Is dat wel zo? Is het niet zo dat dat lijkt, omdat alleen de mooie dingen worden onthouden en de minder mooie al snel worden vergeten. "Vroeger was alles beter."quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:40 schreef Mirri het volgende:
Terwijl dat vroeger wel anders was..
Ik zie zo snel even het verband niet tussen nieuwe onzichtbare risico's en de eigenschap ontevredenheid in de mens.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Waar het gevaar vroeger aanwijsbaar en tastbaar was is het nu onzichtbaar geworden. Zie de Risk Society van Ulrich Beck (als je zin heb om je op wetenschappelijke teksten te storten).
ontevredenheid en angst zijn twee van elkaar losstaande onderwerpen lijkt me.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:40 schreef Mirri het volgende:
Vinden jullie dat mensen de laatste jaren steeds ontevredener worden over hun leven?
En dan de angsten de laatste tijd. Waar zijn we tegenwoordig allemaal niet bang voor?
Ik zei dat meer als ehm...om aan te geven dat het actueel was.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:48 schreef Q. het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Is het niet zo dat dat lijkt, omdat alleen de mooie dingen worden onthouden en de minder mooie al snel worden vergeten. "Vroeger was alles beter."
Werd het vroeger überhaupt wel geregistreerd? Gingen mensen wel naar de dokter als ze zich ellendig voelden? Vraag het me sterk af. Vroeger was daar geen tijd voor...quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:02 schreef Mirri het volgende:
[..]
Ik zei dat meer als ehm...om aan te geven dat het actueel was.Ik vond ook dat ik zat te raaskallen met "Vroeger was dat niet zo".
Maar we kunnen de feiten niet ontkennen. 800.000 mensen zijn depressief. Dat is veel, durf te wedden dat het vroeger anders was.
Gaan jullie er nu voor zorgen dat ik weer een heel ander onderwerp voor mijn PO moet bedenken.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:03 schreef Bellator het volgende:
[..]
Werd het vroeger überhaupt wel geregistreerd? Gingen mensen wel naar de dokter als ze zich ellendig voelden? Vraag het me sterk af. Vroeger was daar geen tijd voor...
Moet je een beschouwing of betoog schrijven? Ik denk niet echt dat je iets kan betogen over ontevreden mensen. Tenzij je vindt dat mensen zich tegenwoordig aanstellen met 'trendy' ziektes (burn-outs, depressiviteit, dyslectie)...quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:05 schreef Mirri het volgende:
[..]
Gaan jullie er nu voor zorgen dat ik weer een heel ander onderwerp voor mijn PO moet bedenken.![]()
![]()
Ik denk beschouwing..gewoon informatie geven, maar ook een eigen mening..quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:06 schreef Bellator het volgende:
[..]
Moet je een beschouwing of betoog schrijven? Ik denk niet echt dat je iets kan betogen over ontevreden mensen. Tenzij je vindt dat mensen zich tegenwoordig aanstellen met 'trendy' ziektes (burn-outs, depressiviteit, dyslectie)...
Het is veel makkelijker om je veilig te voelen wanneer je weet dat je alle zichtbare risico's hebt uitgesloten. En ik ben er vrij zeker van dat de link veiligheid <-> tevredenheid makkelijk te leggen is.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:52 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
Ik zie zo snel even het verband niet tussen nieuwe onzichtbare risico's en de eigenschap ontevredenheid in de mens.
Kan je dit wat nader verklaren?
Precies, that's my point. Waarom zijn er dan zoveel ontevreden of zelfs ongelukkig over hun leven?quote:
Precies. Vroeger moest je gewoon niet zeuren en ging je snel dood en had je het druk genoeg met werken/ eten zoeken/ weet ik veel, en nu gaan mensen nadenken. En als mensen gaan nadenken dan weet je het wel.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:03 schreef Bellator het volgende:
[..]
Werd het vroeger überhaupt wel geregistreerd? Gingen mensen wel naar de dokter als ze zich ellendig voelden? Vraag het me sterk af. Vroeger was daar geen tijd voor...
Vroeger dachten de mensen ook goed na over dingen. Dat deden de Grieken al, met Plato en Aristoteles.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Precies. Vroeger moest je gewoon niet zeuren en ging je snel dood en had je het druk genoeg met werken/ eten zoeken/ weet ik veel, en nu gaan mensen nadenken. En als mensen gaan nadenken dan weet je het wel.
Ja, dat waren filosofen, niet doorsnee burgers. Het probleem van de 21e eeuw is ook niet dat er opeens zoveel filosofen bij een psych lopen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:20 schreef Mirri het volgende:
[..]
Vroeger dachten de mensen ook goed na over dingen. Dat deden de Grieken al, met Plato en Aristoteles.![]()
Hoe meer mogelijkheden je hebt, hoe meer keuzes je moet maken. Hoe meer keuzes je moet maken, hoe meer twijfel.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:20 schreef Mirri het volgende:
[..]
Vroeger dachten de mensen ook goed na over dingen. Dat deden de Grieken al, met Plato en Aristoteles.![]()
Mensen zijn veranderd, maar dat verklaart nog niet waarom mensen ongelukkiger worden. Waarom zou je ontevredener worden als je meer nadenkt over je relatie, je leven enz. Always look on the bright side of life is toch ook nog een zin die veel mensen zich herinneren. Als je het mij vraagt zijn er tegenwoordig juist dingen die je gelukkiger zouden moeten maken. Vroeger hadden ze last van wereldoorlogen, communisme, slavenhandel, etc.
Deze tijd is er ruimte voor VEEL acceptatie, het christendom is minder geworden, meer vrijheid van meningsuiting. Homoseksualiteit wordt geaccepteerd. Kortom heel veel voortuitgang.
Waarom zijn er dan zoveel problemen? Waar bijv. Dr Phil zich mee bezig houdt..
Potverdomme ja, met haar zou ik niet meer ontevreden zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:51 schreef stribe het volgende:
Als ik jou zie ben ik meteen weer vrolijk, je bent best 'n lekker ding
Ok, bedankt!quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Hoe meer mogelijkheden je hebt, hoe meer keuzes je moet maken. Hoe meer keuzes je moet maken, hoe meer twijfel.
We hebben ons vrijheid verworven om grotendeels te doen en te laten wat we willen, maar dit zorgt er ook voor dat er meer besluiten moeten worden genomen.
Wat is ontevredenheid? Zijn depressieven ontevreden? (Hint: depressiviteit is een hersenstoornis) Hoe meet je dit soort dingen? Kun je wel vergelijken met vroeger (zijn dat geen appels en peren; zijn je data betrouwbaar). Etc.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:40 schreef Mirri het volgende:
Ik moet voor school een lang betoog schrijven over een maatschappelijk probleem. Ik ben van plan om het onderwerp "ontevreden mensen" te kiezen.![]()
Vinden jullie dat mensen de laatste jaren steeds ontevredener worden over hun leven? 800.000 mensen zijn depressief, 1 op de 7 van de volwassenen!Zijn er niet ontzettend veel dingen die steeds slechter gaan? 1 miljoen kinderen in Nederland groeit op bij ouders die een (lichte) psychose hebben.
En dan de angsten de laatste tijd. Waar zijn we tegenwoordig allemaal niet bang voor? Straatgevechten, Aids, verkrachtingen, terrorisme etc. Leven we in een angstcultuur? En draagt die bij aan het feit dat mensen zich ongelukkiger voelen en ontevreden over hun leven? Terwijl dat vroeger wel anders was..
Tss, dat zei ik alquote:Op donderdag 25 mei 2006 22:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat is ontevredenheid? Zijn depressieven ontevreden? (Hint: depressiviteit is een hersenstoornis) Hoe meet je dit soort dingen? Kun je wel vergelijken met vroeger (zijn dat geen appels en peren; zijn je data betrouwbaar). Etc.
Met andere woorden, je hebt de capaciteiten niet om "lange teksten" te lezen in je vrije tijd. Moeilijk hoor.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja doei zulke lange teksten lees ik niet, ben niet aan het werk nu![]()
Met mijn uurloon ga ik niet werken in mijn vrije tijd, dat kost me teveel geld, ik vind mezelf te duur dan zogezegd.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:11 schreef Avani het volgende:
[..]
Met andere woorden, je hebt de capaciteiten niet om "lange teksten" te lezen in je vrije tijd. Moeilijk hoor.Daar zou een mens toch ook wel ontevreden van raken.
Dan is nu de grote vraag natuurlijk: wat is je uurloon? Een beetje patsen met niks is het op dit moment hè.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Met mijn uurloon ga ik niet werken in mijn vrije tijd, dat kost me teveel geld, ik vind mezelf te duur dan zogezegd.
Dat van die relaties en singles betwijfel ik echt zeer ernstig. Dat heeft weinig te maken met emancipatie al zeg ik het zelf. Vroeger werd er getrouwd om meer economische redenen. Op dit moment draait alles om de kwaliteit van een relatie en mensen lijken altijd wel beter te kunnen, dus kleinere kans dat mensen bij elkaar blijven. Een stukje religie zal ook wel meespelen. Scheiden was /is met het christendom echt helemaal not done. Op dit moment zijn er steeds minder mensen gelovig, dus dat is ook steeds minder een taboe, voor zover het nog een taboe is dan.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:13 schreef AlohaXa het volgende:
Ik denk dat je het onderwerp meer moet verplaatsen van ontevredenheid naar meer klaagzang.
De meeste dingen zijn dan ook al gezegd:
1. Individualisering, minder persoonlijk contact tussen mensen. Vooral in de westerse wereld blijkt dat praten in bijvoorbeeld in het openbaar vervoer met "vreemden" niet zo doorgaans is.
2. Betere welvaart, wat resulteert in meer vrije tijd. Dus minder bezigheden die de gedachtengang bezighouden.
2a. Meer tijd voor luxe die je niet kun veroorloven, een luxe die door de consumtiemaatschappij wordt beinvloed via de vele betere massa communicatie middelen.
3. De veranderende maatschappij en vervagende scheidingslijn tussen mannen en vrouwen. Nog nooit zijn er zo veel vrijgezelle mensen op de wereld. Hoe politiek incorrect het ook klinkt een "after-effect" van emancipatie. Relaties blijven toch een hekelpunt die tot een grote ontevredenheid kunnen leiden.
En zo zijn er zo veel meer voorbeelden. Vooral de klaagzang werkt aanstekelijk. Mensen zijn opzich allemaal intelligente wezens, maar demografisch gezien zijn het kudde schaapjes (quote van MIB)
Hoger opgeleide vrouwen hebben vaker een minder vaste relatie dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen kiezen vaker voor een carriere dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen zijn vaker kinderloos dan lager opgeleide vrouwen (45% 25% tegen over 9%). En hou in gedachten dat een kinderwens essentieel is voor een voortbestaan in een relatie en raad eens welk geslacht meestal de carriere op moet geven.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:29 schreef Avani het volgende:
[..]
Dat van die relaties en singles betwijfel ik echt zeer ernstig. Dat heeft weinig te maken met emancipatie al zeg ik het zelf. Vroeger werd er getrouwd om meer economische redenen. Op dit moment draait alles om de kwaliteit van een relatie en mensen lijken altijd wel beter te kunnen, dus kleinere kans dat mensen bij elkaar blijven. Een stukje religie zal ook wel meespelen. Scheiden was /is met het christendom echt helemaal not done. Op dit moment zijn er steeds minder mensen gelovig, dus dat is ook steeds minder een taboe, voor zover het nog een taboe is dan.
Op die manier kan het ook een aspect zijn ja.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:02 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Hoger opgeleide vrouwen hebben vaker een minder vaste relatie dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen kiezen vaker voor een carriere dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen zijn vaker kinderloos dan lager opgeleide vrouwen (45% tegen over 9%). En hou in gedachten dat een kinderwens essentieel is voor een voortbestaan in een relatie en raad eens welk geslacht meestal de carriere op moet geven.
Maar goed, dit is slechts een aspect wat kan leiden tot "ontevredenheid".
We zijn het eens om niet eens te zijn
Foutje, 45% is ook heel veel het is 25%.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:07 schreef Avani het volgende:
[..]
Op die manier kan het ook een aspect zijn ja.Ik weet niet waar je de cijfers vandaan hebt. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat het klopt. Maar 45 procent vind ik wel veel
![]()
Ja, dat dus.quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:49 schreef Avani het volgende:
Op zich wel een goed en interessant onderwerp al zeg ik het zelf en met de juiste argumenten kan je er wel wat van maken.
Wat ik zelf nog zou toevoegen is dat door de modernisering er meer sprake is van individualisering. Door de individualisering staan mensen er steeds meer alleen voor. Waarbij bijvoorbeeld voorheen er allerlei zuilen waren, waar meer duidelijkheid was waar je bijhoorde en wat je te wachten stond.
Daarnaast is er een cultuur ontstaan waarbij het lijkt alsof alles maakbaar en haalbaar is, als je maar goed genoeg je best doet. Dit is voornamelijk te merken in Amerika met "the american dream" , maar aangezien de VS veel invloed heeft op westerse landen, zie je dit verschijnsel ook wel in Nederland. In principe is de werkelijkheid anders en is het helemaal niet zo dat iedereen maar kan bereiken wat je wilt. Mensen die minder intelligent worden geboren, in een kansarm gezien hebben veel minder mogelijkheden dan diegene die intelligent in een rijk gezin uit het Gooi komen bij wijze van spreken.
Ook al zie ik dit nog wel als verklaringen. Is het nou echt werkelijk zo dat mensen ongelukkiger zijn? Ja, er zijn wel meer depressies statistisch gezien, maar dit kan net zo goed liggen aan de meetmethoden. Misschien worden depressies nu meer gerapporteerd, terwijl voorheen het binnenshuis bleef. Daarnaast kan je de vraag stellen of depressie wel een indicatie van ongelukkigheid van mensen is. Misschien zijn er meer mensen die depressief zijn, maar ook meer mensen die een hoger welzijn hebben en dus gelukkiger zijn.
Er zit copyright op mijn posts joh.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:08 schreef Bellator het volgende:
Wat je dus moet: copy/paste Avani's posts in een logische volgorde en klaar. Zo makkelijk he, dat internet.
Alleen niemand vergelijkt zichzelf met een inwoner van Afrika. We vergelijken onszelf met een topsporter, muziekidool (nee, niet een idol, maar een echte) of CEO van een multinational. We zien niet wat we al hebben, maar wat we nog niet hebben. En dat geeft ontevredenheid.quote:
Vroeger sprak men bij vrouwen vaak van hysterie, misschien moet je daar eens op zoeken.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:02 schreef Mirri het volgende:
[..]
Ik zei dat meer als ehm...om aan te geven dat het actueel was.Ik vond ook dat ik zat te raaskallen met "Vroeger was dat niet zo".
Maar we kunnen de feiten niet ontkennen. 800.000 mensen zijn depressief. Dat is veel, durf te wedden dat het vroeger anders was.
Ik heb weleens onderzoeksverslagen gelezen met interviews met mensen die zo lang in mijnen of fabrieken werkten en die mensen waren ook niet echt altijd even vrolijk. Ze moesten doorgaan, maar dat betekent niet dat ze gelukkig waren. Hooguit dat ze wat meer berusting vonden door saamhorigheid, gezinsleven en geloof.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:55 schreef Bellator het volgende:
- Was vroeger wel alles beter? Had men wel tijd om depressief te zijn? Als je in 1900 ofzo 10 uur
Dankjewel!quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:05 schreef releaze het volgende:
Je onderwerp is erg ontastbaar en valt met wat logische redeneringen gewoon niet te bewijzen. Maak het concreter voor jezelf, operationaliseer het. Waardoor willen mensen om de vijf jaar bijvoorbeeld van carriere verwisselen? Wat voorn invloed heeft "de welvaart" (specificeer!) op de gemoedstoestand van depressieve mensen. Zoiets.
Als je een betoog/beschouwing gaat geven over het ongeluk der mensch, dan moet je OF ongelooflijk veel onderzoek gaan doen, OF je moet ongelooflijk veel gaan gissen en invullen en het bij jezelf houden.
Ík zou het heel anders aanpakken.
Maar het is jouw betoog.
Zoals ik al zei, door te operationaliseren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:23 schreef Mirri het volgende:
[..]
Dankjewel!![]()
Ik weet ook nog niet hoe ik het precies ga aanpakken. Hoe zou jij het doen? Daar kun je me enorm mee helpen.
Dan is dat absurde onderzoeksresultaat je vast een tijdje geleden ook opgevallen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:56 schreef Mirri het volgende:
Dankje![]()
Ik doe trouwens 5 vwo.![]()
Grappig dat je over biologisch voedsel begint, want ik eet namelijk bijna alleen maar biologisch geteeld voedsel.![]()
Ik heb ook een keer een betoog geschreven over biologisch voedsel, haha. Die was erg goed geworden. Maar dit moet een onderzoekje worden met hoofdvraag en deelvragen..quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:07 schreef releaze het volgende:
[..]
Dan is dat absurde onderzoeksresultaat je vast een tijdje geleden ook opgevallen.
Dat vind ik altijd "zo leuk" aan onderzoek en media (over mensen ongelukkig maken gesproken) dat er altijd een antwoord te creeeren valt dat in je straatje past. In de begripsbepaling hebben ze in het onderzoek waarschijnlijk afgebakend dat "gezond" staat voor vitaminen en mineralen, maar dát neemt de media dan weer niet over. Het halve land staat dan weer op z'n kop, de mensen die niet verder nadenken dan de kop van het artikel hebben weer een fabeltje extra waar ze in kunnen geloven, etc, echt hysterie om niks, en zo flikken ze het iedere keer weer. Ze zetten het onderzoek zo op dat ze de conclusie kunnen trekken die ze willen trekken. En "de waarheid", blijft ergens in het midden.
Goed, dat was even offtopic
Veel succes met je betoog en ik hoop dat het met je nieuwe onderwerp voor jezelf al een stuk duidelijker is! Het is in ieder geval een zeer interessant onderwerp om over te betogen
Het is ook vele malen beter voor jezelf. Sommige mensen denken dat de bestrijdingsmiddelen alleen op het vliesje van de appel zitten bijvoorbeeld, maar de hele boom/vrucht is ermee doordrenkt. Als ik geld had gehad voor biologisch voedsel (en een bio supermarkt dichtbij) dan waren die appeltjes van albert heijn allang exit geweest, evenals de brocolli.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:12 schreef Mirri het volgende:
[..]
Ik heb ook een keer een betoog geschreven over biologisch voedsel, haha. Die was erg goed geworden. Maar dit moet een onderzoekje worden met hoofdvraag en deelvragen..
Biologisch voedsel is over het algemeen lekkerder (als het om vlees gaat, heb ik gehoord, ik ben vegetarier) het is veel beter voor het milieu, want de grond wordt er enorm door vervuild.
ik had geloof ik een poosje geleden gelezen dat je in utrecht een groentenabonnement kon afsluiten ergens, dat je wekelijks voor een euro of 15 een lading bio groenten kreeg. Alleen nu ik er zo op zit te googlen kan ik heel weinig vinden, dus het is waarschijnlijk voor een andere gemeente/stad geweest.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:31 schreef Mirri het volgende:
Ja, ik wil later natuurkunde studeren en meteoroloog en oceanograaf worden. Daar valt ook voldoende onderzoek naar te doen.![]()
Ik kom trouwens regelmatig in Utrecht, ik ga daar studeren en op kamers volgend jaar.![]()
Jij boft dat jij er al woont, het is een geweldige stad! Veel van die natuurvoedingwinkels ook daar.![]()
Let me tell you sonny... let me tell you straightquote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:01 schreef zhe-devilll het volgende:
Vroeger was alles nog erger dan nu, men werkte zich letterlijk dood had geen tijd om na te denken over problemen oid, men werkte van smorgens vroeg tot savonds laat zo keihard dat je al bijna dood neerviel op je bed bij thuiskomst!
Er was een mega armoede, men had bijna geen geld, geen eten, men moest elke dag overleven, men had geen tijd om gek te worden.
Ik zeg niet dat wij verwend zijn, helemaal niet want elke tijd heeft zijn eigen zorgen, maar velen zijn wel slapper geworden qua geestelijke kracht
Arceeeeequote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:27 schreef Arcee het volgende:
Mensen zijn ontevreden omdat ze niet het leven leiden wat ze zouden willen leven maar het leven zoals zovelen.
Mirripooh.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:38 schreef Mirri het volgende:
[..]
Arceeeee![]()
Wat heb ik jou lang niet gezien! Kom je ook naar de schaatsmeet?![]()
Dit cijfer kan volgens mij NOOIT.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:40 schreef Mirri het volgende:
1 miljoen kinderen in Nederland groeit op bij ouders die een (lichte) psychose hebben.
Volgens mij zijn er amper 1 miljoen kinderen in Nl.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:42 schreef Liewec het volgende:
[..]
Dit cijfer kan volgens mij NOOIT.
Waar heb je dat cijfer vandaan?
Wat verstaat men in dat onderzoek onder 'psychose'?
Er is dus een direct verband tussen de "ontevredenheid" en de afname van de bevolkingsgroei?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:02 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Hoger opgeleide vrouwen hebben vaker een minder vaste relatie dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen kiezen vaker voor een carriere dan lager opgeleide vrouwen. Hoger opgeleide vrouwen zijn vaker kinderloos dan lager opgeleide vrouwen (45% 25% tegen over 9%). En hou in gedachten dat een kinderwens essentieel is voor een voortbestaan in een relatie en raad eens welk geslacht meestal de carriere op moet geven.
Onzin. Ik ben nog nooit gelukkiger geworden van een aanschaf of een ander materieel iets.quote:Op zondag 28 mei 2006 21:04 schreef Million het volgende:
It's al about the money... We verwachten steeds meer, stellen dus steeds hogere eisen, niet alleen aan onszelf, maar ook op financieel gebied. Als deze verwachtingen geen werkelijkheid worden, worden we ontevreden. Het Materalisme, maakt ons ontevreden en op den duur misschien zelfs ongelukkig!
Dat klopt ook. Maar er zijn behoorlijk wat mensen die denken dat ze gelukkig(er) worden als ze maar (kunnen) consumeren. En dat is dus de foute manier omdat je, volgens mij, niet gelukkig wordt van dingen kopen.quote:Op maandag 29 mei 2006 16:12 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben nog nooit gelukkiger geworden van een aanschaf of een ander materieel iets.
Wordt wel gelukkig van een goede relatie. Conclusie: er is te weinig liefde in de westerse maatschappij.
Zijn al die mensen dan ge-desillusioneerd als de aanschaf niet bevredigt?quote:Op maandag 29 mei 2006 16:25 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Maar er zijn behoorlijk wat mensen die denken dat ze gelukkig(er) worden als ze maar (kunnen) consumeren. En dat is dus de foute manier omdat je, volgens mij, niet gelukkig wordt van dingen kopen.
Dat dus. We worden ook van alle kanten gestimuleerd om te consumeren, een beetje nadenken is er bij veel mensen niet meer bij.quote:Op maandag 29 mei 2006 16:29 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Of gaan ze dan meteen weer voor de volgende, zonder na te denken?
Ik heb geen sympathie voor mensen die ontevreden zijn omdat ze niet nadenken.quote:Op maandag 29 mei 2006 16:33 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Dat dus. We worden ook van alle kanten gestimuleerd om te consumeren, een beetje nadenken is er bij veel mensen niet meer bij.
Ben jij een hippie ofzo?quote:Op maandag 29 mei 2006 16:12 schreef brooklynzoo het volgende:
Conclusie: er is te weinig liefde in de westerse maatschappij.
Maar vooruit: ik schaar mijzelf onder de individualistische socialisten met een rechtse inslag.quote:
Iemand die dus met de kudde meeloopt.quote:Op maandag 29 mei 2006 17:14 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Maar vooruit: ik schaar mijzelf onder de individualistische socialisten met een rechtse inslag.
Ik vind inderdaad dat mensen steeds materialistischer worden, ik ben tevreden..als ik die auto heb. Ik ben gelukkig als ik dat huis kan kopen, als ik die baan heb. Maar hun passie volgen is er niet bij..quote:Op maandag 29 mei 2006 16:12 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben nog nooit gelukkiger geworden van een aanschaf of een ander materieel iets.
Wordt wel gelukkig van een goede relatie. Conclusie: er is te weinig liefde in de westerse maatschappij.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:45 schreef Million het volgende:
Dus brooklynzoo jij wil beweren dat we niet steeds materialistischer worden? Dat is een gewaagde uitspraak...Je leest het niet goed, ik zeg niet dat mensen gelukkiger worden van spullen of wat dan ook. Maar ik denk wel dat mensen dat denken en daardoor ontevreden worden. 'Mensen denken dus verkeerd.' om het even zo te zeggen.
Ja ik ook.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:30 schreef Metro2005 het volgende:
Hee die piramide heb ik ook geleerd bij economie
Ik heb die pyramide altijd een beetje dubieus gevonden. Zelf-actualisatie en aanzien en waardering wordt m.i. voor een groot deel bepaald door je sociale contacten en niet (zoals het er vaak op uitdraait) door je bankrekening.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:20 schreef Biancavia het volgende:
Vroeger kon je wel zielig gaan zitten wegkwijnen, maar het punt was toen dat zonder te werken gewoon geen eten had.
Je moest dus wel gewoon je verstand op nul zetten en doorgaan, anders ging je dood.
Heb je weleens van de behoeftenpiramide van Maslow gehoord?
[afbeelding]
http://www.goodadvicebooks.nl/artikelen/elementairebehoeften.html
Zolang je moet vechten voor je eerste behoeften (eten/drinken/een dak boven je hoofd) heb je geen tijd om je druk te maken over behoefte aan aanzien en waardering en zelfactualisatie.
Tegenwoordig is het zo dat de fysiologische, veiligheids- en sociale behoeften als vanzelfsprekend worden beschouwd en is men ongelukkig als men geen erkenning uit aanzien en waardering krijgt.
Het is natuurlijk ook 'de maatschappij' die hoge eisen aan ons stelt.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:22 schreef vencodark het volgende:
Een mens wilt steeds meer en het moet allemaal steeds perfecter. Perfect zal het alleen zelden worden.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |