Speciaal voor die persoon uit deel 11 die vond dat het geen academische studie was.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:50 schreef Grumpey het volgende:
die naam lokt natuurlijk reacties uit, aangezien alleen geneeskundestudenten dat vinden, en ik weet dat jullie die discussie niet leuk vinden.
Waarom in hemelsnaam noem je je topic dan zo?
Politics is moneyquote:"Politics is nothing more than medicine on a grand scale."
Rudolf Virchow, 1848
Ergo, medicine is moneyquote:"Politics is the conduct of public affairs for private advantage."
Ambrose Bierce, 1911
7 werkdagen om precies te zijnquote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
[...]Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Beetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
En wat doe je dan bij Elektroniek behalve stroomschema's kunnen snappen en de nodige natuurkundige formules uit je hoofd kennen?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studiesBeetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Goed, nu vraag je om reactie, krijg je er ook 1. Ik doe zelf Neuroscience en geneeskunde, en nog psychologie-bachelor afgerond. Van alle 3 is geneeskunde bij voorbaat op de praktijk gericht. Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:57 schreef m021 het volgende:
[..]
Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.
Bij geneeskunde leer je biomedische stof, die je in je beroep gaat toepassen.
Bij technische studies leer je beginselen en formules, die je in je beroep gaat toepassen.
Vertel mij nu eens het verschil tussen biologie 'in je hoofd stampen' en formules 'in je hoofd stampen'?
En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan.
Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken! Het is inderdaad zo dat veel Geneeskundestudenten een technische studie als TN of EL niet aan zouden kunnen maar dat maakt Geneeskunde niet minder 'academisch'. Ik denk dat velen "het academisch zijn van een studie" beoordelen aan de hand van verkeerde criteria. Bedrijfskunde of Elektrotechniek is echt niet veel academischer of minder academisch dan Geneeskunde.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studiesBeetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:36 schreef Singa het volgende:
[..]
Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken!
Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:01 schreef Chiwakka het volgende:
in de healthcare of technische richtingen zijn niet vooral "uit het hoofd te leren" en dan zeker niet omdat er meestal een analyse komt waaruit een EIGEN oordeel komt. Rechtspraak e.d. die vallen gewoon uit het hoofd te leren, omdat je gewoon "wat" regels en voorschriften moet/kan volgen.
Oe dat is wel erg makkelijk he... helaas is het wel onjuist, een klein beetje beter lezen en je zou het kunnen weten.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:42 schreef filmfreek het volgende:
[..]
Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.
Wat je hier zegt kan ik me op hoofdlijnen wel in vinden en botst ook helemaal niet zo met mijn beweringen. Alleen die die topictitel wordt veelste serieus genomen, muahaha.quote:Kul-argument natuurlijk, maar dat weet je zelf ook wel. Ik heb het vorige topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat Geneeskunde geen HBO-studie is. Het is echter zeker niet de studie met de hoogste academische kwaliteit (let wel - academische kwaliteit, niet kwaliteit in het algemeen) en al helemaal niet de enige studie met academische kwaliteit.
En tsja, zo'n topic-titel lokt nu eenmaal reacties uit. Zeker omdat ik tot nu toe alleen maar Geneeskunde-studenten tegengekomen ben die zo hoog van de toren blazen wat betreft de academische kwaliteit van hun studie. Alsof ze zelf vinden dat ze te min zijn en daarom tegen anderen extra hard moeten zeggen dat hun studie van zo'n grote academische kwaliteit is. Calimero-complexje?![]()
![]()
Ik heb het hele woord academisch niet in mijn mond genomen, mede omdat ik het een kul-woord vind. Je legt het in mijn mond.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:15 schreef m021 het volgende:
[..]
En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.
Als je "academisch" (onterecht) gaat gebruiken als synoniem voor "gericht op onderzoek" dan wordt het wel makkelijk om geneeskunde te bashen.
Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.
Bedoel je nu dat je het met me eens bent of nietquote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:01 schreef Singa het volgende:
[..]
Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.
Het ligt eraan hoe ver je bent met je geneeskundestudie. In principe is wetenschappelijk onderzoek opgenomen in het curriculum van de studie geneeskunde. Je kunt dan literatuuronderzoek doen of zelf met iets komen om te onderzoeken, afhankelijk wat je leuk vindt om te doen.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.
En het was nog wel zo gezellig een tijdje terug hier.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:45 schreef gohan16 het volgende:
ik ben bang dat de TT wat eerder verwijderd zal worden dit keer.
Ik weet niet wat zo normaal aan die tvp's is er is namelijk ook een bookmark functie die volgens mij 0.0001% van fok gebruikt maar goed.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
Is vrij normaal hoor om gewoon ff een TeeeVeeePeetje te plaatsen.
Maar goed, ik doe geen geneeskunde of zo, maar ben wel nieuwsgierig naar de studie en vandaar dat ik dit draadje graag zou willen volgen.
