abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 september 2006 @ 19:31:24 #1
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42023797
Volgende situatie.
Ik ben op dit moment 2 toiletten tegelijk aan het plaatsen, de bijbehorden WC-ruimte(s) bestonden hiervoor niet, dus alles is nieuw aangelegd.
Het volgende doet zich voor. Bij het plaatsen v/h hangtoilet boven heb ik een zijafvoer voor de (nog) te plaatsen wasbak vrijgehouden (je ziet dat goed op onderstaande foto)
De pijp is reeds aangesloten en in de muur weggwerkt (vandaar dat lelijke cement wat op de muur zit:

Dit is het laagste punt, aan de andere zijde van de lange muur komt de pijp er weer uit, dit is het hoogste punt van de afvoerpijp:

Het volgende is nu mijn probleem. Het hoogste punt van de afvoerpijp is namelijk hoger dan het aansluitpunt van de wasbak (die ik overigens later gekocht heb)
Begin afvoer i/d muur (70 cm v/d vloer)
Einde putje wasbak (64 cm v/d vloer).

Kan ik de wc aansluiten op de afvoer, en hoe? Of moet ik geheel uit de muur slopen en lager af laten lopen?
Het was zo'n 4 mtr sleuf, die ik gefreesd heb

Wie heeft er antwoord op deze prangende vraag?!
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
  donderdag 21 september 2006 @ 19:38:38 #2
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_42024004
wasbak ietepiete hoger maken kan niet? bv op klosjes zetten?
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  donderdag 21 september 2006 @ 19:40:28 #3
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_42024064
Als je de wasbak wil houden zit er maar 1 ding op. Hakken en de leiding lager in de muur leggen.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  donderdag 21 september 2006 @ 19:40:45 #4
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42024078
quote:
Op donderdag 21 september 2006 19:38 schreef mrSPLIFFY het volgende:
wasbak ietepiete hoger maken kan niet? bv op klosjes zetten?
Zou in eerste instantie mijn alternatief zijn, of het geheel ophangen en de pootjes weg. Ik vroeg mijzelf af of het een probleem zou zijn een sifon er tussen te plaatsen en de afvoer een stukje naar boven te laten lopen.
  donderdag 21 september 2006 @ 19:43:34 #5
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_42024168
heeft geen zin he....
dat weet je zelf ook best wel...
kijk hakken kan altijd nog, maar tis makkelijker om die wasbak 5cm omhoog te gooien.....
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  donderdag 21 september 2006 @ 19:51:47 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42024441
quote:
Op donderdag 21 september 2006 19:40 schreef TiMmS het volgende:

[..]

Zou in eerste instantie mijn alternatief zijn, of het geheel ophangen en de pootjes weg. Ik vroeg mijzelf af of het een probleem zou zijn een sifon er tussen te plaatsen en de afvoer een stukje naar boven te laten lopen.
als je de afvoer naar boven laat lopen dan zal het water slecht weglopen en zelfs misschien wel water in je wasbak blijven staan
pi_42024680
opnieuw frezen natuurlijk .. en 4 meter doe ik in 3 minuten ........ dus wat is er lastig aan?
I pwn u!
  donderdag 21 september 2006 @ 20:04:41 #8
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42024907
Ik heb een frees afgesteld voor PVC elektra pijpjes, voor deze afvoerpijp is dieper en groter freeswerk nodig, ik moet dus gaan hakken om het geheel er in te krijgen, dat kostte me veel moeite.
pi_42028592
Sneue boel, ik leef met je mee. (is trouwens een leuke story voor de klusblunders)
Ik kan op de foto van de wasbak niet goed zien of je de syphon er al aan hebt zitten.
Denk er goed om dat in het geval deze er nog niet aan zit je opnieuw een aantal centimeters lager uitkomt.
Dus voor je gaat hakkken en breken (afvoerleiding of meubelverhogen) eerst nog even goed meten en checken.
-
  donderdag 21 september 2006 @ 21:44:03 #10
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_42028707
De enige manier om van laag naar hoog te komen is door middel van een pomp.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
  donderdag 21 september 2006 @ 22:09:52 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42030038
quote:
Op donderdag 21 september 2006 20:04 schreef TiMmS het volgende:
Ik heb een frees afgesteld voor PVC elektra pijpjes, voor deze afvoerpijp is dieper en groter freeswerk nodig, ik moet dus gaan hakken om het geheel er in te krijgen, dat kostte me veel moeite.
je kan ook een slijptol pakken met een diamantschijf erin.....
pi_42030428
Als je de wasbak iig eens recht op de foto zet, dus waterpas zeg maar, dan hebben we een beter beeld. Vervolgens is het belangrijk om te weten of de BOVENKANT van het pijpje wat uit de muur komt LAGER ligt dan het DIEPSTE punt in de wasbak.

Hoe meer dit scheelt hoe beter het is.

Als je zorgt dat dit verschil 2 cm is, dan kun je het redelijk oplossen. Wat er in zo'n geval HEEL belangrijk is, dat is het plaatsen van een beluchter voor dat het afvoerpijpje in de verdwijnt.

Om wat hoogte te winnen kun je het volgende doen.

Als er nu een 40 mm zit, dan plaats je er een verloopje in naar 32. Het liefst een excentrisch verloopje, dan win je alweer 8 mm.

Ook kun je een meter van de afvoer die in de muur zit vrijhakken, met de fohn warmmaken en ligt buigen, zodat je weer 1 a 2 cm lager komt.

Dan de wasbak op iets hogere pootjes (Of de pootjes loshalen en tussen poot en kast een klos)

Dat is ongeveer alles wat je er aan kunt doen. Wat ik alleen niet begrijp is waarom je bij de pot al meteen zoveel omhoog gaat. Dat is het meest onhandige.

Hoeveel afschot heb je trouwens in die ingefreesde afvoer?
  donderdag 21 september 2006 @ 22:29:07 #13
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_42030997
Misschien is er geen probleem. Waar je de hoek hebt zitten tussen muur en naar wc toe. Hoe hoog is het daar? Als dat lager is loopt het wel weg. de bak zal eerst ietwat vullen maar als het evenwicht doorbroken wordt loopt het helemaal leeg.

Je hebt dan wel weer het probleem dat de siphon ook leegloopt.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_42039019
Jullie hebben het over 5 cm verschil maar de sifon moet er toch ook nog onder komen en dat is best nog een hele diepte die je nu mist bovenop die 5 cm. Ik denk dan ook dat uithakken en opnieuw maken de enige juiste remedie is in dit geval.
pi_42039078
@Marsepein

Als je de foto bekijkt lijkt het afschot wel zo'n 40 á 45 cm te zijn wat dus echt veel te veel is, water loopt dusdanig hard weg dat vuil en andere resten gemakkelijk kunnen blijven liggen in de afvoerbuis.
pi_42039722
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 08:57 schreef BTKlus het volgende:
@Marsepein

Als je de foto bekijkt lijkt het afschot wel zo'n 40 á 45 cm te zijn wat dus echt veel te veel is, water loopt dusdanig hard weg dat vuil en andere resten gemakkelijk kunnen blijven liggen in de afvoerbuis.
Dat is precies waar ik op doel. 1cm/M is meer dan zat.
pi_42039744
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 08:53 schreef BTKlus het volgende:
Jullie hebben het over 5 cm verschil maar de sifon moet er toch ook nog onder komen en dat is best nog een hele diepte die je nu mist bovenop die 5 cm. Ik denk dan ook dat uithakken en opnieuw maken de enige juiste remedie is in dit geval.
Ik zat er aan te denken om de sifon naast het kastje te doen. Dus meteen haaks weg onder de wasbak naar rechts, dan buiten het kastje de sifon.

Maar op de foto is sowieso e.e.a. niet te beoordelen, want het staat verre van waterpas.
pi_42040186
De enige juiste optie is ben ik bang uithuilen, uithakken en opnieuw beginnen...
pi_42040384
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:00 schreef BTKlus het volgende:
De enige juiste optie is ben ik bang uithuilen, uithakken en opnieuw beginnen...
Ik ben er ook bang voor, want de bak vehogen zal niet lekker werken. Het is snel te hoog.

Een loodgieter heeft om de hoogte van de wasbak te bepalen de volgende spreuk:

Bovenkant bak is onderkant zak.

Dus zodra je gaat verhogen is het snel te hoog.
  vrijdag 22 september 2006 @ 10:53:30 #20
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42041283
Pfffffffff ik begrijp dat ik dus moet gaan hakken.
Betreft de foto; Die wasbak staat nu verre van waterpas, het is slechts ter indicatie erbij geplaatst.
1 cm/M is dus een stelregel, ik zal eens kijken of het met een slijptol gaat lukken.
Voorlopig even bedankt voor de tips, men hoort hier nog van.
pi_42041772
Foto's van tijdens en na het klussen maken he, en dan hier plaatsen
pi_42051771
En als je de afvoer toch nieuw maakt. Gebruik als het kan het liefst 2x45gr bocht ipv 90gr bocht.
Vooral als je zoveel bochtjes gebruikt. Trouwens van dat t-stuk achter die pot kun je ook het best met een 45 gr bochtje beginnen dan kom je een stuk lager uit.
  Moderator vrijdag 22 september 2006 @ 19:27:08 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42054665
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 17:39 schreef Wojworshebn het volgende:
En als je de afvoer toch nieuw maakt. Gebruik als het kan het liefst 2x45gr bocht ipv 90gr bocht.
Vooral als je zoveel bochtjes gebruikt. Trouwens van dat t-stuk achter die pot kun je ook het best met een 45 gr bochtje beginnen dan kom je een stuk lager uit.
Mij is geleerd alles in een muur haaks 90 graden alles wat over de vloer moet lopen 2 x 45 graden
pi_42056443
Plaats ook een foto van tijdens het slijpen
  vrijdag 22 september 2006 @ 21:14:38 #25
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_42058142
Zo gelukt vandaag, om alle requests te vervullen, hier een fotoshoot

Zie hier de nieuwe, rechte aansluiting, geen bochtjes meer

Ruim 20 cm lager!

met als resultaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo