quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 20:17 schreef JosvG het volgende:[..]
Een dieselauto heeft een brandstofpomp, brandstof wordt dus ook met de koppeling rondgepompt en je kunt daarom makkelijk op de koppeling rijden.
Een benzineauto heeft maar een klein beetje brandstoftoevoer tijdens het stationair lopen en de rest alleen bij het gaspedaal, daarom kun je een benzineauto minder makkelijk op de koppeling rijden. En hij slaat dus ook eerder af. Inparkeren is ook moeilijker bij een benzineauto, en daarom zijn volgens mij lesauto's altijd diesel.
Ik weet dit in grote lijnen zeker, maar niet helemaal dus verbeter me maar als ik fout zit.
Dat heb ik ook begrepen, maar als ik er over nadenk snap ik niet wat die brandstof toevoer er toe doet.. benzine en diesel zijn vandaag de dag allebei injectie motoren, wat ik hoorde dus was dat een benzine injectie motor, op het moment dat je je gas loslaat helemaal geen brandstof meer inspuit (maarja hij moet dan alsnog stationair gaan lopen, dus rond de 1000rpm zou ie zichzelf dan aan moeten houden, door toch brandstof in te gaan spuiten) en dat als je op het moment dat er geen brandstof ingespoten word de koppeling op laat komen zonder gas te geven het snel einde verhaal is.. nou moet je dat sowieso niet doen dus lijkt me niet relevant..(en je kan ook remmen op de motor dus het lijkt me eigenlijk onzin) Het lijkt me niet dat een diesel injectie en benzine injectie motor anders werken wat dat betreft..
Diesel motoren hebben meer koppel bij lage toeren als benzine motoren, dat is gewoon een feit en volgens mij is dat ook gewoon de enige reden waarom hij minder snel af zou slaan (maarja een benzine motor maakt stationair weer meer toeren als een diesel, dus dat zou het verschil enigsinds goed moeten maken)
Misschien iemand die dit kan verhelderen? (vannelle weet het vast) trouwens zijn niet alle lesautos diesels, er zijn een aantal scholen met benzine autos (wat onlogisch is, hij slaat waarschijnlijk sneller af tijdens de lessen, hij gebruikt meer, duurdere, brandstof, hij gaan minder lang mee als een diesel en heeft waarschijnlijk meer onderhoud nodig, zeker als ie net zo lang meemoet)