abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39382316
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:29 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Oh? Welke terroristen (ik heb het niet over Palestina) zijn arme sloebers geweest? Mobee? Osama Bin Laden? Mohammed Atta? De terroristen die Irak binnendringen?

Nee, het is een geloof in een utopie, en ervoor bereid zijn te sterven, zoals terreur in het verleden eigenlijk dezelfde oorzaak had.
Osama bin Laden werd in zijn ogen sociaal achtergesteld, economisch wellicht niet. Atta kreeg geld van dubieuze bronnen (andere terroristen dus). En welke terroristen? De terroristen van Casablanca, Bali, Madrid o.a. De sociaal-economische achtergesteldheid leid tot wanhoop. Werkloze mensen gaan vaak een ander doel in hun leven zoeken, die vinden ze in de radicale religie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382340
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:32 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ga je nog hard maken dat dit oorzakelijke verband bestaat? Ik wist niet dat er op het lijf van Theo van Gogh een eis voor een grote geldsom stond. .
Misschien dat jij hard kan maken dat het oorzakelijk verband nooit bestaat? Ik reageer immers op je stelling.
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382389
Nog wel wat leuke artikelen voor je: http://www.moroccotimes.com/special/rubrique.asp?idr=133
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382396
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En jij denkt werkelijk dat hij van de een op de andere dag dergelijke meningen vormt. Als jij aan een terrorist vraagt waarom hij geradicaliseerd is, gaat ie echt niet zeggen dat dat is gebeurd omdat ie een arme sloeber was. Het is anders wel heel toevallig dat de meeste terroristen uit achterstandswijken/buurten komen.
Terroristen komen in het algemeen niet uit achterstandsbuurten / gezinnen.

Radicalisatie is ook wat anders dan terrorisme. Volgens mij is het geen toeval dat brede steun onder de bevolking voor radicale bewegingen vaak bevolking van arme landen is. Maar de radicale organisaties, hun topmannen en óók de uitvoerders van gevaarlijk acties (waaronder mogelijke terreur), bestaan uit beter opgeleide, behoorlijk intelligente personen. Ze steunen op onvrede, en onvrede en armoede gaan vaak (maar niet altijd) samen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_39382416
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Osama bin Laden werd in zijn ogen sociaal achtergesteld, economisch wellicht niet. Atta kreeg geld van dubieuze bronnen (andere terroristen dus). En welke terroristen? De terroristen van Casablanca, Bali, Madrid o.a. De sociaal-economische achtergesteldheid leid tot wanhoop. Werkloze mensen gaan vaak een ander doel in hun leven zoeken, die vinden ze in de radicale religie.
Osama Bin Laden en Atta hadden dus geld genoeg, en dat was hun probleem niet. Heb je meer informatie over de vermeende armoede van de terroristen in de aanslagen die je noemde?
pi_39382444
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Misschien dat jij hard kan maken dat het oorzakelijk verband nooit bestaat? Ik reageer immers op je stelling.
Je geeft zelf al de voorbeelden van Atta en Osama, rijke stinkerds die toch terreur plegen: om utopie.
pi_39382496
quote:
Some analysts have related the issue of fundamentalism to lack of education and faith, but said that it is mostly due to the economic conditions in which extremists are living. Poverty is one of the main reasons that leads people to embrace the fundamentalist doctrine.

The trial of the Moroccan fundamentalists has shown that most of those arrested in the May 16 attacks grew up in poor areas, such as Sidi Moumen and Thomas slums.

Extremists groups such as Salfiya Jihadiya and others take advantage of this situation to recruit desperate young people and transform them into ready bombs.

Extremist movements use teenagers as weapons to destroy societies thus discredit the image of Islam. They give themselves the right to punish people and tell them what to do and what not to do.

Most of them agreed that people who are likely to be attracted by these movements are the ones who rebel against bad social and economical conditions; those who have a weak educational background; those who lack religious knowledge; and those who have problems in dealing with the outside world.
Het is een van de mogelijke oorzaken
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382527
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Radicalisatie is ook wat anders dan terrorisme. Volgens mij is het geen toeval dat brede steun onder de bevolking voor radicale bewegingen vaak bevolking van arme landen is. Maar de radicale organisaties, hun topmannen en óók de uitvoerders van gevaarlijk acties (waaronder mogelijke terreur), bestaan uit beter opgeleide, behoorlijk intelligente personen. Ze steunen op onvrede, en onvrede en armoede gaan vaak (maar niet altijd) samen.
Yep, eigenlijk zoals andere utopische stromingen van de twintigste eeuw. De slimme mensen die gebruik maken van de onvrede bieden de bevolking een oplossing: een einde aan de praktische problemen die de bevolking wil.
pi_39382531
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:36 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Osama Bin Laden en Atta hadden dus geld genoeg, en dat was hun probleem niet. Heb je meer informatie over de vermeende armoede van de terroristen in de aanslagen die je noemde?
Mensen die radicaliseren en mensen die bij voorbaat een utopie aanhangen moet je van elkaar scheiden. Je hebt bijv ook psychisch gestoorden, daar kan je ook geen "oorzaak" voor vinden (ja medisch gezien wel natuurlijk)..
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382562
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is een van de mogelijke oorzaken
Ik heb het dus niet over de 'volgers', maar over de leiders die deze jongeren een utopie bieden.
pi_39382589
quote:
Klopt, maar waat voor soort mensen zijn vatbaar voor uitspraken van dergelijke radicale organisaties? De armere slechter opgeleide mensen die dus sociaal achtergesteld worden. Die radicaliseren door toedoen van anderen. Armoede speelt dus een zeer grote rol, iemand uit de midden-klasse zal veel minder snel vatbaar zijn voor dergelijk gedachtegoed.
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382603
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:42 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik heb het dus niet over de 'volgers', maar over de leiders die deze jongeren een utopie bieden.
Ja, maar hoe weet je uit die tekst van trouw of het een "leider" is of een volgeling?
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382621
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik namelijk niet. Jij zegt armoede kan nooit een oorzaak zijn (tenminste zo komt het op mij over). Ik wijs erop dat zeer veel terroristen uit sociaal-economisch achtergestelde gebieden komen. Is dat toeval denk je?
Er is laatst een heel grondig onderzoek gepubliceerd naar de achtergronden van terroristen. Daaruit bleek juist dat het idee dat terroristen uit kansloze armen bestaan pertinent onjuist is.

Vergelijk ook de niet-moslim terroristen uit Europa: de ETA, de RAF, de ZuidAmerikaanse terreurbewegingen. Die worden voornamelijk gevormd door studenten uit prima milieus. En moslims zijn net gewone mensen .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_39382670
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is laatst een heel grondig onderzoek gepubliceerd naar de achtergronden van terroristen. Daaruit bleek juist dat het idee dat terroristen uit kansloze armen bestaan pertinent onjuist is.

Vergelijk ook de niet-moslim terroristen uit Europa: de ETA, de RAF, de ZuidAmerikaanse terreurbewegingen. Die worden voornamelijk gevormd door studenten uit prima milieus. En moslims zijn net gewone mensen .
Met het grote verschil dat de recruten nogsteeds bijna allemaal uit armere gebieden komen. Ik bedoel je mag dan van mij best verklaren waarom dan toevallig alle betrokkenen bij de aanslagen in Casblanca uit Shanty Towns kwamen. En zoals ik al eerder quote, analysten zeggen duidelijk dat dergelijke slums een goede broedplaats is voor terroristen (of radicalen)
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382700
Autodidact zei dit:
quote:
discriminatie, radicalisering...je zou misschien kunnen zeggen dat de eerste twee elkaar kunnen beïnvloeden, de laatste niet. Neem dat nou serieus.
Discriminatie en radicalisering kunnen elkaar niet beinvloeden. Volgens mij klopt daar geen reet van, daar ging het mij uiteindelijk om. Maar hij zei het zo stellig dat ik me afvraag of hij daar ook werkelijk een bron oid voor heeft.
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382763
Werken Geniet van het warme weer jongens (en dame) .
Allah Al Watan Al Malik
pi_39382792
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klopt, maar waat voor soort mensen zijn vatbaar voor uitspraken van dergelijke radicale organisaties? De armere slechter opgeleide mensen die dus sociaal achtergesteld worden. Die radicaliseren door toedoen van anderen. Armoede speelt dus een zeer grote rol, iemand uit de midden-klasse zal veel minder snel vatbaar zijn voor dergelijk gedachtegoed.
Eigenlijk geloof ik dat niet .

Volgens mij is verstedelijking belangrijker dan armoede.

Trouwens, Afrika zit vol straatarme bevolkigen, en aan radicale ideeën is daar ook geen gebrek. Toch is de volkssteun voor die bewegingen daar niet vergelijkbaar met de steun in echt rijkere landen in het MO.
pi_39382926
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:48 schreef Mutant01 het volgende:
Autodidact zei dit:
[..]

Discriminatie en radicalisering kunnen elkaar niet beinvloeden. Volgens mij klopt daar geen reet van, daar ging het mij uiteindelijk om. Maar hij zei het zo stellig dat ik me afvraag of hij daar ook werkelijk een bron oid voor heeft.
Denk jij nou echt, dat meneer Salafist dit soort dingen zegt omdat hij moeite heeft met het krijgen van een stageplaats, of dat hij geen geld heeft voor een Playstation? De Wijk heeft gelijk als hij wijst op het internationale karakter van dit soort radicalisering, dat je dit gewoon niet af kunt schuiven op vermeende discriminatie....Je hebt vast wel gehoord over de figuur dit nogal van invloed is geweest op islamitische terroristen: Said Qutb, die politieke inspiratie is voor menig terrorist. Wereldwijde concepten als Takfir en Jahiliyya hebben niets te maken met armoede, onderdrukking, of wat je dan ook als excuus kunt gebruiken, het is puur ideologisch. Het wil niet zeggen dat armoede een makkelijke manier is om mensen te werven voor je terreur, dat kan allemaal best, maar de stroming is er niet op gebaseerd om dát op te lossen.
quote:
„Het is niet mogelijk om compromissen te sluiten, simpelweg omdat mensen het niet beter weten dan God (*) Er is geen compromis mogelijk tussen islam en democratie (*) Ik erken niet de wetten van Nederland (*) Met het belastinggeld dat ik betaal, doden zij moslims en Irak in Palestina.”

[ Bericht 0% gewijzigd door Autodidact op 30-06-2006 10:02:13 ]
pi_39383057
On tape, bin Laden mourns al-Zarqawi's death

Welk PR-bureau zou hij in dienst hebben eigenlijk?
pi_39383129
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:56 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Denk jij nou echt, dat meneer Salafist die soort dingen zegt omdat hij moeite heeft met het krijgen van een stageplaats, of dat hij geen geld heeft voor een Playstation? De Wijk heeft gelijk als hij wijst op het internationale karakter van dit soort radicalisering, dat je dit gewoon niet af kunt schuiven op vermeende discriminatie....Je hebt vast wel gehoord over de figuur dit nogal van invloed is geweest op islamitische terroristen: Said Qutb, die politieke inspiratie is voor menig terrorist. Wereldwijde concepten als Takfir en Jahiliyya hebben niets met armoede, onderdrukking, of wat je dan ook als excuus kunt gebruiken, het is puur ideologisch. Het wil niet zeggen dat armoede een makkelijke manier is om mensen te werven voor je terreur, dat kan allemaal best, maar de stroming is er niet op gebaseerd om dát op te lossen.
[..]
De ideologische onderbouwing en het ideologische doel van de fundamentalisten staat volgens mij los van oorzaken die mensen hiervoor vatbaar maken.

Één van oorzaken die iemand vatbaarder kan maken voor sympathie voor een radicaal standpunt is rancune. Rancune over vermeende discriminatie, bijvoorbeeld. Zoals rancuneuze kaaskoppen menen dat buitenlanders voorgetrokken worden méér naar CentrumDemocraten neigen.

Of de discriminatie werkelijk bestaat doet niet eens echt ter zake, als het werkelijk beleeft wordt is het genoeg. En natuurlijk bestaat het, zij het meestal niet in de vorm en mate die de zich-gediscrimineerd-voelenden beweren.
pi_39383195
Ja.
pi_39383363

Wat zien jullie hier staan? Opportunisme, hypcrosie of vriendschap?
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:11:28 #73
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39383397
quote:

[..]

Eensch, daarnaast is die discussie tot in den treure gevoerd.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:12:51 #74
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39383449
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 01:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ethnische groepen afzeiken, ongewenst verklaren, stigmatiseren en tot minderwaardzijnde 2e rangsburger verklaren is een voedingsbodem maken voor onaangepast gedrag..
Mensen die zo graag het woord vertroetelen gebruiken hebben de neiging tot dat afzeiken etc..
Ach ja.. we leven eenmaal in een discriminerende wereld die zichzelf zoooo verlicht acht..

Dit heb je dus met sommige niet-vertroetelaars:
[..]

http://www.bndestem.nl/breda/article459444.ece
wie heeft het nou weer over etnische groepen? Het gehele stuk komt, inclusief de eerste regel , van Rob de Wijk.
En wat betreft het openbaar vervoer weet onderhand iedereen wat het personeel te verduren heeft.
This, however, is a passing nightmare; in time the earth will become again incapable of supporting life, and peace will return.
-- Bertrand Russell
Glasnosteraar=Godslasteraar
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:15:29 #75
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39383527
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 09:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Met het grote verschil dat de recruten nogsteeds bijna allemaal uit armere gebieden komen. Ik bedoel je mag dan van mij best verklaren waarom dan toevallig alle betrokkenen bij de aanslagen in Casblanca uit Shanty Towns kwamen. En zoals ik al eerder quote, analysten zeggen duidelijk dat dergelijke slums een goede broedplaats is voor terroristen (of radicalen)
De armere mensen zullen sneller worden misbruikt/voorop lopen, maar zoals Sigme al eerder zei, zijn het de beter gestelde mensen (die vaak genoeg tijd over hebben, vaak hoog opgeleid zijn, maar wel werkloos) die radicaliseren.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:16:08 #76
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_39383546
Heeee loeders

Wat een schitterend weer weer
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:18:03 #78
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39383609
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:16 schreef George-Butters het volgende:
Heeee loeders

Wat een schitterend weer weer
Werd net gewekt door een Sjonnie, die in de persoon van een bouwvakker, bakstenen in de aanhangwagen gooide i.p.v. discreet neer te leggen, kost geen enkele moeite, het verschil is wel 60 Decibel.
pi_39383691
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:18 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Werd net gewekt door een Sjonnie, die in de persoon van een bouwvakker, bakstenen in de aanhangwagen gooide i.p.v. discreet neer te leggen, kost geen enkele moeite, het verschil is wel 60 Decibel.
Hoe laat was dat?
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:21:27 #80
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39383713
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:10 schreef Autodidact het volgende:
[[url=http://www.huffingtonpost.com/thenewswire/archive/ap/pakistanmidweb.jpg]afbeelding][/url]

Wat zien jullie hier staan? Opportunisme, hypcrosie of vriendschap?
Onbegrijpelijk dat we maar blijven doen alsof Pakistan een bevriende natie is. Tijd dat we ons eens afvragen waarom Afghanistan onrustig blijft, en waar die Talibaba's toch steeds vandaan komen.
This, however, is a passing nightmare; in time the earth will become again incapable of supporting life, and peace will return.
-- Bertrand Russell
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:23:02 #81
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_39383763
De Engelse krant The Guardian merkte op dat het huidige Argentinië zeker vijf Diego-look-alikes heeft. Carlos Tevez en Lionel Messi door spel én uiterlijk, Javier Saviola door zijn postuur, lage zwaartepunt en snelheid, Maxi Rodríguez door zijn fraaie goals en Juan Roman Riquelme met zijn inzicht en balbehandeling.

Zou het toeval zijn dat al die spelers werden geboren in de tijd dat Maradona zijn beste jaren beleefde? Of zouden de Argentijnse autoriteiten zich destijds hebben gerealiseerd dat het goud in handen had en een vracht van het zaad van Pluisje aftapte om ook nu weer een gooi te kunnen doen naar de titel, vraagt de Engelse krant zich af.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:24:27 #82
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39383810
-- Bertrand Russell
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:27:09 #83
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39383814
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe laat was dat?
9.40... Ik was al boos halfnaakt naar buiten gelopen om hem even fijntjes uit te leggen dat hij ze er ook gewoon in kan leggen, maar ik bedacht me toen ik de krant van de deurmat afpakte.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:28:37 #84
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_39383852
J. ulrich is geschorst voor de komende tour
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_39383966
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:27 schreef Pracissor het volgende:

[..]

9.40... Ik was al boos halfnaakt naar buiten gelopen om hem even fijntjes uit te leggen dat hij ze er ook gewoon in kan leggen, maar ik bedacht me toen ik de krant van de deurmat afpakte.
. Ja, dan mag het wel.
pi_39383990
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:28 schreef George-Butters het volgende:
Shit man.
pi_39384114
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:28 schreef George-Butters het volgende:
boycot de TOUR
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:38:04 #88
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39384165
wat hebben mensen toch met sport. eerst dan geemmer over voetbal, en vervolgens komt er dan ook nog het saaist mogelijke evenement der saaie evenementen, de Tour de France.
Ga zelf fietsen, lutsers
-- Bertrand Russell
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:40:14 #89
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_39384230
Tjah, het is een mooie mannelijke bezigheid: je ballen afknijpen op een te hard zadel. 3500 km lang.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_39384235
ik kijk alleen voor het landschap de interviews
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:49:55 #91
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39384562
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:40 schreef zakjapannertje het volgende:
ik kijk alleen voor het landschap de interviews
nou, dan is 3500 km, afgeknepen ballen en zadelpijn nog te prefereren boven Mart Smeets, of is die al dood?
-- Bertrand Russell
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:51:50 #92
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_39384616
Mart Smeets
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_39384645
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:21 schreef Glasnosteraar het volgende:

Onbegrijpelijk dat we maar blijven doen alsof Pakistan een bevriende natie is. Tijd dat we ons eens afvragen waarom Afghanistan onrustig blijft, en waar die Talibaba's toch steeds vandaan komen.
Pakistan heeft geen olie, wel een dictator en WMD's

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2006 10:53:05 ]
pi_39384729
en nucleaire technologie waar Iran, Noord-Korea, Venezuela en Saoedi-Arabie best eens geinteresseerd in kunnen zijn
pi_39384865
En kinderexecuties .
  vrijdag 30 juni 2006 @ 11:02:58 #96
152415 Glasnosteraar
Openheid van zaken!
pi_39385012
mmm, zie net dat de Tour morgen al begint, dat wordt stressen voor de sportfanaten om dat met voetbal te combineren. En is Wimbledon ook niet aan de gang?
-- Bertrand Russell
pi_39385089
Mart Smeets blijft in Duitsland nog iig, tot 9 juli, net op tijd voor Quatorze Julliet om Dione de Graaf te verrassen
pi_39385211
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 10:59 schreef Autodidact het volgende:
En kinderexecuties .
En die rare traditie bloedschuld af te kopen met vrouwen. Bloedschuld, ook al zoiets.
Vrouwen met zuur begooien. En nog veel meer fraais.

Misschien ga ik beschaving toch maar afmeten aan de omgang met vrouwen.
pi_39385277
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 11:08 schreef sigme het volgende:

En die rare traditie bloedschuld af te kopen met vrouwen. Bloedschuld, ook al zoiets.
Vrouwen met zuur begooien. En nog veel meer fraais.

Misschien ga ik beschaving toch maar afmeten aan de omgang met vrouwen.
Mjah, maar Pakistan staan aan 'onze' kant dus dan mag het aldus het Evangelie volgens Bush.

Oh, en een verbod op militaire tribunalen door het Supreme Court boeit Bush ook niet, de wet geldt tenslotte niet voor hem.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 11:10:36 #100
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39385289
Basso, Menchov, Mancebo, Sevilla, Beloki, Jaksche en Etxebarria gaan wrs ook niet van start in de Tour. Met nog 30 anderen.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')