nee joh, dat verleer je echt niet hoorquote:Op woensdag 24 mei 2006 19:38 schreef IceHeat het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb dus afgelopen vrijdag in 1x mijn rijbewijs gehaald, maar ik kan pas over 2 weken gaan rijden, want dan krijg ik de auto van mijn pa. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met rijlessen en veel lessen gehad (zo'n 100), maar dus wel in 1x geslaagd.
Ik moet dus 2 weken wachten met rijden, ik weet dat ik moet onderhouden, maar dat kan dus pas over 2 weken. Is dat niet slecht om 2 weken te wachten? Verslijt de rijvaardigheid dan??
			
			
			
			
			
			
			
			Ik denk inderdaad ook dat je zodra je weer even in de auto zit het weer te pakken hebtquote:Op woensdag 24 mei 2006 19:38 schreef IceHeat het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb dus afgelopen vrijdag in 1x mijn rijbewijs gehaald, maar ik kan pas over 2 weken gaan rijden, want dan krijg ik de auto van mijn pa. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met rijlessen en veel lessen gehad (zo'n 100), maar dus wel in 1x geslaagd.
Ik moet dus 2 weken wachten met rijden, ik weet dat ik moet onderhouden, maar dat kan dus pas over 2 weken. Is dat niet slecht om 2 weken te wachten? Verslijt de rijvaardigheid dan??
			
			
			
			
			
			
			
			ja, fucking snel? leuk hoorquote:Op donderdag 25 mei 2006 02:27 schreef zijle het volgende:
Vanavond m'n eerste les gehad, ging best goed!Mocht al zelf schakelen enzo, we reden zowel in de bebouwde kom als op de buitenwegen, dus het gas erop
Ik les trouwens in een Peugeot 407 2.0 HDi, fucking snelle bak!
			
			
			
			
			
			
			
			Nouja, met die wachttijden bij het CBR hoop ik het ook, maar ben bang dat het niet gaat lukken, aangezien de wachttijd in de meeste plaatsen al bijna 3 maanden isquote:Op donderdag 25 mei 2006 03:07 schreef zijle het volgende:
Volgens mijn instructeur is een pakket van 20 lessen wel voldoende, ik wil em ongeveer begin/half augustus hebben
			
			
			
			ik wil hem het liefst ook voor september hebben. volgende week ff overleggen met de instructeur. hoop dat 20-25 lessen voldoende moet zijnquote:Op donderdag 25 mei 2006 03:07 schreef zijle het volgende:
Volgens mijn instructeur is een pakket van 20 lessen wel voldoende, ik wil em ongeveer begin/half augustus hebben
			
			
			
			3 maandenquote:Op donderdag 25 mei 2006 11:46 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nouja, met die wachttijden bij het CBR hoop ik het ook, maar ben bang dat het niet gaat lukken, aangezien de wachttijd in de meeste plaatsen al bijna 3 maanden is
Maar veel plezier met lessen iig!
			
			
			
			
			
			
			
			Ben je nu wel hellingproof?quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:51 schreef jorienvdherik het volgende:
lessen ging wel goed, verrichtingen voor donderdag (ttt) gingen goed. alleen keer met hellingproof viel de motor uit. en gelijk in begin met wegrijden ook, moest ff wennen
			
			
			
			In leusden kun je als je nu zakt pas in september weerquote:Op donderdag 25 mei 2006 11:49 schreef Yankee_One het volgende:
[..]
3 maanden![]()
ik dacht dat het in arnhem 8 weken was, tiel weet ik niet...
			
			
			
			Oeh mooie bak, en zeker snel genoeg om in te lessenquote:Op donderdag 25 mei 2006 02:27 schreef zijle het volgende:
Ik les trouwens in een Peugeot 407 2.0 HDi, fucking snelle bak!
			
			
			
			toeristenroute genomenquote:Op donderdag 25 mei 2006 12:24 schreef Robin__ het volgende:
dat doe ik dus niet meer (gelijk ook zo'n beetej de enige belevenis tijdens heel die les.. en we hebben gerard joling gespot in laren)
			
			
			
			Ik moest ook wel een aantal keer op mn snelheid letten, voor je het weet rijd je te snel. Vooral als je van buiten de stad weer de stad in rijdt, dus van 80 naar 50. Lijkt echt een slakkengangetje danquote:Op donderdag 25 mei 2006 12:24 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oeh mooie bak, en zeker snel genoeg om in te lessen
Heb mezelf de vorige keer nogal vergist in de snelheid van mijn lesauto (eveneens 2 liter turbo diesel)
Op de oprit naar de snelweg, erg scherp, je moest zeg maar een half rondje, maar in het midden een stukje rechtuit.. ook de invoeg strook daarna is redelijk kort (dacht ik dan.. viel mee, dacht dat ik ergens anders was) dus ik trok even wat verder door in zn 3.. die twee bochtjes kon je nemen met 50-60 ofzo. zonder turbo trekt ie al lekker.. maar dan boven de 3000rpm gaat het nog ff een stuk harder
denk dat ik met 80+ die 2e bocht invloog.. ging gelukkig allemaal goed, het gevaar was dat als jenog net ff wat harder gaat je gelijk door kan schieten de rechterbaan van de snelweg op
![]()
![]()
dat doe ik dus niet meer (gelijk ook zo'n beetej de enige belevenis tijdens heel die les.. en we hebben gerard joling gespot in laren)
			
			
			
			
			
			
			
			Ja.. heb ik ook best veel moeite mee gehad in het begin.. laat ik het zo zeggen, je went eraan (en na een tijdje, als je wat meer gereden hebt, word het weer wat moeilijker merk ik) wees blij dat je het een slakkengangetje vind, rustig kijken en goed overzicht houden (een vriendin van mij vond het doodeng om harder als 50 te rijden, en 20 in woonwijken, alles ging te snel zei zequote:Op donderdag 25 mei 2006 12:48 schreef zijle het volgende:
[..]
Ik moest ook wel een aantal keer op mn snelheid letten, voor je het weet rijd je te snel. Vooral als je van buiten de stad weer de stad in rijdt, dus van 80 naar 50. Lijkt echt een slakkengangetje dan![]()
			
			
			
			
			
			
			
			normaal gaat wel goedquote:Op donderdag 25 mei 2006 11:54 schreef JosvG het volgende:
[..]
Ben je nu wel hellingproof?
Ik ben gisteren naar medische keuring geweest voor groot rijbewijs, en alles is in orde, dus ik mag officieel beginnen
			
			
			
			
			
			
			
			JosvG is hier net aan begonnen!quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Ridocar het volgende:
Ben er een tijdje tussenuit geweest, maargoed.
Ik wil m'n C (en C-E) gaan halen. Is er iemand die mij precies kan vertellen hoe het zit met dat ccv-b?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar ik weet nu niet of het verplicht is of niet.
Ik ga nog niet bij een transportbedrijf aan de slag ofzo.
En wat zijn de kosten voor de complete opleiding? (ruwe schatting)
			
			
			
			Zomaar vergeten doe je niet, maar als je niet zeker van jezelf bent, vraag dan iemand om mee te rijden.quote:Op woensdag 24 mei 2006 19:38 schreef IceHeat het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb dus afgelopen vrijdag in 1x mijn rijbewijs gehaald, maar ik kan pas over 2 weken gaan rijden, want dan krijg ik de auto van mijn pa. Ik heb behoorlijk wat moeite gehad met rijlessen en veel lessen gehad (zo'n 100), maar dus wel in 1x geslaagd.
Ik moet dus 2 weken wachten met rijden, ik weet dat ik moet onderhouden, maar dat kan dus pas over 2 weken. Is dat niet slecht om 2 weken te wachten? Verslijt de rijvaardigheid dan??
			
			
			
			Ik zag het. (nu pas ingelezenquote:Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
JosvG is hier net aan begonnen!Dus ik zou zeggen vraag het hem!
			
			
			
			Yup, someone will tag along.quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zomaar vergeten doe je niet, maar als je niet zeker van jezelf bent, vraag dan iemand om mee te rijden.
Verder is het als beginnend bestuurder verstandig om zoveel mogelijk voorrangswegen nemen (hoef je het minste niet op alles tegelijk te letten). Als je een beetje vertrouwd bent, kun je eens een kleiner straatje proberen, een 30-km/h-zone, woonwijk enzovoort.
			
			
			
			
			
			
			
			Droom je weleens voorspellend? Dan mag het CBR wel rekening met je houden maandagquote:Op vrijdag 26 mei 2006 06:57 schreef Sylvana het volgende:
OMG, k heb al een leuke droom gehad over het afrijden![]()
![]()
Ik moest afrijden en me instructeur was het vergeten, dus toen gingen me ma, stiefpa en me broertje mee achterin. Nadat ik half uurtje gereden had terug naar het CBR, en daar moesten alle kandidaten in een kring gaan zitten. De examninators vertelden hoe ze het gedaan hadden en daarna kreeg iedereen een briefje met zijn score. Je moest minimaal 40 van de 60 punten hebben en ik had er 43Toen ik helemaal blij buiten kwam stond daar de HELE familie ( dus ook allemaal achter-achter-ooms en tantes me op te wachten ( stuk of 200 man) Die gingen me eerst allemaal feliciteren en daarna gingen we terug naar me ouders huis. Daar stond een grote versierde kar en daar werd ik mee door de stad gereden, terwijl langs de weg allemaal mensen achter dranghekken stonden te juichen en te klappen
![]()
![]()
Zo eerst maar eens rijlessen, k vind het wel erg vroeg hoor
			
			
			
			quote:Op vrijdag 26 mei 2006 06:57 schreef Sylvana het volgende:
OMG, k heb al een leuke droom gehad over het afrijden![]()
![]()
Ik moest afrijden en me instructeur was het vergeten, dus toen gingen me ma, stiefpa en me broertje mee achterin. Nadat ik half uurtje gereden had terug naar het CBR, en daar moesten alle kandidaten in een kring gaan zitten. De examninators vertelden hoe ze het gedaan hadden en daarna kreeg iedereen een briefje met zijn score. Je moest minimaal 40 van de 60 punten hebben en ik had er 43Toen ik helemaal blij buiten kwam stond daar de HELE familie ( dus ook allemaal achter-achter-ooms en tantes me op te wachten ( stuk of 200 man) Die gingen me eerst allemaal feliciteren en daarna gingen we terug naar me ouders huis. Daar stond een grote versierde kar en daar werd ik mee door de stad gereden, terwijl langs de weg allemaal mensen achter dranghekken stonden te juichen en te klappen
![]()
![]()
Zo eerst maar eens rijlessen, k vind het wel erg vroeg hoor
			
			
			
			Dat is idd de enige reden. Een diesel heeft ook bij lage toerentallen een groot koppel en een stuk meer vermogen dan een benzine. Daar staat tegenover dat een benzinemotor een groter toerenbereik en meer vermogen 'bovenin' heeft. Dat komt door de eigenschappen van de brandstoffen. Diesel is olie, benzine (olieprodukt) is erg vluchtig. Benzine ontbrandt ook sneller (vandaar hogere toerentallen tov diesel). Stationair toerental van beide typen motoren ontlopen elkaar niet zoveel. Benzine tussen 800-1000 Diesel tussen 600-900, maar als je een keer probeert om weg te rijden met een diesel of een benzine zonder gas te geven, zul je idd merken dat een diesel onderin sterker is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 21:44 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Dat heb ik ook begrepen, maar als ik er over nadenk snap ik niet wat die brandstof toevoer er toe doet.. benzine en diesel zijn vandaag de dag allebei injectie motoren, wat ik hoorde dus was dat een benzine injectie motor, op het moment dat je je gas loslaat helemaal geen brandstof meer inspuit (maarja hij moet dan alsnog stationair gaan lopen, dus rond de 1000rpm zou ie zichzelf dan aan moeten houden, door toch brandstof in te gaan spuiten) en dat als je op het moment dat er geen brandstof ingespoten word de koppeling op laat komen zonder gas te geven het snel einde verhaal is.. nou moet je dat sowieso niet doen dus lijkt me niet relevant..(en je kan ook remmen op de motor dus het lijkt me eigenlijk onzin) Het lijkt me niet dat een diesel injectie en benzine injectie motor anders werken wat dat betreft..
Diesel motoren hebben meer koppel bij lage toeren als benzine motoren, dat is gewoon een feit en volgens mij is dat ook gewoon de enige reden waarom hij minder snel af zou slaan (maarja een benzine motor maakt stationair weer meer toeren als een diesel, dus dat zou het verschil enigsinds goed moeten maken)
Hier rijdt een Saab 93 1.8t als leswagen (2.0 benzineorgel met low pressure-turbo) Hij rijdt overigens wel op gas, dus goedkoper. Het is niet de makkelijkste auto, want de wagen is groot en het vergt goed samenspel tussen koppeling en gas bij het rijden, maar de leerlingen krijgen het toch makkelijk aangeleerd.quote:Misschien iemand die dit kan verhelderen? (vannelle weet het vast) trouwens zijn niet alle lesautos diesels, er zijn een aantal scholen met benzine autos (wat onlogisch is, hij slaat waarschijnlijk sneller af tijdens de lessen, hij gebruikt meer, duurdere, brandstof, hij gaan minder lang mee als een diesel en heeft waarschijnlijk meer onderhoud nodig, zeker als ie net zo lang meemoet)
			
			
			
			Leuk verhaal.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 06:57 schreef Sylvana het volgende:
OMG, k heb al een leuke droom gehad over het afrijden![]()
![]()
			
			
			
			Oh oke.. enige benzine auto waar ik met regelmaat in zit (passagier) is een oud beestje van een vriend van me.. stationair begint bij hem bij 1200 en gaat dan langzaam omhoog naar de 1700.. en dan weer omlaag.. en dan weer omhoogquote:Op vrijdag 26 mei 2006 10:24 schreef Ridocar het volgende:
Stationair toerental van beide typen motoren ontlopen elkaar niet zoveel. Benzine tussen 800-1000 Diesel tussen 600-900
			
			
			
			Graag gedaan.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 13:32 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oh oke.. enige benzine auto waar ik met regelmaat in zit (passagier) is een oud beestje van een vriend van me.. stationair begint bij hem bij 1200 en gaat dan langzaam omhoog naar de 1700.. en dan weer omlaag.. en dan weer omhoog
Bedankt voor je uitleg
			
			
			
			
			
			
			
			CCV-B is je chauffeursdiploma, kortweg hetzelfde als theorie voor je auto. Het is verplicht voordat je ook maar mag beginnen met lessen, en het bestaat uit 3 onderdelen, verkeer (hetzelfde als theorie eigenlijk, gewoon de regeltjes) + adminstratie + techniek. Die laatste 2 spreken ook wel voor zich denk ik.quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:44 schreef Ridocar het volgende:
Ben er een tijdje tussenuit geweest, maargoed.
Ik wil m'n C (en C-E) gaan halen. Is er iemand die mij precies kan vertellen hoe het zit met dat ccv-b?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar ik weet nu niet of het verplicht is of niet.
Ik ga nog niet bij een transportbedrijf aan de slag ofzo.
En wat zijn de kosten voor de complete opleiding? (ruwe schatting)
Zoals je ziet is het een stuk duurder dan B rijbewijs, maar je moet voor jouw prijzen maar bij je eigen rijschool informerenquote:http://www.leeuw-verkeer.nl/
Vrachtwagen (C):
Rijles (60 minuten) -> ¤51,50
Praktijkexamen -> ¤287,50
Intest (120 minuten) -> ¤103,00
Aanhanger / Oplegger achter vrachtwagen (CE):
Rijles (60 minuten) -> ¤62,50
Praktijkexamen -> ¤307,50
Intest (120 minuten) -> ¤125,00
CCV-b cursussen:
Verkeer (BVC/BVD) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249
Administratie (BAGV/BAPV) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249
Techniek (BTE) incl. lesmateriaal en examen -> ¤249
Algemeen:
Medische keuring -> ¤38,50
Eigen verklaring -> ¤23,00
Alle cursussen zijn BTW-vrij i.v.m. beroepsopleiding
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Kom op zeg, je kunt echt dat examen wel halen. Als je nou gewoon overdreven veel in de spiegels kijkt, en even oplet waar je de snelheidsborden ziet staan enzo. Zo veel is het allemaal niet, je moet er de positieve kant van inzien! Je gaat morgen een rondje rijden, je doet zoveel spiegelen dat de examinator er gek van wordt, en je let een beetje op je snelheid. De rest komt dan allemaal vanzelf, als je maar een beetje rustig in die auto zit!quote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:34 schreef Sylvana het volgende:![]()
![]()
Waarom wil het na 1,5 jaar gewoon nog niet lukken?
Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goedProbleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden
En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd
Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was
![]()
Ik vraag me soms echt af waar ik aan begonnen ben, echt frustrerend dit![]()
			
			
			
			Gevalletje examenstress?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:34 schreef Sylvana het volgende:![]()
![]()
Waarom wil het na 1,5 jaar gewoon nog niet lukken?
Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goedProbleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden
En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd
Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was
![]()
Ik vraag me soms echt af waar ik aan begonnen ben, echt frustrerend dit![]()
			
			
			
			Dat gevoel heeft denk ik iedereen nog wel eens hoor, alleen maakt je instructeur ook niet echt opbeurende opmerkingen, wat een eikelquote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:34 schreef Sylvana het volgende:![]()
![]()
Waarom wil het na 1,5 jaar gewoon nog niet lukken?
Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goedProbleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden
En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd
Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was
![]()
Ik vraag me soms echt af waar ik aan begonnen ben, echt frustrerend dit![]()
			
			
			
			Kweetniet of het helpt, maar wat ik vaak doe, is "door de voorruit van mijn voorligger" kijken, zodat je de auto die dáár weer voor rijdt, ziet. Dan kun je nog sneller reageren op wat je voorligger doet, immers je weet de situatie gelijktijdig met je voorgangerquote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:34 schreef Sylvana het volgende:![]()
![]()
Waarom wil het na 1,5 jaar gewoon nog niet lukken?
Vandaag laatste rijles voor me 3e examen en het gaat gewoon nog steeds totaal niet goedProbleem is dat ik nog steeds geen inzicht heb, niet ver genoeg vooruit kijk en dat ik niet onthou waar ik gereden heb, waardoor elke situatie weer "nieuw" voor me is, ik overal weer moet kijken hoe iets precies zit, en het dus gewoon na 1,5 jaar nog steeds geen automatisme is geworden
En ik maak nog steeds zulke stomme fouten, en dan niet af en toe, nee de hele tijd
Heb er dus ook echt totaal geen vertrouwen meer in. na 1,5 jaar gewoon nog zo slecht rijden, me instructeur zei ook dat het wel leek alsof ik weer met me 1e rijles bezig was
![]()
Ik vraag me soms echt af waar ik aan begonnen ben, echt frustrerend dit![]()
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:42 schreef Chr1st1aan het volgende:
Of misschien gaan inzien dat je niet geschikt bent om auto te rijden op een veilige manier?!
			
			
			
			Ik lees anders toch echt dat dit niet iets is van de afgelopen les maar dat er gewoon geen verbetering in zit. Dat is helemaal niet negatief dat is gewoon realistisch zijn. En dan kan het misschien spanning zijn door de les voor het examen maargoed, dan moet je het nórmaal gesproken dus wel kunnen. En als je al anderhalf jaar aan het lessen bent...tjah dat vind ík persoonlijk wel heel lang (maargoed daar zijn excusen voor).quote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:49 schreef rena het volgende:
[..]Waar slaat dat nou weer op? Ik denk dat als je het even niet meer ziet zitten met autorijden je altijd wel negatief over je eigen kunnen praat, maar ik denk dat Sylvana best kan rijden en dat ze gewoon een tikkie down was vanmiddag.
![]()
			
			
			
			Oke, nu snap ik je beterquote:Op vrijdag 26 mei 2006 22:55 schreef Chr1st1aan het volgende:
[..]
Ik lees anders toch echt dat dit niet iets is van de afgelopen les maar dat er gewoon geen verbetering in zit. Dat is helemaal niet negatief dat is gewoon realistisch zijn. En dan kan het misschien spanning zijn door de les voor het examen maargoed, dan moet je het nórmaal gesproken dus wel kunnen. En als je al anderhalf jaar aan het lessen bent...tjah dat vind ík persoonlijk wel heel lang (maargoed daar zijn excusen voor).
Je doet net of het een schande is om niet goed te kunnen rijden, niet iedereen kan het gewoon klaar, ik zou dan eens naar mezelf gaan kijken of ik het uberhaupt wel kan. En dan kán het natuurlijk zijn dat je het met het examen redelijk doet waardoor je gaat slagen, maar ik zou dan wel steeds met een kut gevoel in de auto zitten wetende dat ik het eigenlijk nog niet goed kan. (vooruit kijken etc.) Zijn toch wel vaak dingen die je heel veel ellende (en schade) kunnen besparen.
			
			
			
			
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |