Dit is serienummer 97, de ander 81.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:38 schreef George-Butters het volgende:
? deze eerder? of later?
quote:Kabinet-Balkenende II gevallen
Den Haag, 29 juni. Het kabinet is gevallen. Premier Balkenende kondigde vanavond aan dat na het aftreden van de D66-bewindslieden Brinkhorst (Economische Zaken), Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties) en Van der Laan (Media) alle kabinetsleden hun portefeuilles ter beschikking stellen.
Waarschijnlijk dient Balkenende vrijdag officieel het ontslag in van zijn kabinet bij koningin Beatrix. De koningin zal daarna consultatierondes beginnen. Ook zullen de voorbereidingen voor nieuwe verkiezingen ter hand genomen worden, aldus Balkenende.
De val van het tweede kabinet-Balkenende is het gevolg van twee dagen crisis die begonnen met het debat over de nationaliteit van het voormalige VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) kwam ernstig in de problemen toen de D66-fractie samen met de oppositie haar aftreden eiste. Verdonk weigerde op te stappen, waarna D66 het vertrouwen in het kabinet opzegde.
Toen Pechtold, Brinkhorst en Medy Van der Laan hun ontslag aanboden, concludeerde Balkenende dat hij niet anders kon dan zich bij de koningin te melden om de portefeuille van de overige bewindslieden ter beschikking te stellen. Pechtold, Brinkhorst en Van der Laan zijn nu definitief weg, de rest van het kabinet zal de komende tijd demissionair zijn.
Brinkhorst had even daarvoor in de Kamer gezegd dat de D66-bewindslieden niet langer verantwoordelijkheid konden dragen voor het beleid van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken. Brinkhorst volgde daarmee de lijn van D66-fractievoorzitter Van der Laan.
GroenLinks-leider Halsema vindt het ontslag van het kabinet de „meest zuivere beslissing” die genomen kon worden. Ze toonde zich meteen na de aankondiging van premier Balkenende „verbluft” door de ontwikkelingen. Ze noemde het terecht dat de D66-bewindslieden meteen hun ontslag namen en dat de overige ministers hun conclusies daaruit trokken en demissionair worden.
PvdA-leider Bos vindt dat er zo snel mogelijk verkiezingen moeten worden uitgeschreven. Een lijmpoging of voortzetting van een minderheidskabinet is in zijn ogen niet wenselijk. Volgens Bos is het kabinet Balkenende gevallen en is er dus nu een nieuw kabinet nodig. „De kiezer moet zich daarover uitspreken”, aldus de PvdA-leider.
Volgens Bos ontstond er in het debat „even de geur” dat CDA en VVD toch samen door zouden gaan zonder D66. Hij is blij dat Balkenende daar uiteindelijk niet voor gekozen heeft. „Het lijkt er op dat we afstevenen op nieuwe verkiezingen”.
Bos mikt op verkiezingen in het najaar. (ANP)
Incorrect; 87. Maar het principe blijft.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:39 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dit is serienummer 97, de ander 81.
Deze is 87, de mijne 88.quote:Op donderdag 29 juni 2006 21:41 schreef Apropos het volgende:
[..]
Incorrect; 87. Maar het principe blijft.
hoe zat het ook alweer?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:20 schreef Sam_Raimi het volgende:
Blix die zat voor de VN in Irak. Daar heeft Blair net zoveel over te zeggen als de andere veto partners. UK heeft toch veto in de VN?
vrije vertaling: De spoeling is te dun hier, als ik diarree wil, dan haal ik dat wel als topman bij een gevestigde naamquote:Op donderdag 29 juni 2006 21:40 schreef Apropos het volgende:
Van Boxtel zat bij Menzis Zorg en gaat per i juli ''de ICT in'', zoals dat heet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Blixquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:27 schreef Sam_Raimi het volgende:
[ulr]http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Blix[/url]
Ja, zat ff te klooien.... inmiddels aangepastquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Blix
Ik vind het allang goed.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:31 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
Ja, zat ff te klooien.... inmiddels aangepast![]()
Die is echt schitterend.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:37 schreef George-Butters het volgende:![]()
![]()
http://www.burorenkema.nl/2006/06/ipodje_voetballen.php
Eigenlijk is de oerknal verantwoordelijk.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:45 schreef Glasnosteraar het volgende:
en dat alles omdat Ayaan Ali als achternaam gebruikte ipv Magan (of andersom, kan me niet precies herinneren) Wat een farce.
zie ook mijn sigquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:49 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Eigenlijk is de oerknal verantwoordelijk.
In het vacuum van de ruimte is dat niet zo goed te horen he?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:53 schreef Autodidact het volgende:
De oerknal heeft inmiddels zijn excuus aangeboden hoor.
Wat een drama.quote:Zending geaccepteerd en gesorteerd in het land van bestemming 21-06-2006 GROOT BRITTANIE
Zending geaccepteerd en gesorteerd in het land van bestemming 21-06-2006 GROOT BRITTANIE
Zending onjuist gesorteerd; aflevering vertraagd 21-06-2006 GROOT BRITTANIE
Zending onjuist gesorteerd; aflevering vertraagd 27-06-2006 GROOT BRITTANIE
Zending onjuist gesorteerd; aflevering vertraagd 28-06-2006 GROOT BRITTANIE
Wel knap van Balk trouwens, zal toch weinig Nederlandse premiers gelukt zijn om 2 maal demissionair te gaan in 4 jaar tijdquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:43 schreef Glasnosteraar het volgende:
hee, Balk weg
Ethnische groepen afzeiken, ongewenst verklaren, stigmatiseren en tot minderwaardzijnde 2e rangsburger verklaren is een voedingsbodem maken voor onaangepast gedrag..quote:Op vrijdag 30 juni 2006 00:31 schreef Glasnosteraar het volgende:
Dat moslims radicaliseren ligt niet aan Nederland. Hen vertroetelen helpt dus niet tegen de djihad.
http://www.bndestem.nl/breda/article459444.ecequote:Marokkaanse voelt zich klemgezet in bus
Donderdag 29 juni 2006 - BREDA – De dag begon zo vrolijk voor de Bredase Fatiha Bellaghmouch, maar die donderdag 22 juni eindigde voor haar in een nachtmerrie. De 19-jarige van Marokkaanse afkomst werd naar eigen zeggen het slachtoffer van een BBA-buschauffeur die ‘door het lint ging’. Deze week deed ze aangifte van discriminatie.
Fatiha is geen onbekende in de Bredase gemeenschap. Op de dag van de aangifte kreeg ze haar diploma voor sociaal maatschappelijk werk. Ze organiseert sportcursussen voor vrouwen in Breda-Noord, was vorig jaar de initiator van een multiculturele dag op het Baronie College.
Waarmee ze maar wil aangeven dat ze heel actief is. En dat ze wel tegen een stootje kan. „Ik ben eerder bespuugd door een Lonsdale-jongen, maar toen dacht ik ‘ach, laat maar gaan’.” Nu die donderdag. Fatiha is vrolijk. Ze is onderweg van haar bijbaan, wil de bus van 20.33 uur halen op de Tuinzigtlaan, tot haar vriendin belt. Ze hebben lol.
Chagrijnig
Wanneer lijn 111 arriveert, blijft ze lachen. „De chauffeur kijkt heel chagrijnig. Ik kijk hem lachend aan, laat m’n OV-jaarkaart zien en wil op het bankje direct achter hem gaan zitten. Maar dan chreeuwt hij: ‘Naar achteren jij!’ Ik zeg nog ‘sorry’, want ik dacht misschien is die voorste plek voor invaliden.” Ze gaat verderop zitten. Dan begint de chauffeur weer te schreeuwen, vertelt Fatiha: „Hij riep ‘helemaal achterin jij, wat denk je wel, geen goedenavond zeggen en dan ook nog onbeschoft bellend binnen komen!”
Haar vriendin, die door de telefoon de ophef hoort, vraag wat er aan de hand is. Fatiha antwoordt ‘dat-ie zeker chagrijnig is of zo’. En dan tiert de man door: „Godverdorie, ga terug naar je kut-Marokko, vieze trut!” Fatiha wordt boos en zegt: „Ik ga zeker naar Marokko, maar op vakantie. En als jij problemen hebt met Marokkanen, dan moet jij maar opzouten!”
De chauffeur zwijgt. Fatiha, die zijn gedrag buitenproportioneel vindt, vraagt aan de vier, vijf andere passagiers of er misschien eerder iets is voorgevallen. Twee jongens knikken, alsof ze willen zeggen dat ze ook niet begrijpen waarom hij zo doet.
Dan komt de bus aan op het station. Iedereen stapt uit. Maar Fatiha gaat naar de chauffeur, vraagt opheldering over zijn uitbarsting. Die zwijgt, leunt op zijn stuur, blijft voor zich uit kijken en draait zich niet om. „Ik zei: ‘Net schold je me nog uit, maar nu kun je opeens niet meer praten.’ Hij bleef maar voor zich uit kijken. Toen spuugde ik op de grond.”
Scène
Terwijl ze naar de deur loopt, springt hij op, zet de deuren op slot, rent haar achterna en roept: „Nu ben je wel bang hè?” Fatiha: „Hij wilde me aanvallen, ik was doodsbang.” De jongen die ze eerder sprak, staat al buiten, maar schrikt van de scène. Hij bonst op de deur en roept ‘Ben je nou gek geworden. Je gaat toch geen meisje slaan dat geen goedenavond heeft gezegd?” Fatiha roept dat hij de politie moet bellen, maar dat is hij al aan het doen. De chauffeur wil haar naar buiten werken, maar Fatiha blijft op het trapje staan wachten op de politie. De chauffeur probeert nog een keer of vijf de deur te sluiten, maar de Bredase gooit haar lijf er tussen. „Ik ben er nu nog blauw van.”
Volgens de BBA zijn er wel vaker ongeregeldheden op lijn 111. Er arriveert dan ook snel een agent in burger op de motor.Dan nog twee vrouwelijke politieagenten. Ze troosten Fatiha, die erg overstuur is. In de tussentijd komt ook een toezichthouder van de BBA naar het station. Hij hoort alleen het verhaal de chauffeur. Volgens Fatiha blijft hij tegen de politie zeggen: „Ze liegt!” De chauffeur begint meteen over het spugen. Hij beweert dat Fatiha in zijn gezicht heeft gespuugd. Zij houdt vol dat ze op de grond heeft gespuugd. „Aan wat er vooraf gebeurde, kwamen we niet eens toe. Dat ik werd opgesloten, gediscrimineerd en bedreigd.”
De agenten weten niet wat ze met de kwestie aanmoeten. Het is haar verhaal tegenover het zijne, leggen ze uit. Ze krijgt nog wel bericht thuis, zeggen ze. Fatiha dient bij het BBA-hoofdkantoor in Tilburg een klacht in over discriminatie. In de loop van de week komt ze er achter dat er bij de politie alleen een melding van haar zaak ligt, geen aangifte.
Afgelopen dinsdag deed ze alsnog een officiële aangifte bij bureau Vlaanderenstraat.Volgens de BBA is de zaak al ‘naar tevredenheid intern met de chauffeur afgehandeld’, zegt Willie Lavrijssen van de BBA. Ze wil er verder niks over kwijt, behalve dat de twee verhalen tegenover elkaar staan. Nu Fatiha op het bureau haar verhaal heeft gedaan en een aanklacht wegens discriminatie heeft ingediend, neemt de politie de zaak ‘uiterst serieus’.
Volgens woordvoerder André van den Hul gaat zij alle betrokkenen nog eens horen. „Zo’n één-tegen-één verhaal blijft lastig, maar we gaan ook de jongen horen die de politie heeft gebeld. We hebben z’n adres.”
Als je iets moet leren van de twintigste eeuw, is dat je ideeën serieus moet nemen. Deze extreme figuren hebben er schijt aan dat ene Bredase Fatiha achterin de bus moet zitten of dat ze evt. arm zijn, maar ze willen een totaal ander systeem. Ik vind het jammer dat van alles door elkaar loopt, criminele jongeren, discriminatie, radicalisering...je zou misschien kunnen zeggen dat de eerste twee elkaar kunnen beïnvloeden, de laatste niet. Neem dat nou serieus.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ethnische groepen afzeiken, ongewenst verklaren, stigmatiseren en tot minderwaardzijnde 2e rangsburger verklaren is een voedingsbodem maken voor onaangepast gedrag..
Mensen die zo graag het woord vertroetelen gebruiken hebben de neiging tot dat afzeiken etc..
Ach ja.. we leven eenmaal in een discriminerende wereld die zichzelf zoooo verlicht acht..
Dit heb je dus met sommige niet-vertroetelaars:
[..]
http://www.bndestem.nl/breda/article459444.ece
quote:Kranten eensgezind en verdeeld over val kabinet
(Novum) - De ochtendkranten zijn vrijdagochtend naar politieke kleur verdeeld in hun meningen over de val van het tweede kabinet-Balkenende. De coalitie viel vrijdag nadat D66 de steun aan de regering had opgezegd. De partij kon er niet mee leven dat het kabinet achter minister voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD) bleef staan in de kwestie-Ayaan Hirsi Ali. Vrijwel alle kranten stellen wel duidelijk dat D66 het kabinet heeft opgeblazen, ook al geeft die partij CDA en VVD de schuld.
De Telegraaf noemt de val van het kabinet 'onnodig en betreurenswaardig'. "Tegen groot maatschappelijk verzet in heeft de ministersploeg belangwekkende en noodzakelijke hervormingen doorgevoerd." Balkenende-II was het 'meest ideologische kabinet sinds decennia', vindt de grootste krant van Nederland, dat 'niet ten onrechte sterk overtuigd was van zijn eigen gelijk'.
Net als De Telegraaf is de Volkskrant tegen doorregeren door CDA en VVD met gedoogsteun. Volgens de krant is de val van het kabinet een 'bedrijfsongeval', omdat een gebrek aan leiderschap de oorzaak is, in plaats van politieke meningsverschillen. Het dagblad houdt 'het gehele team' verantwoordelijk voor de val van het kabinet. Premier Jan Peter Balkenende en vicepremier Gerrit Zalm hebben hun collega Rita Verdonk uiteindelijk 'niet in de hand kunnen houden', concludeert de krant. Verder noemt het dagblad de vasthoudendheid van de oppositie in het confronteren van de coalitie met het 'geklungel' in de zaak van groot belang.
Ook de NRC wijt de breuk vooral aan een gebrek aan leiderschap van Balkenende, blijkt uit het commentaar in ochtendeditie nrc.next. De ambities van Balkenende waren groter dan zijn vermogen de regie in handen te houden, vindt de krant. "Of hem dat tot de ideale kandidaat maakt om leiding te blijven geven aan het CDA, is de vraag." Ook concludeert de NRC achteraf dat D66 beter niet in het kabinet plaats had kunnen nemen.
Trouw noemt de kwestie Ayaan-Hirsi Ali een breuk waard, 'vanwege de fundamentele waarden die in het geding zijn'. Het Nederlands Dagblad vindt de breuk te wijten aan de 'om het naakte voortbestaan vechtende en daarom naar nieuwe profilering hakende D66'. "Met slechts twee schamele kamerzeteltjes in het vooruitzicht koos de partij ervoor zich te bevrijden uit de omhelzing door de coalitie, die haar eerder in de kwestie-Uruzgan tot diep buigen dwong."
Waarop baseer je dat dat laatste niet zo is? Je zegt het zo stellig, je kan het vast wel bewijzen. In Islamitische landen kan je precies de plek aanwijzen waar ze radicaliseren, dat zijn in gebieden waar er sprake is van sociaal-economisch achterstelling..en dat is een feit.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 08:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als je iets moet leren van de twintigste eeuw, is dat je ideeën serieus moet nemen. Deze extreme figuren hebben er schijt aan dat ene Bredase Fatiha achterin de bus moet zitten of dat ze evt. arm zijn, maar ze willen een totaal ander systeem. Ik vind het jammer dat van alles door elkaar loopt, criminele jongeren, discriminatie, radicalisering...je zou misschien kunnen zeggen dat de eerste twee elkaar kunnen beïnvloeden, de laatste niet. Neem dat nou serieus.
quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat dat laatste niet zo is? Je zegt het zo stellig, je kan het vast wel bewijzen. In Islamitische landen kan je precies de plek aanwijzen waar ze radicaliseren, dat zijn in gebieden waar er sprake is van sociaal-economisch achterstelling..en dat is een feit.
quote:„Het is niet mogelijk om compromissen te sluiten, simpelweg omdat mensen het niet beter weten dan God (*) Er is geen compromis mogelijk tussen islam en democratie (*) Ik erken niet de wetten van Nederland (*) Met het belastinggeld dat ik betaal, doden zij moslims en Irak in Palestina.” Voeg dit bij door alle djihadistische salafisten gedeelde opvattingen dat de islam een superieure, maar in zijn voortbestaan bedreigde godsdienst van uitverkorenen is, die te vuur en te zwaard tegen de ongelovigen moet worden verdedigd
En jij denkt werkelijk dat hij van de een op de andere dag dergelijke meningen vormt. Als jij aan een terrorist vraagt waarom hij geradicaliseerd is, gaat ie echt niet zeggen dat dat is gebeurd omdat ie een arme sloeber was. Het is anders wel heel toevallig dat de meeste terroristen uit achterstandswijken/buurten komen.quote:
Oh? Welke terroristen (ik heb het niet over Palestina) zijn arme sloebers geweest? Mobee? Osama Bin Laden? Mohammed Atta? De terroristen die Irak binnendringen?quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En jij denkt werkelijk dat hij van de een op de andere dag dergelijke meningen vormt. Als jij aan een terrorist vraagt waarom hij geradicaliseerd is, gaat ie echt niet zeggen dat dat is gebeurd omdat ie een arme sloeber was. Het is anders wel heel toevallig dat de meeste terroristen uit achterstandswijken/buurten komen.
Nee, dat zeg ik namelijk niet. Jij zegt armoede kan nooit een oorzaak zijn (tenminste zo komt het op mij over). Ik wijs erop dat zeer veel terroristen uit sociaal-economisch achtergestelde gebieden komen. Is dat toeval denk je?quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:27 schreef Autodidact het volgende:
Als armoede de oorzaak is, moet deze figuur ook arm zijn.
Ga je nog hard maken dat dit oorzakelijke verband bestaat? Ik wist niet dat er op het lijf van Theo van Gogh een eis voor een grote geldsom stond. .quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik namelijk niet. Jij zegt armoede kan nooit een oorzaak zijn (tenminste zo komt het op mij over). Ik wijs erop dat zeer veel terroristen uit sociaal-economisch achtergestelde gebieden komen. Is dat toeval denk je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |