abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39560368
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 13:06 schreef Melusine het volgende:

[..]

Oh en de Krönungsmesse heb ik wel eens meegezongen, die is inderdaad super. Als je die mooi vindt Haushofer, moet je zeker ook de nog bekendere Große Messe eens proberen!
Die Requiems zijn ook erg mooi... is dat de dubbelCD van the Choir of St John's College olv George Guest? Daarop vind ik Fauré's Requiem niet zo mooi, maar er staat wel het leuke Cantique de Jean Racine op.
Nee, het zijn CD's van eloquence, 3 voor 15 euro. Het requiem van Fauré is van St Martin in the fields, dat vind ik sowieso een fantastisch orkest. Op dezelfde CD staat het requiem van Duruflé, en daarop staat het London symphony orchestra, met een jongenskoor uit Westminster en een koor uit Londen. Ik zal es kijken naar die Große Messe, ik zag em idd liggen Eerst deze even beluisteren
pi_39564184
St Martin in the Fields doet inderdaad mooie dingen vaak.
De website is nu even down dus ik kan het niet controleren, maar misschien heeft Kruidvat nog die Mozart-boxen... vaak kun je online veel klassieke CDs bij hun vinden die niet in de winkels liggen.
Die box met alle missen is echt een koopje, en daar staan mooie uitvoeringen van o.a. de Krönungsmesse en de Große Messe op. En natuurlijk nog veel meer.
Misschien een eigenaardigheidje van mij, maar als ik een stuk heel mooi vind ben ik ook altijd benieuwd naar verschillende uitvoeringen (zo heb ik 4-5 verschillende Zauberflötes wel op 1 na highlights gelukkig, anders was het een beetje te gek). Kun je eens vergelijken, en meteen een berg andere stukken erbij.

Net als Kwakveense ken ik Verdi's Requiem niet heel erg goed, ik heb echt een kutopname daarvan. Toch nog eens kijken, al vermoed ik dat dat van Fauré favoriet blijft (ook zelf uitgevoerd). Verder is het cliché van Mozart natuurlijk bij vlagen bloedstollend goed, die van Duruflé en Dvorak (effe geen zin in die accenten) luister ik ook graag, en nog een aanrader wat betreft Requiems: het Requiem van Rutter!
pi_39614331
M'n tournee's waren echt mega geweldig

Dinsdag: Muziekgebouw
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 17:05 schreef Coastertommm het volgende:
Wie vind hier het Requiem van Verdi ook zo mooi ? Ik vind dat toch wel een van de mooiste
Ja, die grote trom partij is echt zo fantastisch he
Ik heb 'm in mei gespeeld
En met een beetje mazzel in oktober in 't concertgebouw

Knoerthard rammen
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  vrijdag 7 juli 2006 @ 20:32:33 #54
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_39616771
heb verdi requiem vorig jaar gehoord in den haag, uitvoering door stuentenorkest krashna musika....met idd. een loei en loeiharde grote trom en een zeer hysterische piccolo...verder wel erg vet.... maar kan t me niet goed meer herinneren hoe t stuk ging. als k stukken goed ken dan hum ik zo een paar partijen of delen eruit...bij deze nog niet...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 20:49:23 #55
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_39617184
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2412&i=116&t=116

Foto van Constanze Weber, vrouw van Mozart ontdekt.
pi_39619826
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 20:49 schreef wolferl het volgende:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2412&i=116&t=116

Foto van Constanze Weber, vrouw van Mozart ontdekt.
Mozart kon goed componeren, maar smaak had ie niet

Ferry, met welk orkest ga je Requiem van Verdi doen?
  vrijdag 7 juli 2006 @ 22:49:11 #57
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_39620440
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 13:00 schreef Melusine het volgende:

[..]

In het verlengde van dat rijtje zou je nog op zoek kunnen gaan naar Urmas Sisask, Vic Nees, John Rutter, Willem Woestenburg, Ton de Leeuw, Arvo Pärt, Kurt Bikkembergs, Ralph Vaughan Williams, Henryk Górecki, Antonín Dvořák, Zoltán Kodály, Carl Orff (en dan niet de eeuwige Carmina Burana, maar de Catulli Carmina), Kurt Weill, Hanns Eisler, Leonard Bernstein, George Gershwin, Dmitri Sjostakovitsj, Sergei Prokofjev, Sergei Rachmaninoff, Francis Poulenc en Bohuslav Martinů.

Niet allemaal even experimenteel, maar wel allemaal van ongeveer begin vorige eeuw tot nu.
Arvo Pärt, Sergei Rachmaninoff, Dmitri Sjostakovitsj, Ralph Vaughan Williams, Kurt Weill ken ik. Afgelopen week de piano sonata's van Rachmaninoff aangeschaft, tevens de vroege pianostukken van Eric Satie, de Sacre du Printemps van Stravinsky en de Tone Poems van Sibelius Naxos is gaaf!
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
pi_39633064
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:24 schreef Coastertommm het volgende:

[..]

Mozart kon goed componeren, maar smaak had ie niet

Ferry, met welk orkest ga je Requiem van Verdi doen?
Het Sweelinckorkest
pi_39654415
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:59 schreef Mister_Slide het volgende:

Knoerthard rammen
waar heb je anders een grote trom voor
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_39682537
quote:
Op zondag 9 juli 2006 11:34 schreef komrad het volgende:

[..]

waar heb je anders een grote trom voor
Lieve, mooie, diepe, donkere piano-klappen in 't eerste deel van Mahler 1
pi_39729172
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:27 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Lieve, mooie, diepe, donkere piano-klappen in 't eerste deel van Mahler 1
idd maar daar moet je dan wel een echt grote diepe trom voor hebben, dan is het idd
pi_39729206
Gregorio Allegri - Miserere Mei Deus is wel erg mooi!
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  dinsdag 11 juli 2006 @ 19:03:20 #63
119963 Paradigm_shift
Knight of Damcar
pi_39729573
Ik heb pas Penderecki 'ontdekt', ik heb een cd van zijn koorwerken hier, eerie as fuck, maar erg indrukwekkend. Wie weet er meer van dit soort muziek die wel een moderne feel heeft, maar niet gelijk in de atonale geluiden van een Boulez of Webern overgaat?
A pseudo-individual is a resource to be mined
like any other product only, this one sells itself
http://www.last.fm/user/paradigm__shift/
pi_39760884
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 18:50 schreef komrad het volgende:

[..]

idd maar daar moet je dan wel een echt grote diepe trom voor hebben, dan is het idd
Extreem groot hoeft niet
Gewoon een goede grote trom
Het liefst met kalfsvel, natuurlijk
En goede knuppels.
En een goede bespeler

Maar op zo'n drumband ding lukt 't niet nee
pi_39764833
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 18:05 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Extreem groot hoeft niet
Gewoon een goede grote trom
Het liefst met kalfsvel, natuurlijk
En goede knuppels.
En een goede bespeler

Maar op zo'n drumband ding lukt 't niet nee
tijdens een concours hebben we speciaal een grote grote trom gehuurd die zo mooi diep en misterieus klonk
  woensdag 12 juli 2006 @ 21:35:31 #66
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_39767458
Hey nog een metalfanner
Laatst heb ik enkele werken van Arvo Pärt beluisterd, de Orient Occident en Wahlfahrtslied. Vind ik ook wel eerie, het is niet atonaal, maar wel spannend om naar te luisteren. Heel in de verte heeft het ook wel wat weg van Howards Shore's koorstukken in de Lord Of The Rings.

Ontopic; pas Michael Nyman ontdekt. De soundtrack van "The Piano" geeft me kippenvel, echt geweldige muziek.

Zijn er hier overigens meer mensen bekend met het werk van Lou Harrisson?
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
pi_40747198
net op de bbc janine jansen met mozart pianoconcertvioolconcert 5

nu het europees jeugd orkest met shos4 op bbc

[ Bericht 6% gewijzigd door komrad op 13-08-2006 09:10:17 ]
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:14:04 #68
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40751469
janine jansen met PIANOCONCERT?!?!....nouja op zich terecht..want vioolspelen kan ze niet :p

Overigens Verdi: Requiem is erg gaaf inderdaad. Lacrymosa gaat toch wel door merg en been (maar dat doet het lacrymosa van Mozart ook ) Zou het misschien in het Lacrymosa zelf zitten? Dat de tekst 'vraagt' om zulke mooie muziek?

Overigens met alle respect maar filmsoundtracks vind ik niet echt klassieke muziek...
up for grabs
pi_40758643
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:14 schreef aleko het volgende:
janine jansen met PIANOCONCERT?!?!....nouja op zich terecht..want vioolspelen kan ze niet :p

Overigens met alle respect maar filmsoundtracks vind ik niet echt klassieke muziek...
eerste is veranderd,

mbt filmsoundtracks: Ligt eraan wie ze geschreven heeft, denkt aan prokofievs filmmuziek
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:32:01 #70
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40759176
Mja, eerlijk gezegd vind ik de filmmuziek van prokofjew of shostakovich ook veel minder interessant de de symfonien (of in shosta's geval) de strijkkwartetten. Maar goed als jij er van kan genieten is het alleen maar beter lijkt me! Hoe meer je mooi vindt hoe fijner het is dunkt me.

Ik ga trouwens volgende week zelfs nog naar de proms. Ga er o.a. Strawinsky's vioolconcert zien en Tchaikowsky - symfonie nummero 4. Door NDR Orchester. Sinds ik de Schnittke Vioolconcerten met Kremer heb en dat orkest het 'begeleidende' orkest is ben ik zeer benieuwd naar wat dit op gaat leveren! (Ja ik zal proberen met een Nederlands vlaggetje te zwaaien helemaal vooraan...Doe m'n best)
up for grabs
pi_40759244
iedereen zijn voorkeur, ik heb bv gisteren best genoten van shos4 hoewel de uitvoering goed maar niet super was. Er zit enorm veel energie in die symfonie namelijk

Ik kan bv Alexander Nevsky wel waarderen ja, maar ieder zijn/haar smaak
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:41:28 #72
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40759287
Shosta4 via BBC of heb ik weer iets gaafs gemist dan? :s Overigens shosta4 ken ik dan weer niet zo goed. Maar voor een gemiddelde shostakovich loop ik wel warm
up for grabs
pi_40759305
Shos4 via bbc idd, ik loop bijna voor alle shos wel warm

zijn 4e symfonie is de symfonie die niet zo goed viel bij het regime en die hij 20 jaar achter gehouden heeft. Daarna componeerde hij 5 (duh) waarin hij tussen de pro oostblok symfonie zeer kritische kantekeningen gebracht heeft die het regime nooit opgevallen zijn.
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:48:49 #74
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40759372
jep 5e ken ik dan weer zeer goed. dat was dan ook de eerste kennismaking met shosta voor mij

Overigens dat regime was sowieso niet zo heel slim.... *eufemistisch ingesteld*
up for grabs
pi_40759504
5 wordt over het algemeen niet als zijn meest briljante symfonie gezien. 7 is ook erg mooi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')