abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:50:25 #76
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_38504954
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar kun je letterlijk geen uitspraken over doen. Er immers niks, geen redenatiewijze, geen logica, geen natuur. Niet zoiets als statistiek. Niks.
Wat lul jij nou weer?

Dus uit niks kan van alles voortkomen, OMDAT het niks is?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_38505170
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:50 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Wat lul jij nou weer?

Die kerel he, die weet echt waar waar hij over lult
pi_38505177
quote:

[..]

Wat lul jij nou weer?

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat je er geen concrete uitspraken over kunt doen. Je kunt niet stellen "er moet een reden zijn of een oorzaak voor het universum", want daarmee neem je aan dat er causaliteit of enig logisch verband was voor het ontstaan van het universum. En ik denk dat je wel inziet waarom die redenatie krom is.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 20:30:54 #79
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38512086
quote:

[..]

Wat lul jij nou weer?

uit 'niets' kan wel 'iets' voortkomen en dat gebeurt dan ook continu. Er worden continu overal in het universum materie en antimaterie deeltjes gevormd. Deze annihileren elkaar echter bijna direct na het ontstaan, behalve op de rand van een zwart gat. Het ene deeltje valt in het zwarte gat terwijl het andere het universum in wordt geschoten. Dit noemt men dan Hawkingstraling.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 3 juni 2006 @ 20:37:14 #80
78698 Gianluca
de stationshoerenhater
pi_38512263
Vandaag wellicht behulpzaam artikel in het Kennis katern van de volkskrant gepubliceerd. Gebaseerd op een artikel vermeldt op pagina 1 van dit topic geloof ik.
Kom niet in mn buurt je begaat een flater, in een straal van 5 kilometer schiet ik elke bitch neer
pi_38512358
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:37 schreef Gianluca het volgende:
Vandaag wellicht behulpzaam artikel in het Kennis katern van de volkskrant gepubliceerd. Gebaseerd op een artikel vermeldt op pagina 1 van dit topic geloof ik.
idd, erg leuk.. over de oerknal enzo

en dat het heelal "onvoorstelbaar veel ouder is dan 14 miljard jaar"
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38522645
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar kun je letterlijk geen uitspraken over doen. Er immers niks, geen redenatiewijze, geen logica, geen natuur. Niet zoiets als statistiek. Niks.
Er is geen ruimte-tijd-energie-materie. Als je stelt dat er ook geen logica is, onderbouw het maar even. Is de logica ruimte-tijd-energie-materie-afhankelijk?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_38522675
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:30 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

uit 'niets' kan wel 'iets' voortkomen en dat gebeurt dan ook continu. Er worden continu overal in het universum materie en antimaterie deeltjes gevormd. Deze annihileren elkaar echter bijna direct na het ontstaan, behalve op de rand van een zwart gat. Het ene deeltje valt in het zwarte gat terwijl het andere het universum in wordt geschoten. Dit noemt men dan Hawkingstraling.
Het is niet helemaal niets. Er is nog ruimte-tijd met alle karakteristieken van dien. Bovendien hoe kan je stellen dat er niets is als je niet weet of je alles al weet. Of kan je beweren dat je alles al weet?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
  zondag 4 juni 2006 @ 12:17:06 #84
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_38525177
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_38525611
quote:
Op zondag 4 juni 2006 09:21 schreef Aslama het volgende:

[..]

Er is geen ruimte-tijd-energie-materie. Als je stelt dat er ook geen logica is, onderbouw het maar even. Is de logica ruimte-tijd-energie-materie-afhankelijk?
Nou, uitgaande van het oerknalmodel, en bepaalde assumpties over energiedichthede ed, kun je redelijk hard maken dat het universum een eindige leeftijd heeft. Het universum is allesomvattend in dit denkbeeld, en zonder universum geen natuurwetten, logica ed. Je kunt natuurlijk aannemen dat er zonder universum exact dezelfde wetten en logica gelden, maar waarom dan juist die wetten, als er een willekeurig universum kan ontstaan vanuit dat niets?
pi_38525727
quote:
Op zondag 4 juni 2006 09:28 schreef Aslama het volgende:

[..]

Het is niet helemaal niets. Er is nog ruimte-tijd met alle karakteristieken van dien. Bovendien hoe kan je stellen dat er niets is als je niet weet of je alles al weet. Of kan je beweren dat je alles al weet?
Met "niets" wordt hier een vacuum bedoelt, en dat wordt vaak fancy geschreven als k| psi>=0, oftewel: er bevindt zich geen energie. Het blijkt dat die vacuumtoestand op kleine tijdschalen niet stabiel is, en dat zorgt voor die creatie en annihilatie. Dat dit meer is dan alleen een wiskundige consequentie heeft Cassimir experimenteel aangetoond ( een Nederlander trouwens ). Het is een consequentie van het relativistisch beschrijven van de quantumfysica.
pi_38525748
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, uitgaande van het oerknalmodel, en bepaalde assumpties over energiedichthede ed, kun je redelijk hard maken dat het universum een eindige leeftijd heeft. Het universum is allesomvattend in dit denkbeeld, en zonder universum geen natuurwetten, logica ed.
Zonder natuurwetten kan ik het wel begrijpen. Maar waarom zonder logica? Wat heeft de logica met het fysieke heelal te maken?
quote:
Je kunt natuurlijk aannemen dat er zonder universum exact dezelfde wetten en logica gelden, maar waarom dan juist die wetten, als er een willekeurig universum kan ontstaan vanuit dat niets?
Laat maar zien dat een logica afhankelijk is van een bepaald universum.
pi_38525972
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:43 schreef Aslama het volgende:

[..]

Zonder natuurwetten kan ik het wel begrijpen. Maar waarom zonder logica? Wat heeft de logica met het fysieke heelal te maken?
[..]

Laat maar zien dat een logica afhankelijk is van een bepaald universum.
Nee, ik kan dat niet laten zien, da's een opvatting. Ik zou niet weten waarom logica universeel is; het is in mijn ogen een instrument van de mens, en dat instrument wordt bepaald aan de hand van het universum. Natuurlijk kun je zoiets niet bewijzen, maar zoals ik zei: ik zie het universum als allesomvattend, inclusief natuurwetten, logica ed. En wat er in een ander universum zou gelden, daar kun je weinig uitspraken over doen, lijkt me.
pi_38525981
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Met "niets" wordt hier een vacuum bedoelt, en dat wordt vaak fancy geschreven als k| psi>=0, oftewel: er bevindt zich geen energie. Het blijkt dat die vacuumtoestand op kleine tijdschalen niet stabiel is, en dat zorgt voor die creatie en annihilatie. Dat dit meer is dan alleen een wiskundige consequentie heeft Cassimir experimenteel aangetoond ( een Nederlander trouwens ). Het is een consequentie van het relativistisch beschrijven van de quantumfysica.
Dat begrijp ik wel. Zoals je zegt 'niks' is hier geen energie. Energie is niet alles, er is nog ruimte-tijd met zijn karakteristieken. Het is dus geen absolute niets. Daarvoor dacht men dat in het vacuum niets is, nu ziet men een fluctuatie. In de toekomst vindt men misschien weer wel iets, anders dan energie of een heel andere soort energie. Het punt is je kan niet uitsluiten dat dit alles is tenzij je kan uitsluiten dat iets anders bestaat.
pi_38526070
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, ik kan dat niet laten zien, da's een opvatting. Ik zou niet weten waarom logica universeel is; het is in mijn ogen een instrument van de mens, en dat instrument wordt bepaald aan de hand van het universum. Natuurlijk kun je zoiets niet bewijzen, maar zoals ik zei: ik zie het universum als allesomvattend, inclusief natuurwetten, logica ed. En wat er in een ander universum zou gelden, daar kun je weinig uitspraken over doen, lijkt me.
Is 1 + 1 = 2 afhankelijk van de tijjd? gisteren, 1 maand geleden 16 miljaard jaar geleden? afhankelijk van de ruimte? afhankelijk of je bestaat of niet bestaat?
pi_38527028
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:54 schreef Aslama het volgende:

[..]

Is 1 + 1 = 2 afhankelijk van de tijjd? gisteren, 1 maand geleden 16 miljaard jaar geleden? afhankelijk van de ruimte? afhankelijk of je bestaat of niet bestaat?
Als er geen universum is, bestaat zo'n constructie niet, lijkt me. In wat voot context zou het moeten bestaan? Een absolute? Iets wat zelfs bestaat als er geen universum bestaat? Kun je denken, ik vind het niet bepaald aannemelijk. Maar dit zijn gebieden waarin je moeilijk concrete uitspraken kunt doen, en zoals ik zei, dit is mijn opvatting erover; je hoeft het er niet mee eens te zijn.
pi_38527391
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als er geen universum is, bestaat zo'n constructie niet, lijkt me.
dus 1+1 = 2 is afhankelijk van ruimte-tijd. Gisteren was het anders en 16 miljaard jaar geleden was 1+1 geen 2. Als je niet ziet dat logica niet afhankelijk van het universum is mag je zelf weten, maar dat is niet een logische opvatting omdat je niet logisch kan beredeneren waarom het wel afhankelijk is.
quote:
In wat voot context zou het moeten bestaan? Een absolute? Iets wat zelfs bestaat als er geen universum bestaat? Kun je denken, ik vind het niet bepaald aannemelijk.
Je kunt dus geen verschil zien tussen de logica en iets fysieks, en haalt er zelf verbanden tussen, zonder dat te kunnen beargumenteren.
quote:
Maar dit zijn gebieden waarin je moeilijk concrete uitspraken kunt doen, en zoals ik zei, dit is mijn opvatting erover; je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Natuurlijk ik zeg alleen maar mijn mening
pi_38527806
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:41 schreef Aslama het volgende:

[..]

dus 1+1 = 2 is afhankelijk van ruimte-tijd. Gisteren was het anders en 16 miljaard jaar geleden was 1+1 geen 2. Als je niet ziet dat logica niet afhankelijk van het universum is mag je zelf weten, maar dat is niet een logische opvatting omdat je niet logisch kan beredeneren waarom het wel afhankelijk is.
[..]
Nee, dat stel ik niet. Ik stel dat je geen uitspraken over dergelijke logische regels kunt doen als er niet zoiets is als een universum.

Maar als jij denkt dikgedrukte te kunt beargumenteren, dan hoor ik het graag. De vraag wordt dan: kun je van een logisch systeem spreken als er geen universum aanwezig is? Ik stel dat je hierover geen zinnig woord kunt zeggen. Je kunt alles in zo'n context wel hard maken. De uitspraak "voordat het universum er bestond, was er een grote roze koe" is in mijn ogen net zo geldig als "voordat het universum bestond, was er al logica".
pi_38527936
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat stel ik niet. Ik stel dat je geen uitspraken over dergelijke logische regels kunt doen als er niet zoiets is als een universum.

Maar als jij denkt dikgedrukte te kunt beargumenteren, dan hoor ik het graag. De vraag wordt dan: kun je van een logisch systeem spreken als er geen universum aanwezig is? Ik stel dat je hierover geen zinnig woord kunt zeggen. Je kunt alles in zo'n context wel hard maken. De uitspraak "voordat het universum er bestond, was er een grote roze koe" is in mijn ogen net zo geldig als "voordat het universum bestond, was er al logica".
Heb ik niet laten zien dat 1+1 = 2 niet afhankelijk is van de ruimte-tijd dus niet van het universum?
pi_38527979
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:58 schreef Aslama het volgende:

[..]

Heb ik niet laten zien dat 1+1 = 2 niet afhankelijk is van de ruimte-tijd dus niet van het universum?
Niet dat ik weet. Dat zijn aannames die je doet.
Alleen maar omdat je de aanname doet dat bepaalde logische proposities gedurende de hele evolutie van het universum gelden, zegt 0,0 over of het voor het bestaan van dat universum ook geldt.

Ik blijf bij mijn mening dat je hierover bijzonder weinig concreets kunt zeggen Maar misschien dat iemand anders die wat meer weet over logica of filosofie ( dan ik ) hier ook iets over willen zeggen, want ik heb niet bepaald veel kennis op dat gebied.
pi_38528054
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Dat zijn aannames die je doet.
nu is 1+1=2 , gisteren hetzelfde, over 1 miljaard jaar hetzelfde. Is dit afhankelijk van de tijd?
Ze zijn concepten, niet iets fysieks. Maak niet uit of er iets fysieks bestaat of niet.
pi_38528173
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:03 schreef Aslama het volgende:

[..]

nu is 1+1=2 , gisteren hetzelfde, over 1 miljaard jaar hetzelfde. Is dit afhankelijk van de tijd?
Ze zijn concepten, niet iets fysieks. Maak niet uit of er iets fysieks bestaat of niet.
Prima, dan houden we daar verschillende meningen op na.
pi_38528212
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prima, dan houden we daar verschillende meningen op na.
Ik zie dat je hebt beargumenteerd waarom er geen logica is als er geen universum is
pi_38528366
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:09 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik zie dat je hebt beargumenteerd waarom er geen logica is als er geen universum is
En ik zie dat jij aannames verheft tot logische gevolgtrekkingen.
pi_38529176
quote:
Op zondag 4 juni 2006 14:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En ik zie dat jij aannames verheft tot logische gevolgtrekkingen.
En ik zie dat je hebt laten zien dat ik een aanname maak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')