abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43480466
Dit is een Miscanthus volgens mij (welke varieteit weet ik zo gauw niet)

Als hij is uitgebloeid gewoon tot op de grond terugknippen (gaat makkelijk met een heggeschaar )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_43610543
Die 24 uur is nu wel om hoor Smurf!
pi_43619688
quote:
Op donderdag 16 november 2006 15:42 schreef Sorbootje het volgende:
Die 24 uur is nu wel om hoor Smurf!
Ja sorry, ik weet het maar heb het zo druk op't moment met vanalles.
Ik zal de foto's wel online gooien, de onderschriften moet je er zelf maar bij bedenken

pi_43629566
Wouw, mooi zeg!
pi_43657673
Hallo Flora-liefhebbers,

Afgelopen zomer heb ik in mijn balkonbakken aan mijn Franse balkon prachtige witte petunia's gehad met nog iets van een plantje.

Nu wil ik voor de winter graag ook weer witte bloemen met dan mooi helder groene plantjes ertussendoor.
Als witte bloemen denk ik aan winterharde witte violen, maar over de plantjes heb ik geen idee? Heeft iemand een tip?

Alvast dank!
  zaterdag 18 november 2006 @ 15:52:40 #206
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43658207
Datr ziet er goed uit smurf, het weer in Nederland zit ook wel mee natuurlijk.

Ik heb al wat nachtvorsten achter de rug.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 18 november 2006 @ 18:26:29 #207
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43662608

Hoe heet dat boompje? Ik vind die kleur zo prachtig!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_43682222
Euonymus alatus 'Compactus' volgens mij.
Is een leuk heestertje dat niet al te groot wordt, en mooie kurkvorming heeft op de takjes. Erg mooie herfstkleuren inderdaad

[ Bericht 26% gewijzigd door Veersesmurf op 19-11-2006 20:15:37 ]
  zondag 19 november 2006 @ 13:46:15 #209
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_43682821
Euonymus idd... Kwam d'r maar niet op. Bedankt voor de tip. Die gaat op het lijstje "Nog te kopen planten.
pi_43880987
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 15:24 schreef jevric het volgende:
Hallo Flora-liefhebbers,

Afgelopen zomer heb ik in mijn balkonbakken aan mijn Franse balkon prachtige witte petunia's gehad met nog iets van een plantje.

Nu wil ik voor de winter graag ook weer witte bloemen met dan mooi helder groene plantjes ertussendoor.
Als witte bloemen denk ik aan winterharde witte violen, maar over de plantjes heb ik geen idee? Heeft iemand een tip?

Alvast dank!
Aankomende week wil ik de bloemen en plantjes halen, heeft iemand nog een tip voor mij aangaande de plantjes?
  zaterdag 2 december 2006 @ 00:30:52 #211
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44071183
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:00 schreef Veersesmurf het volgende:
Dit is een Miscanthus volgens mij
Dit was een Miscanthus:

De kleine staat nog. Nog wel.

Ja dat was dus een vrij pittige sneeuwstorm. Kom je thuis, zie je dit.

Kijken of de boel zich weet te herstellen, ik denk het wel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44072446
Sneeuw
pi_44076532
Echt raar op het moment bloeien er planten die normaal in maart/april pas bloeien.

De vinca minor en nog een paar planten met paarse bloemetjes, waar ik de namen even niet meer van weet.
pi_44078643
Uit de bloembollen komen ook allerlei groene sprieten
pi_44078667
Ik heb voor de vierde keer rozen!

Vreemd gezicht inderdaad...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44086479
Ik vind het niet erg, zo'n lang seizoen. Hele dagen in de kou werken is ook niet alles....maar voor de planten/bomen weet ik niet of het wel zo goed is eigenlijk.
  dinsdag 12 december 2006 @ 16:39:03 #217
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_44361161
Ik heb een poos terug, lang geleden, ooit, whenever, beloofd dat ik met wat foto's zou komen van de voor- en achtertuin die ik hier heb. Groot zijn ze niet, en wat d'r bloeit en groeit is ook niet meer zoveel, maar toch:

Mijn Ajania Pacifica doet het prima! Vorig jaar in een 9cm potje gekocht, en nu is ie zo'n beetje een halve vierkante meter.

Mijn Choisya Ternata blijft het ook prima doen. Groenblijvend en in het voorjaar heeft ie bovenin de toppen witte trosjes.

In mijn voortuin aan de ene kant heb ik begin dit jaar een rondje Lavendula geplant, met een Salix Caprea d'r in. Op de voorgrond zie je nog een Pieris. Groeit allemaal als kool.

Aan de andere kant van mijn voortuin heb ik van alles wat. Onder andere een Jeneverbes, Erica, Syticus, Hulst.

En dan heb ik binnen nog mijn Amaryllis. Geheel offtopic, ik weet het, maar wilde jullie de foto toch niet onthouden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Xebber op 12-12-2006 16:44:52 ]
pi_44367841
Leuke foto's! De Choisya ternata ziet er ook goed uit. Dankbare plant vind ik
pi_44456207
Ik heb een beetje een probleempje met ons grasveldje (voor zover je het nog zo kunt noemen).
Het is meer dood dan levend. En het gras bij de buren is veel groener...
Hoe komt dit en nog beter, hoe voorkom ik dit...
In het najaar haal ik altijd alleen de bladeren van het gras af om verstikking te voorkomen.

Dan heb ik ook nog een probleem met mijn rodondendron.
Deze wintergroene plant is bij ons niet echt wintergroen. Hij is vanaf de zomer ook niet echt gegroeid. Dit in tegenstelling tot de andere planten.
Wederom iemand een idee wat er loos is?
pi_44501724
Niemand een idee?
pi_44503221
wilde gisteren al een antwoord posten, maar daar was het niet meer van gekomen

het gras:
een storende laag, vlak onder de toplaag?
heb je toevallig met het verkeerde bestrijdingsmiddel gespoten? (MCPA en Round-up worden nog wel is verwisseld, met dit als resultaat)
heb je een hond die altijd op je gras loopt te piesen?
was het gras eerst wel goed? zo niet, dan kan het ook aan het licht liggen. Gezaaid in oktober, met een klein beetje zon. Nu de zon lager staat komt het niet meer bij het gras, en door het vocht gaat het dood?

de rodo:
een storende laag, waar de wortels zich in bevinden.
staat de rodo midden in de zon? hij houdt van schaduw
staat de rodo in zure grond? zo niet, dan is het nu de goede periode om er turf bij te strooien.
is de rodo tijdens de droogte geplant? misschien is hij daar niet echt van opgeknapt.

ik hoop dat het goede antwoord er tussen zit
pi_44504715
quote:
Op zondag 17 december 2006 12:38 schreef Veersesmurf het volgende:
wilde gisteren al een antwoord posten, maar daar was het niet meer van gekomen
Bedankt voor je reactie
quote:

het gras:
een storende laag, vlak onder de toplaag?
heb je toevallig met het verkeerde bestrijdingsmiddel gespoten? (MCPA en Round-up worden nog wel is verwisseld, met dit als resultaat)
heb je een hond die altijd op je gras loopt te piesen?
was het gras eerst wel goed? zo niet, dan kan het ook aan het licht liggen. Gezaaid in oktober, met een klein beetje zon. Nu de zon lager staat komt het niet meer bij het gras, en door het vocht gaat het dood?
Wat moet ik me voorstellen bij een storende laag?
Ik heb geen bestrijdingsmiddelen gespoten en geen hond
In de zomer was het gras redelijk goed (we wonen hier pas sinds mei, dus ik weet niet hoe het vorig jaar was). Het is wel een allegaartje, maar het was in ieder geval groen.
Heb in mei en juli wat bijgezaaid wat behoorlijk goed opkwam.
Het licht is ook gelijk aan dat in de tuin van de buren die wel groen gras hebben
quote:
de rodo:
een storende laag, waar de wortels zich in bevinden.
staat de rodo midden in de zon? hij houdt van schaduw
staat de rodo in zure grond? zo niet, dan is het nu de goede periode om er turf bij te strooien.
is de rodo tijdens de droogte geplant? misschien is hij daar niet echt van opgeknapt.
Wederom; wat versta ik onder een storende laag?
Hij staat (overigens per toeval) in de schaduw van de schuur, dus dat moet goed zijn.
Zure grond? Ik heb er bij het planten potgrond bijgestort, maar ik moet dus (zure) turf erbij storten...
Hij is wel met droogte geplant, maar ik heb van de zomer alles goed nat gehouden....
pi_44505402
Een storende laag is een laag waar planten niet goed in kunnen groeien. Een voorbeeld is dat er bij nieuwbouw over de grond met trekkers en kranen wordt gereden. Deze grond slibt dicht, en wordt niet meer omgespit met een kraan.
Zo krijg je een storende laag in je tuin, waarvan je het bestaan niet af wist toen je het huis kocht (het bovenlaagje van de grond was immers wel omgewoeld)
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:28 schreef Werewolf het volgende:

In de zomer was het gras redelijk goed (we wonen hier pas sinds mei, dus ik weet niet hoe het vorig jaar was). Het is wel een allegaartje, maar het was in ieder geval groen.
Heb in mei en juli wat bijgezaaid wat behoorlijk goed opkwam.
Tussen het gras zat misschien behoorlijk wat onkruid, wat nu door de temperatuur aan het afsterven is, zodat je 'gazon ineens een stuk minder groen is. Ik zie hier en daar wel wat groene sprietjes, dus niet alles is al dood.

Ik zou in het voorjaar alles omfresen, gelijk harken, en opnieuw inzaaien
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:28 schreef Werewolf het volgende:

Hij staat (overigens per toeval) in de schaduw van de schuur, dus dat moet goed zijn.
Zure grond? Ik heb er bij het planten potgrond bijgestort, maar ik moet dus (zure) turf erbij storten...
Hij is wel met droogte geplant, maar ik heb van de zomer alles goed nat gehouden....
Potgrond heeft geen hoge PH-waarde, dus ik zou er gewoon een paar flinke scheppen turfmolm bij gooien (kun je in ieder tuincentrum kopen
  zondag 17 december 2006 @ 14:39:35 #224
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_44507286
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik zou in het voorjaar alles omfresen, gelijk harken, en opnieuw inzaaien
Als je het écht goed wilt doen. Plag dan het bovenste laag grond af, en stort dat in een geul van 2 spaden diep. Een frees komt namelijk meestal geen 2 spaden diep. En ik ga er voor het gemak ook maar even vanuit dat je geen frees tot je beschikking hebt. Indien je zware kleigrond hebt, ook voor 20% wat zand, zodat de grond luchtiger word.

Spit het van het voorjaar nog eens een keer goed om, met een ruime hoeveelheid koemestkorrels, hark het zo fijn mogelijk en zaai dan het gras.
pi_44509474
tgv
Children of the night. What music they make.
pi_44514994
Dat is idd nog een stuk beter Xebber
maar komt er op neer dat de boel even grondig gereviseerd moet worden
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:57:55 #227
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44950684
Ik zoek wat bloemen die wat langer bloeien dan een weekje. Planten met een mooie bloem mag trouwens ook. Graag iets met een mooie bloem en makkelijk te onderhouden.

Ik vind bijv. de allium erg mooi.

Iemand wat goede tips? Vergeet niet dat ik ze nog moet planten, de winter moet nog echt beginnen.
pi_44998608
je hebt het over bollen, of over planten in het algemeen?

ik ben vorig jaar (inmiddels ) behoorlijk fan geworden van de Lantana. Deze heb ik met moederdag gekocht, en heeft enorm staan bloeien tot half december.
In de winter moet hij volgens mij wel binnen staan
pi_44999001
Ik heb in mijn tuin in maart bloeiende muurbloemen (Erysimum Bowles Mauve) geplant (paars), die bloeien nu nog steeds. Echt onvoorstelbaar!

pi_45083656
Ik heb ook wat foto's in een ander topic gezet wat er bij ons nog steeds (of alweer) bloeit in de tuin.

en smurf heeft een nieuwe cam gekocht (eindelijk) dus kan ik weer lekker veel foto's van de tuin maken

[ Bericht 4% gewijzigd door Veersesmurf op 06-01-2007 19:34:35 ]
pi_45436804
Ik zat dit topic nog eens door te bladeren en ik werd helemaal weemoedig door die mooie zomerse foto's.

Ben gelijk zaden gaan bestellen voor 't komende seizoen. Moet toch íets doen!?

Heeft er nog iemand mooie herfst/winterplaatjes?
pi_45437263
Ik begin in februari ook wel weer met zaaien denk ik

De Helleboris staat uiteraard in bloei. Straks komt de Hamamelis weer met zijn heerlijk geurende en tevens schitterende bloemetjes. Ook in de Kerria zitten al wat bloempjes.
Voor de rest is het op het moment redelijk karig gesteld, maar als er niet teveel vorst meer komt (waar ik wel bang voor ben) krijgen we een heeeel vroeg voorjaar
pi_45437498
De Mahonia is bijna uitgebloeid, krijgt wel elk jaar mooiere bloemen en meer zijscheuten. Tis niet de allermooiste plant, maar wel leuk dat ie elk jaar rond december helgele bloemetjes geeft
pi_45438644
Is het een Mahonia bealei, of een Mahonia aquifolium?
pi_45438949
Bij mij is de hamamelis al begonnen, maar dat verschilt ook per soort geloof ik.

Misschien gaat het volgende week vriezen, maar van mij hoeft dat niet hoor!
pi_45444503
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:03 schreef Veersesmurf het volgende:
Is het een Mahonia bealei, of een Mahonia aquifolium?
En dat vraag je aan mij
Hier een fotootje van vorig jaar

pi_45444725
een bealei dus

als je hem na de bloei nu eens topt, dan zal de Mahonia vertakken, en krijg je een dikkere bos met op den duur meer bloemen
pi_45446207
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:54 schreef Veersesmurf het volgende:
een bealei dus

als je hem na de bloei nu eens topt, dan zal de Mahonia vertakken, en krijg je een dikkere bos met op den duur meer bloemen
Ok, goeie tip tnxx
pi_45480413
Lekker tuinweertje.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:32:30 #240
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45575430
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:59 schreef Sorbootje het volgende:
Lekker tuinweertje.
Alleen jammer dat de grond nog té vaak en té nat is.
pi_45581187
Ik had mijn post tijdens de storm gemaakt... was een beetje sarcastisch

Maar nu is het inderdaad op de natte grond na écht lekker weer en nu moet ik weer werken...
pi_45581538
Ik heb mijn vlinderstruik verzet, net nádat het flink geregend heeft.
Hopelijk gaat het goed Hij heeft nu meer de ruimte en vult meteen een kaal stuk op.
pi_45587453
Haalt ie het niet, dan heb ik nog wel een vlinderstruik voor je. De vlinderstruiken in mijn tuin hebben zich rijkelijk uitgezaaid.

Geldt overigens ook voor andere vlinderstruikliefhebbers in dit topic. Als je in de nabije toekomst toevallig nog eens in Friesland komt en je zou graag een vlinderstruikje willen, laat het me dan even weten, ik heb er genoeg...
pi_45675840
Tuintips Februari

Tuin algemeen
# Verwijder het onkruid, het is nu nog te overzien.
# Bemest de border, heesters en vooral uw rozen met bijvoorbeeld gedroogde koemest(korrels).
# Klimplanten kunt u nu opnieuw opbinden of leiden.
# Zand- en kleigrond kunt u nu verbeteren door mulch (half verteerd organisch materiaal) door de bovengrond te verspreiden.
# Ruim alle takken en bladeren die ter bescherming zijn blijven liggen op.

Planten
Vrijwel alle groenblijvende en bladverliezende planten mogen nu geplant worden. Wat nachtvorst kan geen kwaad.
# Bladverliezende struiken en vaste planten kunt u nu verplanten.
# Zorg er bij lichte vorst wel voor dat de wortelkluit niet uitdroogt.
# Is de grond in uw tuin erg nat, wacht dan nog even met (ver)planten.

Gazon
Laat uw grasveldje nog even met rust. Alleen als er plassen water blijven staan is het zaak actie te ondernemen. Prik enkele keren op deze plekken met een riek in de grond, hierdoor zal het overtollige water wegzakken.
# Is er sprake van overmatige mosgroei, strooi dan wat ijzersulfaat (mosdoder).

Kuipplanten
Nog steeds spaarzaam water geven en regelmatig luchten.
# Voor de meeste kuipplanten is februari een gunstig tijdstip om te verpotten.
# Neem hiervoor schone (grotere) potten en gebruik potgrond met klei, dit houdt meer water vast.
# Citrusboompjes en planten zoals bougainvillela's alleen verpotten, als ze te groot worden voor de pot.

Snoeien
Alleen bij aanhoudend vorstvrij weer kunnen bomen, heesters, klimop, laatbloeiende clematis gesnoeid worden.
# Snoei makkelijk 'bloedende' bomen zoals berk en esdoorn pas na het uitlopen.
# Afgestorven bladresten moeten nu echt verwijderd worden.

Moestuin
Bij gunstig weer kunt u nu de eerste fruitstruiken planten.
# Bezit u een kas, dan kunt u de eerste groente en geraniums zaaien.
# Bij vorstvrij weer mogen fruitbomen nu al voorzichtig gesnoeid worden.

Vijver
Controleer bij strenge vorst regelmatig of uw vijver nog een open wak heeft.
# Hak nooit met een bijl een gat in het ijs, de vissen overleven de schokken vaak niet.
# Verwijder bij sneeuwval de sneeuw van het ijs. Anders valt er niet voldoende licht tot in het water.

Binnenshuis
Experimenteer eens met de reuzenbol van de amaryllis. Ze doen het ook prima als u ze in een glazen vaas, met onderin bijvoorbeeld mooie kiezel of schelpen op water zet. Nog indrukwekkender is het effect van twee dezelfde vazen naast elkaar.
pi_45686927
Bij mij wordt er aan de achtergevel geklust, wat inhoudt dat de hele tuin bedenkt is met een fijn laagje stof en zaagsel. Het ziet er echt verschikkelijk uit.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:54:16 #246
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45707577
Uiteraard willen wij daar een foto van!
  maandag 29 januari 2007 @ 12:32:47 #247
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45786200
tvp, want volkstuintje op het oog & optie erop gedaan
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_45788569
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef dutch-mamma het volgende:
Leuk leuk
Je kan natuurlijk ook een enig echt origineel dutchmamma's volkstuintopic maken
  maandag 29 januari 2007 @ 23:07:46 #249
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_45809613
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef dutch-mamma het volgende:
Ook al? Ik begin daar 1 februari ook mee. 300 vierkante meter. Met hobbykas en barbeque.
  maandag 29 januari 2007 @ 23:17:43 #250
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_45810039
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:52 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Leuk leuk
Je kan natuurlijk ook een enig echt origineel dutchmamma's volkstuintopic maken
Eerst kijken of het doorgaat!

Er zijn enkele perceeltjes, en ze zitten vol onkruid... Dat kan ik helaas zelf niet wegwerken in mijn eentje, dus ik hoop dat ze me een beetje kunnen helpen...

Of dat jullie me een beetje helpen...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')