http://www.standaard.be/A(...)elid=DMF29052006_081quote:Bush maakte fake nieuwsberichten voor tv-zenders
BRUSSEL - De Amerikaanse president Bush heeft tientallen nieuwsberichten in scène gezet en laten uitzenden door de televisiezenders. De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) is een onderzoek begonnen. Dat staat te lezen op de website van de Britse krant The Independent.
De commissie begon haar onderzoek op basis van een rapport van de non-profit organisatie Centre for Media and Democracy. Die vereniging ontdekte dat in het voorbije jaar minstens 77 Amerikaanse televisiestations valse nieuwsberichten van de overheid of van bedrijven hebben uitgezonden. Niet één zender vertelde erbij wie het bericht echt had gemaakt.
,,De communicatiebedrijven die de filmpjes maken, worden steeds vernuftiger in het imiteren van nieuws-items’’, zegt Diana Farsetta, een van de onderzoeksters. De onderwerpen van de berichten lopen sterk uiteen. Een van de items die door de regering werd gemaakt, toont een Iraakse Amerikaan die de president uitvoerig bedankt na de val van Bagdad in 2003.
Andere berichten worden gemaakt door bedrijven, veelal uit de medische sector. Pfizer bijvoorbeeld maakt geregeld filmpjes over gezondheidsproblemen waarin uitdrukkelijk de medicijnen van het bedrijf zelf worden aangeprezen. Ook autoproducent General Motors en chipfabrikant Intel maakten gebruik van de techniek. De bedrijven zelf beweren dat ze nooit hebben geprobeerd de oorsprong van de filmpjes te verhullen.
De Federal Communications Commission werd tot actie aangemaand door Free Press, een andere non-profit organisatie. Woordvoerder Craig Aaron verklaarde dat meer dan 25.000 mensen een brief schreven naar de vereniging om te klagen over de valse nieuwsberichten. Enkele maanden geleden wees de FCC de televisiestations erop, dat ze verplicht zijn hun kijkers te informeren als een bepaald programma gesponsord wordt. De boete voor een overtreding bedraagt 32.500 dollar.
In februari 2002 meldde de New York Times dat de Office of Strategic Influence (OSI) was opgericht. Het verspreiden van desinformatie (o.a. valse nieuwsberichten) behoorde tot de aangekondigde tactieken. Een storm van protest stak op omdat de persvrijheid en geloofwaardigheid van de vrije media in het geding zou komen. Er werden vergelijkingen gemaakt met de propagandamachine van Joseph Goebbels.quote:Op maandag 29 mei 2006 18:44 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat ik benieuwd ben of dit onderzoek iets zal opleveren, en wat er eventueel nog uit de kast komt vallen...
Daar had ik al van gehoord, ja.quote:Op maandag 29 mei 2006 22:11 schreef Keromane het volgende:
[..]
In februari 2002 meldde de New York Times dat de Office of Strategic Influence (OSI) was opgericht. Het verspreiden van desinformatie (o.a. valse nieuwsberichten) behoorde tot de aangekondigde tactieken. Een storm van protest stak op omdat de persvrijheid en geloofwaardigheid van de vrije media in het geding zou komen. Er werden vergelijkingen gemaakt met de propagandamachine van Joseph Goebbels.
Nieuws is het niet.
Nee, er is alleen reden voor een impeachment als je je echtgenoot bedriegt. Het bedriegen van een compleet land staat gewoon in de functiebeschrijving van de baan van president...quote:Op maandag 29 mei 2006 21:04 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
onderhand niet tijd voor een impeachment ofzo
Ja, het kan oud nieuws zijn.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:38 schreef roelofjan het volgende:
Dit is toch al heel oud nieuws?
Nou ja, dat er journalisten betaald werden om het standpunt van het Witte Huis uit te dragen.. wat ik persoonlijk ernstiger vind.
Het gaat toch wel wat ver om de media te betalen (met belastingcentjes!) om je beleid te promoten, of niet?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:53 schreef dVTB het volgende:
Media-beïnvloeding is niets nieuws trouwens.
Fake nieuws brengen mag gewoon. Het enige wat verplicht is erbij te vertellen dat het 'gesponsored nieuws' (leuk eufemisme) is. Zelfs dat doen ze niet.quote:
Enkele maanden geleden wees de FCC de televisiestations erop, dat ze verplicht zijn hun kijkers te informeren als een bepaald programma gesponsord wordt. De boete voor een overtreding bedraagt 32.500 dollar.
Precies hetzelfde als met dat recente media-verhaal over Iraanse "kledingvoorschriften voor religieuze minderheden" toch?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:55 schreef roelofjan het volgende:
Hier doelde ik op.
http://www.usatoday.com/n(...)ams-whitehouse_x.htm
http://www.washingtonpost(...)36545-2005Jan25.html
Dat gaat het zeker. Ik hoop niet dat je uit mijn bericht enige goedkeuring afleest, want die heb ik er beslist niet voor. Het is meer zoiets van: ach, het verbaast me eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:58 schreef roelofjan het volgende:
Het gaat toch wel wat ver om de media te betalen (met belastingcentjes!) om je beleid te promoten, of niet?
Ja zoals iemand hierboven al zei 'dan hoor je ze niet natuurlijk'.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 01:14 schreef Manono het volgende:
niet als commentaar maar een crosspost:
complot-theorie, paranoide mensen?
Ik heb trouwens een "cross-post" terug gemaakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 01:14 schreef Manono het volgende:
niet als commentaar maar een crosspost:
complot-theorie, paranoide mensen?
Dat bedrijven dit doen is niet nieuw, dit bestaat al zolang er media bestaat. Vroeger zag je het in kranten, later radio en TV. In Nederland hadden we niet voor niets het commissariaat van de media dat keihard optrad tegen sluikreclames. Eelco Brinkman had het er indertijd, jaren 80, maar moeilijk mee.quote:Op maandag 29 mei 2006 22:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Daar had ik al van gehoord, ja.
(..)
maar ook door bedrijven gebruikt wordt.
Dit is misschien ook interessant.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |