abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38573225
Waarom zijn niet-westerse landen doorgaans vaak boos op westerse landen? Is het kinderachtig met de vinger naar ons wijzen, of hebben we ze echt wat aangedaan?

Poll: Ellende 3e wereld grotendeels schuld van...
  • Het Westen.
  • Eigen schuld.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 63% gewijzigd door pberends op 06-06-2006 16:12:16 ]
  •   maandag 5 juni 2006 @ 22:13:42 #2
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_38574442
    Naast de eeuwenlange uitbuiting bedoel je?
      maandag 5 juni 2006 @ 22:43:51 #3
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_38575771
    Vaak is het frustratie vanwege ellende.

En onze voorvaderen hebben in het verleden inderdaad geen leuke dingen gedaan.
    pi_38577335
    De invloed van het westen misschien?
    Misschien zitten sommige mensen/landen niet zo te wachten op de westerse cultuur die ze misschien een beetje wordt opgedrongen?

Er zijn zeker veel slechte dingen in de westerse samenleving waar doorgaans steeds meer politie nodig is om orde op zaken te stellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tatutatu op 06-06-2006 11:45:01 ]
    pi_38577488
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 22:13 schreef Hephaistos. het volgende:
    Naast de eeuwenlange uitbuiting bedoel je?
    Kan iemand daar zich het nog herinneren? Wij zeiken nog steeds over de Moffen, maar over de Spanjaarden of de Fransen hoor je niemand meer.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      maandag 5 juni 2006 @ 23:59:03 #6
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_38578404
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 23:29 schreef Lyrebird het volgende:

Kan iemand daar zich het nog herinneren? Wij zeiken nog steeds over de Moffen, maar over de Spanjaarden of de Fransen hoor je niemand meer.
    Maar de Spanjaarden en de Fransen zijn al lang vertrokken uit Nederland, terwijl het westen nog lang niet is vertrokken uit de diverse onderontwikkelde landen met veel grondstoffen.

Stel je verder voor dat de Spanjaarden of Fransen nadat ze zijn vertrokken vrolijk verder gaan met hun aanwezigheid alhier in de vorm van multinationals welke hier lokaal de Spaanse en Franse normen en waarden verkapt aan de man proberen te brengen, of ons gas uit onze bodem pompen en dit exporteren naar Spanje en Frankrijk, terwijl wij het koud hebben in de winter of niet genoeg geld hebben om zelf gas te kopen, of uberhaupt niet eens een kachel hebben.

Ja, ik geloof dat ik dan ook wel boos zou worden.

Helemaal als ik dan ook nog eens cultuur aanhang (hoe verwerpelijk ook in de ogen van de ander) welke vrouwen hun lichamen laten afdekken, terwijl de multinationals van Spanje en Frankrijk vrouwen compleet uitbuiten met al hun mode- en make-up merken plus bijbehorende reclame campagnes, alsmede de diverse muziekzenders welke videoclips uitzenden van schaars- en uitdagend geklede dames.

Ik zou niet alleen boos worden, ik zou gillend gek worden, al die drukte, al die herrie, al die snelheid, al die nieuwigheid, al dat seculiere geweld, al die culturele invloeden vanuit Spanje en Frankrijk die keihard tegen mijn eigen cultuur (hoe verwerpelijk ook in de ogen van de ander) aan trappen, mijn hemel!

[ Bericht 25% gewijzigd door Hallulama op 06-06-2006 00:08:32 ]
    O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
    pi_38581598
    Staaltje cultuurrelativisme.

Laten we een willekeurig land in het Midden-Oosten, tjokvol olie, nemen. Als we het aan de Arabieren over hadden gelaten, dan zat die olie daar hoogstwaarschijnlijk nog steeds in de grond, terwijl ze onderling oorlogen aan het voeren waren over wie de grootste snor had.

Overigens, in een land als Saudi Arabie wonen de meeste Westerlingen afgescheiden van het volk en dringen hen geen cultuur op. Het heeft er volgens mij meer mee te maken dat de Westerse cultuur het zo verschrikkelijk goed doet - vooral bij jongeren - dat de McKebabs daar uit de grond schieten. Wat mij betreft mogen mensen die nog in de pre-historie leven best met de moderne tijd meegaan.

Dat doen wij toch ook?
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      dinsdag 6 juni 2006 @ 09:39:05 #8
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_38583209
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 03:50 schreef Lyrebird het volgende:
    Staaltje cultuurrelativisme.

Laten we een willekeurig land in het Midden-Oosten, tjokvol olie, nemen. Als we het aan de Arabieren over hadden gelaten, dan zat die olie daar hoogstwaarschijnlijk nog steeds in de grond, terwijl ze onderling oorlogen aan het voeren waren over wie de grootste snor had.

Overigens, in een land als Saudi Arabie wonen de meeste Westerlingen afgescheiden van het volk en dringen hen geen cultuur op. Het heeft er volgens mij meer mee te maken dat de Westerse cultuur het zo verschrikkelijk goed doet - vooral bij jongeren - dat de McKebabs daar uit de grond schieten. Wat mij betreft mogen mensen die nog in de pre-historie leven best met de moderne tijd meegaan.

Dat doen wij toch ook?
    Het maakt NIET uit wat WIJ doen, het maakt WEL uit in hoeverre WIJ aan HEN de KEUZE laten.

Als ZIJ geen zin hebben om olie uit de grond te halen, dan is dat HUN KEUZE. Als ZIJ oorlogen willen voeren over wie de grootste snor heeft, dan is dat HUN KEUZE. Wie zijn WIJ in hemelsnaam om daar wakker over te liggen? Oh ja, grootverbruikers van dat goedje in HUN grond, dat is wie WIJ zijn.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 09:41:13 #9
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_38583239
    Alsof er een land ter wereld te vinden is waar helemaal niemand zin heeft om olie uit de grond te halen..
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 09:47:39 #10
    35230 Fronsertje
    zeg maar Toad
    pi_38583350
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 09:39 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Het maakt NIET uit wat WIJ doen, het maakt WEL uit in hoeverre WIJ aan HEN de KEUZE laten.

Als ZIJ geen zin hebben om olie uit de grond te halen, dan is dat HUN KEUZE. Als ZIJ oorlogen willen voeren over wie de grootste snor heeft, dan is dat HUN KEUZE. Wie zijn WIJ in hemelsnaam om daar wakker over te liggen? Oh ja, grootverbruikers van dat goedje in HUN grond, dat is wie WIJ zijn.
    Als wij geen zin hebben in moskeeen en hoofddoekjes, is dat ONZE keuze, Oh ja grootverbruikers van onze verzorgingsstaat dat is wie ZIJ zijn. Puur om wat tegen gas te geven...je gelooft toch zelf niet dat bijv. die boys in Dubai problemen hebben met onze consumptie maatschappij...ze worden er beter van en dan maar janken dat het niet in de cultuur past...je kan niet eeuwig kamelen hoeden en nootjes rapen..wat een onzin. En trouwens alle culturen zijn voortgekomen uit het recht van de sterkste...en dat kruisraketen het winnen van kromzwaarden is algemeen bekend, je kan het niet leuk vinden maar dat is doffe pech voor de zwakste in dit blijspel der werelden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Fronsertje op 06-06-2006 09:58:34 ]
    Winners make themselves winners, losers make themselves losers, poker is just sheer justice.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:09:37 #11
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_38583788
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 09:47 schreef Fronsertje het volgende:

[..]

Als wij geen zin hebben in moskeeen en hoofddoekjes, is dat ONZE keuze, Oh ja grootverbruikers van onze verzorgingsstaat dat is wie ZIJ zijn. Puur om wat tegen gas te geven...je gelooft toch zelf niet dat bijv. die boys in Dubai problemen hebben met onze consumptie maatschappij...ze worden er beter van en dan maar janken dat het niet in de cultuur past...je kan niet eeuwig kamelen hoeden en nootjes rapen..wat een onzin. En trouwens alle culturen zijn voortgekomen uit het recht van de sterkste...en dat kruisraketen het winnen van kromzwaarden is algemeen bekend, je kan het niet leuk vinden maar dat is doffe pech voor de zwakste in dit blijspel der werelden.
    Zou je geschiedenis eens bijschaven. De meeste culturen zijn voortgekomen uit vreedzaam landbouw en handel onderling. En het recht van de sterkste De wereld is tegenwoordig een geheel. Dan was dus de joden moord en de oorlog in Irak en dergelijke allemaal terecht dus.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:20:42 #12
    35230 Fronsertje
    zeg maar Toad
    pi_38584014
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 10:09 schreef Megumi het volgende:

[..]

Zou je geschiedenis eens bijschaven. De meeste culturen zijn voortgekomen uit vreedzaam landbouw en handel onderling. En het recht van de sterkste De wereld is tegenwoordig een geheel. Dan was dus de joden moord en de oorlog in Irak en dergelijke allemaal terecht dus.
    Vreedzame landbouw en handel onderling, oftwel de overheersende cultuur wint zolang het de handel kan beinvloeden door afname, ik praat de holocaust niet goed maar als duitsland had gewonnen, hadden we met allemaal met een boer als kiespijn in het 3e rijk geleefd, zelfde als Sadam had gewonnen dan was zijn systeem de beste geweest....mijn post is geen waarde oordeel, maar voor de mens geldt op langer termijn, conformeren aan het huidige bestuur of opkrassen. In de hedendaagse tijd met alle informatie uitwisseling als de media en internet gaat dit niet in zjin geheel meer op, maar toch "if you cant beat em , join em" zo slap is de mensheid wel jammergenoeg...
    Winners make themselves winners, losers make themselves losers, poker is just sheer justice.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:25:06 #13
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_38584096
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 10:20 schreef Fronsertje het volgende:

[..]

Vreedzame landbouw en handel onderling, oftwel de overheersende cultuur wint zolang het de handel kan beinvloeden door afname.
    De vroegste geschiedenis leert ons dus anders. Een cultuur kan alleen onstaan als het voldoende middelen kan vrijmaken om mensen bijvoorbeeld smit of kunstenaar te laten zijn. Dat was de landbouwrevolutie. Oorlog en dergelijke komt pas veel later. En overheersende culturen zijn er niet die komen en gaan. Ook de VS zal eens verloren gaan.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
    pi_38584212
    Kijk bijvoorbeeld eens naar Nigeria, Shell haalt daar olie uit de grond maar denk maar niet de de lokale bevolking daar veel aan heeft. Een hele goede reden lijkt mij om boos te worden.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:37:17 #15
    35230 Fronsertje
    zeg maar Toad
    pi_38584358
    Ben het gedeeltelijk met je eens dat vroeger elk machtsvacuum uiteindelijk tot val kwam, vind alleen dat de "powers that be" op dit moment veel minder snel plat gaan dan een paar eeuwen terug, puur door de intensiteit waarmee de hele wereld een oordeel kan vellen door de hedendaagse technologie..vergelijkingen met de middeleeuwen en daarvoor lopen mijn inziens mank...maar he tis slechts een mening....
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:40:41 #16
    35230 Fronsertje
    zeg maar Toad
    pi_38584446
    @kareltje.. Dat de bevolking er niets aan over houdt kan je moeilijk bij Shell leggen...bij die landen blijft er gewoon teveel bij de leiders hangen, welke zich graag verrijken over de ruggen van hun ingezetenen.
    pi_38584548
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 10:40 schreef Fronsertje het volgende:
    @kareltje.. Dat de bevolking er niets aan over houdt kan je moeilijk bij Shell leggen...bij die landen blijft er gewoon teveel bij de leiders hangen, welke zich graag verrijken over de ruggen van hun ingezetenen.
    ten dele, maar de vraag is hoe de bevolking het ziet.
    Als hen altijd voor geschoteld wordt dat Shell er met het geld vandoor gaat weten zij niet beter.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag of er uberhaupt een evenredig deel bij de locale machthebbers terecht komt. Ik vraag me dat af hoor.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      dinsdag 6 juni 2006 @ 10:50:08 #18
    35230 Fronsertje
    zeg maar Toad
    pi_38584669
    Een evenredig deel waarschijnlijk niet...maar genoeg om de leiders zodanig tevreden te houden dat zij de schuld bij shell kunnen blijven leggen en zo de woede/frustratie van het volk (ongeschoold en nog steeds buitengewoon veel vertrouwen in de regering hebbende bevolking) te kunnen pareren.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 11:15:44 #19
    112071 Plotinus
    Pax Europa
    pi_38585293
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 09:39 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Ik sluit me aan bij Hallulama en Tatutatu.

Ieder land/volk heeft het recht zijn eigen geschiedenis te bepalen. Het feit dat wij bijvoorbeeld Democratie als een vorm van verlichting zien wil dit niet zeggen dat het opgedrongen moet worden aan andere landen. En zeker niet met de achterliggende gedachte om hun land te plunderen.

Hoe het Afrikaanse continent er nu bij ligt is een direct resultaat van ONZE bemoeienissen in het verleden (Kolonialisme) en onze bemoeienissen in het heden (weghalen van grondstoffen voor een habbekrats terwijl er hier miljarden aan verdiend wordt). Als je eens de moeite zou nemen om je te verdiepen in wat Moslimfundamentalisten nu zo frusteerd dan zou je weten dat het de aanwezigheid is van onze militairen en verwerpelijke multinationals.

En dat Dubaï er niet slechter van geworden is heeft met andere zaken te maken. De Arabische Emiraten zijn zelf ontwikkeld genoeg om hun grondstoffen zelf te winnen en/of voor een flinke prijs te verkopen. Het feit dat een Irak dit niet wil/kan betekent dan maar niet dat wij het maar even voor hun moeten gaan doen.

Heb je je weleens afgevraagd waarom dictators in de meest arme landen in Afrika er nog steeds zitten maar die van Irak (olie, goud, eva) en Afghanistan (olie, opium) er niet meer zitten?!

Als laatste, heb je het nieuws gevolgd omtrend die spotprenten? Waarom denk je dat Westerse bedrijven (zoals fast-food restaurants) aangevallen werden?! Al deze vragen hebben hetzelfde antwoord.

Nu zeg ik overigens niet dat als we ons nu ineens zouden terugtrekken (zowel onze militairen als onze multinationals) dat de problemen opgelost zijn want daar is het ben ik bang te laat voor, plus dat het onmogelijk is om dit te doen.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 11:15:53 #20
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_38585297
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 10:40 schreef Fronsertje het volgende:
    En door wie worden die leiders gesponsord, gepaaid en verleid? Juist, door Shell en de westerse lobby !
      dinsdag 6 juni 2006 @ 11:58:38 #21
    15929 DiRadical
    Everything's ruined
    pi_38586376
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 11:15 schreef Hallulama het volgende:

[..]

En door wie worden die leiders gesponsord, gepaaid en verleid? Juist, door Shell en de westerse lobby !
    Shell betaald gewoon belasting in Nigeria en laat zich niet zo makkelijk intimideren.
    Ik betwijfel of het voor een bedrijf als Shell noodzakelijk is om mee te doen aan corruptie. Het maakt je een onbetrouwbare partner en de lokale machthebbers hebben het ook niet nodig. Ze komen tocht welaan genoeg geld op andere manieren.
    De meeste (Nederlandse) multinationals bemoeiten zich niet zoveel met de lokale politiek. Dat geeft een grotere kans op continuiteit bij een eventuele machtsovername.

De lokale bevolking weet dat ze niet zoveel tegen de regering kunnen doen. Het is veel efficiënter om in westerse landen te klagen over armoede en milieu vervuiling.
    Het is alleen niet Shell die de pijpleidingen lek steekt. Dat doen ze zelf.
    Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
    -Catbert: Evil director of HR
    pi_38588009
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 11:15 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Ik sluit me aan bij Hallulama en Tatutatu.

Ieder land/volk heeft het recht zijn eigen geschiedenis te bepalen. Het feit dat wij bijvoorbeeld Democratie als een vorm van verlichting zien wil dit niet zeggen dat het opgedrongen moet worden aan andere landen. En zeker niet met de achterliggende gedachte om hun land te plunderen.

Hoe het Afrikaanse continent er nu bij ligt is een direct resultaat van ONZE bemoeienissen in het verleden (Kolonialisme) en onze bemoeienissen in het heden (weghalen van grondstoffen voor een habbekrats terwijl er hier miljarden aan verdiend wordt). Als je eens de moeite zou nemen om je te verdiepen in wat Moslimfundamentalisten nu zo frusteerd dan zou je weten dat het de aanwezigheid is van onze militairen en verwerpelijke multinationals.

En dat Dubaï er niet slechter van geworden is heeft met andere zaken te maken. De Arabische Emiraten zijn zelf ontwikkeld genoeg om hun grondstoffen zelf te winnen en/of voor een flinke prijs te verkopen. Het feit dat een Irak dit niet wil/kan betekent dan maar niet dat wij het maar even voor hun moeten gaan doen.

Heb je je weleens afgevraagd waarom dictators in de meest arme landen in Afrika er nog steeds zitten maar die van Irak (olie, goud, eva) en Afghanistan (olie, opium) er niet meer zitten?!

Als laatste, heb je het nieuws gevolgd omtrend die spotprenten? Waarom denk je dat Westerse bedrijven (zoals fast-food restaurants) aangevallen werden?! Al deze vragen hebben hetzelfde antwoord.

Nu zeg ik overigens niet dat als we ons nu ineens zouden terugtrekken (zowel onze militairen als onze multinationals) dat de problemen opgelost zijn want daar is het ben ik bang te laat voor, plus dat het onmogelijk is om dit te doen.
    je hebt natuurlijk wel gelijk.
    Maar dat is 50 jaar geleden ze zouden ook eens naar hun zelf en hun eigen leiders kunnen kijken (die toegegeven door on gesteund worden). Maar zoals ze nu alles op het westen schuiven is natuurlijk onzin.
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      dinsdag 6 juni 2006 @ 13:19:16 #23
    112071 Plotinus
    Pax Europa
    pi_38588646
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 12:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

je hebt natuurlijk wel gelijk.
    Maar dat is 50 jaar geleden ze zouden ook eens naar hun zelf en hun eigen leiders kunnen kijken (die toegegeven door on gesteund worden). Maar zoals ze nu alles op het westen schuiven is natuurlijk onzin.
    Natuurlijk snijd het mes aan beide kanten, de regeringen van sommige Moslimlanden vinden het best dat wij daar zitten. Per slot van rekening verdienen zij er ook geld aan. Maar de lokale bevolking ziet dit zo niet, zij worden gevoed door extremistische Imams en volgen hun blindelings (iets wat voor het Westen overigens niet zo vreemd is want ook wij doen dit bij onze kerk- en regeringsleiders).

Maar zo zijn er ook regeringen welke geen 'keus' hebben omdat ze óf door het Westen geïnstalleerd zijn, óf bang zijn [voor de VS] en het dus maar laten gebeuren. Wel merk ik dat de nieuwe Iraakse regering openlijk kritiek durft te uiten richting de VS en haar militaire aanwezigheid. Een moedige stap die niet velen durven te volgen helaas.

Maar wat is volgens jou 50 jaar geleden dan?
    pi_38588790
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 21:45 schreef pberends het volgende:
    Waarom zijn niet-westerse landen doorgaans vaak boos op westerse landen? Is het kinderachtig met de vinger naar ons wijzen, of hebben we ze echt wat aangedaan?
    Motiveer dat 'boos' zijn van niet-Westerse landen op Westerse landen dan eens met een ruim aantal citaten of is dit waar omdat pberends het zegt?
    I´m back.
    pi_38589137
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 13:19 schreef Plotinus het volgende:

[..]

Natuurlijk snijd het mes aan beide kanten, de regeringen van sommige Moslimlanden vinden het best dat wij daar zitten. Per slot van rekening verdienen zij er ook geld aan. Maar de lokale bevolking ziet dit zo niet, zij worden gevoed door extremistische Imams en volgen hun blindelings (iets wat voor het Westen overigens niet zo vreemd is want ook wij doen dit bij onze kerk- en regeringsleiders).

Maar zo zijn er ook regeringen welke geen 'keus' hebben omdat ze óf door het Westen geïnstalleerd zijn, óf bang zijn [voor de VS] en het dus maar laten gebeuren. Wel merk ik dat de nieuwe Iraakse regering openlijk kritiek durft te uiten richting de VS en haar militaire aanwezigheid. Een moedige stap die niet velen durven te volgen helaas.

Maar wat is volgens jou 50 jaar geleden dan?
    het hele afrika verhaal kolonie gebeuren
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')