Op vrijdag 23 juni 2006 10:37 schreef waterreus23 het volgende:Vandaag in het Algemeen Dagblad
Wie schiet Ludo Sanders neer?Ludo Sanders wordt vanavond à la JR in Dallas op spectaculaire wijze neergeschoten in GTST. Ook hier eindigt het seizoen met de hamvraag: wie deed het?
In zijn eerste scène, uitgezonden in december 1995, komt hij binnengewandeld als Ludo Sanders van de bank. Een ietwat stijve man, die aankondigt dat hij vanwege slechte resultaten de leiding overneemt van het imperium van Frits van Houten, destijds dé slechterik van de serie.
Aanvankelijk bedoeld als bijrol voor drie maanden, groeit Ludo Sanders in tien jaar uit tot één van de befaamdste bad guys uit de Nederlandse soapgeschiedenis. Hij richt zijn vijanden één voor één ten gronde, ontvoert, bedreigt, chanteert en belazert vrouwen bij de vleet.
Vanavond wordt hij op spectaculaire wijze neergeknald. Grote vraag is natuurlijk: wie schiet? Maar evenzeer: overleeft de JR van de Lage Landen deze aanslag?
De Vogel glimlacht geheimzinnig. Hij mag niets verklappen van producent Endemol ,,Ik kan wel zeggen dat het schot goed raak is. De kans dat Ludo de aanslag overleeft is echt nihil.''
Een waardig opvolger staat ook al klaar volgens De Vogel: ,,Ludo's zoon Nick is eigenlijk nog veel gemener.''
Mocht Ludo niet meer opstaan, dan zou De Vogel hem gaan missen, zegt hij. ,,Het is zonder twijfel de leukste rol van GTST. Ludo heeft altijd een dubbele agenda. En iedereen weet dat ook. Ik hoef dus alleen maar de charmante jongen te spelen, omdat iedereen al weet wat voor ploert ik eigenlijk ben.
,,Ludo's achilleshiel is zijn familie. Hij wil zijn dochter Nina en vrouw Janine koste wat kost beschermen en gaat daarin heel ver. Maar hoewel hij vaak over de schreef gaat, moeten zijn acties wél geloofwaardig blijven. Kijkers moeten kunnen begrijpen wat hij doet. Ludo zal bijvoorbeeld nooit een moord plegen.''
Pardon? En die keer dan dat hij de feeks Bowien, een rol van Tanja Jess, in het ravijn liet kletteren? ,,Ho ho, dat is een misverstand. Ludo heeft haar niet gered toen ze bungelde. Hij twijfelde een seconde te lang voor hij zijn hand uitstak. Maar dat maakt hem niet een moordenaar. Want als Ludo rücksichtlos iemand zou omleggen, is het Ludo niet meer wat mij betreft.''
Op straat wordt hij eigenlijk alleen maar voor zijn personage aangezien, zegt De Vogel. ,,Ik heb mijn fysiek en stem om Ludo te spelen, dus kan ik me voorstellen dat mensen denken dat ik in het echt ook zo'n ploert ben.
,,Ik ben ooit eens met iemand opgelopen die ik op straat tegenkwam. Zegt ie na tien minuten in onvervalst plat Amsterdams: 'Jezus Ludo, je bent veel aardiger als in het echt'. Waarop ik zei: 'en wat is dit dan?'. Toen snapte hij het niet meer.
,,Echt is wat ik 's avonds op tv ben. Veel mensen roepen me ook na: 'Hé Ludo, wees eens wat liever voor Janine!'. Dat is toch enig?''
Hij werkt de verwarring zelf ook wel een beetje in de hand. Want in de serie is Ludo getrouwd met Janine en in het echte leven vormen de acteurs die hen spelen ook een stel. Caroline de Bruijn en Erik de Vogel vielen elkaar jaren geleden op de set in de armen. ,,Toen we elkaar zagen, wisten we dat we zonder elkaar niet door het leven wilden,'' blikt hij terug.
Maar het begin van hun romance was lastig. ,,Ik moest in de serie een liefdesrelatie spelen met Janine. Ik was toen nog getrouwd. Dus zat ik met een gigantisch dilemma. Ga dan maar eens met de vrouw waar je verliefd op bent een liefdesscène spelen met vijftien technici om je heen. Dat is verdomd moeilijk, de grootste spagaat die je je kunt voorstellen.''
Sinds de wereld mag weten dat ze van elkaar houden, is het alleen maar genieten op de set. Eigenlijk doet hij alles samen met zijn vrouw, zegt De Vogel. Op reis voor de stichting Kids Rights om aandacht te vragen voor het aids-probleem in Zuid-Afrika. En na de zomer hebben de twee plannen om een reisprogramma voor Endemol te maken.
,,Ik kan me niets beters en leukers voorstellen dan elke dag met mijn liefste te werken. Het is fantastisch om 's ochtends om acht uur samen naar de studio te rijden, ons kloffie aan te trekken en dan als eerste scène een knallende ruzie te spelen. We lachen ons rot.
,,Ik heb met Janine de tango gedanst in Israël, aan de Dode Zee gestaan toen de zon opkwam. Zulke dingen vergeet je nooit meer.''