abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 17 juni 2006 @ 14:33:20 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38943886
Afghanistan - Nederlandse bijdrage aan ISAF

Nederland neemt vanaf begin 2002 deel aan ISAF. In 2003 heeft Nederland deze operatie zelfs een half jaar geleid, samen met Duitsland. Nederland heeft toen een snel inzetbaar hoofdkwartier van het Nederlands-Duits Legerkorps uit Münster naar Afghanistan gestuurd.

Op dit moment werken er Nederlandse militairen op het ISAF hoofdkwartier in de hoofdstad Kabul en bij het Provincial Reconstruction Team (PRT) in de noordelijke provincie Baghlan. Het PRT moet de Afghaanse autoriteiten helpen met het vergoten van de veiligheid en stabiliteit.

Op het vliegveld van Kandahar in Zuid-Afghanistan bereidt de Deployment Task Force momenteel de missie ISAF-III in de provincie Uruzgan voor.

Overzicht van de Nederlandse eenheden in Afghanistan
http://www.mindef.nl/missies/uitgezonden_militairen.aspx

ISAF III
Op 3 februari 2006 besloot de Ministerraad om ongeveer 1200 militaire eenheden naar de provincie Uruzgan in Afghanistan te sturen. De troepen zullen de autoriteiten in Uruzgan assisteren en bijdragen aan de veiligheid, stabiliteit en wederopbouw van de provincie. De missie ISAF-III begint in augustus 2006 duurt in principe twee jaar.

Nederlandse militairen naar Uruzgan (3-2-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)en_naar_Uruzgan.aspx

Een zogeheten Deployment Task Force van ongeveer 850 mannen en vrouwen is medio maart naar het missiegebied vertrokken voor voorbereidings- en opbouwwerkzaamheden. De task force is opgebouwd uit elementen van de genie, de logistiek en een beveiligingsdetachement. Een luchtmachtdetachement zorgt voor ondersteuning.

Presentatie Deployment Task Force Afghanistan (7-2-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)rce_Afghanistan.aspx

Op 6 april presenteerde de Task Force Uruzgan (toen nog Task Force Unicorn genaamd) zich aan de Nederlandse media. TFU is de Nederlandse task force die komende zomer onder leiding van kolonel Theo Vleugels te velde gaat in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan.

Task Force Unicorn presenteert zich (7-4-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)resenteert_zich.aspx

NOS Dossier: Missie Afghanistan

De missie: vragen en antwoorden

Waar is Nederland (situatie januari 2006) in Afghanistan?

[ Bericht 10% gewijzigd door sp3c op 17-06-2006 14:40:33 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_38943973
dat er vele delen mogen volgen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_38944506
tvp
you and I ain't done Zeke!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 17:43:07 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38948159
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:47 schreef sp3c het volgende:
dat ik het vreemd vind dat ze besluiten te voet te gaan patrouilleren terwijl men eerst gepantserde patrouillevoertuigen aan wilde schaffen voor de missie

de commandant zal het wel weten maar toch vind ik het opmerkelijk
Idd, een tegenstrijdig verhaal.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 14:41:46 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38970802
quote:
Kolonel: ’Nederlandse commando verdient compliment’

Missie Afghanistan
door George Marlet in Kandahar

Nederlandse commando’s hebben bij hun vuurgevechten met Taliban-strijders zorgvuldig gehandeld, zegt kolonel Henk Morsink.
Morsink, commandant van de opbouweenheid in Zuid-Afghanistan, maakte vorige week bekend dat de commando’s sinds begin mei tientallen Taliban-strijders in Uruzgan hebben gedood. Tijdens verkenningen werden Nederlandse patrouilles in totaal zes keer door vijandelijke strijders beschoten. Volgens Morsink hebben de commando’s steeds ’zorgvuldig en zeer professioneel’ gehandeld.

,,Ze schieten niet zomaar op iets waarvan ze denken: dat zou weleens een doel kunnen zijn. Ze analyseren: wie heeft er op mij geschoten? Dan wachten ze tot ie nog een keer schiet, om zeker te weten dat ze het doel onderkend hebben en dat ze dat doel kunnen raken. Met z’n tweeën beslissen de commando’s: hij is het echt. Dan pas schieten ze.’’

