abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38024027
Een nieuw topic, met als het goed is vol met handig gereedschap wat iedere klusser zou moeten hebben, maar waar niet iedere klusser het bestaan van afweet.

Het is dus de bedoeling dat je een plaatje post van een handig stuk gereedschap uit jouw kist, met darbij beschreven wat het is, wat je ermee doet. Zo worden andere klussers op de hoogte gebracht van dat ene belangrijke stuk gereedschap wat ze net lijken te missen, maar waar zoveel klussen zoveel makkelijker mee zijn.

Omdat de TS begint, hier is mijn plaatje:

En nee, dit is geen metalen uitvoering van een tyrannosaurus, of een vernuftig instrument van de tafel van een gynaecoloog. Dit is een 'automatische' draadstripper. Installatie draad, of meeraderig, het maakt niet uit. Eenvoudig de draad in de bek steken en de tang even aanknijpen.

Eerst snijden de mesjes in de isolatie, en met een trekkende beweging wordt de isolatie weg getrokken. Dus niks meer 'klooien' met stanleymesjes, of striptangen die je moet afstellen. Deze tang is helemaal ok.

De prijs viel mee, al zul je dure en goedkope varianten hebben. Deze tang heeft mij rond de 13 euro gekost, maar heeft mij zeker rond de 1000 euro gemak opgeleverd. Maar pas wel op, als buren er lucht van krijgen dat jij zo handige tang hebt, staan ze vaak aan je deur om hem even te mogen lenen Hou het dus stil.

Dus voor wie soms met elektra bezig is, dit is jouw tool

En nu jullie!
pi_38025046
Ik heb precies dezelfde. Met aan de onderkant nog een extra kniptang om de draad op de goeie lengte te knippen
pi_38036917
tja,

daar moet ik wel ff over nadenken heb nl. in de loop van de tijd een hoop bij elkaar gespaard.

dacht eerst ff aan deze : stabila rotatielaser LMR

Maar het werd toch een klein mini schaafje, handig om vellingen te schaven. Lekker licht het dingetje in de hand, niet zo zwaar, plus dat de LMR niet in me gereedschapskist past was net jarig geweest en vroeg ook daadwerkelijk een flink grotere kist maar t mocht niet baten kreeg alleen maar bonnen. Moet ik hem zelf maar gaan halen

Zal van de week ff pic maken van het "lieve"schaafje, echt een klein dingetje hoor, makkelijk ook had ik dat al gezegd?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_38040368
met een vlechttang en een schroevedraaier kan je alles maken.....

ik heb ook zo'n zelfinstellende striptang in mijn assortiment zitten en vind het niks.... geef mij maar gewoon lekker ouwerwetse striptang....
daar kan je tenminste wel fatsoenlijk 6 mm2 mee strippen enzo....
pi_38065444
Nog maar 1 uit mijn kist dan. De 'diametermeter' of hoe zo'n ding heet. Het is een krijgertje, en daarom weet ik niet hoe die in het echt heet. Het lijkt wel weer van een dokterstafel af te komen. Maar dat komt die niet. Het is een apparaatje waarmee je eenvoudig de uitwendige diameter of doorvoer van iets kunt meten:

En de werking is als volgt. Je trekt hem langs een buis oid en daarna leg je hem op de meetlat:

pi_38067324
Daar heb ik gewoon een schuifmaat voor:
pi_38074043
Ah...de Ducktapebroek....

Wat ik een zeer handig 'gereedschap' vind is Purschuim.
Okee okee, of het gereedschap is ligt een beetje in het midden, maar wel bijna dan .

Met pur doe je alles mee Dingen mee vast zetten, luchtdicht maken, lijmen. Het gemiste randje isolatie, overal zit het .

Wat je niet moet doen met pur: aan je handen krijgen.
  maandag 22 mei 2006 @ 09:28:08 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38075085
Ik zal dan toch kiezen voor de laserwaterpas. Hij past weliswaar niet in de kist, maar hij ligt er wel altijd naast.

Ideaal voor het waterpas stellen van het rachelwerk van bv je plafond, of bij het waterpas storten van beton.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38076449
Dit is een goed topic, ik zit hard na te denken over iets wat ik vind dat iedere klusser zou moeten hebben, maar na ff denken weet ik het. Het zijn eigenlijk drie dingen, die ik altijd bij me heb als ik mijn oude kleren aantrek.

de duimstok, werkt perfect! Je kan er behalve mee meten, ook mooi rechte lijnen langs trekken, de duimstok gebruiken als afstandhouder (ibj ons thuis hebben heel veel houten latjes of beugels of scharnieren een duimstok dikte vanaf de hoek vastgezet), je kan er je koffie mee roeren, en (één van de belangrijkste dingen) je kan er je bierflesje mee open maken

het timmermanspotlood, schrijft altijd, op elk oppervlak.
Een perfecte ergonomisch ontwerp om achter het oor te plaatsen, maar toch robuust en sterk.
In combinatie met een duimstok een geweldig team.
En ook hiermee kan je goed je koffie roeren (alhoewel het lood minder goed voor je is)

het afbreekmes, Altijd als je aan het klussen bent kom je dingen tegen die los moeten (touwtjes, verpakkingen, ed) of dingen die scherp zijn. Ook ideaal om draden te strippen (het kan niet op tegen Marsepein zijn megastripper, maar voor het af en toe strippen van draden is het ideaal)
Ook kan je hiermee mooi je nagels knippen, en het timmermanspotlood scherp houden

Deze dingen heb ik altijd bij me, en mijns inziens zou elke klusser dit ook in zijn kluskoffer moeten hebben
pi_38077257
Qua handig gereedschap ben ik het met Marsepein eens, de striptang is onontbeerlijk. Mijne ziet er iets anders uit, mede omdat ik al 4 van die plastic tangen gesloopt heb:

En natuurlijk altijd handig is het Stanleymes met voorraad mesjes aan boord:

En, altijd mee in de gereedschapskist: Een set goede schroevendraaiers:

Timmermanspotlood en duimstok waren al genoemd. Ook altijd in mijn koffer: Een waterpas. Ik heb er een 5 tal, varierend in lengte. Plaatje kunnen jullie zelf wel verzinnen
pi_38077652
Als TS-er even een quote:
quote:
Een nieuw topic, met als het goed is vol met handig gereedschap wat iedere klusser zou moeten hebben, maar waar niet iedere klusser het bestaan van afweet.

Het is dus de bedoeling dat je een plaatje post van een handig stuk gereedschap uit jouw kist, met darbij beschreven wat het is, wat je ermee doet. Zo worden andere klussers op de hoogte gebracht van dat ene belangrijke stuk gereedschap wat ze net lijken te missen, maar waar zoveel klussen zoveel makkelijker mee zijn.
Ik ben met dit topic echt op zoek naar gereedschap wat veel mensen eigenlijk niet kennen maar wat handig in het gebruik is.

Hoewel bijvoorbeeld de schroevendraaiers onmisbaar zijn zijn ze niet onbekend. Hetzelfde geld voor bv het hobbymes en een timmermanspotlood.

Ik heb zelf deze 2 stukken gereedschap tevoorschijn getoverd, omdat veel mensen die niet kennen. Ik kan me zo voorstellen dat anderen een ander stuk gereedschap hebben wat onbekend en dus onbemind is.

Anders eindigen we straks met de inhoud van elke gereedschapkist, en dat is nu net niet de bedoeling van dit topic
pi_38078054
Verreweg het mooiste stuk gereedschap...

Gepast geweld is altijd goed

toch wel op de voet gevolgd door...

een onoverwinnelijk team voor als het stuk mag
  maandag 22 mei 2006 @ 11:36:46 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38078240
Ook wel het vermelden waard! De verzinkboor!

Voor het perfect verzinken van schroeven zodat je met de afwerking deze niet meer terug ziet.

Je hebt verschillende soorten:

Het verzinken van schroeven in bijvoorbeeld houtskeletbouw.

Link naar gebruik ervan: hier dus

Het verzinken van schroeven in gipsplaten. Deze is echt handig. Nooit meer te ver doorschroeven, en vrijwel altijd diep genoeg om af te kunnen werken zonder het terug te zien!

Vooral de tweede is een aanrader om te gebruiken!

[ Bericht 2% gewijzigd door sanger op 22-05-2006 11:42:39 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38078868
quote:
Op maandag 22 mei 2006 10:59 schreef TimberWolf het volgende:
..............

En, altijd mee in de gereedschapskist: Een set goede schroevendraaiers:

TimberWolf, heb jij precies hetzelfde setje als op de afbeelding?
Zo ja, kun je me zeggen waar je die hebt gekocht?
  maandag 22 mei 2006 @ 11:59:20 #15
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_38078944
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:29 schreef kroegtijger het volgende:
Verreweg het mooiste stuk gereedschap...
[afbeelding]
Gepast geweld is altijd goed

toch wel op de voet gevolgd door...
[afbeelding]

een onoverwinnelijk team voor als het stuk mag
Inderdaad! Fijnafstelgereedschappen nummer 1 en nummer 2! Het allerbest voor kleine klusjes!
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_38079151
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:56 schreef Erik het volgende:

[..]

TimberWolf, heb jij precies hetzelfde setje als op de afbeelding?
Zo ja, kun je me zeggen waar je die hebt gekocht?
Exact dezelfde Op meerde plaatsen te koop, maar ik heb hem bij een lokale ijzerwaren winkel vandaan. In Ouderkerk aan de Amstel, voor het geval je enigsinds in de buurt bent. Geen goedkoop setje, waarschuw ik vast...

On topic:

Onder de noemer 'relatief onbekend gereedschap' hebben we hier de 'centerpunt', 'centerpons', of 'centreerpons'. De centerpunt is reuzehandig voor het aftekenen van boorpunten op allerlei materiaal. Dit is een automatische variant (drukken=puntje), en op weerstand instelbaar. De geavanceerde versie van aftekenen met spijker en hamer dus.
pi_38080038
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:59 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Inderdaad! Fijnafstelgereedschappen nummer 1 en nummer 2! Het allerbest voor kleine klusjes!

geen muur blijft overeind met deze rakkers

Ander stukje gereedschap dat bij niemand mag ontbreken:

de trekveer onmisbaar bij de aanleg van electra
pi_38089446
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:06 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Exact dezelfde Op meerde plaatsen te koop, maar ik heb hem bij een lokale ijzerwaren winkel vandaan. In Ouderkerk aan de Amstel, voor het geval je enigsinds in de buurt bent. Geen goedkoop setje, waarschuw ik vast...

.........
Bedankt voor je info, ik ga op zoek
pi_38146331
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:29 schreef Cybersijp het volgende:
tja,

daar moet ik wel ff over nadenken heb nl. in de loop van de tijd een hoop bij elkaar gespaard.

dacht eerst ff aan deze : stabila rotatielaser LMR

[afbeelding]

Maar het werd toch een klein mini schaafje, handig om vellingen te schaven. Lekker licht het dingetje in de hand, niet zo zwaar, plus dat de LMR niet in me gereedschapskist past was net jarig geweest en vroeg ook daadwerkelijk een flink grotere kist maar t mocht niet baten kreeg alleen maar bonnen. Moet ik hem zelf maar gaan halen

Zal van de week ff pic maken van het "lieve"schaafje, echt een klein dingetje hoor, makkelijk ook had ik dat al gezegd?
pic net gemaakt alsnog ff laten zien( spammen )

pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  woensdag 24 mei 2006 @ 00:35:33 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_38146700
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:06 schreef TimberWolf het volgende:

Onder de noemer 'relatief onbekend gereedschap' hebben we hier de 'centerpunt', 'centerpons', of 'centreerpons'. De centerpunt is reuzehandig voor het aftekenen van boorpunten op allerlei materiaal. Dit is een automatische variant (drukken=puntje), en op weerstand instelbaar. De geavanceerde versie van aftekenen met spijker en hamer dus.
Onder junks ook bekend als 'dat handige dingetje waarmee je autoruiten naar god krijgt'
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_38181873
quote:
Op maandag 22 mei 2006 08:01 schreef arithaterhorst het volgende:
Ah...de Ducktapebroek....

Wat ik een zeer handig 'gereedschap' vind is Purschuim.
Okee okee, of het gereedschap is ligt een beetje in het midden, maar wel bijna dan .

Met pur doe je alles mee Dingen mee vast zetten, luchtdicht maken, lijmen. Het gemiste randje isolatie, overal zit het .

Wat je niet moet doen met pur: aan je handen krijgen.
En in de fik steken, want dan komen er aardige giftige dampen vrij.
pi_38182088
Een waterpomptang en een schroevendraaier, omdat je dan bijna alles kan maken.
Een stofopvangdop voor je boormachine, zodat je zonder stofzuiger in de buurt toch flink door kan gaan zonder een stofzooi achter te laten.
Mijn electrische vrieskoffer, ideaal om leidingen af te vriezen en zo niet de gehele installatie buiten werking te zetten.
Mijn lampenkastje om zo de automaten te controleren.
Mijn stopwatch om te controleren of de tijden goed zijn.
Mijn rookgasanalyser om te controleren of de cv nog goed brandt.
Mijn multimeter, omdat meten is weten.
Mijn zaklamp zodat je ook licht hebt op de moeilijker gelegen plaatsen
Mijn koffer zodat ik alles lekker bij de hand hebt.
Mijn steekwagen zodat ik nieet hoeft te sjouwen.
Nu nog leren hoe ik hier een foto invoegt.
  woensdag 24 mei 2006 @ 22:51:29 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_38182623
De kruistafel onder mijn kolomboormachine

(officieel mag 't niet, maar je kunt best een freesje in een boorkop doen en dan wat gaten in MDF uitfrezen. )
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_38182840
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:38 schreef klipper het volgende:
Nu nog leren hoe ik hier een foto invoegt.
1[img]http://www.plaatje.nl/plaatje.jpg[/img]
  woensdag 24 mei 2006 @ 22:58:34 #25
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_38182880
quote:
Op maandag 22 mei 2006 11:59 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

heb een koevoet wel eens voor tegelwerk gebruikt. (voor het leggen niet het slopen)

dus is af en toe wel makkelijk.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')