Inderdaad, als alles zo mooi geregisseerd werd tot een uiteindelijke sisser, had Lousewies niet 'óf óf' gezegd.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat kan al niet meer, het moet wel op iets uitlopen nu. Of het kabinet valt of het is exit D66
Neequote:Op donderdag 29 juni 2006 08:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Hoeven we ze volgend jaar ook geen dag naar voren te halen![]()
Nee, dan wordt het een thee-kransje bij Bea en worden de komende maanden een beetje lamgelegd tot de verkiezingen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:26 schreef SPK het volgende:
Ik denk dat het kabinet wel gaat vallen,aangezien balkenende en zalm er ook bij betrokken zijn.
Je kan niet alleen een minister wegsturen dan lijkt me
Nee, ze schoppen D66 eruit en gaan of door als minderheidskabinet (te link, denk ik) of ze halen de LPF erin voor die paar maanden die er nog resten. En die willen dat wel. Kunnen ze nog een paar Kamerleden (die na de volgende verkiezingen werkloos zijn) van een wachtgeldje voorzien.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:26 schreef SPK het volgende:
Ik denk dat het kabinet wel gaat vallen,aangezien balkenende en zalm er ook bij betrokken zijn.
Je kan niet alleen een minister wegsturen dan lijkt me
Ze zouden zich echt zwaar belachelijk maken als ze de lpf erbij gaan halen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ze schoppen D66 eruit en gaan of door als minderheidskabinet (te link, denk ik) of ze halen de LPF erin voor die paar maanden die er nog resten. En die willen dat wel. Kunnen ze nog een paar Kamerleden (die na de volgende verkiezingen werkloos zijn) van een wachtgeldje voorzien.
Ja wat is het nou? Complot of geen complot?quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ze schoppen D66 eruit en gaan of door als minderheidskabinet (te link, denk ik) of ze halen de LPF erin voor die paar maanden die er nog resten. En die willen dat wel. Kunnen ze nog een paar Kamerleden (die na de volgende verkiezingen werkloos zijn) van een wachtgeldje voorzien.
Lekker geloofwaardig richting kiezer om de LPF erbij te halen voor een spek en bonen kabinet. Een LPF waarop het vorige kabinet is stukgelopen. Een LPF die door heel Nederland is uitgekotst (lees: 0 zetels in elke peiling die je maar kan verzinnen). Denk dat het de VVD en het CDA zetels zal kosten als ze de komende maanden met de LPF vol willen maken.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Motie van wantrouwen heeft consequenties als deze wordt aangenomen, niet enkel als de oppositie deze wekelijks afvuurt op een minister.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
In de politiek en zeker in deze coalitie kan alles. Moties van wantrouwen aan je broek krijgen zonder consequenties te nemen, de laagste peilingen ooit in de geschiedenis hebben, zonder je beleid te veranderen, salarisstops voor de bevolking maar jezelf wel 30% meer toebedelen, meedoen aan imperialistische veroveringsoorlogen van andere landen om je er in te likken... Kan allemaal, hoor. Dus even een motietje omverlullen moet geen probleem zijn.
Ze kunnen het eigenlijk niet winnen, he? Nu verkiezingen is exit CDA/VVD, doorgaan met D66 is ongeloofwaardigheid ten top, D66 eruit, LPF erin is ook niet slim, D66 eruit, SGP erin, misschien?quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:31 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Lekker geloofwaardig richting kiezer om de LPF erbij te halen voor een spek en bonen kabinet. Een LPF waarop het vorige kabinet is stukgelopen. Een LPF die door heel Nederland is uitgekotst (lees: 0 zetels in elke peiling die je maar kan verzinnen). Denk dat het de VVD en het CDA zetels zal kosten als ze de komende maanden met de LPF vol willen maken.
Als de oppositie er 3 op een minister meent te moeten afvuren (toch wel het zwaarste wapen wat de Kamer heeft), lijkt het me toch dat je als minister en als kabinet eens op je hoofd moet gaan krabben over je functioneren.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:32 schreef knnth het volgende:
[..]
Motie van wantrouwen heeft consequenties als deze wordt aangenomen, niet enkel als de oppositie deze wekelijks afvuurt op een minister.
Tussentijdse peilingen zijn lang niet altijd slecht. En dan nog: Als je als kabinet de slechtste tussentijdse peilingen in de parlementaire geschiedenis om je oren krijgt (en dat niet eventjes, maar structureel zo'n 2 jaar lang), lijkt me dat je als kabinet toch eens moet gaan nadenken of je wel bezig bent het belang van je bevolking te dienen.quote:Tussentijdse peilingen zijn vrijwel zonder uitzondering slecht. Geheel voorspelbaar zijn deze weer aan het bijtrekken.
Ja, en? Je geeft midden in een recessie jezelf alvast vooruitzicht op een hoger salaris, terwijl aan alle kanten je bevolking moet inleveren en de armoede toeneemt. Dan heb je het toch niet helemaal begrepen, hoor.quote:Die 30% salarisverhoging is niet waar. Het gaat (evt) pas gelden bij de volgende regering.
quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:34 schreef Autodidact het volgende:
LV strooit nogal met complottheorieën inderdaad.
Tuurlijk kan dat. Niemand zegt dat dat niet kan. Het gaat hier over hoe het dan nu verder gaat. Best mogelijk dat D66 balen tabak heeft van Verdonk. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit verregaande consequenties gaat hebben.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:39 schreef Autodidact het volgende:
Het kán natuurlijk niet gewoon zijn dat D66 het vertrouwen in Verdonk heeft opgezegd omdat Verdonk keer op keer spelletjes zit te spelen met de Kamer...nee...complot! Zakkenvullers!
Ik zou gokken op een minderheidskabinet. Ligt goed in het land: niet zwichten voor gemiereneuk & Verdonk behouden.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze kunnen het eigenlijk niet winnen, he? Nu verkiezingen is exit CDA/VVD, doorgaan met D66 is ongeloofwaardigheid ten top, D66 eruit, LPF erin is ook niet slim, D66 eruit, SGP erin, misschien?
Ik zou de LPF niet zo veel macht geven...quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:42 schreef Reya het volgende:
Minderheidskabinet zit er zeker in, vooral omdat vrijwel alle grote dossiers van het kabinet al zijn afgerond. Het is nu vooral nog wat kleine zaken regelen en proberen de vruchten te plukken van de economische groei; daar heb je niet een enorm stevige basis voor nodig.
Met de SGP komen ze op 74 zetels (CDA 44, VVD 28, SGP 2), dus dat gaat ze ook niet redden.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze kunnen het eigenlijk niet winnen, he? Nu verkiezingen is exit CDA/VVD, doorgaan met D66 is ongeloofwaardigheid ten top, D66 eruit, LPF erin is ook niet slim, D66 eruit, SGP erin, misschien?
Regeren met een minderheidskabinet wordt lastig. Je loopt immers altijd het risico dat de tweede kamer je voorstellen van tafel veegt en aangezien de oppositie nu bloed ruikt....quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zou gokken op een minderheidskabinet. Ligt goed in het land: niet zwichten voor gemiereneuk & Verdonk behouden.
En past helemaal in deze tijd - het gaat niet om fatsoen, of om verantwoordelijkheid, het gaat om objectieve cijfertjes en heldere regels. De cijfertjes zijn de stemmen in de Tweede Kamer en de regeltjes zijn dat er geen meerderheid is om de regering (of zelfs maar Verdonk) af te keuren.
Zolang het kabinet niet naar huis gestuurd is door de meerderheid wordt het dus gesteund. Dat is leunen op de LPF natuurlijk, maar wie maalt daarom. Zolang je die niet formeel opneemt in het kabinet gaat het gewoon om meerderheid in de Tweede Kamer en dat is democratie.
Veel te link. De oppositie ruikt bloed, ziet de peilingen veranderen en zal elke scheet aangrijpen voor een motie van wantrouwen. Er ligt nog het e.e.a. over Donner (afluisteren journalisten, Schipholbrand, TBS), dus munitie hebben ze genoeg.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:42 schreef Reya het volgende:
Minderheidskabinet zit er zeker in, vooral omdat vrijwel alle grote dossiers van het kabinet al zijn afgerond. Het is nu vooral nog wat kleine zaken regelen en proberen de vruchten te plukken van de economische groei; daar heb je niet een enorm stevige basis voor nodig.
Vallen kan altijd nog. Bovendien zou een minderheidskabinet niet alleen leunen op de steun van de LPF, maar ook op D66.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:44 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zou de LPF niet zo veel macht geven...
quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Zoals SCH al zei, D66 kan prima uit het kabinet stappen en toch het kabinet blijven steunen. Het is zelfs zo'n typische D66 constructie dat het me bijna waarschijnlijk lijkt.
Dat klinkt als politieke zelfmoord voor D66. Hoe geloofwaardig ben je nog als je uit een coalitie stapt, maar die vervolgens wel blijft steunen?quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Vallen kan altijd nog. Bovendien zou een minderheidskabinet niet alleen leunen op de steun van de LPF, maar ook op D66.
Zoals SCH al zei, D66 kan prima uit het kabinet stappen en toch het kabinet blijven steunen. Het is zelfs zo'n typische D66 constructie dat het me bijna waarschijnlijk lijkt.
De D66 ministers kunnen zelfs in het kabinet blijven zitten denk ik. Puur formeel. Klopt dat?
Maar het kabinet heeft de grote dossiers afgerond. Kortom - ze kunnen prima zonder voorstellen in te dienen lekker gaan uitbuiken. Een soort demissionair en zich verschuilen achter het niet helemaal kunnen afronden van losse eindjes (komt ze goed uit) dankzij D66. Voor CDA en VVD lijkt het me win - win. Ze kunnen vanalles claimen nog te hebben willen doen in dit laatste jaar zonder dat ze het waar hoeven te maken. Ondertussen kunnen ze lekker naar de verkiezingen toewerken.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:46 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Regeren met een minderheidskabinet wordt lastig. Je loopt immers altijd het risico dat de tweede kamer je voorstellen van tafel veegt en aangezien de oppositie nu bloed ruikt....![]()
D66 kan niet meer terug.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat. Niemand zegt dat dat niet kan. Het gaat hier over hoe het dan nu verder gaat. Best mogelijk dat D66 balen tabak heeft van Verdonk. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit verregaande consequenties gaat hebben.
Juist omdat ze 'm veel eerder hadden moeten nemen vind ik het nu mosterd na de maaltijd. Het vermindert mijn lust op ze te stemmen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:51 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat klinkt als politieke zelfmoord voor D66. Hoe geloofwaardig ben je nog als je uit een coalitie stapt, maar die vervolgens wel blijft steunen?![]()
Niet dat D66 nou nog erg geloofwaardig was, maar ik vind dit een moedige stap die ze al veel eerder hadden moeten nemen. Ik zou bijna op ze gaan stemmen.
Al met al is het ongeveer even beschamend. De hele rel hoor, te beginnen zo'n 6 weken terug. Best vergelijkbaar met het WK ja. Geen spoor van zelfkritiek, walgelijk gebrek aan zelfbeheersing, sportiviteit en fatsoen en een huiveringwekkende uitleg van 'regels'.quote:Dit kan nog leuker worden dan het winnen van een WK![]()
Dat hoeft niet perse - ze kunnen zich dan toch beroepen op deze beslissing en zullen toch sowieso het kabinetsbeleid van de afgelopen jaren moeten verdedigen, of ze er nu uitstappen of neit.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Dan gooit D66 zijn eigen glazen in en blijft er in de volgende verkiezingen echt niks van ze over.
Haal dat rode waas eens voor je ogen weg, joh..quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:03 schreef Disorder het volgende:
Als het nu nog niet duidelijk is dat mensen als Halsema en Bos er alleen maar zitten om Verdonk af te schieten dan weet ik het ook niet meer.
We hebben geen info aan Congo gegeven...Oh jawel, maar niet zoals jullie bedoelen...Oh toch wel, nou dan spijt het ons...HA heeft niets te vrezen.....HA raakt haar paspoort kwijt....HA moet dit tekenen...Oh nee, het mag... HA houdt paspoort.quote:Granted, Verdonk heeft fouten gemaakt, maar is nog altijd rechtlijniger dan menig ander politicus.
Wetsvoorstellen kunnen ook uit de Kamer zelf komen, verder maak je jezelf erg ongeloofwaardig alleen maar te blijven zitten in de hoop beter klaar te zijn voor de verkiezingen. Je zit daar om het land te regeren, niet om campagne te voeren.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar het kabinet heeft de grote dossiers afgerond. Kortom - ze kunnen prima zonder voorstellen in te dienen lekker gaan uitbuiken. Een soort demissionair en zich verschuilen achter het niet helemaal kunnen afronden van losse eindjes (komt ze goed uit) dankzij D66. Voor CDA en VVD lijkt het me win - win. Ze kunnen vanalles claimen nog te hebben willen doen in dit laatste jaar zonder dat ze het waar hoeven te maken. Ondertussen kunnen ze lekker naar de verkiezingen toewerken.
Denk dus dat dat electoraal een slechte keuze zou zijn.quote:En de oppositie, daar trekken ze zich gewoon niets van aan. Zolang het geen meerderheid is kan je het schouderophalend naast je neerleggen. Als ze dat nu doen door in te zetten op een minderheidskabinet dan is het geen probleem om dat daarna vol te houden.
Ik wacht ook gespannen af, met een gekoelde fles champagne in de buurtquote:Maar er zijn allerlei andere uitkomsten evengoed mogelijk, vanmiddag. Gewoon vallen, of Verdonk laten vallen (en wat doet de VVD dan?). Ben benieuwd.
De regering kan initiatiefswetsvoorstellen uit de Kamer simpelweg negeren. De Kamer kan het nooit buiten de regering om regelenquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:09 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Wetsvoorstellen kunnen ook uit de Kamer zelf komen, verder maak je jezelf erg ongeloofwaardig alleen maar te blijven zitten in de hoop beter klaar te zijn voor de verkiezingen. Je zit daar om het land te regeren, niet om campagne te voeren.
Nou Rita schiet zichzelf wel af hoorquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:03 schreef Disorder het volgende:
Als het nu nog niet duidelijk is dat mensen als Halsema en Bos er alleen maar zitten om Verdonk af te schieten dan weet ik het ook niet meer. Granted, Verdonk heeft fouten gemaakt, maar is nog altijd rechtlijniger dan menig ander politicus.
Het zijn een stelletje huichelaars bij elkaar. Bah.
Het hele probleem met RV is dat rechtlijnigheid een doel bij haar is. Zij zou zich nog een verkeersongeluk inrijden omdat ze voorrang had.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:03 schreef Disorder het volgende:
Als het nu nog niet duidelijk is dat mensen als Halsema en Bos er alleen maar zitten om Verdonk af te schieten dan weet ik het ook niet meer. Granted, Verdonk heeft fouten gemaakt, maar is nog altijd rechtlijniger dan menig ander politicus.
Die rechtlijnigheid is juist het probleem.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:05 schreef Disorder het volgende:
Maar nog altijd rechtlijniger dan de rest.
Je hebt het truukje trouwens aardig afgekeken van je voorbeelden.
Het integratiebeleid is nog een groot dossier dat nog steeds niet is afgerond, en daarnaast zorgen de 'afgeronde' dossiers (WAO, zorg) de komende tijd nog wel voor penibele situaties.quote:Op donderdag 29 juni 2006 08:42 schreef Reya het volgende:
Het integratiebeleid wordt inderdaad wel een heet hangijzer, alhoewel met steun van de LPF het waarschijnlijk wel door de SG geloodst kan worden. Voor de rest kan het kabinet de situatie natuurlijk wijten aan het gedrag van D66. De vraag is of de kiezer dat accepteert, maar zolang de economie groeit hoeft dat niet eens een directe zorg te zijnquote:Op donderdag 29 juni 2006 09:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het integratiebeleid is nog een groot dossier dat nog steeds niet is afgerond, en daarnaast zorgen de 'afgeronde' dossiers (WAO, zorg) de komende tijd nog wel voor penibele situaties.
Hoewel het een reeele optie is, blijft een minderheidskabinet sowieso ontzettend zwak. Het geroep om verkiezingen zal alleen maar toenemen, en terecht. Het geeft onzekerheid en nog meer het gevoel dat dit kaninet uit alle macht de confrontatie met de kiezer niet aandurft. De basis van dit kabinet ligt in de afkeer tegen de oppositieleider, dat is een ongelooflijk zwakke mentaliteit die ongetwijfeld door de kiezer wordt afgestraft.
Alle wetsvoorstellen uit de kamer negeren en zelf ook niets meer doen, maak je je ook niet echt geloofwaardig mee, he?quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:11 schreef Reya het volgende:
De regering kan initiatiefswetsvoorstellen uit de Kamer simpelweg negeren. De Kamer kan het nooit buiten de regering om regelen![]()
Gezien de uitspraken van D66 lijkt me dat onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:37 schreef no1uknow het volgende:
Kicke!
Maar ik heb toch zo toch het voorgevoel dat dit af gaat lopen met een sisser.
Dat maakt toch helemaal niet uit, Vhiper.quote:Op donderdag 29 juni 2006 09:33 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Alle wetsvoorstellen uit de kamer negeren en zelf ook niets meer doen, maak je je ook niet echt geloofwaardig mee, he?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |