ik kom hier al wat langer hoor, maar ik behoor niet tot de echte kenners.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:29 schreef Mirri het volgende:
Ik wist niet dat er een topic was over klassieke muziek, tot net.
Hoi Komrad, wat leuk dat je ook van klassieke muziek houdt.![]()
yep, jij ook?quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:32 schreef Mirri het volgende:
Ik ook niet, ik vind het eigenlijk vooral leuk om zelf te spelen.
Speel jij een instrument?
saxofoonquote:Op woensdag 14 juni 2006 22:34 schreef Mirri het volgende:
Ik speel piano, en jij?
Ik wil ook graag mondharmonica leren spelen.![]()
bolera is wel aardig maar is niet een van mijn favorieten. Ik heb altijd medelijden met de slagwerker die de kleine trom speelt een half uur langquote:Op woensdag 14 juni 2006 22:40 schreef Mirri het volgende:
Saxofoon, dat is gaaf! Ik ken iemand die gaat naar het conservatorium met haar saxofoon, ze speelt nog veel meer natuurlijk..
Ik vind van orkesten het stuk Bolero van Ravel het mooist.![]()
Ik heb hem op cd, en daar duurt ie maar 10 minuten. Dus ik weet niet welke slagwerker je bedoelt.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:43 schreef komrad het volgende:
[..]
bolera is wel aardig maar is niet een van mijn favorieten. Ik heb altijd medelijden met de slagwerker die de kleine trom speelt een half uur lang
de bolero die maar 10 minuten duurt, nog dat is niet de volledige versie.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:44 schreef Mirri het volgende:
[..]
Ik heb hem op cd, en daar duurt ie maar 10 minuten. Dus ik weet niet welke slagwerker je bedoelt.
moet wel lukkenquote:Op woensdag 14 juni 2006 22:48 schreef Mirri het volgende:
Het blijft een magisch stuk.![]()
Kijken of ik m ergens kan downloaden.
Aanraderquote:Music in Twelve Parts is a piece by modern composer Philip Glass. It is over three hours long and was written between the years 1971-1974. This piece shows that repetition can be the basis for a great work of art. Many people who listen to it consider the repetition to be boring or even maddeningly annoying but inside the repetition lies patterns that can be interesting to listen to.
Andrew Porter for The New Yorker magazine (1978) wrote of the transitions from one track to the next:
"A new sound and a new chord suddenly break in, with an effect as if one wall of a room has suddenly disappeared, to reveal a completely new view."
Maar in Berlijn is geen Haitinkquote:Op vrijdag 16 juni 2006 21:09 schreef komrad het volgende:
Ga je toch naar berlijn, is sowieso leuk
Hoeveel sprinplaatsen zijn er eigenlijk?
Aan Philip Glass heb ik een enorm trauma overgehouden nadat ik zijn Metamorphosis op mn mp3 speler had gezetquote:Op zaterdag 17 juni 2006 21:11 schreef HAL9000S het volgende:
Is er hier iemand bekend met de experimentele plaat Music in Twelve Parts van Philip Glass uit 1974? Dit werk is IMHO erg vooruitstrevend en min of meer een soort van blauwdruk voor hedendaagse repetitieve electronische muziek zoals bijvoorbeeld techno.
[..]
Aanrader
Mietjequote:Op maandag 19 juni 2006 15:00 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Aan Philip Glass heb ik een enorm trauma overgehouden nadat ik zijn Metamorphosis op mn mp3 speler had gezet. Dus ik weet niet of het wat voor mij is.
Tssquote:
Ik ken dat hele stuk niet, johquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:11 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Tss. In die tijd had ik wel een 64MB mp3 speler (
), en was ik genoodzaakt om hem vaak te luisteren. Nou, doe jij dat maar eens
![]()
Er was laatst een stuk van hem op NPS klassiek, maar ik geloof niet dat je die terug kan zien op internet. Verder dacht ik aan deze link: http://www.classiccat.net/ maar daar staat hij ook al niet op, wel een handige link om fragmenten te luisteren.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:46 schreef Maethor_Veleg het volgende:
John Adams probeer ik al een tijd te pakken te krijgen, maar er is weinig van te vinden. Heeft iemand een handige link/adresje?
Koop eens een cd ...quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:46 schreef Maethor_Veleg het volgende:
John Adams probeer ik al een tijd te pakken te krijgen, maar er is weinig van te vinden. Heeft iemand een handige link/adresje?
In het verlengde van dat rijtje zou je nog op zoek kunnen gaan naar Urmas Sisask, Vic Nees, John Rutter, Willem Woestenburg, Ton de Leeuw, Arvo Pärt, Kurt Bikkembergs, Ralph Vaughan Williams, Henryk Górecki, Antonín Dvořák, Zoltán Kodály, Carl Orff (en dan niet de eeuwige Carmina Burana, maar de Catulli Carmina), Kurt Weill, Hanns Eisler, Leonard Bernstein, George Gershwin, Dmitri Sjostakovitsj, Sergei Prokofjev, Sergei Rachmaninoff, Francis Poulenc en Bohuslav Martinů.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:52 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Zijn hier meer fans van minimalistische of moderne klassiek componisten? En zijn er nog aanraders? Steve Reich, Simeon Ten Holt, Philip Glass, Charles Ives, Bela Bartók, Stravinsky, Satie, Britten, Messiaen, Terry Riley ken ik al, maar nog niet al hun stukken.
Eens! Stomme gedownload ook. *aait liefdevol kasten met CDs*quote:
Nee, het zijn CD's van eloquence, 3 voor 15 euro. Het requiem van Fauré is van St Martin in the fields, dat vind ik sowieso een fantastisch orkest. Op dezelfde CD staat het requiem van Duruflé, en daarop staat het London symphony orchestra, met een jongenskoor uit Westminster en een koor uit Londen. Ik zal es kijken naar die Große Messe, ik zag em idd liggenquote:Op woensdag 5 juli 2006 13:06 schreef Melusine het volgende:
[..]
Oh en de Krönungsmesse heb ik wel eens meegezongen, die is inderdaad super. Als je die mooi vindt Haushofer, moet je zeker ook de nog bekendere Große Messe eens proberen!
Die Requiems zijn ook erg mooi... is dat de dubbelCD van the Choir of St John's College olv George Guest? Daarop vind ik Fauré's Requiem niet zo mooi, maar er staat wel het leuke Cantique de Jean Racine op.
Ja, die grote trom partij is echt zo fantastisch hequote:Op woensdag 5 juli 2006 17:05 schreef Coastertommm het volgende:
Wie vind hier het Requiem van Verdi ook zo mooi? Ik vind dat toch wel een van de mooiste
Mozart kon goed componeren, maar smaak had ie nietquote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:49 schreef wolferl het volgende:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2412&i=116&t=116
Foto van Constanze Weber, vrouw van Mozart ontdekt.
Arvo Pärt, Sergei Rachmaninoff, Dmitri Sjostakovitsj, Ralph Vaughan Williams, Kurt Weill ken ik. Afgelopen week de piano sonata's van Rachmaninoff aangeschaft, tevens de vroege pianostukken van Eric Satie, de Sacre du Printemps van Stravinsky en de Tone Poems van Sibeliusquote:Op woensdag 5 juli 2006 13:00 schreef Melusine het volgende:
[..]
In het verlengde van dat rijtje zou je nog op zoek kunnen gaan naar Urmas Sisask, Vic Nees, John Rutter, Willem Woestenburg, Ton de Leeuw, Arvo Pärt, Kurt Bikkembergs, Ralph Vaughan Williams, Henryk Górecki, Antonín Dvořák, Zoltán Kodály, Carl Orff (en dan niet de eeuwige Carmina Burana, maar de Catulli Carmina), Kurt Weill, Hanns Eisler, Leonard Bernstein, George Gershwin, Dmitri Sjostakovitsj, Sergei Prokofjev, Sergei Rachmaninoff, Francis Poulenc en Bohuslav Martinů.
Niet allemaal even experimenteel, maar wel allemaal van ongeveer begin vorige eeuw tot nu.
Het Sweelinckorkestquote:Op vrijdag 7 juli 2006 22:24 schreef Coastertommm het volgende:
[..]
Mozart kon goed componeren, maar smaak had ie niet![]()
Ferry, met welk orkest ga je Requiem van Verdi doen?
Lieve, mooie, diepe, donkere piano-klappen in 't eerste deel van Mahler 1quote:
idd maar daar moet je dan wel een echt grote diepe trom voor hebben, dan is het iddquote:Op maandag 10 juli 2006 09:27 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Lieve, mooie, diepe, donkere piano-klappen in 't eerste deel van Mahler 1
Extreem groot hoeft nietquote:Op dinsdag 11 juli 2006 18:50 schreef komrad het volgende:
[..]
idd maar daar moet je dan wel een echt grote diepe trom voor hebben, dan is het idd
tijdens een concours hebben we speciaal een grote grote trom gehuurd die zo mooi diep en misterieus klonkquote:Op woensdag 12 juli 2006 18:05 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Extreem groot hoeft niet
Gewoon een goede grote trom
Het liefst met kalfsvel, natuurlijk
En goede knuppels.
En een goede bespeler
Maar op zo'n drumband ding lukt 't niet nee
eerste is veranderd,quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 23:14 schreef aleko het volgende:
janine jansen met PIANOCONCERT?!?!....nouja op zich terecht..want vioolspelen kan ze niet :p
Overigens met alle respect maar filmsoundtracks vind ik niet echt klassieke muziek...
Komende zondag ook in 't Concertgebouwquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:50 schreef komrad het volgende:
nu het europees jeugd orkest met shos4 op bbc
Alsof jij ooit wél in de buurt bentquote:Op maandag 14 augustus 2006 14:32 schreef komrad het volgende:
zal niet lukken, ben dan niet bepaald in de buurt
haha maar dit keer ben ik heel erg uit de buurt (zo'n 900km)quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:03 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Alsof jij ooit wél in de buurt bent
Lukt dat sprinten eigenlijk vaker wel of niet?quote:Op maandag 14 augustus 2006 14:28 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Komende zondag ook in 't Concertgebouw
Dat word sprinten
Ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat er helemaal geen sprintkaartjes werden verkocht, verder is 't altijd een kwestie van op tijd aanwezig zijn.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 13:48 schreef Hugo- het volgende:
[..]
Lukt dat sprinten eigenlijk vaker wel of niet?
Ik was gisteren namelijk bij vioolconcert van sibelius en Mahler 5, en ik zag toch nog heel veel lege plekken, dus ik had ook makkelijk kunnen sprinten.
Muziek van 'The Pianist' (Chopin) is wel erg mooiquote:Op zondag 13 augustus 2006 09:11 schreef komrad het volgende:
[..]
eerste is veranderd,
mbt filmsoundtracks: Ligt eraan wie ze geschreven heeft, denkt aan prokofievs filmmuziek
Mooi, vanaf volgende week studeer ik in Amsterdam dus dan zal ik zeker gaan sprinten.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:46 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat er helemaal geen sprintkaartjes werden verkocht, verder is 't altijd een kwestie van op tijd aanwezig zijn.
Hoe was Mahler 5?
Ik wilde ook gaan, maar had geen tijd
Gelukkig ga ik morgen wel naar Mahler 1 met 't KCO en Jansons![]()
Ik kende hem ook niet, het is een Fin. Dit stond er in het boekje dat we kregen over hem:quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 19:00 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ken Osmo Vänskä niet.
Wat dirigeert 'ie meestal? (orkesten en componisten)
Ik ga zo naar Mahler![]()
![]()
Veel plezier bij Mahler!quote:De Finse dirigent Osmo Vänskä werd in 2003 aangesteld als de tiende chef-dirigent van het Minnesota Orchestra. Vänskä verwierf een reputatie met zijn briljante en aangrijpende interpretatie van hedendaags - vaak Scandivnavisch - repertoire. Vänskä begon zijn carrière als klarinettist. Hij speelde in het Philharmonisch Orkest van Helsinki en dat van Turku voor hij zich wijdde aan zijn studie directie. In 1982 won hij het Internationale Dirigentenconcours in Besançon. Daarna dirigeerde hij talloze orkesten, waaronder de Berlinerer Philharmoniker, het Boston Symphony Orchestra en het Koninklijk Concercertgebouworkest. Vänskä naam in 2004 zijn eerste cd met het Minnesota Orchestra op. Deze cd, met de Vierde en Vijfde symfonie van Beethoven, is de eerste uitgave in een complete Beethoven-cyclus. In 2005 werd Vänskä uitgeroepen tot Dirgient van het Jaar door het tijdschrift MUSICAL AMERICA.
Hier ook dus.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:29 schreef Mirri het volgende:
Ik wist niet dat er een topic was over klassieke muziek, tot net.
was ook heul tof! wel jammer dat je t buiten altijd via versterkers moet horen, klinkt net iets minder echt en raakt minder dan in een concertzaal...quote:Op zondag 27 augustus 2006 22:15 schreef Hugo- het volgende:
Net 1e symphonie van Mahler op tv gekeken. Klonk geweldig!
Ja, dat heb ik ook altijd als ik die symfonie luister. Op de een of andere manier denk ik aan het begin altijd aan een ochtendlandschap vol met prachtige dauw, als er nog geen mens wakker is.quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:37 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Die is prachtig ja, ik heb gister ook genoten van Mahler op TV, wauw, er trekt een heel landschap aan je voorbij als het ware.
Dan heeft Mahler het dus heel goed gedaan dat die boodschap zowiezo overkomtquote:Mahler heeft voor de uitvoering van dit werk te Hamburg deze programmatische toelichting geschreven. I Uit de dagen der jeugd, jeugdvrees en doornen. 1. Niets dan lente. De inleiding schildert het ontwaken der natuur in de vroege morgen. 2. Bloemenhoofdstuk (andante) 3. Met volle zeilen (Scherzo).
II Commedia umana (menselijk blijspel) 4. Gestrand. een dodenmars in de trant van Callot. (....)
Zeer goed, dirigent heeft wel een aparte naam; Zubin Mehta.quote:Op vrijdag 1 september 2006 18:19 schreef Hugo- het volgende:
Gaaf! Hoe klinkt hij? En door wie is de dirigent?
erg he? ik word altijd zoooo hebberig van klassieke muziek afdelingen en van boekenwinkels....grrrrrrquote:Op zondag 3 september 2006 12:56 schreef Melusine het volgende:
Ik been òòk naar de Fame geweest pas geledenen heb ook die Sibelius-CD gekocht
en verder Dvorak (geen zin in de accenten) met Sibelius en Mozart en Barokblokfluitconcerten en Ein deutsches Requiem en en en...
Hmm, dequote:Op maandag 4 september 2006 16:32 schreef Coastertommm het volgende:
Als je naar die winkel gaat wordt je echt gek. Echt allemaal boekenplanken vol met muziek. Ik wist niet wat ik zag! Heb ook echt oude stukken uit de 18e eeuw, en ook wel redelijk bekende
.
Ik was er ook... echt... fantastisch!quote:Op woensdag 8 november 2006 01:56 schreef Hugo- het volgende:
Ik kom net terug van Goud voor Haitink. Het was ge-wel-dig. Zo bijzonder ook om daar bij te zijn, morgen vertel ik er wel meer over.
Maar vind je dat leuk? Ik speel zelf heel graag piano, ben gek op pianomuziek, maar een schijfje met alleen pianosonates... Ik heb bv zo'n CD van Gilel, met wat sonates van Beethoven, en ik luister em eigenlijk nooit. Heb wel een CD met de Appasionata, Mondschein en de Pathetique, en die vind ik eigenlijk alleen maar echt mooi om van begin tot end te luisteren. Heb ook pianomuziek van Liszt, Chopin, Schubert, Satie enzo, maar na een paar nummers zet ik em weer uit. Dan ist weer tijd voor wat afwisseling, denk ik. Pianoconcerten kan ik gemakkelijk helemaal uitluisteren, dat is veel levendiger. Die sonates zijn er meer om per stuk te luisteren.quote:Op woensdag 8 november 2006 03:36 schreef ContraPunctus het volgende:
Bij het kruidvat moet je gewoon goed opletten. En ook op de internetpagina kijken, daar hebben ze alles, zegmaar.
Pas geleden zag ik volgens mij de complete set Beethoven pianosonata's geinterpreteerd door Brendel. Gewoon de opnamen van een ander label overgekocht of zoiets. Nou, dan heb je de complete set voor 25 Euro. Daar koop je 1 D.G. cd voor.. of dus 1 cd van Brendel met drie kleine sonata's.
Zag ook een heel stel Beet. Sonata's door Gilels. Ook iets van 7 cd's voor 20 euro. Nou, daar is écht niets mis mee, vrienden
Ik heb de 40-cd van Schubert vorig jaar gekocht. Natuurlijk staat er zooi tussen. Maar zeker een kwart van de set is goed, heel erg goed aan te horen. De cd's met Lieder zijn allemaal oudere opnames overgenomen van
'bekendere' labels, zangers /zangeressen als Dietrich Fischer-Dieskau, Sarah Walker enz.
Nou, 10 cd's voor 40 euro, daar doe ik niet moeilijk over. Én ik heb een goede referentie-set, dat ook nog.
Pas ook nog vier schijfjes met Schubert piano duetten gekocht voor 6 euro ofzo. Waren EMI opnamen, Esschenbach achter de piano. Echt perfecte interpretaties, ik heb echt heel veel plezier van die cd's.
CDbox (11 Cd's) gekocht voor 19,99, Complete Multiple Piano Works of Simeon Ten Holtquote:Op donderdag 14 september 2006 10:42 schreef Melusine het volgende:
Sommige Kruidvat CDs zijn ronduit klote, maar sommigen zijn wel degelijk "kwaliteit".
Ik heb veel werken in verschillende uitvoeringen, en de Kruidvatversies kunnen de concurrentie regelmatig makkelijk aan met de duurdere/'betere' CDs.
Sweelinck te koop bij het Kruidvat?quote:Op woensdag 8 november 2006 03:36 schreef ContraPunctus het volgende:
Bij het kruidvat moet je gewoon goed opletten. En ook op de internetpagina kijken, daar hebben ze alles, zegmaar.
Pas geleden zag ik volgens mij de complete set Beethoven pianosonata's geinterpreteerd door Brendel. Gewoon de opnamen van een ander label overgekocht of zoiets. Nou, dan heb je de complete set voor 25 Euro. Daar koop je 1 D.G. cd voor.. of dus 1 cd van Brendel met drie kleine sonata's.
Zag ook een heel stel Beet. Sonata's door Gilels. Ook iets van 7 cd's voor 20 euro. Nou, daar is écht niets mis mee, vrienden
Ik heb de 40-cd van Schubert vorig jaar gekocht. Natuurlijk staat er zooi tussen. Maar zeker een kwart van de set is goed, heel erg goed aan te horen. De cd's met Lieder zijn allemaal oudere opnames overgenomen van
'bekendere' labels, zangers /zangeressen als Dietrich Fischer-Dieskau, Sarah Walker enz.
Nou, 10 cd's voor 40 euro, daar doe ik niet moeilijk over. Én ik heb een goede referentie-set, dat ook nog.
Pas ook nog vier schijfjes met Schubert piano duetten gekocht voor 6 euro ofzo. Waren EMI opnamen, Esschenbach achter de piano. Echt perfecte interpretaties, ik heb echt heel veel plezier van die cd's.
Nu ik toch bezig ben..
Heb vanmiddag de 3-cd box gekocht met muziek uit Rembrandts tijd. Vroege Barok, laat Renaissance. Sweelinck enz.
7 Euro, meesterlijke interpretaties van relatief onbekende werken van Nederlandse meesters. Constantijn Huygens staat er ook op trouwens. Ik wist echt niet dat die gast ook muziek schreef..
Ik wou vrijdag gaan, met Mahler en Beethoven, maar dan kan ik niet.quote:Op donderdag 16 november 2006 00:31 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik was net naar Le Sacre met 't KCO en Jansons... waaaanzinnig
Morgen ga ik nog een keertje
Iemand had vrijkaartjes voor me geregeldquote:Op donderdag 16 november 2006 13:22 schreef Hugo- het volgende:
[..]
Ik wou vrijdag gaan, met Mahler en Beethoven, maar dan kan ik niet.
Trouwens, heb jij ook gesprint tijdens Goud voor Haitink of had je een kaartje?
Oef, ken je wel al meer van Bach? Die Kunst der Fuge is namelijk wel het laatste waar je bij Bach moet beginnen, dunkt me. Het is één van zijn laatste werken, 14 fuga's en 4 canons van een waanzinnige complexiteit, diepgang en abstractie. Het is echte 'absolute' muziek, zelfs niet voor bepaalde instrumenten geschreven! Vandaar dat je het op alle manieren en met iedere bezetting kan spelen, van clavecimbel of orgel tot een strijkkwartet of orkest. Ik neem aan dat jij een uitvoering met orkest hebt.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:08 schreef Theeboon het volgende:
Ik heb Die Kunst der Fuge van Bach door Hermann Scherchen (opname uit 1949) en Tchaikovsky's 2e en 6e symfonie (door Giulini) gekocht. Moet ze alleen nog krijgen. Iemand bekend met dat werk van Bach? Was geintrigeerd door een aflevering van How Music Works With Howard Goodall maar heb 't stuk nog nooit gehoord (denk ik).
ik kan je analyse van de kunst der Fuge delen dat het fantastisch is. Net zoals de Toccata und Fugue in D-mineur fantastisch isquote:Op woensdag 13 december 2006 11:21 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Oef, ken je wel al meer van Bach? Die Kunst der Fuge is namelijk wel het laatste waar je bij Bach moet beginnen, dunkt me. Het is één van zijn laatste werken, 14 fuga's en 4 canons van een waanzinnige complexiteit, diepgang en abstractie. Het is echte 'absolute' muziek, zelfs niet voor bepaalde instrumenten geschreven! Vandaar dat je het op alle manieren en met iedere bezetting kan spelen, van clavecimbel of orgel tot een strijkkwartet of orkest. Ik neem aan dat jij een uitvoering met orkest hebt.
Het is zeker een fantastisch werk, 1 van de meest geavanceerde en geconcentreerde muziekstukken ooit, en ook heel expressief. Maar meer om het zelf te bestuderen en/of spelen (op piano), zoals ik zelf doe (of probeer te doen) dan om er naar te luisteren..... Als je het niet goed kent verdwaal je dan volgens mij al snel in het enorm dichte notenmateriaal en de harmonische complexiteit.
Het is zeker een uitdaging, maar ik voorspel dat je aan Tsjaikovsky meer plezier gaat beleven![]()
De tering man, het is fantastisch! Nu ga ik zeker achter Toccata und Fuge aanquote:Op woensdag 13 december 2006 11:21 schreef Soul79 het volgende:
Het is zeker een fantastisch werk, 1 van de meest geavanceerde en geconcentreerde muziekstukken ooit, en ook heel expressief. Maar meer om het zelf te bestuderen en/of spelen (op piano), zoals ik zelf doe (of probeer te doen) dan om er naar te luisteren..... Als je het niet goed kent verdwaal je dan volgens mij al snel in het enorm dichte notenmateriaal en de harmonische complexiteit.
zeker, een heleboelquote:Op woensdag 27 december 2006 20:38 schreef ilona-scuderia het volgende:
Gaat er íets boven Beethoven?
het is afgezaagd maar over smaak valt eigenlijk niet te twisten. Ik ben zelf 'fan' van russische 19e en 20e eeuwse componisten zals Prokofiev, Rachmaninoff, Shostakovich en Glazunov. Daarnaast is Bach erg mooi (hoewel ik niets met de kerk heb) en verder een heleboel mooie muziek (Dvorzak, Verdiquote:
ken je Taneyev? Ik ken alleen St Johannes van Damascus van hem, maar daar ben ik echt helemaal weg van....echt de moeite waard om eens op te snorren dat stuk als je van rahcmaninoff enzo houdt!quote:Op woensdag 27 december 2006 21:18 schreef komrad het volgende:
[..]
het is afgezaagd maar over smaak valt eigenlijk niet te twisten. Ik ben zelf 'fan' van russische 19e en 20e eeuwse componisten zals Prokofiev, Rachmaninoff, Shostakovich en Glazunov. Daarnaast is Bach erg mooi (hoewel ik niets met de kerk heb) en verder een heleboel mooie muziek (Dvorzak, Verdi, enz enz). Ik vind niet alles van Beethoven mooi, maar dat is misschien ook wel omdat ik het niet zo erg opzoek om te luisteren.
quote:Op donderdag 28 december 2006 21:17 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=Or4vNUiNNzE
Fur Elise is ook al zo mooi.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:07 schreef Coastertommm het volgende:
Het is Rondo alla Turca! Echt, daar heb ik zo'n hekel aan. Het is echt te bekend, net zoals Fur Elise ofzo.
quote:Mogelijkheid is dat Elise één van Beethovens vele pianostudentes was, voor welke hij regelmatig een zwak had. Vaak, is van Beethoven bekend, schreef hij voor deze jongedames muziekstukken die veel te moeilijk waren, zodat hij verzekerd was van nog vele pianolessen.
Die vond ik inderdaad ook gelijk fantastisch mooi. Heb em wel es proberen uit te spelen op pianoquote:Op vrijdag 29 december 2006 14:42 schreef Coastertommm het volgende:
[..].
Gisteren Hebriden gespeeld. Vind dat zo'n mooi stuk! En in dat laatste deel zie je de strijkers zo hard werken, echt vet is dat.
Doh! You're right. Das Musikalische Opfer bedoel ikquote:Op zondag 24 december 2006 15:15 schreef Soul79 het volgende:
Die toccata & fuga is trouwens een jeugdwerk, dus toen Bach een jonge hemelbestormer was en dat klinkt heel anders dan die Kunst der Fuge.
Die Walküre is inderdaad echt heerlijk, wat ik ook een geweldige artiest vind is Terry Riley. 'In C' vind ik persoonlijk een van de mooiste klassieke stukken ever. Er is ook een album met een versie van 'In C' door de Skandinavische zang groep Ars Nova, gedirigeerd door Paul Hillier. Prachtige, drone-achtige vocals creeren samen een langzaam evoluerende structuur door het stuk heen.... mindblowingquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:46 schreef Soul79 het volgende:
*Meldt*
Wagner is 1 van mijn favorieten. Het moet een vreselijke kerel zijn geweest, maar dat hindert verder niet. Eigenlijk vind ik al zijn grote werken goed, zeker de Ring.
Favoriete stuk is het slot van Die Walküre, wat mij betreft één van de mooiste stukken muziek ooit. Met zijn teksten enzo heb ik weinig, ik ga 100% voor de muziek.
quote:In C is an aleatoric musical piece composed by Terry Riley in 1964 for any number of unspecified performers, although "a group of about 35 is desired if possible but smaller or larger groups will work"[1]. As its title suggests, it is in the key of C, the simplest key to perform on the piano. It is a response to the abstract academic serialist techniques used by composers in the mid-twentieth century and is often cited as the first minimalist composition.
In C consists of 53 short, numbered musical phrases; each phrase may be repeated an arbitrary number of times. Each musician has control over which phrase he or she plays: players are encouraged to play the phrases starting at different times, even if they are playing the same phrase. The performance directions state that the musical ensemble should try to stay within two to three phrases of each other. The phrases must be played in order, although some may be skipped. As detailed in some editions of the score, it is customary for one musician ("traditionally played by a beautiful girl," Riley notes) to play the note C (in octaves) in repeated eighth notes. This drone functions as a metronome and is referred to as "The Pulse".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |