Mijn voorgevoel slaat dan ook nergens opquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:39 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Gezien de uitspraken van D66 lijkt me dat onwaarschijnlijk.
OFquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:43 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Mijn voorgevoel slaat dan ook nergens op, maar toch.
Dus het is OFD66 OF
kabinet???
Nee, of Verdonkquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:43 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Mijn voorgevoel slaat dan ook nergens op, maar toch.
Dus het is OFD66 OF
kabinet???
Ik mag hopen dat de gemiddelde kiezer het niet accepteert als twee partijen uit puur partijpolitieke overwegingen het hele landsbestuur plat leggen?quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat maakt toch helemaal niet uit, Vhiper.
Het gaat om de stemming in het land, en hoe een en ander wordt uitgelegd door de kiezer.
Als het formeel kán en de (overgebleven) coalitie denkt meer sympathie te verwerven door -buiten eigen schuld (want geen meerderheid voor motie! ) er het beste van te maken, dan is dat mogelijk.
De vraag is wat de kiezer meer waardeert: integer vallen of regels-zijn-regels dus kunnen we door. Als ik de stemming peil durf ik het niet te zeggen. Er is minder waardering voor fatsoen en integriteit dan ik zou wensen en meer dan me lief is voor regels-zijn-regels. Ook als dat laatste in strijd is met geest en bedoeling van de regels.
Vriendjes politiek allemaal.... we leggen de wet zo uit dat zij er wel door kan en dan mag jij als politicus aanblijven.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee, of Verdonk. of D66
. en dan dus ook het kabinet in deze vorm.
.
Een en ander begon natuurlijk al met een minister die uit politiek eigenbelang zonodig haast moest maken met daadkracht uitstralen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:50 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de gemiddelde kiezer het niet accepteert als twee partijen uit puur partijpolitieke overwegingen het hele landsbestuur plat leggen?
Over welke wet heb je het?quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:57 schreef Chadi het volgende:
[..]
Vriendjes politiek allemaal.... we leggen de wet zo uit dat zij er wel door kan en dan mag jij als politicus aanblijven.![]()
Klopt, maar dit is dan ook niet de eerste keer dat ik haar graag zie vertrekkenquote:Op donderdag 29 juni 2006 10:02 schreef Verbal het volgende:
Een en ander begon natuurlijk al met een minister die uit politiek eigenbelang zonodig haast moest maken met daadkracht uitstralen.
Met alleen het vertrek van Verdonk ben ik ook dik tevreden hoorquote:Maar goed, hoewel ik dit een uiterst prinicipiële kwestie vind, vind ik noch Verdonk, noch Hirsi Ali het waard om het kabinet over te laten struikelen.
V.
Idd, mevrouw Verdonk had er al heel lang niet meer moeten zitten...quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:12 schreef Vhiper het volgende:
Met alleen het vertrek van Verdonk ben ik ook dik tevreden hoor![]()
Dát is overigens wel wat deze patstelling interessant maakt. Verdonk weg zou de oplossing zijn, maar dat wil de VVD uiteraard niet. Althans, de VVD heeft het idee dat zij Verdonk moet steunen, want als dat mens zich niet gesteund voelt, zal zij een eigen partij beginnen en het haar mission in life maken om stemmers bij de VVD weg te trekken (wat haar nog zou lukken ook).quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:12 schreef Vhiper het volgende:
Met alleen het vertrek van Verdonk ben ik ook dik tevreden hoor![]()
Het zou D66 opzich niet slecht uitkomen als er nu verkiezingen komen, het kabinet opblazen zou een aantal weggelopen kiezers weer terug kunnen lokken. Bovendien heeft de partij nu een 'bonafide' lijsttrekker die echt wel achter de schermen met Lousewies in conclaaf is gegaan.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:35 schreef Verbal het volgende:
Als D66 principeel blijft doen, moeten ze uit het kabinet stappen bij weigering van de rest om Verdonk te offeren. Als ze dan blijven meedoen worden ze nog meer de risée dan ze al zijn. Ze zóuden dan nog Lousewies kunnen offeren (onder het mom van, jaaaa, maar als Alexander de baas wordt, gaat alles anders), althans, dat zij principieel blijft en dan weggaat.
V.
quote:Uiteindelijk gaf Verdonk toe dat ze een maand geleden te snel openbaar heeft gemaakt dat toenmalig VVD-Kamerlid Hirsi Ali ten onrechte een Nederlands paspoort had gekregen. ,,Met de kennis van nu zal ik het in de toekomst anders doen'', aldus Verdonk.
De minister bleef er echter bij dat ze destijds terecht heeft geconcludeerd dat Hirsi Ali ten onrechte de Nederlandse nationaliteit was verleend.
Bron: http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article459292.ece
niet helemaal. Als verdonk blijft en d66 self eruit stapt is er een variant mogelijk dat vvd en cda doorgaan. Aldus het nos-journaal.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:49 schreef Woutervn het volgende:
Dus het is of Verdonkwaardoor ook VVD
= kabinet
![]()
of Verdonk blijft waardoor D66= kabinet
Dus het maakt niet echt uit wat de uitkomst is? of heb ik het verkeerd?
Er is ook nog een minderheids-kabinet mogelijk natuurlijk. Alle voorstellen die D66 niet steunt, krijgen ze dan wel steun van de LPF waarschijnlijk. Is best te doen denk ik voor dat kleine jaar tot de verkiezingen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:49 schreef Woutervn het volgende:
Dus het is of Verdonkwaardoor ook VVD
= kabinet
![]()
of Verdonk blijft waardoor D66= kabinet
Dus het maakt niet echt uit wat de uitkomst is? of heb ik het verkeerd?
Dat had ik ook begrepen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:53 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
niet helemaal. Als verdonk blijft en d66 self eruit stapt is er een variant mogelijk dat vvd en cda doorgaan. Aldus het nos-journaal.
Hmm, ok ik wist niet dat dat kon.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:53 schreef One_of_the_few het volgende:
niet helemaal. Als verdonk blijft en d66 self eruit stapt is er een variant mogelijk dat vvd en cda doorgaan. Aldus het nos-journaal.
Ja, maar of dat zo veel toekomst voor het CDA en VVD geeft...quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:53 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er is ook nog een minderheids-kabinet mogelijk natuurlijk. Alle voorstellen die D66 niet steunt, krijgen ze dan wel steun van de LPF waarschijnlijk. Is best te doen denk ik voor dat kleine jaar tot de verkiezingen.
dat heeft het kabinet aan zichzelf te danken. Balkenende had aan het einde van 1e termijn nooit moeten zeggen dat verdonk met de verklaring van aha moest kunnen leven. Dat heeft het debat extra levendig gemaakt en ik denk ook de aanleiding dat d66 tegen verdonk stemde.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:52 schreef the_disheaver het volgende:
ik vrees dat D66 we uit wordt gesschopt, en cda en vvd door gaat... Maar of dat zo positief is voor die 2....
vage dag
Een versplintering van de VVD juich ik alleen maar toequote:Op donderdag 29 juni 2006 10:35 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dát is overigens wel wat deze patstelling interessant maakt. Verdonk weg zou de oplossing zijn, maar dat wil de VVD uiteraard niet. Althans, de VVD heeft het idee dat zij Verdonk moet steunen, want als dat mens zich niet gesteund voelt, zal zij een eigen partij beginnen en het haar mission in life maken om stemmers bij de VVD weg te trekken (wat haar nog zou lukken ook).
D66 heeft niets meer te offeren. De kroonjuwelen hebben ze al weggeven aan CDA/VVD, hun voormalige leider De Graaf ook. Nog een kopstuk offeren en toch weer terugkrabbelen zou het einde van D66 zijn.quote:Aan de andere kant staat D66, die weer eens zo nodig principieel moet doen (voor zolang dat dan weer duurt). Als D66 principeel blijft doen, moeten ze uit het kabinet stappen bij weigering van de rest om Verdonk te offeren. Als ze dan blijven meedoen worden ze nog meer de risée dan ze al zijn. Ze zóuden dan nog Lousewies kunnen offeren (onder het mom van, jaaaa, maar als Alexander de baas wordt, gaat alles anders), althans, dat zij principieel blijft en dan weggaat.
V.
Zoals eerder al gezegd: Kansloos. Dat gaat ze zetels kosten voor de verkiezingen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:53 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er is ook nog een minderheids-kabinet mogelijk natuurlijk. Alle voorstellen die D66 niet steunt, krijgen ze dan wel steun van de LPF waarschijnlijk. Is best te doen denk ik voor dat kleine jaar tot de verkiezingen.
quote:De zaak is geregeld. ‘Een politieke deal’, noemt Hirsi Ali het, maar het is een deal die niemand tevreden stelt. Zij heeft een verklaring ondertekend die ze niet wilde ondertekenen, de VVD-fractie moet een minister steunen die ze eigenlijk niet wil steunen en minister Verdonk moet een beslissing verdedigen die ze amper kan verdedigen.
Inderdaad ja, onderschat niet hoe diep de hekel zit die de gemiddelde D66-stemmer aan Verdonk heeft. Even afwachten hoe het gaat lopen, maar ik ga zoveel mogelijk overhevelen op D66 in het Pol spelquote:Op donderdag 29 juni 2006 10:55 schreef Vhiper het volgende:
D66 heeft niets meer te offeren. De kroonjuwelen hebben ze al weggeven aan CDA/VVD, hun voormalige leider De Graaf ook. Nog een kopstuk offeren en toch weer terugkrabbelen zou het einde van D66 zijn.
Het kabinet opblazen echter, kan ze nog wel eens wat stemmetjes opleveren. Ze staan nu op 3, houden ze dat vast, kunnen ze tenminste nog aan de toekomst gaan bouwen. Met 0 kunnen ze zich wel opheffen.
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik weet eerlijk gezegd niet waarom dit bijv. de VVD stemmen zou gaan kosten... De dappere partij die door blijft strijden, ook al proberen al die linkse partijen Verdonk er uit te werken... Lijkt me juist prachtige verkiezingsretoriek.quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:57 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zoals eerder al gezegd: Kansloos. Dat gaat ze zetels kosten voor de verkiezingen.
Maar blijven de D66-ministers en staatssecretarissen allemaal dan op hun plek? Als ze en masse opstappen heeft Balkie ook een probleem...quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:53 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hmm da's waar inderdaad. Al zullen CDA en VVD het niet een al te groot probleem vinden dat de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing verdwijnt...quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:00 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Maar blijven de D66-ministers en staatssecretarissen allemaal dan op hun plek? Als ze en masse opstappen heeft Balkie ook een probleem...
Nou, vooruit, nog een keer dan:quote:Op donderdag 29 juni 2006 10:59 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar ik weet eerlijk gezegd niet waarom dit bijv. de VVD stemmen zou gaan kosten... De dappere partij die door blijft strijden, ook al proberen al die linkse partijen Verdonk er uit te werken... Lijkt me juist prachtige verkiezingsretoriek.
Nee hoor, vissen ze gewoon uit de eigen vijver. Zetten ze er CDA/VVD mensen neer, zo moeilijk is dat niet.quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:00 schreef Woodpecker het volgende:
[..]
Maar blijven de D66-ministers en staatssecretarissen allemaal dan op hun plek? Als ze en masse opstappen heeft Balkie ook een probleem...
De inhoud van het integratiebeleid vind ik nou niet echt kneuterig...quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:13 schreef Denewar het volgende:
Laten ze eens op de inhoud van het beleid debatteren en niet vande kneuterigheden!!!!
Dan heb je het niet begrepen. Het gaat hier ook om het functioneren van de rechtstaat. Niet echt onbelangrijk denk ik....quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:13 schreef Denewar het volgende:
Echt ongelofelijk hoe kneuterig we zijn in dit landje!
Om een paspoort van een kamerlid, die hem uiteindelijkt toch heeft gekregen zou dit kabinet moeten vallen! Er zijn wel belangrijke discussies!!!!
Ach, het grootste gedeelte van het beleid zal D66 echt wel steunen. Ze zeggen in feite niet het vertrouwen op in de coalitie, of het kabinetsbeleid, maar in het falend optreden van een bewindspersoon. En op punten waar D66 het kabinet niet steunt (milieu, vreemdelingenbeleid) kan de steun van LPF worden opgeroepen. De LPF van nu is natuurlijk een flink andere club dan de enorme LPF die het kabinet heeft opgeblazen een paar jaar geleden.quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:06 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nou, vooruit, nog een keer dan:
Wat zijn de opties voor een minderheidskabinet?
1. Niets doen en uitzingen? Dan leggen ze dus het landsbestuur voor maanden plat. Dat zal ze niet in dank afgenomen worden door de kiezer.
2. Zoeken naar een gedoogpartner? Kan, de volgende opties:
a. LPF? Bouwen op een partij waar juist het vorige kabinet op sneuvelde en welke momenteel compleet is uitgekost door de Nederlandse bevolking (0 zetels in alle peilingen, al maanden lang.)
b. D66? Dan is hun geloofwaardigheid helemaal weg. Je laat een coalitie niet eerst vallen om hem daarna te steunen.
Al met al lijkt me een minderheidskabinet geen optie, zeker niet aangezien de oppositie bloed ruikt en om elke scheet een motie zal indienen.
De enige manier om de coalitie te redden, lijkt me als Verdonk zelf opstapt. Dan kan de VVD zeggen: "We stonden pal achter haar, maar ze wilde zelf" en krijgt D66 z'n zin en kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Vraag me alleen af of Iron Lady Verdonk zover kan buigen..
Eh...is er ook maar iemand te vinden die dat wel als een probleem ziet? Dat mag toch rustig de meest onzinnige ministers post in de Nederlandse historie genoemd worden.quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hmm da's waar inderdaad. Al zullen CDA en VVD het niet een al te groot probleem vinden dat de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing verdwijnt...
Het gaat inderdaad niet om het paspoort zelf maar om de handelswijze van de minister. En dat is toch wel erg belangrijk!quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan heb je het niet begrepen. Het gaat hier ook om het functioneren van de rechtstaat. Niet echt onbelangrijk denk ik....
En krijgt iedereen bij een "paspoortbehandeling" zo'n voorkeursbehandeling. Want het arrest van de hoge raad is echt duidelijk. Ook de geboortedatum moet namelijk kloppen..quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:25 schreef moussie het volgende:
plus een botte-bijl vreemdelingenbeleid waar blijkbaar pas beweging in komt als het om een collega gaat
D66 gaat echt geen steun meer geven aan een coalitie die liever een coalitiepartner ziet vertrekken dan een minister die gefaald heeft.quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:16 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach, het grootste gedeelte van het beleid zal D66 echt wel steunen. Ze zeggen in feite niet het vertrouwen op in de coalitie, of het kabinetsbeleid, maar in het falend optreden van een bewindspersoon. En op punten waar D66 het kabinet niet steunt (milieu, vreemdelingenbeleid) kan de steun van LPF worden opgeroepen. De LPF van nu is natuurlijk een flink andere club dan de enorme LPF die het kabinet heeft opgeblazen een paar jaar geleden.
De meest pijnlijke maatregelen zijn toch al door de kamer heen geloosd tenslotte. Verdonk weg lijkt me dan weer het ultieme nachtmerrie-scenario voor de VVD, met Marco Pastors die constant in de nek aan het blazen is, en nu al helemaal z'n kansen zal ruiken.
het vertrouwen is niet opgezegd. 64 leden was voor, dus een meerderheid tegen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 11:36 schreef MrTorture het volgende:
Het vertrouwen in Verdonk is opgezegd. En toch zou het me niets verbazen als het met een "foei en niet meer doen" eindigt.. Wat is onze politiek toch een heerlijk toegankelijke soap.![]()
quote:'Motie zal geen politieke gevolgen hebben'
HILVERSUM (ANP) - De door regeringspartij D66 gesteunde motie van afkeuring tegen minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) zal verder geen politieke gevolgen hebben omdat de meerderheid van de Tweede Kamer nog steeds achter de minister staat.
Dit voorspelde oud-senator en oud-hoogleraar staatsrecht Jan Vis (D66) donderdag in het Radio 1 Journaal. Vis zei wel dat het ,,heel zeldzaam'' is dat een regeringspartij een dergelijke motie tegen een minister steunt. Maar volgens hem hoeft dat verder geen gevolgen te hebben omdat het in dit geval gaat om een minister van een andere regeringspartij. Verdonk zit namens de VVD in het kabinet.
Ook voor de samenwerking tussen Verdonk en de twee D66-ministers in het kabinet-Balkenende ziet Vis geen problemen. Hij wees er in dat verband op dat de beleidsterreinen van de betreffende bewindslieden - Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) en Alexander Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties) - weinig raakvlakken hebben met dat van Verdonk.
De motie werd donderdagochtend na een marathondebat ingediend door GroenLinks. Behalve van D66 kreeg de motie ook steun van PvdA, SP en ChristenUnie, onvoldoende voor een meerderheid. De uitslag van de stemming was: 64 Kamerleden voor en 79 tegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |