Die ken ik niet, dat kontknallen. God wat heb ik een hoop lol gehad met tienen zeg. Wij noemden het trouwens tien-tien-elven.quote:Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
Tienen is inderdaad verreweg het leukste. Wij deden ook meestal dat als de keeper de bal vangt, dat hij hem mocht opgooien voor een andere speler, zodat hij snel kon scoren. Leuke situatie was vaak dat de keeper de bal vangt, opgooit en de nieuwe keeper hem direct weer uit de lucht grijpt
En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Ja, die kontjes waren het leukstequote:Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Die kende ik nog nietquote:Op zondag 18 juni 2006 21:52 schreef Lurtt het volgende:
Honderdtachtigen
De bal maar 1 keer aan mogen raken en dan zien te scoren, per doelpunt 10 punten erbij, panna bij de keeper 20 punten. Als je 100 punten had mag je als keeper uitkomen en de bal pakken en stop zeggen, dan moeten de spelers stil staan en mag je degene afgooien die jij wilt en is die keeper als je raak gooit. Ook als je naast of over schiet ben je keeper. Bij degene die het eerst bij 180 was mag op zen kont geschoten worden. Als je op de lat schiet heb je weer 0 punten.
Dodentrappertje was dat bij onsquote:Op zondag 18 juni 2006 21:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan.
quote:Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef BobbyHill het volgende:
Tienen
Vrijwel alle (oud)pleinvoetballers onder ons zal het spel tienen wel kennen. Scoren vanuit de lucht, tot iemand teruggebracht is tot 0 punten. En dan kreeg de verliezer in sommige versies ook nog een aantal keer een bal naar z'n reet geschoten. Een spel dat haast niet verveelt en goed van pas komt als je te weinig man hebt voor een partijtje. Voor wie het niet kent wil ik het best verder uitleggen, maar het lijkt me algemeen bekend. De regels zijn alleen wel heel erg verschillend per groepje spelers.
idd,nostalgiequote:Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
de edit stond er alquote:Op zondag 18 juni 2006 22:05 schreef Lurtt het volgende:
Das het zelfde als Panna Knockout, alleen dan met een ander voorwerp.
bij ons heette dat Lattenspel, als je op de lat schoot 10 punten er af, kruising 15, paal 5 en doelpunt 1 geloof ik. Vangbal 2 eraf bij de schutter. Meestal beginnen bij 50. Al dan niet met "kontje kick"quote:Op zondag 18 juni 2006 22:15 schreef Luizao het volgende:
Lijnschieten..
met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
Leg eens uit: de pikbal...quote:Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
idd,nostalgie
en de befaamde "pikbal" was altijd gelijk alle resterende punten er van af.
De bal met de heilige salami het goal in duwenquote:
Wij noemden dat altijd 'amerikanen' weet nog steeds niet waaromquote:Op maandag 19 juni 2006 00:17 schreef AirRaid het volgende:
het oeroude afvalrace.
1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
Wij hadden een andere variant op het "ezelen".quote:Op zondag 18 juni 2006 23:07 schreef Etcetera het volgende:
ezelen
één ging op doel staan en elke keer als er gescoord werd kwam er een letter bij. had je het woord 'ezel' verzameld had je verloren. stopte je de bal, moest diegene die schoot in het doel
was wel grappig
en dat tienen heette bij ons gewoon hooghouden
Ik ook!!quote:
Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goalsquote:Op maandag 19 juni 2006 14:03 schreef Borkydude het volgende:
Doelen
Op pleintje met 2 doelen. Je mag niet op de ander zijn helft komen, mag de bal 2x raken en moet zo scoren. Kan ook dubbelen, dan mag je allebei 1x raken.
idd. Wij doen bijna niet anders hiero.quote:Op maandag 19 juni 2006 14:06 schreef BobbyHill het volgende:
[..]
Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goals
Hahaha, en snoepjesquote:Op maandag 19 juni 2006 14:07 schreef BobbyHill het volgende:
Als er een nieuwe meedeed bij tienen, verzonnen we nog wel eens een 'gelukssteen' of iets dergelijks, om niet te hoeven keepen als je naast schoot. Wist hij veel![]()
Kampioentje noemden wij dat ja..quote:Op maandag 19 juni 2006 00:17 schreef AirRaid het volgende:
het oeroude afvalrace.
1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
Idd. Dat bieden ja.quote:Op maandag 19 juni 2006 14:16 schreef Posdnous het volgende:
Bij tienen was ook altijd mooi het begin:
ik keep voor 14, ik keep voor 13 etc.
kopbal was -2, omhaal of hakje -3..
.
Wij hadden (hebben) zo'n plein met hele vreemde muurtjes. Zeg maar zoiets: O___O___O___Oquote:Op maandag 19 juni 2006 14:17 schreef BobbyHill het volgende:
Verrek ja, muren!
En wat is halve maan?
Zoeentje was ikquote:Op maandag 19 juni 2006 14:49 schreef Pritt het volgende:
Afvalrace heette bij ons kampioenen.
En altijd had je van die schijtirritante afwachters bij het doel die een afvallende bal er even inprikte.
Die pakte wij altijd terug zodra hij keeper was. Gewoon telkens goed uithalen, gevolg was dat vrijwel niemand meer afwachte. Er was wel een regel het is 1-1 en niet met 2 man tegen 1.quote:
Ik schoot altijd van afstand, ik kon heel slecht pingelenquote:Op maandag 19 juni 2006 14:52 schreef VoreG het volgende:
[..]
Die pakte wij altijd terug zodra hij keeper was. Gewoon telkens goed uithalen, gevolg was dat vrijwel niemand meer afwachte. Er was wel een regel het is 1-1 en niet met 2 man tegen 1.
Ja, dat is zo sufquote:Op maandag 19 juni 2006 22:04 schreef H.Flick het volgende:
Wij hebben een carport helemaal kapotgeschoten. Dat de stenen er echt uit vielen.
De garagedeur als goal was ook altijd geslaagd, maar de buren vonden dat wat minder. En nu er helemaal niemand meer voetbalt daar in de buurt hebben ze opeens allemaal toffe goaltjes op het grasveld neergezet.
Precies! Het was echt overal hetzelfde volgens mijquote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ja, dat is zo suf
Maar vroeger ging je dan doeltjes maken met truien enzo en dan lekker discussieren wanneer een bal nou over of naast was
Vooral over was bij ons steevast een heftig discussiepunt.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Maar vroeger ging je dan doeltjes maken met truien enzo en dan lekker discussieren wanneer een bal nou over of naast was
quote:Op maandag 19 juni 2006 22:09 schreef pfaf het volgende:
[..]
Vooral over was bij ons steevast een heftig discussiepunt.
"Daar kon ik toch nooit bijhij!"
"Je zat er naast man, daardoor leek dat zo"
"Echt niet! Die bal kwam wel zo hoog." * bal opgooit.
etc.
Geweldig nostalgisch topic.
Daar werd ook altijd 'ruzie' over gemaakt, omdat dat nooit duidelijk was.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:18 schreef brighton het volgende:
En, lag bij jullie met poten voor partijtjes de schat altijd boven of onder?
Dat is dus poten, maar bij ons lag de schat onder.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:23 schreef Suijk het volgende:
En bij partijtjes, met 2en tegenover elkaar staan, telkens een voetje zetten en een scheldwoord () zeggen, en wie zijn teen op de ander zijn voet kan zetten, mocht als eerste iemand voor zijn team kiezen.
Ja, ik merkte dat mijn opmerking behoorlijk spuit-11 was.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:24 schreef H.Flick het volgende:
[..]
Dat is dus poten, maar bij ons lag de schat onder.
Dat noemden wij altijd "Een-keer-aanraak".quote:Op zondag 18 juni 2006 22:15 schreef Luizao het volgende:
Lijnschieten..
met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
Precies hetzelfde bij ons, alleen voluit uithalen mocht niet bij ons.quote:Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
Bij ons wel, maar dan wel vanaf 10 meter anders was het niet eerlijkquote:Op maandag 19 juni 2006 23:08 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Precies hetzelfde bij ons, alleen voluit uithalen mocht niet bij ons.
Klopt ja, met kontje schieten was het wel gewoon voluit.quote:Op maandag 19 juni 2006 23:17 schreef VoreG het volgende:
[..]
Bij ons wel, maar dan wel vanaf 10 meter anders was het niet eerlijk
En de meters werden toen 'uitgerekend' dmv passen. Tjah vroeger met die kleine beentjes was 10 meter dus gewoon 7 meter
Familly is het aantal spelersquote:Op maandag 19 juni 2006 23:19 schreef BliksemSchigt het volgende:
En zoveel verschillende regels, overal waar je kwam.
Wel of niet vangen of uitkoppen als keeper. Aanraken wel of geen goal. Lat/paal redding, lat punt erbij voor keeper/speler die schoot, door de benen dubbele punten eraf. "Family" was 5, dat iedereen de bal raakte in 1 sessie
Ook dat nog ja, ik heb eigenlijk wel zin in een potje tienen.quote:Op maandag 19 juni 2006 23:19 schreef BliksemSchigt het volgende:
. "Family" was 5, dat iedereen de bal raakte in 1 sessie
Of net onder de billen.quote:Op maandag 19 juni 2006 23:22 schreef VoreG het volgende:
En op de kuiten schieten was natuurlijk veel leuker dan op de reet.
quote:Wat ook mooi was als iemand tegen de muur aanstond, keihard tegen z'n kont knallen want dan vloog hij naar voren met zijn kop tegen de muur.
quote:Op maandag 19 juni 2006 23:26 schreef BliksemSchigt het volgende:
Behalve het voorovergebukt staan, heb ik ook een paar keer meegemaakt dat het "baviaantje knallen was" oftewel aan de lat gaan hangen
In Brabant is men wat simpeler van geest, daar heeft het allemaal makkelijke namenquote:Op maandag 19 juni 2006 23:34 schreef Yeahinho het volgende:
Cool topic, derhalve: tvp.
Tienen noemden wij 'hooghouwertje', koningen was 'wie-scoort-is-keep' en ezelen heette '1x aanraaks'.
dat was vaak de enige reden dat er gescoord wordt op schoolquote:
Juistquote:Op maandag 19 juni 2006 23:34 schreef Yeahinho het volgende:
Tienen noemden wij 'hooghouwertje', koningen was 'wie-scoort-is-keep' en ezelen heette '1x aanraaks'.
"Wij" van "achter de Biechten" noemde het altijd het hooghoudspelletje,afvalraceje en aan ezelen deden we nietquote:Op maandag 19 juni 2006 23:34 schreef Yeahinho het volgende:
Daar heb je die bijnaam "Donkey" toch ook vandaan?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:38 schreef Yeahinho het volgende:
Wij voetbalden eerst altijd op 't Pleintje (speeltuintje dat eigenlijk helemaal niet was bedoeld om te voetballen, maar het karkas van de schommel gebruikten we gewoon als doel). Daar hebben we FC 't Pleintje opgericht, met een heuse trainer (oudere buurjongen), en een stuk of tien spelers uit de straat
.
Ach...zolang je een mooie herinnering hebt aan die deukquote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:38 schreef Yeahinho het volgende:
Er is ook nog een korte periode geweest dat het brede stukje straat voor ons huis om één of andere reden 'het veld' was. Ik heb toen een jaar of 10 geleden zelf nog eens de bal tegen onze auto geschoten. Toen vond ik dat m'n pa zich niet zo moest aanstellen, maar inmiddels is die auto dus van mij.... en nu ik in een auto met deuk rijd vind ik het toch best wel zonde eigenlijk.
Met drie keer dezelfde voornaam in de straat moet je inderdaad al snel creatief met achternamen gaan doenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:41 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Daar heb je die bijnaam "Donkey" toch ook vandaan?![]()
![]()
Buskruit heette dat hierquote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:36 schreef Guerra het volgende:
Balletje trap, gewoon verstoppertje maar dan met een bal. Vroeger was dat heel mooi met 30 man.
Jaaaaaa!!!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:36 schreef Guerra het volgende:
Koetje melken.
Zo simpel, maar wel leuk.
Hooghoudertje, en daarna fijn billenbranden, liefst met korte broek, straatbal en van vijf meter.
Balletje trap, gewoon verstoppertje maar dan met een bal. Vroeger was dat heel mooi met 30 man.
dat heet rooie lijntje bij ons in de straat omdat er een pleintje is met een rode lijn in het midden waar je niet overheen mag.quote:Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef BobbyHill het volgende:
Voor wie geen partijtje wil of kan spelen.....
[
Spel
Ook speel ik nog wel eens het 1 vs 1 spel waarin je bijelkaar moet scoren, maar niet de middelijn mag passeren. Hard van afstand schieten en van dichbij meer het subtiele lob-werk. Dit spel heeft bij ons nooit een naam gehad.
Omdat ik er geen topic over kon vinden, lijkt dit me een leuke plek om al onze pleinspelen, tips en regels en variaties met elkaar te bespreken. Dus wat spelen (of speelden) jullie op het pleintje of het veldje? En wat voor speciale regels of variaties kennen jullie allemaal?
Dat was het
quote:Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
quote:Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
Die had ik er bij ons ook in gegooid, alleen ik had het altijd tegen dus was hier ook snel afgeschaftquote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:25 schreef VoreG het volgende:
Wij hadden ook eens de regel bij tienen dat je iemand precies af moest maken. Dus als hij 1 punt had moest je gewoon schieten, maakte je een kopbal dan had diegene weer 9 punten.
Overigens snel weer afgeschaft./...
Wij ook.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:30 schreef Yeahinho het volgende:
Die regel hebben wij ook nog een tijdje gehad ja.
Joa, dan had je alleen wel altijd mietjes die al wegrende voordat je geschoten hadquote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:34 schreef TerroRobbie het volgende:
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de goal in.
Dude, wij ook. Kom je uit Assen?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:34 schreef TerroRobbie het volgende:
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de koal in.
Bij ons vanaf 2quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:34 schreef TerroRobbie het volgende:
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de koal in.
Dat was juist leukquote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:38 schreef TerroRobbie het volgende:
Wij deden overigens altijd gewoon alles 1 punt. Anders ging iedereen hele tijd geforceerde hakjes omhalen en pikballen proberen. Werd het niet leuker op. Meerder punten voor een bepaalde goal waren voor kleine kinderen en wij waren stoer en goed
Nee daar deden wij allemaal niet aan. Gewoon simpele regeltjes. achter was achter en dus ander keepen en doelpunt was doelpunt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:40 schreef Jaytonism het volgende:
[..]
Dat was juist leuk
Hadden jullie ook dat wanneer er bovenkat lat werd geschoten en de bal ging uit, dat de keeper mocht kiezen of hij 2 punten erbij kreeg of de ander op doel moest?
Whahahaha.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:42 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Het dikste en mongoligste kind verloor dan altijd, en was hem dus ook vaak de rest van de dag![]()
Was overal anders, wij moesten opbieden en de rest speelde voor tien. Vandaar 'tienen'.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Het heet geen 'tienen' maar 'elfen'
Keeper krijgt 12 punten (of wat iemand meer biedt) en de rest 11 punten.
En je werd altijd keeper als je als laatste 'niet keept' riep.
Mooi spel!
Die heb ik nog nooit gehoordquote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:58 schreef VoreG het volgende:
Als jij de bal overschiet, maar je kan hem nog houden voordat hij de grond raakt en dan dus terug kan schieten dan ben je geen keeper.
11 punten in het veld is voor watjes. Daarnaast moet je keeper worden door te bieden op het aantal punten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Het heet geen 'tienen' maar 'elfen'
Keeper krijgt 12 punten (of wat iemand meer biedt) en de rest 11 punten.
En je werd altijd keeper als je als laatste 'niet keept' riep.
Mooi spel!
Maar jij speelt dan ook met 13jarigenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:24 schreef VoreG het volgende:
[..]
11 punten in het veld is voor watjes. Daarnaast moet je keeper worden door te bieden op het aantal punten.
Als wij tegenwoordig nog gaan tienen is het gewoon keeper voor 20 in het goal, want dat gaat er toch ontzettend snel af.
Heuj dat was 1 keer!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:24 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Maar jij speelt dan ook met 13jarigen
Lat/Paal was bij ons altijd redding dus ook als die terug kwam en als ie er via de lat inging maakte het niet uit, was gewoon de punten wat het waard was.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:25 schreef BliksemSchigt het volgende:
En lat/paal - uit was bij ons redding. Lat-goal was dubbel en lat/terug een punt erbij voor degene die schoot.
Yup, op middelbare school werd het nog gespeeld. Werd wel ernstig als 50 man op 1 persoon gingen inslaan en schoppen.quote:Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef Lurtt het volgende:
Bij ons op school was panna knockout toen verboden, teveel "blessures" ofzo. Maar dat was wel lachen altijd.
Ik keep voor 20!!!!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:50 schreef DutchGooner het volgende:
Tering zeg,wat een nostalgie man
Wie gaat er straks met mij tienen?
Inderdaad, hulde voor degene die dat ooit heeft bedachtquote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:58 schreef VoreG het volgende:
Als jij de bal overschiet, maar je kan hem nog houden voordat hij de grond raakt en dan dus terug kan schieten dan ben je geen keeper.
Ik pleit meer voor het veldje achter de Biechten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:26 schreef Yeahinho het volgende:
[..]
18, bij Robbie om de hoek hebben ze een mooi veldje.
Prima. Maar ik doe alleen mee als we gegarandeerd Robbie mogen kontjerausenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:52 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Ik pleit meer voor het veldje achter de Biechten.
Mooie zaalvoetbalgoaltjes en niet geheel onbelangrijk,een ballenvanger
Dat kan natuurlijk geregeld worden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:59 schreef Yeahinho het volgende:
[..]
Prima. Maar ik doe alleen mee als we gegarandeerd Robbie mogen kontjerausen.
Was ook niet cool. Het mooiste waren de subtiele rollertjes in de verre hoek.quote:Op maandag 19 juni 2006 23:08 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Precies hetzelfde bij ons, alleen voluit uithalen mocht niet bij ons.
Heb ik gelijk een legitieme reden om TR af te raggenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:12 schreef Yeahinho het volgende:
We gaan gewoon een Fok-hooghouwertje-meet houden.
Robbie, DG, DD en ondergetekende maakt al 4, we kunnen beginnen!
Zal je toch niet lukkenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:15 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Heb ik gelijk een legitieme reden om TR af te raggen
welk team? Je bedoeld Yeahinho?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:22 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Jou niet uiteraard, de rest van het team
![]()
Jij hebt een OV dus jij kan makkelijk naar hier komen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:25 schreef VoreG het volgende:
Utrecht is een goede locatie. Alleen tienen of die hele lijst afwerken incl. Buskannen (verstoppen met bal wegschieten
)
Ik heb alleen weekend OV, gratis vervoer klinkt wel oke!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:26 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Jij hebt een OV dus jij kan makkelijk naar hier komen.
Vooruit dan,pik ik je ook nog op van het station,mazzelpik!
Het leukste spel op het schoolplein ooit.quote:Op zondag 18 juni 2006 21:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan.
Ik rende altijd via de mensen die ik wel aankon mocht het op een gevecht uitkomen, die kon je net iets makkelijker van je af schoppenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:49 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Het leukste spel op het schoolplein ooit.
Regelmatig gezien dat mensen met tranen in de ogen maar net de paal bereikte.
Een keertje werd ik gepoort en ik kreeg direct daarna een vuist vol op m`n achterhoofd.
Die jongen die dat had gedaan had het wel geweten, ik maakte me niet meer druk om de boom te bereiken maar ik heb die jongen een pak slaag gegeven die hij zich nu nog steeds herinnert denk ik.
Sinds die dag mocht het ook niet meer bij ons op school.
Mijn tactiek was altijd om op de persoon af te rennen die wou slaan, dus eigenlijk er gewoon tegenop sprinten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 18:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik rende altijd via de mensen die ik wel aankon mocht het op een gevecht uitkomen, die kon je net iets makkelijker van je af schoppen.
idd,toen ik nog jong was noemde we dat LTS-voetballertjequote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:23 schreef pfaf het volgende:
Aah, verrottrappertje! Dat daar zelfs al het gruwelijke panna-woord is ingeslopen!![]()
Lagere Technische Scholenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:40 schreef TerroRobbie het volgende:
Wij noemden het ook overigens LTS-en. Maar weet nog steeds niet waar het voor staat.
Klopt,onder die naam heb ik het leren kennen omdat het "naar het schijnt" daar voor het eerst werd gespeeld.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:43 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Lagere Technische Scholen![]()
Ik hoorde dat ook wel eens voorbijkomen.
Komt omdat het voornamelijk op LTS scholen werd gedaan.
Al die dingen zjin geweldig leuk idd als je een beetje kunt voetballenquote:Op zondag 18 juni 2006 22:34 schreef TerroRobbie het volgende:
LTS-en en Tienen (werd bij ons ook wel gewoon hooghoudertje genoemd) was koning inderdaad.
Vooral bij tienen als iemand af was kontje rausen. Met de broek op de enkels uiteraard.
Heuj! Ik weet heus wel wat jouw onderwijs wasquote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:37 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
idd,toen ik nog jong was noemde we dat LTS-voetballertje
De jongeren onder ons weten wsl niet eens wat "LTS" is
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:37 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
idd,toen ik nog jong was noemde we dat LTS-voetballertje
De jongeren onder ons weten wsl niet eens wat "LTS" is
Dat is nou echt LTS-enquote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:03 schreef H.Flick het volgende:
Dat LTS-en was eigenlijk heel triest. Bij ons is het ook wel eens flink uit de hand gelopen. Dat iemand op de grond lag en er mensen gewoon bleven schoppen.
Idd, met blikjes of flesjes.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:10 schreef H.Flick het volgende:
Bij ons ging het ook altijd met blikjes en niet met ballen. Vreemd was dat.
MAVO is OKquote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:06 schreef VoreG het volgende:
[..]
Heuj! Ik weet heus wel wat jouw onderwijs was
Je komt?quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:18 schreef Suijk het volgende:
Zo'n 'tienen-meet' is overigens nog serieus leuk ook.
Ik ben er met 5 minuten....quote:Op woensdag 21 juni 2006 15:42 schreef Yeahinho het volgende:
Tis nu wel woensdagmiddag he. Horen we niet op het veldje achter de Biechten te voetballen?
Bij ons ook. Op ons schoolplein mochten we sowieso geen ballen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:10 schreef H.Flick het volgende:
Bij ons ging het ook altijd met blikjes en niet met ballen. Vreemd was dat.
Een van m'n zwakke punten, dat hooghouden.quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:18 schreef Suijk het volgende:
Zo'n 'tienen-meet' is overigens nog serieus leuk ook.
Nee, degene die de bal (beter gezegd het blikje) tussen z'n benen door kreeg.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:36 schreef TimmyAsd het volgende:
LTS? Is dat Broko Bana? Wie het laatst de bal heeft aangeraakt is de sjaak?Vroeger heeeel vaak gespeeld
Bij ons ook. Dan was het niet leuk. Als je maar met z'n drieen of vieren in totaal was, dan ook altijd minimaal drie keer overspelen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:58 schreef Yeahinho het volgende:
Trouwens, hoe was bij jullie die 'zelf-hooghouden-regel'?
Bij ons mocht je na de bal 5 keer zelf hoog te hebben gehouden gewoon (uit de lucht) op doel schieten. Dan hoefde je em dus niet van een ander te krijgen. Later werd dat 10x, en zelfs helemaal afgeschaft omdat het anders wel heel makkelijk werd.
Dat was een kutregel, deden wij dus ook niet aan.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:58 schreef Yeahinho het volgende:
Bij ons mocht je na de bal 5 keer zelf hoog te hebben gehouden gewoon (uit de lucht) op doel schieten. Dan hoefde je em dus niet van een ander te krijgen. Later werd dat 10x, en zelfs helemaal afgeschaft omdat het anders wel heel makkelijk werd.
Zelf hooghouden mocht niet, 'opwippen' ook niet, dus de bal moest zeker 2 keer naar een andere speler zijn geweest.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:58 schreef Yeahinho het volgende:
Leg uit.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:36 schreef TimmyAsd het volgende:
LTS? Is dat Broko Bana? Wie het laatst de bal heeft aangeraakt is de sjaak?Vroeger heeeel vaak gespeeld
Dat heette bij ons Engelandje. Geen idee waarom.quote:Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef BobbyHill het volgende:
Koningen
Laatste spel dat ik voor me kan halen noemden wij koningen. Dat was met z'n allen op 1 doel proberen te scoren, waarna de doelpuntenmaker op keep kon. Een goed spel voor naaiers die jou de actie laten maken, maar zelf het laatste tikje geven.
Omdat ik er geen topic over kon vinden, lijkt dit me een leuke plek om al onze pleinspelen, tips en regels en variaties met elkaar te bespreken. Dus wat spelen (of speelden) jullie op het pleintje of het veldje? En wat voor speciale regels of variaties kennen jullie allemaal?
Dat was het
Wij noemden dat: Wie-scoort-is-keepquote:Op donderdag 22 juni 2006 15:30 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Dat heette bij ons Engelandje. Geen idee waarom.
Hehe, zal wel iets Gronings zijn dan want zo noemen wij t ookquote:Op donderdag 22 juni 2006 15:30 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Dat heette bij ons Engelandje. Geen idee waarom.
3 of 5 meter.quote:
Wat versta je onder risico nemen?quote:Op maandag 17 juli 2006 11:36 schreef BobbyHill het volgende:
Het gaat zo: Als je onder de 3 punten komt, dan kan je punten verdienen door te scoren. Dus het is mogelijk om van 1 punt terug te keren naar 2 of 3 punten. Hoger dat dat kan natuurlijk niet meer, want dan ben je de gevarenzone uit. Op die manier wordt het toch wat aantrekkelijker om op goal te schieten bij weinig punten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |