Dat ik mij ook in dat kamp schaar.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
schitterend verwoord
ik zou niet beter kunnen verwoorden hoe ik tegen het leven en de rol van de mens aankijk
![]()
![]()
![]()
waar hoop je op?quote:Op maandag 3 juli 2006 20:10 schreef NDAsilenced het volgende:
Ik geloof niet, ik kan alleen hopen.
ben je ook een aanhanger van het cogito ergo sum principe?quote:
was maar een losse opmerking, sterker nog ik ken het principe cogito ergo sum zo ff nietquote:Op dinsdag 4 juli 2006 00:25 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ben je ook een aanhanger van het cogito ergo sum principe?
zo ja, waarom geloof je dan in jezelf als je weet dat je bent?
zo niet, waar geloof je precies in? dat je bestaat? is dat niet sowieso het meest aannemelijke?
als je het niet over je bestaan hebt vind ik de uitspraak ik geloof in mezelf sowieso nogal karig....
Geloof in welke zin? Het Christelijk geloof? Liefde in welke zin? Agapè?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 00:21 schreef pmb_rug het volgende:
waar hoop je op?
hoop is niets zonder liefde en geloof.
IK vroeg om verduidelijking, omdat ik het niet begreep.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Geloof in welke zin? Het Christelijk geloof? Liefde in welke zin? Agapè?
Hoe dan ook, ik kan me er weinig bij voorstellen, dus verklaar je nader.
ik denk dus ik besta.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 00:34 schreef koffiegast het volgende:
[..]
was maar een losse opmerking, sterker nog ik ken het principe cogito ergo sum zo ff niet![]()
enlighten me
nee, precies. waarom niet eigenlijk? (niet dat ik je wil aanmoedigen :p)quote:hoe dan ook ik geloof niet in een god. Maar ben ook niet iemand die het overal rondspammed dat ik dan atheist zou zijn
Een beetje een flauwe aanval. Dat je weet dat je bent, betekent natuurlijk nog niet dat je niet in jezelf kunt geloven. Wat betreft het feit dát je bent, hoef je niet meer te geloven, immers, dat weet je al. In die zin is het anders dan het geloof in God, daar geloof je mede dat Hij is.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 00:25 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ben je ook een aanhanger van het cogito ergo sum principe?
zo ja, waarom geloof je dan in jezelf als je weet dat je bent?
zo niet, waar geloof je precies in? dat je bestaat? is dat niet sowieso het meest aannemelijke?
als je het niet over je bestaan hebt vind ik de uitspraak ik geloof in mezelf sowieso nogal karig....
Boudewijn de Gquote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:51 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik geloof Ik geloof Ik geloof in jou en mij....
Wat is de dubbel?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:57 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat dit een dubbeltopic is.
Wat geloof jij?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:57 schreef Alicey het volgende:
Wat is de dubbel?
okey, dan is dus de zin ik geloof in mezelf gewoon ongelukkig. je zou beter kunnen zeggen: ik vertrouw op mezelf of ik hoop op mezelf.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een beetje een flauwe aanval. Dat je weet dat je bent, betekent natuurlijk nog niet dat je niet in jezelf kunt geloven. Wat betreft het feit dát je bent, hoef je niet meer te geloven, immers, dat weet je al. In die zin is het anders dan het geloof in God, daar geloof je mede dat Hij is.
De betekenis van geloof is niet zo eenduidig, en dat hoeft met een beetje goede wil ook geen problemen te zijn. Hier wordt waarschijnlijk bedoelt dat iemand zijn hoop en verwachtingen niet op een externe entiteit stoelt, niet gelooft dat God of Allah hem zal redden, zal behoeden, beoordelen en ondersteunen, maar dat hij wat dat betreft op zichzelf aangewezen is, zelf zijn keuzes zal moeten maken en evalueren en er in zoverre alleen voorstaat.
Kortom, zo karig lijkt me dat niet.
Waarom is dat zo jammer? Je bent er zelf dan niet meer bij.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
het is alleen jammer dat je opeens dood bent en dan.... niks. dan heb je mooi 80 jaar op jezelf vertrouwd en het is in 1 klap weg. het is dus een leven van tijdelijkheid.
idd of wel ! misschien zweef je dan zelf uit je lichaam hequote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat zo jammer? Je bent er zelf dan niet meer bij.
Ook nog een optie.. Maar wie is dan "jezelf", als dat niet jouw brein is?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:03 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
idd of wel ! misschien zweef je dan zelf uit je lichaam he![]()
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook nog een optie.. Maar wie is dan "jezelf", als dat niet jouw brein is?
Dat kan je wel jammer vinden, en je kan wel heeeel hard geloven dat er iets is na de dood, maar dat maakt het nog niet waar.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
(...)
het is alleen jammer dat je opeens dood bent en dan.... niks. dan heb je mooi 80 jaar op jezelf vertrouwd en het is in 1 klap weg. het is dus een leven van tijdelijkheid. maar goed, dat is natuurlijk mogelijk.
Waarom moet er altijd een moeilijk metafysisch verhaal bij dan ?quote:mijn persoonlijke ervaring met deze zienswijze is dat het weinig verheffend is en dat het een vaak van mensen komt met weinig filosofische interesse (ofwel: filosofische luiheid, een beetje in de lijn met het ietsisme). maar goed, ook dat is legitiem.
Natuurlijk is het een leven van tijdelijkheid. Ik zie het probleem niets. Het is inderdaad ala Epicurus: Zolang je leeft is de dood er niet, en zodra de dood er is ben je niet meer.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
het is alleen jammer dat je opeens dood bent en dan.... niks. dan heb je mooi 80 jaar op jezelf vertrouwd en het is in 1 klap weg. het is dus een leven van tijdelijkheid. maar goed, dat is natuurlijk mogelijk.
De filosofische luiheid is wellicht te onderschrijven, maar die troef is ook te spelen voor veel moslims en christenen die hun geloof vooral met de paplepel ingegoten gekregen hebben en alleen standaard riedeltjes kunnen afdraaien. Dat het weinig verheffend is, dat ben ik met je oneens, en ergens zie ik daar het verkapte argument dat atheïsme immoreel moet zijn, dat het louter gelovigen zijn die echt goed kunnen zijn. Dat steekt en stoort me. Ik vind het juist weinig verheffend om iets te doen, als het alleen maar is omdat God het zo wil. Als dat je enige drijfveer is, dan vind ik dat beangstigend. Zou je moordend, verkrachtend en brandschattend rond trekken als je zeker wist dat er geen God was? Ik mag hopen van niet.quote:mijn persoonlijke ervaring met deze zienswijze is dat het weinig verheffend is en dat het een vaak van mensen komt met weinig filosofische interesse (ofwel: filosofische luiheid, een beetje in de lijn met het ietsisme). maar goed, ook dat is legitiem.
Of een leven van eeuwigheid, zoals Alicey al zegt is er geen besef van het na, net zomin als er een besef van het voor was. De wereld wordt door je perceptie gemaakt en na je dood weer vernietigt. Het is maar hoe je het ziet. Overigens heb ik zelf geen moeite met tijdelijkheid (alhoewel het heel wat langer mocht zijn dan 80 jaar), omdat eeuwig leven me een gevangenis lijkt, maar toch.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
het is alleen jammer dat je opeens dood bent en dan.... niks. dan heb je mooi 80 jaar op jezelf vertrouwd en het is in 1 klap weg. het is dus een leven van tijdelijkheid.
Ach, elk standpunt wordt wel gesteund door mensen die weinig filosofische interesse hebben. Je zou kunnen zeggen dat het naturalisme aanhangen luiheid is, omdat het de heersende opinie is. Je zou ook kunnen zeggen dat na uitgebreid filosofisch onderzoek je uitkomt op naturalisme, zoals eigenlijk de hele westerse filosofie na millennia uitgekomen is op naturalisme.quote:maar goed, dat is natuurlijk mogelijk.
mijn persoonlijke ervaring met deze zienswijze is dat het weinig verheffend is en dat het een vaak van mensen komt met weinig filosofische interesse (ofwel: filosofische luiheid, een beetje in de lijn met het ietsisme). maar goed, ook dat is legitiem.
Van mensen die dit JUIST doen \deden in de naam van God zijn helaas wel legio voorbeeldenquote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:47 schreef Iblis het volgende:
Zou je moordend, verkrachtend en brandschattend rond trekken als je zeker wist dat er geen God was? Ik mag hopen van niet.
Kan ik mij heel goed in vindenquote:Volgens mij is er een citaat van iemand in de trant van: Zonder religie doen goede mensen goede dingen, en doen slechte mensen slechte dingen, maar er is een religie voor nodig om goede mensen slechte dingen te laten doen.
Nou, een korte, historische terugblik op de 20e eeuw laat zien dat vele baanbrekende filosofen niets hadden met het hiernamaals: bijv. Wittgenstein, Russell, Dennett, Carnap, Neurath, Popper, Sartre, Heidegger en Quine. Dus hoe jij erbij komt dat de ontkenning van het hiernamaals leidt tot filosofische luiheid ontgaat me volledig. Vooral omdat de meeste hedendaagse filosofen en filosofiestudenten niets hebben met het hiernamaals. Dat heb ik vaak genoeg gemerkt tijdens de colleges...quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
mijn persoonlijke ervaring met deze zienswijze is dat het weinig verheffend is en dat het een vaak van mensen komt met weinig filosofische interesse (ofwel: filosofische luiheid, een beetje in de lijn met het ietsisme). maar goed, ook dat is legitiem.
dat geloof ik ook jaquote:Op dinsdag 4 juli 2006 11:08 schreef BadBadPresident het volgende:
Ik geloof dat ik niet geloof.... maar dan geloof ik toch. want ik geloof dat ik nergens in geloof. Dus ja ik geloof.
Nou mijn visie van denken is dat het niet echt vrij is, er wordt namelijk continu op oorzaken/prikkels/situaties gereageerd, er is altijd wel een reden/oorzaak die tot gevolg leidt dat ook weer een oorzaak/reden is.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 09:53 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik denk dus ik besta.
dat is het bewijs (als je daarvan mag spreken) van Descartes dat hij bestaat (daarbij negerend dat hij het zijn reduceert tot het denken, maar goed.). als jij daar aanhanger van was dan wist je dus zeker dat je bestond, waar geloof je dan in? je kunt niet iets geloven wat je hebt bewezen.
[..]
nee, precies. waarom niet eigenlijk? (niet dat ik je wil aanmoedigen :p)
Het lijkt mij ook vreemd dat als je dood bent, het helemaal gebeurt is, en er niks achter steekt. Het haalt een stuk romantiek en mystiek weg. Alleen is dat geen legitieme reden.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
okey, dan is dus de zin ik geloof in mezelf gewoon ongelukkig. je zou beter kunnen zeggen: ik vertrouw op mezelf of ik hoop op mezelf.
ik had het dan ook niet over de zienswijze dat er geen hiernamaals is, maar ik had het over het geloven in jezelf.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 11:08 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Nou, een korte, historische terugblik op de 20e eeuw laat zien dat vele baanbrekende filosofen niets hadden met het hiernamaals: bijv. Wittgenstein, Russell, Dennett, Carnap, Neurath, Popper, Sartre, Heidegger en Quine. Dus hoe jij erbij komt dat de ontkenning van het hiernamaals leidt tot filosofische luiheid ontgaat me volledig. Vooral omdat de meeste hedendaagse filosofen en filosofiestudenten niets hebben met het hiernamaals. Dat heb ik vaak genoeg gemerkt tijdens de colleges...
dat is wat de bijbel je hart (lev) noemt. je metaphysische IK, je identiteit.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook nog een optie.. Maar wie is dan "jezelf", als dat niet jouw brein is?
Het is inderdaad een leven van tijdelijkheid. Als je dood gaat ben je er niet meer. Dan is het alleen maar goed dat je op jezelf vertrouwd en er een mooi leven van maaktquote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
okey, dan is dus de zin ik geloof in mezelf gewoon ongelukkig. je zou beter kunnen zeggen: ik vertrouw op mezelf of ik hoop op mezelf.
Dat is meer een schijnbare tegenstelling, een foton is een golf in een pakketje.quote:Op woensdag 5 juli 2006 01:51 schreef Vandeplato het volgende:
Daarnaast geven de experimenten in de quantummechanica ook te denken, een electron wat zich gedraagd als een deeltje/golf naar gelang de waarneming.
OK, maar als je onder het geloven in jezelf verstaat zoiets als het metafysische ik (of ergens in die hoek), dan hoef je die filosofen daar ook niet onder te scharen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 00:03 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik had het dan ook niet over de zienswijze dat er geen hiernamaals is, maar ik had het over het geloven in jezelf.
Op woensdag 5 juli 2006 01:51 schreef Vandeplato het volgende:quote:Op woensdag 5 juli 2006 11:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is meer een schijnbare tegenstelling, een foton is een golf in een pakketje.
Naïviteit ook.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:47 schreef Aelred het volgende:
Grappig, mensen die iets anders geloven dan jezelf zielig en ziek noemen. Gemakzuchtige neerbuigendheid is iets van alle tijden.
Zeker, dat blijkt.quote:
Het gaat nog verder dan dat denk ik, want de postmodernisten kan je in de meest strikte zin ook geen naturalisten meer noemen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:54 schreef speknek het volgende:
Ach, elk standpunt wordt wel gesteund door mensen die weinig filosofische interesse hebben. Je zou kunnen zeggen dat het naturalisme aanhangen luiheid is, omdat het de heersende opinie is. Je zou ook kunnen zeggen dat na uitgebreid filosofisch onderzoek je uitkomt op naturalisme, zoals eigenlijk de hele westerse filosofie na millennia uitgekomen is op naturalisme.
het is helaas niet zo dat als je in God gelooft dat je weet hoe alles zit... God is slechts een beginpunt waarvanuit je alle vragen weer gaat stellen en gaat proberen te beantwoorden.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:47 schreef DeLieveAllochtoon het volgende:
Maar ik moet zeggen dat ik wel zou willen geloven, gewoon weten hoe alles zit. Die mensen hebben al een beter gevoel van zekerheid.
Sluit ik me helemaal bij aan.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:47 schreef DeLieveAllochtoon het volgende:
Sorry als ik iets offtopics zeg.
Maar om antwoord op de hoofdvraag te geven.
Ik geloof nergens in. Ik beschouw mezelf als een atheïst. Niet agnost.
Er is geen god. Er kán gewoon geen god zijn die deze mensheid gecreëerd heeft. Dat is wat ik denk, waarvan ik echt overtuigd ben.
Ik heb ook nooit iets van een religie meegekregen in mijn opvoeding. Maar ik moet zeggen dat ik wel zou willen geloven, gewoon weten hoe alles zit. Die mensen hebben al een beter gevoel van zekerheid.
de idiotie zelve?quote:Op zondag 9 juli 2006 12:28 schreef VarsesteR het volgende:
Ik geloof dat je alles een keer moet hebben meegemaakt, en alles wat je niet in 1 leven kan proppen, moet je in volgende levens doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |