http://www.standaard.be/A(...)elid=DMF29052006_081quote:Bush maakte fake nieuwsberichten voor tv-zenders
BRUSSEL - De Amerikaanse president Bush heeft tientallen nieuwsberichten in scène gezet en laten uitzenden door de televisiezenders. De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) is een onderzoek begonnen. Dat staat te lezen op de website van de Britse krant The Independent.
De commissie begon haar onderzoek op basis van een rapport van de non-profit organisatie Centre for Media and Democracy. Die vereniging ontdekte dat in het voorbije jaar minstens 77 Amerikaanse televisiestations valse nieuwsberichten van de overheid of van bedrijven hebben uitgezonden. Niet één zender vertelde erbij wie het bericht echt had gemaakt.
,,De communicatiebedrijven die de filmpjes maken, worden steeds vernuftiger in het imiteren van nieuws-items’’, zegt Diana Farsetta, een van de onderzoeksters. De onderwerpen van de berichten lopen sterk uiteen. Een van de items die door de regering werd gemaakt, toont een Iraakse Amerikaan die de president uitvoerig bedankt na de val van Bagdad in 2003.
Andere berichten worden gemaakt door bedrijven, veelal uit de medische sector. Pfizer bijvoorbeeld maakt geregeld filmpjes over gezondheidsproblemen waarin uitdrukkelijk de medicijnen van het bedrijf zelf worden aangeprezen. Ook autoproducent General Motors en chipfabrikant Intel maakten gebruik van de techniek. De bedrijven zelf beweren dat ze nooit hebben geprobeerd de oorsprong van de filmpjes te verhullen.
De Federal Communications Commission werd tot actie aangemaand door Free Press, een andere non-profit organisatie. Woordvoerder Craig Aaron verklaarde dat meer dan 25.000 mensen een brief schreven naar de vereniging om te klagen over de valse nieuwsberichten. Enkele maanden geleden wees de FCC de televisiestations erop, dat ze verplicht zijn hun kijkers te informeren als een bepaald programma gesponsord wordt. De boete voor een overtreding bedraagt 32.500 dollar.
In februari 2002 meldde de New York Times dat de Office of Strategic Influence (OSI) was opgericht. Het verspreiden van desinformatie (o.a. valse nieuwsberichten) behoorde tot de aangekondigde tactieken. Een storm van protest stak op omdat de persvrijheid en geloofwaardigheid van de vrije media in het geding zou komen. Er werden vergelijkingen gemaakt met de propagandamachine van Joseph Goebbels.quote:Op maandag 29 mei 2006 18:44 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat ik benieuwd ben of dit onderzoek iets zal opleveren, en wat er eventueel nog uit de kast komt vallen...
Daar had ik al van gehoord, ja.quote:Op maandag 29 mei 2006 22:11 schreef Keromane het volgende:
[..]
In februari 2002 meldde de New York Times dat de Office of Strategic Influence (OSI) was opgericht. Het verspreiden van desinformatie (o.a. valse nieuwsberichten) behoorde tot de aangekondigde tactieken. Een storm van protest stak op omdat de persvrijheid en geloofwaardigheid van de vrije media in het geding zou komen. Er werden vergelijkingen gemaakt met de propagandamachine van Joseph Goebbels.
Nieuws is het niet.
Nee, er is alleen reden voor een impeachment als je je echtgenoot bedriegt. Het bedriegen van een compleet land staat gewoon in de functiebeschrijving van de baan van president...quote:Op maandag 29 mei 2006 21:04 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
onderhand niet tijd voor een impeachment ofzo
Ja, het kan oud nieuws zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:38 schreef roelofjan het volgende:
Dit is toch al heel oud nieuws?
Nou ja, dat er journalisten betaald werden om het standpunt van het Witte Huis uit te dragen.. wat ik persoonlijk ernstiger vind.
Het gaat toch wel wat ver om de media te betalen (met belastingcentjes!) om je beleid te promoten, of niet?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:53 schreef dVTB het volgende:
Media-beïnvloeding is niets nieuws trouwens.
Fake nieuws brengen mag gewoon. Het enige wat verplicht is erbij te vertellen dat het 'gesponsored nieuws' (leuk eufemisme) is. Zelfs dat doen ze niet.quote:
Enkele maanden geleden wees de FCC de televisiestations erop, dat ze verplicht zijn hun kijkers te informeren als een bepaald programma gesponsord wordt. De boete voor een overtreding bedraagt 32.500 dollar.
Precies hetzelfde als met dat recente media-verhaal over Iraanse "kledingvoorschriften voor religieuze minderheden" toch?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:55 schreef roelofjan het volgende:
Hier doelde ik op.
http://www.usatoday.com/n(...)ams-whitehouse_x.htm
http://www.washingtonpost(...)36545-2005Jan25.html
Dat gaat het zeker. Ik hoop niet dat je uit mijn bericht enige goedkeuring afleest, want die heb ik er beslist niet voor. Het is meer zoiets van: ach, het verbaast me eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:58 schreef roelofjan het volgende:
Het gaat toch wel wat ver om de media te betalen (met belastingcentjes!) om je beleid te promoten, of niet?
Ja zoals iemand hierboven al zei 'dan hoor je ze niet natuurlijk'.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 01:14 schreef Manono het volgende:
niet als commentaar maar een crosspost:
complot-theorie, paranoide mensen?
Ik heb trouwens een "cross-post" terug gemaakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 01:14 schreef Manono het volgende:
niet als commentaar maar een crosspost:
complot-theorie, paranoide mensen?
Dat bedrijven dit doen is niet nieuw, dit bestaat al zolang er media bestaat. Vroeger zag je het in kranten, later radio en TV. In Nederland hadden we niet voor niets het commissariaat van de media dat keihard optrad tegen sluikreclames. Eelco Brinkman had het er indertijd, jaren 80, maar moeilijk mee.quote:Op maandag 29 mei 2006 22:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Daar had ik al van gehoord, ja.
(..)
maar ook door bedrijven gebruikt wordt.
Dit is misschien ook interessant.quote:
Dat is zo maar daarmee is de behoefte aan objectieve (goed dat is een onmogelijk ideaal, maar in ieder geval eentje die er naar streeft objectief te zijn) berichtgeving er niet minder om geworden. Misschien wordt die alleen maar groter.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 02:02 schreef Keromane het volgende:
[..]
Met het oog op massacommunicatie en internet is het logisch dat men zich niet heeft beperkt tot een plaatselijk snuffertje. Vrijwel iedereen ter wereld heeft indirect toegang tot iedere nieuwsbron die denkbaar is.
De gebeurtenis was natuurlijk echt, maar het was volledig gepland en geregiseerd, terwijl het als een spontane actie werd uitgezonden.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 07:09 schreef Yildiz het volgende:
Wtf, was dat verhaal van het omver trekken van dat standbeeld nép?
flikker ff op naar een onversneden bash islam topic wil jequote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:12 schreef Frutsel het volgende:
Verkapt 'bash-hier-america-topic deeltje 4356532'
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:18 schreef Manono het volgende:
[..]
flikker ff op naar een onversneden bash islam topic wil je
Dat is een gerucht ontstaan door verwarring met een andere foto die daarna is gemaakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:54 schreef Wombcat het volgende:
Dit is niet echt nieuw hoor. De bekendste foto uit WO2 is ook in scene gezet:
[afbeelding]
Ik moet bij dit soort berichten de hele tijd denken aan wat de Engelse kanselier Sutler zei in de film V for Vendetta:quote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:26 schreef Vampier het volgende:
vandaag zag ik een reclame met geen bron vermelding maar met een telefoonnummer die het had over een virus wat kanker kon voortbrengen.. er werd verteld dat 40% van de mensen dit virus had en dat ze kanker konden krijgen.... dit werd gedaan door bezorgd in de camera kijkende mensen en een moeder die haar dochter angstvallig vasthield.
