dat is nog triester, mensen die heel stoer Engels proberen en dan fouten makenquote:Op dinsdag 11 juli 2006 12:54 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ach, who care's?
Ben je beetje lelijk ofzo?quote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:20 schreef JeRa het volgende:
[..]
Engels in de taal (inclusief teksten) vind ik prima, zolang het maar beoefend wordt door personen die, unlike bovenstaande user, het ook fatsoenlijk kunnen spellen en uitspreken.
quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:18 schreef Aaargh! het volgende:
Een v/d weinige nederlandse woorden waar geen engels woord voor is (en die dus ook in het engels gebruikt word) is "apartheid". Maar of we daar nu trots op moeten zijn
Die wordt i.t.t. tot 'apartheid' niet in het engels gebruikt.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 19:15 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
[..]
![]()
je had ook gezellig of gezelligheid kunnen noemen
nee, het kan ook een bijeenkomst zijn. nederlandse woorden, die waarschijnlijk al decennia of eeuwen gebruikt worden, worden opeens ver-engelst vanwege mondialisering of stoerdoenerij, weet ik veel. Echt niet vanuit functionaliteit, want de nederlandse alternatieven zijn lang en breed bekend bij de hele bevolking.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:35 schreef Aaargh! het volgende:
Mijn punt is juist dat er vaak geen goede alternatieven zijn, ook als deze er op het eerste gezicht wel lijken te zijn. Meeting is hier een mooi voorbeeld van, een meeting is niet altijd hetzelfde als een vergadering.
Nee.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:49 schreef Riskowitz het volgende:
Huh? Lijkt me dat er voor elk Engels woord wel een Nederlands equivalent bestaat.
Engels heeft het grootste vocabulaire ter wereld.quote:Daarnaast meen ik ooit gelezen te hebben dat het een mythe is dat het Engels meer woorden heeft. Sterker nog, het Nederlands schijnt van alle talen het grootste vocabulaire de grootste woordenschat te hebben, en waarschijnlijk inderdaad door het grote aantal leenwoorden.
Maar toch heeft niet elk Nederlands woord een Engels equivalent.quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:08 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Engels heeft het grootste vocabulaire ter wereld.
Ik snap even niet wat je wil zeggen?quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:11 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar toch heeft niet elk Nederlands woord een Engels equivalent.
Maar dat is met de meeste talen wel zo natuurlijk.
Wat ik zeg.quote:
Als aanvulling vind ik het goed.quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:14 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Wat ik zeg.
Was min of meer een aanvulling op wat jij zei, zegmaar.
Ik bedoel; Engels heeft dan (volgens jou) wellicht het grootste vocabulaire, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als "altijd een woord hebben voor iets dat een andere taal benoemd heeft".
Hoe bekijk je vocabulaire overigens? Woorden tellen? Dat zou niet geheel eerlijk zijn tegenover talen die graag met vervoegingen werken natuurlijk.
Achtergebleven voedsel en andere troep in de Mac opruimen= Floormanager.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:29 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
vuilnisman --> garbage disposal manager
community sanitation managerquote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:29 schreef SocialDisorder het volgende:
vuilnisman --> garbage disposal manager
kan ik me niet aan ergeren, is juist grappigquote:Op dinsdag 11 juli 2006 19:28 schreef PvtRyan het volgende:
Erger is als het dan ook nog van dat steenkool Engels is
"Ai woet laik é kup of kuffie plies."
Aangezien je er verstand van schijnt te hebben, is het verschil dan ook zo groot dat het de stelling "in het Engels kun je je het beste uitdrukken" rechtvaardigt?quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:26 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Als aanvulling vind ik het goed.
De taal heeft het meest aantal woorden, ik weet niet hoe je dat moet tellen bij talen met een agglutinatieve morfologie, maar tijdens m'n studie ben ik er vrij diep op ingegaan en ik kan je verzekeren dat het het grootste aantal woorden heeft. Als je het niet erg vindt ga ik nu geen bron opzoeken, ben blij dat ik even geen studieboeken hoef te zien.
Ik neem aan dat je met "agglutinatieve morfologie" het samentrekken van woorden bedoeld, zoals "tuinhuis". Lees dan ook even dit:quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:26 schreef TrenTs het volgende:
Als aanvulling vind ik het goed.
De taal heeft het meest aantal woorden, ik weet niet hoe je dat moet tellen bij talen met een agglutinatieve morfologie, maar tijdens m'n studie ben ik er vrij diep op ingegaan en ik kan je verzekeren dat het het grootste aantal woorden heeft. Als je het niet erg vindt ga ik nu geen bron opzoeken, ben blij dat ik even geen studieboeken hoef te zien.
Volgens mij betekent dit, dat nieuwe zelfverzonnen woorden als "sluimerhomo" of "fluisterbroek" niet tellen als aparte nieuwe nederlandse woorden, terwijl dat in het engels wel zo werkt, tenminste dat denk ik dus. En ja dan kom je inderdaad snel aan 1.000.000 woorden..quote:Bijna een miljoen Engelse woorden (nu.nl)
Volgens de Woordenlijst van de Nederlandse taal (Groene boekje) telt het Nederlands ongeveer 100.000 woorden. Samentrekkingen zijn in het Nederlands bijna onbeperkt mogelijk, terwijl dat in het Engels niet het geval is.
Tweehonderd jaar geleden was dit nog niet fout!quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:45 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Taal is trouwens niet een statisch iets, taal is dynamisch en veranderd continue en het gaat alleen maar sneller nu er goede globale wereldwijde communicatiemiddelen zijn. Het is dan ook totaal onnatuurlijk om krampachtig vast te blijven houden aan de huidige stand van zaken.
Het nederlands van nu is b.v. niet te vergelijken met het nederlands van 200 jaar geleden, betekend dat dat het nu 'fout' is ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |