abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:37:12 #51
149645 Mahsun
Feyenoord Rotterdam
pi_38174283
yo bedankt allemaal
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:38:23 #52
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_38174336
Ik heb een vraag. Ik heb dus afgelopen vrijdag in 1x mijn rijbewijs gehaald, maar ik kan pas over 2 weken gaan rijden, want dan krijg ik de auto van mijn pa. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met rijlessen en veel lessen gehad (zo'n 100), maar dus wel in 1x geslaagd.

Ik moet dus 2 weken wachten met rijden, ik weet dat ik moet onderhouden, maar dat kan dus pas over 2 weken. Is dat niet slecht om 2 weken te wachten? Verslijt de rijvaardigheid dan??
pi_38174431
Mahsun, Gefeliciteerd!!!! Ben je in Rotterdam afgereden? Noord of Zuid en als je op Zuid heb gereden, wie was jouw examinator?

Brrr t gaat zo hard, maar niet hard genoeg ik wil een auto kopen!! Heel veel succes alvast Sylvana. Ik hoop dat je het haalt, geeft mij ook hoop voor dinsdag hahaha. Ben zo benieuwd. Valt me op dat het een goede week is trouwens voor de afrijders!

Ik weet nu trouwens bij wie ik ga afrijden dinsdag, mijn instructrice kent de examinator helaas niet, hopen maar dat het een beetje relaxte vent is.
;)
pi_38174444
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:38 schreef IceHeat het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb dus afgelopen vrijdag in 1x mijn rijbewijs gehaald, maar ik kan pas over 2 weken gaan rijden, want dan krijg ik de auto van mijn pa. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met rijlessen en veel lessen gehad (zo'n 100), maar dus wel in 1x geslaagd.

Ik moet dus 2 weken wachten met rijden, ik weet dat ik moet onderhouden, maar dat kan dus pas over 2 weken. Is dat niet slecht om 2 weken te wachten? Verslijt de rijvaardigheid dan??
nee joh, dat verleer je echt niet hoor zeker niet na 100 lessen.. je zit toch niet elke les te denken van: ehmmmm hoe ging het ook alweer? dat is nu echt wel automatisme bij je hoor, geen zorgen
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:41:22 #55
88233 Steve
Still the best.
pi_38174450
Zo'n vaart zal het niet lopen IceHeat, 2 weken is echt niet veel hoor.
Je hebt nu zoveel gereden dat je echt wel een soort automatisme hebt. En anders zit je er na 5 minuten wel weer helemaal in.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:27:01 #56
139330 TNA
For the stars that shine
pi_38176472
quote:

Ik denk inderdaad ook dat je zodra je weer even in de auto zit het weer te pakken hebt Misschien voor je eigen gevoel in het begin nog fijn om te rijden met iemand naast je.
  woensdag 24 mei 2006 @ 23:51:37 #57
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_38184849
morgen om 08.30 lessen :S
pi_38188756
Vanavond m'n eerste les gehad, ging best goed! Mocht al zelf schakelen enzo, we reden zowel in de bebouwde kom als op de buitenwegen, dus het gas erop Ik les trouwens in een Peugeot 407 2.0 HDi, fucking snelle bak!
pi_38188863
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:27 schreef zijle het volgende:
Vanavond m'n eerste les gehad, ging best goed! Mocht al zelf schakelen enzo, we reden zowel in de bebouwde kom als op de buitenwegen, dus het gas erop Ik les trouwens in een Peugeot 407 2.0 HDi, fucking snelle bak!
ja, fucking snel? leuk hoor

heb je al planning enzo voor je examen of hoeveel lessen je nodig hebt?

Welkom bij het kluppie
pi_38189105
Volgens mijn instructeur is een pakket van 20 lessen wel voldoende, ik wil em ongeveer begin/half augustus hebben
pi_38192804
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 03:07 schreef zijle het volgende:
Volgens mijn instructeur is een pakket van 20 lessen wel voldoende, ik wil em ongeveer begin/half augustus hebben
Nouja, met die wachttijden bij het CBR hoop ik het ook, maar ben bang dat het niet gaat lukken, aangezien de wachttijd in de meeste plaatsen al bijna 3 maanden is

Maar veel plezier met lessen iig!
pi_38192866
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 03:07 schreef zijle het volgende:
ik wil hem het liefst ook voor september hebben. volgende week ff overleggen met de instructeur. hoop dat 20-25 lessen voldoende moet zijn
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_38192915
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:46 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nouja, met die wachttijden bij het CBR hoop ik het ook, maar ben bang dat het niet gaat lukken, aangezien de wachttijd in de meeste plaatsen al bijna 3 maanden is

Maar veel plezier met lessen iig!
3 maanden

ik dacht dat het in arnhem 8 weken was, tiel weet ik niet...
  donderdag 25 mei 2006 @ 11:51:33 #64
139407 jorienvdherik
pi_38192957
lessen ging wel goed, verrichtingen voor donderdag (ttt) gingen goed. alleen keer met hellingproof viel de motor uit. en gelijk in begin met wegrijden ook, moest ff wennen
  donderdag 25 mei 2006 @ 11:54:55 #65
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38193071
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:51 schreef jorienvdherik het volgende:
lessen ging wel goed, verrichtingen voor donderdag (ttt) gingen goed. alleen keer met hellingproof viel de motor uit. en gelijk in begin met wegrijden ook, moest ff wennen
Ben je nu wel hellingproof?
Ik ben gisteren naar medische keuring geweest voor groot rijbewijs, en alles is in orde, dus ik mag officieel beginnen
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_38193983
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:49 schreef Yankee_One het volgende:

[..]

3 maanden

ik dacht dat het in arnhem 8 weken was, tiel weet ik niet...
In leusden kun je als je nu zakt pas in september weer

en bij andere cbr's is wachttijd tussen 8 en 12 weken, maar 12 weken is dus geen uitzondering
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:24:51 #67
87694 Robin__
letitredno
pi_38194029
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:27 schreef zijle het volgende:
Ik les trouwens in een Peugeot 407 2.0 HDi, fucking snelle bak!
Oeh mooie bak, en zeker snel genoeg om in te lessen

Heb mezelf de vorige keer nogal vergist in de snelheid van mijn lesauto (eveneens 2 liter turbo diesel)

Op de oprit naar de snelweg, erg scherp, je moest zeg maar een half rondje, maar in het midden een stukje rechtuit.. ook de invoeg strook daarna is redelijk kort (dacht ik dan.. viel mee, dacht dat ik ergens anders was ) dus ik trok even wat verder door in zn 3.. die twee bochtjes kon je nemen met 50-60 ofzo. zonder turbo trekt ie al lekker.. maar dan boven de 3000rpm gaat het nog ff een stuk harder denk dat ik met 80+ die 2e bocht invloog.. ging gelukkig allemaal goed, het gevaar was dat als jenog net ff wat harder gaat je gelijk door kan schieten de rechterbaan van de snelweg op

dat doe ik dus niet meer (gelijk ook zo'n beetej de enige belevenis tijdens heel die les.. en we hebben gerard joling gespot in laren )
pi_38194724
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:24 schreef Robin__ het volgende:
dat doe ik dus niet meer (gelijk ook zo'n beetej de enige belevenis tijdens heel die les.. en we hebben gerard joling gespot in laren )
toeristenroute genomen
pi_38194892
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:24 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Oeh mooie bak, en zeker snel genoeg om in te lessen

Heb mezelf de vorige keer nogal vergist in de snelheid van mijn lesauto (eveneens 2 liter turbo diesel)

Op de oprit naar de snelweg, erg scherp, je moest zeg maar een half rondje, maar in het midden een stukje rechtuit.. ook de invoeg strook daarna is redelijk kort (dacht ik dan.. viel mee, dacht dat ik ergens anders was ) dus ik trok even wat verder door in zn 3.. die twee bochtjes kon je nemen met 50-60 ofzo. zonder turbo trekt ie al lekker.. maar dan boven de 3000rpm gaat het nog ff een stuk harder denk dat ik met 80+ die 2e bocht invloog.. ging gelukkig allemaal goed, het gevaar was dat als jenog net ff wat harder gaat je gelijk door kan schieten de rechterbaan van de snelweg op

Ik moest ook wel een aantal keer op mn snelheid letten, voor je het weet rijd je te snel. Vooral als je van buiten de stad weer de stad in rijdt, dus van 80 naar 50. Lijkt echt een slakkengangetje dan
  donderdag 25 mei 2006 @ 12:50:31 #70
87694 Robin__
letitredno
pi_38194960
Nah gewoon rondje Laren.. veel onoverzichtelijke kruispunten enzo vandaar dat we erheen gingen. Laren is echt een typisch oud dorpje, grote huizen, omringt door groen, rustig, in het gooi.. dus gaan veel 'bn-ers' er wonen.. zitten ook paar omroepen waaronder talpa Ziet dr altijd ook veel dikke autos (niet dat die netjes rijden) en soms gerard joling in dat roze clowns pak van m
  donderdag 25 mei 2006 @ 13:06:13 #71
87694 Robin__
letitredno
pi_38195541
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:48 schreef zijle het volgende:

[..]

Ik moest ook wel een aantal keer op mn snelheid letten, voor je het weet rijd je te snel. Vooral als je van buiten de stad weer de stad in rijdt, dus van 80 naar 50. Lijkt echt een slakkengangetje dan
Ja.. heb ik ook best veel moeite mee gehad in het begin.. laat ik het zo zeggen, je went eraan (en na een tijdje, als je wat meer gereden hebt, word het weer wat moeilijker merk ik) wees blij dat je het een slakkengangetje vind, rustig kijken en goed overzicht houden (een vriendin van mij vond het doodeng om harder als 50 te rijden, en 20 in woonwijken, alles ging te snel zei ze )

Toch is het wel fijn om een auto te hebben met wat 'reserves', zeker op de snelweg enzo, mocht er eens een keer iets niet zo lekker uitkomen kan je en snel versnellen en snel afremmen (dat kan met iedere auto wel) Heb ook wel eens les gehad in een wat mindere auto, je kan wel lekker doortrappen over het algemeen, zonder dat je echt snel te hard gaat, maar op de snelweg vond ik 110 wel hard genoeg..

Veel plezier met lessen wanneer mag je weer?
pi_38196243
Dankjewel, ik ben blij dat ik nu eindelijk mag beginnen! Volgende week mag ik gelijk 2 keer, dinsdagmorgen en vrijdagmorgen
  donderdag 25 mei 2006 @ 13:37:08 #73
139407 jorienvdherik
pi_38196655
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:54 schreef JosvG het volgende:

[..]

Ben je nu wel hellingproof?
Ik ben gisteren naar medische keuring geweest voor groot rijbewijs, en alles is in orde, dus ik mag officieel beginnen
normaal gaat wel goed
pi_38204550
Ben er een tijdje tussenuit geweest, maargoed.

Ik wil m'n C (en C-E) gaan halen. Is er iemand die mij precies kan vertellen hoe het zit met dat ccv-b?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar ik weet nu niet of het verplicht is of niet.
Ik ga nog niet bij een transportbedrijf aan de slag ofzo.

En wat zijn de kosten voor de complete opleiding? (ruwe schatting)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_38204560
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Ridocar het volgende:

Ik wil m'n C (en C-E) gaan halen. Is er iemand die mij precies kan vertellen hoe het zit met dat ccv-b?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar ik weet nu niet of het verplicht is of niet.

JosvG is hier net aan begonnen! Dus ik zou zeggen vraag het hem!
pi_38204786
quote:

Zomaar vergeten doe je niet, maar als je niet zeker van jezelf bent, vraag dan iemand om mee te rijden.
Verder is het als beginnend bestuurder verstandig om zoveel mogelijk voorrangswegen nemen (hoef je het minste niet op alles tegelijk te letten). Als je een beetje vertrouwd bent, kun je eens een kleiner straatje proberen, een 30-km/h-zone, woonwijk enzovoort.
pi_38204831
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

JosvG is hier net aan begonnen! Dus ik zou zeggen vraag het hem!
Ik zag het. (nu pas ingelezen ). Ik wacht wel af.
  donderdag 25 mei 2006 @ 23:43:22 #78
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_38216859
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zomaar vergeten doe je niet, maar als je niet zeker van jezelf bent, vraag dan iemand om mee te rijden.
Verder is het als beginnend bestuurder verstandig om zoveel mogelijk voorrangswegen nemen (hoef je het minste niet op alles tegelijk te letten). Als je een beetje vertrouwd bent, kun je eens een kleiner straatje proberen, een 30-km/h-zone, woonwijk enzovoort.
Yup, someone will tag along.
pi_38222610
OMG, k heb al een leuke droom gehad over het afrijden

Ik moest afrijden en me instructeur was het vergeten, dus toen gingen me ma, stiefpa en me broertje mee achterin. Nadat ik half uurtje gereden had terug naar het CBR, en daar moesten alle kandidaten in een kring gaan zitten. De examninators vertelden hoe ze het gedaan hadden en daarna kreeg iedereen een briefje met zijn score. Je moest minimaal 40 van de 60 punten hebben en ik had er 43 Toen ik helemaal blij buiten kwam stond daar de HELE familie ( dus ook allemaal achter-achter-ooms en tantes me op te wachten ( stuk of 200 man) Die gingen me eerst allemaal feliciteren en daarna gingen we terug naar me ouders huis. Daar stond een grote versierde kar en daar werd ik mee door de stad gereden, terwijl langs de weg allemaal mensen achter dranghekken stonden te juichen en te klappen

Zo eerst maar eens rijlessen, k vind het wel erg vroeg hoor
  vrijdag 26 mei 2006 @ 09:02:48 #80
139330 TNA
For the stars that shine
pi_38223231
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 06:57 schreef Sylvana het volgende:

Ik moest afrijden en me instructeur was het vergeten, dus toen gingen me ma, stiefpa en me broertje mee achterin. Nadat ik half uurtje gereden had terug naar het CBR, en daar moesten alle kandidaten in een kring gaan zitten. De examninators vertelden hoe ze het gedaan hadden en daarna kreeg iedereen een briefje met zijn score. Je moest minimaal 40 van de 60 punten hebben en ik had er 43 Toen ik helemaal blij buiten kwam stond daar de HELE familie ( dus ook allemaal achter-achter-ooms en tantes me op te wachten ( stuk of 200 man) Die gingen me eerst allemaal feliciteren en daarna gingen we terug naar me ouders huis. Daar stond een grote versierde kar en daar werd ik mee door de stad gereden, terwijl langs de weg allemaal mensen achter dranghekken stonden te juichen en te klappen

Droom je weleens voorspellend? Dan mag het CBR wel rekening met je houden maandag
pi_38223269
quote:

Ik droom tegenwoordig ook de raarste dingen over het autorijden, maar zo raar nog net niet
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_38224247
Quote uit deeltje 53: (over verschil diesel-benzine met uitvallen)
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 21:44 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Dat heb ik ook begrepen, maar als ik er over nadenk snap ik niet wat die brandstof toevoer er toe doet.. benzine en diesel zijn vandaag de dag allebei injectie motoren, wat ik hoorde dus was dat een benzine injectie motor, op het moment dat je je gas loslaat helemaal geen brandstof meer inspuit (maarja hij moet dan alsnog stationair gaan lopen, dus rond de 1000rpm zou ie zichzelf dan aan moeten houden, door toch brandstof in te gaan spuiten) en dat als je op het moment dat er geen brandstof ingespoten word de koppeling op laat komen zonder gas te geven het snel einde verhaal is.. nou moet je dat sowieso niet doen dus lijkt me niet relevant..(en je kan ook remmen op de motor dus het lijkt me eigenlijk onzin) Het lijkt me niet dat een diesel injectie en benzine injectie motor anders werken wat dat betreft..

Diesel motoren hebben meer koppel bij lage toeren als benzine motoren, dat is gewoon een feit en volgens mij is dat ook gewoon de enige reden waarom hij minder snel af zou slaan (maarja een benzine motor maakt stationair weer meer toeren als een diesel, dus dat zou het verschil enigsinds goed moeten maken)
Dat is idd de enige reden. Een diesel heeft ook bij lage toerentallen een groot koppel en een stuk meer vermogen dan een benzine. Daar staat tegenover dat een benzinemotor een groter toerenbereik en meer vermogen 'bovenin' heeft. Dat komt door de eigenschappen van de brandstoffen. Diesel is olie, benzine (olieprodukt) is erg vluchtig. Benzine ontbrandt ook sneller (vandaar hogere toerentallen tov diesel). Stationair toerental van beide typen motoren ontlopen elkaar niet zoveel. Benzine tussen 800-1000 Diesel tussen 600-900, maar als je een keer probeert om weg te rijden met een diesel of een benzine zonder gas te geven, zul je idd merken dat een diesel onderin sterker is.
quote:
Misschien iemand die dit kan verhelderen? (vannelle weet het vast) trouwens zijn niet alle lesautos diesels, er zijn een aantal scholen met benzine autos (wat onlogisch is, hij slaat waarschijnlijk sneller af tijdens de lessen, hij gebruikt meer, duurdere, brandstof, hij gaan minder lang mee als een diesel en heeft waarschijnlijk meer onderhoud nodig, zeker als ie net zo lang meemoet)
Hier rijdt een Saab 93 1.8t als leswagen (2.0 benzineorgel met low pressure-turbo) Hij rijdt overigens wel op gas, dus goedkoper. Het is niet de makkelijkste auto, want de wagen is groot en het vergt goed samenspel tussen koppeling en gas bij het rijden, maar de leerlingen krijgen het toch makkelijk aangeleerd.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 11:31:25 #83
88233 Steve
Still the best.
pi_38225645
quote:
Leuk verhaal. . Vooral het laatste gedeelte.

Ik droom tegewoordig ook best vaak over autorijden. Dat ik mijn rijbewijs nog niet heb, maar toch alvast maar in mijn broers auto ga oefenen. En dat ik daar dan heel cool zit, maar dat alles wel mooi misgaat. Veel te hard rijden, slippen, bochten veel te hard nemen. En uiteindelijk toch nog heelhuids thuiskomen. .
.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:32:27 #84
87694 Robin__
letitredno
pi_38229417
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 10:24 schreef Ridocar het volgende:
Stationair toerental van beide typen motoren ontlopen elkaar niet zoveel. Benzine tussen 800-1000 Diesel tussen 600-900
Oh oke.. enige benzine auto waar ik met regelmaat in zit (passagier) is een oud beestje van een vriend van me.. stationair begint bij hem bij 1200 en gaat dan langzaam omhoog naar de 1700.. en dan weer omlaag.. en dan weer omhoog

Bedankt voor je uitleg
pi_38230263
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:32 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Oh oke.. enige benzine auto waar ik met regelmaat in zit (passagier) is een oud beestje van een vriend van me.. stationair begint bij hem bij 1200 en gaat dan langzaam omhoog naar de 1700.. en dan weer omlaag.. en dan weer omhoog

Bedankt voor je uitleg
Graag gedaan.

Die auto van je vriend trekt ergens valse lucht, denk ik.
Merk/type bouwjaar?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:04:21 #86
87694 Robin__
letitredno
pi_38230657
Suzuki vitara jxl (2 persoons) bouwjaar is begin 90' ergens

Heeft naar alle waarschijnlijkheid 450k gelopen (motor revisie na 3 ton) en rijd tegenwoordig vooral op lpg (zn top is 130 op gas, 140 op benzine)

Zn v snaar moet ie opnieuw spannen volgens mij, die piept in het begin als het buiten erg koud is maar is nog niet heel lang terug vervangen. zou het daar ook aan kunnen liggen? verder zuipt ie 1 liter olie per 1500 km ofzo
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:05:17 #87
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38236889
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Ridocar het volgende:

CCV-B is je chauffeursdiploma, kortweg hetzelfde als theorie voor je auto. Het is verplicht voordat je ook maar mag beginnen met lessen, en het bestaat uit 3 onderdelen, verkeer (hetzelfde als theorie eigenlijk, gewoon de regeltjes) + adminstratie + techniek. Die laatste 2 spreken ook wel voor zich denk ik.

De 3 onderdelen moet je cursussen voor volgen, en ook 3 examens voor maken. Een normale cursus duurt 6 weken in de avond per onderdeel, maar bij je rijschool moet je maar informeren hoe dat zit. Ik doe bijvoorbeeld (bij uitzondering, normaal niet mogelijk!) een snelcursus van 3 weken.

Dan moet je nog beginnen met het lessen als je dat klaar hebt. Ik heb hier een prijslijst liggen van mijn rijschool, ik zal even de prijzen overtypen:
quote:
http://www.leeuw-verkeer.nl/

Vrachtwagen (C):
Rijles (60 minuten) -> ¤51,50
Praktijkexamen -> ¤287,50
Intest (120 minuten) -> ¤103,00

Aanhanger / Oplegger achter vrachtwagen (CE):
Rijles (60 minuten) -> ¤62,50
Praktijkexamen -> ¤307,50
Intest (120 minuten) -> ¤125,00

CCV-b cursussen:
Verkeer (BVC/BVD) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249
Administratie (BAGV/BAPV) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249
Techniek (BTE) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249

Algemeen:
Medische keuring -> ¤38,50
Eigen verklaring -> ¤23,00

Alle cursussen zijn BTW-vrij i.v.m. beroepsopleiding
Zoals je ziet is het een stuk duurder dan B rijbewijs, maar je moet voor jouw prijzen maar bij je eigen rijschool informeren
pi_38237936

Waarom wil het na 1,5 jaar gewoon nog niet lukken?

Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goed Probleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was

Ik vraag me soms echt af waar ik aan begonnen ben, echt frustrerend dit
pi_38238064
Tja daar kan niemand je mee helpen.. je moet het gewoon doen! (dat ver vooruit kijken)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 26 mei 2006 @ 18:17:17 #90
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38239487
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 17:34 schreef Sylvana het volgende:

Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goed Probleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was

Kom op zeg, je kunt echt dat examen wel halen. Als je nou gewoon overdreven veel in de spiegels kijkt, en even oplet waar je de snelheidsborden ziet staan enzo. Zo veel is het allemaal niet, je moet er de positieve kant van inzien! Je gaat morgen een rondje rijden, je doet zoveel spiegelen dat de examinator er gek van wordt, en je let een beetje op je snelheid. De rest komt dan allemaal vanzelf, als je maar een beetje rustig in die auto zit!

Je gaat het echt wel halen hoor!
pi_38243704
quote:

Gevalletje examenstress?

Ah joh komt goed, zoals mijn voorgangers al zeiden, gewoon veel kijken en als je ergens nieuw komt ff goed de omgeving bekijken. Op mijn examen 2 weken terug kwam ik ook op allerlei nieuwe plaatsen waar ik ook nerveus van werd, toch rustig gebleven en ging helemaal goed. Het was echt die stomme stomme ingreep waar ik op gezakt was....
Mijn instructrice zei van de week nog dat ze zag dat hij erg twijfelde, maar hij kon het gewoon niet door de vingers zien.

Ach ja dinsdag in de herkansing dan maar
;)
pi_38246506
quote:

Dat gevoel heeft denk ik iedereen nog wel eens hoor, alleen maakt je instructeur ook niet echt opbeurende opmerkingen, wat een eikel Gewoon er voor gaan, je gaat het echt wel halen
And you know I might
pi_38248031
quote:

Kweetniet of het helpt, maar wat ik vaak doe, is "door de voorruit van mijn voorligger" kijken, zodat je de auto die dáár weer voor rijdt, ziet. Dan kun je nog sneller reageren op wat je voorligger doet, immers je weet de situatie gelijktijdig met je voorganger En enkele tips voor het examen:

Zodra die examinator zegt: "We gaan zometeen..." zorg je dat je gelijk in de binnenspiegel en desbetreffende buitenspiegel hebt gekeken, zodat je dat gehad hebt. Bovendien vinden ze dat leuk, dat je snel reageert op wat ze zeggen.

Zorg dat je over de koetjes en kalfjes lult tijdens het examen, zodat de sfeer wat los komt en die examinator ook wat losser wordt. Neem daarom ook altijd je instructeur mee, dan kan hij ook meelullen.

Van kauwgom schijn je beter te gaan denken, consequenter te zijn etc...

Zenuwachtig zijn moet je NIET onderdrukken, je mag best zenuwen hebben, het is namelijk een examen. Enige wat je moet doen, is het accepteren, want iedereen heeft er namelijk last van tijdens zo'n examen. Als je gaat doen alsof je niet zenuwachtig bent, ga je nonchalant rijden.

Ik lul nu ook maar wat, maar dit is hoe ik het ervaren heb. Ben vorig jaar maart begonnen met rijles, in juni in 1x geslaagd en kan wel zeggen dat ik erg vaak in de auto zit, dus vandaar deze tips.

En: het komt goed
pi_38249720
Of misschien gaan inzien dat je niet geschikt bent om auto te rijden op een veilige manier?!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
pi_38250110
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:42 schreef Chr1st1aan het volgende:
Of misschien gaan inzien dat je niet geschikt bent om auto te rijden op een veilige manier?!
Waar slaat dat nou weer op? Ik denk dat als je het even niet meer ziet zitten met autorijden je altijd wel negatief over je eigen kunnen praat, maar ik denk dat Sylvana best kan rijden en dat ze gewoon een tikkie down was vanmiddag.
And you know I might
pi_38250417
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:49 schreef rena het volgende:

[..]

Waar slaat dat nou weer op? Ik denk dat als je het even niet meer ziet zitten met autorijden je altijd wel negatief over je eigen kunnen praat, maar ik denk dat Sylvana best kan rijden en dat ze gewoon een tikkie down was vanmiddag.
Ik lees anders toch echt dat dit niet iets is van de afgelopen les maar dat er gewoon geen verbetering in zit. Dat is helemaal niet negatief dat is gewoon realistisch zijn. En dan kan het misschien spanning zijn door de les voor het examen maargoed, dan moet je het nórmaal gesproken dus wel kunnen. En als je al anderhalf jaar aan het lessen bent...tjah dat vind ík persoonlijk wel heel lang (maargoed daar zijn excusen voor).
Je doet net of het een schande is om niet goed te kunnen rijden, niet iedereen kan het gewoon klaar, ik zou dan eens naar mezelf gaan kijken of ik het uberhaupt wel kan. En dan kán het natuurlijk zijn dat je het met het examen redelijk doet waardoor je gaat slagen, maar ik zou dan wel steeds met een kut gevoel in de auto zitten wetende dat ik het eigenlijk nog niet goed kan. (vooruit kijken etc.) Zijn toch wel vaak dingen die je heel veel ellende (en schade) kunnen besparen.
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
pi_38250561
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:55 schreef Chr1st1aan het volgende:

[..]

Ik lees anders toch echt dat dit niet iets is van de afgelopen les maar dat er gewoon geen verbetering in zit. Dat is helemaal niet negatief dat is gewoon realistisch zijn. En dan kan het misschien spanning zijn door de les voor het examen maargoed, dan moet je het nórmaal gesproken dus wel kunnen. En als je al anderhalf jaar aan het lessen bent...tjah dat vind ík persoonlijk wel heel lang (maargoed daar zijn excusen voor).
Je doet net of het een schande is om niet goed te kunnen rijden, niet iedereen kan het gewoon klaar, ik zou dan eens naar mezelf gaan kijken of ik het uberhaupt wel kan. En dan kán het natuurlijk zijn dat je het met het examen redelijk doet waardoor je gaat slagen, maar ik zou dan wel steeds met een kut gevoel in de auto zitten wetende dat ik het eigenlijk nog niet goed kan. (vooruit kijken etc.) Zijn toch wel vaak dingen die je heel veel ellende (en schade) kunnen besparen.
Oke, nu snap ik je beter Ik vind het lastig om over zoiets te oordelen. Want in principe kun je alles wel leren denk ik, ook door ervaring opdoen en zo, en het echte rijden begint pas na je examen zegt iedereen. Niet dat ik altijd af ga op wat iedereen zegt.
And you know I might
pi_38263394
* FranticDJ heeft vóór 8 juli praktijkexamen

Instructeur gaat nog bellen met exacte datum
pi_38267106
Ik hoop dat die Bional Nervovit pilllen een beetje werken maandag, merkte er gister met rijles iig nog weinig van
pi_38272111
Zo..

Vanmorgen eerste rijles gehad

Ging wel lekker, schakelen enzo ging goed, rekening houden met de breedte van de auto viel ook mee, alleen als ik op een 80 km weg reed en er een rotonde aankwam ging het afremmen niet zo heel denderend Ik remde, bij 40 km/h van 4 naar 2 schakelen en verder remmen. Toen ik met links de koppeling intrapte vergat ik met rechts de rem in te houden, resultaat: stond midden op de rotonde

Ging wel goed verder

[ Bericht 6% gewijzigd door FritsFluitketel op 27-05-2006 16:51:15 ]
Signature
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')