In het Nederlandse hoofdkwartier op Kandahar Airfield spreekt Morsink in lovende termen over de keurtroepen van de landmacht, die overigens volledig van de buitenwereld worden afgeschermd. ,,Die mannen zijn zo verstandig en hebben zoveel zelfbeheersing dat ze zelfs onder vijandelijk vuur blijven nadenken: wat doen we precies, zijn er vrouwen en kinderen in de buurt, dan schieten we niet terug. Dat is een compliment waard.’’

In Nederland ontstond nogal wat ophef over de mededeling van Morsink dat in Uruzgan tientallen doden zijn gevallen. Het ministerie van defensie had tot dat moment alleen in bedekte termen over mogelijke slachtoffers gesproken. Henk Morsink, zeggen collega-militairen, is er de man niet naar om zaken te verhullen. Zelf heeft hij de commotie in Nederland met enige verbazing gevolgd. ,,Dat we vuurcontacten hebben, is al anderhalve maand bekend. Alsof er dan niets gebeurd is! Dat is je kop in het zand steken; er is wel degelijk wat gebeurd.’’

Morsink wil zich niet uitlaten over de kans dat Nederlandse militairen in Uruzgan sneuvelen. ,,We hebben van het begin af aan gezegd: dit is een gevaarlijke missie, waarbij gewonden of doden kunnen vallen.”

De discussie of Nederlandse militairen vanwege de onrust in Uruzgan wel aan opbouw toekomen, is voor Morsink academisch. Hij heeft besloten om binnenkort al patrouilles te laten lopen in provinciehoofdstad Tarin Kowt, zodat de bevolking kan vaststellen dat Nederlandse militairen geen kwaad in de zin hebben. Het winnen van de hearts and minds is in Tarin Kowt al op kleine schaal begonnen. Met Nederlands geld is een betonfabriek herbouwd waar honderd inwoners werk hebben gekregen.

,,Van de honderd dagen die we nu bezig zijn, was er op zes dagen gevechtscontact. En van de 1000 militairen die in het zuiden van Afghanistan zijn, hebben er vijftig aan die gevechten meegedaan. Je moet de zaken wel in verhouding zien.’’

Verslaggever George Marlet verblijft bij de Nederlandse troepen in Zuid-Afghanistan. Vanwege de veiligheid van de uitgezonden militairen heeft het ministerie van defensie vooraf inzage in zijn artikelen.

www.trouw.nl
  zondag 18 juni 2006 @ 16:15:19 #6
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_38973510
De Talliban testen of pesten de nieuwkomers blijkbaar.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 16:29:19 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38973892
blijkbaar valt dat wel mee
pi_38978707
Ja, dat valt mee .
quote:
As fighting in Afghanistan has intensified over the past three months, the U.S. military has conducted 340 airstrikes there, more than twice the 160 carried out in the much higher-profile war in Iraq, according to data from the Central Command, the U.S. military headquarters for the Middle East.

The airstrikes appear to have increased in recent days as the United States and its allies have launched counteroffensives against the Taliban in the south and southeast, strafing and bombing a stronghold in Uruzgan province and pounding an area near Khost with 500-pound bombs.

U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban, whose leaders realize that long-term trends are against them as the power of the Afghan central government grows.
http://www.washingtonpost(...)006061700784_pf.html
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 19:31:42 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38978776
ja dat noemt men een offensief, dan wordt er meer gevochten ... geen Taliban offensief overigens
pi_38978860
quote:
Op zondag 18 juni 2006 19:31 schreef sp3c het volgende:
ja dat noemt men een offensief, dan wordt er meer gevochten ... geen Taliban offensief overigens
Dus je spreekt de Amerikaanse autoriteiten tegen, op basis van...
quote:
The airstrikes between early March and late May concentrated on two areas -- the provinces of the south-central mountains that are the Taliban's major redoubt and eastern Afghanistan near the border with Pakistan, where al-Qaeda and its allies operate. But U.S. warplanes have also hit targets near the capital of Kabul, near the main U.S. base at Bagram, and near other major cities such as Jalalabad and Ghazni.
quote:
Since early May, a resurgent Taliban militia has launched numerous attacks in southern Afghanistan in which more than 300 insurgents, soldiers and civilians have died. It has attacked in larger numbers and more frequently, burning 200 schools in the south and driving out foreign aid groups. Suicide bombings, a tactic relatively new to Afghanistan, have also increased.
Laten we nog wat papaverboerderijen platbranden . Ik heb te doen met de militairen die erheen worden gestuurd met de intentie waterputten te slaan en vooral haarts en maaints te winnen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Autodidact op 18-06-2006 19:42:02 ]
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 20:06:42 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38979864
ik spreek helemaal niemand tegen

de NAVO is een offensief gestart naar het zuiden van Afghanistan, begon met de Canadezen, gevolgd door de Britten en nu zijn wij aan de beurt.
in dat Zuiden had de Taliban vrij spel, nu niet meer dus proberen ze daar wat tegen te doen, dan wordt er wat geschoten en aan het einde van de dag zijn er 30 Taliban dood.

ik kan dat met de beste wil van de wereld geen Taliban offensief noemen hoor want het initiatief ligt bij de NATO
pi_38980120
Je spreekt dit tegen: "U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban". Het offensief is in dit geval aan de kant van de Taliban, waarop troepen reageren door luchtaanvallen te plegen, blijkbaar gemiddeld vier per dag...na 4.5 jaar.

Aan het eind van de dag zijn er Taliban en Navo-militairen dood of gewond, scholen platgebrand, en burgers vermoord. Het maakt geen donder uit of het initiatief van Navo komt of van de Taliban (het zal zeker niet zwart-wit lopen), het gaat erom dat de spanning oploopt. Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
  zondag 18 juni 2006 @ 20:38:52 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38980761
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:16 schreef Autodidact het volgende:
Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
Vertel, u bent afgelopen week even wezen buurten in Tarin Kowt?
pi_38980852
Nee, daar zijn journalisten voor, jij?

[ Bericht 61% gewijzigd door Autodidact op 18-06-2006 20:46:02 ]
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 20:58:12 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38981527
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:16 schreef Autodidact het volgende:
Je spreekt dit tegen: "U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban". Het offensief is in dit geval aan de kant van de Taliban, waarop troepen reageren door luchtaanvallen te plegen, blijkbaar gemiddeld vier per dag...na 4.5 jaar.
dat gaat over operatie bigass thrust oid, maar dat is niet de eerste operatie in het Zuiden of wel?
quote:
Aan het eind van de dag zijn er Taliban en Navo-militairen dood of gewond, scholen platgebrand, en burgers vermoord. Het maakt geen donder uit of het initiatief van Navo komt of van de Taliban (het zal zeker niet zwart-wit lopen), het gaat erom dat de spanning oploopt.
natuurlijk loopt de spanning op ... there's a new vampire in brooklyn & all that

er komen met de dag meer NATO militairen bij (want offensief enzo) en de Taliban vinden dat niet fijn, begrijpelijk want die komen de macht overnemen dat wordt even lastig en het is te hopen dat dat daadwerkelijk lukt (kan verder niet in de toekomst kijken) maar echt onverwacht zou ik het niet willen noemen
quote:
Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
dat moet nog blijken maar als het echt zo erg was zouden we geen voetpatrouilles gaan lopen, als de commandant ter plekke zegt dat het wel meevalt dan geloof ik hem want ik ken hem als een heel capabele man die het ook zou zeggen als het de hel op aarde was
  zondag 18 juni 2006 @ 21:00:13 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 21:00:56 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38981630
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:40 schreef Autodidact het volgende:
Nee, daar zijn journalisten voor, jij?
ik ben me aan het voorbereiden, Achja gaat een half jaar eerder (toch?)

dat item van NOVA is overigens heel, heeeeeel erg oud nieuws daar is de beslissing om te gaan nog niet eens genomen en echt iets concreets komt er (zoals gewoonlijk) niet uit
pi_38981914
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat gaat over operatie bigass thrust oid, maar dat is niet de eerste operatie in het Zuiden of wel?
En die operatie valt per definitie buiten Uruzgan?
quote:
natuurlijk loopt de spanning op ... there's a new vampire in brooklyn & all that
er komen met de dag meer NATO militairen bij (want offensief enzo) en de Taliban vinden dat niet fijn, begrijpelijk want die komen de macht overnemen[/q]
Om waterputten te slaan, moet je toch allang de macht hebben?
quote:
dat wordt even lastig
Ergo honderden doden.
quote:
en het is te hopen dat dat daadwerkelijk lukt (kan verder niet in de toekomst kijken) maar echt onverwacht zou ik het niet willen noemen
Ik hoop ook dat alles vredig wordt in Uruzgan in de tijd dat de NL troepen er zitten. Ik denk niet dat ze echt veel zoden aan de dijk kunnen zetten. Wat je daarvoor nodig hebt is een bevolking die zelf ook bereid is om mét de Navo die schoften te pakken.
quote:
dat moet nog blijken maar als het echt zo erg was zouden we geen voetpatrouilles gaan lopen, als de commandant ter plekke zegt dat het wel meevalt dan geloof ik hem want ik ken hem als een heel capabele man die het ook zou zeggen als het de hel op aarde was
Ik ken hem niet, en ik weet ook niet wat de tactische achtergrond achter deze vorm van patrouilleren is. Hoe verloopt de logistiek om dit mobieler te kunnen doen?
pi_38982047
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ben me aan het voorbereiden, Achja gaat een half jaar eerder (toch?)

dat item van NOVA is overigens heel, heeeeeel erg oud nieuws daar is de beslissing om te gaan nog niet eens genomen en echt iets concreets komt er (zoals gewoonlijk) niet uit
Als je oplet zie je dat Polak bewust niet om een alternatief vraagt. Terecht, hij is geen militair. Maar waar het onderwerp over gaat (wat vinden de mensen daar?), wat is daar aan veranderd? Zijn de haarts en maaints al gewonnen
pi_38982092
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

8 augustus. En dat verhaal van die Karskens ken ik.
Ok, jij bent dus ook niet even wezen buurten.
  zondag 18 juni 2006 @ 21:15:31 #21
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_38982203
tvp
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_38982406
quote:

[..]
operatie bigass thrust oid
Operation Mountain Thrust
  zondag 18 juni 2006 @ 21:22:35 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38982475
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:12 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ok, jij bent dus ook niet even wezen buurten.
Neuh, maar ik denk dat ik wat nauwkeurigere inlichtingen en gegevens heb dan die Karskens met zijn half jaar oude verhaal.
pi_38982497
Uit alles, en dat is niet zoveel hoor, wat ik gelezen heb de afgelopen jaren, denk ik te kunnen vinden dat je zoiets wel een offensief kan noemen. Maar met elke week driehonderd dode Taliban, aldus het niet al te betrouwbare Amerikaanse leger, weet ik niet of je je er veel zorgen over moet maken.
pi_38982643
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Neuh, maar ik denk dat ik wat nauwkeurigere inlichtingen en gegevens heb dan die Karskens met zijn half jaar oude verhaal.
Ik betwijfel of het leger net zo veelzijdige informatie verstrekt als een oorlogsjournalist kan vinden.
  zondag 18 juni 2006 @ 21:28:21 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38982724
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:26 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik betwijfel of het leger net zo veelzijdige informatie verstrekt als een journalist kan vinden.
Och, je hoort een hoop van collega's die er al zitten he. (En nee, ik ga geen details neerpennen)
pi_38982788
Hoeft ook niet, ik ken een aantal militairen die er zitten.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 21:38:00 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38983127
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:11 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als je oplet zie je dat Polak bewust niet om een alternatief vraagt. Terecht, hij is geen militair. Maar waar het onderwerp over gaat (wat vinden de mensen daar?), wat is daar aan veranderd? Zijn de haarts en maaints al gewonnen
er was toen nog niemand, 1 Amerikaans PRT en een bataljon mariniers dat bezig was met Enduring Freedom ... natuurlijk zijn de hearts & minds nog niet gewonnen, natuurlijk is er nog niets veranderd, daarom gaan we er naar toe

ik snap niet dat NOVA tijd en geld verspild aan dingen die iedereen van te voren kan raden, heb ik nooit begrepen en zal ik nooit begrijpen ook denk ik
pi_38983462
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

er was toen nog niemand, 1 Amerikaans PRT en een bataljon mariniers dat bezig was met Enduring Freedom ... natuurlijk zijn de hearts & minds nog niet gewonnen, natuurlijk is er nog niets veranderd, daarom gaan we er naar toe
Dus dat maakt het verhaal van Karskens (over haarts en maaints) niet verouderd.
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:38 schreef sp3c het volgende:

ik snap niet dat NOVA tijd en geld verspild aan dingen die iedereen van te voren kan raden, heb ik nooit begrepen en zal ik nooit begrijpen ook denk ik
Je onderschat de onnozelheid van mensen als ze geen informatie van tv kunnen krijgen, dan gaan ze bewindslieden op hun woord geloven en zo. Maar dat is een andere discussie.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 21:55:10 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38983759
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dus dat maakt het verhaal van Karskens (over haarts en maaints) niet verouderd.
nu ja dat weet je dus niet, inmiddels zitten er 350 Nederlanders kampen te bouwen, hebben ze aan een kleine 100 Afghanen werk verschaft en zijn er op de avonturen van de commando's na nog nauwelijks incidenten geweest.

misschien dat meneer Karskens er nu nog is een kijkje moet gaan nemen
quote:
[..]

Je onderschat de onnozelheid van mensen als ze geen informatie van tv kunnen krijgen, dan gaan ze bewindslieden op hun woord geloven en zo. Maar dat is een andere discussie.
hmmkay
pi_38984004
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

nu ja dat weet je dus niet, inmiddels zitten er 350 Nederlanders kampen te bouwen, hebben ze aan een kleine 100 Afghanen werk verschaft en zijn er op de avonturen van de commando's na nog nauwelijks incidenten geweest.
100 mensen...op een bevolking van ruim 300.000. Sorry, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat er iets veranderd is aan de haarts en maaints.
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:55 schreef sp3c het volgende:
misschien dat meneer Karskens er nu nog is een kijkje moet gaan nemen
. Je kunt niet in alle oorlogen die de Amerikanen instigeren tegelijk zijn hè. Maar onafhankelijke journalistiek zal er wel komen, alhoewel....
pi_38984285
Kamp belooft dat de embedded journalisten niet worden gecensureerd. Waarom geloof ik dat toch niet?
pi_38984367
Het enge is dat je als overheid niet eens hoéft te censuren als je wil dat bepaalde informatie eventjes achter blijft. Dat linkje dat ik gaf gaat daar op in. Hij kan trouwens van alles onder 'veiligheid' gooien natuurlijk. Dat valt door de censuur niet te verifiëren.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 23:31:29 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38987973
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

100 mensen...op een bevolking van ruim 300.000. Sorry, maar dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat er iets veranderd is aan de haarts en maaints.
je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen hoor, het zal mij persoonlijk een rotzorg wezen wat je wel of niet aanneemt

ik ga liever af op feiten en de feiten zijn dat er 100 Afghanen werk hebben, er nog geen noemenswaardige incidenten zijn geweest en dat er binnenkort begonnen wordt met de uitgestegen patrouilles dus zo verschrikkelijk kan het er daar nu ook weer niet zijn.

kan snel veranderen natuurlijk en ik sluit ook niet uit dat daadwerkelijk gebeurt (als ze bv in Denemarken weer leuke tekeningetjes gaan maken) maar als je naar de feiten kijkt lijkt NOVA het mis te hebben

zegt natuurlijk helemaal nix maar voorlopig lijkt het me verstandiger eerst het resultaat van die patrouilles afwachten voor we gaan roepen waar de Afghanen wel of niet warm van worden
quote:
[..]

. Je kunt niet in alle oorlogen die de Amerikanen instigeren tegelijk zijn hè. Maar onafhankelijke journalistiek zal er wel komen, alhoewel....
voor onafhankelijke journalistiek moet je niet bij NOVA zijn
pi_38988344
Nova is alleen afhankelijk van de staat...bedoel je dat?
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 00:28:00 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38989663
nee ik bedoel dat je Nova niet meer zult horen over de missie tenzij er iets fout gaat
pi_38989708
Nee, dat is ook onzin, hoor. Nova is niet alleen maar bad news.
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 01:20:27 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38990799
kan me geen positieve nova uitzending over de krijgsmacht herinneren iig en er valt toch best wat positiefs te melden
pi_38990834
quote:
Op maandag 19 juni 2006 01:20 schreef sp3c het volgende:
kan me geen positieve nova uitzending over de krijgsmacht herinneren iig en er valt toch best wat positiefs te melden
Ik kan mij herinneren dat er simpele berichtgevingen waren. Misschien klopt mijn geheugen niet.
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 01:56:09 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38991332
bij NOVA?
ik kan het me haast niet voorstellen, dat is nogal een 'gekleurd' clubje volgens mij.
Netwerk wil nog wel de zaken van 2 kanten belichten maar bij NOVA zie ik dat niet zo snel gebeuren
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 01:56:48 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38991340
kan het mishebben natuurlijk, ik zal morgen het archief is doorbladeren
pi_38993017
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:28 schreef sp3c het volgende:
nee ik bedoel dat je Nova niet meer zult horen over de missie tenzij er iets fout gaat
. *ring *ring, dat heeft niets te maken met de onafhankelijkheid van Nova, ze zijn compleet vrij om te berichten wat ze willen, en er zullen vast berichten zijn geweest over operaties die goed gaan, sterker nog, dat is standaard berichtgeving als er sprake is van conflictsituaties; dan komt er een deskundige die álle operaties uitlegt. Als iets wat goed gaat nieuwswaardig wordt, gaat het slecht. Maar goed, het is jouw reeks. Als je er een linkse media topic van wil maken moet jij het weten.

Netwerk is juist degene die problemen met zijn onafhankelijkheid heeft omdat ze continu generaals b.d. en politici interviewen. Dat zijn geen onafhankelijke bronnen, in tegenstelling tot oorlogsverslaggevers. Hoe vaak zijn Frank van Kappen en en Ko Colijn er wel niet geweest om regelrecht de Amerikaanse legertop te papegaaien? Dat is geen journalistiek.

[ Bericht 13% gewijzigd door Autodidact op 19-06-2006 08:37:59 ]
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 11:00:38 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38995889
quote:
Op maandag 19 juni 2006 08:28 schreef Autodidact het volgende:

[..]

. *ring *ring, dat heeft niets te maken met de onafhankelijkheid van Nova, ze zijn compleet vrij om te berichten wat ze willen, en er zullen vast berichten zijn geweest over operaties die goed gaan, sterker nog, dat is standaard berichtgeving als er sprake is van conflictsituaties; dan komt er een deskundige die álle operaties uitlegt. Als iets wat goed gaat nieuwswaardig wordt, gaat het slecht. Maar goed, het is jouw reeks.
mwah er valt meer dan genoeg goeds te vertellen maar je hoort ze er gewoon niet over, boeit ze niet. In Irak hebben Nederlandse militairen op een gegeven moment een clubhuis van Al Sadr overvallen, daar is een beetje bij geschoten maar er zijn geen doden gevallen, dit was significant want dit was bij mijn weten voor het eerst sinds Korea dat Nederlandse militairen daadwerkelijk een stukje vijandelijk gebied moesten innemen.

maar geen doden = geen nova
bij netwerk was het wel (zelfs beelden)
quote:
Als je er een linkse media topic van wil maken moet jij het weten.
nee dat zijn jouw woorden, mij gaat het puur om nova
quote:
Netwerk is juist degene die problemen met zijn onafhankelijkheid heeft omdat ze continu generaals b.d. en politici interviewen. Dat zijn geen onafhankelijke bronnen, in tegenstelling tot oorlogsverslaggevers. Hoe vaak zijn Frank van Kappen en en Ko Colijn er wel niet geweest om regelrecht de Amerikaanse legertop te papegaaien? Dat is geen journalistiek.
ja die belichten idd beide kanten van het verhaal ja, persoonlijk vind ik dat een goede zaak
pi_38996579
quote:
Op zondag 18 juni 2006 22:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

[..]

100 families da zijn al een hoop meer mensen he
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_38997275
quote:
Op maandag 19 juni 2006 11:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

mwah er valt meer dan genoeg goeds te vertellen maar je hoort ze er gewoon niet over, boeit ze niet. In Irak hebben Nederlandse militairen op een gegeven moment een clubhuis van Al Sadr overvallen, daar is een beetje bij geschoten maar er zijn geen doden gevallen, dit was significant want dit was bij mijn weten voor het eerst sinds Korea dat Nederlandse militairen daadwerkelijk een stukje vijandelijk gebied moesten innemen.

maar geen doden = geen nova
bij netwerk was het wel (zelfs beelden)
Ik ben het met je eens dat berichten journalisten door sommige media geselecteerd worden op de mate van actie. Dit zegt echter iets over de vermeende mening van het medium over het conflict, noch de vermeende afhankelijkheid.
quote:
nee dat zijn jouw woorden, mij gaat het puur om nova
Ja, een medium .
quote:
ja die belichten idd beide kanten van het verhaal ja, persoonlijk vind ik dat een goede zaak
Je leest me verkeerd. Ze belichten één kant van de zaak, de kant van de heren militairen en politici, door vooral de Amerikaanse officiële berichtgeving te volgen. Er gebeurt veel meer dan de legertop wil laten zien, da's op zich vrij logisch, en het is dan zaak om dit voor te leggen aan journalisten die het nieuws op eigen ervaring checken en hun reactie erop te vragen. Dit soort journalistiek en die van Karskens. Netwerk verzuimt dit vaak te doen.
pi_38997433
quote:
Op maandag 19 juni 2006 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

100 families da zijn al een hoop meer mensen he
100 mensen kunnen, pak 'm beet, 500 mensen onderhouden? 1 op de 600 (0.0016%) mensen van Urzugan dus .
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 12:00:17 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38997493
quote:
Op maandag 19 juni 2006 11:53 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat berichten journalisten door sommige media geselecteerd worden op de mate van actie. Dit zegt echter iets over de vermeende mening van het medium over het conflict, noch de vermeende afhankelijkheid.
mjah hun mening is nogal gekleurd
quote:
[..]

Ja, een medium .
exact ... [b]EEN[B] medium en dat ze links zijn heb je mij niet horen zeggen al zou het me niets verbazen
quote:
[..]

Je leest me verkeerd. Ze belichten één kant van de zaak, de kant van de heren militairen en politici, door vooral de Amerikaanse officiële berichtgeving te volgen. Er gebeurt veel meer dan de legertop wil laten zien, da's op zich vrij logisch, het is dan zaak om dit voor te leggen aan journalisten die het nieuws op eigen ervaring checken en hun reactie erop te vragen. Dit soort journalistiek.
itt tot nova belichten ze helemaal niet 1 kant van de zaak, zowel positief als negatief komt aan bod

maar nu wordt het welles/nietes en het is verder niet bijster ontopic
pi_38997658
Het is inderdaad nogal offtopic, maar ik vind het zwak om een journalistiek onderwerp af te doen als: "het komt van een gekleurd medium, dús dit en dat". Ten eerste heb je niets aangetoond over de vermeende kleur van Nova, en het verband dat áls het medium blijkbaar gekleurd is, de inhoud dús niet waar moet zijn klopt van geen kanten.

Laten we even een heldere vraag stellen: wie denk je dat eerder gekleurd zijn over de berichtgeving van inhoud van missies aan het publiek, spin doctors van defensie of onafhankelijke oorlogsjournalisten?

Over het welles-niets-gehalte valt ook nog wat te zeggen. Ik kan nu even geen media bekijken maar als er Netwerk-uitzendingen over dit onderwerp online staan kan ik ze best aanwijzen. Ik heb het dus voornamelijk over Colijn en Van Kappen.

Beschuldigingen over vermeende gekleurdheid van bepaalde media komt, mijns insziens, vaak (niet altijd natuurlijk) eerder door een uitkomst van cognitieve dissonantie dan door het medium.

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 19-06-2006 12:12:02 ]
  Moderator maandag 19 juni 2006 @ 12:13:40 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38997914
ik heb helemaal nix afgedaan met het argument dat het van een gekleurd medium komt
pi_38997961
Je hebt er niets van aangetoond, ze hebben een actie zonder veel actie niet uitgezonden, ómdat het niet veel actie heeft. Dat zegt niks over de vermeende kleur.

Mijn reactie is breder dan deze noot trouwens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')