abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38983450
Voor wie geen partijtje wil of kan spelen.....

Tienen
Vrijwel alle (oud)pleinvoetballers onder ons zal het spel tienen wel kennen. Scoren vanuit de lucht, tot iemand teruggebracht is tot 0 punten. En dan kreeg de verliezer in sommige versies ook nog een aantal keer een bal naar z'n reet geschoten. Een spel dat haast niet verveelt en goed van pas komt als je te weinig man hebt voor een partijtje. Voor wie het niet kent wil ik het best verder uitleggen, maar het lijkt me algemeen bekend. De regels zijn alleen wel heel erg verschillend per groepje spelers.

Spel
Ook speel ik nog wel eens het 1 vs 1 spel waarin je bijelkaar moet scoren, maar niet de middelijn mag passeren. Hard van afstand schieten en van dichbij meer het subtiele lob-werk. Dit spel heeft bij ons nooit een naam gehad.

Koningen
Laatste spel dat ik voor me kan halen noemden wij koningen. Dat was met z'n allen op 1 doel proberen te scoren, waarna de doelpuntenmaker op keep kon. Een goed spel voor naaiers die jou de actie laten maken, maar zelf het laatste tikje geven.

Omdat ik er geen topic over kon vinden, lijkt dit me een leuke plek om al onze pleinspelen, tips en regels en variaties met elkaar te bespreken. Dus wat spelen (of speelden) jullie op het pleintje of het veldje? En wat voor speciale regels of variaties kennen jullie allemaal?

Dat was het
Woo-loo-loo!
pi_38983608
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_38983669
Honderdtachtigen
De bal maar 1 keer aan mogen raken en dan zien te scoren, per doelpunt 10 punten erbij, panna bij de keeper 20 punten. Als je 100 punten had mag je als keeper uitkomen en de bal pakken en stop zeggen, dan moeten de spelers stil staan en mag je degene afgooien die jij wilt en is die keeper als je raak gooit. Ook als je naast of over schiet ben je keeper. Bij degene die het eerst bij 180 was mag op zen kont geschoten worden. Als je op de lat schiet heb je weer 0 punten.
pi_38983697
Tienen is inderdaad verreweg het leukste. Wij deden ook meestal dat als de keeper de bal vangt, dat hij hem mocht opgooien voor een andere speler, zodat hij snel kon scoren. Leuke situatie was vaak dat de keeper de bal vangt, opgooit en de nieuwe keeper hem direct weer uit de lucht grijpt

En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Woo-loo-loo!
pi_38983736
Latten
De bal van een afstand omstebeurt op de lat proberen te schieten. Elke ronde viel er 1 man af, en als je dan overbleef als laatst was je de man .

9 maanden
Bijna netals tienen, weet alleen de precieze regels niet meer.
pi_38983768
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
Tienen is inderdaad verreweg het leukste. Wij deden ook meestal dat als de keeper de bal vangt, dat hij hem mocht opgooien voor een andere speler, zodat hij snel kon scoren. Leuke situatie was vaak dat de keeper de bal vangt, opgooit en de nieuwe keeper hem direct weer uit de lucht grijpt

En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Die ken ik niet, dat kontknallen. God wat heb ik een hoop lol gehad met tienen zeg. Wij noemden het trouwens tien-tien-elven.
Wat een vrouw!
spits!
pi_38983769
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
Ja, die kontjes waren het leukste .
pi_38983801
Latje schieten doen wij altijd om te kijken wie er keeper is, op de lat is 100% dan ben je geen keeper, degene die het laagste schoot in %en was keeper, ook als je naast of overschoot of via de grond in het goal schiet.
pi_38983815
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:52 schreef Lurtt het volgende:
Honderdtachtigen
De bal maar 1 keer aan mogen raken en dan zien te scoren, per doelpunt 10 punten erbij, panna bij de keeper 20 punten. Als je 100 punten had mag je als keeper uitkomen en de bal pakken en stop zeggen, dan moeten de spelers stil staan en mag je degene afgooien die jij wilt en is die keeper als je raak gooit. Ook als je naast of over schiet ben je keeper. Bij degene die het eerst bij 180 was mag op zen kont geschoten worden. Als je op de lat schiet heb je weer 0 punten.
Die kende ik nog niet
Woo-loo-loo!
pi_38983823
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan .

Boerenknaller
Beste spel ooit, gewoon hersenloos tegen iedereen aan knallen .
pi_38983879
Ik herinner me ook iets van melkboeren ofzo, maar wat was dat ook alweer? Misschien wel gewoon penalty trappen....
Woo-loo-loo!
pi_38983910
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan .
Dodentrappertje was dat bij ons Ging altijd wel iemand janken.
Woo-loo-loo!
pi_38983963
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef BobbyHill het volgende:

Tienen
Vrijwel alle (oud)pleinvoetballers onder ons zal het spel tienen wel kennen. Scoren vanuit de lucht, tot iemand teruggebracht is tot 0 punten. En dan kreeg de verliezer in sommige versies ook nog een aantal keer een bal naar z'n reet geschoten. Een spel dat haast niet verveelt en goed van pas komt als je te weinig man hebt voor een partijtje. Voor wie het niet kent wil ik het best verder uitleggen, maar het lijkt me algemeen bekend. De regels zijn alleen wel heel erg verschillend per groepje spelers.
pi_38983993
Bij ons op school was panna knockout toen verboden, teveel "blessures" ofzo. Maar dat was wel lachen altijd.
  zondag 18 juni 2006 @ 22:01:55 #15
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984020
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
idd,nostalgie

en de befaamde "pikbal" was altijd gelijk alle resterende punten er van af.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984087
Bij ons heette het tieneren. Maar dat was geweldig. 'Afvalraceje' ook.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  zondag 18 juni 2006 @ 22:03:35 #17
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984095
Of LTS-voetballertje op het schoolplein.

Met een blikje of tennisbal iemand proberen door de beentjes te trappen en als dit dan lukte mocht je die persoon schoppen totdat ie bepaald paaltje of hek had aangetikt.

EDIT,was dus al genoemd
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984176
Das het zelfde als Panna Knockout, alleen dan met een ander voorwerp.
  zondag 18 juni 2006 @ 22:10:30 #19
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984359
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:05 schreef Lurtt het volgende:
Das het zelfde als Panna Knockout, alleen dan met een ander voorwerp.
de edit stond er al
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984385
Stoepranden ruled alles
I'm not the man you think I am!
pi_38984590
Lijnschieten..

met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
  zondag 18 juni 2006 @ 22:18:17 #22
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_38984695
panna knockout heette in mijn tijd nog gewoon poorten.
Noise is all relative to the silence preceding it
  zondag 18 juni 2006 @ 22:25:55 #23
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_38985036
Doodknallertje.

Ieder heeft 3 levens. Je moet elkaar "doodschieten". Dat doe je door hem met de bal raak te schieten. Voeten en hoofd tellen niet. Degene die geen levens meer heeft moet dan naar een paal rennen en dan iedereen mee doet moet hem dan tegen houden, en dan je door er bijvoorbeeld op los te meppen net zoals de spellen die hierboven staan.
O)))
pi_38985404
LTS-en en Tienen (werd bij ons ook wel gewoon hooghoudertje genoemd) was koning inderdaad.

Vooral bij tienen als iemand af was kontje rausen. Met de broek op de enkels uiteraard.
pi_38985744
Bij ons durfde niemand meer te schieten als de punten opraakten. Viel de bal steeds zogenaamd per ongeluk op de grond. Dat reettrappen was toch een angstig moment
Woo-loo-loo!
pi_38985745
Wij doen regelmatig een variant op tienen, zestienen genaamd. Zelfde principe als tienen alleen dan niet op techniek proberen punten van de keeper te halen, maar door te scoren vanaf minstens 16 meter. Vaak ook met 'kontje kick' als uitsmijter.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_38986689
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:11 schreef l3laster het volgende:
Stoepranden ruled alles
Zeker, leuk werk. Net als veel ander genoemde spelletjes hier.
That's all folks!
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 juni 2006 @ 23:04:41 #28
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_38987034
panna, is wel bekend, wij hadden altijd 2 punten en je moest naar het verste punt redden
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Redactie Frontpage zondag 18 juni 2006 @ 23:07:44 #29
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_38987159
ezelen

één ging op doel staan en elke keer als er gescoord werd kwam er een letter bij. had je het woord 'ezel' verzameld had je verloren. stopte je de bal, moest diegene die schoot in het doel
was wel grappig

en dat tienen heette bij ons gewoon hooghouden
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_38987186
Tien(er)en . Speel het nog wel eens. Bij kontje schieten proberen hard in de knieholtes te schieten .
pi_38987639
Duitsen!
  zondag 18 juni 2006 @ 23:27:58 #32
148059 Pritt
Atheïst
pi_38987844
Tienen speel ik nog redelijk vaak in de zomer!
Super spelletje, maten naaierij, goed samenwerken, kan zomaar overslaan in elkaar.
Gewoon weg geniaal, vaak vol actie.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_38987948
Tienen is trouwens zeer relaxed op een hockeyveldje.
pi_38988796
Vandaag nog tienen gedaan, mocht 8 x schieten voordat ik miste.

Anyway: Speel(de) vooral tienen met kontjeknal natuurlijk en lts-en.
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_38989294
Tienen, met kontjebranden Of afvalrace'je, ezelen of gewoon wie-scoort-is-keep. Leuk was dat
pi_38989347
wie-scoort-is-keep was ook altijd wel populair ja
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_38989369
het oeroude afvalrace.

1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
pi_38998469
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:15 schreef Luizao het volgende:
Lijnschieten..

met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
bij ons heette dat Lattenspel, als je op de lat schoot 10 punten er af, kruising 15, paal 5 en doelpunt 1 geloof ik. Vangbal 2 eraf bij de schutter. Meestal beginnen bij 50. Al dan niet met "kontje kick"

Tienen heet bij ons Hooghoudertje
en Afvalrace en Ezelen uiteraard vaak gedaan.
pi_39000391
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

idd,nostalgie

en de befaamde "pikbal" was altijd gelijk alle resterende punten er van af.
Leg eens uit: de pikbal...

Ik krijg gewoon zin om te ballen!
Wat een vrouw!
spits!
  maandag 19 juni 2006 @ 13:43:25 #40
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_39000523
We hebben hier bij mijn oude basisschool een stenen tafeltennistafel staan. Kun je leuk mee 'tafelvoetballen'. Dus gewoon pingpongen, maar dan met je hoofd, voeten, etc...
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_39000791
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:39 schreef Dylan Dog het volgende:

Leg eens uit: de pikbal...
De bal met de heilige salami het goal in duwen Een Nevlandje zeg maar. Dat was bij ons ook een 10-punter.
Woo-loo-loo!
pi_39000801
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:17 schreef AirRaid het volgende:
het oeroude afvalrace.

1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
Wij noemden dat altijd 'amerikanen' weet nog steeds niet waarom x
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_39000933
quote:
Op zondag 18 juni 2006 23:07 schreef Etcetera het volgende:
ezelen

één ging op doel staan en elke keer als er gescoord werd kwam er een letter bij. had je het woord 'ezel' verzameld had je verloren. stopte je de bal, moest diegene die schoot in het doel
was wel grappig

en dat tienen heette bij ons gewoon hooghouden
Wij hadden een andere variant op het "ezelen".
In een kring staan, de bal gezamenlijk hooghouden en wanneer de bal op de grond stuiterde kreeg diegene die de fout maakte een letter totdat je ezel had.
Vervolgens moest diegene gebukt gaan staan en vanaf een afstand van 11 meter mocht je dan ongelofelijk hard op zijn reet schieten.

Verder deden we ook vaak afmatteren.
Is al eerder uitgelegd. Vanaf de 16 meter op doel schieten, gaat de bal erin, dan gaat er een punt af bij degene die er op doel staat. Mis je, dan moet je zo snel mogelijk naar het doel racen , want dan ben jij aan de beurt om op doel te staan en dan maar iemand afschieten van 10 naar 0. Degene die begint kreeg 12 punten. Als er iemand af was, dan moest degene met de meeste punten vervolgens op doel.

Uiteraard deden we ook vaak tienen en ook een knockout wedstrijd waarbij het ieder voor zich was. Scoorde, dan was je een ronde verder. Iedere ronde viel er dan iemand af.

Mijn broer en ik deden ook vaak lantaarnpaalvoetbal.
Wij hadden bij ons in de buurt een pleintje met een rotonde (er reed bijna nooit iemand langs) en op die rotonde stond een lantaarnpaal. We begonnen allebei aan een kant met de bal en we moesten dan proberen de lantaarnpaal te raken. Wat het moeijlijk maakte is dat de rotonde schuin omhoor liep en je dus niet even de bal over de grond kon spelen. De bal rolde dus ook heel snel bij de lantaarnpaal weg. Raakte je de paal, dan kreeg je een punt. Wat je ook kon doen is vlakbij de paal gaan staan en vervolgens de bal van de ander tegen de paal proberen te koppen wanneer hij misschot, dan kreeg je 2 punten.
pi_39000995
Tienen Afvallertje
pi_39001239
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:39 schreef Dylan Dog het volgende:

Ik krijg gewoon zin om te ballen!
Ik ook!!

Met de hele buurt was het gewoon een standaard afspraak. Na school (vooral woensdagmiddag), snel wat eten bij mams, oude kloffie aan, naar een trapveldje of ergens in een straat en dan de hele middag voetballen.
Klik dan als je durft
pi_39001248
Doelen

Op pleintje met 2 doelen. Je mag niet op de ander zijn helft komen, mag de bal 2x raken en moet zo scoren. Kan ook dubbelen, dan mag je allebei 1x raken.

Zestienen

Op groot veld. Iedereen begint met 10 behalve wie op doel staat. Daarvoor word geboden. Dan schieten op doel van buiten de 16. Als je scoort is de volgende, krijgt keeper punt eraf. Als je mist moet je snel het doel in rennen en schiet de volgende op jou
  maandag 19 juni 2006 @ 14:05:16 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_39001293
Omg..tienen....koningen.

The memories.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_39001324
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:03 schreef Borkydude het volgende:
Doelen

Op pleintje met 2 doelen. Je mag niet op de ander zijn helft komen, mag de bal 2x raken en moet zo scoren. Kan ook dubbelen, dan mag je allebei 1x raken.
Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goals
Woo-loo-loo!
pi_39001374
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:06 schreef BobbyHill het volgende:

[..]

Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goals
idd. Wij doen bijna niet anders hiero.
pi_39001377
Als er een nieuwe meedeed bij tienen, verzonnen we nog wel eens een 'gelukssteen' of iets dergelijks, om niet te hoeven keepen als je naast schoot. Wist hij veel
Woo-loo-loo!
pi_39001496
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:07 schreef BobbyHill het volgende:
Als er een nieuwe meedeed bij tienen, verzonnen we nog wel eens een 'gelukssteen' of iets dergelijks, om niet te hoeven keepen als je naast schoot. Wist hij veel
Hahaha, en snoepjes
  maandag 19 juni 2006 @ 14:14:54 #52
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_39001646
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:17 schreef AirRaid het volgende:
het oeroude afvalrace.

Kampioentje noemden wij dat ja..

Tienen en poorten waren het populairst.

Of met een bal tegen een muur schoppen boven een bepaalde streep, en wie onder die streep kwam, kreeg punt aftrek. Je begon met 10 punten en degene die het eerst bij 0 kwam.. die moest staan met de billen. .
The Most Incredible, Baby
  maandag 19 juni 2006 @ 14:16:18 #53
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_39001687
Bij tienen was ook altijd mooi het begin:

ik keep voor 14, ik keep voor 13 etc.

kopbal was -2, omhaal of hakje -3.

. .
pi_39001699
Halve Maan, Afvalrace, Muren ( ) Alles hebben we gehad
pi_39001735
Verrek ja, muren!

En wat is halve maan?
Woo-loo-loo!
pi_39001779
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:16 schreef Posdnous het volgende:
Bij tienen was ook altijd mooi het begin:

ik keep voor 14, ik keep voor 13 etc.

kopbal was -2, omhaal of hakje -3.

. .
Idd. Dat bieden ja.

En als je eens in een ander dorp of stad ging spelen, dan was er weer een andere puntentelling.
Klik dan als je durft
pi_39001810
Doelen was hier ook een favoriet, lekker vanaf de eigen helft op elkaars doel knallen.

1xaanraak was ook veel gespeeld.
Een muurtje selecteren, met zijn vieren of vijven ervoor gaan staan en er achter elkaar op schieten net zolang dat iemande muur mistte. . . Punt eraf en net zo lang doorgaan tot er 1 iemand overbleef.
pi_39001868
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:17 schreef BobbyHill het volgende:
Verrek ja, muren!

En wat is halve maan?
Wij hadden (hebben) zo'n plein met hele vreemde muurtjes. Zeg maar zoiets: O___O___O___O

Dan nam iedereen zon rondje als doel en als er gescoord werd kreeg je letter en dan was je een EZEL of LUL of KANKERKACHEL.
pi_39002179
Afvallertje .

Tienen is geniaal, laatst nog buiten gevoetbald. Topspel! Het aloude ezelen, hooghouden zonder stuit, was ook een topper.

Maar tienen blijft natuurlijk het beste spel, dat kan je overal doen en met elke bal. Zoals het hoort.
  maandag 19 juni 2006 @ 14:49:16 #60
148059 Pritt
Atheïst
pi_39002697
Afvalrace heette bij ons kampioenen.
En altijd had je van die schijtirritante afwachters bij het doel die een afvallende bal er even inprikte.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_39002717
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:49 schreef Pritt het volgende:
Afvalrace heette bij ons kampioenen.
En altijd had je van die schijtirritante afwachters bij het doel die een afvallende bal er even inprikte.
Zoeentje was ik (ben ik)
pi_39002808
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:49 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Zoeentje was ik (ben ik)
Die pakte wij altijd terug zodra hij keeper was. Gewoon telkens goed uithalen, gevolg was dat vrijwel niemand meer afwachte. Er was wel een regel het is 1-1 en niet met 2 man tegen 1.
pi_39002855
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:52 schreef VoreG het volgende:

[..]

Die pakte wij altijd terug zodra hij keeper was. Gewoon telkens goed uithalen, gevolg was dat vrijwel niemand meer afwachte. Er was wel een regel het is 1-1 en niet met 2 man tegen 1.
Ik schoot altijd van afstand, ik kon heel slecht pingelen
Wat wil je, ik was een pure verdediger/mandekker.
  maandag 19 juni 2006 @ 16:34:22 #64
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_39006032
Lol herkenbaar allemaal vooral dat niet durven schieten meer als je weinig punten had met tienen was een irritatiebron bij ons ,,, en afspraken tussen keeper en een speler bij kampioentje heeft bij ons tot de nodige knokpartijen geleid achtsja niemand wilde verliezen denk ik
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_39007333
Negen maanden: werd al eerder genoemd, maar zonder echte uitleg. Het is eigenlijk net zoiets als 10-en, maar mag de bal ook over de grond. Je mag maar een keer aanraken, maar als de bal in de lucht is vaker (dus zolang de bal niet op de grond komt). Kontjerag wel eens voor de verliezer ook.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_39007593
Kontjerag?

Hier heette dat blauwpoepen of blauwkonten
  maandag 19 juni 2006 @ 20:14:41 #67
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_39012172
Afstandschieten
Wij hadden een gigantische gymzaal in de buurt met een enorme blinde muur tegen een trapveldje.

Wederom een variant, schieten vanaf een meter of 16, 1 iemand op een op de muur gekalkt doel, en missen was op doel, raak een punt eraf etc.

De variant was als je met echt veel was. De moest de eerste die miste voor het open doel gaan keepen. De 2e die miste de linkerhelft terwijl de 1e de rechterhelft van de muur nam. En zo werd het drukker en drukker tegen een muur met vele keepers, en moeilijker om raak te schieten.
  maandag 19 juni 2006 @ 21:55:02 #68
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39016720
Tienen en 1-keer-aanraken heb ik ook vaak gedaan.

Op het schoolplein deden we ook altijd poortertje, maar dat schijnt tegenwoordig Panna Knockout te heten. Maar dat was op een gegeven moment verboden .
pi_39016968
Wij woonden in een drive-in woning en hadden dus een mooie goal, de carport. We hadden ook een garage, de buren ook. Bij iedere goal (of afzwaaier) loeide die bal soms met een rotgang tegen die garage aan, we hebben nogal eens een boze buurman gehad.
Wat een vrouw!
spits!
  maandag 19 juni 2006 @ 22:04:22 #70
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39017194
Wij hebben een carport helemaal kapotgeschoten. Dat de stenen er echt uit vielen.

De garagedeur als goal was ook altijd geslaagd, maar de buren vonden dat wat minder . En nu er helemaal niemand meer voetbalt daar in de buurt hebben ze opeens allemaal toffe goaltjes op het grasveld neergezet.
  maandag 19 juni 2006 @ 22:07:39 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39017317
Bij ons heette tienen hooghoudertje. Geweldig spel was dat inderdaad, al die schaafwonden om de -5 omhaal te doen halen...
En koningen heette bij ons amerikaantje.
pi_39017329
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:04 schreef H.Flick het volgende:
Wij hebben een carport helemaal kapotgeschoten. Dat de stenen er echt uit vielen.

De garagedeur als goal was ook altijd geslaagd, maar de buren vonden dat wat minder . En nu er helemaal niemand meer voetbalt daar in de buurt hebben ze opeens allemaal toffe goaltjes op het grasveld neergezet.
Ja, dat is zo suf

Maar vroeger ging je dan doeltjes maken met truien enzo en dan lekker discussieren wanneer een bal nou over of naast was
  maandag 19 juni 2006 @ 22:09:07 #73
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39017375
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Ja, dat is zo suf

Maar vroeger ging je dan doeltjes maken met truien enzo en dan lekker discussieren wanneer een bal nou over of naast was
Precies! Het was echt overal hetzelfde volgens mij .
  maandag 19 juni 2006 @ 22:09:34 #74
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39017389
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Vooral over was bij ons steevast een heftig discussiepunt.
"Daar kon ik toch nooit bijhij!"
"Je zat er naast man, daardoor leek dat zo"
"Echt niet! Die bal kwam wel zo hoog." * bal opgooit.
etc.

Geweldig nostalgisch topic.
pi_39017501
Bij mijn opa en oma schoten we altijd tegen de garagedeur, wat een lawaai maakte dat Verder hadden we een muur zonder ramen thuis, dus daar kon je prima tegenaanschieten in je eentje of met z'n tweeën. Anders gewoon doeltjes maken van truien ja. Daarvoor kwam ook nog altijd de discussie over hoe groot het veld moest zijn
  maandag 19 juni 2006 @ 22:13:01 #76
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39017538
Iedereen heeft ook een boze buurman die ballen lek steekt volgens mij.
pi_39017702
Had ook eens net zo'n nieuwe plastic bal gekregen, en gelijk op een hek met scherpe punten geschoten Was nog nooit gebeurd en daarna ook nooit meer gebeurd. Mocht wel gelijk een nieuwe halen

Eén keer de bal op het spoor geschoten (we woonden er vlak langs) met een wedstrijdje wie het hoogst kon schieten, en echt pas na een keer of 5 links en rechts kijken erafgehaald. Best eng
pi_39017769
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:09 schreef pfaf het volgende:

[..]

Vooral over was bij ons steevast een heftig discussiepunt.
"Daar kon ik toch nooit bijhij!"
"Je zat er naast man, daardoor leek dat zo"
"Echt niet! Die bal kwam wel zo hoog." * bal opgooit.
etc.

Geweldig nostalgisch topic.

En de eeuwige discussie over schutter is koning
pi_39017826
En, lag bij jullie met poten voor partijtjes de schat altijd boven of onder?
  maandag 19 juni 2006 @ 22:20:41 #80
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39017889
schat ligt onder natuurlijk! Poten was ook altijd zonder gekkigheid als voeten die je schuin zet enzo.
pi_39017921
En drie corners penalty
pi_39017986
En bij partijtjes, met 2en tegenover elkaar staan, telkens een voetje zetten en een scheldwoord ( ) zeggen, en wie zijn teen op de ander zijn voet kan zetten, mocht als eerste iemand voor zijn team kiezen.
Klik dan als je durft
  maandag 19 juni 2006 @ 22:23:25 #83
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39018003
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:18 schreef brighton het volgende:
En, lag bij jullie met poten voor partijtjes de schat altijd boven of onder?
Daar werd ook altijd 'ruzie' over gemaakt, omdat dat nooit duidelijk was.
  maandag 19 juni 2006 @ 22:24:12 #84
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39018037
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:23 schreef Suijk het volgende:
En bij partijtjes, met 2en tegenover elkaar staan, telkens een voetje zetten en een scheldwoord ( ) zeggen, en wie zijn teen op de ander zijn voet kan zetten, mocht als eerste iemand voor zijn team kiezen.
Dat is dus poten, maar bij ons lag de schat onder.
  maandag 19 juni 2006 @ 22:24:13 #85
91856 Stretto
..........
pi_39018040
Koningen was bij ons Kattekut
╔══════╗
╚══════╝
╔══════╗
╚══════╝
pi_39018087
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:24 schreef H.Flick het volgende:

[..]

Dat is dus poten, maar bij ons lag de schat onder.
Ja, ik merkte dat mijn opmerking behoorlijk spuit-11 was.
Klik dan als je durft
pi_39018357
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:15 schreef Luizao het volgende:
Lijnschieten..

Dat noemden wij altijd "Een-keer-aanraak".

Tienen was ook altijd geniaal. Als je snel een beetje wil leren hooghouden en balcontrole wilt ontwikkelen moet je gaan Tienen, met kontjevlam uiteraard.

Net gewoon partijtje gespeeld in het stadpark (eerste keer dit jaar). Lekker zonder warming-up gelijk vol d'r op 1,5 uur lang. Ik voel de spierpijn al opkomen en mijn blaren moet ik nog tellen.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_39018647
Ik tiener en koning en jaar nog dagelijks met de buurjongetjes hier , blijft gewoon vet!

Jaren is dat je de bal mag raken, maar niet 2 keer achter elkaar, dus eerst moet iemand anders hem raken. Er is één keeper. Schiet je op doel, maar mis je, of vangt de keeper de bal: Dan moet je in het doel. Schiet je raak, dan krijgt de keeper een maand. Heb je 12 maanden, dan is het tijd voor op de reet schieten of iets dergelijks

[ Bericht 2% gewijzigd door Maisnon op 19-06-2006 23:01:12 ]
  maandag 19 juni 2006 @ 23:08:18 #89
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39020314
quote:
Precies hetzelfde bij ons, alleen voluit uithalen mocht niet bij ons.
pi_39020619
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:08 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Bij ons wel, maar dan wel vanaf 10 meter anders was het niet eerlijk

En de meters werden toen 'uitgerekend' dmv passen. Tjah vroeger met die kleine beentjes was 10 meter dus gewoon 7 meter
pi_39020681
Tienen ownt
† The 3 Kings †
pi_39020729
En zoveel verschillende regels, overal waar je kwam.

Wel of niet vangen of uitkoppen als keeper. Aanraken wel of geen goal. Lat/paal redding, lat punt erbij voor keeper/speler die schoot, door de benen dubbele punten eraf. "Family" was 5, dat iedereen de bal raakte in 1 sessie
  maandag 19 juni 2006 @ 23:20:37 #93
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39020752
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:17 schreef VoreG het volgende:

[..]

Bij ons wel, maar dan wel vanaf 10 meter anders was het niet eerlijk

En de meters werden toen 'uitgerekend' dmv passen. Tjah vroeger met die kleine beentjes was 10 meter dus gewoon 7 meter
Klopt ja, met kontje schieten was het wel gewoon voluit.
Gewoon vanaf 10/7 meter.
pi_39020769
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:19 schreef BliksemSchigt het volgende:
En zoveel verschillende regels, overal waar je kwam.

Wel of niet vangen of uitkoppen als keeper. Aanraken wel of geen goal. Lat/paal redding, lat punt erbij voor keeper/speler die schoot, door de benen dubbele punten eraf. "Family" was 5, dat iedereen de bal raakte in 1 sessie
Familly is het aantal spelers

Ben je met zn 3-en dan gaan er 3 punten af als iedereen de bal raakt
  maandag 19 juni 2006 @ 23:21:31 #95
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39020786
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:19 schreef BliksemSchigt het volgende:

. "Family" was 5, dat iedereen de bal raakte in 1 sessie
Ook dat nog ja, ik heb eigenlijk wel zin in een potje tienen.
pi_39020825
En op de kuiten schieten was natuurlijk veel leuker dan op de reet.

Wat ook mooi was als iemand tegen de muur aanstond, keihard tegen z'n kont knallen want dan vloog hij naar voren met zijn kop tegen de muur .
  maandag 19 juni 2006 @ 23:24:09 #97
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39020885
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:22 schreef VoreG het volgende:
En op de kuiten schieten was natuurlijk veel leuker dan op de reet.
Of net onder de billen.
quote:
Wat ook mooi was als iemand tegen de muur aanstond, keihard tegen z'n kont knallen want dan vloog hij naar voren met zijn kop tegen de muur .
pi_39020954
Op de kuiten ja Dat deed pijn

Behalve het voorovergebukt staan, heb ik ook een paar keer meegemaakt dat het "baviaantje knallen was" oftewel aan de lat gaan hangen
pi_39020984
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:26 schreef BliksemSchigt het volgende:

Behalve het voorovergebukt staan, heb ik ook een paar keer meegemaakt dat het "baviaantje knallen was" oftewel aan de lat gaan hangen
!

En dan op de vingers schieten
pi_39021237
Cool topic, derhalve: tvp .

Tienen noemden wij 'hooghouwertje', koningen was 'wie-scoort-is-keep' en ezelen heette '1x aanraaks' .
pi_39021283
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:34 schreef Yeahinho het volgende:

Tienen noemden wij 'hooghouwertje', koningen was 'wie-scoort-is-keep' en ezelen heette '1x aanraaks' .
In Brabant is men wat simpeler van geest, daar heeft het allemaal makkelijke namen
  Moderator / Redactie Sport maandag 19 juni 2006 @ 23:38:25 #102
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_39021386
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:21 schreef BliksemSchigt het volgende:
En drie corners penalty
dat was vaak de enige reden dat er gescoord wordt op school
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_39021767
Tienen, fantastisch spelletje. Speel het nog zeker elke week een keer.
Hoi.
  maandag 19 juni 2006 @ 23:54:46 #104
47580 hoM3r
Our trip.
pi_39021867
Hebben de mensen die altijd jassen gebruikten als goal nog steeds de neiging om de bal laag te houden als je voor de keeper komt, ik wel namelijk, anders komt er weer discussie
  dinsdag 20 juni 2006 @ 00:02:01 #105
86649 ShilkA
Ik hier?
pi_39022115
Of in plaats van kontje kick: lulletje blauw......
Ik heb lekker geen plaatje.
pi_39022423
quote:

Juist
  dinsdag 20 juni 2006 @ 00:16:12 #107
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39022588
quote:

"Wij" van "achter de Biechten" noemde het altijd het hooghoudspelletje,afvalraceje en aan ezelen deden we niet
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39023206
Wat een tijden waren dat toch . Balen dat het nu niet meer stoer is als je mee gaat doen met die mannekes .

Wij voetbalden eerst altijd op 't Pleintje (speeltuintje dat eigenlijk helemaal niet was bedoeld om te voetballen, maar het karkas van de schommel gebruikten we gewoon als doel ). Daar hebben we FC 't Pleintje opgericht, met een heuse trainer (oudere buurjongen), en een stuk of tien spelers uit de straat .

Toen kwam er de tijd dat we op 't School (trapveldje naast het schoolplein) gingen voetballen, maar omdat dat van dat vieze losse zand was, gingen we in ons tienerperiode gewoon op het (bestrate) schoolplein zelf voetballen. Aan de ene kant een stel bielsen die als goal dienden, en aan de andere kant een ijzeren pingpongtafel. Dat die niet helemaal recht tegenover elkaar stonden, en er boompjes midden op het veld stonden maakte ons niet zoveel uit .

Er is ook nog een korte periode geweest dat het brede stukje straat voor ons huis om één of andere reden 'het veld' was. Ik heb toen een jaar of 10 geleden zelf nog eens de bal tegen onze auto geschoten. Toen vond ik dat m'n pa zich niet zo moest aanstellen, maar inmiddels is die auto dus van mij.... en nu ik in een auto met deuk rijd vind ik het toch best wel zonde eigenlijk .
pi_39023301
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:38 schreef Yeahinho het volgende:
Wij voetbalden eerst altijd op 't Pleintje (speeltuintje dat eigenlijk helemaal niet was bedoeld om te voetballen, maar het karkas van de schommel gebruikten we gewoon als doel ). Daar hebben we FC 't Pleintje opgericht, met een heuse trainer (oudere buurjongen), en een stuk of tien spelers uit de straat .
Daar heb je die bijnaam "Donkey" toch ook vandaan?
pi_39023375
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:38 schreef Yeahinho het volgende:
Er is ook nog een korte periode geweest dat het brede stukje straat voor ons huis om één of andere reden 'het veld' was. Ik heb toen een jaar of 10 geleden zelf nog eens de bal tegen onze auto geschoten. Toen vond ik dat m'n pa zich niet zo moest aanstellen, maar inmiddels is die auto dus van mij.... en nu ik in een auto met deuk rijd vind ik het toch best wel zonde eigenlijk .
Ach...zolang je een mooie herinnering hebt aan die deuk

Heb alleen een keer het nummerbord van de auto van de buurman erafgeschoten (maar die zat gewoon slecht vast ). Ik weet ook nog dat m'n buurjongen van een jaar of 10 ouder me ging leren koppen. Moest ik over geparkeerde auto's heen koppen, nou dan leer je 't wel hoor

Nu het weer mooi weer is trouwens wat meer aan het voetballen buiten. Maar van die mooie spelletjes als in dit topic zitten er niet meer in. Meer gewoon wat overschieten en ondertussen 'kunstjes' doen...
pi_39023390
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:41 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Daar heb je die bijnaam "Donkey" toch ook vandaan?
Met drie keer dezelfde voornaam in de straat moet je inderdaad al snel creatief met achternamen gaan doen . Tis trouwens een bijnaam van niks, en uit mijn kindertijd, maar ik kom er maar niet vanaf .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 10:26:31 #112
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_39028049
Het meest trieste is dat ik nu de 'boze buurman' moet uithangen als ze te dicht bij m'n auto in de buurt voetballen.

. .
pi_39028301
Koetje melken .

Zo simpel, maar wel leuk.

Hooghoudertje, en daarna fijn billenbranden, liefst met korte broek, straatbal en van vijf meter.

Balletje trap, gewoon verstoppertje maar dan met een bal . Vroeger was dat heel mooi met 30 man.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 10:38:48 #114
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_39028375
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 10:36 schreef Guerra het volgende:

Balletje trap, gewoon verstoppertje maar dan met een bal . Vroeger was dat heel mooi met 30 man.
Buskruit heette dat hier .
pi_39028491
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 10:36 schreef Guerra het volgende:
Koetje melken .

Zo simpel, maar wel leuk.

Hooghoudertje, en daarna fijn billenbranden, liefst met korte broek, straatbal en van vijf meter.

Jaaaaaa!!!

En dan was je bezig met de laatste te zoeken en dan gaf die net weer de bal een lel, weer opnieuw beginnen
pi_39028938
Ja idd, en dan ging je echt een kilometer ver, om te verstoppen met een groepje terwijl je gewoon naast de bal in de bosjes kan liggen omdat ie daar toch nooit zoekt. .

Meestal schopten we die bal ook belachelijk ver, over de sloot ofzo, moest degene die aan de beurt was eerst een kwartier lopen om de bal te halen.
pi_39030513
quote:
Voor wie geen partijtje wil of kan spelen.....

[
Spel
Ook speel ik nog wel eens het 1 vs 1 spel waarin je bijelkaar moet scoren, maar niet de middelijn mag passeren. Hard van afstand schieten en van dichbij meer het subtiele lob-werk. Dit spel heeft bij ons nooit een naam gehad.

Omdat ik er geen topic over kon vinden, lijkt dit me een leuke plek om al onze pleinspelen, tips en regels en variaties met elkaar te bespreken. Dus wat spelen (of speelden) jullie op het pleintje of het veldje? En wat voor speciale regels of variaties kennen jullie allemaal?

Dat was het
dat heet rooie lijntje bij ons in de straat omdat er een pleintje is met een rode lijn in het midden waar je niet overheen mag.

Daarnaast hebben we hier nog een spel wat we simpelweg muurtje trappen noemen. Omstebeurten moet je de bal op de muur knallen, je mag de bal per beurt 1x raken en we starten meestal met vijf punten.

In de loop van de tijd zijn er heel wat regels bijgekomen. Zo mag je elkaar afschieten ipv de muur proberen te raken. Dus als Pietje aan de beurt is en hij schiet raak op Jantje dan gaat er bij Jantje een punt eraf, schiet Pietje mis dan mist hij dus de muur en verliest Pietje een punt.

Er staan ook hekken om het pleintje, als je via de muur de bal buiten de hekken krijgt is het een punt erbij. In theorie gebeurd dat weinig tenzij je een harde stuiterende bal hebt.

Ook zijn er verschillende lampen bij dat schooltje waar het muurtje zich bevindt. Als je die raakt dan kan je ook 1 tot 5 punten verdienen.

Het muurtje is een stuk van de school en soms zijn er gasten die het voor elkaar krijgen om de bal 5 meter de lucht in te krijgen over de muur heen en dus op het dak. Dak = 1 ronde staan en bal halen ( zonder raak is nog een keer, zie beneden voor uitleg )

Als je op nul komt dan is het kontraggen, meestal doen we het aantal punten wat je over hebt mag je schieten op diegene die nul heeft. 5 punten is dus 5x schieten met als gouden regel raak is nog een keer wat betekent dat stel je hebt 3 punten dus 3x schieten, 1ste keer mis dus dan heb je nog 2 punten. Tweede keer raak je dan blijf je 2 punten houden dus een schietbeurt waarbij je het slachtoffer raakt wordt niet afgetrokken van je punten totdat je mist dus.

Daarnaast hebben we ook termen voor verschillende liggingen van de bal. Een bal die tegen het hek aanligt heet bijv. een plakbal. Een bal die achter de zandbak komt in een smal paadje ligt in " het sluisje " en een bal in de zandbak is een zandbal.

Machtig spel ik zal eens een keer een foto posten van het plein waar het spel zich afspeelt.

edit : nog 2 foto's gevonden

http://img91.imageshack.us/my.php?image=muur6ww.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/1465/muur22zu.jpg

( copy & paste in browser, &*#@&$&@ imageshack )

[ Bericht 3% gewijzigd door RodimusPrime op 20-06-2006 13:17:38 ]
pi_39031183
buiten het gewoon tienen deden wij ook altijd nog engels tienen. Geen idee waarom het zo heette. Het kwam er op neer dat de puntentelling hetzelfde werkte (kopbal -2 hakje - 3 enz) en dat de verliezer ook flink op zijn kont geschoten werd.
Verschil met gewoon tienen was dat je niet uit de lucht hoefde te schieten, dat je de bal maar 1 keer mocht aanraken en dat hij niet stil mocht komen te leggen tenzij hij via de keeper ging. Om het moeilijker te maken trokken we op een afstand een lijn waar alleen maar achter vandaan geschoten mocht worden. Binnen het gebied mocht de keeper hem pakken en mocht je wel "trucjes" doen (omhaal hakje).
'Veni, Vidi, Velcro' - Ik kwam, Ik zag en ik bleef plakken!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 12:51:53 #119
67174 Dos37
Come on Twente
pi_39032246
quote:

dat was altijd puik werk ja. Alleen bij ons hete het elven
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_39032702
Onze puntentelling bij Hooghoudertje (tienen) was anders: schieten 1, kopbal 2, knietje 3, hakkie 4, omhaal 5. Later kwam daar ook de befaamde 'pikbal' bij, meestal 10 punten waard, of gewoon alles eraf. Bij ons heette de straf trouwens 'kontjeraus' .

Buskruit deden wij ook wel, maar dat had niet zoveel met voetbal te maken. Als je daarbij eenmaal de zoeker was, dan kon je dat meestal de hele middag wel blijven .

Op het schoolplein hadden we ook een volleybalveld in de stenen, dus werd er ook een soort van gevoetvolleyd. Er was geen net, maar de bal moest wel ketsend terugkomen, en mocht meestal 2 keer op de grond stuiteren per keer per helft.
pi_39032755
quote:
mooie tijden, ik doe het soms in het zwembad nog wel eens !

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2006 13:08:46 ]
pi_39033262
Wij hadden ook eens de regel bij tienen dat je iemand precies af moest maken. Dus als hij 1 punt had moest je gewoon schieten, maakte je een kopbal dan had diegene weer 9 punten.

Overigens snel weer afgeschaft ./...
pi_39033374
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:25 schreef VoreG het volgende:
Wij hadden ook eens de regel bij tienen dat je iemand precies af moest maken. Dus als hij 1 punt had moest je gewoon schieten, maakte je een kopbal dan had diegene weer 9 punten.

Overigens snel weer afgeschaft ./...
Die had ik er bij ons ook in gegooid, alleen ik had het altijd tegen dus was hier ook snel afgeschaft .
pi_39033413
Die regel hebben wij ook nog een tijdje gehad ja .
pi_39033531
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:30 schreef Yeahinho het volgende:
Die regel hebben wij ook nog een tijdje gehad ja .
Wij ook.

Wij noemden het altijd Tieneren.
Zijn wij de enige?

(Al dat gewij )
pi_39033537
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de koal in.
pi_39033569
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:34 schreef TerroRobbie het volgende:
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de goal in.
Joa, dan had je alleen wel altijd mietjes die al wegrende voordat je geschoten had
pi_39033612
quote:
En vanaf 3 punten ofzo mocht de keeper toch afgooien. En wie dan geraakt werd moest de koal in.
Dude, wij ook. Kom je uit Assen?

Altijd rennen als een gek dan.

En vangbal/uit was op doel. Op de lat geschoten is 2 punten voor keep erbij, paal 1tje.

Puntentelling:

Schot: 1 punt eraf
Kop/met zwakke been schieten: 2 punten eraf
Knietje: 3 punten eraf
Halve omhaal: 4 punten eraf
Omhaal: 5 punten eraf
Familiebal (iedereen bal aangeraakt door de lucht): Punten x 2 eraf.

Nostalgie.
pi_39033658
Wij deden overigens altijd gewoon alles 1 punt. Anders ging iedereen hele tijd geforceerde hakjes omhalen en pikballen proberen. Werd het niet leuker op. Meerder punten voor een bepaalde goal waren voor kleine kinderen en wij waren stoer en goed
  dinsdag 20 juni 2006 @ 13:38:49 #130
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_39033661
Wat een nostalgie idd.

LTS'en, ezelen, buskruit en tienen. Alleen noemden wij tienen anders. Hoe, dat weet ik al niet meer.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  dinsdag 20 juni 2006 @ 13:39:24 #131
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_39033683
Dertien-tienen was het.

De keeper kreeg 13, en de rest 10. Wat een feest was dat altijd.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_39033687
quote:
Bij ons vanaf 2 .
pi_39033733
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:38 schreef TerroRobbie het volgende:
Wij deden overigens altijd gewoon alles 1 punt. Anders ging iedereen hele tijd geforceerde hakjes omhalen en pikballen proberen. Werd het niet leuker op. Meerder punten voor een bepaalde goal waren voor kleine kinderen en wij waren stoer en goed
Dat was juist leuk

Hadden jullie ook dat wanneer er bovenkat lat werd geschoten en de bal ging uit, dat de keeper mocht kiezen of hij 2 punten erbij kreeg of de ander op doel moest?
pi_39033801
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:40 schreef Jaytonism het volgende:

[..]

Dat was juist leuk

Hadden jullie ook dat wanneer er bovenkat lat werd geschoten en de bal ging uit, dat de keeper mocht kiezen of hij 2 punten erbij kreeg of de ander op doel moest?
Nee daar deden wij allemaal niet aan. Gewoon simpele regeltjes. achter was achter en dus ander keepen en doelpunt was doelpunt.

Kom overigens niet uit Assen (gelukkig )

Buskruit deden wij ook. Alleen dat heette bij ons busskuppertje ofzo. Van te voren deden we dan sprintje trekken voor wie hem was. Het dikste en mongoligste kind verloor dan altijd, en was hem dus ook vaak de rest van de dag
pi_39033903
Bij buskruit waren het bij ons altijd dezelfde die de lul waren, de watjes en inderdaad de dikkerdjes
pi_39033914
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:42 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Het dikste en mongoligste kind verloor dan altijd, en was hem dus ook vaak de rest van de dag
Whahahaha.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 13:54:15 #137
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_39034162
Geweldig!
Als de keeper bij ons ging keepen voor bijvoorbeeld 14 punten en iemand schoot naast zonder dat er een punt bij de keeper vanaf was gegaan kreeg de 'nieuwe' keeper 14 punten.
Je liet daardoor als keeper altijd de eerste bal door.....

Als er iemand meedeed die nog nooit had meegedaan ging er altijd één iemand met de bal tussen zijn benen staan en tilde één van zijn twee voeten op waardoor de bal van de grond kwam en iemand anders trapte dan de bal van achter tussen je benen door... Ooit eens snoeihard voor mijn flikker getrapt omdat hij een paar centimeter te ver naar rechts trapte en dus vol mijn kuit raakte.
Later was dat niet eerlijk meer en mocht dat dus niet....

Vangen is keepen trouwens, als dat niet vooraf gezegd was kwamen daar weer minuten lange discussies over!
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_39034317
Als jij de bal overschiet, maar je kan hem nog houden voordat hij de grond raakt en dan dus terug kan schieten dan ben je geen keeper .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 14:22:31 #139
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_39035108
Het heet geen 'tienen' maar 'elfen'

Keeper krijgt 12 punten (of wat iemand meer biedt) en de rest 11 punten.

En je werd altijd keeper als je als laatste 'niet keept' riep.

Mooi spel!
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_39035136
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

Mooi spel!
Was overal anders, wij moesten opbieden en de rest speelde voor tien. Vandaar 'tienen'.
pi_39035139
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:58 schreef VoreG het volgende:
Als jij de bal overschiet, maar je kan hem nog houden voordat hij de grond raakt en dan dus terug kan schieten dan ben je geen keeper .
Die heb ik nog nooit gehoord

De meest escalerende dingen waren altijd eventuele dropshots Zeker als het om de laatste paar punten ging
pi_39035159
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:22 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

Mooi spel!
11 punten in het veld is voor watjes. Daarnaast moet je keeper worden door te bieden op het aantal punten.

Als wij tegenwoordig nog gaan tienen is het gewoon keeper voor 20 in het goal, want dat gaat er toch ontzettend snel af.
pi_39035187
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:24 schreef VoreG het volgende:

[..]

11 punten in het veld is voor watjes. Daarnaast moet je keeper worden door te bieden op het aantal punten.

Als wij tegenwoordig nog gaan tienen is het gewoon keeper voor 20 in het goal, want dat gaat er toch ontzettend snel af.
Maar jij speelt dan ook met 13jarigen
pi_39035210
En lat/paal - uit was bij ons redding. Lat-goal was dubbel en lat/terug een punt erbij voor degene die schoot.
pi_39035232
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:24 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Maar jij speelt dan ook met 13jarigen
Heuj dat was 1 keer!
pi_39035263
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:25 schreef BliksemSchigt het volgende:
En lat/paal - uit was bij ons redding. Lat-goal was dubbel en lat/terug een punt erbij voor degene die schoot.
Lat/Paal was bij ons altijd redding dus ook als die terug kwam en als ie er via de lat inging maakte het niet uit, was gewoon de punten wat het waard was.
pi_39035451
Het kontjerausen leverde bij ons altijd mooie taferelen op. Dan moest je namelijk in je blote reet. Af en toe hoorde je ze af en toe 3 straten verder nog schreeuwen
pi_39035503
Ik mikte altijd op de kuiten
pi_39035514
Er werd altijd vaker gemist dan raak geschoten
pi_39035641
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef Lurtt het volgende:
Bij ons op school was panna knockout toen verboden, teveel "blessures" ofzo. Maar dat was wel lachen altijd.
Yup, op middelbare school werd het nog gespeeld. Werd wel ernstig als 50 man op 1 persoon gingen inslaan en schoppen.

Binnen no-time verboden toen de ouders van een jankert zich op school hadden beklaagd
pi_39036948
www.kontjeknal.tk

Site van een kameraad zijn maat.

Dé knallers @ video.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:50:28 #152
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39038524
Tering zeg,wat een nostalgie man

Wie gaat er straks met mij tienen?
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39039191
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:50 schreef DutchGooner het volgende:
Tering zeg,wat een nostalgie man

Wie gaat er straks met mij tienen?
Ik keep voor 20!!!!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:10:04 #154
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39039261
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:08 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Ik keep voor 20!!!!
19,welk pleintje trouwens?
NAAR HET ANDERE FORUM!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:20:02 #155
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39039600
Tienen blijft een stomme naam trouwens, klinkt als een dartspel ofzo.
pi_39039823
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:10 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

19,welk pleintje trouwens?
18, bij Robbie om de hoek hebben ze een mooi veldje .
pi_39039899
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 13:58 schreef VoreG het volgende:
Inderdaad, hulde voor degene die dat ooit heeft bedacht !! Het kwam niet al te vaak voor, maar áls het lukte, dan was het ook meteen een wereldredding .

Bij ons was er trouwens de regel dat je elkaar niet mocht afschieten. Niet expres de bal tegen een iets te dicht bij de achterlijn staande speler schieten dus, want dan mocht je zelf gaan keepen .
pi_39040113
Oja, als je verzaakte mocht je ook op goal.

Dus expres een bal laten gaan die je makkelijk had kunnen houden van een medespeler.
pi_39040181
Het lijkt allemaal op elkaar, maar overal kleine verschillen. Het 'tienen-dialect' .
Al herken ik alle regels voor tienen, dat lijkt toch weer vrij algemeen .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:40:26 #160
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_39040314
Het mooiste van billenbranden was dat wanneer je nog 5 punten over had, je 5 keer mocht schieten. .
The Most Incredible, Baby
pi_39040411
Wij bleven schieten tot we miste
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:52:47 #162
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39040768
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:26 schreef Yeahinho het volgende:

[..]

18, bij Robbie om de hoek hebben ze een mooi veldje .
Ik pleit meer voor het veldje achter de Biechten.
Mooie zaalvoetbalgoaltjes en niet geheel onbelangrijk,een ballenvanger
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041008
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:52 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Ik pleit meer voor het veldje achter de Biechten.
Mooie zaalvoetbalgoaltjes en niet geheel onbelangrijk,een ballenvanger
Prima. Maar ik doe alleen mee als we gegarandeerd Robbie mogen kontjerausen .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:00:02 #164
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041023
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:59 schreef Yeahinho het volgende:

[..]

Prima. Maar ik doe alleen mee als we gegarandeerd Robbie mogen kontjerausen .
Dat kan natuurlijk geregeld worden.

Een filmpje daarvan zal hier op FOK verschijnen natuurlijk.
NAAR HET ANDERE FORUM!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:01:40 #165
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_39041075
Precies akmaken was bij ons ook wel eens aan de orde: had je nog twee dan was je met een kopbal meteen af, maar vergat je dat en maakte je een onnavolgbare omhaal, dan had de ander weer de volle mep. Super dit! Als ons 'seizoen'er straks opzit, ga ik zeker weer eens tienen, geweldig gewoon!

De TS is nu al een bonusheld cum laude.
Wat een vrouw!
spits!
pi_39041090
Nee, naaien mag niet! Punten eraf!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:02:52 #167
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041108
Ik voel een FOK-tienen-meeting aankomen
NAAR HET ANDERE FORUM!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:04:31 #168
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_39041169
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:08 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Was ook niet cool. Het mooiste waren de subtiele rollertjes in de verre hoek.
Wat een vrouw!
spits!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:05:23 #170
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041199
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:04 schreef TerroRobbie het volgende:
Achter de Biechten
Meldt
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041283
*meldt voor binnen afzienbare tijd
pi_39041381
We gaan gewoon een Fok-hooghouwertje-meet houden .

Robbie, DG, DD en ondergetekende maakt al 4, we kunnen beginnen !
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:15:31 #173
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041476
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:12 schreef Yeahinho het volgende:
We gaan gewoon een Fok-hooghouwertje-meet houden .

Robbie, DG, DD en ondergetekende maakt al 4, we kunnen beginnen !
Heb ik gelijk een legitieme reden om TR af te raggen
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041592
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:15 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Heb ik gelijk een legitieme reden om TR af te raggen
Zal je toch niet lukken
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:19:11 #175
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041608
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:18 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Zal je toch niet lukken
Je onderschat me,heerlijk
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041730
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:19 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Je onderschat me,heerlijk
Jou niet uiteraard , de rest van het team
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:25:10 #177
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041819
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:22 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Jou niet uiteraard , de rest van het team
welk team? Je bedoeld Yeahinho?

Er zijn pas 3 aanmeldingen
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041822
Utrecht is een goede locatie . Alleen tienen of die hele lijst afwerken incl. Buskannen (verstoppen met bal wegschieten )
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:26:24 #179
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39041859
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:25 schreef VoreG het volgende:
Utrecht is een goede locatie . Alleen tienen of die hele lijst afwerken incl. Buskannen (verstoppen met bal wegschieten )
Jij hebt een OV dus jij kan makkelijk naar hier komen.

Vooruit dan,pik ik je ook nog op van het station,mazzelpik!
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39041974
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:26 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Jij hebt een OV dus jij kan makkelijk naar hier komen.

Vooruit dan,pik ik je ook nog op van het station,mazzelpik!
Ik heb alleen weekend OV, gratis vervoer klinkt wel oke!
pi_39042048
Lijkt me logisch dat het in (de buurt van) Den Bosch gaat plaatsvinden.
Daar vertoeven de initiatiefnemers immers .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:47:28 #182
67174 Dos37
Come on Twente
pi_39042541
Ik doa ook met
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:00:31 #183
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_39042962
Wij gingen voor schoolfeesten ook altijd nog even bieren en voetballen op het veldje. En dan meestal even lekker 16´en.

dat was dan vanaf de 16 meter rammen op goal maar het hoefde niet in 1 keer dus je mocht m ook gewoon breed leggen ed.

Verliezer natuurlijk bukken en vanaf 3 meter met een straatbal schieten
1 keer raakte een vriend van me een andere vriend en die had de 'putjes' van de straat bal op zijn been staan
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:44:13 #184
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_39044353
Of bij tienen als je op de paal schoot dat je dan special had
Dan mocht je hem er inschieten vanaf de grond.
O)))
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:49:41 #185
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39044498
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Panna knockout
Het leukste spel op het schoolplein ooit.
Regelmatig gezien dat mensen met tranen in de ogen maar net de paal bereikte.
Een keertje werd ik gepoort en ik kreeg direct daarna een vuist vol op m`n achterhoofd.
Die jongen die dat had gedaan had het wel geweten, ik maakte me niet meer druk om de boom te bereiken maar ik heb die jongen een pak slaag gegeven die hij zich nu nog steeds herinnert denk ik.
Sinds die dag mocht het ook niet meer bij ons op school.
pi_39044548
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 18:49 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Het leukste spel op het schoolplein ooit.
Regelmatig gezien dat mensen met tranen in de ogen maar net de paal bereikte.
Een keertje werd ik gepoort en ik kreeg direct daarna een vuist vol op m`n achterhoofd.
Die jongen die dat had gedaan had het wel geweten, ik maakte me niet meer druk om de boom te bereiken maar ik heb die jongen een pak slaag gegeven die hij zich nu nog steeds herinnert denk ik.
Sinds die dag mocht het ook niet meer bij ons op school.
Ik rende altijd via de mensen die ik wel aankon mocht het op een gevecht uitkomen, die kon je net iets makkelijker van je af schoppen .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:54:32 #187
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39044629
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 18:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Ik rende altijd via de mensen die ik wel aankon mocht het op een gevecht uitkomen, die kon je net iets makkelijker van je af schoppen .
Mijn tactiek was altijd om op de persoon af te rennen die wou slaan, dus eigenlijk er gewoon tegenop sprinten.
1> ze hebben geen tijd om je iets te doen.
2> Als ze iets willen doen, gaan ze zelf altijd neer.
3> de meeste mensen schrokken ervan wanneer ik dit deed, dus deden ze zowiezo niks meer.
pi_39045620
Wij hielden het nog netjes dan Alleen schoppen op benen, dus onder de gordel
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:23:48 #189
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39045648
Aah, verrottrappertje! Dat daar zelfs al het gruwelijke panna-woord is ingeslopen!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:33:03 #190
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39046008
Bij ons heette het gewoon poorten.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:37:39 #191
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39046179
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:23 schreef pfaf het volgende:
Aah, verrottrappertje! Dat daar zelfs al het gruwelijke panna-woord is ingeslopen!
idd,toen ik nog jong was noemde we dat LTS-voetballertje

De jongeren onder ons weten wsl niet eens wat "LTS" is
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39046267
Wij deden ook alleen schoppen en beuken, en niet boven de schouders. Ruzie was er niet vaak, het was immers het risico van het spel, iedereen kende de regels en dus de gevolgen. Iemand die de regels overtrede werd dan ook in elkaar gebeukt.

Wij noemden het ook overigens LTS-en. Maar weet nog steeds niet waar het voor staat.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:43:49 #193
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_39046420
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:40 schreef TerroRobbie het volgende:

Wij noemden het ook overigens LTS-en. Maar weet nog steeds niet waar het voor staat.
Lagere Technische Scholen
Ik hoorde dat ook wel eens voorbijkomen.
Komt omdat het voornamelijk op LTS scholen werd gedaan.
pi_39046518
Ik ben bijna 17, maar is LTS niet Lage Technische School ofzo? Zoiets las ik ooit hier .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:46:02 #195
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39046520
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:43 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Lagere Technische Scholen
Ik hoorde dat ook wel eens voorbijkomen.
Komt omdat het voornamelijk op LTS scholen werd gedaan.
Klopt,onder die naam heb ik het leren kennen omdat het "naar het schijnt" daar voor het eerst werd gespeeld.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39046558
Oh, het antwoord is al gegeven, ik zat in de tussentijd van het topic openen en reageren Fifa te doen .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 19:47:20 #197
148823 znarch
ondertitel
pi_39046580
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:34 schreef TerroRobbie het volgende:
LTS-en en Tienen (werd bij ons ook wel gewoon hooghoudertje genoemd) was koning inderdaad.

Vooral bij tienen als iemand af was kontje rausen. Met de broek op de enkels uiteraard.
Al die dingen zjin geweldig leuk idd als je een beetje kunt voetballen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_39050105
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:37 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Heuj! Ik weet heus wel wat jouw onderwijs was
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:10:26 #199
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39050255
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 19:37 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:03:39 #200
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39052712
Dat LTS-en was eigenlijk heel triest. Bij ons is het ook wel eens flink uit de hand gelopen. Dat iemand op de grond lag en er mensen gewoon bleven schoppen .
pi_39052808
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:03 schreef H.Flick het volgende:
Dat LTS-en was eigenlijk heel triest. Bij ons is het ook wel eens flink uit de hand gelopen. Dat iemand op de grond lag en er mensen gewoon bleven schoppen .
Dat is nou echt LTS-en
pi_39053026
Panna/LTS'en deden wij meestal met hockeysticks (jaja, de school stond in een kakbuurt ) en een leeg blikje, nooit met een voetbal gedaan eigenlijk Eén voordeel, met hockeysticks kon je ook gooien en slaan

Maar laten we het bij voetbal houden hier
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:10:57 #203
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39053068
Bij ons ging het ook altijd met blikjes en niet met ballen. Vreemd was dat.
pi_39055553
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:10 schreef H.Flick het volgende:
Idd, met blikjes of flesjes.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:33:28 #205
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39057265
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:06 schreef VoreG het volgende:

[..]

Heuj! Ik weet heus wel wat jouw onderwijs was
MAVO is OK
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39058106
LTS-en was dat inderdaad, mooi woord ook weer . Heb ik eigenlijk nooit zo vaak gedaan. Enerzijds omdat ik niet zo'n relfiguur ben, en ook omdat het hier eigenlijk nooit werd gespeeld. Mocht denk ik niet van de school ofzo .
pi_39063010
Zo'n 'tienen-meet' is overigens nog serieus leuk ook.
Klik dan als je durft
  woensdag 21 juni 2006 @ 15:32:18 #208
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39077718
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 08:18 schreef Suijk het volgende:
Je komt?
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39078108
Tis nu wel woensdagmiddag he. Horen we niet op het veldje achter de Biechten te voetballen?
  woensdag 21 juni 2006 @ 15:46:36 #210
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39078255
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:42 schreef Yeahinho het volgende:
Tis nu wel woensdagmiddag he. Horen we niet op het veldje achter de Biechten te voetballen?
Ik ben er met 5 minuten....
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39078301
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:46 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Ik ben er met 5 minuten....
Daar ga ik niet een kwartier voor op de fiets zitten. Jij bent immers geen partij voor mij .
  woensdag 21 juni 2006 @ 17:58:50 #212
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39083360
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:10 schreef H.Flick het volgende:
Bij ons ook. Op ons schoolplein mochten we sowieso geen ballen.
pi_39083685
Je had vroegah ook duizenden namen voor het spelletje waarbij je als je scoorde langs de kant mocht staan en er dan uiteindelijk eentje over bleef en die won dan. Wij hadden de normale naam Afvalraceje. Maar in andere delen van het land noemden ze het Amerikaantje en het iets logischer dan dit klinkende Kampioentje

Maar toch, afvalraceje was toch het best
pi_39083786
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 08:18 schreef Suijk het volgende:
Een van m'n zwakke punten, dat hooghouden.
That's all folks!
pi_39084478
Paaltjesvoetbal En dan bij gebrek aan paaltjes gewoon bakstenen uit de straat slopen
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:36:00 #216
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_39084534
LTS? Is dat Broko Bana? Wie het laatst de bal heeft aangeraakt is de sjaak? Vroeger heeeel vaak gespeeld
pi_39085312
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:36 schreef TimmyAsd het volgende:
LTS? Is dat Broko Bana? Wie het laatst de bal heeft aangeraakt is de sjaak? Vroeger heeeel vaak gespeeld
Nee, degene die de bal (beter gezegd het blikje) tussen z'n benen door kreeg.

Vaduz, hooghouden gaat mij juist wel aardig af. Ik ben niet zo'n stervoetballer, en moest het vroeger altijd afleggen tegen grote brede gasten die er lomp ingingen en hard schoten, maar Hooghouwertje was één van de weinige spellen waarbij ik aardig meekon .
pi_39085388
Trouwens, hoe was bij jullie die 'zelf-hooghouden-regel'?

Bij ons mocht je na de bal 5 keer zelf hoog te hebben gehouden gewoon (uit de lucht) op doel schieten. Dan hoefde je em dus niet van een ander te krijgen. Later werd dat 10x, en zelfs helemaal afgeschaft omdat het anders wel heel makkelijk werd .
pi_39085474
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:58 schreef Yeahinho het volgende:

Bij ons mocht je na de bal 5 keer zelf hoog te hebben gehouden gewoon (uit de lucht) op doel schieten. Dan hoefde je em dus niet van een ander te krijgen. Later werd dat 10x, en zelfs helemaal afgeschaft omdat het anders wel heel makkelijk werd .
Bij ons ook. Dan was het niet leuk. Als je maar met z'n drieen of vieren in totaal was, dan ook altijd minimaal drie keer overspelen.

Dat truukje met de bal tussen de benen was inderdaad een leuke wanneer er mensen waren die het nooit eerder hadden gespeeld, maar goed dat was ook snel voorbij
pi_39085531
quote:

Dat was een kutregel, deden wij dus ook niet aan.
  woensdag 21 juni 2006 @ 20:08:36 #221
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_39088514
quote:

Zelf hooghouden mocht niet, 'opwippen' ook niet, dus de bal moest zeker 2 keer naar een andere speler zijn geweest.
pi_39102244
Bij ons was er op een gegeven moment ook een regel, dat als de keeper de bal maar aanraakte, dat dan de goal niet telde.
Klik dan als je durft
  donderdag 22 juni 2006 @ 10:05:18 #223
45511 TimmyAsd
pi_39103293
Wij gingen ook wel eens naar het kunstgrasveld van Blauw Wit Amsterdam hier, en gingen dan Vijftigen. Iedereen begon met 50 punten. De eerste ging op doel staan, en een ander ging van buiten de 16 schieten. Doelpunt was 1 punt eraf, de paal 5, de lat 10 en de kruising 20. Als je miste,moest je op doel. Wie als eerste 0 punten had, kreeg straf (billenbrand of gewoon wat rondjes rennen...)
pi_39107549
Wij deden altijd tienen, en altijd met kontje bonk uiteraard
pi_39111388
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:36 schreef TimmyAsd het volgende:
Leg uit.
  donderdag 22 juni 2006 @ 15:30:43 #226
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_39114615
quote:
Koningen
Laatste spel dat ik voor me kan halen noemden wij koningen. Dat was met z'n allen op 1 doel proberen te scoren, waarna de doelpuntenmaker op keep kon. Een goed spel voor naaiers die jou de actie laten maken, maar zelf het laatste tikje geven.

Dat was het
Dat heette bij ons Engelandje. Geen idee waarom.

Tienen of tien-tien-elven was door de kleine verschillen per groepje altijd link als je mee deed met relatieve onbekenden. Zo moest ik eens op doel toen ik een bal via de grond in schoot (wel rechtstreeks uit de lucht dus, maar bij hun mocht die ook niet de grond raken van de voet tot in het doel).
Als de keeper bij ons gepoort werd, ging er nog een extra punt af. Dat leverde dan complexe situaties op wanneer iemand met nog maar 2 punten een kopbal expres door zijn benen liet gaan waardoor er 3 afgingen en hij weer op 11 stond.
Wij hadden ook nog de kontbal die iets van 5 waard was en het altijd omstreden dropshot dat ook extra punten opleverde.
pi_39115156
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 15:30 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Wij noemden dat: Wie-scoort-is-keep
Feijenoord Rotterdam
  donderdag 22 juni 2006 @ 21:59:27 #228
100496 H.Flick
Turn-based
pi_39128258
Ik heb net nog op straat gevoetbald . Beetje hooghouden met z'n 3'en en daarna gingen we een soort van variant op Tienen doen, maar dan zonder score .
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:23:12 #229
45511 TimmyAsd
pi_39129463
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 14:07 schreef Jaytonism het volgende:

[..]

Leg uit.
De bal tegen elkaar aantrappen, diegene die het laatst de bal heeft aangeraakt is de lul
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:01:03 #230
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_39131810
Bij ons in de voetbalkooi deden we ook vaak een-keer-aanraken

Dat is een tegen een en je schiet op het doel en als de tegenstander de bal dan stopt, dan is het jouw beurt weer, waar dan ook op het veld. Doel is uiteraard om te scoren. Erg leuk spel omdat het spel zich over het hele veld verplaatst.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 00:05:09 #231
151789 Batman.
Tenenenenenennenene.....
pi_39134315
Mooi . Jammer dat ik nu geen vrienden meer heb die uberhaupt kunnen of willen voetballen .
....BATMAN!!!!!!!!!!!!
  vrijdag 23 juni 2006 @ 00:06:03 #232
151789 Batman.
Tenenenenenennenene.....
pi_39134348
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 15:30 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Hehe, zal wel iets Gronings zijn dan want zo noemen wij t ook . Alleen dan als je scoort mocht je 'eruit' en wie als laatste over bleeft moest dan op doel.
....BATMAN!!!!!!!!!!!!
  vrijdag 23 juni 2006 @ 00:26:43 #233
54880 Cruoninga
Est. MXL AD
pi_39135021
Dat wie gepoort werd vogelvrij werd verklaard tot die bij een bepaald punt was aangekomen, werd ook gedaan op één van mijn oude scholen. Er deden dan op een gegeven moment zoveel mensen mee dat iedereen zo goed oplette niet gepoort te worden dat het maar zelden voorkwam dat iemand zich een weg naar de paal moest banen. Zodra het wel voorkwam stormde trouwens ook nog de hele kantine (met uitzicht op het plein) leeg om zich ook nog even vrijuit op het slachtoffer uit te kunnen leven.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 00:30:50 #234
151789 Batman.
Tenenenenenennenene.....
pi_39135127
Mja, wij hebben een keer een jongen zijn been gebroken daarmee, sindsdien stond er een maand schorsing op LTS'en .
....BATMAN!!!!!!!!!!!!
pi_39135143
Bij ons op de basisschool werd in de pauze altijd afvalraceje gespeeld. Iedereen was een bepaald land en was dat ook gewoon altijd elke pauze. Dan gingen we in afvalrace-vorm het WK spelen. Aan het eind was dus 1 iemand wereldkampioen. Ik maakte ook een schematje waar ik van elke pauze de winaar opschreef. Zelf was ik altijd Argentinie en ben 1 keer wereldkampioen geworden in een finale tegen Nederland en Brazilie. Ik herinner me het winnende doelpunt en het juichen nog als de dag van gisteren
Цой жив
pi_39135364
Tienen blijft natuurlijk ook geweldig, speel ik nog vaak genoeg
Цой жив
pi_39137217
Gewoon verstand op 0 blik op oneindig en gaan richting die paal. Incasseren en vooral niet gaan springen om schoppen te ontwijken. Gegarandeerd dat ze je toch raakten en je vol op smoel ging.
pi_39137353
Hoe heet LTS´en eigenlijk op de LTS?

Een sukkeltje dat altijd mee wilde werd altijd de tering ingeschopt, was eigenlijk best zielig. Maar zeuren deed ie nooit en loog hard als de leraar vroeg wat het was
pi_39142926
Vanaf waar doen jullie kontjeknallen?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 11:44:23 #240
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_39143565
Ik denk nog steeds dat er Tieten staat in m'n active topics.
pi_39143885
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 11:27 schreef Erasmusch het volgende:
Vanaf waar doen jullie kontjeknallen?
3 of 5 meter.
(ligt eraan hoe ver de keeper mag uitkomen, willen ze dat de keeper ver mag uitkomen schieten van 3 meter anders vanaf 5)
pi_39145881
Gisteravond weer ff getiend Was gruwelijk

De bal ging meerdere malen de tuin van de buurman in net als vroeger

Ik kreeg kontje kick...........net als vroeger
pi_39157870
Mooi he.. net zoals vroegah
Feijenoord Rotterdam
  zondag 25 juni 2006 @ 01:47:06 #244
120267 BobbyHill
Hillbilly
pi_39197335
Ik heb vanmiddag het spannendste potje tienen van m'n leven gespeeld. Het ging razendsnel, mooie goals, veel kolderieke situaties en uiteindelijk stonden we alle vier op 1 punt Helaas was ik toen de pineut en kreeg ik nog een loeier op m'n reet ook.
Woo-loo-loo!
pi_39901234
Bij ons is er sinds gisteren een nieuwe regel ingevoerd, om het risico nemen bij een laag puntenaantal te belonen. We hebben het getest en we vonden het wel o.k.

Het gaat zo: Als je onder de 3 punten komt, dan kan je punten verdienen door te scoren. Dus het is mogelijk om van 1 punt terug te keren naar 2 of 3 punten. Hoger dat dat kan natuurlijk niet meer, want dan ben je de gevarenzone uit. Op die manier wordt het toch wat aantrekkelijker om op goal te schieten bij weinig punten.

Het leukst is natuurlijk dat iedereen gewoon sowieso risico neemt, maar helaas is dat niet altijd zo. Dan kan deze regel wel van pas komen.
Woo-loo-loo!
  maandag 17 juli 2006 @ 12:24:20 #246
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_39902584
quote:
Op maandag 17 juli 2006 11:36 schreef BobbyHill het volgende:

Het gaat zo: Als je onder de 3 punten komt, dan kan je punten verdienen door te scoren. Dus het is mogelijk om van 1 punt terug te keren naar 2 of 3 punten. Hoger dat dat kan natuurlijk niet meer, want dan ben je de gevarenzone uit. Op die manier wordt het toch wat aantrekkelijker om op goal te schieten bij weinig punten.
Wat versta je onder risico nemen?
Wat een vrouw!
spits!
pi_39902950
Dat je niet lafjes balletjes door gaat geven ipv zelf knallen
pi_39904539
Als je met de juiste mensen speelt is het niet nodig, maar er zijn spelers die opeens nog amper op goal schieten als ze in de buurt van de 1 komen.
Woo-loo-loo!
pi_40086988
Zeg, wanneer is dit meet nou .

Ik ben in topvorm!
pi_40089291
Ik ben bijna fit.
  zondag 23 juli 2006 @ 00:46:31 #251
153479 Waris3
Dikke Man
pi_40091677
Ik heb hier zoveel over te zeggen, maar ik ben er nu te moe voor.
"As je geen goeie aanvallers hep, kejje eigenlijk niet verdedigend spelen." - Watson Waterstone
Al meer dan een jaar uit: The Fat Man's Diary! Te bestellen op http://www.thefatmen.nl
  zondag 23 juli 2006 @ 01:50:26 #252
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_40093031
Een uurtje geleden nog getient..

Schitterend om iemand dik te naaien
Alle ballen naar die gast spelen en stiekem andere regeltjes verzinnen.
Ook altijd leuk met eerste hands en tweede hands.

Maar even vraagje.. geen zin om dit hele topic door te lezen, maar hoe moest 9 maanden ookal weer, ik heb dat hele spel nooit gesnapt
  zondag 23 juli 2006 @ 02:13:45 #253
46998 Duder
strolling along
pi_40093513
haha allemaal herkenbaar hoor

wat wij vaak deden, is als iemand die kontje-krom moest en een echt nerd was, dan bedachten we zelf extra regels voor het schieten . Bijvoorbeeld als je die gast raakt mag je een "meter" (reuzensprong) dichterbij . Soms tot bloedens en huilens toe .

Er waren vaak ook van die gasten die er tussen uit knepen als ze kontje-krom moesten ("ik moet eten") . Die kregen het natuurlijk nog zwaarder te verduren
Ik heb meer respect voor feministen met grote borsten.....
  zondag 23 juli 2006 @ 02:46:32 #254
51748 H4ze
wait...what?
pi_40094080
Mooi topic

Tienen! De bal op de reet van de verliezer schieten noemden we billenbranden.

'Panna Knockout' heette kerkhofje bij ons. Op school was 't ook verboden, maarja, dan maakte 't natuurlijk des te leuker
*BURP*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')