abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:40:00 #26
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38589326
Een excuses van het westen aan alle landen waar we ooit rotzooi hebben getrapt zou een leuk begin zijn. Een erkenning van het feit dat de "sterkeren" de "zwakkeren" (voor wat ECHT "sterk" en "zwak" is, zie WFL) altijd al in bepaalde mate onderdrukt, bespeeld en uitgebuit hebben, en een teken aan de wand, dat we daar nu eigenlijk vanaf willen, dat we inzien dat we fout bezig zijn geweest, en dat we graag willen werken aan een betere toekomst met meer wederzijds respect tussen landen en culturen, en een eerlijkere verdeling van de aardse bronnen.

Daarna dient men ons excuses helaas, realistischerwijs, te accepteren, of ze nou willen of niet, ondanks alle mogelijke haat- en wraakgevoelens, immers, er is geen andere weg, behalve die richting de vuilnisbelt.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:46:05 #27
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_38589558
Tjonge interessante discussie, daar niet van.
Het eerste dat mij inviel was : ze zien scheel van jaloersheid, de druiven zijn zuur
Als je ziet hoe weinig sociaal men veel van die landen men met zijn medemens om gaat is het een lachertje om ons van hun problemen de schuld te geven.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:53:56 #28
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38589854
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:46 schreef deedeetee het volgende:
Het eerste dat mij inviel was : ze zien scheel van jaloersheid, de druiven zijn zuur
Als je ziet hoe weinig sociaal men veel van die landen men met zijn medemens om gaat is het een lachertje om ons van hun problemen de schuld te geven.
Diverse menselijke emoties spelen continu op allerlei vlakken in meerdere of mindere mate een rol, ik ben alleen bang dat 't verder gaat dan slechts wat "jaloersheid".
  dinsdag 6 juni 2006 @ 13:57:17 #29
112071 Plotinus
Pax Europa
pi_38589982
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Motiveer dat 'boos' zijn van niet-Westerse landen op Westerse landen dan eens met een ruim aantal citaten of is dit waar omdat pberends het zegt?
Lees het topic even goed door voordat je deze vraag stelt, dan krijg je vanzelf antwoorden.
pi_38590376
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:57 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Lees het topic even goed door voordat je deze vraag stelt, dan krijg je vanzelf antwoorden.
Ik zie enkel dat users pberends' stelling aannemen, zonder bewijs daarvoor.
I´m back.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:10:52 #31
78780 deedeetee
pi_38590532
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:53 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Diverse menselijke emoties spelen continu op allerlei vlakken in meerdere of mindere mate een rol, ik ben alleen bang dat 't verder gaat dan slechts wat "jaloersheid".
Leg uit
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:20:23 #32
138798 BigBadPete
PahlMeister
pi_38590872
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:13 schreef Hephaistos. het volgende:
Naast de eeuwenlange uitbuiting bedoel je?
Het overgrote deel van de Afrikaanse bevolking had het in de tijd dat ze nog "uitgebuit" werden een stuk beter dan nu.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:31:34 #33
78780 deedeetee
pi_38591259
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:20 schreef BigBadPete het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de Afrikaanse bevolking had het in de tijd dat ze nog "uitgebuit" werden een stuk beter dan nu.
Mijn overgrootvader- een oude koloniaal in vml Ned.Indië- zei altijd * soort over soort dát is genade *
en kijk nou 'ns wat een zooitje het is geworden in Indonesië sinds het geen kolonie meer is.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:34:49 #34
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_38591376
Het is een minderwaardigheidscomplex ten opzichte van het Westen.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:38:01 #35
112071 Plotinus
Pax Europa
pi_38591469
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:46 schreef deedeetee het volgende:

Kijk, ik zie meerdere mensen deze opmerking maken. Als je nou goed nadenkt dan weet je dat Islamitische landen over het algemeen achter lopen op het 'vrije' Westen. Wij hebben secularisme, zij niet. Pak 'em beet 500 jaar geleden (nog minder zelfs) hadden wij dit ook niet en waren wij waar de Islam nu is. Je kunt die mensen het niet kwalijk nemen dat zij minder ver gevorderd zijn wij, ook kun je niet verwachten dat zij zich maar aanpassen aan ons. Dat kun je niet eisen (maar dat doen we dus wel en daar ligt een deel van hun woede).
  dinsdag 6 juni 2006 @ 14:39:25 #36
112071 Plotinus
Pax Europa
pi_38591509
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie enkel dat users pberends' stelling aannemen, zonder bewijs daarvoor.
Argumenteren is ook een vorm van bewijs, het is maar net wat je als 'bewijs' wilt zien?! Dus, wat zie jij als 'bewijs'?
pi_38591828
Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind. Veel ontwikkelingslanden, met name in Afrika, schuiven vrij makkelijk alle schuld af naar het westen. Dat "wij" als westerlingen in het verleden niet altijd even netjes zijn omgegaan met de mensen van andere landen is van alle tijd en niet alleen het westen maak(te) daar gebruik van.

Schuld afschuiven is makkelijker dan hand in eigen boezem steken en zolang er in het westen mensen/organisaties zijn die maar wat graag de schuld op zich willen nemen zorgt ervoor dat ontwikkelingslanden geen eigen verantwoordelijkheid nemen maar het afschuiven. Uiteindelijk snijden de ontwikkelingslanden zichzelf in de vingers en blijven ze afhankelijk van het westen. Aan de ene kant geven ze het westen de schuld en aan de andere kant verwachten ze wel geld. Vrij hypocriet en je schiet er niets mee op behalve dat je in een slachtofferrol blijft.
pi_38592193
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:39 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Argumenteren is ook een vorm van bewijs, het is maar net wat je als 'bewijs' wilt zien?! Dus, wat zie jij als 'bewijs'?
Als je met een stelling komt, zeker 1 die zo verstrekkend is als die van pberends in OP (hij vraagt zich immers af of niet-Westerse landen niet een beetje kinderachtig zijn) dan moet je die toch motiveren? Dus dan zie ik graag bewijzen van pberends waaruit blijkt dat bijv. de niet-Westerse landen A, B, en C boos zijn op de Westerse landen X, Y en Z en ook de reden waarom zij boos zijn. Daarover kun je dan discussiëren. Nu beweert pberends out of the blue dat niet-Westerse landen boos zouden zijn op Westerse landen (nogmaals welke niet-Westerse landen??? zijn boos op welke Westerse landen???), de reden waarom mag je er zelf bij bedenken en hij vraagt zich als klap op de vuurpijl ook nog eens af of dat eigenlijk niet kinderachtig is van die niet-Westerse landen. Kijk als Westerse landen zouden redeneren zoals pberends doet dan kan ik me enige wrevel wel voorstellen idd.
I´m back.
pi_38592570
quote:
Op maandag 5 juni 2006 21:45 schreef pberends het volgende:
Waarom zijn niet-westerse landen doorgaans vaak boos op westerse landen? Is het kinderachtig met de vinger naar ons wijzen, of hebben we ze echt wat aangedaan?
Uhm, ik ben een westerse Aziaat met niet goed geintegreerde ouders . En ik snap best waar de frustratie vandaan komt. Altijd komt de boze grote Westen naar ''ons'' toe om hun normen & waarden op te dringen. Eerst zuigen ze ons financieel leeg, dan vertrekken ze.

In die richting ofzo...

Maar ey, als ik alle macht had in de wereld (Amerika) dan had ik mijn macht ook misbruikt.
www.pvda.nl
Steun!
pi_38592602
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:40 schreef Hallulama het volgende:
Een excuses van het westen aan alle landen waar we ooit rotzooi hebben getrapt zou een leuk begin zijn. Een erkenning van het feit dat de "sterkeren" de "zwakkeren" (voor wat ECHT "sterk" en "zwak" is, zie WFL) altijd al in bepaalde mate onderdrukt, bespeeld en uitgebuit hebben, en een teken aan de wand, dat we daar nu eigenlijk vanaf willen, dat we inzien dat we fout bezig zijn geweest, en dat we graag willen werken aan een betere toekomst met meer wederzijds respect tussen landen en culturen, en een eerlijkere verdeling van de aardse bronnen.

Daarna dient men ons excuses helaas, realistischerwijs, te accepteren, of ze nou willen of niet, ondanks alle mogelijke haat- en wraakgevoelens, immers, er is geen andere weg, behalve die richting de vuilnisbelt.
maar zo gaan we er aan voorbij dat andere landen het westen ook hebben bezet.
zie het slavenhandelverhaal dat heeft ook elke beschaving gedaan maar het westen is de enige dioe er op aangekeken wordt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 6 juni 2006 @ 15:07:56 #41
78780 deedeetee
pi_38592605
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:38 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Kijk, ik zie meerdere mensen deze opmerking maken. Als je nou goed nadenkt dan weet je dat Islamitische landen over het algemeen achter lopen op het 'vrije' Westen. Wij hebben secularisme, zij niet. Pak 'em beet 500 jaar geleden (nog minder zelfs) hadden wij dit ook niet en waren wij waar de Islam nu is.
Daar kunnen ze dan mooi lering uit trekken.
quote:
Je kunt die mensen het niet kwalijk nemen dat zij minder ver gevorderd zijn wij, ook kun je niet verwachten dat zij zich maar aanpassen aan ons. Dat kun je niet eisen (maar dat doen we dus wel en daar ligt een deel van hun woede).
Waarom zou ík het die mensen kwalijk nemen dat ze dom en koppig zijn ? Daar gaat dit topic toch niet over ?
Hoe eisen wij dan dat zij zich aan ons aanpassen ? Zo lang ze er in hun eigen land een puinhoop van maken moeten ze dat zelf weten maar dat is toch geen reden om op óns boos te zijn.
Het is niet onze schuld als zij zich door hun religie beperkingen laten opleggen en ook niet dat ze het niet nodig vinden om zich socialer op te stellen.
pi_38592682
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:38 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Kijk, ik zie meerdere mensen deze opmerking maken. Als je nou goed nadenkt dan weet je dat Islamitische landen over het algemeen achter lopen op het 'vrije' Westen. Wij hebben secularisme, zij niet. Pak 'em beet 500 jaar geleden (nog minder zelfs) hadden wij dit ook niet en waren wij waar de Islam nu is. Je kunt die mensen het niet kwalijk nemen dat zij minder ver gevorderd zijn wij, ook kun je niet verwachten dat zij zich maar aanpassen aan ons. Dat kun je niet eisen (maar dat doen we dus wel en daar ligt een deel van hun woede).
de islamitische wereld was 500 jaar geleden verder dan dat wij dat waren in die tijd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 6 juni 2006 @ 15:31:48 #43
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_38593480
Persoonlijk ben ik van mening dat het gewoon een kwestie is van een zondebok aanwijzen die verantwoordelijk is voor alle ellende. Ala Hitler die de joden aanwees voor alle ellende in die tijd. Zo zijn die imams en corrupte regeringen/dictators nu ook. Hoe makkelijk is het om de VS aan te wijzen als vijand terwijl het meeste geld wordt gestolen door de sjeiks en regeringen!

Gewoon een kwestie van de waarheid verbloemen door iemand anders aan te wijzen
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_38593729
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 11:15 schreef Plotinus het volgende:
Hoe het Afrikaanse continent er nu bij ligt is een direct resultaat van ONZE bemoeienissen in het verleden (Kolonialisme) en onze bemoeienissen in het heden (weghalen van grondstoffen voor een habbekrats terwijl er hier miljarden aan verdiend wordt). Als je eens de moeite zou nemen om je te verdiepen in wat Moslimfundamentalisten nu zo frusteerd dan zou je weten dat het de aanwezigheid is van onze militairen en verwerpelijke multinationals.
Enig idee hoe het er in Europa aan toe ging toen de Verlichting tot stand kwam?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_38594194
Wie sponseren het gros van de (zo niet alle) oorlogen in de wereld? Waar gaan alle grondstoffen van niet westerse landen heen? Welke landen verklaren oorlog aan andere omdat ze hun denkwijze willen opdringen? Uit welke landen komen de sekstoeristen?

Kan me wel iets van de woede voorstellen moet ik zeggen...
ik ben sowieso da bomb
  dinsdag 6 juni 2006 @ 16:20:08 #47
78780 deedeetee
pi_38594975
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:53 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Welke landen verklaren oorlog aan andere omdat ze hun denkwijze willen opdringen?

Voornamelijk Islamistiche en heel vaak vinden de oorlogs handelingen in eigen land tegen anders denkenden plaats.
quote:
Uit welke landen komen de sekstoeristen?
Uit het westen want de mensen daar hoeven er niet voor het land uit gaan om ongestoord kinderen ( en vrouwen ) te mogen molesteren.
quote:
Ik óók maar ik heb een heel andere oorzaak in gedachten
  dinsdag 6 juni 2006 @ 16:28:23 #48
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_38595265
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:53 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Wie sponseren het gros van de (zo niet alle) oorlogen in de wereld? Waar gaan alle grondstoffen van niet westerse landen heen? Welke landen verklaren oorlog aan andere omdat ze hun denkwijze willen opdringen? Uit welke landen komen de sekstoeristen?

Toevallig ook enig idee waar 70% van alle oorlogen woeden? Juist in de derde wereld landen! Die mensen die geen geld hebben om eten te kopen, hebben wel geld voor AK? De regering is daar zo corrupt als het maar zijn kan en steekt al het geld in eigen zak! Als ze elkaar nu eens hielpen in plaats van overhoop schieten dan zou het misschien nog ooit iets worden. Maar je kunt mij niet vertellen dat het goed en normaal is dat 1 sjeik 10 miljard heeft en alles kan kopen wat er te kopen valt terwijl 99% van de bevolking in armoede leeft.

Zeker oosterse landen waar zoveel olie is hadden ZOOOOOOOOO fuckin rijk en welvarend kunnen zijn als ze wat meer naar hun medemens keken en niet alleen naar henzelf keken.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_38595952
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:38 schreef Apropos het volgende:

[..]

Enig idee hoe het er in Europa aan toe ging toen de Verlichting tot stand kwam?
Het punt is dat in het Europa vóór de Verlichting geen invasie van vreemdelingen heeft plaatsgevonden. Vreemdelingen die ons kwamen vertellen dat onze manier van leven niet klopte, die ons hun manier van leven opdrongen en van het begin af aan ons als minderwaardig hebben behandeld. Europa heeft de kans gehad in een eigen tempo een hoger ontwikkelingsniveau te bereiken. In Derde Wereldlanden is die ontwikkeling versneld opgedrongen.
The fact that we are human beings is infinitely more important than all the peculiarities that distinguish human beings from one another.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 16:56:02 #50
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_38596007
pberends, wat stel je het weer heerlijk zwart/wit.

Een combinatie van factoren, zou dat ook mogelijk zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')