abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 17 juni 2006 @ 14:33:20 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38943886
Afghanistan - Nederlandse bijdrage aan ISAF

Nederland neemt vanaf begin 2002 deel aan ISAF. In 2003 heeft Nederland deze operatie zelfs een half jaar geleid, samen met Duitsland. Nederland heeft toen een snel inzetbaar hoofdkwartier van het Nederlands-Duits Legerkorps uit Münster naar Afghanistan gestuurd.

Op dit moment werken er Nederlandse militairen op het ISAF hoofdkwartier in de hoofdstad Kabul en bij het Provincial Reconstruction Team (PRT) in de noordelijke provincie Baghlan. Het PRT moet de Afghaanse autoriteiten helpen met het vergoten van de veiligheid en stabiliteit.

Op het vliegveld van Kandahar in Zuid-Afghanistan bereidt de Deployment Task Force momenteel de missie ISAF-III in de provincie Uruzgan voor.

Overzicht van de Nederlandse eenheden in Afghanistan
http://www.mindef.nl/missies/uitgezonden_militairen.aspx

ISAF III
Op 3 februari 2006 besloot de Ministerraad om ongeveer 1200 militaire eenheden naar de provincie Uruzgan in Afghanistan te sturen. De troepen zullen de autoriteiten in Uruzgan assisteren en bijdragen aan de veiligheid, stabiliteit en wederopbouw van de provincie. De missie ISAF-III begint in augustus 2006 duurt in principe twee jaar.

Nederlandse militairen naar Uruzgan (3-2-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)en_naar_Uruzgan.aspx

Een zogeheten Deployment Task Force van ongeveer 850 mannen en vrouwen is medio maart naar het missiegebied vertrokken voor voorbereidings- en opbouwwerkzaamheden. De task force is opgebouwd uit elementen van de genie, de logistiek en een beveiligingsdetachement. Een luchtmachtdetachement zorgt voor ondersteuning.

Presentatie Deployment Task Force Afghanistan (7-2-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)rce_Afghanistan.aspx

Op 6 april presenteerde de Task Force Uruzgan (toen nog Task Force Unicorn genaamd) zich aan de Nederlandse media. TFU is de Nederlandse task force die komende zomer onder leiding van kolonel Theo Vleugels te velde gaat in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan.

Task Force Unicorn presenteert zich (7-4-06)
http://www.landmacht.nl/a(...)resenteert_zich.aspx

NOS Dossier: Missie Afghanistan

De missie: vragen en antwoorden

Waar is Nederland (situatie januari 2006) in Afghanistan?

[ Bericht 10% gewijzigd door sp3c op 17-06-2006 14:40:33 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_38943973
dat er vele delen mogen volgen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_38944506
tvp
you and I ain't done Zeke!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 17:43:07 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38948159
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:47 schreef sp3c het volgende:
dat ik het vreemd vind dat ze besluiten te voet te gaan patrouilleren terwijl men eerst gepantserde patrouillevoertuigen aan wilde schaffen voor de missie

de commandant zal het wel weten maar toch vind ik het opmerkelijk
Idd, een tegenstrijdig verhaal.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 14:41:46 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38970802
quote:
Kolonel: ’Nederlandse commando verdient compliment’

Missie Afghanistan
door George Marlet in Kandahar

Nederlandse commando’s hebben bij hun vuurgevechten met Taliban-strijders zorgvuldig gehandeld, zegt kolonel Henk Morsink.
Morsink, commandant van de opbouweenheid in Zuid-Afghanistan, maakte vorige week bekend dat de commando’s sinds begin mei tientallen Taliban-strijders in Uruzgan hebben gedood. Tijdens verkenningen werden Nederlandse patrouilles in totaal zes keer door vijandelijke strijders beschoten. Volgens Morsink hebben de commando’s steeds ’zorgvuldig en zeer professioneel’ gehandeld.

