abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:14:19 #1
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39282059
Klets hier over je tuin, post foto's, vraag tips en trucs, kortom: Alles wat met flora te maken heeft

Laatste paar posts:
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 08:40 schreef Uhmmie het volgende:
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:16 schreef Xebber het volgende:

[..]

Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:04 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

Mja punt is dat ik dus niet gesproeid heb
Tuin ligt ruim de helft van de dag in de schaduw.. dus verbranden lijkt me sterk :/
Het ziet er echter wel een beetje zo uit
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:11 schreef Xebber het volgende:
Als het tegen de 35 graden is, maakt het niet meer uit of je tuin half in de schaduw ligt. Je moet dan sowieso sproeien.

Qua sproeien heb ik een regel met mezelf. Als het een dag boven de 25/30 graden is geweest, en het gaat de komende 3 dagen niet regenen, dan sproeien op het moment dat je tuin volledig in de schaduw ligt. Bij voorkeur 's avonds, want 's nachts nemen planten het meeste vocht op. Met deze reserves komt de plant een eventuele volgende warme dag dus makkelijk door. Ik blijf dan om de dag net zo lang sproeien, totdat het weer wat minder warm word, of het gaat regenen.
Het grote bloemen en planten in eigen tuin *deel 6* Lente!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:15:50 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39282115
Nieuwe planten hebben die nu sowieso veel water nodig, want ik hoorde pas dat als het niet regent je je nieuwe planten 's ochtends en 's avonds moet wateren.
Ik geef sowieso als het niet regent en en het warmer is dan 25 graden al extra water.

Wij gaan trouwens binnenkort een klein vijvertje aanleggen in de tuin. Ik ben bij een speciaalzaak geweest in Zeeland en ze hadden enorm mooie planten. Ik ben alleen vergeten waar het nou precies lag, het heette in ieder geval "Het groene kikkertje" voor als mensen interesse hebben.
pi_39282117
Ik heb mijn eerste tomaatje in mijn zelf gezaaide tomatenplant
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:21:00 #4
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39282300
@Silmarwen

Als je bedoelt dat je nieuwe planten gaat planten terwijl het 25 graden is buiten, kan je dat het beste 's avonds doen als het wat koeler is. Haal de plant uit de pot, dompel hem onder in een emmer water, zodat ie goed nat is, en sproei daarna je tuin. Nieuwe planten hebben sowieso veel water nodig, omdat ze nog moeten wortelen. Wees ook weer niet te guitig met water, want te veel is ook weer niet goed. Dan kunnen de wortels gaan rotten, en kan de plant sterven, of de bloei kan nog lang op zich laten wachten, omdat de plant eerst moet 'herstellen'.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39282689
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:15 schreef Silmarwen het volgende:
Wij gaan trouwens binnenkort een klein vijvertje aanleggen in de tuin. Ik ben bij een speciaalzaak geweest in Zeeland en ze hadden enorm mooie planten. Ik ben alleen vergeten waar het nou precies lag, het heette in ieder geval "Het groene kikkertje" voor als mensen interesse hebben.
Dreischor, op Schouwen-Duiveland
Zie ook: http://www.hetgroenekikkertje.nl/

[ Bericht 8% gewijzigd door Piles op 27-06-2006 13:51:34 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:39:35 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39283003
Okay, bedankt voor de tip!

Dreischot was het inderdaad. Mooie "winkel" hoor.

En ik heb vandaag de eerste drie aarbeitjes uit de tuin gegeten. Lekker he eigen geteelde groenten en fruit.
pi_39286331
TerugVindPlaatje


Aardbeitjes uit eigen tuin is lekker én onbespoten
pi_39288860
Ik krijg misschien verse aardbeitjes voor mn verjaardag \o/
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39293431
Ik heb mijn eerste framboos gegeten uit de tuin. Ook erg lekker.

Ik baal alleen dat het onkruid het beter doet dan de nieuwe planten. Ook heb ik blijk baar de planten niet goed gestut, want het een en ander is omgewaaid.

Ik vegeet ook elke keer foto's te maken vd moestuin, maar dat komt echt nog wel een keer.
pi_39294991
De campanula lactiflora heeft wat bloemen, is ook erg hoog geworden, en niet goed gestut dus die ligt ook half over het pad
Ik vind het wel wat wilds hebben :

pi_39297836
Yesss, er staat 'zomer' in de tt, tijd voor mooi weer dus

Hier in Zeeland geven wij de tuin nooit water, ook het gras niet. Het is nergens voor nodig omdat de grond hier zoveel water opneemt. Als het echt 5 dagen 30 graden is beginnen de Hortensia's overdag wat slapjes te hangen, maar in de avond is dat ook weer bij getrokken.

Wij hebben al bijna geen aardbeien meer, zo hard is het gegaan de afgelopen tijd. We hebben wel ontzettend veel aardbeien gehad, niet aan te eten zomaar. Uiteraard is er zelf sap en jam van gemaakt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39365610
Wij willen zaterdag een aantal nieuwe planten voor in de voortuin kopen. Echter in de zomer staat de hele dag de zon aan die kant.
Wil sowieso graag wat lavendel erin, maar heeft er verder iemand suggesties voor mooie planten die goed tegen de zon kunnen.
Graag ook een beetje met kleur, want er staat nu alleen maar groen in en dat is toch een beetje saai..

Hoor het graag!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39367282
het is lastiger planten te vinden die volledig in de schaduw staan, dan planten die hele dagen in de volle zon moeten staan.

ikzelf zou voor wat mediterane beplanting kiezen, kan goed tegen de zon, en er staat al lavendel in...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39491515
Foto's van vanmiddag :

De lathyruszaadjes leveren inmiddels dit mooie plaatje op (stoeltje bij de voordeur) :


(het zand eronder moet ik nog wat op verzinnen )

Het kweekstukkie opgeknapt :
Het was in het vorige topic nog zo :


Vandaag even netjes ingericht met een nieuwe vlinderstruik, de kuiflavendel uit de pot erin, de lathyrus en winde opgebonden en de hortensia's verplaatst naar een ander stuk tuin.
Tegen de slakken en onkruid heb ik cacao doppen gestrooid (uitprobeersel) .


pi_39499470
Wordt die vlinderstruik niet erg groot op zo'n klein stukje? Hier is ie behoorlijk groot, terwijl we hem elk voorjaar helemaal terugsnoeien.
Die cacaodoppen ben ik wel benieuwd naar of ze werken. Schijnen ook goed tegen katten te zijn
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:05:19 #16
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39500465
quote:
Op maandag 3 juli 2006 23:37 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]
(het zand eronder moet ik nog wat op verzinnen )
Ik moet ook nog ergens een steen van 40 bij 60 cm vinden voor de voortuin.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39501350
Hmm ik zag vandaag.. dat mijn "geliefde" zevenblad soort van witte hagelvormige "stippen" op de blaadjes heeft.
En dat het er bovendien ook nog dood van gaat....

Alleen geen flauw idee wat het is.. verder heeft niets er last van en zevenblad dat uit zichzelf dood gaat? dat heb ik echt nog nooit gezien
(uberhaupt.. zevenblad dat dood gaat is nogal zeldzaam volgens mij)
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39503257
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 10:30 schreef Piles het volgende:
Wordt die vlinderstruik niet erg groot op zo'n klein stukje? Hier is ie behoorlijk groot, terwijl we hem elk voorjaar helemaal terugsnoeien.
Die cacaodoppen ben ik wel benieuwd naar of ze werken. Schijnen ook goed tegen katten te zijn
Ja, dat staat ook op de zak Onkruidwerend, slakwerend en katten vinden het ook niet fijn om erop te lopen.
Die vlinderstruik mag flink uitgroeien, dan verzet ik hem gewoon als ie me té groot word.
Hier in het dorp is een mooi pad, met heel veel vlinderstruiken en die snoeien ze elk jaar echt helemaal terug tot kleine stukkies


Dat zevenblad uhmmie, ben je niet blij dat het een beetje dood gaat dan
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:46:06 #19
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39503427
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:39 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja, dat staat ook op de zak Onkruidwerend, slakwerend en katten vinden het ook niet fijn om erop te lopen.
Die vlinderstruik mag flink uitgroeien, dan verzet ik hem gewoon als ie me té groot word.
Hier in het dorp is een mooi pad, met heel veel vlinderstruiken en die snoeien ze elk jaar echt helemaal terug tot kleine stukkies


Dat zevenblad uhmmie, ben je niet blij dat het een beetje dood gaat dan
Ik zou als ik jou was, toch de vlinderstruik (Buddleia dus) wat meer naar links verplaatsen, anders groeien die wortels onder je terras, en dan is verplaatsen verdomd lastig. Zeker op zo'n klein stukkie grond. Je hebt dan de kans dat je te veel wortelverlies krijgt.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39503528
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:46 schreef Xebber het volgende:


Ik zou als ik jou was, toch de vlinderstruik (Buddleia dus) wat meer naar links verplaatsen, anders groeien die wortels onder je terras, en dan is verplaatsen verdomd lastig. Zeker op zo'n klein stukkie grond. Je hebt dan de kans dat je te veel wortelverlies krijgt.
Ok, dat ga ik doen als het wat minder warm is
pi_39503808
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:39 schreef Bluezz het volgende:
Dat zevenblad uhmmie, ben je niet blij dat het een beetje dood gaat dan
Ik heb er gister al bbqende een tijdje naar zitten kijken ja.
Nog niet de behoefte gevoeld om die arme plantjes te helpen
Wel nieuwsgierig wat het is tho... ziet er apart uit
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39519924
Vraagje, ik lees net in K&W dat iemand vlonders legt in zijn tuin.
Kan dat ook gewoon op gras, of moet je het gras dan helemaal verwijderen?


(Wij zijn ons knollenveld zoooo zat, het is meer onkruid en kale lelijke plekken en paardebloemen dan gras, vandaar...)
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:47:57 #23
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_39520073
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:42 schreef Bluezz het volgende:
Vraagje, ik lees net in K&W dat iemand vlonders legt in zijn tuin.
Kan dat ook gewoon op gras, of moet je het gras dan helemaal verwijderen?


(Wij zijn ons knollenveld zoooo zat, het is meer onkruid en kale lelijke plekken en paardebloemen dan gras, vandaar...)
Ik neem aan dat je dan het hout bedoeld?
Zo ja, dan hoef je niet veel te doen, maar ik zou er wel worteldoek overheen leggen zodat er tussen je hout zo min mogelijk onkruid doorkomt.
Zo heb ik het hier ook.
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_39522701
Hoi.


Wat voor bloem is dat?

Groetjes,

veldmuis
pi_39523361
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 21:47 schreef MrWes het volgende:


Ik neem aan dat je dan het hout bedoeld?
Zo ja, dan hoef je niet veel te doen, maar ik zou er wel worteldoek overheen leggen zodat er tussen je hout zo min mogelijk onkruid doorkomt.
Zo heb ik het hier ook.
Ja houten vlonders.

Ok, mss een idee om een gedeelte van het gras te bedekken
(nu nog even sparen, het zal wel niet weinig kosten )

Ik was even aan het zoeken op vlonders, en kwam dit prachtige tuintje tegen
pi_39523750
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 22:57 schreef veldmuis het volgende:
Hoi.
[afbeelding]

Wat voor bloem is dat?

Groetjes,

veldmuis
Margriet?
pi_39523792
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:19 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Margriet?
Ik ben zo achterlijk geweest om het blad niet te fotograferen, maar ik meen dat het dat niet was. Eventjes rondgooglen .
pi_39531001
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:11 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja houten vlonders.

Ok, mss een idee om een gedeelte van het gras te bedekken
(nu nog even sparen, het zal wel niet weinig kosten )

Ik was even aan het zoeken op vlonders, en kwam dit prachtige tuintje tegen
[afbeelding]
Tuintje

Wel stoer.. zou graag zo'n tuin hebben maar ik zou serieus niet weten waar ik ooit de tijd vandaan zou moeten halen
Niet alleen voor de aanleg.. maar ook onderhoud.
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39531048
Nee joh, ik ook niet.
En wat denk je van de centjes

De gezaaide stokrozen worden steeds groter trouwens
pi_39531199
Hoi veldmuis,

Volgens mij is het ook gewoon een "tuin"margriet. Ik heb ze ook op de moestuin. Je moet de dode bloemen wel snel weghalen, anders heb je je hele tuin met die bloemen. Ook zijn luizen erg dol op deze planten.
pi_39556296
Ik dnek ook dat het een margriet is!

Jullie zijn al een poosje niet ge-update m.b.t. mijn tuin. sorry...heb het druk met andere dingen.. ik ga overmorgen trouwen..en da's nog best veel werk

Over een poosje volgt hier uiteraard een verslag van de ontwikkelingen van de annanasplant en de rest van de tuin!
pi_39556926
Sorbootje, wat spannend
pi_39565348
Ja zeg dat wel! Ik heb vannacht geen oog dichtgedaan! Ik zie natuurlijk allemaal beren op de weg. Variërend van slecht weer tot een trouwjurk die me spontaan niet meer past...

't Zal allemaal wel los lopen!
pi_39659548
Oeps, al een tijd niet meer gepost.
Maar ik heb trouw alles teruggelezen..........

Gefeli Smurf! Ik hoop dat alles wat groeit en bloeit blijft boeien.
Sorbootje, hoe bevalt het leven als 'eerlijke' vrouw? Ik ben benieuwd naar Mme Ananas!

Afijn, een updatetje van de postzegel.
De tijd van het genieten is aangebroken. Mijn zaailingen bloeien als een gek (Cerinthe, Lathyrus, Petunia, Koriander etc.). Werkelijk, het verschil ten opzichte van vorig jaar is niet te geloven.

De passiebloem verovert de schutting.


De koriander wordt niet alleen door mij gewaardeerd.


Mijn bloemenkanon is dit jaar werkelijk losgebarsten.


Zelfs het huislook doet vrolijk mee met de zomerse extravaganza!


Overzichtje bij het terras:


Een nieuwe introductie is mijn eigen kleine tuinsloper. Je ziet hem denken: Juffertjes in 't Groen moeten doot!


Het slopertje heet Okki en het is best een fijne vent!



De komende weken zijn we gezellig samen onkruid aan het wieden. Onkruid moet doot!
pi_39659756
Wat gaat het goed op je postzegel Grob Echt prachtig.
En okkie, wat een scheeeeeet
pi_39660030
quote:
Op zondag 9 juli 2006 15:14 schreef Bluezz het volgende:
Wat gaat het goed op je postzegel Grob Echt prachtig.
En okkie, wat een scheeeeeet
Okki, Okki!
En het is een scheet! Details volgen in het kattenfoto topic.
Favoriete sloopobjecten in de tuin zijn de prille kamperfoelie, een jonge clematis en de Cerinthe. Gisterenmiddag zag ik dat zijn linker voorpootje dubbel zo groot was. Waarschijnlijk heeft een bij hem te pakken gehad en hij de bij. Vandaag is alles weer bijgetrokken ( ) en Okki heeft er weinig last van gehad. Toch vond hij vanochtend de bijen een stuk minder interessant.
pi_39660455
Aaahhh gestoken die Okki
Xena heeft eens een enorme neus gehad

De winde begint enorm uit de groeien, beklimt nu de schutting, net als de lathyrus
pi_39660687
quote:
Op zondag 9 juli 2006 15:40 schreef Bluezz het volgende:
Aaahhh gestoken die Okki
Xena heeft eens een enorme neus gehad

De winde begint enorm uit de groeien, beklimt nu de schutting, net als de lathyrus
Mijn winde kwakkelt nog steeds. Van de één op andere dag ineens een scheut van 5 cm, dan weer even rust.
Gelukkig geen slakkenvraat meer. De winde mag het nu zelf uitzoeken. Hij doet het, of niet, ook goed. Net een kind!
pi_39689443
Onze phloxen beginnen nu zo mooi te bloeien. Ben benieuwd hoe vol het straks is als alle knoppen open zijn. We hebben de lichtroze en donkerroze variant. En een blauw/paarsige hortensia.

Okki!







If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39693191
Wat staat er naast je hortensia, de onderste foto??

(mooie foto's)
pi_39694698
Ja goeie vraag... heb begin van het jaar aantal van die pollen gehad van m'n schoonouders omdat ze nogal groot worden. Kreeg ook het advies om ze voor de schutting te zetten zodat je ze op kunt binden. Schijnt dat ze anders op den duur helemaal naar voren gaan hangen. Er komen ook nog bloemen in de toppen.
Maar hoe het heet, sorry Bluezz, moet je het antwoord schuldig blijven. Misschien dat iemand anders hier het weet.
If gymnastics were easy, it would be called football!
  donderdag 13 juli 2006 @ 21:38:26 #42
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_39801195
Onze Calla's.
Mijn vriendin is er gek op.
Ze beginnen nu net een beetje lekker te groeien en bloeien.
Ik heb ze aan het einde van hun "poot" tijd gepoot.


Gekocht voor werkelijk een prikkie, maar ze doen het fantastisch.
Dit is nu al de 2e keer dan ze bloeien.
Volgend jaar weer Hans? (mijn bloemenman!)


Mijn vriendin en ik zijn gek op Hortensia vanwege de bouw van de plant en de kleur diversiteit.
In principe is een roze nooit helemaal hetzelfde. Ook reageren ze heel goed op onze kleigrond.
Ze zijn ons heel dankbaar en wij hen!
2e jaars hortensia

1e jaars hortensia


Een passie die van vader op de kinderen over is gegaan bij mijn vriendin.
Zowel mijn vriendin als haar zus hebben een passie voor de trompetplant.
Er wordt zodoende ook druk gestekt en gekweekt


We zijn nog in afwachting van een gele en een roze-witte die nog in bloei moeten komen (1ste jaars)
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_39896775
quote:
Op maandag 10 juli 2006 16:58 schreef Nilasha het volgende:
Ja goeie vraag... heb begin van het jaar aantal van die pollen gehad van m'n schoonouders omdat ze nogal groot worden. Kreeg ook het advies om ze voor de schutting te zetten zodat je ze op kunt binden. Schijnt dat ze anders op den duur helemaal naar voren gaan hangen. Er komen ook nog bloemen in de toppen.
Maar hoe het heet, sorry Bluezz, moet je het antwoord schuldig blijven. Misschien dat iemand anders hier het weet.
Eupatorium?
pi_39897168
Hmm mijn hortensia wordt tot mijn verbazing langzaam aan tweekleurig
Dacht dat ze altijd OF roze.. OF blauw waren.
Maar deze heeft roze EN blauwe bloemen
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39899463
quote:
Op maandag 17 juli 2006 07:14 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Eupatorium?
Ja, heb even gegoogled en zo te zien is dat 'm! Dank je wel.

Dusseh Bluezz... Eupatorium!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39903074


Leuk spul
De tuin hier wordt alsmaar leuker mooier voller etc Heerlijk!
  maandag 17 juli 2006 @ 13:24:46 #47
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39904580
Trachelium als ik mij niet vergis.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39950010
Wel leuk dat ik geslaagd ben voor mijn diploma, maar om nou 40 uur in de week in deze hitte te werken is meteen wel iets te veel van het goede

Een beetje onkruid wieden lukt nog wel, maar als je een ligusterhaag moet knippen wordt het toch redelijk warm...

ow, en ik moet meer in dit topic komen, als het minder goed weer wordt teminste
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  woensdag 19 juli 2006 @ 09:52:17 #49
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39966094
Onkruid wieden vind ik persoonlijk zwaarder dan hagen knippen hoor. Bij wieden beweeg je veel meer dan werken met een motorheggeschaar.

Ik ben nou gestopt met het werken in deze branche, maar ik heb weet ik hoeveel kilometers Taxushaag op begraafplaatsen geknipt.

En dan alleen maar knippen he. En dat zooitje Polen het tuinafval maar opruimen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39966174
Mijn paarse gladiolen hebben allemaal witte plekken

Wat kan ik daar aan doen? Er zijn er nog een aantal niet in bloei...
pi_39966401
Nou ik heb dus eergister heel stoer de heg EN de klimop gesnoeid.

8(!!) zakken tuinafval weggemikt even gisteravond
Wat een werk zeg
K**klimop
die heg was het niet.. savonds is het redelijk te doen in de tuin
Maar die klimop.. nu wel zo geknipt dat er enkel nog een halve meter over de bovenrand hangt van de schutting
Dus voorlopig kunnen we er weer even mee door
En ook een goed deel van de stronken weggehaald.. anders was het echt geen gezicht.
Schutting stond wel even te wiebelen zonder deze extra "stuttende" klimop.. maar ok
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_40000826
Ik heb nog nèt tijd om een paar fotootjes te laten zien, vor ik naar mijn werk ga..


Wild stukje


Lelies


Achtertuin


Anna
pi_40003075
Mooii Lekker vol, hoog en kleurig
Die anna ken ik niet
pi_40015273
Mijn paarse/roze lelie is ook vandaag open gegaan

En die ananasplant is toch wel een stuk leuker dan toen hij klein was, of niet?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator donderdag 20 juli 2006 @ 21:14:50 #55
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_40024523
Mijn banaan:

Mijn mini palmpje:

Plantje in mijn hanging basket:

En mijn zonnebloem die nog steeds niet uit komt:
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_40048227
Oeh, Uhmmie, klimop, mijn buurvrouw was er gek op, en het woekert maar door.
Ik heb het nog een beetje tegen de schuur aangroeien, en uit een piepklein zaadje uit een klimmengsel is een soort klimmende pompoenplant gegroeid die hele mooie grote (nu niet natuurlijk ) bloemen geeft.



Mijn lieve zelfgezaaide nemesia:



Het tomatenplantje van 15 cm is uitgegroeid tot een 'boom' van zo'n 1,5 meter, en de eerste tomaat kleurt al op:



De courgette groeit al aardig, over een week ga ik de eerste vast oogsten:



En zojuist weer wat gekocht, de andere helft staat ergens in de schaduw uit te puffen, die fotografeer ik later wel:

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_40048533
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 14:47 schreef shmoopy het volgende:
Oeh, Uhmmie, klimop, mijn buurvrouw was er gek op, en het woekert maar door.
Ik heb het nog een beetje tegen de schuur aangroeien, en uit een piepklein zaadje uit een klimmengsel is een soort klimmende pompoenplant gegroeid die hele mooie grote (nu niet natuurlijk ) bloemen geeft.

[afbeelding]

Mijn lieve zelfgezaaide nemesia:

[afbeelding]

Het tomatenplantje van 15 cm is uitgegroeid tot een 'boom' van zo'n 1,5 meter, en de eerste tomaat kleurt al op:

[afbeelding]

De courgette groeit al aardig, over een week ga ik de eerste vast oogsten:

[afbeelding]

En zojuist weer wat gekocht, de andere helft staat ergens in de schaduw uit te puffen, die fotografeer ik later wel:

[afbeelding]
Ze mag het hebben hoor!!
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_40048675
Die nemesia is leuk Shmoopy, -de uit jouw zaadjes opgekweekte - winde begint flink te klimmen. Wanneer komen daar bloemetjes in?
pi_40056803
M'n moeder had, uit dezelfde zaadjes, al af en toe een bloem, dus het kan elk moment gebeuren, ik heb ook nog niks.

Die Nemesia staat lang niet zo mooi en vol op de foto als het er in het echt uitziet, helaas.

De blauwe variant heet Nemesia KLM (I wonder why )

en de roze Nemesia Strumosa


en ik ben er helemaal verliefd op.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_40056832
En Picserver ligt eruit.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_40074385
Wij hebben sinds kort een hele rare klimplant in de tuin. Geen idee wat voor plant (de knoppen zijn paars) Wat wel erg opvalt is de vorm van de bladeren. De bladeren zijn per groepjes van 3 geordend en bestaan uit een groot blad en 2 kleintjes aan de zijkant, kijk hier maar



weet iemand wat dit is?
`either you or your head must be off, and that in about half no time! Take your choice!'
pi_40079660
Nee, geen idee...


Shmoops, een KLM bloemetje , echt leuke kleurtjes, ze doen me in de verte denken aan wilde viooltjes.
Ik wacht (on-)geduldig op de windebloemetjes En de lathyrus is leuk, witte en rode bloemetjes

[ Bericht 14% gewijzigd door Blues op 22-07-2006 17:12:29 ]
pi_40100861
Heb je misschien een grotere foto van die klimplant ALICENOR? Zo op het eerste gezicht denk ik dat het een clematis is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 30 juli 2006 @ 21:09:58 #64
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_40333034
Aan de nerven van het blad te zien is het zeker geen Clematis

Gisteren mijn tuin nog gedaan. Lekker zacht grondje van gemaakt en nou is het een grote baggerzooi
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_40339035
Mijn winde doet nog geen ruk.
Vorig jaar zat ie vol met bloemen, dit jaar nog niet eentje.
Duidelijk dus dat de zaadjes uit de sterke planten van vorig jaar geen garantie op herhaling zijn.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_40351580
Jouw/mijn winde krijgt heul veul blaadjes, sommige heel groot, hij kringelt mooi tussen de planken van de schutting (naar de buren als ik niet uitkijk ) maar nog geen blommen nee...

Rest doet het leuk

Behalve het gras/knollenveld, het is nu niet alleen vol met paardebloemen, ander onkruid, maar het gras wat er nog tussen zat is behoorlijk bruin geworden. Ik heb toch zo'n zin om er doek overheen te spannen en vlonders erop te gooien
Maar daar hebben we nou net geen poen voor
pi_40719394


Vanmiddag
Nieuwe hibiscus

Verder zie je de winde haar best doen, lathyrus bovenop het muurtje, en naast de winde.
Kuiflavendel, uitgebloeid, vlinderstruikje, 2 vaste planten waar steeds leuke snijbloemen uitkomen (naam anyone?)
en een klein zwart sprietje rechts (bijna onzichtbaar) die bloeit, piepkleine roze staafjes met bloemetjes...

En dan te bedenken dat het zo was eerder dit jaar :
pi_40773786
Okee, het gaat niet exact om bloemen en planten maar ik wil toch wel even mijn mooie tuintje laten zien hier. Ik heb hier ooit al eens gepost en toen vroeg ik hoe je een volledig verwaarloosde schaduwtuin (we zitten namelijk onder de hoge bomen van de villawijk achter ons) voor zo weinig mogelijk geld een beetje kon opfleuren. (studentenhuis )

Dit was het eerst, nadat we de hele tuin van een dikke koek bladeren van ongeveer 3 jaar oud en 20 cm hoog hadden ontdaan:



We hebben een schutting gebouwd (gratis, van afgedankte palen van buurhuizen waar een stichting schuttingen heeft neergezet) en grind gelegd (voor slechts 100 euro voor 500 kg), en met wat potten en plantjes gratis van mijn moeder is het toch een leuke studenten-budget tuintje geworden waar ik stiekem toch wel heel erg trots op ben! Het grind leggen was trouwens wel een crime, want eerst moest er ongeveer 4 cm grond afgegraven worden. Dat lijkt niet veel, maar wel als je grond vol wortels van omliggende bomen/dode coniferen en klimop zit. Vervolgens moest de 500 kilo grind die bij de voordeur stond door middel van emmers en een oud winkelwagentje naar achter worden gereden.. dus al met al hebben we behoorlijk spierpijn nu





We hebben zelfs nog tuinstoelen gekregen van de oma van m'n vriend en een tafeltje van zijn moeder, dus laat die nazomer maar komen !

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2006 20:05:50 ]
pi_40776532
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 20:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Vervolgens moest de 500 kilo grind die bij de voordeur stond door middel van emmers en een oud winkelwagentje naar achter worden gereden.. dus al met al hebben we behoorlijk spierpijn nu
haha geweldig! Wat mensen wel niet over hebben om een mooie tuin te krijgen

Leuke foto's en een nog leuker resultaat Razztwizzle, ik hoop ook op een hele mooie nazomer
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 13 augustus 2006 @ 22:25:05 #70
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_40779255
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 20:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Okee, het gaat niet exact om bloemen en planten maar ik wil toch wel even mijn mooie tuintje laten zien hier. Ik heb hier ooit al eens gepost en toen vroeg ik hoe je een volledig verwaarloosde schaduwtuin (we zitten namelijk onder de hoge bomen van de villawijk achter ons) voor zo weinig mogelijk geld een beetje kon opfleuren. (studentenhuis )

Dit was het eerst, nadat we de hele tuin van een dikke koek bladeren van ongeveer 3 jaar oud en 20 cm hoog hadden ontdaan:

[afbeelding]

We hebben een schutting gebouwd (gratis, van afgedankte palen van buurhuizen waar een stichting schuttingen heeft neergezet) en grind gelegd (voor slechts 100 euro voor 500 kg), en met wat potten en plantjes gratis van mijn moeder is het toch een leuke studenten-budget tuintje geworden waar ik stiekem toch wel heel erg trots op ben! Het grind leggen was trouwens wel een crime, want eerst moest er ongeveer 4 cm grond afgegraven worden. Dat lijkt niet veel, maar wel als je grond vol wortels van omliggende bomen/dode coniferen en klimop zit. Vervolgens moest de 500 kilo grind die bij de voordeur stond door middel van emmers en een oud winkelwagentje naar achter worden gereden.. dus al met al hebben we behoorlijk spierpijn nu

[afbeelding]

[afbeelding]

We hebben zelfs nog tuinstoelen gekregen van de oma van m'n vriend en een tafeltje van zijn moeder, dus laat die nazomer maar komen !
leuk geworden zeg, echt wel iets om trots op te zijn hoor.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_40820701
Een paar fotootjes van toen het nog warm was...


Roos en Echinacea purpurea


Nog een roos


O.a. Canna en winde (Die het overigens zo goed doet dat je de boom waar hij in klimt niet eens meer kunt zien.)


O.a. scabiosa


Echinacea purpurea 'Alba'
pi_41031457
Mooiiiiii die Winde (en de rest natuurlijk ook ! )
Er zitten bij mij eindelijk knopjes in.... hopelijk gaat het nog lukken dit jaar om een paar bloemetjes te zien!
pi_41041387
Ik krijg rode kruisjes, Sorbootje, jammer.

Inmiddels al 5 courgettes geoogst, en als je denkt: och, morgen is ie groot genoeg, dan is ie de volgende dag dus 2x zo groot!
Dankbare plant dus, volgend jaar neem ik er zeker weer eentje.

En mijn prachtig woekerende kalebasklimwurgplant heeft al 3 mooie kalebasjes opgeleverd, er hangen er zeker nog 5 aan die bijna goed zijn om te plukken.
Zodra het weer het toelaat zal ik wat fotootjes maken.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_41453939
Herfst in de tuin
In het lelijke achterste stuk tuin, wat moet ik daar toch mee beginnen?
Een kennis noemde al bamboe of zo





Net even de stoelen opgeruimd en het houten tuinset onder het balkon gezet, geveegd en wat gekortwiekt... zouden we dit jaar nog 1 keertje kunnen genieten en buiten zitten? Het lijkt nu wel herfst met die storm en rommel...
pi_41454382
Heb je nu al paddestoelen?? Tis nog 'zomer'..

Wat een ijverigheid trouwens met dit weer de tuin in!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_41455497
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:38 schreef MrWes het volgende:
Zowel mijn vriendin als haar zus hebben een passie voor de trompetplant.
Er wordt zodoende ook druk gestekt en gekweekt
[afbeelding]

We zijn nog in afwachting van een gele en een roze-witte die nog in bloei moeten komen (1ste jaars)
Brugmansia Arborea.
Leuk voor de psychonauten; de alkaloides uit deze plant (scopalomine, hyoscamine etc) behoren tot de oudste entheogene middelen gebruikt door de mensheid.
Het consumeren hiervan is potentieel gevaarlijk, kan zelfs dodelijk zijn.

Niet-witte planten zijn best zeldzaam, alleen stekken garanderen dat het nieuwe plantje dezelfde kleur heeft als de moederplant.
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41457416
Heb wel is van een Fransman gehoord dat als je een blad van een Brugmansia rookt, dat je dan 24 uur slaapt (ja, je wordt wel weer wakker )

Voor de rest is het echt rotweer! Heb het gevoel alsof we al een maand herfst achter de rug hebben
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 3 september 2006 @ 19:13:17 #78
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_41458113
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:50 schreef Veersesmurf het volgende:
Voor de rest is het echt rotweer! Heb het gevoel alsof we al een maand herfst achter de rug hebben
Inderdaad. Wil al weken mijn achtertuin doen, maar het is gewoon hopeloos. De grond is veel te nat om in de tuin te gaan wroeten

Maar ben de komende tijd toch nog wel even zoet met het bestraten van de tuin van mijn broer met waaltjes

En mijn vader is zijn hele tuin ook al aan het omgooien. Word morgen door een hovenier begonnen met het bestraten en het maken van de bloembakken
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_41485882
de winde bloeit

fotootjes opgedragen aan Shmoopy, de leverancier van de zaadjes





En ik heb een oplossing voor het lelijke stuk achterin :
Bamboe
Nou zie ik op diverse sites dat je goed moet kijken of je niet die onder de grond doorwoekerende soorten koopt. En ik las ook iets over een wortelbegrenzer? Wat is dat
pi_41490381
Nooit van gehoord, maar zal wel niet werken

Ik ken verhalen van bamboe's die door betonnen bakken heen groeien na verloop van tijd. Met worteldoek / dik vijverfolie kom je dan zoiezo nergens

Laat je goed voorlichten, want als je eenmaal de verkeerde hebt gehad, ben je er voor het leven van genezen


Bamboe's zijn overigens wel mooi
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41492051
quote:
Op maandag 4 september 2006 17:29 schreef Bluezz het volgende:
de winde bloeit

fotootjes opgedragen aan Shmoopy, de leverancier van de zaadjes

[afbeelding]

[afbeelding]

En ik heb een oplossing voor het lelijke stuk achterin :
Bamboe
Nou zie ik op diverse sites dat je goed moet kijken of je niet die onder de grond doorwoekerende soorten koopt. En ik las ook iets over een wortelbegrenzer? Wat is dat

De mijne een jaar geleden

Wist je dat de klimende blauwe winde (Morning Glory, Ipomoea Violacea) een natuurlijke bron van LSA is, een directe precursor voor LSD?
Eet 500 van die zaadjes en ge zult het zien

Als wortelbegrenzer zou je zoutwater kunnen gebruiken.
Daar maak je een deel van de Bamboe mee kapot, de rest houd je onder controlle met het zoutwater door het af en toe een beetje kapot te maken.
Helemaal van je bamboe afkomen zal niet zo makelijk gaan... je hebt maar 1 stukje van een wortel nodig en het groeit weer terug.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dr_Gonzo op 05-09-2006 17:50:27 ]
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
  zaterdag 9 september 2006 @ 14:07:45 #82
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_41646640
Herkennen jullie dit plantje?


Ja, het is mij ook volkomen duidelijk dat-ie onder de luis zit (kutbeesten ): hij staat al een heel seizoen buiten. Hij is begonnen als een vreemd stekje wat we in een oude pot gedaan hebben. Er kwam eerst een mooi wit bloempje aan en nu zit er een vruchtje aan! Vandaar dat we hier benieuwd zijn geworden wat voor plantje het is. Enlighten us!

De rest van mijn plantjes is gelukkig wel luisloos en blij
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_41650083
Als ik mij niet vergis (en dat kan makkelijk met die zon in combinatie met bier) is dat zwarte nachtschade (Solanum nigrum)
De bessen zijn giftig. Hier in Zeeland noemen de meeste het 'vuulte' maar de bloempjes zijn wel mooi
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41650396
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 16:37 schreef Veersesmurf het volgende:
Als ik mij niet vergis (en dat kan makkelijk met die zon in combinatie met bier) is dat zwarte nachtschade (Solanum nigrum)
De bessen zijn giftig. Hier in Zeeland noemen de meeste het 'vuulte' maar de bloempjes zijn wel mooi
Het lijkt er i.d.d. op.
Als het goed is worden de besjes zwart wanneer ze afrijpen.
De planten uit de solneacea familie (nachtschade) hebben allemaal mooie bloemen en ruiken meestal ook best lekker.

Als men kleine kinderen heeft, of huisdieren die aan planten knagen, dient men hier met enige zorg mee om te gaan.
De plant bevat nl., net als alle nachtschades, tropane alkaloides tot een dilerium, van 2 a 3 dagen, kan leiden of zelfs tot de dood.

Het comische aan deze planten familie is dat deze een medicijn, entheogeen middel of een dodelijk gif kan zijn... het enige wat het verschil maakt is de dosering.
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41654426
Gonzo en Smurf (e.a. kenners hier) , er staat een topic over een fruitboom, jullie enig idee?
  zondag 10 september 2006 @ 11:42:39 #86
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_41669929
Lekker dan, ik las idd ook al op Crapforum dat het de nachtschade is. Die gaat de biobak in
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_41672211
Nachtschade, dat woekert toch ook als de pest?
pi_41682507
Nou, woekeren doet het niet geloof ik, maar het zaait wel redelijk uit

Mijn katoen is aan het bloeien jammer genoeg zit er 1 of andere ziekte in, zodat het blad lelijk is. Hopelijk komt er ook een pluk katoen in te zitten na verloop van tijd, dan heb ik wel weer zaad voor volgend jaar
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41682964
quote:
Op zondag 10 september 2006 18:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Nou, woekeren doet het niet geloof ik, maar het zaait wel redelijk uit

Mijn katoen is aan het bloeien jammer genoeg zit er 1 of andere ziekte in, zodat het blad lelijk is. Hopelijk komt er ook een pluk katoen in te zitten na verloop van tijd, dan heb ik wel weer zaad voor volgend jaar
Jaaa dat is zooo gaaf
Wij hebben in 2002 echte katoen geplukt in Turkije, en heel veel plantjes eruit gekregen... de hele familie is voorzien toen
pi_41686061
Eindelijk weer is wat foto's van de tuin

Bak met Petunia's en Sedums



Bak met Petunia's en een Lantana die de hele zomer al fantastisch bloeit. Er zijn al heel wat stekken van genomen zodat we er volgend jaar wat meer hebben



Nerium + Brugmansia. De Nerium heeft dit jaar scheuten gemaakt van ruim 1 meter.


Petunia en een pompoen.



Springbalsemien.



Stukje met eenjarigen. o.a. Cosmea, Verbena en kleine Phloxjes.



Anemoon met een stukje 2de bloei van de Ceanothus.



Cosmea.



Zonnebloem



Sedum en Fuchsia.



De Cariopteris bloeit eindelijk



1 van de laatste knoppen van een andere Oleander. In juli was hij prachtig, maar augustus heeft hem geen goed gedaan qua bloei
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 10 september 2006 @ 21:43:13 #91
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_41688841
Jij hebt tenminste nog een bloempje in je Oleander.

Die van mij bloeit al weer een week of 2 niet meer. Binnenkort kan ie weer verkassen naar de schuur
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_41692210
Die Sedum en ceanothus (dat blauwe toch? ) zijn mooi zeg
pi_41695389
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:38 schreef MrWes het volgende:
Een passie die van vader op de kinderen over is gegaan bij mijn vriendin.
Zowel mijn vriendin als haar zus hebben een passie voor de trompetplant.
Er wordt zodoende ook druk gestekt en gekweekt
[afbeelding]

We zijn nog in afwachting van een gele en een roze-witte die nog in bloei moeten komen (1ste jaars)
Brugmansia, mijn stekkie, iederjaar zet ik zo'n 25 stelen in een emmer water, die knip ik begin november af,. voordat t gaat vriezen, vaak zitten de bloemen er nog aan, wat moet moet maar... de oude gaan t jaar erop in de container, die geven geen bloemen meer, ook die ik in de volle grond heb gezet, uitspaaien, en weg ermee.

begin april gaan ze in potgtond, ook al naar buiten, en bij nachtvorst naar binnen. nu half september is de 2e bloei begonnen, honderde knopen van 5 bakken , planten van bijna 2 meter hoog, en eens zo breed. over een week zijn ze open, schat ik zo.
ik heb er foto's van, maar ik beken, ik weer niet hoe ik ze op FOK moet zetten, t lukt wel, maar dan zijn ze te groot. en dan is t ook niet goed. t komt eraan. zoonlief maakt t inorde.

bij deze, dit jaar zijn t monsterplanten, daar kan ik mintens 50 stekken vanafhalen, of meer. iedereen die stekjes wil ff melden, gratis natuurlijk.
De Puta Madre
pi_41713923


[ Bericht 43% gewijzigd door Killer_Mom op 11-09-2006 21:03:57 ]
De Puta Madre
pi_41714164


[ Bericht 69% gewijzigd door Killer_Mom op 11-09-2006 21:03:03 ]
De Puta Madre
pi_41716921
*meldt

Heb je ook roze Brugmansia's? die zou ik ook wel graag willen


Maar hoezo komen er bij jouw het volgende jaar geen bloemen aan je Brugmansia? Bij ons wel, en het worden er elk jaar weer meer volgens mij
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41719214


ik heb rose, in t begin lijken ze wit.
deze zijn van een paar jaar geleden, t 2e jaar van de planten, groter werden ze niet, ook maar weining bloemen,
Ik bewaar stekken voor je, Rose bloemen dus
De Puta Madre
pi_41727095


nu helemaal niet meer te zien. mijn mozaiek spiegel. deze is een " 3 luik " zelf gemaakt, er hangen er al 6. enkele dus.

[ Bericht 5% gewijzigd door Killer_Mom op 12-09-2006 01:45:11 ]
De Puta Madre
pi_41727166


Hortensia Sedum krans van vorig jaar, alles uit eigen tuin. ook zelf gemaakt. ieder jaar maak ik een nieuwe,
De Puta Madre
pi_41730385
Jeetje mooi Killer_Mom. Knap die krans en dat mozaiek!

Hoe laat je de stekken overwinteren? Gewoon binnenshuis of heb ik niet goed gelezen en staat het al ergens?
  Moderator dinsdag 12 september 2006 @ 10:37:46 #101
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_41730609
OOh brugmansia's, ik wil die ook heel graag in de tuin maar ik kan ze al het hele jaar niet vinden in de buurt.
Ik wil graag de oranje? soort.
Heb jij tips?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_41731333
oranje stekken, daar kan ik ook aankomen. ik heb alleen rose.
overwinteren gewoon in een emmer water zetten, 15 cm zoiets, vorstvrij in de garage of berging.
De Puta Madre
pi_41735585
Mooie spiegels Mom
(en je tuin ook, je hebt bijna dezelfde tegels/steentjes als ons terras erg leuk vind ik die)
  Moderator dinsdag 12 september 2006 @ 14:06:17 #104
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_41735604
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 11:10 schreef Killer_Mom het volgende:
oranje stekken, daar kan ik ook aankomen. ik heb alleen rose.
overwinteren gewoon in een emmer water zetten, 15 cm zoiets, vorstvrij in de garage of berging.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_41789221


Brugmantia's zijn nachtbrakers, dan zijn ze t mooist.

[ Bericht 38% gewijzigd door Killer_Mom op 14-09-2006 00:45:49 ]
De Puta Madre
pi_41789292
quote:
Op donderdag 14 september 2006 00:38 schreef Killer_Mom het volgende:
[afbeelding]




Dit is mijn Datura in volle bloei... samen met de brugmansia e.v.a.lid van de solneacea (nachtschade) familie.
De bloemen zijn zo spectakulair
De geur van deze bloem is ook nog eens super, ongeveer zoals lindebloesem.
De ideale parfum...maar oh zo dodelijk
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41789408
quote:
Op donderdag 14 september 2006 00:38 schreef Killer_Mom het volgende:
[afbeelding]

Brugmantia's zijn nachtbrakers, dan zijn ze t mooist.
Valt me op dat jouw foto in het donker is opgenomen.
Mijn bloemen komen ook vaak pas 's avonds tot volle bloei.
Dat verklaard wsl. de naam:'nacht schade'
Net zo als de Morning Glory (klimende blauwe winde)... die bloemen openen bij het krieken van de dag en zijn tegen 16.00 uur weer bijna verwelkt.
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41789445
If you can't fix it, fuck it
pi_41789448
quote:
Op donderdag 14 september 2006 00:51 schreef THCees het volgende:

We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41789781
quote:
Op donderdag 14 september 2006 00:48 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Valt me op dat jouw foto in het donker is opgenomen.
Mijn bloemen komen ook vaak pas 's avonds tot volle bloei.
Dat verklaard wsl. de naam:'nacht schade'
Net zo als de Morning Glory (klimende blauwe winde)... die bloemen openen bij het krieken van de dag en zijn tegen 16.00 uur weer bijna verwelkt.
deze ook, 2 dagen per bloem .
De Puta Madre
pi_41798321
't Is lang geleden dat een update over mijn tuin heb gegeven!

Ik ben eerst op huwelijksreis geweest en daarna nóg een keer op vakantie (wat een rotleven). Kortom, de tuin is een oerwoud. Maar wel een oerwoud waarin mooie dingetjes te vinden zijn. Zoals heerlijke perziken! We hebben wel een stuk of twintig overheerlijke perziken van ons eigen boompje kunnen oogsten.

Ik zal even wat foto's laten zien van wat er momenteel in bloei staat.


Klokwinde... mooi he?! De eerste keer dat ik hem in bloei krijg. Voorgaande jaren had ik niet een plekje dat warm genoeg was. De nieuwe tuin is veel warmer!


Klimmende winde in volle bloei. Ik heb ze tegen een jonge bolesdoorn op laten groeien. Die bolesdoorn zie je dus niet terug


Accidentera. Gaat ook maar door met bloeien. Echt een aanrader om ze in een pot te zetten. Het is zo'n mooi gezicht!


Ook ik doe mee met m'n brugmansia


Clematis Mrs Robert Brydon


Paddenlelie


Teunisbloemen


Anemoontjes


Lobularia (en spul tussen de stenen )


Kniphofia little maid
pi_41819192
klokwinde in je tuin? dat moet je echt wel durven, ik ben al jaren bezig om die uitteroeien, lukt niet,
overal groeit die troep, in ongeveer alle planten die er staan, overgehouden van de toenmalige buren.

Accidentera. die is mooi. net iets voor mij, volgend voorjaar hoop ik er een te vinden.
mooi tuintje, lekker wild.
De Puta Madre
pi_41821149
nog een keer over brugmansia's, vanavond zijn er een heleboel opengegaan,
vorig jaar waren alle bloemen rose. nu heb ik rose en wit aan dezelfde plant. sommige alleen maar witte bloemen.
t zijn stekken van de vorige planten. raar maar waar waarom ze wit zijn is me een raadsel. ze ruiken erg sterk, iets van citroengeur, tegen 11 uur is t hoofdpijn geur,




ow de druiven zijn bijna zoet.
De Puta Madre
pi_41825642
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:08 schreef Killer_Mom het volgende:
klokwinde in je tuin? dat moet je echt wel durven, ik ben al jaren bezig om die uitteroeien, lukt niet,
overal groeit die troep, in ongeveer alle planten die er staan, overgehouden van de toenmalige buren.

Accidentera. die is mooi. net iets voor mij, volgend voorjaar hoop ik er een te vinden.
mooi tuintje, lekker wild.
Zonder eigenwijs te willen zijn (hoewel, dat bén ik eigenlijk gewoon ) heb je niet HAAGwinde die niet uit te roeien is, want klokwinde kan nog niet één graad vorst verdragen.
pi_41825654
Wat zien je druiven er trouwens smakelijk uit!
pi_41825941
Ik heb de druiven een half weekje terug al geplukt. Ze smaakten erg goed.
pi_41826820
Oh die druiven
pi_41833480
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 07:49 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Zonder eigenwijs te willen zijn (hoewel, dat bén ik eigenlijk gewoon ) heb je niet HAAGwinde die niet uit te roeien is, want klokwinde kan nog niet één graad vorst verdragen.
pispotjes noemen ze ze ook wel, kan haagwinde goed zijn, en t vriest niet dood,
en alle bloemen zijn de dag erna rose, geen een witte meer.

de druiven zijn Blauwe Boskoop, winterhard, en heerlijk, dit is t 5e jaar dat ze er staan.
De Puta Madre
pi_41833913
druiven

en gisteren heb ik verse amandelen geplukt, die smaken ook errug lekker! Binnenkort misschien zelf is spijs proberen te maken
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41840423
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:32 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

pispotjes noemen ze ze ook wel, kan haagwinde goed zijn, en t vriest niet dood,
en alle bloemen zijn de dag erna rose, geen een witte meer.

de druiven zijn Blauwe Boskoop, winterhard, en heerlijk, dit is t 5e jaar dat ze er staan.
Yep, da's haagwinde.. Die bloemen zijn veel kleiner en hebben een andere kleur. En deze gaat dus gewoon braaf dood na de eerste vorst

Ik heb overigens iets van 5 druiventrosjes... niet echt een megaopbrengst..maar ach...'t is het eerste jaar... wie weet
pi_41842928
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:58 schreef Killer_Mom het volgende:
nog een keer over brugmansia's, vanavond zijn er een heleboel opengegaan,
vorig jaar waren alle bloemen rose. nu heb ik rose en wit aan dezelfde plant. sommige alleen maar witte bloemen.
t zijn stekken van de vorige planten. raar maar waar waarom ze wit zijn is me een raadsel. ze ruiken erg sterk, iets van citroengeur, tegen 11 uur is t hoofdpijn geur,
[afbeelding]

[afbeelding]

ow de druiven zijn bijna zoet.
[afbeelding]
Ik heb het e.e.a. gelezen over brugmansias, kan me een tekst herinneren waarin men sprak over de kleur.
Zo'n beetje alle brugmansias zijn wit, andere kleuren zijn erg zelfdzaam.
De enige manier om kleur te garanderen is via stekken, maar het lijkt nu wel alsof zelfs die wit worden na een tijdje.
De plantgenen die de kleur wit bepalen zijn blijkbaar zo sterk dominant dat andere kleuren meer een mutatie zijn dan wat anders.
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41865077
Ik heb daarnet een bosje uitgebloeide 'bloemstelen' uit de Nerium gehaald. Nu wist ik dat je dat sap niet in je ogen moet krijgen (10 keer erger dan pepperspray heb ik wel is gehoord) maar ik zit hier nou achter de compu en 1 hand is ontzettend aan het gloeien.
In Zuid-Frankrijk had ik hier geen last van toen ik hetzelfde deed, en vorig jaar hier in Nederland ook niet. Maar dit is wel vaag

Speltip 34: doe (voortaan) handschoenen aan als je bloemstelen uit een Nerium haalt
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41866814
Even advies nodig :
Ik heb een paar lelijkvergroeide lavendelplanten.
Nu heb ik ze helemaal gesnoeid, kort tot op de grond, en verzet naar een andere plek in de tuin. Denken jullie dat het nog wat wordt? Geen idee of je lavendel kan snoeien eigenlijk?
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:38:04 #124
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41866851
Lavendel moet je stutten Bluezz.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41866893
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 18:38 schreef popolon het volgende:
Lavendel moet je stutten Bluezz.
pi_41867541
Je kunt lavendel zover terugsnoeien totdat er nog 1 groeipunt zichtbaar is zeg maar (hoe moe je dat nou uitleggen)

van een website:
Let op: planten die meerdere jaren niet gesnoeid werden, hebben onderaan enkel nog dood hout waaruit geen nieuwe scheutjes meer kunnen ontstaan. Deze planten mogen dan ook niet te diep worden gesnoeid. De enige oplossing bij zo'n planten is ze te rooien en veel dieper terug in te planten zodat ze een 15 - 20 cm boven de grond uitsteken.

Als het niet duidelijk is zal ik het proberen anders/duidelijker te omschrijven
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41868336
Ok tnxx...
Ik heb dus enkel nog dood hout over merkte ik met snoeien... ik geef ze een kanschje, maar als ik dit zo lees komt het niet meer goed.
pi_41869497
Als je alleen nog 'dood' hout overhebt (zonder groeipunten) is de kans redelijk groot dat je ze niet zult overhouden.

Maar op zich kan het wel hoor, de natuur is sterker dan je denkt gewoon proberen!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41875570
De Puta Madre
  zondag 17 september 2006 @ 00:09:37 #130
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41875721
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41875932
dan maar kebab. bestellen, de BBQ kunnen we zo niet gebruiken.
De Puta Madre
pi_41876031
quote:
Op zondag 17 september 2006 00:04 schreef Killer_Mom het volgende:
[afbeelding]
Maak jij ensambles voor fotos of heb je 'zomaar' overal van die mooie inkijk hoekjes in je tuin?
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41877629
quote:
Op zondag 17 september 2006 00:19 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Maak jij ensambles voor fotos of heb je 'zomaar' overal van die mooie inkijk hoekjes in je tuin?
ik ben gewoon een goede fotograaf, met een gaaf tuintje.






[ Bericht 8% gewijzigd door Killer_Mom op 17-09-2006 01:50:51 ]
De Puta Madre
pi_41878612


zo mooi...
De Puta Madre
pi_41879075
quote:
Op zondag 17 september 2006 00:09 schreef popolon het volgende:
[afbeelding]
Wat hebbie nou 'doan, Pop?

En KillerMom, wat een práchtige Brugmansia's.
Vandaag in Artis stonden er ook een flink aantal, in alle kleuren, zo mooi.

*op lijstje zet voor volgend jaar*
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 17 september 2006 @ 02:58:51 #136
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41879144
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:53 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Wat hebbie nou 'doan, Pop?
Ja putdumme.

Het hele avontuur staat in het zonnebloemtopic.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41879162
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:58 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja putdumme.

Het hele avontuur staat in het zonnebloemtopic.
Zal ik morgen lezen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 17 september 2006 @ 03:01:56 #138
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_41879188
quote:
Op zondag 17 september 2006 03:00 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Zal ik morgen lezen.
Sleep tight baby doll.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_41884171
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:19 schreef Killer_Mom het volgende:
[afbeelding]

zo mooi...
alleen een beetje donker maar ziet er idd erg mooi uit
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41885496
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:27 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

alleen een beetje donker maar ziet er idd erg mooi uit
tegen 1 uur 's nachts gemaakt, dan zijn ze t mooist.
De Puta Madre
pi_41907880
mensen met een gare monitor zien er dus niks van.
oke. nu overdag. en meteen mijn passie en hobby, mozaiek en alle beelden die je ziet heb ik ook zelf gemaakt.






[url=http://www.mijnalbum.nl/Foto=NMIJZEKI[img]http]http://www.mijnalbum.nl/Foto=NMIJZEKI[img]http[/url]://www.mijnalbum.nl/Foto=NMIJZEKI[/img]
De Puta Madre
pi_41908477
toelichting, ik ben een prutser. yuppie ik kan al foto's plaatsen. bij iedere foto wilde ik iets bij zeggen. mooi niet, alles weg. bij deze.

paprika. , callas ,kruisbessen , en mijn trots Helleborus. in de winter komen er dikke bloemen aan, ik heb er 3. met een paverpol beeldje,

een spiegel met een gezichtje rechts onderin.

een mozaiek spiegel van glas, met een liggend meisje. en die stenen. ik raap ze overal op.
De Puta Madre
  Moderator maandag 18 september 2006 @ 10:21:14 #143
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_41913694
Ik had een vraagje aan de brugmansia liefhebbers.
Iemand enig idee waar ik ze kan kopen in Noord holland, intratuin en groenrijk hebben ze niet en mijn zaadjes willen niet opkomen, ik wil weg graag brugmansia in de tuin.
Het liefst Brugmansia sanguinea.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_41928252
Waarom heb jij al rooie paprika's Killer_Mom, die van mij zijn nog behoorlijk groen (en vraag me af of zo nog wel rood zullen worden...)

Ow, en de monitor is niet gaar or, brightness staat gewoon op 50%
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41928582
Mooi KM

Ik heb de schaduwplek onder de boom eens even aangepakt vanmiddag.
Allemaal bollen in de aarde, die van voorjaar tot laat in de zomer moeten gaan bloeien (en verwilderen) heide en die gele hoge bloemen erin gezet.
Volgend voorjaar maar eens fotootjes maken

[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 18-09-2006 19:54:13 ]
pi_41929191
quote:
Op maandag 18 september 2006 10:21 schreef senesta het volgende:
Ik had een vraagje aan de brugmansia liefhebbers.
Iemand enig idee waar ik ze kan kopen in Noord holland, intratuin en groenrijk hebben ze niet en mijn zaadjes willen niet opkomen, ik wil weg graag brugmansia in de tuin.
Het liefst Brugmansia sanguinea.
Ik ben ze zelfs bij de Hornbach tegen gekomen.
Dat is een doodnormale mega-plantenzaak waar ze van alles-en-nog-wat verkopen.
Meen zelfs dat ik ze bij de intratuin heb gezien, kom ze eigenlijk best vaak tegen.
Maar voor wat bijzonders moet je echt bij de specialist zijn voor zaadjes of planten, google weet vast wel raad.
Of je zou KM eens lief aan kunnen kijken...
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_41940677
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Waarom heb jij al rooie paprika's Killer_Mom, die van mij zijn nog behoorlijk groen (en vraag me af of zo nog wel rood zullen worden...)

Ow, en de monitor is niet gaar or, brightness staat gewoon op 50%
mijne vallen rot van de struik af, water en mest, veel water.
De Puta Madre
pi_41940835
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:06 schreef Dr_Gonzo het volgende:

[..]

Ik ben ze zelfs bij de Hornbach tegen gekomen.
Dat is een doodnormale mega-plantenzaak waar ze van alles-en-nog-wat verkopen.
Meen zelfs dat ik ze bij de intratuin heb gezien, kom ze eigenlijk best vaak tegen.
Maar voor wat bijzonders moet je echt bij de specialist zijn voor zaadjes of planten, google weet vast wel raad.
Of je zou KM eens lief aan kunnen kijken...
die dikke oranje heb ik ook gezien bij een tuincentrum , 6 euro , achterlijk duur. dit onkruid moet je cado krijgen,
bij mij ,
De Puta Madre
pi_41963848
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 01:41 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

mijne vallen rot van de struik af, water en mest, veel water.
ik geef ze geen mest, en ook geen water maar die van mij worden dan ook niet rot (van al dat water waarschijnlijk)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_41970347
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 21:28 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

ik geef ze geen mest, en ook geen water maar die van mij worden dan ook niet rot (van al dat water waarschijnlijk)
ze werden rot omdat ik ze niet optijd geplukt had, die vandaag stevig en rood waren zijn eraf, ze waren lekker in de patasaus van vanavond. nu zitten er nog half groene met een beetje rood aan. voor de volgende week

vergeten, veel zon helpt ook.
De Puta Madre
pi_42096925
Om de Brugmansia-fans nog even te verwennen: dit is een foto die ik 3 jaar geleden heb genomen bij het gebouw van het Filmfestival van Cannes.



Hij staat dan wel (jammer genoeg) niet in de eigen tuin, maar ik wilde hem jullie niet onthouden
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42126989
jammer genoeg niet in eigen tuin? ik moet er niet aan denken, deze staat achter glas? en in de volle grond waarschijnlijk. die bevriest niet, iederjaar afzagen, en hup net onkruid. wel mooi.
mooi als t in bloei staat, maar wat een troep komt ervanaf, iederedag ben ik een half uur bezig dode bloemen te verwijderen, [ en water geven 2 keer per dag ] en de rest valt op de stoep, vegen dus. en er komen nog steeds meer knoppen aan,
volgend jaar bedenk ik me, 2 bakken, en een in de volle grond is genoeg. of ik moet meer kleuren hebben.......wat een puinhoop in dat klein tuintje.

ging t niet om die dame op de voorgrond, of zat ze er toevallig ?
De Puta Madre
pi_42130130
FF tussen het geweld van de Brugmansia's door... een shot van vanmiddag
pi_42130580
pispotjes?
De Puta Madre
pi_42131193

Winde
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 08:42:28 #156
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42133596
Ha die is ook mooi.
Die brugmansia zeg, wat een grooote.
Killer_mom zet jij brugmansia's in de volle grond?
Graaf je die weer uit in het najaar dan?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_42133716
Mijn buurvrouw kwam me even vriendelijk melden dat de klimop zwarte luis heeft. Ik heb gelijk gespoten en even een verdere inspectie gedaan. Blijken de rozen ook luis te hebben, maar dan de gewone bladluis. Grumbel.
pi_42159165
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:42 schreef senesta het volgende:
Ha die is ook mooi.
Die brugmansia zeg, wat een grooote.
Killer_mom zet jij brugmansia's in de volle grond?
Graaf je die weer uit in het najaar dan?
een stekje in de volle grond, van 30 cm , en t is een 2 meter hoge puinhoop. [ al de andere planten hebben geen ruimte meer ] in november haal ik er de mooiste stekken uit . de rest laat ik staan tot t voorjaar, niks van over naruurlijk.
uitspitten en weggooien.




[ Bericht 6% gewijzigd door Killer_Mom op 27-09-2006 11:26:01 ]
De Puta Madre
pi_42159231
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 08:53 schreef assepoes het volgende:
Mijn buurvrouw kwam me even vriendelijk melden dat de klimop zwarte luis heeft. Ik heb gelijk gespoten en even een verdere inspectie gedaan. Blijken de rozen ook luis te hebben, maar dan de gewone bladluis. Grumbel.
luizen zijn nuttig, snoei de buurvrouw
De Puta Madre
pi_42176862
quote:
Op woensdag 27 september 2006 01:13 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

een stekje in de volle grond, van 30 cm , en t is een 2 meter hoge puinhoop. [ al de andere planten hebben geen ruimte meer ] in november haal ik er de mooiste stekken uit . de rest laat ik staan tot t voorjaar, niks van over naruurlijk.
uitspitten en weggooien.


[afbeelding]
haha zie ik het sarcasem nou niet, of vind je de planten eigenlijk gewoon onkruid?

binnenkort gaat mijn katoen open denk ik, ik hoop dat er weer nieuwe zaadjes uitkomen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42179600
Het groeit als onkruid, en eigenlijk veel te groot geworden. volgend jaar zet ik ze ergens neer waar meer plaats is.

heb je die katoen zelf gezaait? foto
De Puta Madre
  Moderator donderdag 28 september 2006 @ 09:54:32 #162
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42192294
quote:
Op woensdag 27 september 2006 01:13 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

een stekje in de volle grond, van 30 cm , en t is een 2 meter hoge puinhoop. [ al de andere planten hebben geen ruimte meer ] in november haal ik er de mooiste stekken uit . de rest laat ik staan tot t voorjaar, niks van over naruurlijk.
uitspitten en weggooien.


[afbeelding]
Ooh wat mooi, ik ga volgend jaar nog maar even beter mijn best doen om er ook één te bemachtingen.
Bedankt voor je info in ieder geval
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_42242529
Wat een prachtige plant, die Brugmansia! Wel een beetje groot voor mijn balkon denk ik

Ik heb eigenlijk even advies nodig! Ben net terug van twee weekjes vakantie en ondanks dat mijn schoonmoeder de planten heeft water gegeven, staan mijn bolchrysanten er niet meer vrolijk bij. Toen ik wegging was het een grote bol bloemen, echt heel mooi. Waarschijnlijk heeft de hitte zijn tol geeist. Alle bloempjes waren bruin toen ik terug kwam. Deze heb ik er allemaal uitgehaald en de planten nieuw water en mest gegeven. Er zitten veel nieuwe knoppen in maar daar is al een paar dagen niks nieuws uitgekomen. Iemand een idee of dit nog gaat gebeuren?



En dan heb ik nog twee vraagjes (lastig!): Ik had een kleine hortensia binnen staan. Deze is nu uitgebloeid en heb ik in een pot gezet voor buiten. Kan dit zomaar of bestaan er ook Hortensia's alleen voor binnen? Moet ik overigens de uitgebloeide bloemen verwijderen?



En dan ook nog iets leuks! Ik heb vandaag de eerste aardbeien van mijn zelf gezaaide aardbeienplantjes geplukt! Ziet er erg leuk uit maar ze zijn nog erg klein (1 cm). Volgens mij had langer laten zitten geen nut, sommige werden al bruin. Blijven de aardbeien zo klein of worden ze volgend jaar misschien groter?

pi_42245382
De bolchrysant zal weer bloeien, de hortensia kan buiten (dooie bloemen hoeven er niet per see uit, wel aan te raden in de winter of het voorjaar)
en ik denk dat de aardbeitjes klein blijven, vanwege het ras (weet dit niet zkr)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42246718
quote:
Op donderdag 28 september 2006 09:54 schreef senesta het volgende:

[..]

Ooh wat mooi, ik ga volgend jaar nog maar even beter mijn best doen om er ook één te bemachtingen.
Bedankt voor je info in ieder geval
zoals gezegd, vanaf half November gratis af te halen. .
De Puta Madre
pi_42247133
bolchrysant, kerkhofplant. ik krijg er ieder jaar een kadoo, t laatste wat ik ooit zou kopen.
Hortensia mijn favorite plant. uit de pot halen, en in de volle grond zetten.
De Puta Madre
pi_42247169
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 23:52 schreef Killer_Mom het volgende:
bolchrysant, kerkhofplant. ik krijg er ieder jaar een kadoo, t laatste wat ik ooit zou kopen.
Hortensia mijn favorite plant. uit de pot halen, en in de volle grond zetten.
Ze heeft een balkon
pi_42247729
opnieuw Hortensia mijn favorite plant. uit de pot halen, en in de volle grond zetten. .........
of verplanten in een hele gtote kuip.
De Puta Madre
  Moderator zaterdag 30 september 2006 @ 09:31:16 #169
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42254659
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 23:41 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

zoals gezegd, vanaf half November gratis af te halen. .
Ik zou wel willen maar ik woon in den helder, die afstand is even te groot denk ik.
In ieder geval wel hartstikke bedankt voor het aanbod
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_42255866
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 00:10 schreef Killer_Mom het volgende:
opnieuw Hortensia mijn favorite plant. uit de pot halen, en in de volle grond zetten. .........
of verplanten in een hele gtote kuip.
Waarom in een grote kuip? Ik wil juist graag dat de plant klein blijft omdat ik hem anders weg zou moeten doen...

En Veersesmurf, bedankt voor je antwoorden!
pi_42298945
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Waarom in een grote kuip? Ik wil juist graag dat de plant klein blijft omdat ik hem anders weg zou moeten doen...
Hortensia is eenmaal een groot uigroeiende plant, die moet je niet beperken. ik zou t meteen afleggen als potplant,
meem een Hosta. die zijn niet kapot te krijgen.
De Puta Madre
pi_42299985
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 09:31 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik zou wel willen maar ik woon in den helder, die afstand is even te groot denk ik.
In ieder geval wel hartstikke bedankt voor het aanbod
iets van 300 KM
in ieder tuincentra vragen, of op internet kijken. .



De Puta Madre
pi_42523547
Gisteren de tuin een beetje onder handen genomen en op zo'n mooie dag als gisteren gebeurt er nog heel wat





[ Bericht 2% gewijzigd door thecrook op 09-10-2006 21:01:38 ]
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:19:03 #174
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_42529820
Je foto's doen het niet!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_42713579
Mooie foto's
(ik heb ze even met r.muisknop in een nieuw venster geplakt, dan zijn ze wel zichtbaar)
pi_42723051
vandaag de eerste helft van een vlonder gemaakt. Als ik het niet vergeet zal ik er morgen wat foto's van maken en hier plaatsen

komt dan wel niet uit eigen tuin, maar het vult wel weer wat (topictitel: zomer )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42723264
Ja Smurf, we moeten snel volposten

Er komen bij mij al sprieten uit de bollen die net in de aarde zitten... is dat wel goed ????
En de heideplantjes zijn helemaal verkleurd, ook wat vreemd
pi_42723435
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:15 schreef Bluezz het volgende:

Er komen bij mij al sprieten uit de bollen die net in de aarde zitten... is dat wel goed ????
Zijn dat niet 'wat late Cyclamen' ? Want die bloeien op dit moment namelijk

*heeft zaterdag een Cycas gekocht bij de Aldi Ik wilde er al zo lang eentje, en zaterdag kon ik het niet laten een schitterende Cycas revoluta mee te nemen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42729103
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:29 schreef Veersesmurf het volgende:


Zijn dat niet 'wat late Cyclamen' ? Want die bloeien op dit moment namelijk

*heeft zaterdag een Cycas gekocht bij de Aldi Ik wilde er al zo lang eentje, en zaterdag kon ik het niet laten een schitterende Cycas revoluta mee te nemen
Nee, er zat niks in die grond Het zijn allemaal nieuwe bollen


Ja die is mooi (ff opgezocht).
De winde bloeit nog steeds trouwens.
Oh en mijn nieuwe hibiscus lijkt wel dood te gaan? Na dat ik hem gekocht heb en in de aarde heb gezet bloeide hij nog een week of 2 daarna ging het snel bergafwaarts.
Er zitten wel knopjes in, maar de blaadjes worden nu snel geel en vallen af. Zooo jammer, hoe zou dit komen?
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hibiscus.html (kan niets erover vinden)
pi_42730430
--------Er zitten wel knopjes in, maar de blaadjes worden nu snel geel en vallen af. -------
hibiscus, als je de knoppen bekijkt zitten er heel veel zaadjes in, t is herfst, dat hoort zo.
De Puta Madre
pi_42731221
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 01:39 schreef Killer_Mom het volgende:
--------Er zitten wel knopjes in, maar de blaadjes worden nu snel geel en vallen af. -------
hibiscus, als je de knoppen bekijkt zitten er heel veel zaadjes in, t is herfst, dat hoort zo.
Ok dan, mijn first Sony Hibiscus is dit
pi_42749612
Mocht al het blad eraf vallen, dan is het nog geen ramp denk ik Volgend jaar zal hij zeker wel terugkomen vermoed ik.

Ik ben vandaag mijn cam. vergeten mee te nemen naar het werk beetje balen natuurlijk maar misschien ga ik er nog eens langs als ik hem wel mee heb

Mijn katoen is overigens nog steeds niet open ik had dit eigenlijk al veel eerder verwacht, maar meer dan een soort scheurtje zit er nog niet in. Vol verwachting klopt mijn hart
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_42750087
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:54 schreef Veersesmurf het volgende:
Mocht al het blad eraf vallen, dan is het nog geen ramp denk ik Volgend jaar zal hij zeker wel terugkomen vermoed ik.
In de knoppen zaten idd zaadjes
Ik zie wel wat ie doet aankomend voorjaar
pi_42760119
gewoon niks aan doen, als je een boompje wil kun je de onderste takken erafhalen, als je plaats genoeg hebt laten groeien, dik 2 meter hoog worden ze, en niet echt heel breed,
De Puta Madre
pi_42760184
Het is al een boompje. Zitten dus geen takken aan het onderste deel
Met een paar tips, helpen jullie deze tuinnOOb wel op weg
pi_42760394
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 01:19 schreef Bluezz het volgende:
Het is al een boompje. Zitten dus geen takken aan het onderste deel
Met een paar tips, helpen jullie deze tuinnOOb wel op weg
gewoon vragen. iemand weet t. leuk topic,
De Puta Madre
  dinsdag 7 november 2006 @ 20:06:59 #187
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43335772
Sgop!

Herfst! Waar blijven de mooie pics van rode heesters, najaarsplanten en winteropruimingen?

* Xebber is een tuin aan het omgooien om het zo maar even te zeggen. ENORM veel werk, maar het is nog vrij zacht voor de tijd van het jaar. Pics zal ik eens proberen te regelen. Momenteel bezig met het uitgraven van een 30 jaar oude berk. Ik zal blij zijn als die d'r uit is.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43340212
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 20:06 schreef Xebber het volgende:
Sgop!

Herfst! Waar blijven de mooie pics van rode heesters, najaarsplanten en winteropruimingen?

* Xebber is een tuin aan het omgooien om het zo maar even te zeggen. ENORM veel werk, maar het is nog vrij zacht voor de tijd van het jaar. Pics zal ik eens proberen te regelen. Momenteel bezig met het uitgraven van een 30 jaar oude berk. Ik zal blij zijn als die d'r uit is.
Kom je ook langs voor enorme lelijke coniverenhagen Ik haaaaaat het kreng
  dinsdag 7 november 2006 @ 22:02:20 #189
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43340616
De berk die ik nu aan het uitgraven ben, heeft wortels met een diameter van 20-30 cm. Een helse klus. Coniferen hebben niet zulke dikke wortels.

Ik heb in mijn eigen tuin al eens een kleine haag van 8 coniferen uitgegraven, en daar was ik nog geen middag mee bezig. Coniferen zitten nooit echt vast in de grond. Weet niet hoeveel het d'r zijn, en waar je woont, maar ik wil dat best wel doen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43341323
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 22:02 schreef Xebber het volgende:
De berk die ik nu aan het uitgraven ben, heeft wortels met een diameter van 20-30 cm. Een helse klus. Coniferen hebben niet zulke dikke wortels.

Ik heb in mijn eigen tuin al eens een kleine haag van 8 coniferen uitgegraven, en daar was ik nog geen middag mee bezig. Coniferen zitten nooit echt vast in de grond. Weet niet hoeveel het d'r zijn, en waar je woont, maar ik wil dat best wel doen.
Zie mijn profiel
We wonen hier nu 2 jaar, en het is een 'doorn' in ons oog. Natuurlijk met het juiste gereedschap en afvoer mogelijkheden moet het gewoon te doen zijn... we denken er nu nog over na. Gelukkig zijn de buren positief.

Ze zijn meters hoog (ruim tot aan de eerste verdieping van ons huis) en ik denk dat er zo'n 15 staan. (Ik weet het niet eens)
Dus moeten we ze eerst toppen, takken eraf halen en dan eruit slopen.
  dinsdag 7 november 2006 @ 22:33:57 #191
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43342029
Bloemendaal. Waar ligt dat?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43370167
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 22:33 schreef Xebber het volgende:
Bloemendaal. Waar ligt dat?
Tegen Haarlem aan
In stukken zagen en eruit trekken is niet genoeg, het moet ook afgevoerd etc.
  donderdag 9 november 2006 @ 13:20:11 #193
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43392601
Regel een kettingzaag en een aanhanger, en de boel is in 1 dag kort. Uitgraven doe ik op een andere dag wel.

Kan je trouwens een pic van die haag schieten?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43410599
quote:
Op donderdag 9 november 2006 13:20 schreef Xebber het volgende:
Regel een kettingzaag en een aanhanger, en de boel is in 1 dag kort. Uitgraven doe ik op een andere dag wel.

Kan je trouwens een pic van die haag schieten?
Als mevrouw Bluezz meehelpt door het afval te vervoeren dan heb je klus in 1 dagje wel geklaard denk ik

Kwestie van de coniferen afzagen, kleinzagen en afvoeren (dat laatste zou je dan zelf niet hoeven doen) De coniferen uitspitten is het meeste werk, maar als ze 4 meter hoog zijn, en het zijn er 15, dan moet dat alleen wel te doen zijn in 6 uurtjes denk ik


Als het morgen wat redelijk weer is zal ik proberen wat herfstfoto's van de tuin te maken (de 2de vrije dag sinds het begin van de zomer )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 11 november 2006 @ 17:02:26 #195
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43456157
Ja hey. Je denkt toch niet dat ik om 7 uur bij haar voor de deur sta?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43456211
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 17:02 schreef Xebber het volgende:
Ja hey. Je denkt toch niet dat ik om 7 uur bij haar voor de deur sta?
We wachten er sowieso nog even mee, de buren moeten ook nog bewerkt worden hiervoor
Want als het enorme coniferengeweld eenmaal weg is, moet er natuurlijk wel een schutting komen


Wel heel erg bedankt alvast voor het meedenken en aanbod
pi_43457767
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 17:02 schreef Xebber het volgende:
Ja hey. Je denkt toch niet dat ik om 7 uur bij haar voor de deur sta?



Er komen binnen nu en 24 uur herfstfoto's aan ze zijn al wel geupload, maar ik moet ze nog ff in een post zetten, en daar heb ik nu de tijd niet voor
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 11 november 2006 @ 19:42:29 #198
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43460094
Ik weet niet wat 't is maar 't bloeit prima nu.





Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_43460633
Japans siergras?

Het ziet er prachtig uit Popje
  zaterdag 11 november 2006 @ 20:08:15 #200
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43460821
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 20:02 schreef Bluezz het volgende:
Japans siergras?

Het ziet er prachtig uit Popje
We waren al eens op zoek: [Tuin] Wat is dit voor een plant?

Zo te zien bloeit 'ie nu wat later dan vorig jaar, hmmmm. Volgende keer toch eens wat meer snoeien en 'winterklaar' maken dan maar.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_43480466
Dit is een Miscanthus volgens mij (welke varieteit weet ik zo gauw niet)

Als hij is uitgebloeid gewoon tot op de grond terugknippen (gaat makkelijk met een heggeschaar )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_43610543
Die 24 uur is nu wel om hoor Smurf!
pi_43619688
quote:
Op donderdag 16 november 2006 15:42 schreef Sorbootje het volgende:
Die 24 uur is nu wel om hoor Smurf!
Ja sorry, ik weet het maar heb het zo druk op't moment met vanalles.
Ik zal de foto's wel online gooien, de onderschriften moet je er zelf maar bij bedenken





































19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_43629566
Wouw, mooi zeg!
pi_43657673
Hallo Flora-liefhebbers,

Afgelopen zomer heb ik in mijn balkonbakken aan mijn Franse balkon prachtige witte petunia's gehad met nog iets van een plantje.

Nu wil ik voor de winter graag ook weer witte bloemen met dan mooi helder groene plantjes ertussendoor.
Als witte bloemen denk ik aan winterharde witte violen, maar over de plantjes heb ik geen idee? Heeft iemand een tip?

Alvast dank!
  zaterdag 18 november 2006 @ 15:52:40 #206
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43658207
Datr ziet er goed uit smurf, het weer in Nederland zit ook wel mee natuurlijk.

Ik heb al wat nachtvorsten achter de rug.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 18 november 2006 @ 18:26:29 #207
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43662608


Hoe heet dat boompje? Ik vind die kleur zo prachtig!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43682222
Euonymus alatus 'Compactus' volgens mij.
Is een leuk heestertje dat niet al te groot wordt, en mooie kurkvorming heeft op de takjes. Erg mooie herfstkleuren inderdaad

[ Bericht 26% gewijzigd door Veersesmurf op 19-11-2006 20:15:37 ]
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 19 november 2006 @ 13:46:15 #209
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43682821
Euonymus idd... Kwam d'r maar niet op. Bedankt voor de tip. Die gaat op het lijstje "Nog te kopen planten.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43880987
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 15:24 schreef jevric het volgende:
Hallo Flora-liefhebbers,

Afgelopen zomer heb ik in mijn balkonbakken aan mijn Franse balkon prachtige witte petunia's gehad met nog iets van een plantje.

Nu wil ik voor de winter graag ook weer witte bloemen met dan mooi helder groene plantjes ertussendoor.
Als witte bloemen denk ik aan winterharde witte violen, maar over de plantjes heb ik geen idee? Heeft iemand een tip?

Alvast dank!
Aankomende week wil ik de bloemen en plantjes halen, heeft iemand nog een tip voor mij aangaande de plantjes?
  zaterdag 2 december 2006 @ 00:30:52 #211
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44071183
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:00 schreef Veersesmurf het volgende:
Dit is een Miscanthus volgens mij
Dit was een Miscanthus:





De kleine staat nog. Nog wel.



Ja dat was dus een vrij pittige sneeuwstorm. Kom je thuis, zie je dit.

Kijken of de boel zich weet te herstellen, ik denk het wel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44072446
Sneeuw
pi_44076532
Echt raar op het moment bloeien er planten die normaal in maart/april pas bloeien.

De vinca minor en nog een paar planten met paarse bloemetjes, waar ik de namen even niet meer van weet.
pi_44078643
Uit de bloembollen komen ook allerlei groene sprieten
pi_44078667
Ik heb voor de vierde keer rozen!

Vreemd gezicht inderdaad...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44086479
Ik vind het niet erg, zo'n lang seizoen. Hele dagen in de kou werken is ook niet alles....maar voor de planten/bomen weet ik niet of het wel zo goed is eigenlijk.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 12 december 2006 @ 16:39:03 #217
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_44361161
Ik heb een poos terug, lang geleden, ooit, whenever, beloofd dat ik met wat foto's zou komen van de voor- en achtertuin die ik hier heb. Groot zijn ze niet, en wat d'r bloeit en groeit is ook niet meer zoveel, maar toch:

Mijn Ajania Pacifica doet het prima! Vorig jaar in een 9cm potje gekocht, en nu is ie zo'n beetje een halve vierkante meter.



Mijn Choisya Ternata blijft het ook prima doen. Groenblijvend en in het voorjaar heeft ie bovenin de toppen witte trosjes.



In mijn voortuin aan de ene kant heb ik begin dit jaar een rondje Lavendula geplant, met een Salix Caprea d'r in. Op de voorgrond zie je nog een Pieris. Groeit allemaal als kool.



Aan de andere kant van mijn voortuin heb ik van alles wat. Onder andere een Jeneverbes, Erica, Syticus, Hulst.



En dan heb ik binnen nog mijn Amaryllis. Geheel offtopic, ik weet het, maar wilde jullie de foto toch niet onthouden.





[ Bericht 4% gewijzigd door Xebber op 12-12-2006 16:44:52 ]
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_44367841
Leuke foto's! De Choisya ternata ziet er ook goed uit. Dankbare plant vind ik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_44456207
Ik heb een beetje een probleempje met ons grasveldje (voor zover je het nog zo kunt noemen).
Het is meer dood dan levend. En het gras bij de buren is veel groener...
Hoe komt dit en nog beter, hoe voorkom ik dit...
In het najaar haal ik altijd alleen de bladeren van het gras af om verstikking te voorkomen.


Dan heb ik ook nog een probleem met mijn rodondendron.
Deze wintergroene plant is bij ons niet echt wintergroen. Hij is vanaf de zomer ook niet echt gegroeid. Dit in tegenstelling tot de andere planten.
Wederom iemand een idee wat er loos is?
pi_44501724
Niemand een idee?
pi_44503221
wilde gisteren al een antwoord posten, maar daar was het niet meer van gekomen

het gras:
een storende laag, vlak onder de toplaag?
heb je toevallig met het verkeerde bestrijdingsmiddel gespoten? (MCPA en Round-up worden nog wel is verwisseld, met dit als resultaat)
heb je een hond die altijd op je gras loopt te piesen?
was het gras eerst wel goed? zo niet, dan kan het ook aan het licht liggen. Gezaaid in oktober, met een klein beetje zon. Nu de zon lager staat komt het niet meer bij het gras, en door het vocht gaat het dood?

de rodo:
een storende laag, waar de wortels zich in bevinden.
staat de rodo midden in de zon? hij houdt van schaduw
staat de rodo in zure grond? zo niet, dan is het nu de goede periode om er turf bij te strooien.
is de rodo tijdens de droogte geplant? misschien is hij daar niet echt van opgeknapt.


ik hoop dat het goede antwoord er tussen zit
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_44504715
quote:
Op zondag 17 december 2006 12:38 schreef Veersesmurf het volgende:
wilde gisteren al een antwoord posten, maar daar was het niet meer van gekomen
Bedankt voor je reactie
quote:

het gras:
een storende laag, vlak onder de toplaag?
heb je toevallig met het verkeerde bestrijdingsmiddel gespoten? (MCPA en Round-up worden nog wel is verwisseld, met dit als resultaat)
heb je een hond die altijd op je gras loopt te piesen?
was het gras eerst wel goed? zo niet, dan kan het ook aan het licht liggen. Gezaaid in oktober, met een klein beetje zon. Nu de zon lager staat komt het niet meer bij het gras, en door het vocht gaat het dood?
Wat moet ik me voorstellen bij een storende laag?
Ik heb geen bestrijdingsmiddelen gespoten en geen hond
In de zomer was het gras redelijk goed (we wonen hier pas sinds mei, dus ik weet niet hoe het vorig jaar was). Het is wel een allegaartje, maar het was in ieder geval groen.
Heb in mei en juli wat bijgezaaid wat behoorlijk goed opkwam.
Het licht is ook gelijk aan dat in de tuin van de buren die wel groen gras hebben
quote:
de rodo:
een storende laag, waar de wortels zich in bevinden.
staat de rodo midden in de zon? hij houdt van schaduw
staat de rodo in zure grond? zo niet, dan is het nu de goede periode om er turf bij te strooien.
is de rodo tijdens de droogte geplant? misschien is hij daar niet echt van opgeknapt.
Wederom; wat versta ik onder een storende laag?
Hij staat (overigens per toeval) in de schaduw van de schuur, dus dat moet goed zijn.
Zure grond? Ik heb er bij het planten potgrond bijgestort, maar ik moet dus (zure) turf erbij storten...
Hij is wel met droogte geplant, maar ik heb van de zomer alles goed nat gehouden....
pi_44505402
Een storende laag is een laag waar planten niet goed in kunnen groeien. Een voorbeeld is dat er bij nieuwbouw over de grond met trekkers en kranen wordt gereden. Deze grond slibt dicht, en wordt niet meer omgespit met een kraan.
Zo krijg je een storende laag in je tuin, waarvan je het bestaan niet af wist toen je het huis kocht (het bovenlaagje van de grond was immers wel omgewoeld)
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:28 schreef Werewolf het volgende:

In de zomer was het gras redelijk goed (we wonen hier pas sinds mei, dus ik weet niet hoe het vorig jaar was). Het is wel een allegaartje, maar het was in ieder geval groen.
Heb in mei en juli wat bijgezaaid wat behoorlijk goed opkwam.
Tussen het gras zat misschien behoorlijk wat onkruid, wat nu door de temperatuur aan het afsterven is, zodat je 'gazon ineens een stuk minder groen is. Ik zie hier en daar wel wat groene sprietjes, dus niet alles is al dood.

Ik zou in het voorjaar alles omfresen, gelijk harken, en opnieuw inzaaien
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:28 schreef Werewolf het volgende:

Hij staat (overigens per toeval) in de schaduw van de schuur, dus dat moet goed zijn.
Zure grond? Ik heb er bij het planten potgrond bijgestort, maar ik moet dus (zure) turf erbij storten...
Hij is wel met droogte geplant, maar ik heb van de zomer alles goed nat gehouden....
Potgrond heeft geen hoge PH-waarde, dus ik zou er gewoon een paar flinke scheppen turfmolm bij gooien (kun je in ieder tuincentrum kopen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 17 december 2006 @ 14:39:35 #224
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_44507286
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik zou in het voorjaar alles omfresen, gelijk harken, en opnieuw inzaaien
Als je het écht goed wilt doen. Plag dan het bovenste laag grond af, en stort dat in een geul van 2 spaden diep. Een frees komt namelijk meestal geen 2 spaden diep. En ik ga er voor het gemak ook maar even vanuit dat je geen frees tot je beschikking hebt. Indien je zware kleigrond hebt, ook voor 20% wat zand, zodat de grond luchtiger word.

Spit het van het voorjaar nog eens een keer goed om, met een ruime hoeveelheid koemestkorrels, hark het zo fijn mogelijk en zaai dan het gras.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_44509474
tgv
Children of the night. What music they make.
pi_44514994
Dat is idd nog een stuk beter Xebber
maar komt er op neer dat de boel even grondig gereviseerd moet worden
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:57:55 #227
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44950684
Ik zoek wat bloemen die wat langer bloeien dan een weekje. Planten met een mooie bloem mag trouwens ook. Graag iets met een mooie bloem en makkelijk te onderhouden.

Ik vind bijv. de allium erg mooi.

Iemand wat goede tips? Vergeet niet dat ik ze nog moet planten, de winter moet nog echt beginnen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44998608
je hebt het over bollen, of over planten in het algemeen?

ik ben vorig jaar (inmiddels ) behoorlijk fan geworden van de Lantana. Deze heb ik met moederdag gekocht, en heeft enorm staan bloeien tot half december.
In de winter moet hij volgens mij wel binnen staan
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_44999001
Ik heb in mijn tuin in maart bloeiende muurbloemen (Erysimum Bowles Mauve) geplant (paars), die bloeien nu nog steeds. Echt onvoorstelbaar!

pi_45083656
Ik heb ook wat foto's in een ander topic gezet wat er bij ons nog steeds (of alweer) bloeit in de tuin.















en smurf heeft een nieuwe cam gekocht (eindelijk) dus kan ik weer lekker veel foto's van de tuin maken

[ Bericht 4% gewijzigd door Veersesmurf op 06-01-2007 19:34:35 ]
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_45436804
Ik zat dit topic nog eens door te bladeren en ik werd helemaal weemoedig door die mooie zomerse foto's.

Ben gelijk zaden gaan bestellen voor 't komende seizoen. Moet toch íets doen!?

Heeft er nog iemand mooie herfst/winterplaatjes?
pi_45437263
Ik begin in februari ook wel weer met zaaien denk ik

De Helleboris staat uiteraard in bloei. Straks komt de Hamamelis weer met zijn heerlijk geurende en tevens schitterende bloemetjes. Ook in de Kerria zitten al wat bloempjes.
Voor de rest is het op het moment redelijk karig gesteld, maar als er niet teveel vorst meer komt (waar ik wel bang voor ben) krijgen we een heeeel vroeg voorjaar
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_45437498
De Mahonia is bijna uitgebloeid, krijgt wel elk jaar mooiere bloemen en meer zijscheuten. Tis niet de allermooiste plant, maar wel leuk dat ie elk jaar rond december helgele bloemetjes geeft
pi_45438644
Is het een Mahonia bealei, of een Mahonia aquifolium?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_45438949
Bij mij is de hamamelis al begonnen, maar dat verschilt ook per soort geloof ik.

Misschien gaat het volgende week vriezen, maar van mij hoeft dat niet hoor!
pi_45444503
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:03 schreef Veersesmurf het volgende:
Is het een Mahonia bealei, of een Mahonia aquifolium?
En dat vraag je aan mij
Hier een fotootje van vorig jaar

pi_45444725
een bealei dus

als je hem na de bloei nu eens topt, dan zal de Mahonia vertakken, en krijg je een dikkere bos met op den duur meer bloemen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_45446207
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:54 schreef Veersesmurf het volgende:
een bealei dus

als je hem na de bloei nu eens topt, dan zal de Mahonia vertakken, en krijg je een dikkere bos met op den duur meer bloemen
Ok, goeie tip tnxx
pi_45480413
Lekker tuinweertje.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:32:30 #240
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45575430
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:59 schreef Sorbootje het volgende:
Lekker tuinweertje.
Alleen jammer dat de grond nog té vaak en té nat is.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_45581187
Ik had mijn post tijdens de storm gemaakt... was een beetje sarcastisch

Maar nu is het inderdaad op de natte grond na écht lekker weer en nu moet ik weer werken...
pi_45581538
Ik heb mijn vlinderstruik verzet, net nádat het flink geregend heeft.
Hopelijk gaat het goed Hij heeft nu meer de ruimte en vult meteen een kaal stuk op.
pi_45587453
Haalt ie het niet, dan heb ik nog wel een vlinderstruik voor je. De vlinderstruiken in mijn tuin hebben zich rijkelijk uitgezaaid.

Geldt overigens ook voor andere vlinderstruikliefhebbers in dit topic. Als je in de nabije toekomst toevallig nog eens in Friesland komt en je zou graag een vlinderstruikje willen, laat het me dan even weten, ik heb er genoeg...
pi_45675840
Tuintips Februari

Tuin algemeen
# Verwijder het onkruid, het is nu nog te overzien.
# Bemest de border, heesters en vooral uw rozen met bijvoorbeeld gedroogde koemest(korrels).
# Klimplanten kunt u nu opnieuw opbinden of leiden.
# Zand- en kleigrond kunt u nu verbeteren door mulch (half verteerd organisch materiaal) door de bovengrond te verspreiden.
# Ruim alle takken en bladeren die ter bescherming zijn blijven liggen op.

Planten
Vrijwel alle groenblijvende en bladverliezende planten mogen nu geplant worden. Wat nachtvorst kan geen kwaad.
# Bladverliezende struiken en vaste planten kunt u nu verplanten.
# Zorg er bij lichte vorst wel voor dat de wortelkluit niet uitdroogt.
# Is de grond in uw tuin erg nat, wacht dan nog even met (ver)planten.

Gazon
Laat uw grasveldje nog even met rust. Alleen als er plassen water blijven staan is het zaak actie te ondernemen. Prik enkele keren op deze plekken met een riek in de grond, hierdoor zal het overtollige water wegzakken.
# Is er sprake van overmatige mosgroei, strooi dan wat ijzersulfaat (mosdoder).

Kuipplanten
Nog steeds spaarzaam water geven en regelmatig luchten.
# Voor de meeste kuipplanten is februari een gunstig tijdstip om te verpotten.
# Neem hiervoor schone (grotere) potten en gebruik potgrond met klei, dit houdt meer water vast.
# Citrusboompjes en planten zoals bougainvillela's alleen verpotten, als ze te groot worden voor de pot.

Snoeien
Alleen bij aanhoudend vorstvrij weer kunnen bomen, heesters, klimop, laatbloeiende clematis gesnoeid worden.
# Snoei makkelijk 'bloedende' bomen zoals berk en esdoorn pas na het uitlopen.
# Afgestorven bladresten moeten nu echt verwijderd worden.

Moestuin
Bij gunstig weer kunt u nu de eerste fruitstruiken planten.
# Bezit u een kas, dan kunt u de eerste groente en geraniums zaaien.
# Bij vorstvrij weer mogen fruitbomen nu al voorzichtig gesnoeid worden.

Vijver
Controleer bij strenge vorst regelmatig of uw vijver nog een open wak heeft.
# Hak nooit met een bijl een gat in het ijs, de vissen overleven de schokken vaak niet.
# Verwijder bij sneeuwval de sneeuw van het ijs. Anders valt er niet voldoende licht tot in het water.

Binnenshuis
Experimenteer eens met de reuzenbol van de amaryllis. Ze doen het ook prima als u ze in een glazen vaas, met onderin bijvoorbeeld mooie kiezel of schelpen op water zet. Nog indrukwekkender is het effect van twee dezelfde vazen naast elkaar.
pi_45686927
Bij mij wordt er aan de achtergevel geklust, wat inhoudt dat de hele tuin bedenkt is met een fijn laagje stof en zaagsel. Het ziet er echt verschikkelijk uit.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:54:16 #246
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45707577
Uiteraard willen wij daar een foto van!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 29 januari 2007 @ 12:32:47 #247
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45786200
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45788569
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Leuk leuk
Je kan natuurlijk ook een enig echt origineel dutchmamma's volkstuintopic maken
  maandag 29 januari 2007 @ 23:07:46 #249
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45809613
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Ook al? Ik begin daar 1 februari ook mee. 300 vierkante meter. Met hobbykas en barbeque.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 29 januari 2007 @ 23:17:43 #250
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45810039
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:52 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Leuk leuk
Je kan natuurlijk ook een enig echt origineel dutchmamma's volkstuintopic maken
Eerst kijken of het doorgaat!

Er zijn enkele perceeltjes, en ze zitten vol onkruid... Dat kan ik helaas zelf niet wegwerken in mijn eentje, dus ik hoop dat ze me een beetje kunnen helpen...

Of dat jullie me een beetje helpen...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  maandag 29 januari 2007 @ 23:29:56 #251
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45810495
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:07 schreef Xebber het volgende:

[..]

Ook al? Ik begin daar 1 februari ook mee. 300 vierkante meter. Met hobbykas en barbeque.
Vrijdagmiddag weet ik meer! "Slechts" 100 m2, eerst kijken of ik dat wel aan kan...

Zaadgidsje van Thompson & Morgan is al besteld
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45810527
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:17 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Eerst kijken of het doorgaat!

Er zijn enkele perceeltjes, en ze zitten vol onkruid... Dat kan ik helaas zelf niet wegwerken in mijn eentje, dus ik hoop dat ze me een beetje kunnen helpen...

Of dat jullie me een beetje helpen...
Ik help door als tip te geven:
Meng 150ml. Round-Up en 150ml. MCPA door elkaar in een rugspuit van 15 liter. Doe er (iets minder dan) 15l. water bij, en loop over het perceel.
Herhaal dit ritueel na 3 weken nog eens, en wacht een maandje of 2 met zaaien/planten.

Succes
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 29 januari 2007 @ 23:39:20 #253
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45810791
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:30 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik help door als tip te geven:
Meng 150ml. Round-Up en 150ml. MCPA door elkaar in een rugspuit van 15 liter. Doe er (iets minder dan) 15l. water bij, en loop over het perceel.
Herhaal dit ritueel na 3 weken nog eens, en wacht een maandje of 2 met zaaien/planten.

Succes
Kweetnie of de tuincommissie zo blij is met round up (ik vind het zelf ook meuk)
Vandaar dat ik hard hoop dat ze een beetje willen helpen (iemand die weggaat, moet de tuin namelijk ook schoon opleveren... dus kan ik als noob ook vast wel een schoon tuintje eisen)

Maar ja, als het niet anders kan... dan wil ik het wel gebruiken. Bedankt voor de tip!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  dinsdag 30 januari 2007 @ 09:01:58 #254
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45815877
Bij ons is het zo dat je eenmalig zogenaamd freesgeld moet betalen. Word de tuin niet schoon opgeleverd, dan freest de eigenaar van de volkstuin het stukje grond voor de volgende verhuurder, en is de vorige verhuurder dat freesgeld kwijt.

Mij lijkt dat je gewoon récht hebt op een schone tuin.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 30 januari 2007 @ 10:34:02 #255
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45817500
Ik heb begrepen dat er een frees-ding aanwezig is, maar... is het niet zo dat fresen alleen werkt op een schoon stuk land? Ja, klok, klepel, dat soort dingen... Anyway, dat overleg ik vrijdag wel als ik de tuincommissie ga ontmoeten (en definitief weet wat voor tuin het wordt).

Eén ding is belangrijk: als er maar geen zevenblad is! Daar heb ik al naar gezocht, en godzijdank niet gevonden. Als je dat in je tuin hebt, kan je maar beter wegwezen!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:09:18 #256
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45818205
Als je freest met een laag onkruid + groenteresten, dan vermaalt de frees het zo dat dat zelfs voeding is voor je grond. Je kan vrijwel direct daarna beginnen met planten.

Zevenblad heb ik in mijn eigen tuin gehad hier. Paar keer goed spitten en de wortels d'r uit halen en je bent d'r vanaf. Zullen later nog wel wat nieuwe stekkies komen, maar als je die d'r ook uit haalt, ben je d'r vanaf.

Hoewel het op een grote volkstuin natuurlijk een ander verhaal is. Zevenblad is inderdaad écht ronduit kut.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:11:49 #257
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45818261
Okee, dat klinkt me als muziek in de oren...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45818965
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 11:09 schreef Xebber het volgende:
Als je freest met een laag onkruid + groenteresten, dan vermaalt de frees het zo dat dat zelfs voeding is voor je grond. Je kan vrijwel direct daarna beginnen met planten.

Zevenblad heb ik in mijn eigen tuin gehad hier. Paar keer goed spitten en de wortels d'r uit halen en je bent d'r vanaf. Zullen later nog wel wat nieuwe stekkies komen, maar als je die d'r ook uit haalt, ben je d'r vanaf.

Hoewel het op een grote volkstuin natuurlijk een ander verhaal is. Zevenblad is inderdaad écht ronduit kut.
Het klinkt wel vrij optimistisch om daarna bijna meteen te beginnen met planten. De plantenresten kom je (zeker bij fresen) echt behoorlijk snel weer tegen. Als je dit geen probleem vind is dat natuurlijk niet erg, maar ik zou er niet zo blij mee zijn
Eerst ff het onkruid wieden, en dan fresen. Scheelt een hoop ergenis vind ik

Mijn ervaring met zevenblad is, dat je er zo goed als nooit vanaf bent. Denk je alle wortels gehad te hebben, komt er na 2 jaar toch weer een paar plukjes boven...
Gewoon zoveel mogelijk weghalen en uitspitten die rommel, en daarna heel goed bijhouden
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:42:59 #259
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45819027
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 11:40 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Het klinkt wel vrij optimistisch om daarna bijna meteen te beginnen met planten. De plantenresten kom je (zeker bij fresen) echt behoorlijk snel weer tegen. Als je dit geen probleem vind is dat natuurlijk niet erg, maar ik zou er niet zo blij mee zijn
Eerst ff het onkruid wieden, en dan fresen. Scheelt een hoop ergenis vind ik

Mijn ervaring met zevenblad is, dat je er zo goed als nooit vanaf bent. Denk je alle wortels gehad te hebben, komt er na 2 jaar toch weer een paar plukjes boven...
Gewoon zoveel mogelijk weghalen en uitspitten die rommel, en daarna heel goed bijhouden
Even grof het onkruid d'r uit trekken en frezen dan.

Heb hier de laatste 3 jaar geen plukje Zevenblad meer gezien. En toch heeft d'r hier een énorm veld gestaan.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 30 januari 2007 @ 12:50:18 #260
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45820787
Zevenblad moet je sowieso niet fresen. Dat is net een horrorfilm: als je er 1 verslaat komen er 2 terug...
Het zat in mijn vorige tuin, en het was hopeloos. Zeker omdat de buren er niks aan deden en dan wandelt het vrolijk onder de schutting door... Als ik ooit weer een huis moest kopen, is zevenblad een reden om nee te zeggen. Echt waar!

Inmiddels woon ik (na een scheiding) op een flat, met balkonnetje (en bloemen ) en tuinieren-in-bakken-en-potten heeft het voordeel dat er weinig onkruid is Maar ik mis het wroeten in de aarde toch wel... En vooral mijn kleine fruitboompjes en -struikjes...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45847491
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:54 schreef Xebber het volgende:
Uiteraard willen wij daar een foto van!
Hier zijn wat foto's. Het heeft al wel geregend, dus het allerergste is eraf gespoeld, maar mooi is anders.





  woensdag 31 januari 2007 @ 10:37:39 #262
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45849631
Ik heb nu nog geen volkstuintje, wel een balkonnetje. Daar doe ik aan bak-tuinieren.

Vorig jaar heb ik een opgemaakt mandje gekregen met narcissen, hyacinth en een klimopje. Ik ontdekte gisteren dat het hyacintje al volop staat te bloeien in die mand!
Verder een bloeiende crocus ontdekt in een andere pot.

En de geraniums (pelargoniums) heb ik tijdens de vorst van vorige week voor de 2e keer even binnen gehad (eerste keer was in december), maar staan nu alweer buiten. Eigenlijk is dat meer uit nood, want als ik ze binnen heb, zitten ze al gauw vol met ongedierte (witte beestjes) en fijn spinrag
Ik heb sterk het idee dat ze van binnen staan niet echt mooier worden (integendeel)...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_46064938
Ik heb afgelopen weekend met het mooie weer in de tuin gewerkt. Dat had ik gemist zeg, even lekker wroeten! Ik heb zondag gelijk een paar foto's gemaakt.


Helleborus


Nog meer Helleborus


En nóg meer Helleborus


Anemone blanda.....nu al


Rozemarijn


Hyacinth...ook wat aan de vroege kant...


Viburnum


Euphorbia


Carex


En tot slot nog maar een Helleborus..

Ja, ik weet dat ik onkruid moet wieden
pi_46066117
En vannacht heeft het zo hard gevroren, dat het lijkt, (of misschien wel is ) alsof alles kapotgevroren is. In iedere geval waren mijn viooltjes erg bevroren.Het zag er niet best uit.
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:25:03 #265
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46074076
Een wat minder prachtige foto:



Ik word d'r gestoord van.

Diervriendelijke geurkorrels, koffiedrek, peper, water, allemaal al gebeurd, niets helpt.

En in een ander topic hoef ik het niet te vragen, want die oplossingen die zij bedenken zijn niet bepaald lief voor katten...
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46095921
Sateprikkertjes in de grond steken of takjes met doornen eraan neerleggen. Klinkt niet vriendelijk, maar helpt wel, omdat de kat daar uit zichzelf al niet overheen gaa lopen.

Als je koffiedrek gebruikt, moet je er een behoorlijke laag van neerleggen, anders helpt het iid niet.

Succes iig.
  donderdag 8 februari 2007 @ 09:03:26 #267
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_46095986
Dat is geen kat volgens mij, katten begraven hun ontlasting altijd en dit ligt er boven op.
  donderdag 8 februari 2007 @ 09:22:15 #268
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46096381
Zal die satéprikkers eens proberen. Wilde zelf in dat hoekje (en aan de andere kant van de tuin precies hetzelfde) wat bodembedekkers planten. Altijd goed ter bescherming van de wortels van clematissen (om nog maar een beetje ontopic te blijven... ).

@ Silmarwen. Zijn 100% zeker weten katten. Buurvrouw heeft een vrouwtjeskat, en de andere buren hier in de buurt hebben in totaal iets van 10 mannetjeskatten. Al die katten lopen dus altijd om mijn huis en tuin.

Bij de dierenwinkel kon ik ook zoiets kopen als een sonar-apparaat. Een apparaatje wat hele hoge tonen genereert die mensen niet horen, en die katten afschuwelijk vinden. Het had 2 nadelen. Dat ding kostte 59 euro én het had een bereik van 50m² waardoor de hond van de overburen die vaak in de tuin rondloopt daar ook last van zou hebben. Zó groot is mijn tuin nameljik niet.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46349280
Help, volgens mij is mijn Hortensia overleden....
De plant had mooie groene knoppen maar heeft daarna een tijd geen water gehad. Nu zijn dus die nieuwe knoppen helemaal bruin. Ik heb de plant weer netjes water gegeven maar weet eigenlijk niet of deze nog te redden is. Kan iemand me vertellen of er nog nieuwe knoppen aan zullen komen?

pi_46447100
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 22:41 schreef vriendinnie het volgende:
Help, volgens mij is mijn Hortensia overleden....
De plant had mooie groene knoppen maar heeft daarna een tijd geen water gehad. Nu zijn dus die nieuwe knoppen helemaal bruin. Ik heb de plant weer netjes water gegeven maar weet eigenlijk niet of deze nog te redden is. Kan iemand me vertellen of er nog nieuwe knoppen aan zullen komen?

[afbeelding]
afgelopen week kwam ik een artiekel tegen van Romke van der ka. of hoe hij ook heet, hij schrijft collums over planten en tuinen. ook in groei en bloei . [ iedere maand in de brievenbus] en in de krant, Eindhovens dagblad in ieder geval.
ook over Hortensia's . in de suppermarkt bieden ze ze aan als ze in de bloei staan, na een week hangen de bloemen, veel te warm binnen, en te koud voor buiten, opgekweekt. deze plant is moeilijk in een potje te houden, in de volle grond wordt ze tegen de anderhalve meter hoog. met een fors wortelgestel. die van jouw ziet er overleden uit. iets voor de groencontainer, jammer....

4 -5 jaar geleden zat er wolwit in alle hortensia's. net sneeuw. we hebben alles tot de grond toe afgezaagd. nu hebben we dikke bossen. met veel bloemen. die zouden nooit als terrasplant iets worden.
l

[ Bericht 0% gewijzigd door Killer_Mom op 19-02-2007 01:37:46 ]
De Puta Madre
pi_46450164
quote:
Op maandag 19 februari 2007 01:09 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

afgelopen week kwam ik een artiekel tegen van Romke van der ka. of hoe hij ook heet, hij schrijft collums over planten en tuinen. ook in groei en bloei . [ iedere maand in de brievenbus] en in de krant, Eindhovens dagblad in ieder geval.
ook over Hortensia's . in de suppermarkt bieden ze ze aan als ze in de bloei staan, na een week hangen de bloemen, veel te warm binnen, en te koud voor buiten, opgekweekt. deze plant is moeilijk in een potje te houden, in de volle grond wordt ze tegen de anderhalve meter hoog. met een fors wortelgestel. die van jouw ziet er overleden uit. iets voor de groencontainer, jammer....

4 -5 jaar geleden zat er wolwit in alle hortensia's. net sneeuw. we hebben alles tot de grond toe afgezaagd. nu hebben we dikke bossen. met veel bloemen. die zouden nooit als terrasplant iets worden.
l
Daar was ik al bang voor...
Jammer, we hebben net een huis gekocht (met tuin!!) en ik had zo erg gehoopt deze in de tuin te kunnen zetten...
  maandag 19 februari 2007 @ 12:29:00 #272
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46453981
quote:
Op maandag 19 februari 2007 09:22 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor...
Jammer, we hebben net een huis gekocht (met tuin!!) en ik had zo erg gehoopt deze in de tuin te kunnen zetten...
Dat kan, maar koop ze dan vanaf half mei en zet ze gauw in de grond, dan is de kans groter dat ze het redden...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_46480619
quote:
Op maandag 19 februari 2007 09:22 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor...
Jammer, we hebben net een huis gekocht (met tuin!!) en ik had zo erg gehoopt deze in de tuin te kunnen zetten...
gefeliciteerd met je nieuwe huis en! tuin, hier zit je goed, je kunt hier alle vragen stellen over je tuin.
t mag zo gek niet zijn of iemand weet t wel.

mag je eigenkijk een link doorgeven van een plantenkweker die goedkoop is en ook nog eens in de buurt woont? Eindhoven- Helmond? geen Intratuin, of zo.




De Puta Madre
  dinsdag 20 februari 2007 @ 03:30:42 #274
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46480864
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 02:23 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

gefeliciteerd met je nieuwe huis en! tuin, hier zit je goed, je kunt hier alle vragen stellen over je tuin.
t mag zo gek niet zijn of iemand weet t wel.

mag je eigenkijk een link doorgeven van een plantenkweker die goedkoop is en ook nog eens in de buurt woont? Eindhoven- Helmond? geen Intratuin, of zo.
Waarom niet?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46481157
Vriendinnie, dan willen we natuurlijk wel foto's van je nieuwe tuin straks!
pi_46485291
http://2miljoen.nl/detail(...)ncentrum_den_Heikant

een goed adres voor tuinplanten.
De Puta Madre
pi_46498890
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Killer_Mom het volgende:
http://2miljoen.nl/detail(...)ncentrum_den_Heikant

een goed adres voor tuinplanten.
Bedankt voor de tip! Ik heb al een beetje gegoogled hier in de regio maar werd er nog niet veel wijzer van.
Uiteraard zal ik foto's van mijn nieuwe tuin posten! Ik ben er ook zo blij mee, heb nu alleen een balkon. We krijgen de sleutel in mei/juni dus met een beetje geluk is het mooi weer en kan ik meteen de hele dag in de tuin aan de gang!
Bij deze alvast een foto van hoe de tuin er nu uitziet:



Ik hou zelf heel erg van bloeiende planten en bloemen en voor zover ik nu kan zien staan er niet zo heel veel bloeiende dingen in. Het plan is dus wel om het eea te gaan vervangen. Als er iemand tips heeft, graag!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 19:04:05 #278
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46499121
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 18:58 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip! Ik heb al een beetje gegoogled hier in de regio maar werd er nog niet veel wijzer van.
Uiteraard zal ik foto's van mijn nieuwe tuin posten! Ik ben er ook zo blij mee, heb nu alleen een balkon. We krijgen de sleutel in mei/juni dus met een beetje geluk is het mooi weer en kan ik meteen de hele dag in de tuin aan de gang!
Bij deze alvast een foto van hoe de tuin er nu uitziet:

[afbeelding]

Ik hou zelf heel erg van bloeiende planten en bloemen en voor zover ik nu kan zien staan er niet zo heel veel bloeiende dingen in. Het plan is dus wel om het eea te gaan vervangen. Als er iemand tips heeft, graag!
Ahhh, zo'n grote tuin had ik vroeger ook! Dat was de reden waarom ik mijn huwelijk nog een paar jaar wist te rekken: ik wou die tuin niet kwijt...

Het zou kunnen dat er best wel veel bloeiends in de tuin staat, maar dat weet je pas als het boven komt... In mijn nieuwe volkstuintje komt er opeens ook van alles boven bij het hek.
Wil je het gras houden, of daar perken en zo in maken? Of er helemaal uit?

Om te beginnen kan je er eenjarigen in kwijt (pas in mei kopen, of zelf zaaien) en zomerbollen/-knollen (nu nog niet poten).

Google eens of je online planten kan bestellen? Ik raad Bakker Hillegom af. Die is leuk voor bomen en struiken, maar voor planten is het niks.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_46499315
Zoooooooo vriendinnie, wat zal jij blij zijn Gefeliciteerd !!
Ik was ook zo blij met de tuin, na een leven op balkons.
Het ziet er erg goed onderhouden uit, dat scheelt echt veel


Niet dat ik nou echt groene vingers blijk te hebben en het zwaarder is dan ik dacht (met mijn versleten rug)
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 19:15:41 #280
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46499620
Wauw, mooie tuin hoor.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_46500433
De indeling van de tuin blijft voorlopig even zo (ook even vanuit het financiele oogpunt). Ik wil er alleen graag wat planten/bomen/struiken naar mijn eigen smaak in planten.
pi_46509116
Mooie tuin zeg. Even een paar maanden wachten en dan eruitgooien wat je niet wil hebben, hij ziet er goed onderhouden uit. De connifeer aan de linkerkant zie ik niet zo zitten, die zuipen veel, en eronder groeit dan niet veel, ze worden ook veel te snel groot.

nog eens gekeken, die 2 bomen achterin, staan die niet heel dicht tegen de schutting aan? daar krijg je problemen mee als ze groter worden, denk ik zo

[ Bericht 31% gewijzigd door Killer_Mom op 20-02-2007 22:59:24 ]
De Puta Madre
pi_46510802
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=WGO4VVNN

ik ben een prutser, ik weet niet meer hoe ik die andere foto's op deze side kreeg, morgen ff navragen.
dit is een Helleborus waar ik bijzonder trots op ben, nu is hij op zijn mooist.
De Puta Madre
pi_46533121
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 22:42 schreef Killer_Mom het volgende:
Mooie tuin zeg. Even een paar maanden wachten en dan eruitgooien wat je niet wil hebben, hij ziet er goed onderhouden uit. De connifeer aan de linkerkant zie ik niet zo zitten, die zuipen veel, en eronder groeit dan niet veel, ze worden ook veel te snel groot.

nog eens gekeken, die 2 bomen achterin, staan die niet heel dicht tegen de schutting aan? daar krijg je problemen mee als ze groter worden, denk ik zo
Die conifeer ben ik ook niet kapot van, wil ik er ook graat uithalen. En van de bomen, het is me niet opgevallen maar ik zal er de volgende keer op letten. Overigens heb ik geen flauw idee wat voor een bomen het zijn. Ik hoop dan ook dat als we binnenkort langs gaan om alles op te meten, dat de huidige bewoners me wat meer over de beplanting van de tuin kunnen vertellen.
pi_46535146
Wie coniferen heeft uitgevonden, die verdient zeker geen schoonheidsprijs

  woensdag 21 februari 2007 @ 20:51:44 #286
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46538568
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 19:23 schreef Bluezz het volgende:
Wie coniferen heeft uitgevonden, die verdient zeker geen schoonheidsprijs

Staan ze d'r nou nog steeds?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46538604
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 20:51 schreef Xebber het volgende:


Staan ze d'r nou nog steeds?
pi_46539829
Zeg, wordt er al/nog voorgezaaid of hoe zit dat?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_46542474
Vraagje van een (nog) leek: Wanneer is het de beste tijd om een appelboom te planten? Sinds oktober hebben wij ook een tuin (voor en achter) en ik wil graag zowel voor als achter een appelboom planten. Nu zie ik in sommige foldertjes enzo al appelbomen staan maar is het er niet wat vroeg voor?
  woensdag 21 februari 2007 @ 23:07:29 #290
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46543802
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:25 schreef shmoopy het volgende:
Zeg, wordt er al/nog voorgezaaid of hoe zit dat?
Hier, ik, vandaag, chrysanthemum indicum, in klein kasje in huiskamer.

Voor de rest wacht ik nog steeds op de bestelling van Vreeken

Zaadbestelling voor 2008 doe ik voor kerst 2007 en niet pas in de eerste week van februari...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  woensdag 21 februari 2007 @ 23:09:24 #291
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46543867
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:35 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Vraagje van een (nog) leek: Wanneer is het de beste tijd om een appelboom te planten? Sinds oktober hebben wij ook een tuin (voor en achter) en ik wil graag zowel voor als achter een appelboom planten. Nu zie ik in sommige foldertjes enzo al appelbomen staan maar is het er niet wat vroeg voor?
Gefeliciteerd met jullie tuin!

Volgens zeer recent aangevraagde info bij diverse fruitbomenkwekers kan je ze tot april planten. Nu dus ook.

Ik heb de mijne afgelopen vrijdag geplant...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_46543936
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:25 schreef shmoopy het volgende:
Zeg, wordt er al/nog voorgezaaid of hoe zit dat?
* Bluezz rent naar de tuinkamer en zoekt windezaad, veul windezaad
en gaat maandag aan de slag

[ Bericht 9% gewijzigd door Blues op 21-02-2007 23:25:13 ]
  woensdag 21 februari 2007 @ 23:22:46 #293
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46544380
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:25 schreef shmoopy het volgende:
Zeg, wordt er al/nog voorgezaaid of hoe zit dat?
Phlox, Thunbergia, Nicotiana, Iberis, Pelargonium, Salpiglossis, Kochia en Coleus in kleine kweekkasjes in de woonkamer.

Aardbeien in de kas op het volkstuintje.

Nog niets te zien overigens.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46544490
Braaaaf.

Oh, die winde...

Ik ga dit weekend maar eens aan de slag, ik snak naar de zomer.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 21 februari 2007 @ 23:29:49 #295
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46544626
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:11 schreef Bluezz het volgende:

[..]

* Bluezz rent naar de tuinkamer en zoekt windezaad, veul windezaad
en gaat maandag aan de slag
Wel de blauwe, he...?

* dutch-mamma neemt zich voor een zakje gemengd te halen bij het tuincentrum en is boos omdat ze die dit jaar is vergeten...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:19:26 #296
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46550285
Mijn Pelargonium is zowaar al wat opgekomen!

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46550834
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 23:09 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met jullie tuin!

Volgens zeer recent aangevraagde info bij diverse fruitbomenkwekers kan je ze tot april planten. Nu dus ook.

Ik heb de mijne afgelopen vrijdag geplant...
Bedankt, we zijn er erg blij mee . Helaas stelt de tuin op dit moment nog niet zoveel voor maar goed dat komt in het voorjaar allemaal wel.

Ik ga binnenkort denk ik dan inderdaad maar alvast de appelboompjes planten.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:17:41 #298
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_46552973
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:19 schreef Xebber het volgende:
Mijn Pelargonium is zowaar al wat opgekomen!

[afbeelding]
Lidl of Dirk van de Broek?

Ik heb ze nog van vorig jaar!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:20:23 #299
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46556435
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:17 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Lidl of Dirk van de Broek?

Ik heb ze nog van vorig jaar!
Aldi.

79 cent!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:23:47 #300
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_46556538
Fotootje van gisteravond van de andere kweekkasjes:



Ik ben flieft op die dingen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_46557064
Ik ook!
Ik had er eentje, maar die heb ik vernaggeld, nu heb ik zo'n heel pakket van die dingen in een goedkopere uitvoering, ze zijn haske handig, ja.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')