Ik begin deze vorm van psychologische reclame zo zat te worden. Vooral die medische reclames zijn niet te harden meer.....
hopelijk blijft jullie dit in Nederland bespaard... alhoewel ik weet dat er een aantal jaar geleden een erg onsmakelijke reclame op de TV was over schimmeltenen.
de meeste Russische (van de meeste andere lanen ook) actiefoto's die gemaakt zijn tijdens WOII zijn in scene gezet. Dat was heel normaal voor propagnada doeleinden.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
De beroemde Reichstag foto is trouwens bewerkt, op het origineel heeft de soldaat een hele rits buitgemaakte horloge's aan beide polsen.
Over deze foto gaan ook al heel lang geruchten dat ie fake zou zijn (de bovenste)quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
de meeste Russische (van de meeste andere lanen ook) actiefoto's die gemaakt zijn tijdens WOII zijn in scene gezet. Dat was heel normaal voor propagnada doeleinden.
Het is inderdaad niet aannemelijk dat dit regime propaganda zou gebruiken. Welke onzin bleek trouwens nog meer niet waar op zo'n manier dat ook aan dit bericht getwijfeld moet worden?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Zal niet de eerste onzin zijn die over Bush wordt gemeld. Niet dat het onmogelijk is, maar laten we niet alles meteen voor waar accepteren, puur omdat het anti-Bush is.
De memo's van Bush? Waardoor Dan Rather afgebrand werd?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:19 schreef Evil_Jur het volgende:
De zogenaamde memo's van Bush.
Vanwege dat het de tweede was, dacht ik eigenlijk dat 'ie in scene gezet was. En in zeker zin is dat dan ook zo imo. De vlag wordt daar wel geplaatst om een foto van te kunnen maken. Het is niet zo dat het allemaal een spontane actie is.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een gerucht ontstaan door verwarring met een andere foto die daarna is gemaakt.
Na deze foto heeft dezelfde fotograaf een andere foto gemaakt waar men met een grote groep poseerd, de zg gung ho foto, de verwaring tussen deze en de flag raising foto zette de geruchten in de wereld dat het een in scene gezette foto zou zijn.
De gebeurtenis zelf is trouwens niet de eerste vlag die op Iwo Jima werd gehesen, maar de tweede. De Eerste stond zo ver van de landingsstranden af dat men de vlag van daar niet kon zien.
Ja die.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
De memo's van Bush? Waardoor Dan Rather afgebrand werd?
Dat waren memo's geleverd door anonieme bronnen die binnen enkele uren vals bleken. Hier gaat het om het verspreiden van 'vals' nieuws, iets wat ze al deden en toegeven, waarvan nog niets vals blijkt. Het wordt beweerd door een groep en de FCC zal het onderzoeken. Het is zeker niet ongeloofwaardig en zelfs aannemelijk, omdat, zoals ik al zei, deze methode al is gebruikt door Bush, wat het regime heeft toegegeven, maar het is inderdaad verstandiger om de conclusies af te wachten van de FCC, in plaats van kritiekloos een bewering van dat groepje te geloven. Het verhaal dat de FCC onderzoek doet, lijkt mij echter gewoon zonder twijfel waar.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:24 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ja die.
http://en.wikipedia.org/wiki/Killian_documents
Met als voornaamste reden dat de lucht op beide foto's hetzelfde is, geloof ik.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Over deze foto gaan ook al heel lang geruchten dat ie fake zou zijn (de bovenste)
[afbeelding]
En het origineel?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:08 schreef Apropos het volgende:
Wat betreft Bush en de vervalste nieuwsberichten; ik ben er zeker van dat de regering een vinger in de pap heeft wat betreft de nieuwsvoorziening, maar het gegeven voorbeeld (van die blije Irakees) vind ik niet echt sterk. Het artikel is ook ietwat rommelig.
The range of VNR is wide. Among items provided by the Bush administration to news stations was one in which an Iraqi-American in Kansas City was seen saying "Thank you Bush. Thank you USA" in response to the 2003 fall of Baghdad. The footage was actually produced by the State Department, one of 20 federal agencies that have produced and distributed such items.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:15 schreef Hallulama het volgende:
[..]
En het origineel?
The Independent: Bush 'planted fake news stories on American TV'
Misschien komt dat omdat het zeuren over dingen die ver weg staan makkelijker is dan zeuren over dingen die zich vlak om de hoek bevinden, of zelfs bij je thuis, heb je de afwas al gedaan?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf het trouwens geweldig amusant vinden dat als er berichten zijn over de economie van de VS of zaken in de poltiek aldaar dit hier tot enorm gekakel in dit kippenhok leid. Echter, over de economie van de EU, de waardevastheid van de EURO of zaken als het schenden van wet persoonsgegevend door verdonk, wet bewaarplicht, geheime diensten die journalisten afluisteren de topics meestal snel doodbloeden terwijl Big Bad Bush topic op topic krijgt.
Ook geweldig amusant dat het nu allemaal 'heel logish en normaal' is dat er valse berichten in de media worden geplant, terwijl het zonder dit aangekondigde onderzoek van de Federal Communications Commission zondermeer "conspiracy > TRU" zou zijn genoemd.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf het trouwens geweldig amusant vinden dat als er berichten zijn over de economie van de VS of zaken in de poltiek aldaar dit hier tot enorm gekakel in dit kippenhok leid. Echter, over de economie van de EU, de waardevastheid van de EURO of zaken als het schenden van wet persoonsgegevend door verdonk, wet bewaarplicht, geheime diensten die journalisten afluisteren de topics meestal snel doodbloeden terwijl Big Bad Bush topic op topic krijgt.
Het punt is dan ook niet wie het gemaakt heeft, het legale en juridische punt althans, maar dat het zonder bronvermelding uitgezonden is door verscheidene media.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:28 schreef Apropos het volgende:
[..]
The range of VNR is wide. Among items provided by the Bush administration to news stations was one in which an Iraqi-American in Kansas City was seen saying "Thank you Bush. Thank you USA" in response to the 2003 fall of Baghdad. The footage was actually produced by the State Department, one of 20 federal agencies that have produced and distributed such items.
Wat is ''actually produced''? Dat moet dan ''in scene gezet'' betekenen.
"Everybody wants to change the world, but no one wants to help Mom do the dishes" PJ O'Rourkequote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:29 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Misschien komt dat omdat het zeuren over dingen die ver weg staan makkelijker is dan zeuren over dingen die zich vlak om de hoek bevinden, of zelfs bij je thuis, heb je de afwas al gedaan?
Voilaquote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
"Everybody wants to change the world, but no one wants to help Mom do the dishes" PJ O'Rourke
Klopt. Massacommunicatie zorgt ervoor dat mensen steeds vaker zelf hun bronnen kunnen bepalen en beoordelen. Door ontzuiling van de media wordt het lastiger om 'valse' berichten te verspreiden. Legitieme tegengeluiden c.q. bewijzen vinden hun weg in een handomdraai. Natuurlijk blijf je ruis en rommel houden en er kan gemanipuleerd blijven worden door aan de juiste touwtjes te trekken. Wanneer maar voldoende mensen overtuigd zijn van iets dan stijgt de geloofwaardigheid. Zelfs als het over weerlegbare onzin gaat, dat zie je bijv. met bepaalde complottheorieen omtrent het WTC of vliegende schotels. Zelfs de grootste scepticus kan op een gegeven moment gaan twijfelen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 03:23 schreef NorthernStar het volgende:
[afbeelding]
"In oorlog, is de waarheid het eerste slachtoffer."
Die is van 500 voor Christus. Er is weinig veranderd.
[..]
Dat is zo maar daarmee is de behoefte aan objectieve (goed dat is een onmogelijk ideaal, maar in ieder geval eentje die er naar streeft objectief te zijn) berichtgeving er niet minder om geworden. Misschien wordt die alleen maar groter.
Helaas bestaan die niet. En al zouden ze er zijn, dan zijn die op hun beurt weer afhankelijk van externe bronnen en dingen als vertaalinstituuten ed.
Dat was volgens mij een 1 april-grap van filmregisseur Jan Verheyen. Was op De Laatste Show op 1 april, in ieder geval.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:19 schreef Hallulama het volgende:
In Belgie is trouwens een bedrijf actief dat nieuws filmpjes maakt welke door televisiezenders als toevoeging voor nieuwsbulletins worden gebruikt, welke compleet in scene zijn gezet, maar de boel wel wat opwindender maakt, en die opwindendheid is waar wij burgers blijkbaar om vragen.
Who cares about:quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:35 schreef Evil_Jur het volgende:
Who cares about Al Gore?
Jij denkt dat dit met een andere president anders was geweest?quote:Op maandag 29 mei 2006 19:43 schreef ub40_bboy het volgende:
Niks nieuws onder de zon met George W. Bush. Deze man liegt en bedriegt al sinds hij in het witte huis zit.
Je kan er wel vanuit gaan dat de regering hierachter zit, net zoals het lekken van de naam van die CIA agente naar de pers.
Wat er in de VS allemaal gebeurd verdient inderdaad die aandacht , Wat bv Verdonk hier doet valt in het niet bij schending van mensenrechten , het vastzetten van journalisten (jazeker ) ,het omzeilen van de Senaat , de preventieve oorlogsvoering ,schending handvest VN enz....quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Nouja, de positie van de vorige president ging al wankelen wegens een sigaar en een stagiair. Dat werd allemaal gegooid op niet betrouwbaar als president en bla.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:40 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Jij denkt dat dit met een andere president anders was geweest?![]()
Ja.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:40 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Jij denkt dat dit met een andere president anders was geweest?![]()
Met Al "Uitvinder van het internet" Gore?quote:
Zou het nu anders zijn onder een andere president? Ja. Zou deze president dan breken met millenia traditie en niet meer liegen en manipuleren? Nee.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met Al "Uitvinder van het internet" Gore?
Of onder Bill " I did not have sex with that women" Clinton?
George "No New Taxes" Bush senior?
Reagan?
Carter?
Al Gore heeft nooit gezegd dat hij het internet uitgevonden heeft.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met Al "Uitvinder van het internet" Gore?
Kortom onder een andere president zou het dezelfde poep anders zijn wil je zeggen. Nixon loog en manipuleerde over Watergate, Kennedy over de "atoomstrategie" en Vietnam, Johnson over Vietnam, en zo kunnen we doorgaan.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zou het nu anders zijn onder een andere president? Ja. Zou deze president dan breken met millenia traditie en niet meer liegen en manipuleren? Nee.
Hij was ook nooit president, maar gelogen en gemanipuleerd heeft ie genoeg.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:42 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Al Gore heeft nooit gezegd dat hij het internet uitgevonden heeft.
Zonder twijfel.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom onder een andere president zou het dezelfde poep anders zijn wil je zeggen. Nixon loog en manipuleerde over Watergate, Kennedy over de "atoomstrategie" en Vietnam, Johnson over Vietnam, en zo kunnen we doorgaan.
Ik hoef nergens uit te vluchten en zwak is het al helemaal niet, natuurlijk. Zou het liegen en bedriegen anders zijn onder een andere president dan onder Bush, werd er gevraagd. Ja, zeg ik dan. Hoewel het geheel hypothetisch is, is het een redelijk zekere conclusie, gezien het karakter van Bush' op de waarheid gerichte schrikbewind.quote:Alle presidenten liegen en manipuleren, dus kom niet met zo een zwakke uitvlucht.
En ter volledigheid heb je nog steeds mensen die als held gevierd worden die altijd geboefte waren, Mensen als Ché, Fidel, Lenin etc etcquote:Op donderdag 1 juni 2006 13:53 schreef Monidique het volgende:
Ah, ja. Het "er waren mensen die verguisd werden en nu als helden geëerd en mensen die toegejuicht werden maar nu in het verdomhoekje zitten"-argument. Rice heeft 'm ook al eens gemaakt, waarbij ze dan uiteraard volledig voorbij gaat aan de derde optie: mensen die indertijd als boef bekend stonden, staan het tegenwoordig nog steeds.
Uiteraard.quote:Op donderdag 1 juni 2006 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ter volledigheid heb je nog steeds mensen die als held gevierd worden die altijd geboefte waren, Mensen als Ché, Fidel, Lenin etc etc
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |