abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 juni 2006 @ 13:14:11 #1
56864 Marty26
#Dislectisch Baggeren _O_
pi_38968661
Ik wil graag beginnen met sport fotografie en dan moet je denken aan Kite Surfen Golf Surfen en ook beetje skateboarden en snowboarden.
Maar op dit moment geeft kiten me voorkeur om mee te starten.
Ik ben dus een n00b op het gebied van digitale fotografie..... Ik heb vroeger wel wat band foto's gemaakt een jaar of 6lang maar ja dat is ook al bijna 6 jaar terug... Dus ik moet echt helemaal op nieuw beginnen.
Ik ben dus op zoek naar een:
Digitale Camera
Benodigd heden voor in het water
Extra spul wat ik nodig heb
etc etc...

Ik weet niet waar te beginnen dus hoop dat jullie me end op weg kunnen helpen zodat ik een beetje idee krijg hoeveel geld ik kwijt ben om beetje leuk te starten... Wil het wel opbouwen dus niet gelijk alles in 1x.
Ik bedoel moet ook leren eerst beetje foto's te schieten en denk niet dat dat alleen in materiaal zit.
Dus please help

alvast bedankt.
Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
  zondag 18 juni 2006 @ 14:01:54 #2
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_38969850
skaters willen meestal wel meewerken, ik bedoel ik ken geen skater die het niet zou doen, wel zou het erg handig zijn als je de tricks kent, niet zo van ja doe dat nog eens van die trap dat jou skateboard zo een rondje draaid en dat jij dan zo doet enzo
leer wat namen, anders zou ik je erg snel beu zijn...
  zondag 18 juni 2006 @ 14:05:48 #3
56864 Marty26
pi_38969940
quote:
Op zondag 18 juni 2006 14:01 schreef luciferist het volgende:
skaters willen meestal wel meewerken, ik bedoel ik ken geen skater die het niet zou doen, wel zou het erg handig zijn als je de tricks kent, niet zo van ja doe dat nog eens van die trap dat jou skateboard zo een rondje draaid en dat jij dan zo doet enzo
leer wat namen, anders zou ik je erg snel beu zijn...
oooh dat is mijn probleem niet ik skate zelf nog steeds en rij al meer dan 20jaar in middels
Ik ben toevallig laatst weer begonnen met beetje rollen. ( komt door het mooie weer denk ik )
Dus daar ligt het probleem bij mij niet.
Maar toch bedankt voor de tip
Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
pi_38975075
Ik heb een canon powershot A400 met waterproofcase gekocht. Was niet duur en maakt mooie foto's, 160 eutjes was ik klaar.

Als je trouwens golfsurfers wilt fotograferen vanuit het water zou ik dat doen op een dag dat het niet zo druk is, en eerst zelf een beetje oefenen met de golven als je daar nog geen ervaring in hebt, het kan namelijk best gevaarlijk zijn, je wilt echt niet dat ze over je heen rijden met die vinnen En ik ga ook zeker niet van me board voor een gast die in de weg ligt.

Ik zou er dan trouwens ook een stel flippers bij halen, ben je een stuk sneller in het water.
It's a growing flame, using fear as fuel.
Website
Flicker!
  zondag 18 juni 2006 @ 17:16:45 #5
36666 Furious
animalist.
pi_38975112
Om te beginnen een DSLR, anders kun je sporten nooit bijhouden. Verder een snel focussende 200mm of meer lens.

Zo heel globaal dus even.
Ik post om het posten.
pi_38978520
quote:
Op zondag 18 juni 2006 17:16 schreef Furious het volgende:
Om te beginnen een DSLR, anders kun je sporten nooit bijhouden. Verder een snel focussende 200mm of meer lens.

Zo heel globaal dus even.
Die 200 mm is absoluut niet noodzakelijk. Een simpele DSLR is wel aan te raden, gezien je daar vroeg of laat toch wel bij uitkomt als je jezelf wilt ontwikkelen. Denk aan een Nikon D50/D70 of een canon EOS 350D.

Koop er een simpele lens bij, dan merk je vanzelf welke kant je op wil, en je bijv. een wijdhoek wilt kopen voor toffe effecten, of juist een flinke zoomlens. Bij de sporten die je aangeeft lijkt het me in eerste instantie absoluut niet noodzakelijk een 200mm lens te kopen.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_38984412
Ik word veel gevraagd voor kite events, met name kiteboarding. Ervaring leert dat een goed telebereik en een snelle USM motor het verschil maken. Ik durf eigenlijk te zeggen dat je voor echte mooie foto's met een Canon DSLR een L lens moet hebben
pi_38987107
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:11 schreef 4Vita het volgende:
Ik word veel gevraagd voor kite events, met name kiteboarding. Ervaring leert dat een goed telebereik en een snelle USM motor het verschil maken. Ik durf eigenlijk te zeggen dat je voor echte mooie foto's met een Canon DSLR een L lens moet hebben
Uit de OP begrijp ik dat hij het water in wil om foto's te maken, zo krijg je imo ook de beste actiefoto's. Een snelle motor/autofocus is inderdaad wel een must.
  maandag 19 juni 2006 @ 13:34:37 #9
56864 Marty26
pi_39000251
Klopt ja ik wil voor het grootste gedeelte het water in.
Maar ben ook benieuwd wel naar wat voor bedragen ik ongeveer moet denken om te starten?
En hebben mensen nog meer ideeen kwa camera's? ik weet in iedergeval dat er DSLR op moet zitten wat ik begrijp... Maar nog meer tips?
pi_39001001
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:34 schreef Marty26 het volgende:
Klopt ja ik wil voor het grootste gedeelte het water in.
Maar ben ook benieuwd wel naar wat voor bedragen ik ongeveer moet denken om te starten?
En hebben mensen nog meer ideeen kwa camera's? ik weet in iedergeval dat er DSLR op moet zitten wat ik begrijp... Maar nog meer tips?
DSLR staat voor Digitale spiegelreflex camera.

zoiets dus. Voor een simpel model inc. een simpele lens moet je denken aan 800-1200 euro.

Een onderwaterbehuizing voor een DSLR is volgens mij erg prijzig, denk aan 1200-2000 euro.

2500 euro is denk ik wel een prijs voor een kwalitatief goede camera en onderwater behuizing.
  maandag 19 juni 2006 @ 14:04:08 #11
56864 Marty26
pi_39001261
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:57 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

DSLR staat voor Digitale spiegelreflex camera.

[afbeelding]

zoiets dus. Voor een simpel model inc. een simpele lens moet je denken aan 800-1200 euro.

Een onderwaterbehuizing voor een DSLR is volgens mij erg prijzig, denk aan 1200-2000 euro.

2500 euro is denk ik wel een prijs voor een kwalitatief goede camera en onderwater behuizing.
Nooit gedacht dat zo een onderwater behuizing zoveel zou gaan kosten zeg....
Maar ja het moet dan ook wel wat afdichten natuurlijk.
Ik moet dan eens gaan kijken wat de mogenlijkheden zijn dan.
nog meer tips?
pi_39009561
Ik vind het ook erg vreemd Vraag me af of de camera er niet gewoon gelijk ingebouwt zit Heb er absoluut geen ervaring mee. Verdere tips... Veel boeken/tijdschriften kopen met (sport)foto's. Leer je onwijs veel van. Tip: World press photo 2006. Geen sportfotografie, maar wel heel veel interessante technieken.
  maandag 19 juni 2006 @ 19:14:02 #13
56864 Marty26
pi_39010178
quote:
Op maandag 19 juni 2006 18:54 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vind het ook erg vreemd Vraag me af of de camera er niet gewoon gelijk ingebouwt zit Heb er absoluut geen ervaring mee. Verdere tips... Veel boeken/tijdschriften kopen met (sport)foto's. Leer je onwijs veel van. Tip: World press photo 2006. Geen sportfotografie, maar wel heel veel interessante technieken.
Ja dat wil ik zowieso wel doen ja ik draai ook al een tijdje mee in de Xtreme sport scene/wereldje of hoe je het noemt. Dus lees er wel wat over hier en daar maar ja wil gewoon graaaaaag zelf ook beginnen
Maar ja ik moet dus rekenen op zo een 1000euro om te starten kan ik daarna sparen voor een Water case... Eerst dan maar skaterboard foto's doen enzo waar ik in iedergeval geen case voor nodig heb want ik heb geen geld boom in me tuin jammer genoeg.....
Nog tips kwa site's of zaken waar ik het best kan bestellen?
  Hoofdredactie Fotografie maandag 19 juni 2006 @ 20:02:18 #14
95752 crew  Chell
Kluns
pi_39011780
Ik zou eerst eens gewoon naar een winkel in de buurt gaan. Kijken welke camera je het fijnst vind vasthouden, welke de mogelijkheden heeft die je zoekt etcetera.
pi_39021059
Inderdaad, niet direct via internet. Kamera express in Kapelle a/d IJssel is goedkoop en professioneel, weet niet waar je woont..
  dinsdag 20 juni 2006 @ 09:07:09 #16
36666 Furious
animalist.
pi_39026418
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:29 schreef Casparovvv het volgende:
Inderdaad, niet direct via internet. Kamera express in Kapelle a/d IJssel is goedkoop en professioneel, weet niet waar je woont..
Ze laten je alleen geen producten proberen door hun policy dat je echt een splinternieuw, ongeopend en onaangeraakt product krijgt.
Ik post om het posten.
pi_39029476
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 09:07 schreef Furious het volgende:

[..]

Ze laten je alleen geen producten proberen door hun policy dat je echt een splinternieuw, ongeopend en onaangeraakt product krijgt.
Je mag wel een showmodel bekijken (en ja, zelfs aanraken!!). Het gebeurt bij maar weinig zaken dat je een toestel mag proberen. Ik zou er vanuit gaan dat de kwaliteit van de foto's van Nikon en Canon gewoon goed is, zoals in reviews op oa. www.kenrockwell.com verteld wordt.
  donderdag 27 juli 2006 @ 10:36:29 #18
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_40230500
Marty, zoals we net hebben besproken op MSN, is dit misschien best een leuke om mee te beginnen.

maar daar zullen ongetwijfeld weer tegenreacties op komen en eerlijk is eerlijk, ik heb er heel weinig verstand van, ben zelf ook nog zoekende.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 27 juli 2006 @ 10:38:04 #19
56864 Marty26
pi_40230563
Tnx schat
Ik heb in iedergeval een idee gekregen nu. Als er meer mensen zijn met ideeen hoor ik dat graag
  donderdag 27 juli 2006 @ 11:08:22 #20
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_40231273
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 10:36 schreef Puckzzz het volgende:
knip
Deze tegen reactie wou je toch hebben Puckzzz:

Nee doe het niet koop geen D70...

Koop een Canon 350D

Maar dit is altijd al de strijd geweest. Ik zou zeggen hou ze allebij een keer vast speel er wat mee.
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_40231446
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 11:08 schreef CocaColaLight het volgende:

[..]

Deze tegen reactie wou je toch hebben Puckzzz:

Nee doe het niet koop geen D70...

Koop een Canon 350D

Maar dit is altijd al de strijd geweest. Ik zou zeggen hou ze allebij een keer vast speel er wat mee.
Bedankt voor je enorm goede onderbouwing.
Ik post om het posten.
pi_40231487
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 11:22 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Je mag wel een showmodel bekijken (en ja, zelfs aanraken!!). Het gebeurt bij maar weinig zaken dat je een toestel mag proberen. Ik zou er vanuit gaan dat de kwaliteit van de foto's van Nikon en Canon gewoon goed is, zoals in reviews op oa. www.kenrockwell.com verteld wordt.
Foto Konijnenberg! !
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 10:36 schreef Puckzzz het volgende:
Marty, zoals we net hebben besproken op MSN, is dit misschien best een leuke om mee te beginnen.

maar daar zullen ongetwijfeld weer tegenreacties op komen en eerlijk is eerlijk, ik heb er heel weinig verstand van, ben zelf ook nog zoekende.
Doe er dan iig een tof objectief bij. Nu een D70s kopen is trouwens sowieso niet echt slim, Nikon heeft net de D80 aangekondigd, de opvolger van de D70s.
  donderdag 27 juli 2006 @ 11:17:42 #23
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_40231557
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 11:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Foto Konijnenberg! !
[..]

Doe er dan iig een tof objectief bij. Nu een D70s kopen is trouwens sowieso niet echt slim, Nikon heeft net de D80 aangekondigd, de opvolger van de D70s.
Ik heb hem dan ook geadviseerd even te wachten met de aanschaf
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 27 juli 2006 @ 11:50:01 #24
56864 Marty26
pi_40232672
Ik ben ook niet van plan hem deze week aan te schaffen dacht meer aan eind aug of begin sept.
Maar ja er is zoveel keus.... Dat is voor iemand als ik niet te overzien.
Maar goed.
Bij canon heb ik dus de optie 350D En volgende maand dus van nikon een D80.
Nou dan moet ik daar dus een keuse uit gaan maken.
Maar dan komt het verhaal Objectief..... Wat heb ik nodig voor goede sport fotografie?
En wat houd een FishEye precies in? want dat zie ik veel staan in skateblaadjes enzo.. en ook veel surf fotografen werken daar mee.
Het is dat heb ik gelezen een objectief wat het beeld stuk breeder maakt althans je ziet meer op 1foto... Maar het ziet er zo raar uit met die bolling.
Naja zal wel een luxe zijn voor als je er echt goed mee kunt omgaan.
pi_40233213
Fisheye is extreem groothoek, als je er met je neus bovenop staat prima.
Voor, of nadeel, of iig eigenschap van fisheye is de extreme vervorming in het beeld.
Ga je bijvoorbeeld op 100meter afstand staan is een fisheye niet echt meer ideaal, dan moet je meer een tele hebben.

*ÉÉN* goed objectief voor sportfotografie is er niet, sportfotografie heeft honderden toepassingen, en je zult zelf moeten bedenken wat je het prettigst vind werken. Een goedkoop objectief bij de camera en daarmee proberen is het makkelijkste, gebruik je 'm veel op de groothoekstand, 18mm bijvoorbeeld, ga je voor een groothoekobjectief, of zelfs een fish. Zit je als maar op het uiterste, bijvoorbeeld 70mm, en kom je nog tekort, ga je voor een teleobjectief.
  donderdag 27 juli 2006 @ 12:16:51 #26
56864 Marty26
pi_40233642
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:04 schreef veldmuis het volgende:
Fisheye is extreem groothoek, als je er met je neus bovenop staat prima.
Voor, of nadeel, of iig eigenschap van fisheye is de extreme vervorming in het beeld.
Ga je bijvoorbeeld op 100meter afstand staan is een fisheye niet echt meer ideaal, dan moet je meer een tele hebben.

*ÉÉN* goed objectief voor sportfotografie is er niet, sportfotografie heeft honderden toepassingen, en je zult zelf moeten bedenken wat je het prettigst vind werken. Een goedkoop objectief bij de camera en daarmee proberen is het makkelijkste, gebruik je 'm veel op de groothoekstand, 18mm bijvoorbeeld, ga je voor een groothoekobjectief, of zelfs een fish. Zit je als maar op het uiterste, bijvoorbeeld 70mm, en kom je nog tekort, ga je voor een teleobjectief.
Wat ik veel wil gaan doen is GolfSurf en Kite foto's dus zou er als ik nog geen watercase koop dus niet dicht op kunnen zitten. Dat is nogal lastig
Dus dan zou ik eerder richting telegaan denk ik. Toch?
pi_40233850
Kan, maar groothoek kan ook mooie plaatjes geven, een ondergaande zon met een prachtige lucht en een surffiguur hoog in de lucht...kan prachtig zijn .
Blijft nogsteeds: net hoe je je foto's wilt maken.
pi_40233898
Ik heb een d50 van nikon, daar zit een speciale functie voor sportfotografie op
muziek, m'n lust en mijn leven
pi_40234120
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:24 schreef RB-tje het volgende:
Ik heb een d50 van nikon, daar zit een speciale functie voor sportfotografie op
Het enige wat dat doet is alles op auto en die continu focus gebruiken, AF-C dus, meen ik. Weinig spannends dus, ik heb die stand ook op m'n D70s, maar nog noooit gebruikt.
pi_40234190
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:32 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Het enige wat dat doet is alles op auto en die continu focus gebruiken, AF-C dus, meen ik. Weinig spannends dus, ik heb die stand ook op m'n D70s, maar nog noooit gebruikt.
Heb hem ook nog niet gebruikt.... ga hem tijdens de komende zeilweek gebruiken. Kijk wat hij doet.
muziek, m'n lust en mijn leven
pi_40234225
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:34 schreef RB-tje het volgende:

[..]

Heb hem ook nog niet gebruikt.... ga hem tijdens de komende zeilweek gebruiken. Kijk wat hij doet.
Heb je 'm normaal altijd op de AUTO-stand staan dan?
  donderdag 27 juli 2006 @ 12:38:15 #32
56864 Marty26
pi_40234288
Damm zeg er zijn zoveel mogenlijkheden.... Is voor een beginner echt niet te volgen.
Maar ja er zijn ook verschillende manieren. Denk dat ik eerst maar moet beginnen met een tele en daarna sparen voor een groothoek aangezien iedereen hier altijd diep in het water zit als er gesurft word.
pi_40234529
Wat is je budget voor een objectief? De 70-200 VR van Nikkor is best tof, en kost maar iets van 1500 euro! .
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:12:13 #34
56864 Marty26
pi_40235348
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:45 schreef veldmuis het volgende:
Wat is je budget voor een objectief? De 70-200 VR van Nikkor is best tof, en kost maar iets van 1500 euro! .
Nou wat het is ik begin net. Dus ik wil beginnen met een camera.
Mijn budget is totaal denk ik MAX 1500euro incl camera om maar eerst eens te beginnen.
Moet toch eerst de camera door krijgen enzo.... Dan kan ik daarna kijken naar dat soort dingen. Maar dan moet ik denk ik ook eerst weten wat ik zelf het fijnst vind werken etc...
pi_40246163
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:45 schreef veldmuis het volgende:
De 18-200 VR is ook een ontzettend goede lens van Nikon, voor die 600 euro (geloof ik ).

Verder is het inderdaad aan te raden wat Veldmuis eerder al zegt, een simpele lens kopen en kijken waar je heen wil. (Wat ik dus ook al eerder in dit topic noemde ).
pi_40246186
Een watercase is trouwens niet te betalen geloof ik, bij die prijzen die ik zag twijfelde ik er aan of je de camera er bij kreeg of niet
pi_40246216
De 18-200 VR heeft inderdaad een lekker bereik, en is optisch best okay. Nadeel is dat het ding nogsteeds slecht leverbaar is, en dat de bouwkwaliteit nogal matig blijkt te zijn.
pi_40246885
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:39 schreef veldmuis het volgende:
De 18-200 VR heeft inderdaad een lekker bereik, en is optisch best okay. Nadeel is dat het ding nogsteeds slecht leverbaar is, en dat de bouwkwaliteit nogal matig blijkt te zijn.
Bestellen op www.kameraexpress.nl, Die zaak zit in Capelle. Een vriend had zijn 12-24 ( ) binnen een week in huis!
pi_40247495
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:03 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Bestellen op www.kameraexpress.nl, Die zaak zit in Capelle. Een vriend had zijn 12-24 ( ) binnen een week in huis!
Die hebben m niet op voorraad, kijk maar op de site.
  FOK!fotograaf donderdag 27 juli 2006 @ 19:34:53 #40
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40247626
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:38 schreef Marty26 het volgende:
Damm zeg er zijn zoveel mogenlijkheden.... Is voor een beginner echt niet te volgen.

Maar ja er zijn ook verschillende manieren. Denk dat ik eerst maar moet beginnen met een tele en daarna sparen voor een groothoek aangezien iedereen hier altijd diep in het water zit als er gesurft word.
Daarom kun je er als beginner ook niet direct midden in duiken. Of gelijk alles willen weten/snappen. Dat komt als je bezig bent.

Ik zag trouwens als objectieven-reviewsite kenrockwell langskomen. Op zich een leuke, maar niet altijd even goed. Hij blaat vaak omdat ie de eerste wilt zijn met dingen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 27 juli 2006 @ 22:46:32 #41
56864 Marty26
pi_40253280
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:34 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Daarom kun je er als beginner ook niet direct midden in duiken. Of gelijk alles willen weten/snappen. Dat komt als je bezig bent.

Ik zag trouwens als objectieven-reviewsite kenrockwell langskomen. Op zich een leuke, maar niet altijd even goed. Hij blaat vaak omdat ie de eerste wilt zijn met dingen
Ja daarom ben ik ook van mening dat ik gewoon eerst een goede camera met een redelijk objectief moet aanschaffen wat dan als totaal prijs max 1400 a 1500 euro is.
Dan kan ik daarna zelf beslissen hoe en wat als ik weet waar ik precies mee bezig ben.
Of zie ik dat fout. Ik zie het net als snowboarden.. In het begin weet je niet welke plank er nu echt bij je past. Pas na een paar jaar weet je wat je wil en kun je op specs bestellen en dan weet je wat goed is.

Maar heb jij nog een idee verder? een leuke set om aan teschaffen. Uit gaande dat het een Nikon word dan maar ff.
  FOK!fotograaf donderdag 27 juli 2006 @ 23:02:02 #42
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40253865
Momenteel zou ik voor de D70s gaan, deze heeft een net iets snellere continuous shooting dan de D50. Hoewel dit in het veld misschien te verwaarlozen is.

Voor het objectief is het voor mij ook even nadenken. Omdat ik geen ervaring heb met deze tak van fotografie of sport. Ik kan me wel indenken dat je met zowel tele als groothoek leuke effecten kunt bereiken.

Daardoor komt de 18-200 gelijk in mijn gedachte op, dan heb je namelijk beide. Zeker als beginner moet je niet alleen tele of alleen groothoek kiezen omdat je nog niet weet wat jou als fotograaf zijnde ligt, wat jij prettiger vind, waarmee jij toffe foto's kunt maken.

Je kunt ook kiezen voor een standaard zoom achtig iets. Denk aan de AF-s 24-85. Hiermee kun je snel bepalen of je meer groothoek of meer tele wilt.
De oude "kit lens" (een denigrerend woord in dit geval vind ik) van de D70(s), de 18-70 is ook werkelijk een prachtig objectief. Hiermee heb je iig voldoende groothoek.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_40254721
als je voor een fisheye gaat ...
ik heb hier een fisheye opzetlens gekocht voor 120 euro voor op mn 350D kitlens. Ik had m de dag na betaling binnen en t is een lekker lensje maar als je écht pro wil gaan met fisheye kan je beter een echte fisheye lens kopen geen opzetstuk dus want de kwaliteit is vooral in de randen niet extreem goed. Maar ook voor andere lenzen en accesoires is dat wel een goed adresje (het is niet een vriend van me ofzo die ik promote slechts mijn eerste uiterst positieve internet-koop ervaring )
  FOK!fotograaf donderdag 27 juli 2006 @ 23:27:15 #44
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40254813
@MotionMan0: voor 3 tientjes meer heb ik een Peleng 8mm.... 120 Euro voor een opzet lens vind ik niet echt de slimste zet die je kunt maken.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_40254871
Waar haal je die, Xilantof? Op DPZ wil men een inkoopactie starten maar de prijs zit nog ruim boven de 200 euro per stuk .
  FOK!fotograaf donderdag 27 juli 2006 @ 23:31:30 #46
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40254954
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:29 schreef veldmuis het volgende:
Waar haal je die, Xilantof? Op DPZ wil men een inkoopactie starten maar de prijs zit nog ruim boven de 200 euro per stuk .
Ik had hem ook via een IA daaro en ik zat op 159 euro ofzo (dus excuus 4 tientjes meer ).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_40254994
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:27 schreef Xilantof het volgende:
@MotionMan0: voor 3 tientjes meer heb ik een Peleng 8mm.... 120 Euro voor een opzet lens vind ik niet echt de slimste zet die je kunt maken.
echt waar?

waar?

enige fisheye lenzen die ik heb kunnen vinden begonnen bij de 300 ongeveer
  donderdag 27 juli 2006 @ 23:38:54 #48
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_40255191
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:32 schreef MotionMan0 het volgende:

[..]

echt waar?

waar?

ehhhh

hier
pi_40255225
Je moe wel zagen als je 'em op een Nikon wil gebruiken, anders klapt de spiegel er tegenaan.
Ik post om het posten.
pi_40255269
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:38 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

ehhhh

hier
potverdrie

kost dat niet een fortuin vanuit amerika canada?
  donderdag 27 juli 2006 @ 23:42:34 #51
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_40255298
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:40 schreef Furious het volgende:
Je moe wel zagen als je 'em op een Nikon wil gebruiken, anders klapt de spiegel er tegenaan.

hebben ze een verloop ring voor

[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  donderdag 27 juli 2006 @ 23:44:33 #52
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_40255359
Ik zou voor sport fotografie sowieso gaan voor lensen met image stabilizer
zie hier ook al een aantal keer nikon lenzen met VR langskomen

nadeel is wel dat je daar ook voor betaald.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  donderdag 27 juli 2006 @ 23:54:20 #53
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_40255655
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:44 schreef Paxlie het volgende:
Ik zou voor sport fotografie sowieso gaan voor lensen met image stabilizer
zie hier ook al een aantal keer nikon lenzen met VR langskomen

nadeel is wel dat je daar ook voor betaald.
das waar maar dan heb je ook wat
  FOK!fotograaf vrijdag 28 juli 2006 @ 07:06:25 #54
73911 ultra_ivo
pi_40260568
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:32 schreef MotionMan0 het volgende:

[..]

echt waar?

waar?

Een Zenitar kost je afhankelijk van je bron 100-150 Euro.
Werkt het beste als K-variant op een Pentax. Bij overige modellen moet je de M42 variant nemen en met een adapter werken. Bij Nikon heb je dan ook nog eens het probleem van een stakende lichtmeter.
  FOK!fotograaf vrijdag 28 juli 2006 @ 07:07:00 #55
73911 ultra_ivo
pi_40260571
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:54 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

das waar maar dan heb je ook wat
Of je neemt een camera met ingebouwde stabilisator.
pi_40260696
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:28 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Die hebben m niet op voorraad, kijk maar op de site.
Ah, normaal gesproken hebben ze een ontzettend goede voorraad
  vrijdag 28 juli 2006 @ 08:20:58 #57
56864 Marty26
pi_40260930
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:02 schreef Xilantof het volgende:
Momenteel zou ik voor de D70s gaan, deze heeft een net iets snellere continuous shooting dan de D50. Hoewel dit in het veld misschien te verwaarlozen is.

Voor het objectief is het voor mij ook even nadenken. Omdat ik geen ervaring heb met deze tak van fotografie of sport. Ik kan me wel indenken dat je met zowel tele als groothoek leuke effecten kunt bereiken.

Daardoor komt de 18-200 gelijk in mijn gedachte op, dan heb je namelijk beide. Zeker als beginner moet je niet alleen tele of alleen groothoek kiezen omdat je nog niet weet wat jou als fotograaf zijnde ligt, wat jij prettiger vind, waarmee jij toffe foto's kunt maken.

Je kunt ook kiezen voor een standaard zoom achtig iets. Denk aan de AF-s 24-85. Hiermee kun je snel bepalen of je meer groothoek of meer tele wilt.
De oude "kit lens" (een denigrerend woord in dit geval vind ik) van de D70(s), de 18-70 is ook werkelijk een prachtig objectief. Hiermee heb je iig voldoende groothoek.
Tnx Nu heb ik een inderdaad een idee van hoe en wat.
Als je nog meer ideeen hebt hoor ik dat graag

@paxlie wat bedoel je precies want ik ben uber n00b in dit verhaal
  FOK!fotograaf vrijdag 28 juli 2006 @ 09:18:48 #58
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40261709
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 08:20 schreef Marty26 het volgende:

[..]

@paxlie wat bedoel je precies want ik ben uber n00b in dit verhaal
Wat Paxlie bedoeld is dat er objectieven zijn met stabiliserende lenzen in het objectief. Deze gaan trillingen van jou hand tegen (deze worden geregistreerd en een motortje beweegt de lens) waardoor je dus met relatief lange sluitertijden met zulke lenzen nog scherpe foto's krijgt. Ze zijn ook erg goed voor sport te gebruiken
Nikon heeft daar wel een aantal objectieven mee uitgerust. En dit wordt aangeduidt (bij nikon) met VR (vibration reduction). Bij Canon heet het IS (image stabeliser), bij Sigma OS (optical stabiliser).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:37:38 #59
56864 Marty26
pi_40263438
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 09:18 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Wat Paxlie bedoeld is dat er objectieven zijn met stabiliserende lenzen in het objectief. Deze gaan trillingen van jou hand tegen (deze worden geregistreerd en een motortje beweegt de lens) waardoor je dus met relatief lange sluitertijden met zulke lenzen nog scherpe foto's krijgt. Ze zijn ook erg goed voor sport te gebruiken
Nikon heeft daar wel een aantal objectieven mee uitgerust. En dit wordt aangeduidt (bij nikon) met VR (vibration reduction). Bij Canon heet het IS (image stabeliser), bij Sigma OS (optical stabiliser).
Aaah oke dus eigenlijk is het wel slim om zo een optie in het objectief te hebben?
Althans dat is wat ik begrijp... Maar wat kost dat geintje?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 10:43:31 #60
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_40263586
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:37 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Aaah oke dus eigenlijk is het wel slim om zo een optie in het objectief te hebben?
dat hangt dan weer helemaal van de lens af
Het helpt iig wel heel erg om snel stabiele foto's te maken. Sportfoto's moet je meestal toch wel bewegen met je camera om de sporter te volgen dus dan is dat vaak wel prettig.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  vrijdag 28 juli 2006 @ 11:21:49 #61
56864 Marty26
pi_40264626
Ja inderdaad ik snap wat je bedoelt nou de bedoeling is dat het een kruising word tussen tele en groothoek althans dat is wat ik hier als advies heb gekregen. En anders meer richting tele.
pi_40264720
18-200 VR dus?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 14:00:35 #63
56864 Marty26
pi_40270082
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:25 schreef veldmuis het volgende:
18-200 VR dus?
dat denk ik dan wel ja
nu ff checken wat die kost.
En ik denk dat ik ook ff wacht op de D80 al is het alleen al voor de prijs enzo.
pi_40274252
En waarom de D80 en niet de D50? Heb je die mpixels meer echt nodig, bijvoorbeeld?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 16:10:56 #65
56864 Marty26
pi_40274801
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:55 schreef veldmuis het volgende:
En waarom de D80 en niet de D50? Heb je die mpixels meer echt nodig, bijvoorbeeld?
Nee dat niet denk ik zelf.... Dan zou het nog wel de D70s worden die zou ook wel flink in prijs dalen denk ik zo als de D80 uit gaat komen.
  FOK!fotograaf vrijdag 28 juli 2006 @ 17:49:13 #66
73911 ultra_ivo
pi_40277747
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 10:37 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Er zijn ook merken die zo'n optie in de body stoppen. Zijn gelijk al je objectieven gestabiliseerd, ook de goedkope.
pi_40415446
als je geld teveel hebt een Canon 1DMK11 of een Nikon D2xs met of een canon 300mm 2.8 voor kite
of een 300mm 2.8 voor nikon

en anderskun je het beter eerst proberen met een Nikon d50+70-300 sigma apo dg
  woensdag 2 augustus 2006 @ 12:57:50 #68
56864 Marty26
pi_40415629
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 12:52 schreef morti het volgende:
als je geld teveel hebt een Canon 1DMK11 of een Nikon D2xs met of een canon 300mm 2.8 voor kite

En kan dat niet met een D70s?
Wat raad je daar mee aan dan?
ik ben benieuwd
pi_40415928
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 12:52 schreef morti het volgende:

Ben jij DPZ-Morti? *schrikt*
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:01:22 #70
56864 Marty26
pi_40563873
Nikon D70s+18-70
Digitale Spiegelreflex: 6.1 megapixels, CF geheugen, EN-EL3 accu

Klik op de foto voor meer informatie
Artikel op voorraad ¤ 919,00

Bestel
Nikon D70s+18-70 (Internationaal model)
Digitale Spiegelreflex: 6.1 megapixels, CF geheugen, EN-EL3 accu

Klik op de foto voor meer informatie
Artikel niet op voorraad. Levertijd: ONBEKEND ¤ 839,00

Wat is het verschil? is het enige verschil NL of ENG?
want scheelt bijna 100euro
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:19:00 #71
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_40564031
Ja, dat is het verschil. en daarmee een stukje zekerheid dat je NL-model snel geserviced zal worden indien nodig. De internationale zal via de winkel naar het buitenland verzonden moeten worden in het onverhoopte geval van schade/defecten. Tot nu toe was dat altijd redelijk lastig, maar Nikon heeft net de importeur opzij geschoven en ze gaan dingen weer in eigen beheer doen. Wat dat voor gevolgen heeft voor garantieverhalen etc. weet ik niet eigenlijk...
Life is what you make it.
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:37:02 #72
56864 Marty26
pi_40564242
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:19 schreef Schanulleke het volgende:
Ja, dat is het verschil. en daarmee een stukje zekerheid dat je NL-model snel geserviced zal worden indien nodig. De internationale zal via de winkel naar het buitenland verzonden moeten worden in het onverhoopte geval van schade/defecten. Tot nu toe was dat altijd redelijk lastig, maar Nikon heeft net de importeur opzij geschoven en ze gaan dingen weer in eigen beheer doen. Wat dat voor gevolgen heeft voor garantieverhalen etc. weet ik niet eigenlijk...
Aaah oke tnx
Trouwens is die D80 nu al uit? want daar zit ik op te wachten dan daalt de D70s weer wat in prijs hoop ik
pi_40564412
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:19 schreef Schanulleke het volgende:
Voor zover ik weet maakt het geen zak meer uit of je nou een NL of INT model hebt.
Oh, Nikon is dus ook importeur geworden voor Nederland nu, ipv Inca, en da's nogal . De prijzen zijn nu al omhoog aan het gaan, flikkers.
  maandag 7 augustus 2006 @ 10:11:10 #74
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40564832
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:37 schreef Marty26 het volgende:
Aaah oke tnx
Trouwens is die D80 nu al uit? want daar zit ik op te wachten dan daalt de D70s weer wat in prijs hoop ik
De D80 is geen vervanger van de D70s. Het is een toevoeging aan de reeds bestaande lijn van Nikon. Voor de mensen die meer willen, maar niet meteen een D200.
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:46 schreef veldmuis het volgende:
Voor zover ik weet maakt het geen zak meer uit of je nou een NL of INT model hebt.
Het NL model heeft een NL boekje erbij, het INT model niet.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_40564910
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 10:11 schreef Shark.Bait het volgende:
Het NL model heeft een NL boekje erbij, het INT model niet.
True, uiteraard .
Maargoed, zo'n engels boekje is natuurlijk ook prima te lezen, als je me niet gelooft, zoek de PDF maar, die zwerft ergens bij Nikon rond .
  maandag 7 augustus 2006 @ 10:26:38 #76
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40565174
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 10:14 schreef veldmuis het volgende:
True, uiteraard .
Maargoed, zo'n engels boekje is natuurlijk ook prima te lezen, als je me niet gelooft, zoek de PDF maar, die zwerft ergens bij Nikon rond .
Ik heb de engelse pdf bij nikon JUIST gedownload omdat ik die Nederlandse handleiding brak vind. Maar er zijn er genoeg die voor een duppie op de eerste rang willen zitten EN daarna gaan schooien om een NL versie .
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_40565214
Mss verder in Nikon DSLR v4
Heeft nog maar weinig met sport te maken.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_40569478
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 13:06 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ben jij DPZ-Morti? *schrikt*
Yup, dat is hem..
Verkapte tvp! Interresant topic .

OT:
Als je niet zoveel haast hebt even een maandje wachten en kijken wat de D80 precies gaat bieden? of gaan voor de D70s met een 18-70 kitlens als startlens om te kijken hoe het bevalt? of meteen een 18-200 VR halen zodat je én groothoek, én tele hebt in een hebt?
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:37 schreef Marty26 het volgende:

[..]

Aaah oke tnx
http://www.nikon-euro.com/doesnotdisappoint/ Daar staat een tellertje wanneer 'ie uitkomt .
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
  maandag 7 augustus 2006 @ 13:01:21 #79
56864 Marty26
pi_40569715
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 12:53 schreef cyberrobin het volgende:

[..]

Yup, dat is hem..
Verkapte tvp! Interresant topic .

OT:
Als je niet zoveel haast hebt even een maandje wachten en kijken wat de D80 precies gaat bieden? of gaan voor de D70s met een 18-70 kitlens als startlens om te kijken hoe het bevalt? of meteen een 18-200 VR halen zodat je én groothoek, én tele hebt in een hebt?
[..]

http://www.nikon-euro.com/doesnotdisappoint/ Daar staat een tellertje wanneer 'ie uitkomt .
Ik wil zowieso een Kitversie nemen.
Maar wat kost 18-200 VR en van welk merk is het beste aan te raden?
Linkjes zijn welkom
pi_40571255
Die van Nikon hoor ik veel goede dingen over:
http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=13684
(Kost ook wel wat )
Voorbeelfoto's en een review van Ken Rockwell

[ Bericht 15% gewijzigd door cyberrobin op 07-08-2006 13:56:03 ]
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:10:52 #81
56864 Marty26
pi_40571889
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 13:50 schreef cyberrobin het volgende:
Die van Nikon hoor ik veel goede dingen over:
http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=13684
(Kost ook wel wat )
Voorbeelfoto's en een review van Ken Rockwell
Outch ¤ 775,00
Hmmmmz maar ja als ik surf foto's wil maken dan moet ik wel een goede zoom optie hebben.
Anders is het moeilijk foto's maken denk ik.....
Mischien maar beginnen met eerst de kit. en daarna kijken wat handigger is?
Ik ben ook niet zo bekend wat nu beter is telezoom of Groothoek?
pi_40572150
We hebben ook nog de sigma-variant: http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=11521 die is wel een stukje goedkoper en ook wat voorbeeld foto's: http://www.pbase.com/cameras/sigma/18-200_35-63_dc

Met wat reviews hier
Volgensmij is voor surf foto's zoom beter, heb er geen ervaring mee dus dat kan ik je neit echt zeggen, en misschien gewoon met de kitlens beginnen is ook een goede optie ja!
pi_40572207
Tokina of Tamron (haal ze altijd door elkaar) heeft er ook een, een 18-200. Ben er niet zo over te spreken, erg trage focus vooral.
En natuurlijk geen VR, maar och, als je niet weet wat je mist, enzo... .
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:24:22 #84
56864 Marty26
pi_40572314
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 14:20 schreef veldmuis het volgende:
Tokina of Tamron (haal ze altijd door elkaar) heeft er ook een, een 18-200. Ben er niet zo over te spreken, erg trage focus vooral.
En natuurlijk geen VR, maar och, als je niet weet wat je mist, enzo... .
Ja maar een snelle focus is toch wel een beetje een pre ivm snelle actieé enzo...
En dan nog een vraagje.
Wat is nu echt het verschil tussen een D70s en een D50?
Althans dan verkorte uitleg he
pi_40572445
mooie link

Om precies te zijn

edit Shark.Bait: layout vern*kende link ff netjes gemaakt

[ Bericht 35% gewijzigd door Shark.Bait op 07-08-2006 15:57:57 ]
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:37:53 #86
56864 Marty26
pi_40572738
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 14:28 schreef veldmuis het volgende:
mooie link

Om precies te zijn
Tnx

[ Bericht 10% gewijzigd door Shark.Bait op 07-08-2006 15:58:39 (linkje aangepast) ]
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:14:26 #87
56864 Marty26
pi_40606459
NIKON D70 S + 18-70 AF-S DX NL
919,00
info » bestel »

prodnr. NR0906 NIKON D70 S + 17-70/2.8-4.5 Sigma Engels
999,00
info » bestel »

prodnr. NR0873 NIKON D70 S + 18-55 AF-S NL
849,00
info » bestel »

prodnr. NR0907 NIKON D70 S + 18-55 AF-S Engels
829,00
info » bestel »

prodnr. NR0903 NIKON D70S + 18-50 Sigma NL
779,00
info » bestel »

prodnr. NR0908 NIKON D70S + 18-50 Sigma Engels
759,00
info » bestel »

prodnr. NR0909 NIKON D70 S + Tamron 18-200/3.5-6.3 XR NL
1.059,00
info » bestel »

prodnr. NR0885 NIKON D70 S + Tamron 18-200/3.5-6.3 XR NL Engels
1.039,00
info » bestel »

prodnr. NR0886 NIKON D70 S + Sigma 18-200/3.5-6.3 NL
1.019,00
info » bestel »

prodnr. NR0910 NIKON D70 S + Sigma 18-200/3.5-6.3 Engels
999,00
info » bestel »

Dit zijn de aanbiedingen op het gebied van Kits met de D70s bij cameraland.
Wat zou nou de beste optie zijn voor mij?
pi_40606632
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 13:14 schreef Marty26 het volgende:
NIKON D70 S + 18-70 AF-S DX NL
919,00
info » bestel »
standaard kit, de enige echte (officieel Nikon)
quote:
prodnr. NR0906 NIKON D70 S + 17-70/2.8-4.5 Sigma Engels
999,00
info » bestel »
voor mij onbekend objectief
quote:
prodnr. NR0873 NIKON D70 S + 18-55 AF-S NL
849,00
info » bestel »
Kitlens van de D50, niet doen.
quote:
prodnr. NR0907 NIKON D70 S + 18-55 AF-S Engels
829,00
info » bestel »
Zie hierboven.
quote:
prodnr. NR0903 NIKON D70S + 18-50 Sigma NL
779,00
info » bestel »
Ken ik niet.
quote:
prodnr. NR0908 NIKON D70S + 18-50 Sigma Engels
759,00
info » bestel »
Zie hierboven.
quote:
prodnr. NR0909 NIKON D70 S + Tamron 18-200/3.5-6.3 XR NL
1.059,00
info » bestel »

prodnr. NR0885 NIKON D70 S + Tamron 18-200/3.5-6.3 XR NL Engels
1.039,00
info » bestel »
Weer twee dezelfde kits, ik vind het niet zo'n geweldig objectief, focust traag, zit een 'lock' op zodat als het ding op 18mm staat en je je cam om je nek hebt hangen, het objectief niet naar 200mm uitzakt (want dat doet-ie anders )
quote:
prodnr. NR0886 NIKON D70 S + Sigma 18-200/3.5-6.3 NL
1.019,00
info » bestel »

prodnr. NR0910 NIKON D70 S + Sigma 18-200/3.5-6.3 Engels
999,00
info » bestel »
De sigma 18-200 ken ik totaal niet. Ik vind 'm erg goedkoop, dus ik vrees dat dat ook niet geweldig is.

Je kunt de bovenste kit pakken, die heeft iig een mooi objectief, doe er een Sigma 70-300 APO bij, kost niet veel en is een leuk teleobjectiefje, een 2-300 euro meen ik.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 13:25:42 #89
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_40606837
Aangezien dit topic niet meer gaat over sport mogen julie verder in [CENTRAAL]Wie helpt mij een nieuwe camera vinden?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')