we moeten nog met vakantie, maar aangezien de dames eigenlijk bijna de hele dag onder hun hok zitten in de schaduw is er heel weinig nieuws te melden.
wat wel het vermelden waard is, is dat ze afgelopen dinsdag allemaal in bad zijn geweest.
niet dat ze zo verschrikkelijk vies waren hoor, ze zijn stoffig van het zandbadderen en graven, maar door de hitte hadden ze een hoeveelheid luis bij zich, die zich er niet meer uit liet zanderen.
en ook liep de bloedluizenkolonie in het hok de spuigaten uit en liet zich niet zo 1,2,3 meer verdelgen.
ik heb grof geschut in moeten zetten oftewel zware insecticide en daarna het hok uitgestoomd en vervolgens het hok goed schoongespoeld met water.
maar ja, de dames moesten er natuulijk ook aan geloven
![]()
navraag leerde dat je daar prima anti-vlooienshampoo voor kunt gebruiken, dus dinsdag fietste ik vol goede moed naar de dierenwinkel om de hoek.
"ah, gaat u de hond wassen? " was de vraag van de verkoopster en bij mijn antwoord: "nee, mijn kippen" , kon je dr opvegen.
ze wist niet eens dat je die ook kon wassen, zei ze.
nou reken maar dat je ze kunt wassen
![]()
, alleen vinden ze het niet allemaal een onverdeeld genoegen
![]()
ik zocht alvast de lekkere grote oude handdoeken op en legde een kammetje klaar.
de wasbak werd gevuld met lekker lauw water en ik was er helemaal klaar voor.
het valt overigens niet mee om een kip doornat te krijgen. de veren zijn waterafstotend, dus ze moesten twee keer in de shampoo: een keer om het vet te verwijderen en een keer om tot op het kippenvel te komen.
dan 10 minuten inwerken voor het beste resultaat en vervolgens lekker uitspoelen.
op zich ging het bij allemaal best makkelijk, vooral lies en sjaantje leken het gewoon heerlijk te vinden. sandy zat zo te mieren dat ze shampoo in dr oog kreeg en dat was niet fijn
![]()
heep vond het afspoelen nogal vervelend en maakte een onverwachte beweging en ging zo met een fraaie duik koppie onder. die kon ik bijna reanimeren, zo erg was ze geschrokken
![]()
daarna gingen lekker de handdoek in, terwijl ik met een vlooienkam hun veren uitkamde.
dat werd door alle dames heerlijk gevonden en ze ging er lekker bij zitten.
rosa was een verhaal apart. die paste niet in de wasbak, dus had ik voor haar het babybadje uit de schuur gehaald en gevuld met lauw water.
het wassen van rosa was nogal een karwei, want ze was niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, plus dat ze natuurlijk door haar grootte een enorm te wassen oppervlak had.
ze heeft enorm gefladderd en het water vloog rond.
op een gegeven moment was ik net zo doorweekt als zij
![]()
het afdrogen daarintegen vond ze heerlijk
![]()
en het kammen werd zelfs met enthousiasme ondergaan. als ik even niet kamde ging ze er helemaal speciaal voor staan: kop naar beneden en vleugels wijd, zodat ik er maar goed bijkon
![]()
ze zagen er allemaal uit om door een ringetje te halen en toen de kudde eenmaal weer droog was, glommen ze zelfs
ik heb daarna het terrein gereinigd en de dames konden weer terug op hun gebied.
en wat deden ze als eerste? EEN ZANDBAD NEMEN !
![]()
hoe ondankbaar