abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39401706
Het Mijn binnenluiken project laat ik heel even rusten de eerste fase daarvan is af. De laatste paar foto's staatn momenteel op de harddisk van de PC op mijn werk en deze staat ivm een renovatie tijdelijk op een stelling in het magazijn en ik ben vrij.

Tijd voor een ander project wat al een tijd op de verlanglijst staat: de voordeur. In een vlaag van verstandverbijstering is deze ooit een jaar of 30 geleden vervangen door een simpele eenvoudige geoliede voordeur.Stom dat soort mode verschijnselen. Maar het is gebeurt en ik was er toen niet eens om het tegen te houden.

In de jaren is de deur er niet mooier op geworden; knipjes erbij, deurketting, ander glas, ander knipje, deurketting eraf, bijzetslot omdat het veilig moet zijn, ruitje kapot, een klungel die met kruiwagen en van allees tegen de deur heeft gebotst, enz.

Zo ziet het anno 2006 uit:

pi_39402645
Ik las pimp my oor
pi_39402672
Eerst eens kijken uit wat voor hout deze deur is gesneden, niet dat er houtsnijwerk in zit though. Na een stukje wat opgeschuurt te kebben en wat vochtig gemaakt te hebben is al gauw duidelijk: merbau. Dat is mooi gode houtsoort lekker hard gaat erg lang mee. Onder het 'pokdalige huidje' moet dus nog een prachtig stuk hout te vinden zijn.

Die olie moet er dus af en wel helemaal wand ik wil weer een geschilderende deur hebben. Olie trekt in het hout en moet er ook uit getrokken worden. Dit doe je door de olie te verwarmen dan terwijl de deur nog warm is een thinner bad te geven. LET OP thinner is zeer licht ontvlambaar en slecht voor je gezondheid! Dus geen openvuur in de buurt, niet roken (niet dat ik dat doe, jakkes bah), geen electrische spullen in of uitschakelen en goed ventuleren.

Het thinnerbad gaat het makkelijkst met een schuurlapje (sponsje wormd week en zo'n 2 maal zo groot! ) doordrenkt met thinner.

Laat de olie afkoelen / weer hard worden en dan schuren met korrel 60. Ik gebruik hier een microwave op rol voor. Stukje afknippen rond een stukje hout en schuren maar.

Daarna weer warm stoken, thinnerbad, schuren, warmmaken thinnerbd schuren enz. Net zolang je glimmende plekken ziet komen nogmaals herhalen. De laatstekeer schuur ik het met een concentrischeschuurmachine Is weer mooi en glad geworden.

Eerste thinnerbad, allemaal olie rubbeltjes die er al zo vanaf komen:

Hier zie je de linker bovenkant gedaan:

De glaslatten zaten aan de onderkant in de weg. Deze haal je er zonder beschadingen uit door eerst 1 plamuurmes er tussen te stoppen, dan de tweede en dan een schoevedraaier. Doe dit bij elk spijkertje of nietje.

pi_39403002
Het eerste hang- en sluitwerk alvast bij Weintjes opgehaalt na eerst een paar keer tussen verschillende winkels en hun catalogus en internetshop heen en weer geweest te zijn. Al het andere haalt het toch niet bij hun spulletjes:

Voordat we de deur er uit halen om de scharnieren te vervangen door stijlvolle gegoten paumelles eerst de vloer voor de deur in orde maken. Dit moet niet mijn laatste klus worden Door het uitbreken van een stuk vloer om de constructie en vooral de beton dekking te controleren zit er nu een groot gat achter de deur met een wankeleplaat OSB er overheen.

pi_39403980
In de tussentijd (weekje dat ik er nu mee bezig ben) natuurlijk behalve nagedacht over het hang- en sluitwerk ook over het "wat voor deru zo ik willen hebben". Tijd voor de tekentafel in de avonduurtjes dat er niet geklust wordt.

De eerste vraag is de belangrijkste en makkelijkste: "Wat voor deur wil ik" Ik wil een deur die bij het huis past, in de buurt past (zoals de buurt bedoeld is / zou moeten zijn). Kortom geen klassieke deur maar een mega moderne designdeur. Naja modern design gezien vanuit eind 19de eeuw.

Dan wordt het moeilijker wat is dat moderne design en hoe gaat het er uit zien. Hiervoor ben ik eerst eens een 2 tal avondjes door de buurt gaan lopen. welke deuren zijn nog origineel, welke architectuurstroming is dit en vind ik dit mooi of niet. (Binnenkort maak ik wel een paar foto's van deuren uit de buurt).

De originele deur die er in heeft gezeten (via de registratietekening uit 1905 en wat oude foto's waar de deur toeallig op te zien is) was de originele deur een paneeldeur, bovenin 1 paneel, daarnder 2 ruitjes naast elkaar met een soort pijlpunten tralie-werkje en daaronder 2 panelen naast elkaar.

Dit als basis maar eens gaan Sketchuppen en een paar eerste schetsen getekend:

Na de eerste afvallers iets meer uitgewerkt en wat gietijzeren een gesmede hekwerkjes er in gepast:

Best aardig maar kan het wel? De candidaat deuren nu op schaal getekend met echte maten:

Een aatal zien er dan niet meer mooi uit of passen gewoon niet blijft over:

Daarna een voor een de minst mooie er uit gehaalt blijven deze over en helemaal rechts een nieuw idee een jaren 20 art deco ontwerp echte kunst? of toch maar niet?
  PR/Manusje van alles vrijdag 30 juni 2006 @ 20:24:54 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39404339
Die vloeg loopt echt scheef in je halletje
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_39404763
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Die vloeg loopt echt scheef in je halletje
Scheef, golvend, te dik, te hoog verzin zo'n soort woord en het is toepasbaar op die beton vloer. Ben behoorlijk pissed op de gene die dat heeft gestrort. Maar nu is het met deze zeer creatieve houten vloer er tussen goed beloopbaar zonder valgevaar en echt goed stevig.
pi_39411079
Wat dacht je van een deur die past bij de stijl van je huis - zo rond 1900 zo te zien? Mijn voordeur is ook zoiets, niet geheel in stijl met het huis.

Gevel zandstralen is ook een goed plan Die van mij is wit... ook niet alles.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:14:30 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39502507
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39582539
De ena rechtse deur is het geworden. Dus die met 2 smeedijzeren jugenstil klimop roosters. Achter deze roosters komen 2 naar binnen toe openbare raampjes met glas in lood. De semederij is inmiddels een paar dagen geleden al ingeschakeld om de rooster te smeden.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 06-07-2006 23:52:50 ]
pi_39582983
Verders druk bezig geweest met vullen van gaten en raparaties van de deur het het kozijn.
Hier zie je het bijzetslot worden opgevult. De glasplaatjes houden het vulspul tegen en maken het meteen netjes glad.

Er zitten heel wat beschadingingen aan de scharnierzijde van het kozijn. 3 gaten van de scharnieren van deze deur, 5 gaten van de oude knieren van de originele deur uti 1895 en een ontbrekend stuk hout dat weggedrukt is door een anker. Omdat de twee huizen door 2 broers zijn gebouw en de deuren naast elkaar zitten en het een smal stuke steen is (+/-40cm) tussen de deuren lopen de ankers door. Er zitten een aantal smeedijzeren staven waarvan het uiteinde is plat geslagen, De ene platgeslagen kant zit aan ons kozijn vast en de andere platgeslagen kant aan die van nummer 53.

Daar is echter een jaar of 15 geleden (dat is een huurhuis geworden zo rond na de 2de wereld oorlog) een renovatie geweest om het huis in 3 verhuurbare units op te delen ipv 1 verhuurde woning. Daarbij is het kozijn vervangen door een (niet mooie) modenr europrofiel kozijn. De timmer man is toen de ankers tegen gekomen en gedacht dat zit vast in de muur dan maar met een flinke klap met de hamer de muur in. De beste man had geen idee an deze veel toegepaste oude constructie en heeft het ander aan onze kant dwars door het kozijn geslagen. Resultaat aan de onderkant ontbreekt een heel stuk hout.

Op deze foto zie je dat bijna alles is aangevult en gerapareerd: (het lange stuk glas dient hier als mal.)

Binnenkort een foto van het eind resulaat van deze reparatie!

Ook bij het opvullen van de scharnier gaten is glas je beste vriend
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:09:17 #12
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39584542
Gaaf project.
Super gedocumenteerd ook!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:43:12 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39588222
Crisis, wat heb je voor dat ehm... "huis" betaald? .
Ik hoop niet te veel als ik je foto's zo voorbij zie komen.
Wel mooi om te zien, al dat echte hout bewerken .
  donderdag 6 juli 2006 @ 23:19:28 #14
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39589646
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 20:11 schreef tnimble het volgende:
De ene rechtse deur is het geworden. Dus die met 2 smeedijzeren jugenstil klimop roosters. Achter deze roosters komen 2 naar binnen toe openbare raampjes met glas in lood. De semederij is inmiddels een paar dagen geleden al ingeschakeld om de rooster te smeden.

[afbeelding]
Goede keuze zeg!

Prachtig project weer
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39590827
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:43 schreef bleiblei het volgende:
Crisis, wat heb je voor dat ehm... "huis" betaald? . Ik hoop niet te veel als ik je foto's zo voorbij zie komen. Wel mooi om te zien, al dat echte hout bewerken .
Als je de topics 'Dekking betonvloer' en 'verbouwing from hell' leest weet je genoeg. Toen dit huis van van generatie op generatie werdt verkocht zag het er niet zo uit. Had wel een paar kleine gebreken maar niet zoals nu.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 00:07:49 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39591124
Ik had het gezien ja .
Afgrijselijk .
pi_39592205
Ok een update: Het inzetten van een Ivana 3 puntsslot:

EErst bepalen we hoe hoog het slot in de deur moet komen. De kruk of knop hoogte is hierbij leidend. Deze moet zo ongeveer rond de 1 meter 5 a 20 zitten. Ik heb hier gekozen op 1 meter 8. Op deze maat plaatsen we het slot op de deur. Met een schuifmaatje meten we de dikte van de deur op aan elk uiteinde. IN dit geval allebij de kanten netjes 39mm. We leggen het slot zoveel mogelijk in het midden van de deur en tekenen de contour van de beide uiteinden af. Het slot kan er nu weer af. Met het schuifmaatje tekeken exact in het midden van de deur een lijn (op 19.5mm)

Met een blok of schijfhaak bepalen we het uiterste punt en zetten een lijn haaks op de deur. 12mm (Straal van het uiteinde van het slot 24mm / 2)terug zetten we nog een lijn. Op het kruispunt van deze lijn en die in het midden van de deur slaan we een gaatje voor de 24mm speedboor:

Het gat van de centreerpunt van de boor vullen we weer op en kunnen de schroeven daar later goed in.

Met de bovenfrees met parrallelaanslag fresen we een sleuf van 24mm breedt. Ik heb hier een frees van 10mm gebruikt vandaar het stukje in het midden dat je er heel makkelijk met een beitel grof kunt uitsteken. Natuurlijk was een frees van 12mm of iets groter mooier geweest.

Het driepuntsslot moet nu in de gemaakte sleuf passen. Tijd om alle gaten voor de cylinder en wisselstift af te tekenen:

De gaten worden vanaf beide kanten van de deur tot op de helft diep geboort. Blijft alles netjes. (Naja netjes het vulmiddel was nog niet helemaal had bleek tijdjens het boren. Geen geduld gehad droogtijd is 6 uur.

Tussen de slotkasten (nachtschoot in het midden haakschoten aan boven en onderkant) loopt een stalen strip zoals bij een espangnolet. Hiervoor moet ook een uitsparing worden gefreest in het midden.

De slotkasten zelf heb ik ook uitgefreest. Eerst met een frees tot op de maximale diepte die ik haal met een lange versie (je hebt standaard frezen van zo'n 1.5 a 2cm lang en lange versies van zon 3 tot 4 cm lang). Ik redt zo'n 3.5 a 4 cm diep. De rest misbruik ik de freesmachine een beetje als kolomboor. Door een metaalboortje van 8mm (Geen houtboor andere slijping) in te spannen kan je heel diep komen. Je moet dan niet fresen maar boren! Dus positioneren, laten inzakken in het hout, omhoog, stukje verderop weer laten inzakken. Toerental zo laag mogelijk.

Alles past. Bij het prachtige Italiaanse Giuseppe Bonomi Tione - 1720 beslag gekocht bij Weijntjes zit een sjabloon om de gaten voor het monteren van de veiligheidsschilden te boren. Let op slot verwijderen tijdens boren!!
pi_39593386
Het eerste 'pimp' werk! Als je een cilinder (in dit geval gekozen voor een Ankerslot magneet cilinder) in een deur zet steekt hij aan beide kanten ongeveer 1cm uit. Daarom is het veiligheidbeslag aan de buitenkant ook behoorlijk dik. Aan de binnenkant steekt de cilinder uit dit vind ik niet het meest mooie. Aan de slag dus!

Eerst van een merantie latje wat ik nog had staan van 7mm dik een paar stukjes zagen van een redelijke lengte. Niet alleen is het erg luek om een paneeltje hout samen te stellen uit kleinere strookjes het is ook nog constructief veel beter. En erg moeilijk is het niet!

Proef meten of het past: (Ja het erg eigenlijk te warm om te hobbieën, vandaar het glas appelsap met ijsblokjes )

Nerfjes en diktes bij elkaar zoeken en met een beetje maar voldoende houtlijm aan elkaar lijmen. Er moet bij het aandrukken, wat makkelijk met je hand kan bij zo'n klein paneeltje, net een klein beetje lijm over de hele lijm naad uitkomen.

Na licht schuren (eerst onder een kleine hoek en daarna volledig met de nerf mee) de sluitplaat netjes in het midden uitlijnen en het krukgat en cilinderopening aftekenen. Het beste kun je hier een HB tekenpotlood voor gebruiken die je helemaal loodrecht op het hout houd.

Door met een 45 graden haak kuislijnen te zetten weet je waar je moet gaan boren. Een kleine spijker er een klein beetje inslaan als centreerpunt voor de speedboor is erg aan te raden.

Door met de speedboor eerst vanaf de ene kant te boren en daarna van af de andere kant krijg je een heel mooi gat. Je moet ophouden met boren zodra het puntje aan de andere kant er net aam door is. Een kwestie van ervaring en gevoel. Luister naar je boor tijdens het boren. Je boor vertelt je een heleboel. (The drill wisperer, comming soon in a theater near you )

voor de cilinder openeing doen we hetzelfde. Al mis je hier een extra hoekpunt voor het controleren wat je doet.

De gaten zijn geboort, met een scherpe beiel de cilinder opening bij werken. Een paar zachte klopjes aan beinde kanten is voldoende om het netjes vrij te maken.

Alles past perfect. Er is ruimte voor rondom 12mm te laten oversteken. Vind ik erg mooi in verhouding. De uiteinden even met een HB tekenpotlood overnemen op het hout straks lang de rand.

Daarna alles netjes uitzetten met schrijfhaak en schuifmaat.

De kopse kanten kunnen het beste voorzichtig worden afgezaagt zoals je hier kunt zien. Ik stel de haak metjes haaks op de juiste plek en zet alles goed vast. Met de trekzaag kan ik dan heel netjes langs de haakzagen.

Voor de langskanten gebruik ik mijn bovenfrees in de tafel geklemd als een soort mini van dikte bank.

Sierrandjes, ik ben gek op sierrandjes. Deze heb ik met een freesje 'Profiel H' van Bosch (artikel nummer 2 608 628 398) gemaakt. Het stukje hout wat ik er op heb geklemt zorgt er voor dat ik de smalle kopsekant netjes langs de geleider kan halen zonder dat het wegzakt.

Nog even netjes maken met schuurpapier korrel 120 en het is klaar: Zeer netjes geworden al zeg ik het zelf.
pi_39593702
Man man man , wat een oog voor detail heb jij zeg!!! Echt heel erg netjes hoe je alles bij elkaar knutselt.

Keep the pics coming! leuk om zo inzicht te krijgen in hetgeen je mee bezig bent
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  vrijdag 7 juli 2006 @ 08:40:01 #20
65960 sanger
pi_39596248
Wat een precisieklus weer Tnimble!

Volgens mij ben jij altijd net zolang bezig met foto's maken als met het klussen zelf
pi_39611875
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 01:53 schreef Cybersijp het volgende:
Man man man , wat een oog voor detail heb jij zeg!!! Echt heel erg netjes hoe je alles bij elkaar knutselt.

Keep the pics coming! leuk om zo inzicht te krijgen in hetgeen je mee bezig bent
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 08:40 schreef sanger het volgende:
Wat een precisieklus weer Tnimble!

Volgens mij ben jij altijd net zolang bezig met foto's maken als met het klussen zelf
Thanks allen!

Wat betreft dat foto's namen, neem er best veel idd soms tot wel een paar honderd per dag. Geeft me veel oefening en experimenteer mogelijkheden (directe flits, 90 graden bounce, met of zonder diffusor, 80/20 filter, fotografeer hoek enz.). Het zal al wel opgevallen zijn aan de scherpte en het formaat van de foto's dat dit geen goedkoop foto toestelletje is. Met deze projecten heb ik erg veel oefenmateriaal, voor het in de planning staan van de Hermitage, Topkapi, Alhambra, Pantheon, Rennes-le-Chateau enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 21-07-2006 18:44:04 ]
pi_39613586
Alles is inmiddels opgevult. Naja bijna alles maar daar straks over.

Het hollerandje naast het kozijn is er ingeschuurt. Door een latje in de sponning te houden en tot op het latje met een goed schuurpapier te schuren krijg je dit heel erg netjes. Het schuurpapier rol je strak in elkaar op zodat het het rondje maakt wat je er uit wilt hebben. Veel schuurstof zoals je op de foto hierboven kunt zien.

Voordat er een vraag komt. Die ketting die je ziet is niet om de waakhond aan vast te zetten bij de voordeur, ook niet om iemand aan optehangen, de wc door te trekken. Dat is de deur bel. Of al tans de ketting en tuimelaar waarmee je de bel klinkelt.

pi_39614326
De scharnieren en de sluitingen voor de raampjes zijn ook binnen gekomen (links onder). Deze zijn ook italiaans design van Becchetti Angelo BAL. En meteen nog 2 opschroef paumelles van Giuseppe Bonomi Tione - 1720 laten opsturen (rechts onder).

De deur komt nu aan 5 stuks te hangen ipv aan 3. Ok ze zijn erg duur ik weet het (kuch 30 euro per stuk). De bedoeling was 2 boven in en 1 onder in. Maar ze zijn zo erg mooi dat het mooier is om ze helemaal symetrisch te monteren. dus 2 boven 1 in het midden en 2 onder.

Het in hakken in dit hout valt erg tegen. De beitel druk de bovenste laag opzei waardoor het erg rommelig wordt. (ik sla heus niet te hard). Dus alles infrezen. Op de deur komen ze op 10mm vanaf de rand en op het kozijn 11mm.

Maar ik heb een grote fout gemaakt. Ik ben niet zo goed in hoofdrekenen en moeders die zeggen het wel te kunnen eigenlijk ook niet blijkt. De middelste paumelle moets op 52cm vanaf de ene bovenste komen maar niet heus! Heb je net alles netjes opgevult, kun je je eigen stomme pas gefreesde opening ook weer gaan opvullen. Gevalletje voor het laadje 'Blunders, fouten en catastroves'.

Als het niet uit het hoofd lukt dan maar met de reken machine. Een hele grote rekenmachine waar je ook mee kunt tekenen en fora kunt bezoeken. Zoals in de autocad tekening te zien moest het 44.5 cm zijn en geen 52.

Morgen weer een dag als het droog is.
pi_39623056
ach waar gehakt wordt vallen spaanders (al deed je het met de frees )

Mooi beslag, al is het ff te klassiek voor mij, mooi is het zekers
pi_39650182
Wow wát een werk, wat een leuk topic om te volgen
pi_39670587
Ok even geen foto's zit in een dip. Wil je de paumelles vast schroeven, eerst netjes voorboren 2.5mm (nummer 6 schroef (3.5x40) in hard hardhout) en eerste cm opboren tot 3mm (daarzit de schroefdraadloze schacht die de dwarskracht opvangt).

Eerste paumelle zit er op, de tweede zit er op, de derde, arrg boortje breekt af. Uitboren en gat opvullen met deuvel 8mm. Volgende paumelle eerst, gaat goed.

Schroeven er in. Eerste paumelle vast, 2de vast, 2de even niet, 4de schroef breekt af als ie er voor de helft in zit.

*humeur is nu aardig verpest

Uitboren en deuvel 8mm inlijmen. Volgende paumelle (de 5de en laatste) oh daar zit de pengat verbinding ook. Eerst opvullen en laten drogen. Whaa dat wil ook niet, 2 compoenten troep zit overal plamuurmes past niet, dan maar oude beitel, aargh Een hap uit de zeikant. Dat ook nog opvullen!

Eindelijk klaar tnimble gaat even zitten bijkomen van deze rot dag en graait in een klodder 2 componenten plamuur op zijn klus kleding. Tnimble heeft het helemaal gehad, wisseld overhemd (in een opwelling zonder de knoopjes eerst los te maken ) en houdt er definitief deze dag mee op.

Zondag ochtend:

De deuvels glad afwerken opvul midde; netjes steken en vlak schuren. Eerst paumeele (waar pen gat verbinding) in de opening, middelpunt gaatje af tekeken, paumelle er af, even een klein stukje boren, paumelle passen, ok prima, helemaal voorboren. paunelle er op. He waar is het gaatje gebleven???? Wat is dit nu weer zit veel te hoog? Hup uitboren nieuwe deuvel er in lijmen. Grrr...

Volgende gaatje netjes aftekeken, voorboren, even testen, verdomt zit helemaal opzij van het gat, schroef past zo niet zonder de paumeele van een ovaal gat te voorzien. Hup klodden plamuur er maar in.

Zondag middag:

Eerst aftekenen, voorboren, testen, echt voorboren, schroef er in prima, volgende voorboren, ... schroef er in prima. En dan de laatste. Voorboren, controleren, echt voorboren, schroef er in, schroef onderder een hoek van 30graden. Whaaaaa, er uit, kan het ook recht er in, nee hoor lukt totaal niet. Hup alles los, he verdraait andere schroeven zitten nu te los van deze paumelle. Alle 3 de schroeven uit deze paumelle, alle 4 uitboren, deuvels er in en........

dip, geen zin meer. Deur komt niet afgehangen zo, maandag weer aan het werk. Zonder voordeur.

Inmiddels voor beveiliging gezorgt En over een dag ofzo maar nog eens proberen.
  zondag 9 juli 2006 @ 21:36:46 #27
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39670674
Ahwww...

Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39672267
Ok na een uurte X-Rated - 'Muziek voor mensen die van muziek houden, en muziek kunnen verstaan' geluisterd te hebben genoeg energie voor de foto's van zaterdag.

Na het frezen van de achterkant van de schernier nu de voorkant. (Simpel de fress op 10mm vanaf de rand van de deur gelijkstellen. Door een latje (hier een strook MDF) tegen de bovenfrees te klemmen en dan de parallelgeleider maat van de scharnier - dikte van de frees terus te schuiven heb je exact de juiste maat:

Alle banen weggefreesd. De hoeken maken we netjes met hamer en beitel:

De paumelle past!

Omdat je je toch gaat afvragen waarom je bij de speciaalzaak zoveel malen meer neer telt als je wat koopt een vergelijkings testje. Links ongelakte messing raamsluiting bij Weijntjes gekocht voor 18 euro. En recht een raamsluiting gekocht bij de Gamma voor een euro of 4. De linker is NIET opgepoetst en komt zo uit het bekende ouderwetse bruine papieren zakje. De rechter is helemaal opgepoest na dat het uit het plastikzakje kwam:

Hier de achterkant van de sluitplaatjes. Boven de dure, onder de goedkope. De bovenste is dus helemaal massief uit 1 deel gegoten messing met gefreesde schroefgaten en daarna gepolijst. De onderste is gestanst en daarna de onderdeeltjes in elkaar geklonken en niet goed gepolijst.

Het materiaal is ook anders. De dure is een hele nette messing legering met veel zink en waarschijnlijk ook zilver. De goedkope is van niet zozuiver koper met weinig tin. Dit verschil zie je in de kleur maar kun je ook ruiken. De onderste ruikt zelfs naar koper. Iets wat bij messing niet is.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 11-07-2006 00:08:27 ]
pi_39672875
quote:
Op zondag 9 juli 2006 21:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Ahwww...

Thanks Dude
  zondag 9 juli 2006 @ 22:37:54 #30
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39673251
quote:
Op zondag 9 juli 2006 22:32 schreef tnimble het volgende:

[..]

Thanks Dude
Klote hč, als het zo tegenzit.
Soms is het dan maar beter eventjes afstand te nemen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39756266
Ik ben gisteren live op de radio geweest om raad aan de Magister te vragen die elke week een voorspellende bijdrage levert in het programma Avondland met o.a. Mark die een beetje zat te pesten. De magister zei dat vorige week een slechte periode voor klussen. De ellende had te maken met de wassende maan in het sterrenbeeld steednbok. Deze week is dit voorbij omdat de maan nu weer aan het afnemen is. Ik kan het beste eerst even alles netje bij elkaar zoeken zodat je een goed overzicht hebt en dan fris beginnen.

Vandaag contact gehad met Weintjes, zij sturen mij de benodigde schroeven op. Alles heb ik gisteren op geruimt en gesorteerd. Vandaag de kopse kanten van de deur eerst even schilderen. Gaatjes boren en paumelles er op en gaan afhangen.
pi_39787102
De schroefjes zijn binnen maar liefst 24 stuks!

De eerste laag Sigma EPS verf zit er op morgen kan de 2de laag er op! Ik verf nu alleen de scharnierkant en de boven en onder kanten. De buitenaktn en sluitkant komen als de deur klaar is. De binnenkant wordt een andere kleur. en geen EPS.

pi_39787390
Ik vind het een mooi project, ziet er best professioneel uit.

Ik heb ook eens een deur opgeknapt en toen bleek dat ik beter een nieuwe deur had kunnen kopen

Maar een buitendeur is natuurlijk wel erg prijzig altijd.
pi_39788623
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 14:00 schreef Conflict het volgende:
Ik vind het een mooi project, ziet er best professioneel uit.

Ik heb ook eens een deur opgeknapt en toen bleek dat ik beter een nieuwe deur had kunnen kopen

Maar een buitendeur is natuurlijk wel erg prijzig altijd.
Idd Onderstaand model JV 5076 van Java deuren kost 1900 euro ex hang en sluitwerk. OM deze te lane maken met boven paneel en smeedijzeren rooster ipv gietijzeren wordt ie zo'n 2 maal zo duur! Heb je natuurlijk wel een deur die in nederland (fabriek staat net buiten Beverwijk (maken daar ook voor Austria)) in elkaar is gezet en echt handwerk is.

Niet dat ik zo goedkoop uit ben. Totnu toe zo'n 1200 euro.Het smeedwerk is vooral duur.

pi_39790679
pfff, ik vind 1200 euro echt heel erg veel geld voor een deur!

Maar het blijft wel een giga mooi project!
pi_39791134
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 15:43 schreef Conflict het volgende:
pfff, ik vind 1200 euro echt heel erg veel geld voor een deur!
Het is dan ook de voordeur. Dat mag wat meer kosten. Enja handgesmeed hekwerk, echt italiaans design beslag, merbau voor het opvullen van de onderkant en voor de middenstijlen die er in gaan komen, 4 kleuren glas, loodprofielen, verf enz.
quote:
Maar het blijft wel een giga mooi project!
Thanks!
pi_39873472
Na alles op een rijtje gezet te hebben zoals alle juiste schroeven in huis en deur in de verf met frisse moed verder.

Het heeft even geduurt maar ik heb een nieuw stukje gereedschap. Ik had al een fototje er van in het topic Beschrijf een handig stuk gereedschap uit jouw kist! gepost. Heb het nu ook daadwerkelijk in huis en uit geprobeerd. Dit is dus echt geweldig. Ding in je boormachine, in het gat van de scharnier drukken en boren maar, perfdect in het midden geen gemeet geen centeergaatjes zodat je boor niet gaat glijden.

Dit is een scharniercenteerboor van Famag elke gereedschapwinkel en bouwmarkt moet dit in het assortiment nemen!

pi_39873729
Ook ben ik bezig geweest om de borpel weer mooi te maken. Zo zag hij er ongeveer uit:

Ik heb eerst met korrel 60 opgeschuurt, daarna met eem goedkope slijpsteen korrel 160 met waer geschuurd. Daarmee krij je het mooi vlak. Vervolgens met waterprrof schuurpapier 240, 400 en 600. Als laatste met een katoen en wat zilver poets. Gaat zeer goed en wordt erg mooi. Hoe meer water je bij het schuren gebruikt hoe beter het gaat.

Aan de linker kant op de foto is nog niets gedaan, middenin aleen geschuur en met het steentje rechts met waterproof en katoen.

Hier heb ik ook de linker neut een beandeling gegeven:

zondag 16 juli 2006 @ 13:12:03 #39
74126 Frank79
Life is good!
pi_39873924
Dit is echt gaaf om te lezen en te volgen. Succes er nog mee. Ben benieuwd!
pi_39874077
Nog een klein beetje tegenslag. Onder in het kozijn stak een glimmend stukje ijzer uit. Ik ging er vanuit dat het een afgebrokenschroefje van een tochtrip was. Maar dat was niet zo.

Ik heb er een heleboel moeite voor moeten doen om er een paar millimeter af te halen zodat het verdiept in het kozijn zit.

Het blijkt een RVS draadeind te z'n van +/- 15mm dik wat er heel erg schuin omhoog in gedraait is. Waarvan de voorkant na het er in draaien is afgeslepen. Tot een paar mm van het hout af.

Omdat je in RVS eigenlijk nie kan boren, zagen of wat dan ook zonder het juiste gereedschap daarvoor gaat dit uitermate K*T. Ook werd de 10mm boor gegrepen door een braam waardoor deze tegen het hout botste en er een stuk afsloeg..

Maar alles is onder controlle. Eerst het gat dicht gepropt met 2 componenten vulmiddel. Daarna een strook glas er tegen geklemt en verder af gevult.

Jammer dat wel heb net de middag / avond er voor de deur in de sponning gepast en alles afgetekend. Stond op het punt om te gaan frezen. Waarbij ik eerst even keek of de sponning glad was. Niet dus morgen weer een dag
pi_39888994
Dankzij het moeten laten drogen eens fatsoendelijk de tijd gehad voor het uitwerken van het ontwerp. Meteen 2 problemen geconstateerd. Erg weinig ruimte tussen de rooster en bijna geen plek voor de brievenbus 7mm er boven en onder. Het eerste is al opgelost door de rooster 2 cm uit elkaar te schuiven.

maandag 17 juli 2006 @ 08:26:59 #42
65960 sanger
pi_39897237
Ik blijf me verwonderen over de precisie waarmee je werkt Tnimble!

* en vraag me tegelijkertijd af waar je de motivatie vandaan haalt met het weer.
pi_39897357
TVP... Nu wil ik het einderesultaat ook zien.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_39902903
quote:
Op maandag 17 juli 2006 08:26 schreef sanger het volgende:
Ik blijf me verwonderen over de precisie waarmee je werkt Tnimble!

* en vraag me tegelijkertijd af waar je de motivatie vandaan haalt met het weer.
Thanks, die motivatie met dit weer is makkelijk, de buitendeur hangt nog niet dus ik kan mijn huisje niet goed afsluiten
pi_39903269
Even eenbreak van het werk. Dus een paar foto's Zaterdag heb ik de deur netjes in de sponning gestelt. De deur in de open stand netjes langs het kozijn neerzetten opwiggetjes om het te stellen. 3mm voben de deur en 12mm tussen paumelle en sponning. Helaas geen foto gemaakt.

Ik heb eerst alle gaatjes met een scherp potlood overgetekend. Toen de deur weggehaalt en paumelle voor paumelle de boven en onderkant met de schrijfhaak afgetekend. Omdat het hand gegoten paumelles zijn is elke net even iets anders dus goed op volgorde houden!

Tjidens het frezen 2 slagpluggen tegengekomen wat een idiote plaat om deze op de plaats van de oudescharnier te plaatsen en de nieuwe scahrnier er maar onder. Wil je de scharnieren waar ze horen dan kom je het staal van de slagpluggen weer tegen. Komt gelukkig niet uit waar een schroef moetkomen is alleen erg lastig frezen half door hout half door ijzer.

Dit zjin de onderste erg lastig je moet er bij liggen en dan 4.5Kg 1200 Wat brute kracht omhoog en recht houden. Maar is gelukt.

Na het rusten en eten de andere kant frezen.
pi_39910866
Nou dat was het freeswerk. Ook nog naar het postkantoor geweest voor zo'n stomme handteking te zetten dat jij echt bent wie hun denken dat je bent. Zijn de computer kapot en mag je nog eens wachten grrr....

Maar goed freeswerk is af nu alle hoekjes bij werken met de beitel. De warmte is nog net uit te houden.
pi_40013071
Ik ben nu druk bezig met het wachten tot de verf droog is en op het werk veel wachttijd voordat er weer iets getest kan worden dus even weer wat tijd gestoken in het ontwerp.

Al het beslag met een schuifmaatje opgemeten en in sketchup iets gelijkends getekend. Zo kan ik zeer snel zien of iets zal gaan passen en in verhouding klopt.

IN de tekening zit nu een sponning waar de raampjes in komen. In de raampjes zit al een voor ontwerp voor het glas in lood. Zodra de rooster bij de smederij klaar zijn kan ik dit difinitief maken.

pi_40047843
Gave deur zeg
Ben benieuwd.
pi_40050482
Vandaag gebeld door de smederij de deur roosters zijn klaar, ben benieuwd dinsdag ophalen!
  zaterdag 22 juli 2006 @ 18:50:14 #50
65960 sanger
pi_40082473
Wanneeer zitten ze erop? Rij ik effe langs als ik naar me ouders ga.
pi_40126418
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 18:50 schreef sanger het volgende:
Wanneeer zitten ze erop? Rij ik effe langs als ik naar me ouders ga.
Dit duurt nog eventjes. Van het weekeinde is de deur afgehangen. Hij loopt super in die 5 paumelles. De sluitkant is nog niet helemaal klaar. Er zat nog een gat van een zware grendel die er ooit in gezeten heeft wat afgedekt zat met een klodder plamuur. Als je dan 25mm gat aan het boren bent voor een sluitkom en de helft van de boor zit opeens in dat gat dan zakt je boor helemaal weg. Deze sluitkom zit er dus nog niet in omdat ik het gat eerst weer helemaal moet opvullen omhet dan opnieuw maar dan recht te boren.
Mischien vanmiddag / vanavond de laatste paar foto's van fase 1.

Als dinsdag de roosters er zijn kan fase 2 beginnen. Eerst alle maten controlelen en evt de tekeningen aanpassen. Dan kan ik van merbau een 'montageframe' maken die van de grote opening boven waar glas in hoort aanpast.

Dat frame heeft dan de openingen voor 2 lange naast elkaar met de 2 kleine er boven. Daarna het frezen van de profielen die de nieuwe sponningen gaan vormen voor de ijzeren roosters, de raampjes en de vaste panelen er boven. Voor de onderkant geldt het zelfde maar daar moet ik ook de deur aanpassen zodat de opening in de deur onderin lager komt zodat dit in verhouding klopt met de bovenkant.
pi_40134435
Bij deze de beloofde foto reportage van deuren uit onze wijk. Allen zijn originele dueren die niet of weinig zijn gemodificeerd. Alleen de eerste foto is een restauratie project direct bij mij om de hoek.

pi_40136127
Misschien staat het ergens, maar wordt het een driepuntssluiting?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_40136324
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:57 schreef Miesjel het volgende:
Misschien staat het ergens, maar wordt het een driepuntssluiting?
Ja een Ivana driepuntsluiting.

Hier kun je zien hoe ik het slot monteer, de sluitkommen post ik vandaag de eerste foto's
pi_40162456
Bij deze eerst nog even een tweede serie deuren uit mijn wijk.

De eerste deur vind ik zelf echt heel erg mooi. De deur is ca 2 meter 90 hoog en is bij mij 2 straten verder op (nog geen 60 meter is dat) De deur er naast en direct er onder vind ik zelf ook heel mooi. Dit zijn wel iets grotere huizen die van een paar blokken verder op.

pi_40165798
En dan eindelijk de beloofde foto's van de laatste dingetje fase 1. Al is 1 sluitkom nog niet af door dat oude gat onder een klodder plamuur.

Het afhangen van de deur: Eerst heb ik de deur tegen de sponning gesteld op wiggetjes zodat hij netjes recht en op de juiste hoogte zit. Dan 1 voor 1 paumelles vast zetten. Eerst de bovenste, dan de onderste, ene onderste, ene bovenste en als laatste de middelste. Telkens alleen de op de foto staande schroef. Elke keer eerst voorboren met de centreerboor voorste centimeter opboren tot 3mm. Als ze allemaal zo vast zitten van de bovenste paumelle de bovenste schroef bijna geheel vast er in en dan de wiggetjes onder de deur uit. Deur even open en dicht en de rest van de schroeven er in.

Monteren van de wisselstift. Deze zit met 3 mini schroefjes aan de buitenkant vast.

De schroeven van het veiligheid beslag afzagen op de juiste lengte. Niet elke deur is dezelfde dikte.

Hier zie je de sluitplaat gemonteerd. Past alemaal goed!

Voor de sluitkommen eerst alles uitmeten en met de speedboor de uiteinden boren:

Daarna met de bovenfrees en het laatste stukje met de beitel het hout er tussen weg halen en uitdiepen.

Dit zijn de verstelbare sluitkommen van Ivana die er in komen. Ze zijn van plastiek maar wel sterker dan een metalen. Het plastic (ik dacht polyamide) is veerkrachtig waardoor uitbreken nog moeilijker is dan bij metaal.

Deze zitten ook nog met 2 schroeven in de zijkant vast.

Het eind resultaat (schilderen komt als laatste fase):

pi_40166251
Wat een leuke straat heb jij
pi_40177563
De rooster zijn opgehaald in Zaandam. Ze zijn super de puper mooi geworden. Echt ambachtelijk handwerk en dat zie je zooo mooi!

Ze zijn nu grijs gecoat met een grondlaag. Ze moeten dus nog op kleur gespoten worden. Wordt hoogstwaarschijnlijk mat zwart.

pi_40177628
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 14:03 schreef Koningin het volgende:
Wat een leuke straat heb jij
Die foto's zijn van meerdere straten zeg toto eens traat of max 5.Er zijn nog een aantal hele mooie deuren maar in onze wijk hebben we nogal de gewoonte om deuren open te laten saan. En om nu voor een foto iemand deur eerst dicht te gaan doen.
pi_40182612
Schitterende roosters tnimble! Ik vind het klasse om te zien hoe je van een redelijk 'standaard' deur een mooi kunstwerkje maakt.
pi_40185012
wel jammer dat nu de deur weer hangt, hij er nog niet echt prachtig uitziet. Het is alsof je een lada hebt, maar dan wel met Rols Roys onderdelen.
pi_40185986
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:46 schreef Miesjel het volgende:
wel jammer dat nu de deur weer hangt, hij er nog niet echt prachtig uitziet. Het is alsof je een lada hebt, maar dan wel met Rols Roys onderdelen.
En leuk om te horen........... not natuurlijk. Kijk ls je een "nieuwe"deur koopt is je hout nieuw etc maar een deur zoals Tnimble straks heeft is er geen ander van op deze planeet. Nieuwe deur gewoon kopen kan een ieder (ik ook ) maar strask als het klaar is......... Je ziet het nu misschien nog niet maar ik zie hem al komen hoor, echt wel. Man man man wat een mooie roosters weer echt vakwerk. Straks heb je naar mijn idee de mooiste deur van de buurt ( en panelen, maar dat wist je vast al wel )
pi_40186102
Wat een werk zeg, goed bezig

Blijft het glas in het onderste gedeelte zitten of maak je dat ook nog dicht?
  woensdag 26 juli 2006 @ 07:59:23 #64
65960 sanger
pi_40191429
Die roosters

Ik vind ze super Tnimble!!!
pi_40197616
Alen dank voor de complimenten
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:46 schreef Miesjel het volgende:
Dat komt vanzelf goed er moeten eerst nog aan passingen aan het houtwerk gedaan worden als dat gedaan is wordt allees geverft en ziet her er in het geheel toppie uit. Daartussen zit idd een periode dat het nog niet bij elkaar past. Kan moeilijk de deur er uit laten totdat ie helemaal af is
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:22 schreef Moonlight_Drive het volgende:
Wat een werk zeg, goed bezig

Blijft het glas in het onderste gedeelte zitten of maak je dat ook nog dicht?
In de onderkant komen 2 houten panelen naast elkaar.
pi_40270208
Hoe zet ik die dingen zo mooi in sketchup? Hier een kleine uitleg:

Omdat ik nu het roosters daadwerkelijk heb hoef ik het niet meer van een vaag fotot of schetje over te trekken. Ik leg gewoon het rooster onder het kopieer apparaat Ons kopieer apparaat kan ook scannen namelijk. Je krijg dan een afbeelding van het gene wat je op de plaat neer legt in een PDF doument geemailt.

In acrobat print ik het document naar bestand met een postcript printer driver. Deze file kun je in je tekenpakket inlezen en bijwerken.

Onder tussen heb ik in Sketchup met rechte lijnen de belangrike maat bepaaldende dingen getkent. Even op meten met de rol maat lijntje zetten enz.

De jpg bestanden die je in het teken pakket opslaat kun je in Sketchup importeren. Deze plaats ik onder wat ik al op schaal heb getekent. Door met de rechter muis op het plaatje te klikken en explode te kiezen wordt het plaatje ook een object met een materiaal er over heen. Nu kan ik het zo verplaatsen, vervormen en oprekken dat het zo nauwkeurig mogelijk onder mijn schaal tekening past.

Nu kan ik met de line en arc tools de foto (of gescande kopie in dit geval) over tekenen.

Voordat ik de push pull tool gebruik om er diepte aan tegeven pas ik eerst alle gebogenlijnen aan. Deze bevatten veel detail wat voor extra knooppunten (vertecies) zorgt en dat maakt een tekening langzaam.

Daarna kan de push pull tool gebruikt worden voor de diepte er aan tegeven. Als dit gedaan is selecteer ik het geheel en maak er een groep of component van. Door recht te drukken en te kiezen voor smooth/soften gaan alle overbodige lijnen weg. Om het een beetje rond te laten lijken selecteer ik daarna alle lijnen die eignelijk rond zouden moeten zijn en kies ik weer voor smootth/soften. Het schuifje helemaal naar rechts en klaar. Op naar de volgende contour om over te trekken.

zondag 30 juli 2006 @ 14:58:23 #67
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_40322930
Dit blijf ik volgen, belooft veel goeds
  zondag 30 juli 2006 @ 15:21:13 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_40323403
Ik heb echt zo gruwelijk veel respect voor jouw kennis en vooral kundigheid!
Ik snap de helft van de dingen die je zegt niet eens maar ik vind het echt allemaal even prachtig. Echt respect!
pi_40324395
Thanks MMach en BE

Als je iets niet snap gewoon vragen, dan probeer ik het beter uit te leggen of nader toe te lichten.
  zondag 30 juli 2006 @ 16:09:13 #70
12089 DukeBox
Lees de FAQ !
pi_40324606
Leuk om te zien hoe je het allemaal gedaan hebt.. werkt erg inspirerend !
* DukeBox gaat straks ook maar beginnen aan het aftimmeren van mijn slaapkamer
statsbakker
pi_40584761
Onder tussen druk bezig geweest met tekenen, tekenen, meten, tekenen, veek denken, tekenen enz. Hier een tussen update:

pi_40585742
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:29 schreef tnimble het volgende:
Onder tussen druk bezig geweest met tekenen, tekenen, meten, tekenen, veek denken, tekenen enz. Hier een tussen update:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is dit puur om een idee te krijgen, of is dit ook voor de maatvoering? In het laatste geval, is het dan wel exact genoeg?
pi_40592584
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:51 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Is dit puur om een idee te krijgen, of is dit ook voor de maatvoering? In het laatste geval, is het dan wel exact genoeg?
Deze tekeningen zijn in sketchup gemaakt met een nauwkeurigheid van 0.1mm. Dit lijkt genoeg maar is het niet geheel. Als je het freeswerk CNC zou doen lukt dat hiermee niet en zal de tekening aan de had de de grotelijnen per onderdeel in b.v. autocad worden ingevoerd. Deze autocad tekening kan dan per frees op een layer worden gezet en dan worden geconverteerd en geimporteerd in het CNC programma.

Maar aangezien ik dit met de hand maak (naja wel met machines natuurlijk) is deze tekening voldoende. Elk onderdeel is nu in sketchup een component. In sketchup kun je (met behulp van rechtermuis knop en dan save as) opslaan als aparte tekening. In de tekening van alleen dat onderdeel kun je makkelijker de maten er in tekenen en kijken wat je moet doen en installen op de frees-, zaagmachine of vlakvandikebank.

pi_40697791
De deur begint nu wat te worden het is erg lastig om het in vergouding te laten zijn, maak baar te houden en dat er geen punten in zitten waar water zich kan verzamelen.

TNimble zoekt verder naar inspiratie.
pi_40698186
LOL die Makita ernaast en die houtlijm......

Je vergeet je "good old frees"nog..... man wat een mooi werk verzet je daarmee zeg .

Deur wordt the shizzle !
pi_40698379
Nee mijn woonkamer staat gewoon met gereedschap vol ben er gewoon midden tussen gaan zitten wat er stond staat op de foto.

Heb nu alleen wat kramp in mijne kuiten van het vele opstaan en weer gaan zitten totdat de belichting klopte.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:33:28 #77
65960 sanger
pi_40702598
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:47 schreef tnimble het volgende:
Nee mijn woonkamer staat gewoon met gereedschap vol ben er gewoon midden tussen gaan zitten wat er stond staat op de foto.

Heb nu alleen wat kramp in mijne kuiten van het vele opstaan en weer gaan zitten totdat de belichting klopte.
Hoe bedoel je fit!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:51:48 #78
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_40705565
Gaaf project, ook ik snap de helft van de termen niet maar maakt niet uit. Je toewijding is fantastisch! En bij je serie deuren dacht ik meteen: Haarlem! Woon je in (de buurt van) het Kleverpark soms?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_40709067
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:51 schreef Rewimo het volgende:
Gaaf project, ook ik snap de helft van de termen niet maar maakt niet uit. Je toewijding is fantastisch! En bij je serie deuren dacht ik meteen: Haarlem! Woon je in (de buurt van) het Kleverpark soms?
Ja helemaal goed geraden, maar dan net een paar honderd meters oostelijker voorbij het franshalsplein.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:07:24 #80
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_40709246
Ah ja, dat is ook een mooie buurt
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41723166
Tnimble!!!!!!
Ja wat moet ik zeggen????
Woorden schieten tekort. Met open mond heb ik je topic bekeken. Zowel van die luiken als van de voordeur. SCHITTEREND Ik heb zelf een oude boerderij helemaal verbouwd/gebouwd kun je beter zeggen. Heb ook toen 25 jaar geleden ontzettend veel foto's gemaakt. Zal er zeker hier nog wat plaatsen. Want jij bent nu alleen maar met je voordeur bezig. Je gaat nog een mooie tijd tegemoet voor de rest van je huis.
Ben net met mijn voordeur bezig. Mijn vrouw was beroofd van haar handtas. Dus er moest een nieuw slot op. Heb nu exact het zelfde als jij van Ivana. Was alleen te laat. Voorheen zat er een slot in van zeis ikon./opdekdeur. Was ik een dag eerder geweest dan had ik kunnen zie dat ik eerst het oude slotgat dicht had moeten maken met Zusex oid. Want het nieuwe slot moest dus meer naar het midden. Heb dit met multiplex gelijmd. Achteraf stom natuurlijk. Ik had bijna geen vlees meer. Vandaag heb ik aan de binnenkant GLASPLAATJE (jouw lieveling) tegenaan gezet en verder aan de binnenkant opgevuld met zusex. Is nu aan het uitharden. Morgen ga ik verder.
Ik heb nog een probleempje en dat is de rozet . De gaatjes in de rozet zitten 5mm te hoog(oude zeisikon maat) Dus die moeten eerst dicht gelast worden. Dan nieuwe gaatjes boren.
Gelukkig heb ik een kennis die Messing kan lassen. Of ik maak/laat maken een messing plaat zodat mijn cilinder helemaal verdekt zit.
Ik blijf je topic volgen en de foto's volgen.
Trouwens hoe zit het met de rest van je huis??? Stucwerk, electra, ISOLATIE HEEL BELANGRIJK??
Groet Jan
pi_41725777
Jan bedankt voor je compliment

Ik heb inderdaad voor de komende jaren genoeg te doen. Per ruimte wil ik een andere invulling geven kwa stijl en gebruikte technieken. Dus ik ga er ook veel van leren. De gehele voor en achter woonkamer komen in de stijl van de binnenluiken met beige, zwart, mahonie en messing. alles wordt met dezelfee type randjes uitgevoert in gelakt hout, marmer en bladgoud. De gang wordt met marmer en veel sierstucwerk uitgevoert en boven wil ik een kamer in een meer engelse stijl methouten betimmeringen tot aan het plafond. En een kamer mer in een tsechische stijl. Op de bovenste verdieping wil ik alle spanten zichtbaar houden en ruwe planken op de vloer. Van de trap ga ik een mini trappenhuis maken waabij je van beneden tot helemaal boven kan kijken. Boven op het dak komt een lichtkoepel boven de trap. Niet zo;n kunstof halfeitje maar een grote koepel van glas in lood zolas de koepel van b.v. een moskee. De gang + trappen laat ik langzaam van aards naar hemels over lopen kwa decoratie en kleur gebruik.

Lijkt me leuk om de fotos van de boerderij te zien, zeker leuk omdaar een topic over te starten ook al is de klus klaar.

Messing lassen is lastig maar als je iemand kent die dat goed kan is dat een optie. Na polijsten zie je er vrijwel niets meer van. Veel suc6 met jouw deur!

Nog een tip voor de deur het kan zijn dat de glasplaatjes niet los willen. Als ze erg droog en stoffig zijn willen ze nogwel een echt vast komen te zitten. Je kunt ze dan met een heleboel zware tkjes verbrijselen en dit gruis er simpel afsteken met een plamuur of afsteekmes. Ik heb zelf nog niet geprobeerd om b.v. de plaatjes eerst met olie in te spuiten om dit te voorkomen.
pi_41769323
Tnimble
Jaja dat glasplaatje. Dat zat dus muurvast. Heb het los moeten hakken. Maar is gelukt Ik heb nu tenminste vlees.
Jij hebt een houten schild gemaakt ter opvulling van het cilinderslot. Ik heb nu voorlopig een triplexplaatje onder het cilinderschild, zodat het cilinder mooi in het schild zit en er niet uit steekt. Morgen wil ik een messing schild maken van 100x200 2-3mm dik met de randen omgebogen zodat ik op 5 mm kom, dan het cilindergat er in en over dit schild komt dan het bestaande schildje waar de gaatjes niet op de juiste plaats zaten. Als ik het ga bevestigen stuur/plaats ik de foto's.
Ik heb begrepen dat jij de electrotechniekspecialistbijuitstek bent. Ik heb een post geplaats betreffende mijn inbouwhaard.
Ik wil hier twee ventilatortjes inplaatsen Op mijn post krijg ik geen reaktie. Weet jij hier misschien een oplossing voor.
Wie heeft ervaring met ventilators/en voor inbouwhaard?
Groet Jan

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 13-09-2006 16:38:03 ]
pi_41780174
Ik ben ex instalateur, vonkenboer diet dit werk dagelijks en reageert ook veel op FOK. Mischien dat klipper ook nog wat weet die zit in de verwarmingssector.
pi_41895885
Ik snap echt niks van wat je allemaal zegt, maar ik ben ont-zet-tend benieuwd naar het eindresultaat.
Wat een geduld om ook nog eens overal foto's van te maken, en alles toe te lichten!
Klasse
pi_41912707
Over een paar weekjes ga ik weer aan de deur verder.
pi_42789566
Tnimble echt klasse man.
Trouwens wel een voordeel al je belangrijke topic's in je onderschrift, scheelt me heel wat zoekwerk.
pi_42975478
Hoe staat het er inmiddels mee ?
we willen graag zien wat je weer aan het uitspoken ben
pi_42975487
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:18 schreef tnimble het volgende:
Over een paar weekjes ga ik weer aan de deur verder.
Is de deur niet wat overkill voor de bescheiden gang waar die toegang tot geeft?
pi_42976491
Nog even geen updates momenteel gaan er wat acutere zaken voor.

@hierboven ik vind een gang met marmeren vloer, een hardhouten verdreven trap waarboven een grote glas in lood koepel pronkt en een lambricering van witjes en een plafond met beschildert gipssnijwerk niet echt bescheiden.
pi_42976608
Ook nog leuk om mischien in de deur toe te passen maar dan moet ik even goed kijek waar er en of er plaats voor is om het glas te bewerken met Liquid Glass.

Ik heb gisteren de startset binnen gehad en meteen uitgeprobeert:

pi_42976901
Dat ziet er leuk uit, het is een soort van pasta wat je op je glas aanbrengt, en helder opdroogt??
pi_42977229
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:32 schreef Gurb het volgende:
Dat ziet er leuk uit, het is een soort van pasta wat je op je glas aanbrengt, en helder opdroogt??
Ja een witte pasa wat in een injectiespuit zit. Direct van uit de spuit kun je het opbrangen of via een kort dik naaldje om dunner te werken. Na een aantal uren is het transparent.

Je kunt het ook b.v. in een filmrolpotje een beetje van in doen met wat water erbij en iets van metaal als meng kogeltje. Als je het goed geschudt hebt kun je het gebruiken als verf. Aan deze verf kunje b.v. Ecoline of pigment toevoegen om in kleur te schderen. Dat ga ik binnen kort ook uitproberen.

Die verf kun je gebruiken om het glas van een lichte structuur te voorzien. Als je mat glas neemt wordt het helder waar je geverft hebt ermee.
pi_45093648
Ik heb mijn bekkie weer open gehangen...
Hoe is het nu met de deur?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_45093894
Breek me de bek niet open.
Ik wou het al niet vragen, maar toch
pi_45096375
zodra het schilderen van de horretjes klaar is (en hopelijk het weer wat minder stromachtig ) ga ik de brievenbus opening uitfrezen. Deze hebben ze met een decoupeerzaag (of crepeerzaag zoals iemand het onlang op FOK noemde) gezaagt en dat gaat niet erg recht op een 4cm dik stuk hardout het zaagje trekt dan hol. Omdat de nieuwe brievenbus iets smaller wordt moet er aan beide kanten een stuk hout in gemaakt worden.

Daarvoor moet dus eerst de kromme zaagsnede netjes recht worden om te kunnen lijmen. Het freesje (een hele lange kantenfrees met het lagertje bij de as ipv aan het einde) was niet direct leverbaar (heeft een week of 3 zeker geduurd) daarom aan de horretjes begonnen maar dat ging wat langer duren dan geplant

Na de brievenbus ga ik beginnen aan de panelen en de raampjes.
pi_45096752
In de tussentijd ben ik ook wat verder gegaan met die Liquid Glass techniek heb er alleen nog niet heel erg veel tijd aan kunnen besteden.

Ik ben nu met een afbeelding van 2 dames bezig die elkaar vasthouden waarvan er eentje naakt is. Ik zal hem morgen proberen af te maken en een foto te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')