,,Ze schieten niet zomaar op iets waarvan ze denken: dat zou weleens een doel kunnen zijn. Ze analyseren: wie heeft er op mij geschoten? Dan wachten ze tot ie nog een keer schiet, om zeker te weten dat ze het doel onderkend hebben en dat ze dat doel kunnen raken. Met z’n tweeën beslissen de commando’s: hij is het echt. Dan pas schieten ze.’’

In het Nederlandse hoofdkwartier op Kandahar Airfield spreekt Morsink in lovende termen over de keurtroepen van de landmacht, die overigens volledig van de buitenwereld worden afgeschermd. ,,Die mannen zijn zo verstandig en hebben zoveel zelfbeheersing dat ze zelfs onder vijandelijk vuur blijven nadenken: wat doen we precies, zijn er vrouwen en kinderen in de buurt, dan schieten we niet terug. Dat is een compliment waard.’’

In Nederland ontstond nogal wat ophef over de mededeling van Morsink dat in Uruzgan tientallen doden zijn gevallen. Het ministerie van defensie had tot dat moment alleen in bedekte termen over mogelijke slachtoffers gesproken. Henk Morsink, zeggen collega-militairen, is er de man niet naar om zaken te verhullen. Zelf heeft hij de commotie in Nederland met enige verbazing gevolgd. ,,Dat we vuurcontacten hebben, is al anderhalve maand bekend. Alsof er dan niets gebeurd is! Dat is je kop in het zand steken; er is wel degelijk wat gebeurd.’’

Morsink wil zich niet uitlaten over de kans dat Nederlandse militairen in Uruzgan sneuvelen. ,,We hebben van het begin af aan gezegd: dit is een gevaarlijke missie, waarbij gewonden of doden kunnen vallen.”

De discussie of Nederlandse militairen vanwege de onrust in Uruzgan wel aan opbouw toekomen, is voor Morsink academisch. Hij heeft besloten om binnenkort al patrouilles te laten lopen in provinciehoofdstad Tarin Kowt, zodat de bevolking kan vaststellen dat Nederlandse militairen geen kwaad in de zin hebben. Het winnen van de hearts and minds is in Tarin Kowt al op kleine schaal begonnen. Met Nederlands geld is een betonfabriek herbouwd waar honderd inwoners werk hebben gekregen.

,,Van de honderd dagen die we nu bezig zijn, was er op zes dagen gevechtscontact. En van de 1000 militairen die in het zuiden van Afghanistan zijn, hebben er vijftig aan die gevechten meegedaan. Je moet de zaken wel in verhouding zien.’’

Verslaggever George Marlet verblijft bij de Nederlandse troepen in Zuid-Afghanistan. Vanwege de veiligheid van de uitgezonden militairen heeft het ministerie van defensie vooraf inzage in zijn artikelen.

www.trouw.nl
  zondag 18 juni 2006 @ 16:15:19 #6
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_38973510
De Talliban testen of pesten de nieuwkomers blijkbaar.
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 16:29:19 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38973892
blijkbaar valt dat wel mee
pi_38978707
Ja, dat valt mee .
quote:
As fighting in Afghanistan has intensified over the past three months, the U.S. military has conducted 340 airstrikes there, more than twice the 160 carried out in the much higher-profile war in Iraq, according to data from the Central Command, the U.S. military headquarters for the Middle East.

The airstrikes appear to have increased in recent days as the United States and its allies have launched counteroffensives against the Taliban in the south and southeast, strafing and bombing a stronghold in Uruzgan province and pounding an area near Khost with 500-pound bombs.

U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban, whose leaders realize that long-term trends are against them as the power of the Afghan central government grows.
http://www.washingtonpost(...)006061700784_pf.html
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 19:31:42 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38978776
ja dat noemt men een offensief, dan wordt er meer gevochten ... geen Taliban offensief overigens
pi_38978860
quote:
Op zondag 18 juni 2006 19:31 schreef sp3c het volgende:
ja dat noemt men een offensief, dan wordt er meer gevochten ... geen Taliban offensief overigens
Dus je spreekt de Amerikaanse autoriteiten tegen, op basis van...
quote:
The airstrikes between early March and late May concentrated on two areas -- the provinces of the south-central mountains that are the Taliban's major redoubt and eastern Afghanistan near the border with Pakistan, where al-Qaeda and its allies operate. But U.S. warplanes have also hit targets near the capital of Kabul, near the main U.S. base at Bagram, and near other major cities such as Jalalabad and Ghazni.
quote:
Since early May, a resurgent Taliban militia has launched numerous attacks in southern Afghanistan in which more than 300 insurgents, soldiers and civilians have died. It has attacked in larger numbers and more frequently, burning 200 schools in the south and driving out foreign aid groups. Suicide bombings, a tactic relatively new to Afghanistan, have also increased.
Laten we nog wat papaverboerderijen platbranden . Ik heb te doen met de militairen die erheen worden gestuurd met de intentie waterputten te slaan en vooral haarts en maaints te winnen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Autodidact op 18-06-2006 19:42:02 ]
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 20:06:42 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38979864
ik spreek helemaal niemand tegen

de NAVO is een offensief gestart naar het zuiden van Afghanistan, begon met de Canadezen, gevolgd door de Britten en nu zijn wij aan de beurt.
in dat Zuiden had de Taliban vrij spel, nu niet meer dus proberen ze daar wat tegen te doen, dan wordt er wat geschoten en aan het einde van de dag zijn er 30 Taliban dood.

ik kan dat met de beste wil van de wereld geen Taliban offensief noemen hoor want het initiatief ligt bij de NATO
pi_38980120
Je spreekt dit tegen: "U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban". Het offensief is in dit geval aan de kant van de Taliban, waarop troepen reageren door luchtaanvallen te plegen, blijkbaar gemiddeld vier per dag...na 4.5 jaar.

Aan het eind van de dag zijn er Taliban en Navo-militairen dood of gewond, scholen platgebrand, en burgers vermoord. Het maakt geen donder uit of het initiatief van Navo komt of van de Taliban (het zal zeker niet zwart-wit lopen), het gaat erom dat de spanning oploopt. Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
  zondag 18 juni 2006 @ 20:38:52 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38980761
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:16 schreef Autodidact het volgende:
Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
Vertel, u bent afgelopen week even wezen buurten in Tarin Kowt?
pi_38980852
Nee, daar zijn journalisten voor, jij?

[ Bericht 61% gewijzigd door Autodidact op 18-06-2006 20:46:02 ]
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 20:58:12 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38981527
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:16 schreef Autodidact het volgende:
Je spreekt dit tegen: "U.S. officials say the activity is a response to an increasingly aggressive Taliban". Het offensief is in dit geval aan de kant van de Taliban, waarop troepen reageren door luchtaanvallen te plegen, blijkbaar gemiddeld vier per dag...na 4.5 jaar.
dat gaat over operatie bigass thrust oid, maar dat is niet de eerste operatie in het Zuiden of wel?
quote:
Aan het eind van de dag zijn er Taliban en Navo-militairen dood of gewond, scholen platgebrand, en burgers vermoord. Het maakt geen donder uit of het initiatief van Navo komt of van de Taliban (het zal zeker niet zwart-wit lopen), het gaat erom dat de spanning oploopt.
natuurlijk loopt de spanning op ... there's a new vampire in brooklyn & all that

er komen met de dag meer NATO militairen bij (want offensief enzo) en de Taliban vinden dat niet fijn, begrijpelijk want die komen de macht overnemen dat wordt even lastig en het is te hopen dat dat daadwerkelijk lukt (kan verder niet in de toekomst kijken) maar echt onverwacht zou ik het niet willen noemen
quote:
Overigens lopen de mensen in Uruzgan ook niet bepaald warm voor de Hollanders, en dat kan ik best geloven nu je deze agressie ziet.
dat moet nog blijken maar als het echt zo erg was zouden we geen voetpatrouilles gaan lopen, als de commandant ter plekke zegt dat het wel meevalt dan geloof ik hem want ik ken hem als een heel capabele man die het ook zou zeggen als het de hel op aarde was
  zondag 18 juni 2006 @ 21:00:13 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 18 juni 2006 @ 21:00:56 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38981630
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:40 schreef Autodidact het volgende:
Nee, daar zijn journalisten voor, jij?
ik ben me aan het voorbereiden, Achja gaat een half jaar eerder (toch?)

dat item van NOVA is overigens heel, heeeeeel erg oud nieuws daar is de beslissing om te gaan nog niet eens genomen en echt iets concreets komt er (zoals gewoonlijk) niet uit
pi_38981914
quote:
Op zondag 18 juni 2006 20:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat gaat over operatie bigass thrust oid, maar dat is niet de eerste operatie in het Zuiden of wel?
En die operatie valt per definitie buiten Uruzgan?
quote:
natuurlijk loopt de spanning op ... there's a new vampire in brooklyn & all that
er komen met de dag meer NATO militairen bij (want offensief enzo) en de Taliban vinden dat niet fijn, begrijpelijk want die komen de macht overnemen[/q]
Om waterputten te slaan, moet je toch allang de macht hebben?
quote:
dat wordt even lastig
Ergo honderden doden.
quote:
en het is te hopen dat dat daadwerkelijk lukt (kan verder niet in de toekomst kijken) maar echt onverwacht zou ik het niet willen noemen
Ik hoop ook dat alles vredig wordt in Uruzgan in de tijd dat de NL troepen er zitten. Ik denk niet dat ze echt veel zoden aan de dijk kunnen zetten. Wat je daarvoor nodig hebt is een bevolking die zelf ook bereid is om mét de Navo die schoften te pakken.
quote:
dat moet nog blijken maar als het echt zo erg was zouden we geen voetpatrouilles gaan lopen, als de commandant ter plekke zegt dat het wel meevalt dan geloof ik hem want ik ken hem als een heel capabele man die het ook zou zeggen als het de hel op aarde was
Ik ken hem niet, en ik weet ook niet wat de tactische achtergrond achter deze vorm van patrouilleren is. Hoe verloopt de logistiek om dit mobieler te kunnen doen?
pi_38982047
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ben me aan het voorbereiden, Achja gaat een half jaar eerder (toch?)

dat item van NOVA is overigens heel, heeeeeel erg oud nieuws daar is de beslissing om te gaan nog niet eens genomen en echt iets concreets komt er (zoals gewoonlijk) niet uit
Als je oplet zie je dat Polak bewust niet om een alternatief vraagt. Terecht, hij is geen militair. Maar waar het onderwerp over gaat (wat vinden de mensen daar?), wat is daar aan veranderd? Zijn de haarts en maaints al gewonnen
pi_38982092
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

8 augustus. En dat verhaal van die Karskens ken ik.
Ok, jij bent dus ook niet even wezen buurten.
  zondag 18 juni 2006 @ 21:15:31 #21
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_38982203
tvp
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_38982406
quote:

[..]
operatie bigass thrust oid
Operation Mountain Thrust
  zondag 18 juni 2006 @ 21:22:35 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38982475
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:12 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ok, jij bent dus ook niet even wezen buurten.
Neuh, maar ik denk dat ik wat nauwkeurigere inlichtingen en gegevens heb dan die Karskens met zijn half jaar oude verhaal.
pi_38982497
Uit alles, en dat is niet zoveel hoor, wat ik gelezen heb de afgelopen jaren, denk ik te kunnen vinden dat je zoiets wel een offensief kan noemen. Maar met elke week driehonderd dode Taliban, aldus het niet al te betrouwbare Amerikaanse leger, weet ik niet of je je er veel zorgen over moet maken.
pi_38982643
quote:
Op zondag 18 juni 2006 21:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Neuh, maar ik denk dat ik wat nauwkeurigere inlichtingen en gegevens heb dan die Karskens met zijn half jaar oude verhaal.
Ik betwijfel of het leger net zo veelzijdige informatie verstrekt als een oorlogsjournalist kan vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')