abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38983450
Voor wie geen partijtje wil of kan spelen.....

Tienen
Vrijwel alle (oud)pleinvoetballers onder ons zal het spel tienen wel kennen. Scoren vanuit de lucht, tot iemand teruggebracht is tot 0 punten. En dan kreeg de verliezer in sommige versies ook nog een aantal keer een bal naar z'n reet geschoten. Een spel dat haast niet verveelt en goed van pas komt als je te weinig man hebt voor een partijtje. Voor wie het niet kent wil ik het best verder uitleggen, maar het lijkt me algemeen bekend. De regels zijn alleen wel heel erg verschillend per groepje spelers.

Spel
Ook speel ik nog wel eens het 1 vs 1 spel waarin je bijelkaar moet scoren, maar niet de middelijn mag passeren. Hard van afstand schieten en van dichbij meer het subtiele lob-werk. Dit spel heeft bij ons nooit een naam gehad.

Koningen
Laatste spel dat ik voor me kan halen noemden wij koningen. Dat was met z'n allen op 1 doel proberen te scoren, waarna de doelpuntenmaker op keep kon. Een goed spel voor naaiers die jou de actie laten maken, maar zelf het laatste tikje geven.

Omdat ik er geen topic over kon vinden, lijkt dit me een leuke plek om al onze pleinspelen, tips en regels en variaties met elkaar te bespreken. Dus wat spelen (of speelden) jullie op het pleintje of het veldje? En wat voor speciale regels of variaties kennen jullie allemaal?

Dat was het
Woo-loo-loo!
pi_38983608
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_38983669
Honderdtachtigen
De bal maar 1 keer aan mogen raken en dan zien te scoren, per doelpunt 10 punten erbij, panna bij de keeper 20 punten. Als je 100 punten had mag je als keeper uitkomen en de bal pakken en stop zeggen, dan moeten de spelers stil staan en mag je degene afgooien die jij wilt en is die keeper als je raak gooit. Ook als je naast of over schiet ben je keeper. Bij degene die het eerst bij 180 was mag op zen kont geschoten worden. Als je op de lat schiet heb je weer 0 punten.
pi_38983697
Tienen is inderdaad verreweg het leukste. Wij deden ook meestal dat als de keeper de bal vangt, dat hij hem mocht opgooien voor een andere speler, zodat hij snel kon scoren. Leuke situatie was vaak dat de keeper de bal vangt, opgooit en de nieuwe keeper hem direct weer uit de lucht grijpt

En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Woo-loo-loo!
pi_38983736
Latten
De bal van een afstand omstebeurt op de lat proberen te schieten. Elke ronde viel er 1 man af, en als je dan overbleef als laatst was je de man .

9 maanden
Bijna netals tienen, weet alleen de precieze regels niet meer.
pi_38983768
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
Tienen is inderdaad verreweg het leukste. Wij deden ook meestal dat als de keeper de bal vangt, dat hij hem mocht opgooien voor een andere speler, zodat hij snel kon scoren. Leuke situatie was vaak dat de keeper de bal vangt, opgooit en de nieuwe keeper hem direct weer uit de lucht grijpt

En is de afstraffing van de verliezer typisch iets van ons geweest, of hadden jullie dat er ook bij? Bij ons was het vaak gebukt staan en dan ieder 1 keertje schieten. Bij een voltreffer mocht je nog een keer
Die ken ik niet, dat kontknallen. God wat heb ik een hoop lol gehad met tienen zeg. Wij noemden het trouwens tien-tien-elven.
Wat een vrouw!
spits!
pi_38983769
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:53 schreef BobbyHill het volgende:
Ja, die kontjes waren het leukste .
pi_38983801
Latje schieten doen wij altijd om te kijken wie er keeper is, op de lat is 100% dan ben je geen keeper, degene die het laagste schoot in %en was keeper, ook als je naast of overschoot of via de grond in het goal schiet.
pi_38983815
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:52 schreef Lurtt het volgende:
Honderdtachtigen
De bal maar 1 keer aan mogen raken en dan zien te scoren, per doelpunt 10 punten erbij, panna bij de keeper 20 punten. Als je 100 punten had mag je als keeper uitkomen en de bal pakken en stop zeggen, dan moeten de spelers stil staan en mag je degene afgooien die jij wilt en is die keeper als je raak gooit. Ook als je naast of over schiet ben je keeper. Bij degene die het eerst bij 180 was mag op zen kont geschoten worden. Als je op de lat schiet heb je weer 0 punten.
Die kende ik nog niet
Woo-loo-loo!
pi_38983823
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan .

Boerenknaller
Beste spel ooit, gewoon hersenloos tegen iedereen aan knallen .
pi_38983879
Ik herinner me ook iets van melkboeren ofzo, maar wat was dat ook alweer? Misschien wel gewoon penalty trappen....
Woo-loo-loo!
pi_38983910
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:56 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Panna knockout
Zoveel mogelijk proberen te poorten, als je dan iemand een panna gaf moest diegene naar een bepaald punt rennen (bijvoorbeeld een paal ofzo) en ondertussen mocht je 'm helemaal lam slaan .
Dodentrappertje was dat bij ons Ging altijd wel iemand janken.
Woo-loo-loo!
pi_38983963
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef BobbyHill het volgende:

Tienen
Vrijwel alle (oud)pleinvoetballers onder ons zal het spel tienen wel kennen. Scoren vanuit de lucht, tot iemand teruggebracht is tot 0 punten. En dan kreeg de verliezer in sommige versies ook nog een aantal keer een bal naar z'n reet geschoten. Een spel dat haast niet verveelt en goed van pas komt als je te weinig man hebt voor een partijtje. Voor wie het niet kent wil ik het best verder uitleggen, maar het lijkt me algemeen bekend. De regels zijn alleen wel heel erg verschillend per groepje spelers.
pi_38983993
Bij ons op school was panna knockout toen verboden, teveel "blessures" ofzo. Maar dat was wel lachen altijd.
  zondag 18 juni 2006 @ 22:01:55 #15
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984020
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:50 schreef Dylan Dog het volgende:
Tienen roeleert big time. Bij ons was een kopbal twee punten en een omhaal/hakje drie punten. verder kon je in het begin opbieden: 'ik keep voor 20' etc. Wie het laagste bood, ging de goal in.
idd,nostalgie

en de befaamde "pikbal" was altijd gelijk alle resterende punten er van af.
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984087
Bij ons heette het tieneren. Maar dat was geweldig. 'Afvalraceje' ook.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  zondag 18 juni 2006 @ 22:03:35 #17
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984095
Of LTS-voetballertje op het schoolplein.

Met een blikje of tennisbal iemand proberen door de beentjes te trappen en als dit dan lukte mocht je die persoon schoppen totdat ie bepaald paaltje of hek had aangetikt.

EDIT,was dus al genoemd
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984176
Das het zelfde als Panna Knockout, alleen dan met een ander voorwerp.
  zondag 18 juni 2006 @ 22:10:30 #19
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_38984359
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:05 schreef Lurtt het volgende:
Das het zelfde als Panna Knockout, alleen dan met een ander voorwerp.
de edit stond er al
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_38984385
Stoepranden ruled alles
I'm not the man you think I am!
pi_38984590
Lijnschieten..

met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
  zondag 18 juni 2006 @ 22:18:17 #22
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_38984695
panna knockout heette in mijn tijd nog gewoon poorten.
Noise is all relative to the silence preceding it
  zondag 18 juni 2006 @ 22:25:55 #23
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_38985036
Doodknallertje.

Ieder heeft 3 levens. Je moet elkaar "doodschieten". Dat doe je door hem met de bal raak te schieten. Voeten en hoofd tellen niet. Degene die geen levens meer heeft moet dan naar een paal rennen en dan iedereen mee doet moet hem dan tegen houden, en dan je door er bijvoorbeeld op los te meppen net zoals de spellen die hierboven staan.
O)))
pi_38985404
LTS-en en Tienen (werd bij ons ook wel gewoon hooghoudertje genoemd) was koning inderdaad.

Vooral bij tienen als iemand af was kontje rausen. Met de broek op de enkels uiteraard.
pi_38985744
Bij ons durfde niemand meer te schieten als de punten opraakten. Viel de bal steeds zogenaamd per ongeluk op de grond. Dat reettrappen was toch een angstig moment
Woo-loo-loo!
pi_38985745
Wij doen regelmatig een variant op tienen, zestienen genaamd. Zelfde principe als tienen alleen dan niet op techniek proberen punten van de keeper te halen, maar door te scoren vanaf minstens 16 meter. Vaak ook met 'kontje kick' als uitsmijter.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_38986689
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:11 schreef l3laster het volgende:
Stoepranden ruled alles
Zeker, leuk werk. Net als veel ander genoemde spelletjes hier.
That's all folks!
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 juni 2006 @ 23:04:41 #28
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_38987034
panna, is wel bekend, wij hadden altijd 2 punten en je moest naar het verste punt redden
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Redactie Frontpage zondag 18 juni 2006 @ 23:07:44 #29
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_38987159
ezelen

één ging op doel staan en elke keer als er gescoord werd kwam er een letter bij. had je het woord 'ezel' verzameld had je verloren. stopte je de bal, moest diegene die schoot in het doel
was wel grappig

en dat tienen heette bij ons gewoon hooghouden
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_38987186
Tien(er)en . Speel het nog wel eens. Bij kontje schieten proberen hard in de knieholtes te schieten .
pi_38987639
Duitsen!
  zondag 18 juni 2006 @ 23:27:58 #32
148059 Pritt
Atheïst
pi_38987844
Tienen speel ik nog redelijk vaak in de zomer!
Super spelletje, maten naaierij, goed samenwerken, kan zomaar overslaan in elkaar.
Gewoon weg geniaal, vaak vol actie.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_38987948
Tienen is trouwens zeer relaxed op een hockeyveldje.
pi_38988796
Vandaag nog tienen gedaan, mocht 8 x schieten voordat ik miste.

Anyway: Speel(de) vooral tienen met kontjeknal natuurlijk en lts-en.
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_38989294
Tienen, met kontjebranden Of afvalrace'je, ezelen of gewoon wie-scoort-is-keep. Leuk was dat
pi_38989347
wie-scoort-is-keep was ook altijd wel populair ja
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_38989369
het oeroude afvalrace.

1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
pi_38998469
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:15 schreef Luizao het volgende:
Lijnschieten..

met een aantal mensen vanaf de 16 mensen om de beurt op goal schieten. Schiet je raak gaat er 1 punt bij de keeper af, schiet je mis of houd de keeper de bal tegen moet je meteen keepen en mag de volgende op jou schieten! Hard rennen dus als de keeper een schot tegenhoudt en de bal meteen naar de volgende wachtende rolt!
bij ons heette dat Lattenspel, als je op de lat schoot 10 punten er af, kruising 15, paal 5 en doelpunt 1 geloof ik. Vangbal 2 eraf bij de schutter. Meestal beginnen bij 50. Al dan niet met "kontje kick"

Tienen heet bij ons Hooghoudertje
en Afvalrace en Ezelen uiteraard vaak gedaan.
pi_39000391
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

idd,nostalgie

en de befaamde "pikbal" was altijd gelijk alle resterende punten er van af.
Leg eens uit: de pikbal...

Ik krijg gewoon zin om te ballen!
Wat een vrouw!
spits!
  maandag 19 juni 2006 @ 13:43:25 #40
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_39000523
We hebben hier bij mijn oude basisschool een stenen tafeltennistafel staan. Kun je leuk mee 'tafelvoetballen'. Dus gewoon pingpongen, maar dan met je hoofd, voeten, etc...
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_39000791
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:39 schreef Dylan Dog het volgende:

Leg eens uit: de pikbal...
De bal met de heilige salami het goal in duwen Een Nevlandje zeg maar. Dat was bij ons ook een 10-punter.
Woo-loo-loo!
pi_39000801
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:17 schreef AirRaid het volgende:
het oeroude afvalrace.

1 persoon ging op doel staat en de anderen moesten dan een doelpunt scoren. scoorde je dan was je door en mocht je langs de kant gaan zitten. iedere ronde viel er eentje af die niet scoorde. tot er dus maar één overbleef en dat was de winnaar.
Wij noemden dat altijd 'amerikanen' weet nog steeds niet waarom x
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_39000933
quote:
Op zondag 18 juni 2006 23:07 schreef Etcetera het volgende:
ezelen

één ging op doel staan en elke keer als er gescoord werd kwam er een letter bij. had je het woord 'ezel' verzameld had je verloren. stopte je de bal, moest diegene die schoot in het doel
was wel grappig

en dat tienen heette bij ons gewoon hooghouden
Wij hadden een andere variant op het "ezelen".
In een kring staan, de bal gezamenlijk hooghouden en wanneer de bal op de grond stuiterde kreeg diegene die de fout maakte een letter totdat je ezel had.
Vervolgens moest diegene gebukt gaan staan en vanaf een afstand van 11 meter mocht je dan ongelofelijk hard op zijn reet schieten.

Verder deden we ook vaak afmatteren.
Is al eerder uitgelegd. Vanaf de 16 meter op doel schieten, gaat de bal erin, dan gaat er een punt af bij degene die er op doel staat. Mis je, dan moet je zo snel mogelijk naar het doel racen , want dan ben jij aan de beurt om op doel te staan en dan maar iemand afschieten van 10 naar 0. Degene die begint kreeg 12 punten. Als er iemand af was, dan moest degene met de meeste punten vervolgens op doel.

Uiteraard deden we ook vaak tienen en ook een knockout wedstrijd waarbij het ieder voor zich was. Scoorde, dan was je een ronde verder. Iedere ronde viel er dan iemand af.

Mijn broer en ik deden ook vaak lantaarnpaalvoetbal.
Wij hadden bij ons in de buurt een pleintje met een rotonde (er reed bijna nooit iemand langs) en op die rotonde stond een lantaarnpaal. We begonnen allebei aan een kant met de bal en we moesten dan proberen de lantaarnpaal te raken. Wat het moeijlijk maakte is dat de rotonde schuin omhoor liep en je dus niet even de bal over de grond kon spelen. De bal rolde dus ook heel snel bij de lantaarnpaal weg. Raakte je de paal, dan kreeg je een punt. Wat je ook kon doen is vlakbij de paal gaan staan en vervolgens de bal van de ander tegen de paal proberen te koppen wanneer hij misschot, dan kreeg je 2 punten.
pi_39000995
Tienen Afvallertje
pi_39001239
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:39 schreef Dylan Dog het volgende:

Ik krijg gewoon zin om te ballen!
Ik ook!!

Met de hele buurt was het gewoon een standaard afspraak. Na school (vooral woensdagmiddag), snel wat eten bij mams, oude kloffie aan, naar een trapveldje of ergens in een straat en dan de hele middag voetballen.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_39001248
Doelen

Op pleintje met 2 doelen. Je mag niet op de ander zijn helft komen, mag de bal 2x raken en moet zo scoren. Kan ook dubbelen, dan mag je allebei 1x raken.

Zestienen

Op groot veld. Iedereen begint met 10 behalve wie op doel staat. Daarvoor word geboden. Dan schieten op doel van buiten de 16. Als je scoort is de volgende, krijgt keeper punt eraf. Als je mist moet je snel het doel in rennen en schiet de volgende op jou
  maandag 19 juni 2006 @ 14:05:16 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_39001293
Omg..tienen....koningen.

The memories.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_39001324
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:03 schreef Borkydude het volgende:
Doelen

Op pleintje met 2 doelen. Je mag niet op de ander zijn helft komen, mag de bal 2x raken en moet zo scoren. Kan ook dubbelen, dan mag je allebei 1x raken.
Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goals
Woo-loo-loo!
pi_39001374
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:06 schreef BobbyHill het volgende:

[..]

Die vind ik ook erg leuk inderdaad. Zeker als je een beetje uit je doel komt en met subtiele lobjes schiet. Als het goed gaat heb je een soort vorm van tennis, maar dan met goals
idd. Wij doen bijna niet anders hiero.
pi_39001377
Als er een nieuwe meedeed bij tienen, verzonnen we nog wel eens een 'gelukssteen' of iets dergelijks, om niet te hoeven keepen als je naast schoot. Wist hij veel
Woo-loo-loo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')