abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 oktober 2006 @ 21:40:02 #201
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_42935383
Bij Powerflex moet je even opletten welk type je neemt. Je hebt namelijk de paarse en zwarte. Zwarte zijn nog een stuk sterker als de paarse.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_42939225
Ik heb echt genoten van de OP!

Heel erg mooie auto!!
Coolest trailer ever
Cafeïne is the shoehorn to my colon!
Rock, paper, scissors
Mijn Reviews
pi_42947624
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:40 schreef Five_Aces het volgende:
Bij Powerflex moet je even opletten welk type je neemt. Je hebt namelijk de paarse en zwarte. Zwarte zijn nog een stuk sterker als de paarse.
Waar zie je die zwarte? Ik kom ze iig niet op de powerflex pagina tegen.
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 23:30 schreef vrolijke-frits het volgende:
Ik heb echt genoten van de OP!

Heel erg mooie auto!!
Dank je!
  donderdag 26 oktober 2006 @ 13:22:18 #204
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_42950917
Klopt er waren er maar heel weinig die dat wisten. Moet je Dick even een PM sturen op het nb.nl forum, die levert ze oa.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_42977121






Er loopt momenteel een inkoopactie op miata.net, nu maar hopen dat de shippingkosten een beetje meevallen.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:45:25 #206
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_42977167
Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...

Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_42977253
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...

Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
Het ding moet nog wel gewoon door de apk.
pi_42977669
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:49 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Het ding moet nog wel gewoon door de apk.
Gelast kom je er ook doorheen.

Onze Kalos, is KNAF/FIA/APK/RDW gekeurd... met gelaste kooi.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:16:14 #209
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_42977750
Ja, ik snap ook niet wat daar het probleem van zou moeten zijn...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_42977789
Mocht de shipping van het ding te hoog zijn dan ga ik hier iets custom laten maken, al dan niet gelast.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:20:37 #211
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42977818
Als je zelf een beetje fatsoenlijk kan lassen, kan je dan zelf niet zo'n rolkooi maken? Of moet het nog gekeurd worden voordat hij ingebouwd wordt?
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_42977819
Met een paar dikke bouten en moeren kom je toch al een heel eind? Of is en doorgelaste kooi zoveel sterker?
pi_42977917
Omklappen doen ze niet hoor, ze zijn ook gecertificeerd om er in de US mee solo 1 races mee te rijden. Je hebt ook nog een klasse hoger, Spec Miata en daar heb je een echte kooi voor nodig, die er wel erg bruut uit ziet maar dat gaat me toch net wat te ver.





Koprolvoorbeeldjes
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:20 schreef Maikalo het volgende:
Als je zelf een beetje fatsoenlijk kan lassen, kan je dan zelf niet zo'n rolkooi maken? Of moet het nog gekeurd worden voordat hij ingebouwd wordt?
Ik kan zelf niet lassen..

[ Bericht 77% gewijzigd door Mex_ op 27-10-2006 10:32:54 ]
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:36:58 #214
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42978102
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:27 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Ik kan zelf niet lassen..
Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.

Kun je trouwens ook een hardtop custom maken op je MX-5?
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_42978223
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:36 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.
Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.
quote:
Kun je trouwens ook een hardtop custom maken op je MX-5?
Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:55:21 #216
124172 Maikalo
Feyenoord 1908
pi_42978500
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:42 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.
[..]

Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?
Naja niets bijzonders, maar (de amerikaanse versie toch?) op de foto heeft ie ook een hardtop. Misschien gestroomlijnder dan een softop en je kunt er nog een luchtgeleider (of hoe noem je zo'n ding) op maken.

Over stroomlijn gesproken, hoe zit het met je achterwaardse luchtdruk? Grip genoeg, of al neiging tot uitbreken?
"Ja."
"Wat ja?"
"Ja toch!!"
pi_42983277
De rollbarrenman wil niet verzenden, ik mag het wel daar bv door DHL laten ophalen.. eens uitzoeken wat me dat gaat kosten.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:44:05 #218
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_42984967
Zelf lassen en daarna laten certificeren is niemand happig op... Een gecertificeerd kooienlasser moet namelijk eens per jaar een proefstuk insturen naar parijs om zijn certificering te behouden, wat hem ook geld kost aan apparatuur enz. Dus meestal certificeren ze alleen als ze de kooi ook daadwerkelijk zelf gemaakt hebben.

Voor amateur circuitdagen heb je trouwens geen certificering nodig.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_44019454


Is ongeveer het resultaat wat ik had verwacht, nog zonder intercooler, stock injectoren etc. In het voorjaar met intercooler, andere injectoren en vooral ander motormanagement. Loopt veel te rijk nu.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mex_ op 30-11-2006 14:45:12 ]
pi_44021469
Wiel of krukas?
pi_44022638
Aan de krusas aangezien een MX niet meer dan 120 pk standaard produceerd en Mex nog geen hoge boost rijdt
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_44022750
Waarom het woord "stock" en niet gewoon "standaard"? Valt me wel vaker op.

Leuke mx5 Mex, mooie plannen ook .
pi_44023156
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...

Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
"m'n leven afhangen"

nu rij je toch ook zonder uberhaupt een rollbar rond, het is dan ook niet zo alsof je met je leven speelt
pi_44023323
quote:
Op donderdag 30 november 2006 14:00 schreef casejunkie het volgende:
Aan de krusas aangezien een MX niet meer dan 120 pk standaard produceerd en Mex nog geen hoge boost rijdt
Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik niet
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:18 schreef t0n het volgende:
Wiel of krukas?
Krukas, 127 op de wielen.

[ Bericht 49% gewijzigd door Mex_ op 30-11-2006 14:46:11 ]
pi_44028888
Even goed netjes... op naar de 200 na de winter Robbie..
pi_44030518
quote:
Op donderdag 30 november 2006 14:33 schreef Mex_ het volgende:

Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik niet
Ligt er aan hoe er mee om gegaan (onderhoud, manier van rijden) is en wat voor soort kilometers de auto heeft gemaakt. Bij normaal gebruik zal het wel meevallen.
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_44230597
De sint was iets te laat











Alles netjes gepoedercoat, mooie randjes op de pijpjes, erg degelijke slankklemmen, kortom topsetje
  donderdag 7 december 2006 @ 18:45:36 #228
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_44230975
had je er niet gelijk schroefdraad op kunnen laten zetten?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_44231178
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:45 schreef lipje het volgende:
had je er niet gelijk schroefdraad op kunnen laten zetten?
Nee, dat is lekker monteren....
  donderdag 7 december 2006 @ 19:55:33 #230
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_44232097
schroefdraad op een ic buis
pi_44232553
Nu nog uitvissen in welke volgorde je de pijpen moet aansluiten

Veel buisjes hoor! Bij mijn HKS zat 1 lange pijp en 1 erg korte, that's it. Maar turbo, intercooler en gasklephuis zitten dan ook wel aangenaam dicht bij elkaar bij de MR2
pi_44235759
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:16 schreef johnwoo het volgende:
Nu nog uitvissen in welke volgorde je de pijpen moet aansluiten

Veel buisjes hoor! Bij mijn HKS zat 1 lange pijp en 1 erg korte, that's it. Maar turbo, intercooler en gasklephuis zitten dan ook wel aangenaam dicht bij elkaar bij de MR2
D'r zit gelukkig een mooi word documentje bij, met foto's, dus dat komt wel goed
pi_44237154
Vaak staan er ook wel nummers op de buizen ( of in ) aangegeven
pi_44241043
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:16 schreef Estolan het volgende:
Vaak staan er ook wel nummers op de buizen ( of in ) aangegeven
Meer dan dit staat er niet op

pi_44374051












Hmmz, ik zie nu pas dat er nog 1 slang klem niet vast zit
pi_44375161
Hoezo eigenlijke en Forge BoV? die gaan zo snel stuk ( althans membraam scheurt )
pi_44375875
Merk je veel verschil met IC?
pi_44384509
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 23:05 schreef Sloper het volgende:
Merk je veel verschil met IC?
Ik heb gister wel al gereden maar vond het al meteen raar dat mijn bov het niet zo lekker meer deed Razz Verder was er wel wat verschil maar nog niet superveel. Later toen ik de foto's van de camera ging halen zag ik pas dat er een klem niet vast zat .Strakjes even een nieuw testritje maken dus.
pi_44386412
Hoe staat het momenteel eigenlijk met je A/F verhouding? Wel erg belangrijk!
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_44386919
quote:
Op woensdag 13 december 2006 11:38 schreef casejunkie het volgende:
Hoe staat het momenteel eigenlijk met je A/F verhouding? Wel erg belangrijk!
Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.
pi_44389281
quote:
Op woensdag 13 december 2006 11:56 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.
Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
  woensdag 13 december 2006 @ 13:20:16 #242
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_44389632
quote:
Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:

[..]

Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
Vandaar dat mijn auto reed als een kolenkachel op wielen op die bp shyte...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_44389873
Ik tank al tijden BP Ultimate en dat spult werkt prima, qua performance is er geen merkbaar verschil, qua verbruik zeker wel.
pi_45046144
Gister is m'n Megasquirt setje eindelijk binnen gekomen

IAT sensor


Kabeltje


en het doosje zelf



[ Bericht 3% gewijzigd door Mex_ op 06-01-2007 21:29:33 ]
pi_45058959


Heb je hem kant en klaar gekocht o moet je nog zelf gaan solderen en wat was in totaal er voor kwijt inclusief verzendkosten (mag je ook via msn vertellen)
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_45067161
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 23:24 schreef casejunkie het volgende:


Heb je hem kant en klaar gekocht o moet je nog zelf gaan solderen en wat was in totaal er voor kwijt inclusief verzendkosten (mag je ook via msn vertellen)
Ik heb 'm kant en klaar gekocht, met kabel, MAP sensor en shipping heeft het $410 gekost. Met de gunstige paypalkoers 'maar' ¤322.
pi_45067689
waaaaaaat? Lekker. Geen invoerrechten moeten betalen btw?
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
  zaterdag 6 januari 2007 @ 10:54:44 #248
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_45067956
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:37 schreef Mex_ het volgende:
Plannen voor komende winter zijn:


  • Zoeken sponsor(en)
  • Ik wil je wel sponsoren
    Voor hoeveel geld doe je die midlifecrisis auto weg?
      maandag 15 januari 2007 @ 22:56:03 #249
    157960 Okeuj
    Ich habe es nicht gewusst
    pi_45390546
    Sorry voor het kickje, maar reed je vandaag door helmond? Zag rond half 5 bij de brug over t kanaal waar de engelse weg overgaat in de heeklaan een rode mx5 voorbij komen die me al opviel door de FMIC. Verder idd heel subtiel, als jij het was: ziet er echt super uit die bak van je
    Nee echt niet.
    pi_45396540
    quote:
    Op maandag 15 januari 2007 22:56 schreef Okeuj het volgende:
    Sorry voor het kickje, maar reed je vandaag door helmond? Zag rond half 5 bij de brug over t kanaal waar de engelse weg overgaat in de heeklaan een rode mx5 voorbij komen die me al opviel door de FMIC. Verder idd heel subtiel, als jij het was: ziet er echt super uit die bak van je
    Dat was ik inderdaad, even bij een spuiter langs geweest, dank voor het compliment
      dinsdag 16 januari 2007 @ 07:54:31 #251
    155158 Pascal86
    Volvo for life
    pi_45396664
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:

    [..]

    Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
    Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboy
    Because they will last that long.
    pi_45396813
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 07:54 schreef Pascal86 het volgende:

    [..]

    Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboy
    De duitse ron100 is inderdaad superieur, de prut hier in NL is dat zeker niet.
    pi_45397327
    Gister de volgende spulletjes besteld, waarvan er een aantal gespoten moeten worden

    1 30-1051 Turn Signal Air Intake $139.95

    1 30-1135 Factory Front Air Dam $189.00

    1 30-1132 Miata Lip Spoiler $154.00

    1 14-1004 Magnecor Competition Spark Plug Wires--SALE $74.00

    1 13-1082 Stainless Steel Miata Brake Lines - Stainless Finish $126.00
    pi_45397953
    Shell in NL is echt KUT benzine.

    ff je topic verneuken
    quote:
    Stukje uit het financieel dagblad:

    ------------------------------------------------------------

    Benzine één pot nat?
    ROY OP HET VELD


    Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.

    AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.

    De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .

    In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.

    Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.

    Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.

    Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'

    Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.

    Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'

    De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'

    Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.

    Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.

    Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.

    Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.

    Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.

    In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.

    Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.

    'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'

    Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.

    De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.

    De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de

    additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson

    Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'

    Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.

    Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'

    Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.

    Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'

    Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.

    Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.

    Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'


    Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
    pi_45398559
    Dus waarom is Shell nou kutbenzine? Volgens je eigen post maakt het op een btje dope na dus helemaal geen verschil....
    Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 10:11:00 #256
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45398603
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 09:38 schreef t0n het volgende:
    Shell in NL is echt KUT benzine.

    ff je topic verneuken
    [..]
    En toch loopt m'n motor mooier op v-power dan op excellium... Rarara...
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_45398772
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 10:08 schreef Mr._T-Rex het volgende:
    Dus waarom is Shell nou kutbenzine? Volgens je eigen post maakt het op een btje dope na dus helemaal geen verschil....
    Eigen ervaring, maar V-Power is geen slechte benzine, ik doelde op hun 'oude' 98 en huidige 95.
    pi_45399009
    Zo jij hebt ondertussen veel aan je auto gedaan........ Ik weet nog wel dat je de auto gekocht had. Maar toch nog altijd aan het knutselen.
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_45403363
    quote:
    iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.
    niet helemaal toyota MR-2 bv.

    maar ik moet zeggen, zeer mooie mods. is een erg leuke auto geworden!
    gelukkig geen ricer auto geworden.
    Immer.
    pi_45403420
    Rob has never been a ricer, and never will be.
    pi_45403487
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:20 schreef t0n het volgende:
    Rob has never been a ricer, and never will be.
    das heel mooi maar helaas zijn dr genoeg anderen
    Immer.
    pi_45404190
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:19 schreef Firenzo het volgende:

    [..]

    niet helemaal toyota MR-2 bv.

    maar ik moet zeggen, zeer mooie mods. is een erg leuke auto geworden!
    gelukkig geen ricer auto geworden.
    Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.
    pi_45404336
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:51 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.
    ja, het blok is niet echt heel praktisch, maar verder relatief goedkoop, japans, en RWD. daarom zei ik het
    Immer.
    pi_45410261
    Ook maar gelijk een nieuw dakje besteld, kan ik weer droog zitten als het regent

    pi_45410294
    grijs?
    Immer.
    pi_45410497
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 17:04 schreef Firenzo het volgende:
    grijs?
    Zwart, wazige foto, het is vinyl en geen stof, lijkt altijd ietsje grijzer.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 19:10:01 #267
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45414557
    Wat ga je nu eigenlijk met de knippers doen? als je daar een luchtinlaat in stopt?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_45416963
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 19:10 schreef MikeyMan het volgende:
    Wat ga je nu eigenlijk met de knippers doen? als je daar een luchtinlaat in stopt?
    Zit gewoon een lampje in, is alleen wat kleiner

      dinsdag 16 januari 2007 @ 20:27:40 #269
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45417331
    Ah, owkee... Zie je er niet aan af...
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_45428866
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 20:27 schreef MikeyMan het volgende:
    Ah, owkee... Zie je er niet aan af...
    Ik zag em ook niet hoor...

    Maar komt er nog een rollbar in je auto? Of een kleine kooi?
    pi_45430225
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 09:21 schreef zBus het volgende:

    [..]

    Ik zag em ook niet hoor...

    Maar komt er nog een rollbar in je auto? Of een kleine kooi?
    Daar ben ik nog niet over uit, als je met rollbar maar zonder helm op gaat rijden en er gaat iets mis dan ben je de lul als je met je kop tegen die buizen aan komt. Aangezien ik niet fulltime met een helm op in de auto ga zitten twijfel ik er nog over. Een kooi wordt het iig niet, er past dan namelijk geen soft/hardtop meer op:



    De mx5jes die laatst op zandvoort gereden hebben hadden ook zo'n kooi, in de regen, zonder dak dus

    http://www.turn-1.nl/pics/MAX5_Nieuwjaarsrace/index.htm

    Een rollbar zou zoiets worden



    [ Bericht 1% gewijzigd door Mex_ op 17-01-2007 10:48:40 ]
    pi_45430896
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 09:03 schreef Mex_ het volgende:
    Gister de volgende spulletjes besteld, waarvan er een aantal gespoten moeten worden

    1 30-1051 Turn Signal Air Intake $139.95
    [afbeelding]
    1 30-1135 Factory Front Air Dam $189.00
    [afbeelding]
    1 30-1132 Miata Lip Spoiler $154.00
    [afbeelding]
    1 14-1004 Magnecor Competition Spark Plug Wires--SALE $74.00
    [afbeelding]
    1 13-1082 Stainless Steel Miata Brake Lines - Stainless Finish $126.00
    [afbeelding]
    Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.
    Die remleidingen uitgezonderd overigens, die zijn nog te doen.

    (Waarom trouwens die sparkplugwires, voor een beter vonk ? Als de originele stuk zijn: ok. Maar denk je serieus dat dat ook maar enig effect zal hebben?
    And then there were syntax-errors
    pi_45431004
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:49 schreef UberPhreak het volgende:

    [..]

    Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.
    Die remleidingen uitgezonderd overigens, die zijn nog te doen.
    Het is nou eenmaal geen civic/a3/golf waarvoor alles een stuk goedkoper is omdat de vraag een stuk groter is, daarbij is het onderlipje en het spoilertje achterop orgineel Mazda. De intakes lijken inderdaad duur maar met de huidige dollarkoers valt het allemaal wel mee, het is iig een must-have voor meer koeling.
    quote:
    (Waarom trouwens die sparkplugwires, voor een beter vonk ? Als de originele stuk zijn: ok. Maar denk je serieus dat dat ook maar enig effect zal hebben?
    Bougiekabels zijn een zwak punt bij de mx5, daar ga ik dus niet meer op bezuinigen, standaard is 6mm en die zijn nu kapot/op/gaar na een jaar gebruik, deze zijn 8.5mm en gaan wat langer mee hoop ik. Ze zijn trouwens (omgerekend) even duur als de standaard kabeltjes die ik een jaar geleden gekocht heb.
      woensdag 17 januari 2007 @ 10:56:49 #274
    138465 ForcedInduction
    If it doesn't blow...
    pi_45431075
    En mooie kleurtjes onder de motorkap natuurlijk hehehe
    ...it has to suck.
    pi_45431092
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef ForcedInduction het volgende:
    En mooie kleurtjes onder de motorkap natuurlijk hehehe
    offtopic, mooie username
      woensdag 17 januari 2007 @ 11:04:05 #276
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45431252
    hier nog een duidelijker plaatje van de air-intake:

    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
      woensdag 17 januari 2007 @ 11:26:12 #277
    138465 ForcedInduction
    If it doesn't blow...
    pi_45431836
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:57 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    offtopic, mooie username
    Gave URL

    Maar ben toch al ruim een jaar lid
    ...it has to suck.
    pi_45440045
    Joepie, m'n Powerflex rubbertjes zijn binnen, het zijn zwarte, de allerstijfste

    pi_45440737
    dude, heb jij een bank beroofd ofzo
    pi_45441005
    Mijn rubbers van mijn stabi. zijn verot en worden binnenkort vervangen door harde bussen. Ben benieuwd wat het in de praktijk uitmaakt.
    pi_45441035
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:11 schreef FunnyName het volgende:
    Mijn rubbers van mijn stabi. zijn verot en worden binnenkort vervangen door harde bussen. Ben benieuwd wat het in de praktijk uitmaakt.
    Ook bussen van PU?
    pi_45441085
    Yep
    pi_45441146
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:13 schreef FunnyName het volgende:
    Yep
    Welk merk/type/kleur?
    pi_45442147
    ze komen bij clubsport.nl vandaan, volgens mij zijn ze geel, merk en type weet ik niet. Als het goed is zijn ze nog enigzins geschikt voor op straat. (is relatief natuurlijk ..)

    Heb jij alle rubbers vervangen?
    pi_45442196
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:43 schreef FunnyName het volgende:
    ze komen bij clubsport.nl vandaan, volgens mij zijn ze geel, merk en type weet ik niet. Als het goed is zijn ze nog enigzins geschikt voor op straat. (is relatief natuurlijk ..)

    Heb jij alle rubbers vervangen?
    Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.
    pi_45442609
    Blijf je de auto ook op straat gebruiken? Zo ja, ben je niet bang dat het een enorme 'trilbak' wordt?
    pi_45444347
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:45 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.
    Klinkt als een hoop werk...

    Ik heb ook nog een paar doosjes klaarliggen om in te bouwen:

    Volledige kit voor de MR2, geen idee hoeveel stuks

    Eerst maar eens wachten tot het wat beter weer wordt, dan kan de auto op bokjes... Heb je een garage Mex, of sleutel je buiten als een echte bikkel?
    pi_45444640
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:54 schreef FunnyName het volgende:
    Blijf je de auto ook op straat gebruiken? Zo ja, ben je niet bang dat het een enorme 'trilbak' wordt?
    Ik gebruik de auto alleen voor de fun en op het circuit, het is geen dagelijks vervoer, moet er niet aan denken ook
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 17:41 schreef johnwoo het volgende:

    [..]

    Klinkt als een hoop werk...

    Ik heb ook nog een paar doosjes klaarliggen om in te bouwen:
    [afbeelding]
    Volledige kit voor de MR2, geen idee hoeveel stuks

    Eerst maar eens wachten tot het wat beter weer wordt, dan kan de auto op bokjes... Heb je een garage Mex, of sleutel je buiten als een echte bikkel?
    Nee, ik heb een half jaar geleden een huis + garage gekocht dus ik zit/lig gewoon droog Het is inderdaad een hoop werk maar dat is het wel waard hoop ik Ik twijfel alleen nog of ik meteen een ander onderstel monteer omdat nu de boel toch weer helemaal los moet.
    pi_45535230
    Ik heb ook PU voor voor me swaybars. Gevolg: oog in mijn draagarm is afgebroken door de krachten die er op komen te staan . Opnieuw vast gelast en verstevigd.

    Je zult geen minuut spijt gaan krijgen van die uitgave die je er aan hebt gedaan.

    [ Bericht 10% gewijzigd door casejunkie op 20-01-2007 16:32:07 ]
    Driving:
    Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
    Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_46168003
    Afgelopen week weer wat goodies binnen gekregen:

    Momo Corse lederen stuurtje




    Goodridge remleidingen


    Magnecor 8.5mm bougiekabels


    Ground Control coilover setje (GC maakt gebruik van Eibach veren)
    pi_46168829
    Hmmm, dat zijn lekkere spulletjes

    ik ben echt benieuwd hoe t er gemonteerd allemaal uit zit. Ga je ook camberplaten monteren?
    "Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
    "You go to heaven for the climate and hell for the company"
      zaterdag 10 februari 2007 @ 12:48:39 #292
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_46169106
    Stuur ziet er zo een beetje cheap uit... Hoop dat dat in het echt meevalt?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_46179641
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 12:39 schreef PeuRac het volgende:
    Hmmm, dat zijn lekkere spulletjes

    ik ben echt benieuwd hoe t er gemonteerd allemaal uit zit. Ga je ook camberplaten monteren?
    Camber, caster en toe zijn standaard al in te stellen
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 12:48 schreef MikeyMan het volgende:
    Stuur ziet er zo een beetje cheap uit... Hoop dat dat in het echt meevalt?
    Lijkt, door de flits.
      zaterdag 10 februari 2007 @ 19:30:58 #294
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_46180487
    Dat leer op dat stuur is toch best hard? Is hij ook anders in formaat dan je huidige stuur?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_46180746
    ziet er goed uit ga zo door
    als het goed is begin ik deze week met mijn kitcar
    pi_46181224
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 19:30 schreef Maikalo het volgende:
    Dat leer op dat stuur is toch best hard? Is hij ook anders in formaat dan je huidige stuur?
    De nieuwe is 35cm, de oude volgens mij ook.
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 19:36 schreef wouter37 het volgende:
    ziet er goed uit ga zo door
    als het goed is begin ik deze week met mijn kitcar
    Werd tijd
    pi_47081476
    Zoals bij sommige misschien al bekend was, project Miata gaat beëindigd worden, hij gaat in onderdelen weg. Er komt uiteraard iets leuks voor in de plaats, 120pk@700kg of 147pk@870kg
    pi_47082447
    Elise?
    pi_47082890
    quote:
    Op vrijdag 9 maart 2007 09:32 schreef FunnyName het volgende:
    Elise?
    of Speedster. Voorkeur gaat uit naar een Elise..met het stuur aan de goeie kant en het MK2 model voor <20k. Heb er geen haast me, ik ga zaterdag kijken naar deze:



      vrijdag 9 maart 2007 @ 10:17:10 #300
    60852 beschuit
    wil weer verkiezingen
    pi_47083441
    ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen!

    Elise o/
    moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
    www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')