Los van dit speciale hadith, in úloemoel hadith blijven meningen verschillen over de sterkte van bepaalde overleveringen. Je ziet maar dat de ene groep blijft vasthouden dat een hadith zwak is door een bepaalde reden, een ander vindt het hasan/goed. Bovendien mag je een zwak hadith gebruiken zolang het niet in strijd is met de sterkere bronnen enz. Waar het omgaat: men kan in sommige gevallen het nooit met elkaar eens zijn, wil je de ander dan fout veroordelen terwijl ze naar hun beste weten goede onderbouwde argumenten gebruiken. Let er ook op: hier gaat het echt vaak om minder belangrijke zaken. Helaas veroordeelt men vaak een ander als foutief in dit soort zaken en ontploft de zaak buiten proportie.quote:
De eenheid vorm je IMO juist door anderen in bepaalde zaken te tolererenquote:[..]
Daar naast zegt Allah
[..]
Zie je dat hierover toch onenigheden zijnquote:[..]
Betrouwbaarheid van hadith is geen meningsverschil meer en is al eeuwen geleden bepaald door geleerden.
Mee eens.quote:Het is verplicht om datgene te volgen waar duidelijk bewijs voor is uit het Boek (de Koran) en de Soennah, ook al wijkt dit af van het begrip van de wetscholen. Het is essentieel de Koran en de Soennah te begrijpen zoals de Salaf (vrome voorgangers) die hebben begrepen en niet alleen zoals wij die begrijpen. Met Salaf worden de metgezellen van de Profeet en de Taabicien (de generatie daarop volgend) bedoeld.
Ik respecteer de manier waarop je de hoekoem (rechtspositie) bepaalt, namelijk door de sterktste bronnen te nemen. Dat probeer ik ook insjaAllah. Het gaat mij erom dat in minder belangrijke zaken onenigheden blijven bestaan in het bepalen van de sterkte en de interpretatie van de bronnen. We moeten hiermee kunnen levenquote:Wat betreft het voorbeeld dat jij hebt aangehaald: het aanraken van een vrouw verbreekt de rituele wassing niet, ook al wordt dit met of zonder lustgevoelens gedaan. Volgens een overlevering van de Profeet (vrede zij met hem) heeft hij (vrede zij met hem) één van zijn vrouwen gekust en vertrok hij daarna richting het gebed, zonder de rituele wassing opnieuw te verrichten. Maar als er bij een man door lustgevoelens iets vrijkomt (madhiy, oftewel voorvocht), dan dient hij de rituele wassing wel opnieuw te verrichten. Dit is niet vanwege het aanraken, maar vanwege het vrijkomen van vocht.
Wat betreft de volgende worden van Allah (interpretatie van de betekenis):
“...Of jullie hebben jullie vrouwen aangeraakt...” (Soerat al-Maa'idah: 6)
Dit refereert volgens de correcte mening echter naar het hebben van geslachtsgemeenschap.
De juiste mening wat betreft Doeca ul-Qoenoet tijdens het ochtendgebed is dat dit alleen een Soennah is ten tijde van nood. Als de moslims (of sommigen van hen) door een ramp getroffen worden dan is het aanbevolen om de Doeca ul-Qoenoet te verrichten en tot Allah te bidden om een overwinning. Maar de correcte mening is dat het onder normale omstandigheden niet aanbevolen is om Doeca ul-Qoenoet te verrichten. Dit is wat de bewijzen ons laten zien. Daarom, het niet verrichten van Doeca ul-Qoenoet tijdens het ochtendgebed maakt het gebed niet ongeldig, ondanks de opinie van imam ash-Shaaficiy (moge Allah hem begenadigen).
verder ben ik niet gekomen met lezenquote:Op maandag 19 juni 2006 19:47 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Ik heb al met heel wat Christenen en Moslims gesproken, en elke keer dat ik met goede argumenten kom worden ze stil of aggressief... In hoeverre heeft IQ te maken met religieuze mensen? Zijn ze gewoon dom?
Mja, ik ben van mening dat het verspilde energie is, imam boecharie en imam muslim hebben tot de bron van de hadith geonderzocht en vastgesteld in hun boeken, dat er nu nog geleerden zijn die gaan bepalen of een hadith nou wel betrouwbaar of niet is lijkt me niet de bedoeling, tenzij je onenigheid tussen moslims zou willen. Tuurlijk mag je een zwak hadith gebruiken zolang de intentie salih is ten uitvoer en het niet in strijd is met de sterkeren, maar dat heeft geen toegevoegde waarde als het gaat om meningsverschillen hequote:Op maandag 19 juni 2006 23:36 schreef Aslama het volgende:
[..]
Los van dit speciale hadith, in úloemoel hadith blijven meningen verschillen over de sterkte van bepaalde overleveringen. Je ziet maar dat de ene groep blijft vasthouden dat een hadith zwak is door een bepaalde reden, een ander vindt het hasan/goed. Bovendien mag je een zwak hadith gebruiken zolang het niet in strijd is met de sterkere bronnen enz. Waar het omgaat: men kan in sommige gevallen het nooit met elkaar eens zijn, wil je de ander dan fout veroordelen terwijl ze naar hun beste weten goede onderbouwde argumenten gebruiken. Let er ook op: hier gaat het echt vaak om minder belangrijke zaken. Helaas veroordeelt men vaak een ander als foutief in dit soort zaken en ontploft de zaak buiten proportie.
Waarbij onenigheid onder moslims geen rol speeltquote:De eenheid vorm je IMO juist door anderen in bepaalde zaken te tolereren
Glaasje halfvol-leegquote:Zie je dat hierover toch onenigheden zijn
quote:Mee eens.
Alhamdoellilah, het zal wel de intentie van elke moslim zijn toch om de hadith zo te behandelen, zoals de metgezellen van de profeet sas,quote:Ik respecteer de manier waarop je de hoekoem (rechtspositie) bepaalt, namelijk door de sterktste bronnen te nemen. Dat probeer ik ook insjaAllah. Het gaat mij erom dat in minder belangrijke zaken onenigheden blijven bestaan in het bepalen van de sterkte en de interpretatie van de bronnen. We moeten hiermee kunnen leven
Dat rasoel 2 tradities had tijdens bijvoorbeeld salaat is geen voeding voor 2 stromingenquote:Er is ook een voorbeeld van de metgezellen die de uitspraak van de profeet vzmh anders opvatten en deze anders uitvoerden. De profeet vzmh glimlachte en keurde beide goed.
???quote:Op maandag 19 juni 2006 23:52 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
verder ben ik niet gekomen met lezen
wie zulke domme dingen in een opening schrijft.....
geen zin om te reageren iig.
Ook eensch zijnquote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, ik ben van mening dat het verspilde energie is, imam boecharie en imam muslim hebben tot de bron van de hadith geonderzocht en vastgesteld in hun boeken, dat er nu nog geleerden zijn die gaan bepalen of een hadith nou wel betrouwbaar of niet is lijkt me niet de bedoeling, tenzij je onenigheid tussen moslims zou willen. Tuurlijk mag je een zwak hadith gebruiken zolang de intentie salih is ten uitvoer en het niet in strijd is met de sterkeren, maar dat heeft geen toegevoegde waarde als het gaat om meningsverschillen he
Juistem.quote:[..]
Waarbij onenigheid onder moslims geen rol speelt
Dat doen wequote:[..]
Glaasje halfvol-leeg
Dat bedoel ik ook niet. Zie je dat het heel gemakkelijk is om dingen anders op te vatten dan bedoeld (van mijn kant ook). Misschien lost een Fok-muslim-meet het allemaal opquote:Dat rasoel 2 tradities had tijdens bijvoorbeeld salaat is geen voeding voor 2 stromingen
Dat is omdat we in het NLs discussieren in het arabisch is dat een wereld van verschil,quote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:16 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ook eensch zijn
[..]
Juistem.
[..]
Dat doen we
[..]
Dat bedoel ik ook niet. Zie je dat het heel gemakkelijk is om dingen anders op te vatten dan bedoeld (van mijn kant ook). Misschien lost een Fok-muslim-meet het allemaal op
Het slaat zo erg nergens op dat ik moest lachen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 01:10 schreef daaaaan het volgende:
Bij Arabische discussies zagen ze je hoofd na 5 minuten af?
Door in zichzelf te geloven; noorderlicht kan mooi de bijbel vervangen!quote:Op maandag 19 juni 2006 19:47 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Ik heb al met heel wat Christenen en Moslims gesproken, en elke keer dat ik met goede argumenten kom worden ze stil of aggressief... In hoeverre heeft IQ te maken met religieuze mensen? Zijn ze gewoon dom?
Vraag 1: Hoe kan een Eskimo in Jezus geloven en daardoor zichzelf het Eeuwig Leven verschaffen, als er op de Noordpool geen Bijbels zijn?
Keuzes..quote:Vraag 2: In hoeverre is het dan eerlijk en rechtvaardig dat God iemand op de Noordpool laat geboren worden, en iemand anders in Rijssen?
Vind je jezelf imperfect, dan is de schepping imperfect. Andersom geldt het natuurlijk ook!quote:Vraag 1: Is God Almachtig, en is zijn schepping perfect?
Relatief.. je roept het op jezelf af, wanneer je de schepping als imperfect blijft zienquote:Vraag 2: Waarom is er dan zoveel onderhoud nodig? Denk bijvoorbeeld aan de Zondvloed...
Gaat de mens wel dood? Bestaat de mens of bestaat de mens door de ziel?quote:Vraag 1: Als een mens dood gaat, gaat zijn/haar lichaam dan naar de hemel, of zijn/haar ziel?
Dat doet de mens, helaas maar waarquote:Vraag 2: Als het lichaam slechts een soort tijdelijke jas voor de ziel is, door Allah/God geschapen, waarom zou je er dan nóg een jas (burka)(lange jurk) omheen doen? Of heeft God/Allah er niet veel van gebakken toen hij onze lichamen creeerde, en moeten wij zijn halve werk afmaken door de clitoris eraf te snijden en de boel te bedekken omdat het er niet uit ziet?
Wat nou als die informatie (al dan niet bewust) ons onthouden wordt?quote:Vraag 1: Als God/Allah een heilige schrift heeft voor ons op aarde, vol wijsheid en leefregels, waarom staat het dan niet elke nacht in de sterrenhemel geschreven, om er zeker van te zijn dat wij er niet mee gaan knoeien?
Naiviteit is helaas nog aan de orde van de dag. Zoek voor jezelf en zoek vooral in jezelf! Je hebt de antwoorden alang, de heilige geschriften helpen jou echt niet aan een antwoord.quote:Vraag 2: Hoe kun je nu nog woord voor woord in de Bijbel of Koran geloven aangezien wij er al zoveel mee hebben geknoeid?
Omdat je net als ik zoekt. Alleen de antwoorden ontbreken nog. Maar misschien.. 1 dezer dagen komt het antwoord op 1 van deze vragen direct tot jou en begin jij net als ik ook te zoeken!quote:Dé Vraag: Als God & Allah zo goed, perfect & almachtig zijn zoals velen geloven, waarom heb ik dan deze vragen?
![]()
ongetwijfeld zijn er ook domme christenen/moslimsquote:Op maandag 19 juni 2006 19:47 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Ik heb al met heel wat Christenen en Moslims gesproken, en elke keer dat ik met goede argumenten kom worden ze stil of aggressief... In hoeverre heeft IQ te maken met religieuze mensen? Zijn ze gewoon dom?
vandaar de opdracht aan Christenen om volkeren te informeren over de blijde boodschap. Er zijn in de loop der jaren nogal wat missionarissen over de wereld getrokkenquote:
Vraag 1: Hoe kan een Eskimo in Jezus geloven en daardoor zichzelf het Eeuwig Leven verschaffen, als er op de Noordpool geen Bijbels zijn?
wat zou daar onrechtvaardig aan zijnquote:Vraag 2: In hoeverre is het dan eerlijk en rechtvaardig dat God iemand op de Noordpool laat geboren worden, en iemand anders in Rijssen?
God is Almachtig en zijn schepping was in oorsprong perfectquote:Vraag 1: Is God Almachtig, en is zijn schepping perfect?
nou.. lees het verhaal over de zondvloed eens.. daar vind je je antwoord: de schepping was perfect, de mens verneukt hetquote:Vraag 2: Waarom is er dan zoveel onderhoud nodig? Denk bijvoorbeeld aan de Zondvloed...
In eerste instantie alleen de ziel, bij de opstanding op de laatste dag lichaam en zielquote:Vraag 1: Als een mens dood gaat, gaat zijn/haar lichaam dan naar de hemel, of zijn/haar ziel?
Nadat zze van de vrucht aten, werden Adam en Eva zich pas bewust van hun naaktheid. Daarvoor was er geen probleem. Dus het uitgangspunt was goed, maar dankzij de vrije wil van de mens moest eea aangepast wordenquote:Vraag 2: Als het lichaam slechts een soort tijdelijke jas voor de ziel is, door Allah/God geschapen, waarom zou je er dan nóg een jas (burka)(lange jurk) omheen doen? Of heeft God/Allah er niet veel van gebakken toen hij onze lichamen creeerde, en moeten wij zijn halve werk afmaken door de clitoris eraf te snijden en de boel te bedekken omdat het er niet uit ziet?
geen idee. Was op zich wel een stunt geweest ja.. Vraag me alleen af in hoeverre het nog leesbaar zou zijnquote:Vraag 1: Als God/Allah een heilige schrift heeft voor ons op aarde, vol wijsheid en leefregels, waarom staat het dan niet elke nacht in de sterrenhemel geschreven, om er zeker van te zijn dat wij er niet mee gaan knoeien?
Bron pleasequote:Vraag 2: Hoe kun je nu nog woord voor woord in de Bijbel of Koran geloven aangezien wij er al zoveel mee hebben geknoeid?
Omdat God bij Zijn schepping ervoor heeft gekozen om ons niet te maken als een stelletje marionetten maar ons een vrije wil te geven; Natuurlijk had hij ervoor kunnen kiezen om het anders te doen, maar dat paste blijkbaar niet in Zijn plan. Jouw nieuwsgierigheid kan een teken van God zijn dat Hij je niet verloren wil laten gaanquote:Ik heb er nog veel meer, maar hier de belangrijkste van allemaal:
Dé Vraag: Als God & Allah zo goed, perfect & almachtig zijn zoals velen geloven, waarom heb ik dan deze vragen?
quote:![]()
Salaam agie,quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:58 schreef Alulu het volgende:
Assalaam, nog even een vraagje want volgens mij vat ik dit verkeerd op:
Het is verplicht om datgene te volgen waar duidelijk bewijs voor is uit het Boek (de Koran) en de Soennah, ook al wijkt dit af van het begrip van de wetscholen.
Is dit niet tegenstrijdig? (of ligt het aan mij, correct me if im wrong!)
De wetscholen binnen Islam hanteren en baseren hun conclusies ook op duidelijk bewijs vanuit de Koran en Sunnah, alleen door bijv iets andere methodologien komen zij tot iets andere conclusies.
Salaam!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Salaam agie,
Nee het is niet tegenstrijdig, de wetscholen waren er al voor Buchari en Muslim, dus als bijvoorbeeld Imam Hanafi een argument voerde met een hadith als bewijs van Aboe Dawoed(daarmee bedoel ik uiteraard, zwak mee. ), terwijl jij een argument voert met een sahih waarde dan hoor je de uitspraak van Imam hanafi r.a. achterwege te laten.
Salaam,quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:46 schreef Alulu het volgende:
[..]
Salaam!
Even ervan uitgaande dat ik een mujtahid ben dan zeg maar bedoel je toch?
Elke gemiddelde Moslim als ik heeft nooit de kennis om 'bewijzen' te toetsen en te 'concluderen' welke het sterkste is.
assalamu aleikum,quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Salaam,
Ja een mujtahid.
Aan de hand van bronnen die je kunt controleren op internet kan je wel toetsen of ze sterk zijn, door simpel te kijken of het Buchari is of Aboe dawoed bijvoorbeeld. Daief of Hasan
Wa lakoem assalaam.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:08 schreef Alulu het volgende:
[..]
assalamu aleikum,
ja daar heb je wel gelijk in agie, betreft daief of hassan, maar de echte implicatie ervan en wat het betekent in de gehele context van overleveringen, uitzondering, norm, abrogatie of niet etc niet, slechts de boodschap/message ervan kan je opnemen als inspiratie, ook goed hoor daar niet van![]()
Wist ik trouwens niet eens van Abu Dawud joh! Zijn alle ahadith van hem zwak?
Salaamquote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wa lakoem assalaam.
Jij als mujtahid was dan ook een voorbeeld he
We zouden inderdaad naar de salaf Salih kijken, wat de imams en sahaba er over zeiden inderdaad.
Of zij van mening verschillden of overeenkwamen
Als je wilt kan ik je wel een biofrafie over hadith sturen
Salaam agie.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:24 schreef Alulu het volgende:
[..]
Salaam
Ja biografie en info is altijd welkom, mail me maar zou ik zeggen je weet de weg
Betreft Salaf i Salih heb je gelijk, maar zulke studies moet je niet zelf doen zoals ik altijd begrepen heb maar aan de hand van geaccepteerde geleerden met ijazahs, anders kan je lelijk de mist ingaan om het zo maar te zeggen om direct zelf vanuit de bronnen te studeren en vooral concluderen.
Anyway ik ga voetbal kijken nu! barak allahu fieki en alvast bedankt voor biografie!
wassalam!
...want almachtige Allah heeft een communicatiestoornis van jewelste. Ondanks dat het maken van een gebruiksaanwijzing voor het leven op een A4tje past, heeft Allah dat maar niet voor elkaar kunnen krijgen. Ach, Allah is ook maar een menselijke vinding.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:27 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat het niet nuttig is om ook maar iets te lezen zonder juiste begeleiding
jaquote:Op dinsdag 20 juni 2006 23:43 schreef onemangang het volgende:
[..]
...want almachtige Allah heeft een communicatiestoornis van jewelste. Ondanks dat het maken van een gebruiksaanwijzing voor het leven op een A4tje past, heeft Allah dat maar niet voor elkaar kunnen krijgen. Ach, Allah is ook maar een menselijke vinding.
omdat doden iets anders is in deze context dan 'iets van het leven ontnemen'. het refereert naar een moord. daarnaast gaat dit over mensen en niet over dieren.quote:Op woensdag 21 juni 2006 17:41 schreef vamos1 het volgende:
ik heb nog een leuke vraag...
als 1 van de geboden "Gij zult niet doden" is...
waarom zijn er dan amper christenen vegetarisch door geloofsovertuiging
er staat niets over moord maar over doden...quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:17 schreef pmb_rug het volgende:
omdat doden iets anders is in deze context dan 'iets van het leven ontnemen'. het refereert naar een moord. daarnaast gaat dit over mensen en niet over dieren.
hermeneutiek. weleens van gehoord?
als je nog meer van dit soort vragen hebt verwijs ik je naar vriend google. dit is zo basic dat het makkelijk is te vinden.
Lees je oud-grieks?quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:22 schreef vamos1 het volgende:
[..]
er staat niets over moord maar over doden...
dat geld zowel voor mensen als dieren
gij zult niet doden is niet gij zult niet moorden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |