De omkering van bewijslast.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, bij universitaire studenten is wel enige intelligentie aanwezig waarmee ze inzien, dat andere invalshoeken valide kunnen zijn. Bovendien: Als je ze 1x vertelt dat ze een stelling moeten onderbouwen, doen ze dat de volgende keer ook. Is beter voor hun cijferlijst
quote:
quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je snapt zelfs de basis van de wetenschap niet, he? Sterker nog, je snapt zelfs het concept van 'omkering van bewijslast' niet.
Iemand die iets stelt, dient die stelling te onderbouwen. Universiteiten leiden mensen daar 4 jaar lang voor op. Als ik had geprobeerd een afstudeerscriptie in te leveren van een vraagstelling, met als conclusie: "Dit is de vraagstelling, maar ik ga het niet onderbouwen, want dat is omkering van bewijslast" had ik mijn prof misschien een dolle avond bezorgd, maar ik had er geen bul voor gekregen, hoor.
Die kunnen nog altijd slimmer zijn dan jullie.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:48 schreef Doffy het volgende:
Misschien is een LOM-school een beter begin?
Dat geldt toch ook voor iemand die zegt dat er een god is.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Iemand die iets stelt, dient die stelling te onderbouwen.
Wellicht, maar in ieder geval slimmer en minder eenzijdig en voorspelbaar dan jij, Akjequote:Op woensdag 12 juli 2006 21:55 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Die kunnen nog altijd slimmer zijn dan jullie.
Geloven in God is een geloof. Een geloof is een emotie, die kun je niet bewijzen. Beweren dat iemand 1400 jaar geleden een psychische stoornis had (gebaseerd op god moge weten wat) komt terecht op het gebied van de wetenschap. Wetenschap vereist bewijs.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:56 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat geldt toch ook voor iemand die zegt dat er een god is.
Eenzijdig ? Je hebt nog steeds niet door van als je iemand een fascist, racist of geestesgestoord noemt je reacties zelf uitlokt.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:57 schreef Doffy het volgende:
Wellicht, maar in ieder geval slimmer en minder eenzijdig en voorspelbaar dan jij, Akje
Het gaat over de stemmen in Mohammeds hoofd.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Geloven in God is een geloof. Een geloof is een emotie, die kun je niet bewijzen. Beweren dat iemand 1400 jaar geleden een psychische stoornis had (gebaseerd op god moge weten wat) komt terecht op het gebied van de wetenschap. Wetenschap vereist bewijs.
Djeez, hoe moeilijk kan het zijn, zeg?
QEDquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:00 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Eenzijdig ? Je hebt nog steeds niet door van als je iemand een fascist, racist of geestesgestoord noemt je reacties zelf uitlokt.
Mja, misschien is een schopje naar ONZ (of liever: richting vergetelheidquote:
quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:00 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het gaat over de stemmen in Mohammeds hoofd.
quote:
Dat is een valse aanname Akkersloot. Tuurlijk verwacht ik daar ook bewijs voor. De reden dat ik er niet om vraag, is dat die andere schizofrenen nu niet het punt van discussie zijn. Beetje een zwaktebod als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:05 schreef Akkersloot het volgende:
Ik kan iemand niet neutraal noemen als die alleen over mohammed's stemmen verlangt aan te tonen dat die man niet geestesziek was en de andere 2 miljoen schizofrenen ongemoeid laat.
Ja dat is gemakkelijk wetenschappelijk discussieren. "Ja die andere schizofrenen zijn nu niet ter discussie".quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:02 schreef Seneca het volgende:
Dat is een valse aanname Akkersloot. Tuurlijk verwacht ik daar ook bewijs voor. De reden dat ik er niet om vraag, is dat die andere schizofrenen nu niet het punt van discussie zijn.
Doe niet zo flauw. Als we over het bestaan van God discussieren gaan we het toch ook niet over het bestaan van Allah hebben? Of je moet het over het bestaan van een god in het algemeen hebben. Je kunt alleen maar discussieren over een duidelijk omlijnde stelling. Ik ga jou toch ook niet aanvallen op het feit dat je alleen maar ter discussie stelt of Mohammed schizofreen was, en niet of hij misschien wel een andere geestesziekte had. Nee, jouw stelling is: "Mohammed is schizofreen" en daar gaat de discussie over. Wil je een andere discussie? Dat kan. Kom dan met een andere stelling. Maar doe niet zo flauw om me aan te vallen op het feit dat ik binnen het kader van jouw eigen stelling de discussie voer.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja dat is gemakkelijk wetenschappelijk discussieren. "Ja die andere schizofrenen zijn nu niet ter discussie".![]()
Als je met God de god in de bijbel bedoelt is het bewijs daarvan even flinter dun.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:11 schreef Seneca het volgende:
Doe niet zo flauw. Als we over het bestaan van God discussieren gaan we het toch ook niet over het bestaan van Allah hebben?
Akkersloot het gaat me er niet om wat je denkt maar waarom je het denkt... Begrijpend lezen is echt een probleem he?quote:Op woensdag 12 juli 2006 20:47 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Er was eens een topic dat het moeten bewijzen dat er géén God zou bestaan de omkering van bewijslast is. Daar kon gewoon over gediscussieerd worden.
Het moeten bewijzen dat de stemmen in het hoofd van Mohammed en Paulus geen goddelijke stemmen waren komt toch ook neer op het moeten bewijzen dat er géén god zou bestaan. Derhalve is het moeten bewijzen dat de stemmen in Mohammed en Paulus hoofd niet goddelijk waren derhalve ook de omkering van bewijslast.![]()
En verder zolang van de 2 miljoen andere schizofrenen hun stemmen in hun hoofd niet als goddelijk worden gezien waarom zou ik de stemmen in het hoofd van Paulus en Mohammed wel als goddelijk moeten zien![]()
Verder gaat het mij natuurlijk niet alleen om mijn mening over de epileptische aanvallen van Paulus en Mohammed. Het gaat uiteraard ook om het feit dat iemand hier op fok blijkbaar die mening niet mag hebben (zonder omkering van bewijslast)f.
Kijk nou,een topic die nog open is en waarin je niet alleen maar steeds hetzelfde roept.quote:
Waarom haal je er ineens schizofrenie bij?quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja dat is gemakkelijk wetenschappelijk discussieren. "Ja die andere schizofrenen zijn nu niet ter discussie".![]()
Dat ben ik met je eens, maar je gaat niet in op mijn betoog. Waarom moet partij A als die iets stelt dat volgens jou bewijzen, maar als partij B het tegenovergestelde stelt hoeft die dat niet? Ik heb volgens mij net uitgebreid betoogd waarom de term 'omkering van bewijs' voor jouw stelling niet opgaat.quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:16 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als je met God de god in de bijbel bedoelt is het bewijs daarvan even flinter dun.
Als ik met de grote Roze Olifant op de proppen kom, moet jij dan bewijzen dat de Grote Roze Olifant niet bestaatquote:Op donderdag 13 juli 2006 12:44 schreef Seneca het volgende:
Dat ben ik met je eens, maar je gaat niet in op mijn betoog. Waarom moet partij A als die iets stelt dat volgens jou bewijzen, maar als partij B het tegenovergestelde stelt hoeft die dat niet? Ik heb volgens mij net uitgebreid betoogd waarom de term 'omkering van bewijs' voor jouw stelling niet opgaat.
Nee je moet bewijzen dat hij bestaat. En dat doe je niet.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:54 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als ik met de grote Roze Olifant op de proppen kom, moet jij dan bewijzen dat de Grote Roze Olifant niet bestaat![]()
Nou dan zijn we toch met elkaar eens over de omkering van bewijslast.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[ Als .... ]
Nee je moet bewijzen dat hij bestaat. En dat doe je niet.
Nee, dat beweer ik niet. Je moet die stellingen los van elkaar zien. Als ik zou kunnen bewijzen dat de Grote Roze Olifant niet bestaat, dan heb ik jouw stelling verworpen, want ze kunnen niet allebei waar zijn. Maar als ik niet kan bewijzen dat de Grote Roze Olifant niet bestaat, betekent dat nog steeds niet dat hij DUS wel bestaat. Want: ik heb geen bewijs voor mijn stelling, maar jij ook niet voor de jouwe.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:54 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als ik met de grote Roze Olifant op de proppen kom, moet jij dan bewijzen dat de Grote Roze Olifant niet bestaat![]()
In deze context zijn we het met elkaar eens. De enige nuance die ik wil maken in mijn post hierboven is wanneer jij 'God bestaat niet' als onafhankelijke stelling poneert (dus NIET als reactie op de omgekeerde stelling). In dat geval geldt eveneens dat het gebrek aan bewijs voor de stelling 'God bestaat wel' niet als bewijs voor de omgekeerde stelling geldt.quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nou dan zijn we toch met elkaar eens over de omkering van bewijslast.
(begrijp je trouwens de betekenis van het woordje als ?)
Zijn er veel psychiaters die, wanneer een patiënt zegt de stem van God te horen, met God te spreken, opdrachten van hem krijgen etc.., nagaan of hij de waarheid spreekt?quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geloven in God is een geloof. Een geloof is een emotie, die kun je niet bewijzen. Beweren dat iemand 1400 jaar geleden een psychische stoornis had (gebaseerd op god moge weten wat) komt terecht op het gebied van de wetenschap. Wetenschap vereist bewijs.
Djeez, hoe moeilijk kan het zijn, zeg?
Nee dat zijn we blijkbaar niet. Snap jij wat een analogie is?quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nou dan zijn we toch met elkaar eens over de omkering van bewijslast.
(begrijp je trouwens de betekenis van het woordje als ?)
Het broertje van een eksterogie?quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:39 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee dat zijn we blijkbaar niet. Snap jij wat een analogie is?
Vind je het gek dat mensen zo gefrustreed raken als je ze telkens weer de huid vol scheld. Als je een keer een directe vraag wordt gesteld draai je er, zoals in dit topic erg duidelijk is, meestal omheen. Dus voor de umphtste keer... wat doe je nog op een discussieforum?quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:45 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat zeik jij. Wie wordt hier onbeschoft behandeld !
Ik heb je antwoord gegeven op je vraag die
1. bovendien nergens aan toe doet.
2. en bovendien uit je eigen topic is.
Ik heb je antwoord gegeven op je vraag waarom ik gelovigen "zo beledig". En zeik verder niet.quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:53 schreef ATuin-hek het volgende:
Vind je het gek dat mensen zo gefrustreed raken als je ze telkens weer de huid vol scheld. Als je een keer een directe vraag wordt gesteld draai je er, zoals in dit topic erg duidelijk is, meestal omheen. Dus voor de umphtste keer... wat doe je nog op een discussieforum?
En:quote:Op woensdag 12 juli 2006 23:02 schreef Seneca het volgende:
Als er dan iemand zegt: God bestaat! Dan wil ik daar eerst wel eens bewijzen voor zien. Zoals ik al zei: er zijn geen aanwijzingen waardoor ik die stelling aannemelijk zou gaan vinden (vanuit wetenschappelijk oogpunt). Dus voor mij blijft het even aannemelijk dat God wel bestaat als dat hij niet bestaat.
Ai. Ai. Ai. Ik heb hier een (zuivere) dobbelsteen. Daar kan ik 6 mee rollen, of ik kan geen 6 rollen. Omdat ik niet in de toekomst kan kijken, weet ik niet wat er gebeurt. Allebei kan voorkomen. Dus, de kans dat ik een 6 rol is simpelweg 50%? Ik mag toch hopen van niet! Dat er twee uitkomsten zijn betekent nog helemaal niet dat ze even waarschijnlijk zijn!quote:Kijk nogmaals. Was Mohammed schizofreen? Misschien. Ik zie geen enkele aanwijzing die het waarschijnlijk maakt dat hij Goddelijke visioenen had. Dat betekent echter nog niet dat hij ze dus niet had. Zonder aanwijzingen is die kans simpelweg 50%. Daarnaast is er 50% kans dat hij misschien wel degelijk aan waanvoorstellingen leed. Maar ook daar zie ik geen enkele aanwijzing voor. Als men niet met aanwijzingen kan komen dat hij Goddelijke visioenen had, betekent dat nog steeds niet dat hij ze niet had. Als jij niet met aanwijzingen komt dat hij schizofreen was, betekent dat ook nog steeds niet dat je ongelijk hebt.
Afgezien van het soort antwoord, er staan wel meer vragen open. 1 daarvan is wel erg toepasselijk voor deze 2 zinnen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik heb je antwoord gegeven op je vraag waarom ik gelovigen "zo beledig". En zeik verder niet.![]()
Hoezo dus? Doe je het weer. Verbanden leggen die er niet zijn, woorden verdraaien etc.quote:En áls je voor discussieren ben, ja als, dan pleit je dus voor het heropenen van mijn topic "wie kan bewijzen dat God geen varken is".
Jíj zegt toch voor discussieren te zijn. Voeg de daad dan bij het woord.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:44 schreef ATuin-hek het volgende:
Hoezo dus? Doe je het weer. Verbanden leggen die er niet zijn, woorden verdraaien etc.
Ik ben idd voor een goede discussie. Iets wat in jou topics niet kan.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:53 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Jíj zegt toch voor discussieren te zijn. Voeg de daad dan bij het woord.
WFL Feedback #20 - The revengequote:Op donderdag 13 juli 2006 21:34 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik ben idd voor een goede discussie. Iets wat in jou topics niet kan.
Toch werd over de omkering van bewijslast behoorlijk gediscussieerd. Zelfs hier.quote:Op donderdag 13 juli 2006 21:34 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik ben idd voor een goede discussie. Iets wat in jou topics niet kan.
Als ik niets weet over de bouw van een dobbelsteen (zes vlakken, met maar een zes) dan is die kans inderdaad 50%. Zodra je wel wat weet over de bouw, dan is dat een aanwijzing dat de kans op geen zes groter zal zijn. Je vergelijkt dus een voorbeeld waarin je wel aanwijzingen hebt voor een bepaalde uitkomst met een voorbeeld waarin je dat niet hebt. Er is geen enkele aanwijzing dat God op meer manieren niet bestaat dan dat er manieren zijn dat hij wel bestaat.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:25 schreef Iblis het volgende:
[..]
En:
[..]
Ai. Ai. Ai. Ik heb hier een (zuivere) dobbelsteen. Daar kan ik 6 mee rollen, of ik kan geen 6 rollen. Omdat ik niet in de toekomst kan kijken, weet ik niet wat er gebeurt. Allebei kan voorkomen. Dus, de kans dat ik een 6 rol is simpelweg 50%? Ik mag toch hopen van niet! Dat er twee uitkomsten zijn betekent nog helemaal niet dat ze even waarschijnlijk zijn!
De Literatuur suggereert dat 0,55% van de mensen met schizofrenie te maken krijgt. Het lijkt me dan ook vooralsnog redelijk aan te nemen dat de kans dat Mohammed niet schizofreen was ongeveer 99,45% was, en dat hij het wel is 0,55%.
Met je God-argument maak je dezelfde fout, je moet goede gronden aandragen om welke kans dan ook te funderen, want nu krijg je het probleem: Of er zijn twee goden, of er zijn twee goden. Ik geef het elk 50% kans. En dat botst direct met je vorige aanname.
Niemand kan bewijzen dat God geen varken is. Maar evengoed kan jij niet bewijzen dat God wel een varken is. Je kunt er dus niets over zeggen. Dus valt er ook niet over te discussieren.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik heb je antwoord gegeven op je vraag waarom ik gelovigen "zo beledig". En zeik verder niet.![]()
En áls je voor discussieren ben, ja als, dan pleit je dus voor het heropenen van mijn topic "wie kan bewijzen dat God geen varken is".
Als je niets weet dan weet je dús niets over de kansen. Zodra je kansen postuleert van 50%-50% sluit je al uit dat de dobbelsteen een zuivere dobbelsteen met 6 vlakken genummerd 1 t/m 6 is, want dat zou een kans van 1/6 impliceren, kortom: Die optie valt af. Dus je weet wél iets, maar je stelde dat je niets wist!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 10:47 schreef Seneca het volgende:
Als ik niets weet over de bouw van een dobbelsteen (zes vlakken, met maar een zes) dan is die kans inderdaad 50%. Zodra je wel wat weet over de bouw, dan is dat een aanwijzing dat de kans op geen zes groter zal zijn. Je vergelijkt dus een voorbeeld waarin je wel aanwijzingen hebt voor een bepaalde uitkomst met een voorbeeld waarin je dat niet hebt. Er is geen enkele aanwijzing dat God op meer manieren niet bestaat dan dat er manieren zijn dat hij wel bestaat.
Wel heb je gelijk dat mijn stelling alleen opgaat als de voorgaande stelling: er bestaat maar een God, juist blijkt te zijn. De kans dat God wel of niet bestaat is dus niet onafhankelijk.
Man, je snapt niet eens wat een bewijs uit het ongerijmde is. Je hebt geen weet van enig greintje wetenschapsfilosofie. Hoe kun je dan over bewijslast ouwehoeren? Ga terug naar je knikkertjesquote:Op donderdag 13 juli 2006 22:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Toch werd over de omkering van bewijslast behoorlijk gediscussieerd. Zelfs hier.
Moet ik hier op antwoorden. Dat vind ik vanwege hun beelden en stemmen in hun hoofd.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 23:20 schreef ATuin-hek het volgende:
[Ik vind het helemaal niet vallen onder beledigingen om te zeggen dat Mohammed en Paulus met hun "visioenen" geestesziek waren.]
Waarom vind je dat? Het gros van de mensen is het hier nml niet mee eens.
Oh ik mag dat dus best geloven. Waarom wordt ik dan zo aangevallenquote:Op vrijdag 30 juni 2006 23:22 schreef ATuin-hek het volgende:
Je mag dat best geloven. Je hoeft het echt niet met grof geweld door de strot van elke gelovigen te stampen.
Zit dat ook met de andere 2 miljoen schizofrenen ?quote:Op vrijdag 30 juni 2006 23:23 schreef ATuin-hek het volgende:
[Omkering van bewijslast. Stemmenhoorders zijn gewoon geestesziek tenzij zij het tegendeel kunnen bewijzen.]
Erm.. nee. Jij beweert het. Dan mag jij met het bewijs ervoor komen.
Ik verdedig mij ook als ik er op wordt aangevallen.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 23:29 schreef het_fokschaap het volgende:
Het is niet persé een belediging. Iemand met lange tenen kan dat zo opvatten.
Het is vooral zo dat het tot in den treure herhalen van het geestesziek argument wat het enigszins vervelend maakt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |