quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:15 schreef Scorpie het volgende:
Tja, ik vind het politieke en culturele correctheid die doorgeslagen is.
respect hebben voor andermans leefregels als je bij hem op visite gaat is "doorgeslagen" ..quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:15 schreef Scorpie het volgende:
Respect tonen voor iemand doe je niet met je voeten, maar met je hand, right?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:18 schreef moussie het volgende:
[..]
respect hebben voor andermans leefregels als je bij hem op visite gaat is "doorgeslagen" ..
als jij bij de koningen op de thee komt leg je je voeten ook gewoon op tafel ?
heeft niet zoveel met respect te maken, komt meer voort uit hygiëne motieven .. warm klimaat en veel handjesschudden cq lichamelijk contact met vreemden is nl niet zo gezondquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het wel van respect tonen naar de islam toe. ik vind het hele niet-handjes schudden zelf echter nogal respectloos jegens vrouwen. maar dat is waarschijnlijk een andere discussie.
Volgens het artikel is het wel degelijk een respect issue.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:20 schreef moussie het volgende:
[..]
heeft niet zoveel met respect te maken, komt meer voort uit hygiëne motieven .. warm klimaat en veel handjesschudden cq lichamelijk contact met vreemden is nl niet zo gezond
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:20 schreef moussie het volgende:
[..]
heeft niet zoveel met respect te maken, komt meer voort uit hygiëne motieven .. warm klimaat en veel handjesschudden cq lichamelijk contact met vreemden is nl niet zo gezond
uhm .. nou neequote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:20 schreef Scorpie het volgende:
Respect tonen voor iemand doe je niet met je voeten, maar met je hand, right?
ze doen het alleen niet zo vaak .. iig niet bij het groeten edquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
lag het maar zo simpel. mannen mogen elkaar wel een hand geven hoor.
mannen onderling geven elkaar altijd een hand als begroeting.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:22 schreef moussie het volgende:
[..]
ze doen het alleen niet zo vaak .. iig niet bij het groeten ed
Ik kan iemand een hand geven, en het een ongelovelijke klootzak vinden.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Respect tonen voor iemand doe je niet met je voeten, maar met je hand, right?
Dan moet je hem juist met je voet een trap gevenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:25 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Ik kan iemand een hand geven, en het een ongelovelijke klootzak vinden.
Volgens mij ging het er ook over dat je onbekenden niet zomaar aan mag raken. Overigens zou die man haar wel de hand schudden als ze die uit zou steken. Dit om genante situaties te voorkomen. Zo zla ze ook haar schoenen uit doen terwijl dit niet per se hoeftquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
soms wel, soms niet .. maar dat bedoel je niet .. uiteraard geef ik een hand als het moet maar dat wil dus idd niets zeggen over respect hebben .. en bij sommige van die gasten zou ik het liefst linea recta naar het fonteintje willen hollen om mijn handen te wassenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:23 schreef Scorpie het volgende:
Dus jij geeft ook geen hand als je iemand ontmoet?
En andersom? Geven die heren de koningin wel een handje?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:18 schreef Monidique het volgende:
Heel goed, zo gaat het kennelijk namelijk in een moskee.
ik vind het prima dat ook de koningin de normen binnen de moskee in acht neemt. prima zaak dus.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:27 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
Volgens mij ging het er ook over dat je onbekenden niet zomaar aan mag raken. Overigens zou die man haar wel de hand schudden als ze die uit zou steken. Dit om genante situaties te voorkomen. Zo zla ze ook haar schoenen uit doen terwijl dit niet per se hoeft
14-jarige jongetjes geven elkaar tegenwoordig ook een hand. Omdat het erbij hoort toch.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:24 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mannen onderling geven elkaar altijd een hand als begroeting.
Neeh, een kopstoot.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:29 schreef Goochie het volgende:
[..]
En andersom? Geven die heren de koningin wel een handje?
wat heeft dat met deze 'discussie' van doen?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:30 schreef skiczukie het volgende:
[..]
14-jarige jongetjes geven elkaar tegenwoordig ook een hand. Omdat het erbij hoort toch.
Die mogen toch niet op bezoek, straks wordt de koningin opgeblazenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:27 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Ik ben benieuwd of de heren moslims () wel handen schudden als ze bij haar op bezoek komen.
![]()
misschien dat het verschilt .. I dunno ? De meeste arabische islamieten die ik ken groeten elkaar met een gebaar naar voorhoofd en hart en een lichte buiging en bezegelen alleen (zakelijke) afspraken met handje schuddenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:24 schreef zoalshetis het volgende:
mannen onderling geven elkaar altijd een hand als begroeting.
klopt, ik snap de opwinding ook niet zo.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik vind het prima dat ook de koningin de normen binnen de moskee in acht neemt. prima zaak dus.
Ik moest het gewoon even melden.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat heeft dat met deze 'discussie' van doen?
maak je je daarover ook druk als er een japanse delegatie in het paleis op visite komt .. geven die de koningin wel netjes een handje ?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:29 schreef Goochie het volgende:
[..]
Wat een saaie trut is het toch ook. Een verchroomde koets zou pas pimp zijn.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:33 schreef zoalshetis het volgende:
de koningin gaat ook niet in spijkerbroek de kerk in. of geel op een begrafenis.
En toch vind ik die avatar niet passen bij een leuk meisje als jij.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:32 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
[..]
Die mogen toch niet op bezoek, straks wordt de koningin opgeblazen
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
En toch vind ik die avatar niet passen bij een leuk meisje als jij.![]()
Weet ik veel. Maakt mij niet uit.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:29 schreef Goochie het volgende:
[..]
Misschien moest je dan eens wat vaker uit ONZ blijven.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:36 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
[..]
Ja maar maar maar.. dat is tegen potentiele stalkers
ik mag de koningin en het koningshuis wel. liever dit dan meehollen met eventuele modegrillen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Wat een saaie trut is het toch ook. Een verchroomde koets zou pas pimp zijn.
Is dat nu van toepassing dan? Het gaat erom dat de Nederlanders, in dit geval de koningin notabene, zich weer moeten aanpassen aan een achterlijke regel van een geloof die wij niet eens belijden.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:34 schreef moussie het volgende:
[..]
maak je je daarover ook druk als er een japanse delegatie in het paleis op visite komt .. geven die de koningin wel netjes een handje ?
Mij maakt het inderdaad niet zoveel uit of zij de koningin een hand geven. Ik heb niets met die imams, niets met de koningin, het heeft geen invloed op mijn wereld, ik slaap er niet slechter door. Nee, inderdaad, het is mij om het even.quote:
Wat denk je nu zelf. Ja of nee? ...en je weet het antwoord al donders goed..quote:
zeker nog nooit op een opendag van een moskee geweest? of in het buitenland een moskee bezocht?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:41 schreef bellingerII het volgende:
Als ze echt respect zou tonen had ze helemaal niet naar de Moskee gegaan. Vrouwen mogen daar wel komen (...) maar liever niet.... O, ja, 's nachts....
bron: www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html
Het maakte je zonet wel degelijk uit, namelijk:quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mij maakt het inderdaad niet zoveel uit of zij de koningin een hand geven. Ik heb niets met die imams, niets met de koningin, het heeft geen invloed op mijn wereld, ik slaap er niet slechter door. Nee, inderdaad, het is mij om het even.
Hiermee geef je aan dat je het uitstekend vindt dat de koningin zich aanpast aan de moslimcultuur.quote:Heel goed, zo gaat het kennelijk namelijk in een moskee.
Heb je de bron er even op na geslagen? Zulke onzin bedenk ik echt niet zelf!!quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zeker nog nooit op een opendag van een moskee geweest? of in het buitenland een moskee bezocht?
je kan het zo zien idd. maar je kan ook denken dat het geen verplichting is in de nederlandse cultuur om een hand te moeten geven. ik denk niet dat de koningin er erg veel problemen mee heeft.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:42 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Hiermee geef je aan dat je het uitstekend vindt dat de koningin zich aanpast aan de moslimcultuur.
Denk jij dat de moslims haar een hand zouden geven als ze uitgenodigd werden bij Beatrix? Kunnen zij dan onze cultuur respecteren?
ik weet dat er in het dagelijkse moskeebezoek twee deuren zijn. een toegang voor vrouwen en een toegang voor mannen. ik hoor daar vanuit de vrouwen of mannen nooit gezeik over. jij wel?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:45 schreef bellingerII het volgende:
[..]
Heb je de bron er even op na geslagen? Zulke onzin bedenk ik echt niet zelf!!
Het is eigenlijk wel degelijk een verplichting.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je kan het zo zien idd. maar je kan ook denken dat het geen verplichting is in de nederlandse cultuur om een hand te moeten geven. ik denk niet dat de koningin er erg veel problemen mee heeft.
Is dat niet hetzelfde wat we vroeger hadden? Negers en blanken die niet door 1 deur mochten?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet dat er in het dagelijkse moskeebezoek twee deuren zijn. een toegang voor vrouwen en een toegang voor mannen. ik hoor daar vanuit de vrouwen of mannen nooit gezeik over. jij wel?
het is een verplichting omdat je het van mij verwacht. als jij wist dat ik je geen hand mocht geven, zou je dat dan toch perse willen?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:46 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Het is eigenlijk wel degelijk een verplichting.![]()
Ooit op een sollicitatiegesprek geweest waarbij je je handen naast je hield en zei: Hallo, ik ben zoalshetis?![]()
Ja dat is niet hetzelfde.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:47 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Is dat niet hetzelfde wat we vroeger hadden? Negers en blanken die niet door 1 deur mochten?
ik weet niet in hoeverre de vrouwenafdeling luxer of minder luxe is dan de mannenafdeling. als beide partijen het er mee eens zijn wie zijn wij dan om dat anders te willen?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:47 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Is dat niet hetzelfde wat we vroeger hadden? Negers en blanken die niet door 1 deur mochten?
Bij deze zal ik er dan even over zeiken. Ieder geloof of levensovertuiging dat onderscheid maakt tussen vrouw en man discrimineert en is derhalve verwerpelijk.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik weet dat er in het dagelijkse moskeebezoek twee deuren zijn. een toegang voor vrouwen en een toegang voor mannen. ik hoor daar vanuit de vrouwen of mannen nooit gezeik over. jij wel?
Ik vind het goed van haar, ja. Respectvol en verstandig. Maar het maakt mij geen zier uit.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:42 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Het maakte je zonet wel degelijk uit, namelijk:
[..]
Hiermee geef je aan dat je het uitstekend vindt dat de koningin zich aanpast aan de moslimcultuur.
Denk jij dat de moslims haar een hand zouden geven als ze uitgenodigd werden bij Beatrix? Kunnen zij dan onze cultuur respecteren?
ik ken zelfs een turkse moskee (nijmegen geloof ik) waar een vrouwelijke imam predtikt. heel leuke jonge vrouw met prima ideeën. volgens mij is het daar gemengd. maar dat weet ik niet helemaal zeker.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:49 schreef bellingerII het volgende:
[..]
Bij deze zal ik er dan even over zeiken. Ieder geloof of levensovertuiging dat onderscheid maakt tussen vrouw en man discrimineert en is derhalve verwerpelijk.
Mooi verhaal trouwens, twee deuren, kun jij een goede (begrijpbare) reden geven waarom vrouwen en mannen verschillende deuren zouden moeten gebruiken (buiten de toiletten om dan....)
Die laatste moet je even uitleggen.....quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ken zelfs een turkse moskee (nijmegen geloof ik) waar een vrouwelijke imam predtikt. heel leuke jonge vrouw met prima ideeën. volgens mij is het daar gemengd. maar dat weet ik niet helemaal zeker.
maw hoe meer buitenstaanderig kritiek, hoe meer meer mensen geneigd zijn juist het tegenovergestelde te gaan doen en denken. zo werkt het nou eenmaal.
dan moet je iets specifieker zijn met je vraag.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:56 schreef bellingerII het volgende:
[..]
Die laatste moet je even uitleggen.....
Deze?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan moet je iets specifieker zijn met je vraag.
ik ben geen islamoloog. maar ik denk dat het voortkomt uit oude tijden en tradities, gecombineerd met een boek vol teksten. nogmaals, zodra de massa niet gaat morren ben ik niet degene die gaat roepen dat het slecht, verkeerd of onmenselijk is.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:59 schreef bellingerII het volgende:
[..]
Deze?
Mooi verhaal trouwens, twee deuren, kun jij een goede (begrijpbare) reden geven waarom vrouwen en mannen verschillende deuren zouden moeten gebruiken (buiten de toiletten om dan....)
Uhh dat lijkt me duidelijk, hoe zit dat met die twee deuren ...? Waarom een deur voor de vrouw en man..... dat dus.
Islamoloog, das zou interessant zijn , spannend ook vandaag de dag. Misschien moet je de massa als groep dan maar eens belichten. DE Massa bestaat namelijk niet, we zijn allemaal uniek, mannetjes, vrouwtjes, beestjes en we verdienen allemaal het zelfde respect.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ben islamoloog. maar ik denk dat het voortkomt uit oude tijden en tradities, gecombineerd met een boek vol teksten. nogmaals, zodra de massa niet gaat morren ben ik niet degene die gaat roepen dat het slecht, verkeerd of onmenselijk is.
zie mijn aanpassing. was ff het woordje "geen" vergeten. zie ook het woordje "maar" daarna. mea culpa.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:07 schreef bellingerII het volgende:
[..]
Islamoloog, das zou interessant zijn , spannend ook vandaag de dag. Misschien moet je de massa als groep dan maar eens belichten. DE Massa bestaat namelijk niet, we zijn allemaal uniek, mannetjes, vrouwtjes, beestjes en we verdienen allemaal het zelfde respect.
Dus?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan moet je hem juist met je voet een trap gevenIn Nederland is het gebruikelijk een hand te geven bij begroetingen, waarbij je aangeeft respect te hebben voor de gesprekspartner.
Ik denk dat het slimmer, handiger en correcter zou zijn als Beatrix niet hetzelfde als Verdonk zou gaan reageren wanneer 1 op de 100 imams geen hand wil geven. Gewoon een hand geven aan de mensen daar, en mensen die geen hand willen geven geen hand geven. Nu wordt er geprobeerd rekening te houden met de publieke opinie terwijl dit voornemen ook al als genant wordt gezien. Je kan het toch nooit goed doen met betrekking tot moslims bij de heersende huilende goegemeente, dus moet je gewoon je eigen logische weg volgen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:10 schreef Goochie het volgende:
Koningin Beatrix bezoekt vandaag de Mobarak Moskee in Den Haag. Daarbij zal zij geen handen schudden. Dit is afgesproken uit respect voor de islamitische regels. Sommige moslims willen een vrouw niet de hand schudden. Om pijnlijke of gênante situaties te voorkomen (denk aan Verdonk in 2004) is daarom besloten helemaal geen handen te schudden.
Eensch.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:39 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Rekening houden met de gevoelens van moslims is verkeerd en geeft het onterechte signaal af dat ze iets voorstellen.
Er zijn genoeg ontmoetingen geweest waarin japanse zakenmensen een hand geven aan mensen uit de EU. En antwoord geven is ook normaal.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:34 schreef moussie het volgende:
[..]
maak je je daarover ook druk als er een japanse delegatie in het paleis op visite komt .. geven die de koningin wel netjes een handje ?
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Jammer dat de Koningin deze gelegenheid niet aangrijpt om te laten zien dat we in Nederland leven met Nederlandse gebruiken en gewoonten.
Nu ze toegeeft , geeft dit een verkeerd signaal. Zo van dat het prima is om je niet aan te passen.
![]()
Dit komt de integratie assimilatie niet ten goede.
![]()
Dus rekening houden met de fatsoensnormen die gelden in een land, dat vind jij assimilatie?quote:
ik denk dat de koningin de protocollen van de moskee erkent. waarom zou dat de integratie ten slechte komen? ik denk juist andersom. ik vind het een prima voorbeeld van integratie.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Jammer dat de Koningin deze gelegenheid niet aangrijpt om te laten zien dat we in Nederland leven met Nederlandse gebruiken en gewoonten.
Nu ze toegeeft , geeft dit een verkeerd signaal. Zo van dat het prima is om je niet aan te passen.
![]()
Dit komt de integratie niet ten goede.
![]()
Ik denk dat ze er een signaal mee afgeeft dat je je als allochtoon niet hoeft aan te passen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat de koningin de protocollen van de moskee erkent. waarom zou dat de integratie ten slechte komen? ik denk juist andersom. ik vind het een prima voorbeeld van integratie.
jij zegt een gemiste kans, ik zeg niet het moment, de plaats en de persoon om dit aan de kaak te stellen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:35 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er een signaal mee afgeeft dat je je als allochtoon niet hoeft aan te passen.
En dat is natuurlijk niet zo.
Er zijn best moslims die er geen enkel probleem mee hebben om de koningin in de moskee een hand te geven. Dus ze stigmatiseert ook nog eens een hele groep mensen. Die vervolgens weer uitgekotst zullen worden door de rest van Nederland. Zo van daar heb je weer van dat onaangepaste tuig dat wel in Nederland wil wonen maar niet onze fatsoensregels in acht wil nemen.
Een gemiste kans.![]()
Je aanpassen naar de normen en waarden in een land kan je noemen wat je wilt, maar te doen heb je het.quote:
Ja , maar door dat de Koningin zich aanpast, stelt ze dus de moslims in een slecht daglicht.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
jij zegt een gemiste kans, ik zeg niet het moment, de plaats en de persoon om dit aan de kaak te stellen.
Ik denk dat ze er een signaal mee afgeeft dat we wel wat beters te doen hebben in dit land dan te zeuren over het wel of niet handje geven.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:35 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er een signaal mee afgeeft dat je je als allochtoon niet hoeft aan te passen.
En dat is natuurlijk niet zo.
Wat een onzin, man. Ze zegt toch helemaal niets over alle moslims.quote:Er zijn best moslims die er geen enkel probleem mee hebben om de koningin in de moskee een hand te geven. Dus ze stigmatiseert ook nog eens een hele groep mensen.
Als je je levensovertuiging opzij moet zetten voor een futiele formaliteit, dan vind ik dat assimilatie, ja.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:29 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Dus rekening houden met de fatsoensnormen die gelden in een land, dat vind jij assimilatie?
Onzin![]()
Die moslims zijn hier niet op visite. Ze zijn veelal hier geboren en zullen hier sterven. Bovendien bezitten ze de nederlandse nationaliteit.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:18 schreef moussie het volgende:
[..]
respect hebben voor andermans leefregels als je bij hem op visite gaat is "doorgeslagen" ..
als jij bij de koningen op de thee komt leg je je voeten ook gewoon op tafel ?
Compleet mesjokke. Het zoveelste exponent van een mislukte integratie en niet willen aanpassen aan datgene wat hier gebruikelijk is. Dus moeten wij dan aan hun aanpassenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:10 schreef Goochie het volgende:
Sommige moslims willen een vrouw niet de hand schudden. Om pijnlijke of gênante situaties te voorkomen (denk aan Verdonk in 2004) is daarom besloten helemaal geen handen te schudden.
Blunder van Verdonk? Echt niet. Ik vond het goed dat ze direct aangaf "dat er dan wel iets te bespreken valt" toen die moslim haar de hand weigerde. En dus de "vinger op de zere plek legde".quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:00 schreef Ringo het volgende:
Had niets anders van Beatrix verwacht, topdiplomate die zichzelf niet zulke blunders toestaat als dat nijlpaard Verdonk.
Ja het is een behoorlijk issue inderdaad. Een hand niet geven.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Blunder van Verdonk? Echt niet. Ik vond het goed dat ze direct aangaf "dat er dan wel iets te bespreken valt" toen die moslim haar de hand weigerde. En dus de "vinger op de zere plek legde".
Nou meer dan die hand. Het zegt iets over de integratie die op zijn zachts gezegd bij sommigen niet echt is gelukt. En dat is wel zorgelijk wat mij betreftquote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:06 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja het is een behoorlijk issue inderdaad. Een hand niet geven.
Ben jij een robot of doe je maar alsof je geen oorspronkelijke gedachten hebt?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou meer dan die hand. Het zegt iets over de integratie die op zijn zachts gezegd bij sommigen niet echt is gelukt. En dat is wel zorgelijk wat mij betreft
Dan kan ze beter niet gaan. Imams die Nederlandse gebruiken niet willen respecteren verdienen geen bezoek, laat staan Koninklijk bezoek.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 20:33 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Als de koningin WEET dat ze geen hand krijgt en ze gaat tóch op bezoek in een moskee waar ze geen hand krijgt van een imam dan komt ze ook niet voor verassingen te staan zoals Verdonk.
Dat is natuurlijk ook weer waar. Het is niet de taak van ons staatshoofd om peper in het debat te strooien.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:51 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Ik vind dat koningshuizen zich in de moderne westerse democratieën zover mogelijk van politieke onderwerpen moeten houden. Dat houdt ook in inspanningen doen om politieke rellen te vermijden. Als ze haar hand uitsteekt naar een moslim en die weigert, kan je er prat op gaan dat de politiek minstens voor een week gedomineerd wordt door dat incident.
Daarom vind ik het een verstandige keuze van de koningin. Laat het integratie-vraagstuk maar over aan de politiek.
Maar dat geloofshuis staat wel in een land waar handenschudden wel gebruikelijk is. En als dat wel een probleem is, dan staat het huis in een verkeerd land volgens mij.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:01 schreef moussie het volgende:
daarnaast is het heel normaal om je in een geloofshuis aan te passen aan de daar heersende normen .. respect heet dat
Nee, dat zegt het niet.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou meer dan die hand. Het zegt iets over de integratie die op zijn zachts gezegd bij sommigen niet echt is gelukt. En dat is wel zorgelijk wat mij betreft
Stel jij bezoekt een synagoge en de rabbijn vraagt je een keppeltje op te doen uit respect. Dat zou jij dan ook niet doen? Het is hier immers het seculiere Nederland! Of de koster zegt dat hij liever niet heeft dat je met een korte broek de kathedraal in banjert. Wat denkt die man wel niet! Hij zit in het verkeerde land met z'n gristelijke praatjes! Ga maar naar een Zuid-Amerikaans land, enge fundamentalist!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar dat geloofshuis staat wel in een land waar handenschudden wel gebruikelijk is. En als dat wel een probleem is, dan staat het huis in een verkeerd land volgens mij.
Het is al vele eeuwen gebruikelijk dat Rabbi's en andere Joden vrouwen geen hand schudden in dit land. Of zitten die ook al sinds mensenheugenis in het verkeerde land?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar dat geloofshuis staat wel in een land waar handenschudden wel gebruikelijk is. En als dat wel een probleem is, dan staat het huis in een verkeerd land volgens mij.
Joden die weigeren de koningin een hand te geven wel jaquote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het is al vele eeuwen gebruikelijk dat Rabbi's en andere Joden vrouwen geen hand schudden in dit land. Of zitten die ook al sinds mensenheugenis in het verkeerde land?
jij bent best wel gezelligquote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:41 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ga maar naar een Zuid-Amerikaans land, enge fundamentalist!![]()
gelukkig hebben dominees daar ook geen last van. Die passen zich gewoon aan en geven gewoon een hand . Het kan dus wel. Aanpassen aan de gebruiken van een land, het kan dus echtquote:Op zaterdag 3 juni 2006 03:18 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Joden die weigeren de koningin een hand te geven wel jaMaar die heb ik nog nooit gezien, jij wel?
De koninigin geeft Rabbi's en (uiterlijk) orthodoxe Joden standaard geen hand. D'r hele leven al niet. Dat heb ik wel eens gezien dus, jij blijkbaar niet. Dat geeft wel aan dat geen idee hebt waar je over praat......quote:Op zaterdag 3 juni 2006 03:18 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Joden die weigeren de koningin een hand te geven wel jaMaar die heb ik nog nooit gezien, jij wel?
Zie mijn vorige post. Joden passen zich ook al eeuwen lang niet aan aan dat zogenaamde standaardgebruik.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
gelukkig hebben dominees daar ook geen last van. Die passen zich gewoon aan en geven gewoon een hand . Het kan dus wel. Aanpassen aan de gebruiken van een land, het kan dus echt
Eerlijk gezegd vind ik dat hele 'handje geven = respect' argument kul. Net zoals het argument dat je om religieuze redenen geen hand zou mogen geven. Maar waar het hier om draait is dat je te maken hebt met twee culturen, waarbij de ene als norm heeft wel handen schudden en de andere juist als norm heeft dat mensen van een verschillend geslacht elkaar niet aanraken als ze niet nauw verwant of getrouwd zijn. Dat ligt het voor de hand dat er geen fysiek contact wordt gezocht.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het wel van respect tonen naar de islam toe. ik vind het hele niet-handjes schudden zelf echter nogal respectloos jegens vrouwen. maar dat is waarschijnlijk een andere discussie.
Precies, daar moest ik ook aan denken. Orthodoxe Joden hebben minstens even strenge regels voor het scheiden van de seksen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De koninigin geeft Rabbi's en (uiterlijk) orthodoxe Joden standaard geen hand. D'r hele leven al niet. Dat heb ik wel eens gezien dus, jij blijkbaar niet. Dat geeft wel aan dat geen idee hebt waar je over praat......
En de motivatie in deze is een heel andere: Moslims schudden geen handen uit respect. Joden schudden geen handen omdat menstruerende vrouwen onrein zijn. Uit voorzorg schudden ze dus helemaal geen vrouwenhanden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Precies, daar moest ik ook aan denken. Orthodoxe Joden hebben minstens even strenge regels voor het scheiden van de seksen.
Ik heb het over dominees, die preken niet in Joodse kerken. Over dominees hoor je zelden of geen problemen mbt gebruiken die hier van toepassing zijn.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:48 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post. Joden passen zich ook al eeuwen lang niet aan aan dat zogenaamde standaardgebruik.
Het woord ook in je gequote zin geeft aan dat je ook doelt op Joden/Rabbi's.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb het over dominees, die preken niet in Joodse kerken. Over dominees hoor je zelden of geen problemen mbt gebruiken die hier van toepassing zijn.
Problemen mbt orthodoxe Imams heeft alles te maken met integratie, of liever gezegd het gebrek hieraan. Sind Fortuyn staat dit hoog op de agenda, maar volgens mij is er nog een wereld te winnen.
En de Joden die hier al sinds 1500 zijn en die nog steeds deze waarde en/of norm niet hebben overgenomen? Moeten die ook niet met deze onzin aankomen?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:08 schreef whosvegas het volgende:
Wat doet de koningin in een Maskee
Als ze dan toch aanwezig is, moeten de moslims zich aan onze normen en waarden aanpassen. Ik vind het best dat die mensen hier hun eigen geloof hebben. Maar dan moeten ze niet steeds met dit soort onzin aankomen
Overigens zijn dit soort 'moslims' ook niet altijd even consequent, ik kan me herinneren dat bij de begrafenis van Hussein van Jordanië er nogal opvallend werd genegeerd dat Beatrix een vrouw is. Toen telde plotseling het feit dat ze staatshoofd was vele malen zwaarder dan de culturele vereisten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:04 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En de motivatie in deze is een heel andere: Moslims schudden geen handen uit respect. Joden schudden geen handen omdat menstruerende vrouwen onrein zijn. Uit voorzorg schudden ze dus helemaal geen vrouwenhanden.
Niet schudden uit respect, of omdat je als onrein beschouwd wordt. Toch best een verschil........
99% van de Moslims houdt zich niet aan deze regel. Net zoals 99% van de Joden. De enige die hier waarde aan hechten zijn de orthodoxe gelovigen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Overigens zijn dit soort 'moslims' ook niet altijd even consequent, ik kan me herinneren dat bij de begrafenis van Hussein van Jordanië er nogal opvallend werd genegeerd dat Beatrix een vrouw is. Toen telde plotseling het feit dat ze staatshoofd was vele malen zwaarder dan de culturele vereisten.
Nee, haar fatsoenlijk begroeten en te woord staan is respect. Hoe je dat doet is onbelangrijk.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef ChillyWilly het volgende:
Respect???
De koningin van je gastland een hand geven, dat is respect!!
Ik doel dus echt op dominees. Die hoeven niet te integreren, ze zijn het immers al. Sterker nog de meeste dominees zijn geen immigranten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het woord ook in je gequote zin geeft aan dat je ook doelt op Joden/Rabbi's.
Daarnaast heb je het over aanpassen en intregreren? Wanneer hebben dominee's moeten intregreren?
Je doelde wel degelijk op Joden/Rabbi's.
Daarnaast: je vind het niet schudden van handen een gebrek aan intregratie. Zijn de Joden die hier al sinds ongeveer 1500 zijn dan ook gebrekkig geintregeerd? Of heb jij een dubbele standaard wat betreft Moslims en grijp je eigenlijk alles aan om negatief over ze te denken en spreken?
?? Lees je ook wel eens voordat je mensen in een hokje stopt ?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
99% van de Moslims houdt zich niet aan deze regel. Net zoals 99% van de Joden. De enige die hier waarde aan hechten zijn de orthodoxe gelovigen.
En laat ze lekker. Heb je er last van? Doen ze iemand kwaad? Volstaat een buiging en een "aangenaam u te ontmoeten majesteit" niet als een valide begroeting? Wat een onzin, dit is echt puur iets aangrijpen om weer eens lekker Moslims te bashen. Niets meer en niets minder.
Iemand fatsoenlijk begroeten en te woord staan is een norm/waarde. De manier waarop je dat doet is dat allerminst.
En wat heeft het schudden van handen met het ander te maken? Blijkbaar niets getuige de Rabbi's die dit ook niet doen en hun volgelingen toch in de hand hebben.....en hier nog geen bezette gebieden hebben ingericht.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik doel dus echt op dominees. Die hoeven niet te integreren, ze zijn het immers al. Sterker nog de meeste dominees zijn geen immigranten.
Je hoort dat er zelden of liever gezegd mooit problemen over dominees of Rabbi's. Uit de bocht vliegende imams of slecht geintegreerde imams des te meer. En heb ik het nog niet over de moslim terreur met hun exponenten als een Samir A. en Mohammed B. die zg in de naam van Allah hier zonodig een orthodoxe moslim staat willen maken en de democratie het lieft vandaag omver willen werpen.
Beste Sack_Blabbath : wordt wakker en zie de realiteit. Misschien is het nog niet te laat.
Het niet handen schudden heeft niks te maken met respect naar de vrouw toe.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Voor een orthodoxe moslims is het trouwens een teken van disrespect naar een vrouw en haar man/familie toe om haar de hand te schudden. Geeft ook te denken als Bea dalijk wel eens een keer een hand krijgt van een streng gelovige iman![]()
Dit is alleen toegestaan als zij, de koningin, je een hand aanbiedt volgens het protocol. Zelfs tegen haar spreken zonder dat zij je een vraag heeft gesteld is volgens het hofprotocol uitgesloten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:21 schreef ChillyWilly het volgende:
Respect???
De koningin van je gastland een hand geven, dat is respect!!
?? Wat bedoel je.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
?? Lees je ook wel eens voordat je mensen in een hokje stopt ?
Dat is het wel. Het is om zelf niet in verleiding te komen. En een teken naar haar en haar familie toe dat je haar respecteert en haar niet ziet als "lustobject"quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het niet handen schudden heeft niks te maken met respect naar de vrouw toe.
Het is een uiting van respect van de familie-eer, zover heb je gelijk. Maar je gaat de fout in als je denkt dat er dus ook respect wordt getoond voor de vrouw als persoon. Want dat is niet het geval; in culturen waarin familie-eer een dergelijke rol speelt heeft de vrouw helemaal geen individuele identiteit. Ze is de dochter, vrouw of moeder van een man. Wat je tegenover haar doet wordt niet gezien als iets wat je doet tegenover de vrouw maar tegenover haar mannelijke vertegenwoordiger.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:32 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat is het wel. Het is om zelf niet in verleiding te komen. En een teken naar haar en haar familie toe dat je haar respecteert en haar niet ziet als "lustobject"
kort door de bocht gezegd
als die figuren van te voren aangeven geen handen te schudden dan stem ik ervoor ze gewoon uberhaupt niet bij de koningin te laten opdraven probleem opgelostquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:10 schreef Goochie het volgende:
Natuurlijk! Maar wat nou als die gasten op bezoek komen bij de koningin? Worden er dan wel handen geschud? Geloof er geen kont van.
Dat is niet zo. Dat is de situatie in landen als Afghanistan, Somalie (?) en de afgelegen gebieden in Pakistan. Maar in de Islam is de vrouw absoluut geen eigendom van. Dat is een opvatting in de "machocultuur"landen binnen de Islam.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is een uiting van respect van de familie-eer, zover heb je gelijk. Maar je gaat de fout in als je denkt dat er dus ook respect wordt getoond voor de vrouw als persoon. Want dat is niet het geval; in culturen waarin familie-eer een dergelijke rol speelt heeft de vrouw helemaal geen individuele identiteit. Ze is de dochter, vrouw of moeder van een man. Wat je tegenover haar doet wordt niet gezien als iets wat je doet tegenover de vrouw maar tegenover haar mannelijke vertegenwoordiger.
En dat maakt natuurlijk de vraag zeer relevant of je wel moet willen dat de Koningin der Nederlanden om zou moeten gaan met mensen die de eigen identiteit van vrouwen niet willen erkennen.
Dit is geen geklets. Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de huis-tuin-en-keukenmoslim.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:50 schreef HiZ het volgende:
Sorry, maar dat is apologistisch geklets. Je hoort het wel vaker uit zogenaamd islamitische kringen dat dit soort regels iets te maken heeft met respect voor vrouwen. Net zoals dat hele hoofddoekjes gedoe. De regels hebben niks met respect te maken, en nog minder met islam. Het is nagenoeg één-op-één overgenomen uit locale tradities die de vrouw niet als individu zien.
Als deze 'moslims' daadwerkelijk de islam zouden volgen dan zou dit soort discussies helemaal niet hoeven plaatsvinden.
Zoals mezelf bijvoorbeeld ?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dit is geen geklets. Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de huis-tuin-en-keukenmoslim.
Desnoods....quote:
lieve jongen het is het besluit van de koningin geweest, als je dan toch zo veel respect schijnt te hebben voor de koningin had je haar keuze ook wel begrepen. ik mis ook je respect jegens moslims.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:17 schreef Goed_Gek het volgende:
EDIT
Als ze mild zijn, dan kunnen ze geen probleem hebben met het Nederlandse gebruik om handen te schudden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
overigens gaat het hier om een moskee die bestaat uit een stroming binnen de islam die erg mild is en niks met het riff van doen heeft.
er zullen enkelen zijn die liever geen hand schudden, en zullen enkelen zijn die daar geen probleem mee hebben, dat zal tijdens de begroetingen straks wel duidelijk worden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als ze mild zijn, dan kunnen ze geen probleem hebben met het Nederlandse gebruik om handen te schudden.
Ja, wat heeft ze nou eigenlijk in een moskee te zoekenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:30 schreef Hathor het volgende:
Ik snap trouwens uberhaupt niet wat te daar te zoeken heeft. Wil ze soms moslim worden of zo ? Schijnheilig geforceerd zieltjes winnen.![]()
Inderdaad, het is beter om stennis te schoppen daarzo. Daar bereik je echt wat mee.Ik vind het ook een raar iets, maar zo moeilijk doen is contraproductief.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:15 schreef Scorpie het volgende:
en zoenen...?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
't Is m.i. sowieso alweer duidelijk dat Pim Fortuyn gelijk had toen hij 't over een "achterlijk geloof" had. Hier kregen vrouwen al in 1919 stemrecht. Goed, tot in de jaren 60 (en helaas hier en daar ook nú nog) was de vrouw ook hier nog steeds niet gelijkwaardig aan de man, maar zo lang die moslims hun vrouwen op hun vreemde manier "respecteren" door ze als mindere creaturen te bechouwen blijft dat ook híer voor de macho's een reden om hun vrouw zo véél mogelijk te laten opdraaien voor 't huishouden, het aanrecht en als fokmachine!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Dat is de situatie in landen als Afghanistan, Somalie (?) en de afgelegen gebieden in Pakistan. Maar in de Islam is de vrouw absoluut geen eigendom van. Dat is een opvatting in de "machocultuur"landen binnen de Islam.
De Islam kent wel een duidelijk verschil in de rol van en een duidelijke scheiding tussen man en vrouw. Maar de vrouw is allerminst een bezit of minderwaardig. Sterker nog, de Koran zegt duidelijk dat vrouwen zelfs boven de man geplaatst moeten worden.
In praktijk heb je wel gelijk dat de regels vaak zo worden geinterpreteerd dat mensen hun vrouw (en dochter, zus, etc) overmatig tegen de buitenwereld in bescherming gaan nemen en haar klein houden onder het mom van bescherming en eerbied. Dat is een probleem.
Maar juist in de Moslimcultuur komt dat voort uit een overmatig respect naar de vrouw. Het probleem is echter dat de uitingen van dat respect in onze geemancipeerde (lees geen grote rolverschillen tussen man en vrouw) westerse cultuur gezien worden als vormen van onderdrukking. In veel gevallen terrecht. In minstens zo veel gevallen ten onrechte, maar puur omdat wij het in onze context niet kunnen plaatsen.
Als je hier trouwens echt serieus meer over wil weten zou je eens een Moskee moeten binnenlopen en een gesprek hierover moeten aangaan met de plaatselijk Imam. Er vanuit gaande dat die niet bij die 1% beklemmend orthodoxen hoort, zal dat een hoop verhelderen. Deze materie is namelijk te complex om op Fok echt duidelijk te kunnen vertellen en bovendien ben ik ook maar een "leek". Dit is trouwens uiterst serieus, als je echt geintereseert bent zal dit heel verhelderd zijn.
EDIT: Niet doen!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:17 schreef Goed_Gek het volgende:
EDIT
Ach ja, bij bepaalde geloven worden de vrouwen besneden, dat is alles...waar maakt men zich druk om...quote:Op dinsdag 6 juni 2006 15:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
tjezus, wat maken jullie je druk zeg. Bij bepaalde geloven geven mannen vrouwen geen hand en omgekeerd, dat is alles.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |