abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 juni 2006 @ 22:39:29 #126
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38575619
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:34 schreef Phooka het volgende:

[..]

Hi Tijntje! [afbeelding][afbeelding]

It was stronger than me... It's just so dodgarn tempting... Maar, ik zal me inhouden en het verder laten.

Geeft niet. Maar rude gaat hier al iets langer mee, en iets korter op wetenschapsforum.nl. Daar is hij afgetrapt als persona non grata, of iets technischer als 'troll'
'Nuff said
  maandag 5 juni 2006 @ 22:51:18 #127
45379 Phooka
not applicable
pi_38576018
quote:
Op maandag 5 juni 2006 22:39 schreef Doffy het volgende:

[afbeelding]

Geeft niet. Maar rude gaat hier al iets langer mee, en iets korter op wetenschapsforum.nl. Daar is hij afgetrapt als persona non grata, of iets technischer als 'troll'
Ik weet 't... Ik kom hier af en toe, en het is al tijden dezelfde discussie, over and over again. Het wetenschapsforum is nieuw voor mij - het is wel tof dat je daar Latex kan gebruiken om effectief te nerden.
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  maandag 5 juni 2006 @ 23:05:30 #128
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38576630
quote:
Op maandag 5 juni 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:
rude, moeven naar TRU en/of je eigen forum.
TRU mag hij ook niet meer Dat wordt dus het eigen forum.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_38580630
-edit: hardleers, rude?

[ Bericht 94% gewijzigd door Doffy op 06-06-2006 07:44:01 ]
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:02:11 #130
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_38580923
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38580926
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:02 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[afbeelding]
wat hij zegt...
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:05:45 #132
44159 Viviann
ik ben vivian
pi_38580957
ik heb altijd het idee dat het helaal steeds kleiner word maar me moeder zegt dat dat komt omdat ik zelf steeds dikker wordt
im a super-girl
  dinsdag 6 juni 2006 @ 02:06:11 #133
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_38580962
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:05 schreef Viviann het volgende:
ik heb altijd het idee dat het helaal steeds kleiner word maar me moeder zegt dat dat komt omdat ik zelf steeds dikker wordt
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38584227
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 02:02 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

wat hij zegt...
Oh, en dit soort bagger mag wel blijven staan. Wat zijn jullie zielig..
pi_38584324
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 10:31 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Oh, en dit soort bagger mag wel blijven staan. Wat zijn jullie zielig..
Ze zijn jaloers op je grote intellect denk ik.
pi_38605752
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:58 schreef Aslama het volgende:

[..]

Heb ik niet laten zien dat 1+1 = 2 niet afhankelijk is van de ruimte-tijd dus niet van het universum?
ehm ik las dit dus ik wilde hier toch even gauw op reageren:

als je niets hebt, heb je ook geen quantiteit. Zonder quantiteit kun je eenvoudigweg niet iets stellen als 1+1=2. Laat staan definiėren.

Logica is opgebouwd uit (ideale) definities. Uitgaande van bijvoorbeeld een perfecte bol, kubussen, eenheden lengte etc etc kun je je wiskunde opstellen. Met niets, geen dimensies (of richtingen), geen eenheden lengtes etc. kom je nergens. Sterker nog: er is niets.

Logisch gezien is je uitspraak dus op zijn minst onjuist (en niet meteen fout).

Nu kun je natuurlijk aanbreken op wat er voor dat punt 0,0 was, en of dat punt veroorzaakt is door enige logische constructie. Hier kun je eenvoudig weg geen uitspraak over doen.
Ik moet Haushofer (naar mijn mening) gelijk geven wat dit betreft.
Could be possibility?
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:56:39 #137
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_38607499
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:18 schreef H.Thijs het volgende:

als je niets hebt, heb je ook geen quantiteit. Zonder quantiteit kun je eenvoudigweg niet iets stellen als 1+1=2. Laat staan definiėren.
Ik denk dat Aslama in zijn discussie met Haushofer gelijk heeft, de logica is onafhankelijk van het universum. Logica gaat over mogelijkheden, iets is mogelijk zonder dat het hoeft te bestaan.
(In sprookjes is ook logica)
Alleen de bewering dat het zo is is onzinnig.

Het getal 10100000 bestaat, maar er zijn zeer waarschijnlijk niet zo veel deeltjes in het heelal. Is het daarom onzin om over zo'n getal te praten?
Dit simpele voorbeeld toont al de onafhankelijkheid aan van wiskundige (en dus) logische constructies.
quote:
Logica is opgebouwd uit (ideale) definities. Uitgaande van bijvoorbeeld een perfecte bol, kubussen, eenheden lengte etc etc kun je je wiskunde opstellen. Met niets, geen dimensies (of richtingen), geen eenheden lengtes etc. kom je nergens. Sterker nog: er is niets.
Logica is niet opgebouwd uit definities en laat zich ook niet vatten in definities. Wel zijn er natuurlijk veel logische systemen ontwikkeld (op basis van definities).
Wat logica is, ligt meer in het feit dat als bepaalde afspraken (definities) gemaakt zijn, dat dan andere uitspraken noodzakelijk (logisch) volgen.
quote:
Logische uitspraken zijn waar of onwaar, afhankelijk van het feit of deze met de werkelijkheid overeenkomt of niet.
quote:
Nu kun je natuurlijk aanbreken op wat er voor dat punt 0,0 was, en of dat punt veroorzaakt is door enige logische constructie. Hier kun je eenvoudig weg geen uitspraak over doen.
De vraag wat er voor 0.0 was en dergelijke vragen zijn logisch gezien onjuist, dwz het zijn schijnvragen opgebouwd naar analogie van andere vragen (bijv: wat was er voordat de aarde ontstond, etc)
Iets kan natuurlijk nooit worden veroorzaakt door een logische constructie.
De logica geeft alleen aan binnen welke kaders iets kan gebeuren. En dat zijn de ruimst denkbare kaders waarbinnen iets kan gebeuren.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_38611016
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:56 schreef Oud_student het volgende:
Logische uitspraken zijn waar of onwaar, afhankelijk van het feit of deze met de werkelijkheid overeenkomt of niet.
Hoe wil je dat bepalen buiten het universum?
pi_38617457
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:18 schreef H.Thijs het volgende:

[..]

1+1=2. Ik zeg niet 1 appel + 1 appel is 2 appels. Als er geen appels bestaan blijft 1+1=2, dus onafhankelijk van universa. Quanteit is quantiteit, je kan het inderdaad relateren aan entiteiten.
quote:
Wiskunde die afgeleid is van constructies blijft bestaan zonder dat de constructies fysiek moeten bestaan. Je kan van een driehoek wiskundige formules afleiden zonder dat die driehoek fysiek werkelijk moet bestaan. Het zijn concepten, niet tastbaar en fysiek onafhankelijk.
quote:

Nog een keer. Logica is niet afhankelijk van fysieke constructies. Wat voor punt 0,0 is een irrelevante vraag.

Nog een voorbeeld van irrelevantie:
Sommige meloenen hebben een gele kleur. Schijnvraag: hoe kan een meloen geel zijn als ik nog nooit een meloen heb gezien?. Bovendien weet ik niet wat geel is want ik ben kleurenblind.
Sommige meloenen zijn geel, het maakt niet uit of je ze nog nooit gezien hebt, of kleurenblind bent of zelfs of je bestaat. Totaal onafhankelijk.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
  woensdag 7 juni 2006 @ 10:40:06 #140
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_38618831
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:08 schreef 14.gif het volgende:
Hoe wil je dat bepalen buiten het universum?
Ik heb een fout gemaakt, het moet zijn:
Uitspraken over zaken in ons universum zijn waar of onwaar afhankelijk van het feit of zij overeenkomen met de stand van zaken die in de uitspraak beschreven is.
De controle of een uitspraak waar of onwaar is moet in principe mogelijk zijn, dwz ligt opgesloten in de definities van de woorden in de uitspraak.

Logische uitspraken zijn:
óf altijd waar Tautologiėn
óf altijd onwaar Contradicties
óf contingent, dwz afhankelijk van de waarheid of onwaarheid van de proposities waaruit hij is opgebouwd.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:50:48 #141
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38631268
als er 'niets' is, is er ook geen logica
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_38634572
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:56 schreef Oud_student het volgende:

Ik denk dat Aslama in zijn discussie met Haushofer gelijk heeft, de logica is onafhankelijk van het universum. Logica gaat over mogelijkheden, iets is mogelijk zonder dat het hoeft te bestaan.
(In sprookjes is ook logica)
Alleen de bewering dat het zo is is onzinnig.
Ik stel niet dat ik zeker weet dat logica afhankelijk is van een bestaand universum. Ik stel dat het onzinnig is om hier concreet uitspraken over te doen. Het enige wat ik stel is dit: als er geen universum is, kun je niet met zekerheid zeggen wat voor natuurwetten of logische regels er gelden. Een ander universum kan net zo goed hele andere regels bevatten. Daarbij is logica wellicht niet eens universeel, maar louter een menselijk concept. We hebben het nu over een absoluut concept van logica, en ik denk dat daar de discussie alleen maar lastiger van wordt, want bestaat zoiets eigenlijk wel?
quote:
Het getal 10100000 bestaat, maar er zijn zeer waarschijnlijk niet zo veel deeltjes in het heelal. Is het daarom onzin om over zo'n getal te praten?
Dit simpele voorbeeld toont al de onafhankelijkheid aan van wiskundige (en dus) logische constructies.
[..]
Ik snap je redenering niet helemaal hierachter, en er zijn bovendien prima toepassingen te vinden in de wiskunde en natuurkunde waarin zulke getallen voorkomen. Dat er niet zoveel atomen in het universum zitten, daar kan ik inkomen, dat wordt tegenwoordig in de orde van 10120 ofzo geschat.
pi_38637652
Ik gooi er even een leuk denkertje tussendoor, stuitte er vanmiddag toevallig weer eens op. De vraag is als volgt:

Stel, het universum is helemaal leeg, op een waarnemer met een emmer water na. De emmer water wordt aan een touw "opgehangen", en "opgewonden" ( de emmer wordt dus een paar keer rondgedraaid ) Dan wordt de emmer losgelaten, en begint dus te draaien. Wat gebeurt er met het water in de emmer? Blijft het oppervlak vlak of gaat het krommen? En wat gebeurt er in ons universum met het wateroppervlak? Waar zit het verschil? En wat zijn aannemelijke conclusies die je hieruit kunt trekken?

Dit soort gedachtenexperimenten hebben Einstein bijzonder veel beinvloed in zijn zoektocht om zwaartekracht in de speciale relativiteitstheorie te krijgen.

En de gene met een goed onderbouwd antwoord wint natuurlijk een koelkast

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 07-06-2006 21:59:15 ]
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:01:06 #144
45379 Phooka
not applicable
pi_38639773
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:49 schreef Haushofer het volgende:
...
Op zich vond ik die andere, het universum met twee identieke balken erin, eentje die om z'n middelpunt draait, en een andere die stilstaat, leuker dan deze: hier kan je stellen dat de emmer draait t.o.v. het touw...
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
pi_38639877
In jouw voorbeeld kun je stellen dat de ene balk draait ten opzichte van de andere, of anders neem je gewoon een schijf die draait, en vraag je je af of er ook een centrifugaalkracht aanwezig zal zijn voor een waarnemer op die schijf. In een leeg universum dan natuurlijk weer. Maakt toch verder weinig uit?
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:15:55 #146
45379 Phooka
not applicable
pi_38640325
Nu ja, je kan niet vaststellen welke balk nu precies draait als het universum verder leeg is. Hetzelfde kan je met de emmer doen door te stellen dat het touw verder onzichtbaar en massaloos is.
  woensdag 7 juni 2006 @ 23:34:23 #148
45379 Phooka
not applicable
pi_38641086
Jah, jah - Ich weiss schon! hehehe. Ik kwam laatst toevallig ook op een pagina die deze gedachtenexperimenten beschrijft terecht toen ik bezig was te zoeken naar inertial navigation systems...
pi_38656409
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik gooi er even een leuk denkertje tussendoor, stuitte er vanmiddag toevallig weer eens op. De vraag is als volgt:

Stel, het universum is helemaal leeg, op een waarnemer met een emmer water na. De emmer water wordt aan een touw "opgehangen", en "opgewonden" ( de emmer wordt dus een paar keer rondgedraaid ) Dan wordt de emmer losgelaten, en begint dus te draaien. Wat gebeurt er met het water in de emmer? Blijft het oppervlak vlak of gaat het krommen? En wat gebeurt er in ons universum met het wateroppervlak? Waar zit het verschil? En wat zijn aannemelijke conclusies die je hieruit kunt trekken?

Dit soort gedachtenexperimenten hebben Einstein bijzonder veel beinvloed in zijn zoektocht om zwaartekracht in de speciale relativiteitstheorie te krijgen.

En de gene met een goed onderbouwd antwoord wint natuurlijk een koelkast
Het oppervlak gaat krommen. Het is namelijk geneigd om in een rechte baan te vliegen maar wordt naar buiten geslingert waar dat niet kan. Het water zal zijn bewegingsrichting dan willen voortsetten in de makkelijkste richting en dat is naar bover, uit de eemmer. Naar beneden toe zal het water zich immers moeten samenpersen en dat kost extra energie die er nier is.

Wat je precies bedoelt met wat er gebeurd met ons oppersvlakte water is mij niet geheel duidelijk.
Ons oppervlaktewater is zowiezo krom. Het kromt immers om de aarde heen.
  donderdag 8 juni 2006 @ 14:29:40 #150
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38656551
rude, wat is boven en onder in een compleet leeg universum
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')