Adam en Eva waren niet 2 mensen btw. adam = de mens/man, eva = de vrouw .. ik weet niet of je dat wist, maar zo lijkt het verhaal al steeds meer op een soort fictie, wat volgens mij meer is zoals het bedoeld is. zoals sagen en legenden die wij nu hebben misschien..quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:56 schreef Viperen het volgende:
[..]
Veel gestelde vraag op dit forum.
De mens was perfect ('en God zag dat het goed was'). Alles was perfect.
Satan verleidde Eva en Eva Adam: de zondeval. Sindsdien is niets meer wat het was, totdat Jezus zijn heerschappij vestigt.
De zondeval is de reden van alle handicaps, tekortkomingen, moeite, ellende, frustratie, haat. De mens heeft de duisternis meer lief dat het licht, daarom is deze aarde ten dode opgeschreven.
Dat er mensen zijn dit dit verhaaltje nog werkelijk serieus nemen. Heel verontrustend. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat mede vanwege de overtuiging van mensen die menen dat 'de aarde toch ten dode is opgeschreven' mensen een zooitje van deze planeet maken omdat het toch geen ene moer uitmaakt? Fijn voor onze toekomstige generaties.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:56 schreef Viperen het volgende:
De zondeval is de reden van alle handicaps, tekortkomingen, moeite, ellende, frustratie, haat. De mens heeft de duisternis meer lief dat het licht, daarom is deze aarde ten dode opgeschreven.
Als punt 3 zo is, dan is punt 1 ook zo. Want die generatie is echt dood nu. Tenzij van die supermensen uit het OT hun methodes hebben verbeterd en tegenwoordig het eeuwige leven hebben.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:51 schreef Viperen het volgende:Jezus zat ernaast Met 'generatie' bedoelde hij de generatie die het herstel van de staat Israël zouden meemaken (volgens mij is deze geschiedenis ook voorspeld). In dat geval duurt het niet lang meer. Deze is vrij makkelijk te weerleggen. Deze uitspraak is puur een waarschuwing om ten alle tijden rekening te houden met zijn terugkomst.
Ik ken geen enkele christen die zijn bende maar laat liggen met de gedachte "het is toch al een puinhoop". Dus je bent aan het generaliseren.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 23:25 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn dit dit verhaaltje nog werkelijk serieus nemen. Heel verontrustend. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat mede vanwege de overtuiging van mensen die menen dat 'de aarde toch ten dode is opgeschreven' mensen een zooitje van deze planeet maken omdat het toch geen ene moer uitmaakt? Fijn voor onze toekomstige generaties.
Hier is een interessant stuk waarin duidelijk wordt gemaakt waarom juist christelijke senatoren in de VS stemmen tegen milieumaatregelen. Omdat ze op dezelfde wijze denken als jij.
Heb even meegelezen, en kan me erg vinden in je antwoorden. Welkom op het forumquote:Op vrijdag 2 juni 2006 23:06 schreef Viperen het volgende:
[..]
Ik houd van wetenschap, God weet wel hoe een vliegtuig werkt.![]()
Offtopic: leuke eerste ontmoeting met jullie op dit forum, maar ik ben toe aan wat nachtrust: niet veel geslapen de afgelopen tijd. Ik probeer dit weekend nog actief te zijn zodat ik vragen kan beantwoorden.
Ciao
jij generaliseert er anders ook flink op los...omdat jij toevallig geen christen kent die zo denkt, denken ze allemaal zo nietquote:Op vrijdag 2 juni 2006 23:42 schreef Zombine het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele christen die zijn bende maar laat liggen met de gedachte "het is toch al een puinhoop". Dus je bent aan het generaliseren.
Echt niet.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:16 schreef MrBean het volgende:
Wat een uitkering is voor je portemonnee, is geloof voor je ziel.
Wel waar.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:48 schreef pretvlek het volgende:
[..]
Echt niet.
Geloof is ook voor Nederlanders.
Ja en dat zeggen Matteüs en Markus ook.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 22:33 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou, dat is leuk. Wel eens dit gelezen?
Lucas 9:27 Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’
Jezus belooft hier tegen zijn toeschouwers dat zijn wederkomst toch zeker voor ±60 Na Chr. zal plaatsvinden. Als je niet aan de juistheid van Openbaring twijfelt, hoe zit het dan met deze, duidelijk niet uitgekomen uitspraak?
wie zegt dat er geen God achter de oerknal zit?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 21:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat vind ik een rare uitspraak. "Perfectie" is een subjectief waarde oordeel. De oerknal is een wetenschappelijk model wat erg succesvol is in het verklaren van allerhande processen hier in het universum. Zoiets houdt geen rekening met oordelen die niet exact zijn gedefinieerd.
Daarbij zijn een heleboel fysische dingen tegen-intuitief. Verwerp je die ook?
Dat onderzoeken herhaald kunnen worden zonder afwijkende resultaten bewijst niet meteen de absolute juistheid van deze feiten. Onderzoeken worden gewoonlijk maar enkele keren herhaald, terwijl het te onderzoeken verschijnsel zich misschien dagelijks voordoet.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een experiment dat te herhalen is en niet gefalsificeerd wordt kan weldegelijk als feit beschouwd worden. Het is een dooddoener om alles subjectief te noemen.
true.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe de bijbel precies wordt beschouwd verschilt per geloofsstroming, maar ik denk dat het qua feiten deels historisch en deels mythisch is.
wat bedoel je daarmeequote:Op vrijdag 2 juni 2006 23:22 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Adam en Eva waren niet 2 mensen btw. adam = de mens/man, eva = de vrouw .. ik weet niet of je dat wist, maar zo lijkt het verhaal al steeds meer op een soort fictie, wat volgens mij meer is zoals het bedoeld is. zoals sagen en legenden die wij nu hebben misschien..
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 23:25 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn dit dit verhaaltje nog werkelijk serieus nemen. Heel verontrustend. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat mede vanwege de overtuiging van mensen die menen dat 'de aarde toch ten dode is opgeschreven' mensen een zooitje van deze planeet maken omdat het toch geen ene moer uitmaakt? Fijn voor onze toekomstige generaties.
Niet generaliseren a.u.b. Ik zal niet zeggen dat 'gelovigen' of 'niet-gelovigen' een zooitje van de wereld maken. Natuurlijk heb je overal rotte appels zitten. Maar droog kijkende naar een bepaald geloof, en dan doel ik in dit geval met name op het geloof dat Jezus Christus binnenkort terug zal keren en de wereld ten einde zal zijn, heeft het voor deze groep gelovigen nou eenmaal weinig zin om met milieu en lange termijn denken bezig te houden die voor toekomstige generaties van belang zijn. Lees vermeld artikel nog maar eens waar dit wordt aangetoond met cijfers van christelijke senatoren die tegen milieumaatregelen stemmen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 01:45 schreef Viking84 het volgende:
dit is echt een non-argument!
Degenen die een zootje maken van de wereld zijn juist de niet-gelovigen. De gelovigen (en idealistische niet-gelovigen) proberen er juist een betere wereld van te maken, hun medemens te helpen. Zij zijn wel de laatsten die Gods schepping zullen verpesten! Degenen die hier niet naar leven, mogen geen oprechte christenen worden genoemd.
Zij zijn huichelaars, zoals Jezus zou zeggen.
aaaah een baptist!quote:Op vrijdag 2 juni 2006 21:31 schreef Viperen het volgende:
[..]
Goede vraag, hier kan ik lang of kort over zijn.
Ik zie de bijbel als het onfeilbare woord van God en neem deze letterlijk: schepping van heelal in zes dagen, een aarde van ongeveer 6000 jaar oud en die ongeveer 4400 jaar geleden bedekt was met de zondvloed.
Ja, waarschijnlijk ben ik volgens velen van jullie hiermee radicaal en fundamentalistisch.
Wetenschap beweert hele andere dingen: oerknal, evolutie en dat alles miljarden jaren geleden. Dus óf die wetenschap is fout, óf de bijbel is fout, óf je moet de bijbel niet te letterlijk nemen (volgens sommige christenen). Opties twee en drie zijn naar mijn mening onmogelijk.
Daarmee beweer ik dus dat veel theorieën (vaak gepresenteerd als feiten) grote leugens zijn en ik denk ook te weten wat het doel van die leugens is (dat heeft dus weer alles te maken met m'n geloof).
Paulus INTERPRETEERT hier een tekst. Hij neemt het niet letterlijk!! Hij past hermeneutiek toe om tot een exegese te komen. Dat is dus blijkbaar tot op zekere hoogte legitiem.quote:8 Dit is niet alleen een algemene waarheid, het staat ook in de wet, 9 want in de wet van Mozes staat: ‘U mag een dorsend rund niet muilbanden.’ Maar bekommert God zich dan om runderen? 10 Of zegt hij dit om ons? Om ons natuurlijk, want het is ook om ons dat er staat: ‘Een ploeger en een dorser werken beiden in de hoop op een aandeel in de oogst.’ 11 Als wij geestelijke zaken onder u hebben gezaaid, is het dan te veel gevraagd dat we materiële zaken van u oogsten? 12 Als anderen hierop al aanspraak kunnen maken, kunnen wij het dan niet des te meer?
Verantwoord aan de hand van welke maatstaven?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 01:22 schreef Viking84 het volgende:
Over het ietsisme:
dat is misschien wel bijna de meest eerlijke positie die je in het debat theïsme vs atheïsme kunt innemen. Want je weet het namelijk niet, dus hoe kun je beweren dat er geen God cq wel een God bestaat? Niet.
En hoe zou je die God moeten definiëren? Dat is ook weer sterk cultuurbepaald.
Dus 'ietsisten' nemen binnen het theïsme het meest logische standpunt in, al denk ik dat het agnosticisme nog het meest verantwoord is.
viperen. dit is een mooi voorbeeld waarbij je tip 1 kunt gebruiken.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 08:51 schreef onemangang het volgende:
Overigens, ook Jezus was niet bepaald iemand die een lange-termijn visie had wat dit betreft:
Mat 6:25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
aan de hand van morele maatstaven en maatstaven betreffende redelijkheid.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 10:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Verantwoord aan de hand van welke maatstaven?
Ai niemand hapt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:54 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wel waar.
Net als een uitkering wordt gegeven aan mensen die niet willen werken ... gaat een mens geloven wanneer hij geen kritische vragen wil blijven stellen.
Ik zou kinderen baren als ik jou was, dan praten we wel verder in dit topic.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 01:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
kijk maar naar het menselijk lichaam, hoe alles zo perfect op elkaar is afgestemd.
Nou, wellicht is het wel zo dat christenen meer korte termijn hulp bieden, maar ik heb niet bepaald het idee dat zij dit expres doen, hoor, omdat het toch niet meer uitmaakt. Ze hebben immers wel de plicht om voor hun naaste te zorgen en of ze nu bewust meer korte termijn hulp verlenen dan lange termijn hulp weet ik niet. Lijkt me sterk eigenlijk.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 08:51 schreef onemangang het volgende:
[..]
Niet generaliseren a.u.b. Ik zal niet zeggen dat 'gelovigen' of 'niet-gelovigen' een zooitje van de wereld maken. Natuurlijk heb je overal rotte appels zitten. Maar droog kijkende naar een bepaald geloof, en dan doel ik in dit geval met name op het geloof dat Jezus Christus binnenkort terug zal keren en de wereld ten einde zal zijn, heeft het voor deze groep gelovigen nou eenmaal weinig zin om met milieu en lange termijn denken bezig te houden die voor toekomstige generaties van belang zijn. Lees vermeld artikel nog maar eens waar dit wordt aangetoond met cijfers van christelijke senatoren die tegen milieumaatregelen stemmen.
Overigens, ook Jezus was niet bepaald iemand die een lange-termijn visie had wat dit betreft:
Mat 6:25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
Maak je geen zorgen, God waakt wel over ons, luidt het dogma. Fijn voor al die hongerende christelijke afrikanen om te horen. Maar om hongersnood te bestrijden moet je echt aan de toekomst werken (irrigatie etc.) en niet die hongerende Afrikanen slechts pap voeren. De Christelijke leer van Jezus getuigd wat dit betreft van een korte termijn visie. Hij meende immers 'terug te keren tijdens het leven van zijn generatiegenoten (Lucas 21:32)'.
Wat je verder zegt is dat gelovigen een betere wereld proberen te maken en niet-gelovigen niet. Dit is een vooroordeel, IEDEREEN probeert een betere wereld te maken, we zijn er allemaal op deze aarde om onze soort te behouden. Gelovigen zien dit behouden in een hiernamaals, niet gelovigen in de toekomstige generaties.. Binnen de charitatieve sector en de zorg zijn veel gelovigen werkzaam maar ook heel veel niet-gelovigen. Als je echter kijkt naar in welke type charitatieve stichtingen meer gelovigen zitten dan nietgelovigen, dan zijn het met name de stichtingen die korte-termijn hulp bieden (voedselpaketten etc.) terwijl niet gelovigen meer in lange termijn doelen werkzaam zijn (mensenrechten, milieu)
ik zou niet met van die dooddoeners komen en deze uitspraak eens even onderbouwenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:04 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik zou kinderen baren als ik jou was, dan praten we wel verder in dit topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |