abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69750170
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:37 schreef tlicious het volgende:
Wanneer je de posts van deze topic terugleest realiseer je je dat niemand eigenlijk weet wat democratie ECHT betekent.
Bij de meeste krijg ik het idee dat ze denken dat het volgende zowel een noodzakelijke en voldoende voorwaarde is van democratie:
- een overheid met een parlement
- een volk dat zonder enig benul van zaken mag stemmen op de partij die hem het meeste aanspreekt (of dat nou vanwege de inhoud is of gewoon vanwege de kleuren van het logo of het kontje van de lijsttrekker)

Nou SORRY, er komt heel wat meer kijken bij een democratie dan 'een volk dat kiest/gokt' - het gaat ten eerste (en dit is maar één van de vele voorwaarden voor een goed systeem) om een volk dat 'REGEERT' (NB niet zo subtiel verschil met louter een knopje indrukken alleen omdat onze ouders en voorouders voor dit recht gevochten hebben en we het nu heilig verklaren zonder er iets voor te doen).

... en 'regeren' wil iig zeggen minimale kennis van zaken.

stemrijbewijs.nl
ik vind ook dat een volksvertegenwoordiger minimaal 20 jaar moeten hebben gewerkt. Dus niet zoals mevr. Dijksma vanuit de schoolbanken de tweede kamer in. Ook niet via subsidie besturen jezelf omhoog werken.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 19:53:07 #202
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69750191
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:37 schreef tlicious het volgende:
Wanneer je de posts van deze topic terugleest realiseer je je dat niemand eigenlijk weet wat democratie ECHT betekent.
Bij de meeste krijg ik het idee dat ze denken dat het volgende zowel een noodzakelijke en voldoende voorwaarde is van democratie:
- een overheid met een parlement
- een volk dat zonder enig benul van zaken mag stemmen op de partij die hem het meeste aanspreekt (of dat nou vanwege de inhoud is of gewoon vanwege de kleuren van het logo of het kontje van de lijsttrekker)
ja, dit is democratie, dit recht heb je in een democratie.

je zal de eerste zijn die dit ontkent.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_69750265
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)

De kiezer van nu gaat steeds meer voor de vorm (personen) dan over de inhoud.

Het grootste voorbeeld was het Kontje van Wouter Bos in 2003. Veel vrouwen vielen hiervoor en droegen hierdoor bij aan de grote verkiezingswinst in 2003. Terwijl die partij niet echt veel verandert was tov die van 2002, toen olv Ad Meldert (veel minder sexy voor degenen die er verstand van hebben)

Recentelijk hadden we nog het dieptepunt met het VVD lijsttrekkers circus. Ging ook vooral om de personen en veel minder dan de inhoud

Ik heb de oplossing: HET KIEZERSRIJBEWIJS (Election Driving Licence, zoiets )

Na het behalen ben je bevoegd om deel te nemen aan de verkiezingen (actief en passief)
Hiervoor moet je slagen voor de vakken : economie, staatinrichting, en politieke verhoudingen.

Met dit papiertje op zak kun je een veel beter keuze maken. Het bestuur van het land zal kwalitatief veel beter worden.

Wie durf?

Laten we eerst maar eens bezitters van een dubbel paspoort het recht om te stemmen en of gekozen te worden ontnemen. Ongeacht waar hun dubbele paspoort vandaan komt, Ruim drie jaar terug werden na de krasse uitspraken van Pastors , de stoottroepen van de pvdallah brigade gemobiliseerd lanks slinkse weg kwamen moslimmannen uit marokko hun landgenoten mobilkiseren , waarbij zelfs analfabeten tot en met het stemmachine werden begeleid on op de pvdallah 's te stemmen. Die partij hield zich daar officieel wijselijk buiten. Maar toch En recentelijk kondigde een islamvertegenwoordiger openlijk aan, dat in dien de PVV deelneemt alle allochtonen worden gemobiliseerd. Gelukkig trappen daar lang niet alle allochtonen in . In Ahoy bij de PVV bijeenkomst waren er wel; degelijk nogal wat niet moslimallochtonen aanwezig en persoonlijk ken ik nogal wat Surinamers en verwesterde turken die ook gisteren hun stem voor een beter nederland hebben gegeven.
to the point!
pi_69750287
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 19:53 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

ja, dit is democratie, dit recht heb je in een democratie.

je zal de eerste zijn die dit ontkent.
helemaal eens!!!!!

Overigens, je zou 3 jaar geleden maar op de PVDA gestemd hebben! Verkiezingsprogramma: Tegen JSF, Onderzoek Irak, niet samen met CDA etc etc. Daar sta je dan met je kiesrijbewijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door PietPrak op 05-06-2009 20:07:38 ]
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:12:45 #205
257914 tlicious
http://www.stemrijbewijs.nl
pi_69750954
FunkyH,

*ZUCHT* dan noem je het geen democratie... Het is iig beter dan wat we nu doen (hoe je het ook wilt noemen).

Ik herhaal nog even de drie hoofdpunten die FOUT zijn in het huidige systeem van 'regeren door het volk':
- Het demotiveren en soms wegjagen van stemmers die wél alle programma's doorlezen en een zorgvuldige afweging maken.
- Het introduceren van een zekere hoeveelheid ‘ruis’ in het systeem (stemmen die geen afspiegeling zijn van een doordachte keuze en dus de echte mening van de stemmer).
- Het stimuleren van een demagogie ipv een democratie. Politieke partijen zullen immers proberen om de stemmers voor zich proberen te winnen met emotionele kreten en debatten gebaseerd op vooroordelen en andere methoden die juist niet gebaseerd zijn op de rede maar eerder op het misleiden van de kiezer.

En kom nou niet weer met je argument dat omdat het nu eenmaal anders is deze verandering niet mag. Het stemrecht heeft om de paar jaar een INGRIJPENDE verandering meegemaakt sinds 1771 en dan ga je me nu vertellen dat het vanaf NU nooit meer mag veranderen??

stemrijbewijs.nl
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:14:12 #206
257914 tlicious
pi_69751018
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 19:55 schreef PietPrak het volgende:

[..]

helemaal eens!!!!!

Overigens, je zou 3 jaar geleden maar op de PVDA gestemd hebben! Verkiezingsprogramma: Tegen JSF, Onderzoek Irak, niet samen met CDA etc etc. Daar sta je dan met je kiesrijbewijs.
Zie post hierboven:
- Het stimuleren van een demagogie ipv een democratie. Politieke partijen zullen immers proberen om de stemmers voor zich proberen te winnen met emotionele kreten en debatten gebaseerd op vooroordelen en andere methoden die juist niet gebaseerd zijn op de rede maar eerder op het misleiden van de kiezer.

I rest my case.

stemrijbewijs.nl
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:19:03 #207
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69751243
Nee, dat mag niet, niet op zo'n manier. ook al krijg je 7miljoen steuners, dit zal niet veranderd worden. want het is in strijd met de fundering van de democratie. haal je een stukje van de fundering weg, dan zal een gedeelte instorten.

nederhopalbums.nl
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:22:27 #208
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69751371
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:14 schreef tlicious het volgende:

[..]

Zie post hierboven:

I rest my case.

stemrijbewijs.nl
Hmm, beetje afhankelijk wat je demagogie noemt. Van de Wiki
quote:
Een politicus of andere volksleider die, doorgaans met minder goede bedoelingen, door middel van retorische middelen, leugenachtige voorstellingen en valse leuzen en slogans de volksmassa opruit en in beweging brengt wordt ook wel een demagoog genoemd. Ter illustratie: Adolf Hitler wordt als demagoog gezien.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:27:47 #209
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_69751582
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 19:48 schreef PietPrak het volgende:

[..]

En als iemand niet slaagt??
Dan probeert deze persoon het gewoon nogmaals.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 20:31:10 #210
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_69751729
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:19 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Nee, dat mag niet, niet op zo'n manier. ook al krijg je 7miljoen steuners, dit zal niet veranderd worden. want het is in strijd met de fundering van de democratie. haal je een stukje van de fundering weg, dan zal een gedeelte instorten.
Wie is er nu ondemocratisch?
quote:
nederhopalbums.nl
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:01:37 #211
257914 tlicious
pi_69752971
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:22 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Hmm, beetje afhankelijk wat je demagogie noemt. Van de Wiki
[..]

Zie jij het verschil dan wel met mijn beschrijving van demagogie?

stemrijbewijs.nl
pi_69753121
Balkenende zal de eerste zijn om het stemmen voor modale Nederlanders af te schaffen net als het referendum
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:06:26 #213
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69753152
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:31 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Wie is er nu ondemocratisch?
[..]

democratie is niet perfect

nederhopalbums.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door FunkyHomosapien op 05-06-2009 21:14:04 ]
pi_69753173
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 19:55 schreef turnpoint76 het volgende:

[..]

Laten we eerst maar eens bezitters van een dubbel paspoort het recht om te stemmen en of gekozen te worden ontnemen.
Ik vind een dubbel paspoort al sowieso niet kunnen...
pi_69753219
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:05 schreef henkway het volgende:
Balkenende zal de eerste zijn om het stemmen voor modale Nederlanders af te schaffen net als het referendum
Ik vind het schandalig dat er geen tweede referendum kwam mbt de Europese Grondwet.

En ja, zo drijf je de kiezers in de handen van Geert Wilders.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:12:52 #216
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69753401
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:01 schreef tlicious het volgende:

[..]

Zie jij het verschil dan wel met mijn beschrijving van demagogie?

stemrijbewijs.nl
Nee, eigenlijk niet.
DeviantArt
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:21:50 #217
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_69753723
Ik heb een veel beter idee: waarom geven we Hare Majesteit niet gewoon veel meer macht? Zij voldoet aan alle criteria in de OP en zij is ruimschoots politiek ervaren.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_69754637
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind een dubbel paspoort al sowieso niet kunnen...
Ik ben sowieso tegen paspoorten en visa
pi_69754865
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind het schandalig dat er geen tweede referendum kwam mbt de Europese Grondwet.

En ja, zo drijf je de kiezers in de handen van Geert Wilders.
1+1=2
pi_69754988
Soms denk ik inderdaad ook weleens dat je een iq-test in zou moeten voeren okm stemrecht te verwerven.

Volstrekt belachelijk natuurlijk maar soms zijn die momenten er.

De verkiezingsuitslag van de PVV gisteren bijvoorbeeld...
pi_69755112
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:59 schreef RensWisse het volgende:
Soms denk ik inderdaad ook weleens dat je een iq-test in zou moeten voeren okm stemrecht te verwerven.

Volstrekt belachelijk natuurlijk maar soms zijn die momenten er.

De verkiezingsuitslag van de PVV gisteren bijvoorbeeld...
En wat te denken van het iq van de gemiddelde pvda stemmer .

Die komen niet verder dan aap-noot-mies .
pi_69755249
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:55 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

1+1=2
Het gaat op, ja
pi_69755353
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 22:03 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

En wat te denken van het iq van de gemiddelde pvda stemmer .

Die komen niet verder dan aap-noot-mies .
en de gemiddelde nietstemmer, dat zijn loosers
pi_69759214
En dan nog, heb geen idee wat links en of rechts is en het zal me worst wezen.
Ik lees partij programma's en hoop elke keer, dat de voor mij belangrijke dingen, worden uitgevoert in een coalitie.
Dat gebeurt dus, bijna nooit.

Dus stembewijs of niet, ik heb geen idee van de gevolgen van mijn keus!!!
pi_69759528
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:14 schreef tlicious het volgende:

[..]

Zie post hierboven:

I rest my case.

stemrijbewijs.nl
Sorry, maar deze mag je echt even uitleggen in jip en janneke taal voor mij , want ik snap het niet??
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:52:17 #226
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_69759670
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 19:52 schreef PietPrak het volgende:

[..]

ik vind ook dat een volksvertegenwoordiger minimaal 20 jaar moeten hebben gewerkt. Dus niet zoals mevr. Dijksma vanuit de schoolbanken de tweede kamer in. Ook niet via subsidie besturen jezelf omhoog werken.
Ja later we er nog meer een 50+ vergadering van maken dan nu al het geval is! Zij zullen de problemen van de jeugd vast begrijpen

Ik wil graag op mensen onder de 40 kunnen stemmen sorry.
pi_69763143
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 20:12 schreef tlicious het volgende:

Ik herhaal nog even de drie hoofdpunten die FOUT zijn in het huidige systeem van 'regeren door het volk':
- Het demotiveren en soms wegjagen van stemmers die wél alle programma's doorlezen en een zorgvuldige afweging maken.
Is dat zo?
En de mensen die wel alle programma's hebben doorgelezen komen weer terug als andere mensen worden gedwongen een cursus te doen?

quote:
Het introduceren van een zekere hoeveelheid ‘ruis’ in het systeem (stemmen die geen afspiegeling zijn van een doordachte keuze en dus de echte mening van de stemmer).
Leren we op de cursus ook onderscheid te maken tussen "ruis" en "niet ruis"?

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n stemrijbewijs eruit zou moeten gaan zien.

Laat je het concept stemrijbewijs even zien als het klaar is?
  zaterdag 6 juni 2009 @ 09:58:14 #228
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_69763275
Geen handig voorstel, redenen genoeg die hier in het topic voorbij komen.
Hooguit een vernieuwde en verbeterde stemwijzer die je moet afnemen in het stemlokaal en dat de uitkomst bindend is, krijgt de partij waar jij de meeste raakvlakken mee hebt en het meeste mee deelt jouw stem en kun je enkel nog de volksvertegenwoordiger binnen die partij kiezen waar je zelf het meeste mee hebt.
pi_69763977
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 09:58 schreef Lastpost het volgende:
Hooguit een vernieuwde en verbeterde stemwijzer die je moet afnemen in het stemlokaal en dat de uitkomst bindend is, krijgt de partij waar jij de meeste raakvlakken mee hebt en het meeste mee deelt jouw stem en kun je enkel nog de volksvertegenwoordiger binnen die partij kiezen waar je zelf het meeste mee hebt.
Dat zou ook nog een idee kunnen zijn. Alleen niet in het stemlokaal afnemen, maar zoveel mogelijk thuis door in te loggen met een speciale code. Anders (te) lange wachtrijen.
pi_69765897
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 09:58 schreef Lastpost het volgende:
Maar juist dan is het onmogelijk om objectief te zijn! Nog veel meer dan bij een stemrijbewijs. Een kieswijzer kan nooit ALLE onderwerpen behandelen, terwijl één specifiek onderwerp voor een kiezer wel degelijk doorslaggevend kan zijn.
pi_69765929
Wat een kneus ben je EG, voer dan gelijk een dicatuur in, met één bureau wat bepaald wie er wel en niet mag stemmen
  zaterdag 6 juni 2009 @ 12:27:49 #232
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_69766042
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:22 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Maar juist dan is het onmogelijk om objectief te zijn! Nog veel meer dan bij een stemrijbewijs. Een kieswijzer kan nooit ALLE onderwerpen behandelen, terwijl één specifiek onderwerp voor een kiezer wel degelijk doorslaggevend kan zijn.
Kun je natuurlijk ook verder uitwerken, zelf bepalen binnen welke 'onderwerpen' je meer vragen wilt beantwoorden omdat je het belangrijke zaken vind, aanvinken wat je écht belangrijk vind en wat een stuk minder en een basis-stemwijzer en een uitgebreidere als je echt tijd teveel hebt.
Bijzonder veel mensen willen gewoon globaal kunnen zien bij welke partij ze de meeste raakvlakken hebben en hoeven echt niet op ieder onderdeel álles te weten van de partij en haar standpunten.

Volledige vrijheid zoals nu het geval is, heeft overigens gewoon mijn voorkeur.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 12:37:35 #233
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69766272
Kan het niet zo zijn dat met een stemrijbewijs de drempel om te gaan stemmen voor heel veel mensen te hoog wordt? Maw dat er bijna niemand meer gaat stemmen.
Wat zou er dan gebeuren, als bijvoorbeeld de opkomst maar 10% is ofzo?
DeviantArt
pi_69766575
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:27 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Kun je natuurlijk ook verder uitwerken, zelf bepalen binnen welke 'onderwerpen' je meer vragen wilt beantwoorden omdat je het belangrijke zaken vind, aanvinken wat je écht belangrijk vind en wat een stuk minder en een basis-stemwijzer en een uitgebreidere als je echt tijd teveel hebt.
Bijzonder veel mensen willen gewoon globaal kunnen zien bij welke partij ze de meeste raakvlakken hebben en hoeven echt niet op ieder onderdeel álles te weten van de partij en haar standpunten.
Het probleem is vooral dat het heel moeilijk is om een vraag op objectieve wijze te stellen. In een van de afgelopen kieswijzers stond iets als:
quote:
Het is goed als Europa kan ingrijpen tegen zaken als stierenvechten.
Nu focust iedereen op het stierenvechten wat in NL niet populair is. Een wet die Europa toestaat iets tegen het stierenvechten te doen, zou (afhankelijk van de formulering van de wet uiteraard) ook best eens het eind kunnen betekenen van ons liberale drugsbeleid.

Bij een niet-bindende kieswijzer is dit niet zo'n probleem. We gaan ervan uit dat iedere kiezer zelf nadenkt voordat deze op een knop drukt.

Zodra duidelijk is dat een stemrijbewijs niet objectief kan zijn en dus voordelig uit kan pakken voor bepaalde partijen ben ik er ook meteen tegen! Alleen denk ik dat dit (met voldoende inzet en controle) wel bereikt kan worden.
pi_69766721
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:37 schreef Hukkie het volgende:
Kan het niet zo zijn dat met een stemrijbewijs de drempel om te gaan stemmen voor heel veel mensen te hoog wordt? Maw dat er bijna niemand meer gaat stemmen.
Wat zou er dan gebeuren, als bijvoorbeeld de opkomst maar 10% is ofzo?
Dat zou een grote teleurstelling zijn. Ik denk namelijk dat dit zou betekenen dat (bijna alle) kiezers buiten deze 10% totaal ongeïnteresseerd zijn in de politiek. En dus nauwelijks weten waar ze op stemmen.

Wat is erger? 90% van het volk wat geen interesse heeft in politiek en zich er daarom (vrijwillig) niet mee bemoeit en de verantwoordelijkheid bij de rest van het volk legt? Of 90% van de bevolking wat zich totaal niet interesseert in politiek, maar wel semi-willekeurig een knop indrukt om aan een morele plicht te voldoen. Zonder ook maar een moment aan de gevolgen te denken en de komende vier jaar gewoon weer in de alle-politici-zijn-egoïstische-nietsnutten-modus gaan zitten.
pi_69766760
Hier ben ik het mee eens! Rechtsen zouden niet moeten kunnen stemmen!
pi_69766788
Internethoolie .
pi_69766824
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)
Hmm... dan gaan we het even over jouw niveau hebben:
quote:
Ik heb de oplossing: HET KIEZERSRIJBEWIJS (Election Driving Licence, zoiets )
Waarom de Engelse vertaling erachter? Het is de exacte vertaling en draagt verder niets toe, tenzij je meent dat popiejopie engels jezelf interessanter maakt....

zaterdag 6 juni 2009 @ 13:05:38 #239
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69766965
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:55 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Dat zou een grote teleurstelling zijn. Ik denk namelijk dat dit zou betekenen dat (bijna alle) kiezers buiten deze 10% totaal ongeïnteresseerd zijn in de politiek. En dus nauwelijks weten waar ze op stemmen.

Wat is erger? 90% van het volk wat geen interesse heeft in politiek en zich er daarom (vrijwillig) niet mee bemoeit en de verantwoordelijkheid bij de rest van het volk legt? Of 90% van de bevolking wat zich totaal niet interesseert in politiek, maar wel semi-willekeurig een knop indrukt om aan een morele plicht te voldoen. Zonder ook maar een moment aan de gevolgen te denken en de komende vier jaar gewoon weer in de alle-politici-zijn-egoïstische-nietsnutten-modus gaan zitten.
Denk eerder dat mensen het teveel moeite vinden om veel tijd te besteden aan het invullen van allerlei tests. En daarom dus niet meer gaan stemmen, waar ze nu dus nog wel gaan stemmen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen nadenken over de gevolgen van een aantal kabinetten Balkie, en daarom op Wilders stemmen?
DeviantArt
pi_69767331
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:05 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Denk eerder dat mensen het teveel moeite vinden om veel tijd te besteden aan het invullen van allerlei tests. En daarom dus niet meer gaan stemmen, waar ze nu dus nog wel gaan stemmen.
En die mensen nemen nu wel de moeite om uit te zoeken welke partij het beste bij hen past?
quote:
Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen nadenken over de gevolgen van een aantal kabinetten Balkie, en daarom op Wilders stemmen?
Waar zeg ik dat het een probleem is dat mensen niet op CDA/PvdA/VVD stemmen, maar wel op Wilders? Ik denk dat die drie partijen ook erg veel niet nadenkende kiezers trekken.

Het probleem is niet dat mensen op de verkeerde partijen kiezen! Het probleem is dat mensen stemmen, verantwoordelijkheid nemen, zonder zich enigsinds te verdiepen in de gevolgen van hun stem.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 13:32:54 #241
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_69767605
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:22 schreef JedaiNait het volgende:
En die mensen nemen nu wel de moeite om uit te zoeken welke partij het beste bij hen past?
Mensen die überhaupt de moeite nemen om te stemmen hebben in bepaalde mate interesse in politiek ja.
quote:
Waar zeg ik dat het een probleem is dat mensen niet op CDA/PvdA/VVD stemmen, maar wel op Wilders? Ik denk dat die drie partijen ook erg veel niet nadenkende kiezers trekken.
Die woorden wilde ik je ook niet in de mond leggen.
quote:
Het probleem is niet dat mensen op de verkeerde partijen kiezen! Het probleem is dat mensen stemmen, verantwoordelijkheid nemen, zonder zich enigsinds te verdiepen in de gevolgen van hun stem.
Maar dat bedoel ik dus, dan blijven er dus heel weinig stemmers over.
DeviantArt
pi_69768026
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:22 schreef JedaiNait het volgende:

Wat bedoel je daarmee?

De gevolgen van je stem kun je toch nooit van tevoren inschatten?
pi_69768482
Lijkt mij helemaal geen slecht idee, zo'n verkiezingsrijbewijs. Je mag van de kiezer op z'n minst verwachten dat hij weet waar het over gaat als hij zijn stem uitbrengt. Vooral bij zoiets als de Europese verkiezingen. Je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde burger geen flauw idee heeft wat de kosten en baten van de EU zijn.

Daarom gewoon een hele simpele toetsvraag voordat de stem uitgebracht mag worden. Zoiets als: hoeveel lidstaten heeft de EU? Of: is Noorwegen EU-lid?
It's easier to get forgiveness than permission.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 15:20:33 #244
257914 tlicious
pi_69770388
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:55 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

*APPLAUS* Geloven dat er democratie is omdat iedereen meedoet door ze gewoon maar lukraak wat te laten gokken is jezelf een bord voor de kop houden. Lekker makkelijk - maar de gevolgen kunnen dus zijn dat er een gek aan de macht komt als genoeg mensen zijn die niet doorhebben waar de gek ECHT voor staat en geloven in de mooie praatjes / verliefd zijn op zijn verschijning...
  zaterdag 6 juni 2009 @ 15:27:00 #245
257914 tlicious
pi_69770564
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:44 schreef revange2008 het volgende:

[..]

Sorry, maar deze mag je echt even uitleggen in jip en janneke taal voor mij , want ik snap het niet??
Wanneer partijen hun bestaansrecht aan het aantal stemmen ontlenen zullen ze alles doen om zoveel mogelijk stemmen te krijgen.

Wanneer ze dan zien dat een degelijk programma gebaseerd op lange termijn doelen en rationele argumenten weinig stemmers oplevert zullen ze een keuze moeten maken:
- of doorgaan met een goed programma+campagne en bijna geen zetels krijgen
- of al hun middelen aanwenden om de spotjes en praatjes zo te draaien dat de stemmers die op weinig doordachte manieren tot hun stemkeuze komen WEL op hun stemmen (en de kwaliteit en waarde van de inhoud van het programma er dus niet meer zoveel toe doet, de knappe (uiterlijk) koppen bovenaan komen in de partij, laat staan dat er nog middelen zijn (en animo is) om het uit te werken/voeren)
pi_69770734
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:06 schreef Glacius het volgende:
Lijkt mij helemaal geen slecht idee, zo'n verkiezingsrijbewijs. Je mag van de kiezer op z'n minst verwachten dat hij weet waar het over gaat als hij zijn stem uitbrengt. Vooral bij zoiets als de Europese verkiezingen. Je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde burger geen flauw idee heeft wat de kosten en baten van de EU zijn.
Sterker nog, er zijn een heleboel malloten die deden alsof de verkiezing daar invloed op zou hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_69770992
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 15:20 schreef tlicious het volgende:

[..]

*APPLAUS* Geloven dat er democratie is omdat iedereen meedoet door ze gewoon maar lukraak wat te laten gokken is jezelf een bord voor de kop houden. Lekker makkelijk - maar de gevolgen kunnen dus zijn dat er een gek aan de macht komt als genoeg mensen zijn die niet doorhebben waar de gek ECHT voor staat en geloven in de mooie praatjes / verliefd zijn op zijn verschijning...
Hoe kun jij nou weten of mensen lukraak gokken?
Gokkers zullen er altijd wel tussen zitten maar dat is niet te veranderen door een of ander vaag examen.

En denk je dat het aan de macht komen van iemand (waar anderen weer tegen zijn) is tegen te houden door een of ander vaag examen?

Wat er gebeurt ligt aan de politiek en de politici, niet aan de stemmers.
pi_69771261
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 15:47 schreef yyentle het volgende:

[..]

Hoe kun jij nou weten of mensen lukraak gokken?
Gokkers zullen er altijd wel tussen zitten maar dat is niet te veranderen door een of ander vaag examen.

En denk je dat het aan de macht komen van iemand (waar anderen weer tegen zijn) is tegen te houden door een of ander vaag examen?

Wat er gebeurt ligt aan de politiek en de politici, niet aan de stemmers.
weest blij dat mensen kunnen en willen stemmen, en niet gedwongen worden om ergens op te stemmen op straffe van voetverlies zoals in Zimbabwe

en de grootste sukkels en regenten denken dat gewone mensen niet kunnen stemmen of een referendum doen

http://www.telegraaf.nl/b(...)tzetten__.html?p=2,2

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 06-06-2009 16:21:14 ]
pi_69775001
Laten ze anders beginnen met het uitsluiten van mensen met een strafblad om te mogen stemmen.
pi_69775379
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:28 schreef Wopper1 het volgende:
Laten ze anders beginnen met het uitsluiten van mensen met een strafblad om te mogen stemmen.
nee dat kan niet dat is het begin van het einde, we hebben heel lang erover gedaan om het vrouwenkiesrecht te krijgen, en is dat dan een verbetering?/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')