abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41722414
Ik heb een ... inbouwhaard waarbij de mogelijkheid bestaat om links en rechts onder ventilators/en in te bouwen.
Kun je ook kant en klaar kopen maar deze kosten euro 275,--
Wie weet welke daarvoor geschikt zijn.Heb op een site aluminium gezien kosten 10 euro/stuk .
Onderzijde haard wordt niet heet.
Hoe dit te maken is en welke materialen daarvoor nodig zijn?
Afstand voor bevestiging is 80mm. Vierkant met boutjes links en rechts.
Standaard worden deze geleverd met 42V met een dimmmer/regelaar voor snelheid. Waarom 42V???
Tevens zit er een wamtewisselaar op zodat de ventilatoren uitgeschakeld worden als de temperatuur van de haard
onder een bepaalde temperatuur komt. Wie kan mij hier mee helpen?

Groet en FOK wat een site! Chapeau! Hier vind je echt alles hopelijk ook dit.
Bedankt alvast
Jan
pi_41780122
Als deze ventulatoren dienen om verse koude lucht in de kachel te stoppen? Zo ja dan kan het veel goedkoper. b.v. Papst levert een ventulator met aansluiting met een temperatuursensor (NTC weerstnad op een derde draad) die op de warmtewisselaar komt. Deze ventulatoer kosten ongeveer 50 z 60 euro. Als er toch hetelucht door moet (boven de 60 a 75 graden) hebben ze ook daarvoor geschikte modellen. deze kosten vanaf zo'n 80 euro. De temperatuursensor (NTC weerstand) kost nog geen euro.

Waarom 48Volt? komt veel voor in de regeltechniek
pi_41781308
quote:
Op maandag 11 september 2006 22:36 schreef Solingjan het volgende:

Tevens zit er een wamtewisselaar op zodat de ventilatoren uitgeschakeld worden als de temperatuur van de haard
onder een bepaalde temperatuur komt. Wie kan mij hier mee helpen?

Jan
Hier gaat even iets fout neem ik aan? Ik denk dat je sensor/thermostaat bedoeld.

Als je echt de Nederlander(zuinig) uit wilt hangen dan is er grote kans dat de onderdelen bij een oudijzerhandelaar in de bak liggen.
Een of twee ventilatoren 230V uit een oude schakelkast. Hier worden vaak vierkante ventilatoren voor gebruikt van b.v. 100mmx100mm

Deze kun je b.v. via een wcd aansluiten op een lasdoosje. Dan laat je de ventilatoren inkomen via een regelbare thermostaat.
Deze thermostaten vind je vaak op oude luchtheaters. Zorg wel dat ze 230V kunnen schakelen.

Een snelheidsregeling lijkt me slechts nodig indien het geluid te sterk is.

Maar ik ging voor de fabrieksonderdelen

[ Bericht 46% gewijzigd door Wojworshebn op 13-09-2006 20:37:21 ]
pi_41781588
Waarom 42V > Waarschijnlijk vanwege de veiligheid.
Een vriend van mij heeft een soortgeijke inbouwhaard Er zitten twee ventilatoren in links en rechtsonder.
Deze trekken de lucht uit de kamer. Zoals al geschreven: De onderkant, ook bij flink stoken, dus waar die ventilatoren zitten, wordt niet warm(laat staan heet).
Tussen de ventilatoren en de stekker zit een regelaar om de snelheid te bedienen. Niet voor de zuinigheid maar voor de temperatuur te regelen. Als hij op de hoogste stand staat en de haard brand volop dan is/wordt het natuurlijk te heet.
Tevens zit er in de haard een Bimetaal?? welke een signaal geeft naar de regelaar, zodat deze afslaat als de temperatuur onder een bepaald punt komt.
Je weet Tnimble dat ik best een foto wil plaatsen. Maar ik weet nog niet hoe.
Groet Jan
  vrijdag 22 september 2006 @ 21:18:46 #5
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42058308
Ik kan niks toevoegen aan wat tnimble gezegd heeft. Volgens mij is dat inderdaad de beste oplossing. De regelaar voor de snelheid van de fans kan je wss wel kopen in een dhz zaak, zo'n dimmer voor op de snoer. Het bimetaal werkt waarschijnlijk gewoon als schakelaar of relais om de stroom voor of na de 'dimmer' af te zetten .
pi_42059066
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 21:18 schreef MMach het volgende:
Ik kan niks toevoegen aan wat tnimble gezegd heeft. Volgens mij is dat inderdaad de beste oplossing. De regelaar voor de snelheid van de fans kan je wss wel kopen in een dhz zaak, zo'n dimmer voor op de snoer. Het bimetaal werkt waarschijnlijk gewoon als schakelaar of relais om de stroom voor of na de 'dimmer' af te zetten .
Daar heb je het weer. Jij zegt dat je hier niets aan toe kunt voegen. Maar nu wordt het mij duidelijk.
a. ik moet naar een dhz voor een dimmer.
b. dat bi metaal zat me dwars maar dat schreef Tnimble ook dat die ingebouwd is in die Fan.
c. Dus ik heb nu nodig:
2 fans van Papst met aansluiting met een temperatuursensor (NTC weerstand op een derde draad) die op de warmtewisselaar komt.
1 dimmer
1 snoer
1 stekker
Vanaf de dimmer twee snoeren naar de fans??
Vanafd de fans twee voelers die op de Papst fans zitten naar de kachel?
Zit ik goed????
  vrijdag 22 september 2006 @ 21:54:33 #7
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42059642
Wel, dat moet alleszins lukken, alleen het uitschakelen bij een bepaalde temperatuur zou wat problemen kunnen geven.
Als de voelers van de papst fans regelbaar zijn (is wss wel zo) dan kan je het bimetaal dat in de kachel zit gewoon niet aansluiten, want de voelers van de fan doen het werk al .
pi_42059942
Hoe sluit ik de afvoer aan?! Snel hier heen das lache

Ja je hebt gelijk ik moet de voelrs van de fans gebruiken. Trouwens inde kachel zitten een voelers.
Nu is het me duidelijk ik ga er aan beginnen.
Bedankt MMach
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')