En nu graag een antwoord op mijn vraag ipv van een totaal niet ter zake doend stukje geschiedenisles......quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:08 schreef LENUS het volgende:
[..]
Er bestaan verschillende verklaringen voor het ontstaan van de handdruk. Volgens Peter M. Hall zou de handdruk in zwang geraakt zijn in het Middeleeuwse Europa van de ridders. Niet iedereen had goede bedoelingen en vaak werden op het laatste moment wapens getrokken die men ergens - achter de hand - verborgen hield. Het elkaar reiken van een open hand was een signaal dat men zonder wapens kwam, een teken van vreedzame bedoelingen. Van daar zou het gebruik uitgedeind zijn naar de gewone man in de Europese straat.
![]()
Inderdaad de tijd dat vrouwen gelijkwaardig behandeld werdenquote:
Waarom heb je respect voor een andere cultuur/ander geloof, an sich? Dat spreekt toch niet vanzelf?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:07 schreef Natalie het volgende:
[..]
Het aantal gerenaties dat iemand in Nederland is heeft hier niets mee te maken. Het betreft hier een geloofskwestie. Het schudden van de handen van mannen in een Moskee, kan kennelijk niet volgens hun geloof. Waarom zou je de mensen aldaar en jezelf voor het blok willen stellen door toch een hand te schudden, terwijl je van tevoren weet dat dit volgens het geloof niet kan?
Ik ben geen gelovig mens, maar heb wel respect voor het geloof van een ander. Als mensen bij mij op bezoek komen, dan verwacht ik dat ze mijn hand schudden ter kennismaking. Ben ik bij hen, en daar is de gewoonte anders, dan is het een kleine moeite om me daarin te schikken voor de tijd dat ik er ben. Dat staat verder los van het land.
Hoewel ik het wel met je eens ben dat dit een officieel bezoek betrof, eentje waar zij heen ging in haar functie als Koningin der Nederlanden, en dat het dus wel opvallend is dat er geen handen schud werden.
Geef mij eens een overzichtje van het aantal moskees wat nieuw gebouwt word? Dat zijn er volgens mij ernstig weinig......quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:08 schreef Hari-Bo het volgende:
[..]
Wel maar tot een bepaalde grens en die heb je in dit land niet, want we worden gewoon overgelopen door andere culturen enkel al die moskee gebouwen die als paddestoelen uit de grond komen, wil je hetzelfde doen met een kerk in Turkije bijv wordt je per direct gestenigd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
Waarom niet? Als ik voor een belangrijk bezoek in de Arabische wereld ben, en ik weet dat mannen elkaar daar zoenen, ipv een hand geven, waarom zou ik dat dan niet doen?quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:42 schreef xman het volgende:
[..]
Als die man uitlegt waarom hij iemand geen hand mag geven, dan vind ik het prima. Het is ook heel gebruikelijk in arabische landen voor twee mannen om elkaar te zoenen als je elkaar groet.
Hey in Frankrijk is dat ook gebruikelijk en ook in veel andere landen. Betekend dat nu dat ik dat ook moet gaan doen?![]()
Kennelijk is daar in dit geval wel voor gekozen op het op deze manier op te lossen. Als beide partijen (de Nederlandse gewoonte en het geloof) botsen, dan lijkt het mij iig goed om een middenweg te kiezen door voor beide te pruimen is.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom heb je respect voor een andere cultuur/ander geloof, an sich? Dat spreekt toch niet vanzelf?
Omdat jij daar geen gewetensbezwaren mee krijgt. Deze mannen wel als ze een vrouw de hand schudden. Als het in die landen gebruikelijk is om een maagd te offeren aan de vulkaangod als begroeting dan zal je het weer niet doen.......hoop ik.......quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom niet? Als ik voor een belangrijk bezoek in de Arabische wereld ben, en ik weet dat mannen elkaar daar zoenen, ipv een hand geven, waarom zou ik dat dan niet doen?
Is dat zo?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:10 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De vrouwelijke leden van de koninklijke familie schudden al sinds de prehistorie geen handen met Joden anders. Dus erg opvallend is het niet hoor.
Ik doelde niet op jouw persoonlijk. Ik doelde op de keuze die Bea maakte door niet te schudden. Zij ziet het kennelijk niet als minachtig of some sort.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:09 schreef aa_koch het volgende:
[..]
Typische GroenLinks-/Calimero-retoriek...
Ik zeg dat ik mij juist respectvol en tolerant opstel, maar als degene waarmee ik 'geconfronteerd' wordt mij minacht (bijvoorbeeld door niet eens de moeite te willen nemen om mij aan te kijken als ik tegen ze praat), dan behoud ik me het recht voor om de vriendelijkheid achterwege te laten.
Dat is zo.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:19 schreef Natalie het volgende:
[..]
Is dat zo?
Als dat zo is, dan is het dus helemaal niet zo vreemd dat ze hier hiet ook niet goed.
Ergo: Wilder wint zich op om niets?
Je hebt inderdaad gelijk, kernwaarden van mijn eigen overtuiging zal ik niet schenden. Toch zit het probleem wel bij die gewetensbezwaren, sommige gewetensbezwaren zijn m.i. namelijk onacceptabel. De overtuiging dat de vrouw minder is dan de man (waardoor handenschudden niet mogelijk is) is er wat mij btreft eentje van.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Omdat jij daar geen gewetensbezwaren mee krijgt. Deze mannen wel als ze een vrouw de hand schudden. Als het in die landen gebruikelijk is om een maagd te offeren aan de vulkaangod als begroeting dan zal je het weer niet doen.......hoop ik.......
Dat leek mij dus ook.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:21 schreef xman het volgende:
Maar waar gaat dit topic nu over? Ik bedoel.. ze ging op bezoek naar een Moskee.. een moskee! Dan is het toch gewoon logisch dat je je daar aan de regels houdt?
Regel: "Schoenen uit als je binnen komt"!
Als dat zo is dan moet dat gewoon gerespecteerd worden. Ja ok het moet wel binnen het redelijke blijven en handen schudden vind ik binnen het redelijke blijven. Je kunt niet van iemand verwachten dat ie een burka aantrekt.
Ik kom zovaak in gezinnen waar men voor het eten een dankwoord aan god richt. Nou dan wacht ik ook ff netjes tot iedereen begint met eten. Ik ga niet alvast opscheppen, dat zijn immers de regels van het huis.
Maar als het staatshoofd hiermee publiekelijk uitdraagt dat het ok is dat zekere personen in Nl denken dat vrouwen een andere/mindere positie innemen? Is het dan nog steeds ok?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:18 schreef Natalie het volgende:
[..]
Kennelijk is daar in dit geval wel voor gekozen op het op deze manier op te lossen. Als beide partijen (de Nederlandse gewoonte en het geloof) botsen, dan lijkt het mij iig goed om een middenweg te kiezen door voor beide te pruimen is.
Als ik dat niet wil dan doe ik dat niet. Nou vind ik het persoonlijk helemaal niet erg, maar ik vind wel dat in zo'n geval er ruimte is om nee te zeggen.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom niet? Als ik voor een belangrijk bezoek in de Arabische wereld ben, en ik weet dat mannen elkaar daar zoenen, ipv een hand geven, waarom zou ik dat dan niet doen?
Het niet handenschudden gaat er niet over dat de vrouw minderwaardig is. Dat is een teken naar de vrouw en haar familie dat de betreffende persoon haar niet ziet als lustobject en haar respecteert.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk, kernwaarden van mijn eigen overtuiging zal ik niet schenden. Toch zit het probleem wel bij die gewetensbezwaren, sommige gewetensbezwaren zijn m.i. namelijk onacceptabel. De overtuiging dat de vrouw minder is dan de man (waardoor handenschudden niet mogelijk is) is er wat mij btreft eentje van.
Dat is de officiele leer.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het niet handenschudden gaat er niet over dat de vrouw minderwaardig is. Dat is een teken naar de vrouw en haar familie dat de betreffende persoon haar niet ziet als lustobject en haar respecteert.
Kijk, ik snap je punt en ben goed op de hoogte van deze verklaring. Toch ben ik het er niet mee eens dat dit een goede redenering is. Zo kan ik ook zeggen dat ik mijn slaven bescherm door ze in een beschermde omgeving (de plantage) te laten arbeiden, omdat ze het harde leven daarbuiten niet aankunnen. Dat maakt mij nog steeds tot een racist, en een onderdrukker.quote:Sowieso zegt de Koran expliciet dat de vrouw meerderwaardig is aan de man. Daaruit komt ook de neiging van sommige Moslimmannen om de vrouw overmatig te beschermen en weg te houden uit de buitenwereld voort.
Zie voor een uitgebreiderde uitleg hierover ook het zustertopic over Beatrix en het handenschudden tenminste ik geloof dat ik het pas in dat topic uitgebreider heb uitgelegd.
We laten in ieder geval één politieke partij dit standpunt vrolijk uitdragen in de landelijke politiek.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar als het staatshoofd hiermee publiekelijk uitdraagt dat het ok is dat zekere personen in Nl denken dat vrouwen een andere/mindere positie innemen? Is het dan nog steeds ok?
Dit bezoek is tot in de punten geplanned en besproken voordat het plaatsvond. Ga niet denken dat Bea voor het blok is gezet toen ze daar naar binnen stapte.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar als het staatshoofd hiermee publiekelijk uitdraagt dat het ok is dat zekere personen in Nl denken dat vrouwen een andere/mindere positie innemen? Is het dan nog steeds ok?
Denk niet dat ik de SGP niet weerzinwekkend vind. Toch vind ik dat zij hun rabiate waanzin mogen spuien, met dien verstande dat men zich geen zelfcensuur moet opleggen bij de bekritisering van zulke verwerpelijke standpunten. Het is vooral dat wat me stoort; die SGP types zijn reddeloos verloren, maar laten we toch vooral niet onze eigen normen en waarden langzaam opofferen aan de idioterie, en uitstralen wat we zélf belangrijke waarden vinden, en daar geen concessies aan doen, ook niet voor de lieve vrede.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
We laten in ieder geval één politieke partij dit standpunt vrolijk uitdragen in de landelijke politiek.
Precies. 99% van de imams geeft gewoon een hand en de Koningin zou niet de behandeling voor de overige 1% als leidraad moeten nemen voor iedereen. Gewoon handen schudden, behalve met degene die dat niet willen (en vervolgens niet zo dom en beschamend reageren als Verdonk).quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:26 schreef Evil_Jur het volgende:
Hij heeft wel een beetje gelijk ja, maar hij brengt het weer wat overdreven.
Natuurlijk, het is weloverwogen. En het is dat wat ik verkeerd vind. Het staatshoofd is het staatshoofd, daar toon je op de gebruikelijke manier respect voor, ongeacht futiliteiten als geslacht.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:45 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dit bezoek is tot in de punten geplanned en besproken voordat het plaatsvond. Ga niet denken dat Bea voor het blok is gezet toen ze daar naar binnen stapte.
Een derde mogelijkheid is om vantevoren vast te stellen welke mensen haar geen hand willen geven zodat die genante situaties niet voorkomen. Lijkt me ook niet al te moeilijk.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:47 schreef Overlast het volgende:
Wel, het gebeurt volgens mij niet zo zeer uit respect maar om moeilijke situaties te voorkomen. Beetje genant als zo'n gast de koningin dehand weigert. Dan heb je pas stennis. Dus er zijn 2 mogelijkheden. Zo'n afspraak of helemaal geen bezoek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |