quote:
op vrijdag 7 juli 2006 20:59 schreef es70 het volgende:en wat leer je je kind(eren) daarmee... dat bloot 'viezig' is...
kinderen zijn onbevangen en naief, die zien er totaal geen kwaad in om bijv. een badpak aan te trekken terwijl de halve wereld staat te kijken (bij wijze van). en in principe zou daar ook helemaal geen kwaad in moeten schuilen. zo'n krampachtige 'de kat (papa) niet op het spek binden' opvoeding lijkt me ook niet de te bewandelen weg...
zoals ik al zei, ik ben geen proffesional op dit gebied. maar je hoeft ze niet te leren dat bloot viezig is. je kunt ze ook leren om dingen op te sparen voor mensen die het verdienen.
veel kinderen geven hun ouders een nachtzoen, en sommige kinderen geven iedereen die op dat moment aanwezig (zoals opa's, oma's, ooms en tantes op een verjaardag) is een nachtzoen en weer anderen geven helemaal geen nachtzoen. is dat omdat zoenen vies is? of omdat ze een andere reden hebben? ik was eens bij een stel goede vriend op een verjaardag en het was bedtijd voor de dochter des huizes ( 6 ). ze geeft pa & ma een zoen en een tante vraagt voor de grap "en ik dan?". waarop de dochter droog zegt: "nee, zoenen doe je alleen bij mensen van wie je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel houdt!"
zo kun je je kinderen ook met bloot opvoeden. meisjes mogen elkaar bloot zien en jongens onderling is ook geen probleem. maar gemixed doe je alleen in sommige gevallen. toegegeven, de kinderen zullen dan meer schaamte kennen als ze later met een vriendje of vriendinnetje gaan experimenteren, maar als ik mij niet vergis (ik ben ook maar 28) was het vroeger niet anders. toch ben ik geboren, mijn ouders, groot ouders, over groot ouders enz. ook.
bovendien kun je als het kind een jaar of 12 is, er beter mee praten en een en ander uit gaan leggen. zeggen dat het geen probleem is als je iemand van het andere geslacht bloot ziet en dat ze jou bloot zien, maar dat bepaalde dingen gewoon niet de bedoeling zijn. bijvoorbeeld dat een meisje gewoon topless op het strand moet kunnen liggen, maar dat het niet de bedoeling is dat iemand ongevraagd aan haar borsten komt. bovendien zijn er genoeg voorbeelden op tv en internet te vinden waarbij bloot absoluut niet geschuwd wordt, en dat pikt een kind ook op.
kijk je kunt nu wel een breuk forceren tussen vader en moeder, maar hoe vertel je je kind bv. dat papa in de gevangenis zit? en al helemaal omdat hij naar foto's van naakte kinderen heeft gekeken? ga je je kinderen voorliegen á la 'mijn vader woont in rio'? om dan later een smoes te verzinnen dat mama wél mag liegen, maar het kind zelf niet?
een kind heeft gewoon een vader en een moeder nodig. en een kind wat zonder vader opgroeit zal altijd nieuwschierig blijven naar zijn of haar vader. of het nou een gewone scheiding is of omdat pa in de gevangenis zit maakt dan in feite niet zoveel uit.
het is dus kiezen tussen 2 kwaden:
1 - het kind wordt minder vrij opgevoed, waardoor het op latere leeftijd min of meer preuts wordt
2 - het kind wordt opgevoed zonder vader, waarbij het mogelijk is dat het kind altijd naar een vaderfiguur blijft verlangen.
vraag is dus, welke van de 2 is schadelijker voor het kind?