abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:50:25 #76
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_38504954
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar kun je letterlijk geen uitspraken over doen. Er immers niks, geen redenatiewijze, geen logica, geen natuur. Niet zoiets als statistiek. Niks.
Wat lul jij nou weer?

Dus uit niks kan van alles voortkomen, OMDAT het niks is?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_38505170
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:50 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Wat lul jij nou weer?

Die kerel he, die weet echt waar waar hij over lult
pi_38505177
quote:

[..]

Wat lul jij nou weer?

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat je er geen concrete uitspraken over kunt doen. Je kunt niet stellen "er moet een reden zijn of een oorzaak voor het universum", want daarmee neem je aan dat er causaliteit of enig logisch verband was voor het ontstaan van het universum. En ik denk dat je wel inziet waarom die redenatie krom is.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 20:30:54 #79
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38512086
quote:

[..]

Wat lul jij nou weer?

uit 'niets' kan wel 'iets' voortkomen en dat gebeurt dan ook continu. Er worden continu overal in het universum materie en antimaterie deeltjes gevormd. Deze annihileren elkaar echter bijna direct na het ontstaan, behalve op de rand van een zwart gat. Het ene deeltje valt in het zwarte gat terwijl het andere het universum in wordt geschoten. Dit noemt men dan Hawkingstraling.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 3 juni 2006 @ 20:37:14 #80
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_38512263
Vandaag wellicht behulpzaam artikel in het Kennis katern van de volkskrant gepubliceerd. Gebaseerd op een artikel vermeldt op pagina 1 van dit topic geloof ik.
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_38512358
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:37 schreef Gianluca het volgende:
Vandaag wellicht behulpzaam artikel in het Kennis katern van de volkskrant gepubliceerd. Gebaseerd op een artikel vermeldt op pagina 1 van dit topic geloof ik.
idd, erg leuk.. over de oerknal enzo

en dat het heelal "onvoorstelbaar veel ouder is dan 14 miljard jaar"
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38522645
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar kun je letterlijk geen uitspraken over doen. Er immers niks, geen redenatiewijze, geen logica, geen natuur. Niet zoiets als statistiek. Niks.
Er is geen ruimte-tijd-energie-materie. Als je stelt dat er ook geen logica is, onderbouw het maar even. Is de logica ruimte-tijd-energie-materie-afhankelijk?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_38522675
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:30 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

uit 'niets' kan wel 'iets' voortkomen en dat gebeurt dan ook continu. Er worden continu overal in het universum materie en antimaterie deeltjes gevormd. Deze annihileren elkaar echter bijna direct na het ontstaan, behalve op de rand van een zwart gat. Het ene deeltje valt in het zwarte gat terwijl het andere het universum in wordt geschoten. Dit noemt men dan Hawkingstraling.
Het is niet helemaal niets. Er is nog ruimte-tijd met alle karakteristieken van dien. Bovendien hoe kan je stellen dat er niets is als je niet weet of je alles al weet. Of kan je beweren dat je alles al weet?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
  zondag 4 juni 2006 @ 12:17:06 #84
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_38525177
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38525611
quote:
Op zondag 4 juni 2006 09:21 schreef Aslama het volgende:

[..]

Er is geen ruimte-tijd-energie-materie. Als je stelt dat er ook geen logica is, onderbouw het maar even. Is de logica ruimte-tijd-energie-materie-afhankelijk?
Nou, uitgaande van het oerknalmodel, en bepaalde assumpties over energiedichthede ed, kun je redelijk hard maken dat het universum een eindige leeftijd heeft. Het universum is allesomvattend in dit denkbeeld, en zonder universum geen natuurwetten, logica ed. Je kunt natuurlijk aannemen dat er zonder universum exact dezelfde wetten en logica gelden, maar waarom dan juist die wetten, als er een willekeurig universum kan ontstaan vanuit dat niets?
pi_38525727
quote:
Op zondag 4 juni 2006 09:28 schreef Aslama het volgende:

[..]

Het is niet helemaal niets. Er is nog ruimte-tijd met alle karakteristieken van dien. Bovendien hoe kan je stellen dat er niets is als je niet weet of je alles al weet. Of kan je beweren dat je alles al weet?
Met "niets" wordt hier een vacuum bedoelt, en dat wordt vaak fancy geschreven als k| psi>=0, oftewel: er bevindt zich geen energie. Het blijkt dat die vacuumtoestand op kleine tijdschalen niet stabiel is, en dat zorgt voor die creatie en annihilatie. Dat dit meer is dan alleen een wiskundige consequentie heeft Cassimir experimenteel aangetoond ( een Nederlander trouwens ). Het is een consequentie van het relativistisch beschrijven van de quantumfysica.
pi_38525748
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, uitgaande van het oerknalmodel, en bepaalde assumpties over energiedichthede ed, kun je redelijk hard maken dat het universum een eindige leeftijd heeft. Het universum is allesomvattend in dit denkbeeld, en zonder universum geen natuurwetten, logica ed.
Zonder natuurwetten kan ik het wel begrijpen. Maar waarom zonder logica? Wat heeft de logica met het fysieke heelal te maken?
quote:
Je kunt natuurlijk aannemen dat er zonder universum exact dezelfde wetten en logica gelden, maar waarom dan juist die wetten, als er een willekeurig universum kan ontstaan vanuit dat niets?
Laat maar zien dat een logica afhankelijk is van een bepaald universum.
pi_38525972
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:43 schreef Aslama het volgende:

[..]

Zonder natuurwetten kan ik het wel begrijpen. Maar waarom zonder logica? Wat heeft de logica met het fysieke heelal te maken?
[..]

Laat maar zien dat een logica afhankelijk is van een bepaald universum.
Nee, ik kan dat niet laten zien, da's een opvatting. Ik zou niet weten waarom logica universeel is; het is in mijn ogen een instrument van de mens, en dat instrument wordt bepaald aan de hand van het universum. Natuurlijk kun je zoiets niet bewijzen, maar zoals ik zei: ik zie het universum als allesomvattend, inclusief natuurwetten, logica ed. En wat er in een ander universum zou gelden, daar kun je weinig uitspraken over doen, lijkt me.
pi_38525981
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Met "niets" wordt hier een vacuum bedoelt, en dat wordt vaak fancy geschreven als k| psi>=0, oftewel: er bevindt zich geen energie. Het blijkt dat die vacuumtoestand op kleine tijdschalen niet stabiel is, en dat zorgt voor die creatie en annihilatie. Dat dit meer is dan alleen een wiskundige consequentie heeft Cassimir experimenteel aangetoond ( een Nederlander trouwens ). Het is een consequentie van het relativistisch beschrijven van de quantumfysica.
Dat begrijp ik wel. Zoals je zegt 'niks' is hier geen energie. Energie is niet alles, er is nog ruimte-tijd met zijn karakteristieken. Het is dus geen absolute niets. Daarvoor dacht men dat in het vacuum niets is, nu ziet men een fluctuatie. In de toekomst vindt men misschien weer wel iets, anders dan energie of een heel andere soort energie. Het punt is je kan niet uitsluiten dat dit alles is tenzij je kan uitsluiten dat iets anders bestaat.
pi_38526070
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, ik kan dat niet laten zien, da's een opvatting. Ik zou niet weten waarom logica universeel is; het is in mijn ogen een instrument van de mens, en dat instrument wordt bepaald aan de hand van het universum. Natuurlijk kun je zoiets niet bewijzen, maar zoals ik zei: ik zie het universum als allesomvattend, inclusief natuurwetten, logica ed. En wat er in een ander universum zou gelden, daar kun je weinig uitspraken over doen, lijkt me.
Is 1 + 1 = 2 afhankelijk van de tijjd? gisteren, 1 maand geleden 16 miljaard jaar geleden? afhankelijk van de ruimte? afhankelijk of je bestaat of niet bestaat?
pi_38527028
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:54 schreef Aslama het volgende:

[..]

Is 1 + 1 = 2 afhankelijk van de tijjd? gisteren, 1 maand geleden 16 miljaard jaar geleden? afhankelijk van de ruimte? afhankelijk of je bestaat of niet bestaat?
Als er geen universum is, bestaat zo'n constructie niet, lijkt me. In wat voot context zou het moeten bestaan? Een absolute? Iets wat zelfs bestaat als er geen universum bestaat? Kun je denken, ik vind het niet bepaald aannemelijk. Maar dit zijn gebieden waarin je moeilijk concrete uitspraken kunt doen, en zoals ik zei, dit is mijn opvatting erover; je hoeft het er niet mee eens te zijn.
pi_38527391
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als er geen universum is, bestaat zo'n constructie niet, lijkt me.
dus 1+1 = 2 is afhankelijk van ruimte-tijd. Gisteren was het anders en 16 miljaard jaar geleden was 1+1 geen 2. Als je niet ziet dat logica niet afhankelijk van het universum is mag je zelf weten, maar dat is niet een logische opvatting omdat je niet logisch kan beredeneren waarom het wel afhankelijk is.
quote:
In wat voot context zou het moeten bestaan? Een absolute? Iets wat zelfs bestaat als er geen universum bestaat? Kun je denken, ik vind het niet bepaald aannemelijk.
Je kunt dus geen verschil zien tussen de logica en iets fysieks, en haalt er zelf verbanden tussen, zonder dat te kunnen beargumenteren.
quote:
Maar dit zijn gebieden waarin je moeilijk concrete uitspraken kunt doen, en zoals ik zei, dit is mijn opvatting erover; je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Natuurlijk ik zeg alleen maar mijn mening
pi_38527806
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:41 schreef Aslama het volgende:

[..]

dus 1+1 = 2 is afhankelijk van ruimte-tijd. Gisteren was het anders en 16 miljaard jaar geleden was 1+1 geen 2. Als je niet ziet dat logica niet afhankelijk van het universum is mag je zelf weten, maar dat is niet een logische opvatting omdat je niet logisch kan beredeneren waarom het wel afhankelijk is.
[..]
Nee, dat stel ik niet. Ik stel dat je geen uitspraken over dergelijke logische regels kunt doen als er niet zoiets is als een universum.

Maar als jij denkt dikgedrukte te kunt beargumenteren, dan hoor ik het graag. De vraag wordt dan: kun je van een logisch systeem spreken als er geen universum aanwezig is? Ik stel dat je hierover geen zinnig woord kunt zeggen. Je kunt alles in zo'n context wel hard maken. De uitspraak "voordat het universum er bestond, was er een grote roze koe" is in mijn ogen net zo geldig als "voordat het universum bestond, was er al logica".
pi_38527936
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat stel ik niet. Ik stel dat je geen uitspraken over dergelijke logische regels kunt doen als er niet zoiets is als een universum.

Maar als jij denkt dikgedrukte te kunt beargumenteren, dan hoor ik het graag. De vraag wordt dan: kun je van een logisch systeem spreken als er geen universum aanwezig is? Ik stel dat je hierover geen zinnig woord kunt zeggen. Je kunt alles in zo'n context wel hard maken. De uitspraak "voordat het universum er bestond, was er een grote roze koe" is in mijn ogen net zo geldig als "voordat het universum bestond, was er al logica".
Heb ik niet laten zien dat 1+1 = 2 niet afhankelijk is van de ruimte-tijd dus niet van het universum?
pi_38527979
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:58 schreef Aslama het volgende:

[..]

Heb ik niet laten zien dat 1+1 = 2 niet afhankelijk is van de ruimte-tijd dus niet van het universum?
Niet dat ik weet. Dat zijn aannames die je doet.
Alleen maar omdat je de aanname doet dat bepaalde logische proposities gedurende de hele evolutie van het universum gelden, zegt 0,0 over of het voor het bestaan van dat universum ook geldt.

Ik blijf bij mijn mening dat je hierover bijzonder weinig concreets kunt zeggen Maar misschien dat iemand anders die wat meer weet over logica of filosofie ( dan ik ) hier ook iets over willen zeggen, want ik heb niet bepaald veel kennis op dat gebied.
pi_38528054
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Dat zijn aannames die je doet.
nu is 1+1=2 , gisteren hetzelfde, over 1 miljaard jaar hetzelfde. Is dit afhankelijk van de tijd?
Ze zijn concepten, niet iets fysieks. Maak niet uit of er iets fysieks bestaat of niet.
pi_38528173
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:03 schreef Aslama het volgende:

[..]

nu is 1+1=2 , gisteren hetzelfde, over 1 miljaard jaar hetzelfde. Is dit afhankelijk van de tijd?
Ze zijn concepten, niet iets fysieks. Maak niet uit of er iets fysieks bestaat of niet.
Prima, dan houden we daar verschillende meningen op na.
pi_38528212
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prima, dan houden we daar verschillende meningen op na.
Ik zie dat je hebt beargumenteerd waarom er geen logica is als er geen universum is
pi_38528366
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:09 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik zie dat je hebt beargumenteerd waarom er geen logica is als er geen universum is
En ik zie dat jij aannames verheft tot logische gevolgtrekkingen.
pi_38529176
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En ik zie dat jij aannames verheft tot logische gevolgtrekkingen.
En ik zie dat je hebt laten zien dat ik een aanname maak
pi_38556014
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De onderlinge snelheid van de 2 fotonen is de lichtsnelheid, en niet tweemaal de lichtsnelheid.
Was gisteren bij een lezing van Prof Bais, en hoe je het went of keerd, bij de lichtsnelheid is er geen verloop van secondes. Hoe kunnen fotonen dat met 300.000km/sec van elkaar af bewegen?
pi_38557197
quote:
Op maandag 5 juni 2006 12:55 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Was gisteren bij een lezing van Prof Bais, en hoe je het went of keert, bij de lichtsnelheid is er geen verloop van secondes. Hoe kunnen fotonen dat met 300.000km/sec van elkaar af bewegen?
Omdat gisteren je bij meneer Bais bent geweest, moeten we die "discussie" weer opnieuw doen? Dacht het niet Dit topic is ook niet bedoelt om de relativiteitstheorie ondeskundig te bekritiseren.

-edit: was het die lezing die over tijd ging? Hoop dat je er nog van hebt opgestoken
pi_38558005
Als er wordt gevraagd waar het heelal in uitdijdt, dan mag ik toch zeker mijn visie daarop komen vertellen. En ik denk dat ik het antwoord heb op die vraag.
  maandag 5 juni 2006 @ 14:21:30 #107
45379 Phooka
not applicable
pi_38558227
Well, spit it out! Waarin dijt het universum uit?
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
pi_38558374
Het heelal dijt uit in ruimte en tijd waarbij wij zelf de grens zijn tussen verleden en toekomst zijn. Wij reizen continue naar de toekomst en laten tijd achter ons. Het absolute heden is de grens van het universum. Morgen bestaat nu nog niet, de ruimte en tijd van morgen bestaan ook nog niet.
  maandag 5 juni 2006 @ 15:01:17 #109
45379 Phooka
not applicable
pi_38559209
Hm. Dit komt op mij over als metafysica.
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  maandag 5 juni 2006 @ 15:34:22 #111
45379 Phooka
not applicable
pi_38560118
Ik heb eens een aantal boeken over esoterie opengeslagen, en ik heb ook eens een aantal natuurkundige boeken opengeslagen. Wat jij schrijft, lijkt (zoals ik het lees) meer op esoterie. Daarom.
pi_38560170
Maar als ik mijn stelling of theorie zou kunnen bewijzen, dan is dit toch gewoon pure wetenschap?
  maandag 5 juni 2006 @ 15:39:33 #113
45379 Phooka
not applicable
pi_38560283
Ja,

... maar de enige experimenten die je tot nu toe hebt uitgevoerd zijn onnavolgbare gedachtenexperimenten. Als ik bijvoorbeeld de werking van een Fiber Optic Gyro wil bestuderen, dan heb ik meer aan de relativiteitstheorie dan aan jouw theorie. Maar goed, ik had me voorgenomen niet meer deel te nemen aan deze discussie - ik word er niet beter van, en het blijft bij herhaling.
  maandag 5 juni 2006 @ 17:04:51 #114
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38562913
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Maar als ik mijn stelling of theorie zou kunnen bewijzen, dan is dit toch gewoon pure wetenschap?
Wat je zegt dat er zou moeten gebeuren is niet wat experimenten uitwijzen. Waarom je het wetenschap zou willen noemen is me dan ook een raadsel.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_38567670
Wat ik zeg is exact wat de experimenten ons vertellen.

Misschien kan ik je nog een stukje van de tweelingparadox vertellen.

Als iemand met hoge snelheid vertrekt van de aarde en terugkomt, dan is deze persoon jonger gebleven dan de achterblijver.

Voor deze persoon is onze tijd dus sneller gegaan. Kunnen we het hier over eens zijn?
  maandag 5 juni 2006 @ 19:26:15 #116
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38567796
er zijn oude topics geweest waarin toch duidelijk meetresultaten naar voren kwamen die jouw denkwijze tegenspraken.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_38568467
Ik vraag nu gewoon een simpel antwoord op mijn vorige post..
pi_38568695
Rude,wil je dat aub niet in dit topic doen, dit is al zo ontzettend vaak langsgekomen in je andere topics. En het is hier off-topic. Je kortetermijngeheugen is kennelijk nogal begrensd, net als jouw opvatting van het universum.
pi_38573323
Het is mijn bijdrage in het verklaren wat zich voorbij het universum afspeelt. Wat is jouw bijdrage?
  maandag 5 juni 2006 @ 21:58:55 #120
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38573817
rude, moeven naar TRU en/of je eigen forum.
'Nuff said
  maandag 5 juni 2006 @ 22:09:17 #121
45379 Phooka
not applicable
pi_38574245
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:23 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik zeg is exact wat de experimenten ons vertellen.

Misschien kan ik je nog een stukje van de tweelingparadox vertellen.

Als iemand met hoge snelheid vertrekt van de aarde en terugkomt, dan is deze persoon jonger gebleven dan de achterblijver.

Voor deze persoon is onze tijd dus sneller gegaan. Kunnen we het hier over eens zijn?
Nou werk ik in de ruimtevaartindustrie, en ik kan je zeggen: het duurt nog een lange, lange, lange, lange, lange, lange, lange, lááánge tijd voordat dit experiment, in de uitvoering die je voor ogen hebt, praktisch uitvoerbaar wordt.
Op dit moment ben ik meer geïnteresseerd in wat je theorie zegt over FOG's. Nu wil ik je niet op ideeën brengen, ofzo, maar ben je al eens met je vragen op het wetenschapsforum.nl geweest?
  maandag 5 juni 2006 @ 22:14:14 #122
27698 Doffy
pi_38574479
Phooka (Dr. Who! ), ajb niet ingaan op rudeonline. Ook in zijn eigen belang, voordat hij een langdurige WFL-ban aan z'n broek krijgt.
'Nuff said
pi_38574758
Wat zijn fog's?

En waarom mag ik hier niet mee discuseren? Ik ben toch gewoon on topic aan het posten?
  maandag 5 juni 2006 @ 22:24:11 #124
27698 Doffy
pi_38574967
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:20 schreef rudeonline het volgende:
Wat zijn fog's?

En waarom mag ik hier niet mee discuseren? Ik ben toch gewoon on topic aan het posten?
Gezeik over 'bij c is de tijd 0' en vragen naar de overbekende weg wb zaken als de tweelingparadox worden op jóuw verzoek níet meer gedraaid. Maar dat wist je al, en je bent duidelijk niet in staat om herhaaldelijke waarschuwingen en bans serieus te nemen. Prima, maar de gevolgen zijn voor jou.

Verdere discussie in Feedback.
'Nuff said
  maandag 5 juni 2006 @ 22:34:38 #125
45379 Phooka
not applicable
pi_38575432
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:14 schreef Doffy het volgende:
Phooka (Dr. Who! ), ajb niet ingaan op rudeonline. Ook in zijn eigen belang, voordat hij een langdurige WFL-ban aan z'n broek krijgt.
Hi Tijntje!

It was stronger than me... It's just so dodgarn tempting... Maar, ik zal me inhouden en het verder laten.
  maandag 5 juni 2006 @ 22:39:29 #126
27698 Doffy
pi_38575619
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:34 schreef Phooka het volgende:

[..]

Hi Tijntje! [afbeelding][afbeelding]

It was stronger than me... It's just so dodgarn tempting... Maar, ik zal me inhouden en het verder laten.

Geeft niet. Maar rude gaat hier al iets langer mee, en iets korter op wetenschapsforum.nl. Daar is hij afgetrapt als persona non grata, of iets technischer als 'troll'
'Nuff said
  maandag 5 juni 2006 @ 22:51:18 #127
45379 Phooka
not applicable
pi_38576018
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:39 schreef Doffy het volgende:

[afbeelding]

Geeft niet. Maar rude gaat hier al iets langer mee, en iets korter op wetenschapsforum.nl. Daar is hij afgetrapt als persona non grata, of iets technischer als 'troll'
Ik weet 't... Ik kom hier af en toe, en het is al tijden dezelfde discussie, over and over again. Het wetenschapsforum is nieuw voor mij - het is wel tof dat je daar Latex kan gebruiken om effectief te nerden.
  maandag 5 juni 2006 @ 23:05:30 #128
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38576630
quote:
Op maandag 5 juni 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:
rude, moeven naar TRU en/of je eigen forum.
TRU mag hij ook niet meer Dat wordt dus het eigen forum.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_38580630
-edit: hardleers, rude?

[ Bericht 94% gewijzigd door Doffy op 06-06-2006 07:44:01 ]
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:02:11 #130
The Taxman Cometh
pi_38580923
pi_38580926
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:02 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[afbeelding]
wat hij zegt...
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:05:45 #132
44159 Viviann
ik ben vivian
pi_38580957
ik heb altijd het idee dat het helaal steeds kleiner word maar me moeder zegt dat dat komt omdat ik zelf steeds dikker wordt
im a super-girl
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:06:11 #133
The Taxman Cometh
pi_38580962
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:05 schreef Viviann het volgende:
ik heb altijd het idee dat het helaal steeds kleiner word maar me moeder zegt dat dat komt omdat ik zelf steeds dikker wordt
pi_38584227
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:02 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

wat hij zegt...
Oh, en dit soort bagger mag wel blijven staan. Wat zijn jullie zielig..
pi_38584324
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 10:31 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Oh, en dit soort bagger mag wel blijven staan. Wat zijn jullie zielig..
Ze zijn jaloers op je grote intellect denk ik.
pi_38605752
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:58 schreef Aslama het volgende:

[..]

ehm ik las dit dus ik wilde hier toch even gauw op reageren:

als je niets hebt, heb je ook geen quantiteit. Zonder quantiteit kun je eenvoudigweg niet iets stellen als 1+1=2. Laat staan definiëren.

Logica is opgebouwd uit (ideale) definities. Uitgaande van bijvoorbeeld een perfecte bol, kubussen, eenheden lengte etc etc kun je je wiskunde opstellen. Met niets, geen dimensies (of richtingen), geen eenheden lengtes etc. kom je nergens. Sterker nog: er is niets.

Logisch gezien is je uitspraak dus op zijn minst onjuist (en niet meteen fout).

Nu kun je natuurlijk aanbreken op wat er voor dat punt 0,0 was, en of dat punt veroorzaakt is door enige logische constructie. Hier kun je eenvoudig weg geen uitspraak over doen.
Ik moet Haushofer (naar mijn mening) gelijk geven wat dit betreft.
Could be possibility?
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:56:39 #137
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_38607499
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:18 schreef H.Thijs het volgende:

als je niets hebt, heb je ook geen quantiteit. Zonder quantiteit kun je eenvoudigweg niet iets stellen als 1+1=2. Laat staan definiëren.
Ik denk dat Aslama in zijn discussie met Haushofer gelijk heeft, de logica is onafhankelijk van het universum. Logica gaat over mogelijkheden, iets is mogelijk zonder dat het hoeft te bestaan.
(In sprookjes is ook logica)
Alleen de bewering dat het zo is is onzinnig.

Het getal 10100000 bestaat, maar er zijn zeer waarschijnlijk niet zo veel deeltjes in het heelal. Is het daarom onzin om over zo'n getal te praten?
Dit simpele voorbeeld toont al de onafhankelijkheid aan van wiskundige (en dus) logische constructies.
quote:
Logica is opgebouwd uit (ideale) definities. Uitgaande van bijvoorbeeld een perfecte bol, kubussen, eenheden lengte etc etc kun je je wiskunde opstellen. Met niets, geen dimensies (of richtingen), geen eenheden lengtes etc. kom je nergens. Sterker nog: er is niets.
Logica is niet opgebouwd uit definities en laat zich ook niet vatten in definities. Wel zijn er natuurlijk veel logische systemen ontwikkeld (op basis van definities).
Wat logica is, ligt meer in het feit dat als bepaalde afspraken (definities) gemaakt zijn, dat dan andere uitspraken noodzakelijk (logisch) volgen.
quote:
Logische uitspraken zijn waar of onwaar, afhankelijk van het feit of deze met de werkelijkheid overeenkomt of niet.
quote:
Nu kun je natuurlijk aanbreken op wat er voor dat punt 0,0 was, en of dat punt veroorzaakt is door enige logische constructie. Hier kun je eenvoudig weg geen uitspraak over doen.
De vraag wat er voor 0.0 was en dergelijke vragen zijn logisch gezien onjuist, dwz het zijn schijnvragen opgebouwd naar analogie van andere vragen (bijv: wat was er voordat de aarde ontstond, etc)
Iets kan natuurlijk nooit worden veroorzaakt door een logische constructie.
De logica geeft alleen aan binnen welke kaders iets kan gebeuren. En dat zijn de ruimst denkbare kaders waarbinnen iets kan gebeuren.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_38611016
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:56 schreef Oud_student het volgende:
Logische uitspraken zijn waar of onwaar, afhankelijk van het feit of deze met de werkelijkheid overeenkomt of niet.
Hoe wil je dat bepalen buiten het universum?
pi_38617457
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:18 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

1+1=2. Ik zeg niet 1 appel + 1 appel is 2 appels. Als er geen appels bestaan blijft 1+1=2, dus onafhankelijk van universa. Quanteit is quantiteit, je kan het inderdaad relateren aan entiteiten.
quote:
Wiskunde die afgeleid is van constructies blijft bestaan zonder dat de constructies fysiek moeten bestaan. Je kan van een driehoek wiskundige formules afleiden zonder dat die driehoek fysiek werkelijk moet bestaan. Het zijn concepten, niet tastbaar en fysiek onafhankelijk.
quote:

Nog een keer. Logica is niet afhankelijk van fysieke constructies. Wat voor punt 0,0 is een irrelevante vraag.

Nog een voorbeeld van irrelevantie:
Sommige meloenen hebben een gele kleur. Schijnvraag: hoe kan een meloen geel zijn als ik nog nooit een meloen heb gezien?. Bovendien weet ik niet wat geel is want ik ben kleurenblind.
Sommige meloenen zijn geel, het maakt niet uit of je ze nog nooit gezien hebt, of kleurenblind bent of zelfs of je bestaat. Totaal onafhankelijk.
  woensdag 7 juni 2006 @ 10:40:06 #140
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_38618831
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:08 schreef 14.gif het volgende:
Hoe wil je dat bepalen buiten het universum?
Ik heb een fout gemaakt, het moet zijn:
Uitspraken over zaken in ons universum zijn waar of onwaar afhankelijk van het feit of zij overeenkomen met de stand van zaken die in de uitspraak beschreven is.
De controle of een uitspraak waar of onwaar is moet in principe mogelijk zijn, dwz ligt opgesloten in de definities van de woorden in de uitspraak.

Logische uitspraken zijn:
óf altijd waar Tautologiën
óf altijd onwaar Contradicties
óf contingent, dwz afhankelijk van de waarheid of onwaarheid van de proposities waaruit hij is opgebouwd.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:50:48 #141
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38631268
als er 'niets' is, is er ook geen logica
pi_38634572
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:56 schreef Oud_student het volgende:

Ik denk dat Aslama in zijn discussie met Haushofer gelijk heeft, de logica is onafhankelijk van het universum. Logica gaat over mogelijkheden, iets is mogelijk zonder dat het hoeft te bestaan.
(In sprookjes is ook logica)
Alleen de bewering dat het zo is is onzinnig.
Ik stel niet dat ik zeker weet dat logica afhankelijk is van een bestaand universum. Ik stel dat het onzinnig is om hier concreet uitspraken over te doen. Het enige wat ik stel is dit: als er geen universum is, kun je niet met zekerheid zeggen wat voor natuurwetten of logische regels er gelden. Een ander universum kan net zo goed hele andere regels bevatten. Daarbij is logica wellicht niet eens universeel, maar louter een menselijk concept. We hebben het nu over een absoluut concept van logica, en ik denk dat daar de discussie alleen maar lastiger van wordt, want bestaat zoiets eigenlijk wel?
quote:
Het getal 10100000 bestaat, maar er zijn zeer waarschijnlijk niet zo veel deeltjes in het heelal. Is het daarom onzin om over zo'n getal te praten?
Dit simpele voorbeeld toont al de onafhankelijkheid aan van wiskundige (en dus) logische constructies.
[..]
Ik snap je redenering niet helemaal hierachter, en er zijn bovendien prima toepassingen te vinden in de wiskunde en natuurkunde waarin zulke getallen voorkomen. Dat er niet zoveel atomen in het universum zitten, daar kan ik inkomen, dat wordt tegenwoordig in de orde van 10120 ofzo geschat.
pi_38637652
Ik gooi er even een leuk denkertje tussendoor, stuitte er vanmiddag toevallig weer eens op. De vraag is als volgt:

Stel, het universum is helemaal leeg, op een waarnemer met een emmer water na. De emmer water wordt aan een touw "opgehangen", en "opgewonden" ( de emmer wordt dus een paar keer rondgedraaid ) Dan wordt de emmer losgelaten, en begint dus te draaien. Wat gebeurt er met het water in de emmer? Blijft het oppervlak vlak of gaat het krommen? En wat gebeurt er in ons universum met het wateroppervlak? Waar zit het verschil? En wat zijn aannemelijke conclusies die je hieruit kunt trekken?

Dit soort gedachtenexperimenten hebben Einstein bijzonder veel beinvloed in zijn zoektocht om zwaartekracht in de speciale relativiteitstheorie te krijgen.

En de gene met een goed onderbouwd antwoord wint natuurlijk een koelkast

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 07-06-2006 21:59:15 ]
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:01:06 #144
45379 Phooka
not applicable
pi_38639773
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:49 schreef Haushofer het volgende:
...
Op zich vond ik die andere, het universum met twee identieke balken erin, eentje die om z'n middelpunt draait, en een andere die stilstaat, leuker dan deze: hier kan je stellen dat de emmer draait t.o.v. het touw...
pi_38639877
In jouw voorbeeld kun je stellen dat de ene balk draait ten opzichte van de andere, of anders neem je gewoon een schijf die draait, en vraag je je af of er ook een centrifugaalkracht aanwezig zal zijn voor een waarnemer op die schijf. In een leeg universum dan natuurlijk weer. Maakt toch verder weinig uit?
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:15:55 #146
45379 Phooka
not applicable
pi_38640325
Nu ja, je kan niet vaststellen welke balk nu precies draait als het universum verder leeg is. Hetzelfde kan je met de emmer doen door te stellen dat het touw verder onzichtbaar en massaloos is.
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:34:23 #148
45379 Phooka
not applicable
pi_38641086
Jah, jah - Ich weiss schon! hehehe. Ik kwam laatst toevallig ook op een pagina die deze gedachtenexperimenten beschrijft terecht toen ik bezig was te zoeken naar inertial navigation systems...
pi_38656409
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik gooi er even een leuk denkertje tussendoor, stuitte er vanmiddag toevallig weer eens op. De vraag is als volgt:

Stel, het universum is helemaal leeg, op een waarnemer met een emmer water na. De emmer water wordt aan een touw "opgehangen", en "opgewonden" ( de emmer wordt dus een paar keer rondgedraaid ) Dan wordt de emmer losgelaten, en begint dus te draaien. Wat gebeurt er met het water in de emmer? Blijft het oppervlak vlak of gaat het krommen? En wat gebeurt er in ons universum met het wateroppervlak? Waar zit het verschil? En wat zijn aannemelijke conclusies die je hieruit kunt trekken?

Dit soort gedachtenexperimenten hebben Einstein bijzonder veel beinvloed in zijn zoektocht om zwaartekracht in de speciale relativiteitstheorie te krijgen.

En de gene met een goed onderbouwd antwoord wint natuurlijk een koelkast
Het oppervlak gaat krommen. Het is namelijk geneigd om in een rechte baan te vliegen maar wordt naar buiten geslingert waar dat niet kan. Het water zal zijn bewegingsrichting dan willen voortsetten in de makkelijkste richting en dat is naar bover, uit de eemmer. Naar beneden toe zal het water zich immers moeten samenpersen en dat kost extra energie die er nier is.

Wat je precies bedoelt met wat er gebeurd met ons oppersvlakte water is mij niet geheel duidelijk.
Ons oppervlaktewater is zowiezo krom. Het kromt immers om de aarde heen.
  donderdag 8 juni 2006 @ 14:29:40 #150
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38656551
rude, wat is boven en onder in een compleet leeg universum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')