit-er-ste van zijn kunnen te zingen. Dit resulteerde in van zulke stukken waarin hij tussen heel donker en heel hoog en heel ijl maar toch met de textuur van zijn stem zong.



    3:00 - 3:35 op de achtergrond



    1:54 - 2:16
    wallofdollszaterdag 11 juli 2009 @ 10:30
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 01:49 schreef Siniti het volgende:
    Weet iemand een site waar je makkelijk muziek kan uploaden en er mogelijkheid is tot scrollen? En dan dus alleen de audio. Lukt mij niet op metacafé e.d.
    En wellicht myspace?
    wallofdollszaterdag 11 juli 2009 @ 10:39


    3:17 - 3:40 als ie tokkelt op zij viool
    Arn0zaterdag 11 juli 2009 @ 12:27
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 10:24 schreef wallofdolls het volgende:
    Bono
    Bono in een allerbeste muziekmomenten topic zetten? Daar ben ik het absoluut niet mee eens
    wallofdollszaterdag 11 juli 2009 @ 12:39
    JA och. Daar zijn de meningen over verdeeld.

    Ik vind t een beetje overtrokken dat ie wordt neergezet als n non-musicus. Dat wordt met name veroorzaakt door de mate van inspirateloosheid de afgelopen 15 jaar. Dat zie je bij heel veel artiesten, die in hun beginperiode uitmuntende muziek maakten, maar later inkakten. Dan worden ze op basis van dat latere werk beoordeeld.

    Wat Bono in die filmpjes doet maakt hem tot de beste zanger van zijn generatie. Niet zozeer omdat het technisch zo moeilijk is, maar omdat het elke emotionele grens overschrijdt.

    [ Bericht 0% gewijzigd door wallofdolls op 11-07-2009 12:45:00 ]
    Rechterbalzaterdag 11 juli 2009 @ 19:31


    De laatste noot die zo verdraaid gezongen word. Wel vanaf 3:38 bekijken, anders snap je het achterliggende gedachte niet.

    De noot na 4:40 dus. (op 4:46 )
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 20:09
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 10:30 schreef wallofdolls het volgende:

    [..]

    En wellicht myspace?
    Ik doe niet aan myspace

    Zal wellicht die andere optie uitproberen
    desubzaterdag 11 juli 2009 @ 20:31


    2.08 - 2.42.

    begint met alleen piano dan bas(?) en basedrum(?). Zou een perfecte intro zijn.



    4.51-5.00

    de saxofoon die eigenlijk alleen maar wat bromt. Ik denk dat ik de enige ben die het kan waarderen
    Agiathzaterdag 11 juli 2009 @ 20:37
    Nog een paar van mij



    2:05-2:14



    6:46 , serieus, kan je ergens meer kippenvel van krijgen? Ik denk het niet



    4:34 , wat een climax, wat een outro



    2:20, als het riedeltje erin komt,

    Gave stukjes, zeker
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 21:49
    Can - Up The Bakerloo Line With Anne

    Dit stukje uit een 19 minuten lange jam, briljant. Vooral het stuk vanaf 00:35 tot het eind waar de drummer helemaal los gaat
    Prixiezaterdag 11 juli 2009 @ 22:01
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 21:49 schreef Siniti het volgende:
    Can - Up The Bakerloo Line With Anne

    Dit stukje uit een 19 minuten lange jam, briljant. Vooral het stuk vanaf 00:35 tot het eind waar de drummer helemaal los gaat

    wow
    Prixiezaterdag 11 juli 2009 @ 22:27
    1min 21
    Sinitizaterdag 11 juli 2009 @ 22:32
    Van Der Graaf Generator - My Room (Waiting For Wonderland)

    Dat ene saxofoonriedeltje van 4:00-4:25.
    belsenzondag 12 juli 2009 @ 10:07
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 20:09 schreef Siniti het volgende:

    [..]

    Ik doe niet aan myspace

    Zal wellicht die andere optie uitproberen
    Wij staan geen vreemde downloadlinks toe op Fok! Alleen youtube of de artiest's myspace.

    Ik heb het nieuwe topic trouwens laten mergen met een ouder topic van hetzelfde onderwerp, wat ook al prachtig was. Mooie topics.
    ScottTracyzondag 12 juli 2009 @ 12:50
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 20:37 schreef Agiath het volgende:


    4:34 , wat een climax, wat een outro
    Ik vind juist het intro het vetste aan dit nummer. En dan in het bijzonder de solo van 1:17 totdat hij begint te zingen. Je ziet het publiek helemaal losgaan, en dan komt dat trompetje er nog bij Geweldig, kippenvel!
    newbiedoobiedoozondag 12 juli 2009 @ 13:09
    Heb altijd al een zwak gehad voor dat gitaarwerk tussen 2:05 en 2:49. Simpel, repetitief, maar zo lekker.



    [ Bericht 0% gewijzigd door newbiedoobiedoo op 12-07-2009 13:22:46 ]
    Haunterzondag 12 juli 2009 @ 13:29
    quote:
    Op zaterdag 11 juli 2009 20:37 schreef Agiath het volgende:
    Nog een paar van mij



    2:05-2:14
    Voor mij is dat a capella stukje rond 2.59 (en ook de opbouw daarnaartoe, en de climax natuurlijk) het hoogtepunt van het nummer (en misschien wel van de hele plaat)
    Sinitizondag 12 juli 2009 @ 15:30
    quote:
    Op zondag 12 juli 2009 10:07 schreef belsen het volgende:

    [..]

    Wij staan geen vreemde downloadlinks toe op Fok! Alleen youtube of de artiest's myspace.

    Ik heb het nieuwe topic trouwens laten mergen met een ouder topic van hetzelfde onderwerp, wat ook al prachtig was. Mooie topics.
    Het was al gelukt, zie post 178
    wallofdollszondag 12 juli 2009 @ 16:14
    quote:
    Op zondag 12 juli 2009 10:07 schreef belsen het volgende:

    [..]

    Wij staan geen vreemde downloadlinks toe op Fok! Alleen youtube of de artiest's myspace.

    Ik heb het nieuwe topic trouwens laten mergen met een ouder topic van hetzelfde onderwerp, wat ook al prachtig was. Mooie topics.
    Oh? Mag je ook niet een stukje van 30 sec uit n nummer knippen en dat in je eigen flashplayertje stoppen?

    [ Bericht 0% gewijzigd door wallofdolls op 12-07-2009 20:33:54 ]
    conobramzondag 12 juli 2009 @ 17:48
    In het midden (6:48 ongeveer) als de fanfare langs komt lopen

    Sinitizondag 12 juli 2009 @ 19:06

    Die hele intro van 0:00-2:09. Dat gitaargeweld
    wallofdollszondag 12 juli 2009 @ 22:57


    1:41

    Het nummer is net alle hoeken van de chaos langsgegaan en komt dan weer terug in een normaal ritme. Eigenlijk zou je hem dan al vanaf video pt1 moeten zien.
    heijxdinsdag 21 juli 2009 @ 16:26
    Nog niet genoemd hier, tot mijn stomme verbazing.
    Bach, Cantate BWV12 (Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen), de sinfonia (eerste deel). Die intro met de hobo snijdt gewoon diep in je ziel. Het stuk dat ik telkens kan herhalen is van 01:50 tot het eind. (Gustav Leonhardt Teldec versie)

    Bach, Matthäuspassion: De laatste herhaling van het thema in "Aus Liebe will mein Heiland sterben". Prachtig samenspel van fluit en althobo's.
    Dennis_enzodinsdag 21 juli 2009 @ 16:35
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 16:26 schreef heijx het volgende:
    Nog niet genoemd hier, tot mijn stomme verbazing.
    Bach, Cantate BWV12 (Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen), de sinfonia (eerste deel). Die intro met de hobo snijdt gewoon diep in je ziel. Het stuk dat ik telkens kan herhalen is van 01:50 tot het eind. (Gustav Leonhardt Teldec versie)

    Bach, Matthäuspassion: De laatste herhaling van het thema in "Aus Liebe will mein Heiland sterben". Prachtig samenspel van fluit en althobo's.
    Youtube link or it didn't happen
    wallofdollsdinsdag 21 juli 2009 @ 23:51
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 16:26 schreef heijx het volgende:
    Nog niet genoemd hier, tot mijn stomme verbazing.
    Bach, Cantate BWV12 (Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen), de sinfonia (eerste deel). Die intro met de hobo snijdt gewoon diep in je ziel. Het stuk dat ik telkens kan herhalen is van 01:50 tot het eind. (Gustav Leonhardt Teldec versie)

    Bach, Matthäuspassion: De laatste herhaling van het thema in "Aus Liebe will mein Heiland sterben". Prachtig samenspel van fluit en althobo's.
    Als ik t op zoek kan ik zo 30 versies vinden, dus iets specifieker mag?
    heijxwoensdag 22 juli 2009 @ 13:28
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 23:51 schreef wallofdolls het volgende:

    [..]

    Als ik t op zoek kan ik zo 30 versies vinden, dus iets specifieker mag?
    Ik kan me niet voorstellen dat het Leonhardt Consort 30 opnamen bij Teldec heeft gemaakt, maar ik bedoel deze opname uit 1972 zoals op de verzamel CD Das alte Werk 0630-12532-2.
    De Matthäus heeft wel veel mooie uitvoeringen, maar ik heb de Ton Koopman uit 1992 op Erato, met Barbara Schlick en solisten van het Amsterdam Baroque Orchestra.

    En Bach had nog geen Youtube account.
    Hexagonzondag 26 juli 2009 @ 11:41
    Ik heb dat met Jaydee - Plastic Dreams met het begin waar enkel dat duistere geluid te horen is zonder enige beat. Dat kan ik uren achter elkaar horen.
    belsenzaterdag 22 september 2012 @ 18:19
    Kick!
    dwergzondag 23 september 2012 @ 16:40
    Heb je daar nog een reden voor, belsen!?
    belsenzondag 23 september 2012 @ 20:42
    quote:
    5s.gif Op zondag 23 september 2012 16:40 schreef dwerg het volgende:
    Heb je daar nog een reden voor, belsen!?
    Ja, er werd naar gevraagd. :P
    Felagundzondag 23 september 2012 @ 23:37
    Het eerste nummer wat bij mij opkomt is "Whispering at the top of my Lungs:
    Climax op 1:44. O+

    Zie nu dat ik hier al hebt gepost. :D oud topic.

    [ Bericht 7% gewijzigd door Felagund op 23-09-2012 23:47:33 ]
    wiwaleanmaandag 24 september 2012 @ 00:08
    Belleruche - How Many Times, het 'plukken' aan de gitaar.

    Here Comes The Sun, het nummer dat me altijd een vrolijk gevoel weet te geven door het gitaarriedeltje in vooral de intro. Heerlijk.

    Eagles of Death Metal - Don't Speak, de drums, dikke gitaarriffs, even rust en dan weer knallen.
    Norragemaandag 24 september 2012 @ 00:08
    Leuk topic! Maar ik vind het onmogelijk om dit soort momenten voor de geest te halen :@ en hier te posten :D
    Felagundmaandag 24 september 2012 @ 00:26
    De intro van Spinning Plates van Radiohead is ook prachtig. Vooral het gedeelte na 20 seconden.
    TeringHenkiedinsdag 25 september 2012 @ 23:41
    Dat "woa"-sythesizergeluidje in Tijdmachine op 1:17 (1:00 radioversie). Zo melancholisch :Y