![]()
Waarschijnlijk niet, want dan valt er niets meer te rellenquote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat je het met me eens bent of niet![]()
Je reactie was uit oogpunt van het niet eens zijn met de topictitel. Je reageert dus wel degelijk op de claim van het al dan niet academisch zijn van geneeskunde.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:58 schreef Grumpey het volgende:
Ik heb het hele woord academisch niet in mijn mond genomen, mede omdat ik het een kul-woord vind. Je legt het in mijn mond.
Join the club.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:44 schreef Grumpey het volgende:
Of geneeskunde dat nu wel of niet is, boeit me eigenlijk niet.
Hmm Geneeskunde: Discussie is zinloos.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 14:34 schreef Renesite het volgende:
Nee echt, weet iemand een leukere titel voor dit topic, eentje die niet een oeverloze![]()
![]()
discussie uitlokt?
Wat is dit nou voor onzin, er zijn genoeg mensen die die discussie willen voeren, we gaan niet zitten bashen ofzo, maar komen met argumenten en dan besluit jij maar op die TT weg te halen omdat jij het een "oeverlozequote:Op zaterdag 27 mei 2006 14:34 schreef Renesite het volgende:
Nee echt, weet iemand een leukere titel voor dit topic, eentje die niet een oeverloze![]()
![]()
discussie uitlokt?
Je mag van mij er een topic over openen, maar dan in zijn algemeen over: Wat is nou een academische studie.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin, er zijn genoeg mensen die die discussie willen voeren, we gaan niet zitten bashen ofzo, maar komen met argumenten en dan besluit jij maar op die TT weg te halen omdat jij het een "oeverloze![]()
![]()
discussie" vindt?
Maar al zou het een oeverloze discussie zijn, zolang er mensen zijn die er toch wat over willen zeggen, wie ben jij dan om daar tegenin tegaan (zolang het netjes gebeurt)?
Die TT's zijn trouwens ook met eenbedoeld, dus ik verdenk bepaalde mensen hier ervan geen humor te hebben....
Je spreekt jezelf lekker tegen. Gezellig sfeertje hier bij Geneeskunde...quote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:33 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik weet niet wat zo normaal aan die tvp's is er is namelijk ook een bookmark functie die volgens mij 0.0001% van fok gebruikt maar goed.
Maargoed, dit is toch een discussie die ik niet kan winnen, dus laat maar hangenquote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:44 schreef Repeat het volgende:
Heeft niks met uitlokken te maken. Het begon gewoon als een geintje richting D_D, omdat hij altijd zo vol is over rechten, dacht ik van; dat kan ik ook. Dat er dan mensen zo nodig om moeten reageren die hier nooit komen, best, maar waarom dan die titel weg moet. Er is toch niks mis met een beetje discussie...
Meer omdat je had kunnen weten dat dit een discussie kon opleveren.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:46 schreef Repeat het volgende:
[..]
Maargoed, dit is toch een discussie die ik niet kan winnen, dus laat maar hangen![]()
Nee, ik vind het namelijk ook niet zo'n interessante discussie, de mensen van buiten het GNK topic blijkbaar wel, want die kwamen ineens dit topic binnenstromen om even hun mening te geven...quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
Meer omdat je had kunnen weten dat dit een discussie kon opleveren.
is goed, een kleintje, maar het vorige topic zat toch redelijk vol met discussie materiaal, en hier werd dus het geintje weer voortgezet. Ja, dan word ik er een beetje vervelend van..
Maar als je wilt mag je een los topic openen er over. Zolang het netjes blijft - wanneer je de discussiewaarde er nog in ziet.
Ok.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:56 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee, ik vind het namelijk ook niet zo'n interessante discussie, de mensen van buiten het GNK topic blijkbaar wel, want die kwamen ineens dit topic binnenstromen om even hun mening te geven...
quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf lekker tegen. Gezellig sfeertje hier bij Geneeskunde....
ik hoop maar dat dat tijdelijk is.
*kijkt naar aanmelddatum mol_air*quote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:45 schreef mol_air het volgende:
hmm...leuk zon bookmarkfunctie, nooit gezien....
Gaat er ooit een jaar voorbij dat dat niet gebeurt?quote:
alcoholvergiftigingquote:Op zaterdag 27 mei 2006 17:51 schreef JimmyJames het volgende:
Zeg, arsten in woording, kunnen jullie een ziekte voor me verzinnen waardoor ik 2 weken niet afwezig was bij een werkcollege en tevens een opdracht te laat heb ingeleverd? Mijn dank is groot.
Dan heb je een iatrogene aandoening.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 17:51 schreef JimmyJames het volgende:
Zeg, arsten in woording, kunnen jullie een ziekte voor me verzinnen waardoor ik 2 weken niet afwezig was bij een werkcollege en tevens een opdracht te laat heb ingeleverd? Mijn dank is groot.
Een ziekte waardoor je niet afwezig was? Eh, anti-Alzheimer? Studiedrift?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 17:51 schreef JimmyJames het volgende:
Ach, je springt zo lekker bovenop mijn berichtje, terwijl ik nooit gemerkt dat een tvp een probleem is. Maar goed, zand erover anders wordt het wel erg off-topic.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:13 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik snap jouw probleem niet helemaal hoor, want er zijn genoeg mensen die die zinloze tvp's zonder enige toevoeging vervelend vinden, daarom wijs ik je op die bookmark functie, dat is alles hoor en hoe ik mij volgens jouw tegenspreek zie ik ook niet 1 2 3.
Ik zou er Wernicke-Korsakoff van makenquote:
Je kan het ook op afasie gooien.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zou er Wernicke-Korsakoff van makenJe bent het gewoon vergeten
Ook een goede. Of PTSS, klinkt lekker.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:03 schreef Singa het volgende:
Een Idiopatische Aanstelleritis?
Afasie is geen ziekte, meneer de jurist. Het is een symptoom. En ik neem aan dat je amnesie bedoelt, want afasie heeft weinig met vergeten te maken.quote:
Afasie is wel een stoornis. En je kan dan niet zeggen wat je bedoelt. Dat lijkt me i.c. wel toepasbaar. Ergo ik bedoel wel degelijk afasie.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:06 schreef m021 het volgende:
[..]
Afasie is geen ziekte, meneer de jurist. Het is een symptoom. En ik neem aan dat je amnesie bedoelt, want afasie heeft weinig met vergeten te maken.
Afasie is een symptoom, geen ziekte. Als iemand je vraagt wat voor ziekte je hebt ga je toch ook niet zeggen "ik heb koorts". Dat is geen ziekte.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
Afasie is wel een stoornis. En je kan dan niet zeggen wat je bedoelt. Dat lijkt me i.c. wel toepasbaar. Ergo ik bedoel wel degelijk afasie.
Ja, maar zo zwart-wit is het nou ook weer niet, omdat je syndromen ook bespreekt alsof het ziekten zijn, terwijl een syndroom eigenlijk een verzameling van symptomen is. Al ga je bij een syndroom natuurlijk vaak wel impliciet uit van een specifieke onderliggende ziekte, maar dat verandert het principe niet.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:12 schreef m021 het volgende:
[..]
Afasie is een symptoom, geen ziekte. Als iemand je vraagt wat voor ziekte je hebt ga je toch ook niet zeggen "ik heb koorts". Dat is geen ziekte.
En wat heeft het niet kunnen zeggen wat je bedoelt / andere mensen niet begrijpen te maken met bij een werkgroep aanwezig zijn of niet?
Er is een duidelijk onderscheid tussen ziekten, syndroomdiagnosen en symptoomdiagnosen. Voorzover ik weet wordt afasie nooit als symptoomdiagnose aangemerkt, omdat het er niet zonder oorzaak is.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:16 schreef Singa het volgende:
Ja, maar zo zwart-wit is het nou ook weer niet, omdat je syndromen ook bespreekt alsof het ziekten zijn, terwijl een syndroom eigenlijk een verzameling van symptomen is. Al ga je bij een syndroom natuurlijk vaak wel impliciet uit van een specifieke onderliggende ziekte, maar dat verandert het principe niet.
Het ging mij om het principe.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:37 schreef m021 het volgende:
[..]
Er is een duidelijk onderscheid tussen ziekten, syndroomdiagnosen en symptoomdiagnosen. Voorzover ik weet wordt afasie nooit als symptoomdiagnose aangemerkt, omdat het er niet zonder oorzaak is.
Je kunt wel degelijk zeggen dat je last hebt van iets. Ik heb dat niet gedaan want ik had koorts is een prima smoes. Zolang de grondslag van de afasie niet is vastgesteld is het dus ook medisch gezien verantword om te zeggen: ik heb dat en dat niet gedaan omdat ik afasie had. En afasie is i.c. bruikbaar omdat hij eigenlijk wil zeggen dat hij niets heeft gedaan omdat hij te lui was; door het nu op afasie te gooien hoeft hij niet te liegen over de reden.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 18:12 schreef m021 het volgende:
[..]
Afasie is een symptoom, geen ziekte. Als iemand je vraagt wat voor ziekte je hebt ga je toch ook niet zeggen "ik heb koorts". Dat is geen ziekte.
En wat heeft het niet kunnen zeggen wat je bedoelt / andere mensen niet begrijpen te maken met bij een werkgroep aanwezig zijn of niet?
Gadverdamme. Maar dan val je wel snel door de mand als het niet waar isquote:Op zaterdag 27 mei 2006 20:06 schreef mol_air het volgende:
ernstige halitosis?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |