abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 29 mei 2006 @ 12:03:54 #51
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38329096
ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als leesmoeder merk ik dat het heel belangrijk is dat kinderen wat langere tijd de concentratie kunnen vasthouden. de zwakkeren zijn vaak na een bladzij of 3 al overal mee bezig behalve lezen, de sterkeren redden met gemak het hele boekje.
de zwakkeren zijn ook die leerlingen die iedere keer op eenzelfde woordje kunnen blijven hangen, terwijl het bij de wat snellere na een paar keer blijft hangen.
  maandag 29 mei 2006 @ 12:06:15 #52
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_38329172
quote:
Op maandag 29 mei 2006 11:57 schreef Rewimo het volgende:
Maar wat moet ie op taalgebied dan concreet kunnen om naar groep 3 te gaan?
Dat kun je dus niet precies zeggen. Sterre had vorig jaar al wel interesse in letters. Kon niet te moeilijke woordjes lezen. Probeerde zelf te schrijven (niet woordjes overschrijven, maar dingen schrijven bij tekeningen die ze maakte). En toch is zij toen niet overgegaan naar groep 3. Het gaat om het totaalbeeld van een kind, het is niet precies af te meten aan wat hij/zij al kan of niet. Het concentratieniveau moet bijvoorbeeld goed genoeg zijn, om een taakje af te kunnen maken.
  maandag 29 mei 2006 @ 12:07:02 #53
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_38329201
Ah, lady-wrb schrijft ook wat ik bedoel, zie ik net.
pi_38329214
Ik ken de eisen niet precies omdat ik in de hogere groepen werk. Ik weet wel dat het van belang is dat het kind bepaalde begrippen kent en kan toepassen (hier, daar, hieronder, tussen enzovoort). Verder moet hij meerledige opdrachten kunnen uitvoeren en geïnteresseerd zijn in letters, lezen en schrijven. Ook op het gebied van voorbereidend lezen en schrijven is het wenselijk dat een bepaalde ontwikkeling is doorgemaakt. Als het goed is, zijn dit zaken waar de Cito op toetst.

Ik noem nu wat zaken die zo in me opkomen. Moonah weet er vast veel meer van als groep 3-leerkracht. Moonah?
pi_38329257
O, en wat Spuuglokje zegt: het gaat om het totaalbeeld! Concentratie en taakgerichtheid zijn ook belangrijk inderdaad.
  maandag 29 mei 2006 @ 12:10:25 #56
35189 Troel
scherp en bot
pi_38329307
quote:
Op maandag 29 mei 2006 11:50 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ech waar? Waarom dan? Wordt er dan aangenomen dat het emotionele aspect sneller bijtrekt?
Op het moment dat de kinderen echt fanatiek bezig zijn met het rekenen en ook al bezig zijn met taal en het interessant vinden, dan kan het best zijn dat het spelen op dit moment nog wel belangrijk is, maar voordat het schooljaar afgelopen is zijn er nog een paar maanden. Je kan sowieso NU nog niet zeggen dat het kind wel of niet over zal gaan.
Als het kind de interesse heel erg heeft, is het vaak verstandiger om het kind over te laten gaan, want je hebt nou eenmaal niet altijd de kans om het kind materiaal te geven, laat staan dat het materiaal er op school is. Vaak trekt het kind ook nog bij qua emotioneel gedoe.
De kans is gewoon groter dat het kind aversie zal ontwikkelen als het bij de kleuters blijft, dan dat het mis zal gaan in groep 3.
Dat is wat er vorig schooljaar door meerdere docenten onderwezen is op de Pabo (zowel onderwijskunde als de andere vakken).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_38329692
Maar Troel, jij noemt nu ook meerdere zaken: rekenen én taal. Christan is toch alleen bezig met rekenen?
Bovendien hangt het er ook van af hoe het precies zit met de sociaal-emotionele ontwikkeling: ligt die iets achter of juist redelijk ver. Dat scheelt nogal.
Nogmaals, ik zeg niet dat Christan in groep 2 moet blijven of juist naar groep 3. Dat kan ik niet beoordelen op afstand. Ik wil alleen aangeven wat lady-wrb en Spuuglokje eigenlijk ook zeggen: het gaat niet om één aspect maar juist om de combinatie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:03:06 #58
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38330727
Nee, hij is niet alleen bezig met rekenen. Hij kent alle letters, hij heeft een enorme woordenschat, hij kan letters combineren tot woordjes (als je s o k zegt weet hij dat het sok is), hij schrijft woordjes na, hij kan tijdenlang bezig zijn met iets zonder dat je hem hoort.

Ik heb eerlijk gezegd een tikje wantrouwen tegenover de school, ze gaan er prat op dat ze twee groepen 3 van maximaal 15 kinderen te bieden hebben. Ik heb zomaar het gevoel dat er precies 30 "oudste" kleuters overgaan (er zijn 3 kleuterklassen) en de rest blijft "dus" zitten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_38330728
Wat ook nog kan meespelen is dat juist bij kinderen die cognitief voorlopen de sociaal-emotionele ontwikkeling ook voorloopt, maar doordat ze daardoor geen aansluiting hebben bij de kinderen in de klas gaan ze zich afwijkend gedragen waardoor de leerkracht denkt dat het kind achterloopt.
Sommige orthopedagogen die testen afnemen schijnen juist daarom te kijken naar de ego-ontwikkeling (vraag me niet wat dat precies inhoudt) omdat daaraan beter af te meten is waar het kind sociaal-emotioneel 'zit'.

En een kind dat in groep 2 nog speels is kan best in staat zijn zich in groep 3 goed aan te passen, en stil en netjes door te werken. Daar kom je alleen niet achter als je het kind een jaartje laat zitten.
  † In Memoriam † maandag 29 mei 2006 @ 13:06:04 #60
43556 miss_dynastie
pi_38330801
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:03 schreef Rewimo het volgende:
hij kan tijdenlang bezig zijn met iets zonder dat je hem hoort.
Hebben we gisteren heel duidelijk gezien ja
Ik kan me trouwens voorstellen dat je wantrouwig bent, want het is wel allemaal héél toevallig
  maandag 29 mei 2006 @ 13:08:02 #61
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_38330841
Het blijft iets ongrijpbaars, natuurlijk. Volgens mij kom je nooit uit deze discussie. Als je echt het gevoel hebt dat de school niet het beste met Christan voorheeft is het misschien toch zinvoller om een andere school te zoeken. Hoe sta jij nu zelf in deze discussie, Rewimo? Ik had het idee dat je je er bij neergelegd had, maar nu krijg ik toch weer het gevoel dat je het er niet bij wil laten zitten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 29 mei 2006 @ 13:10:53 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_38330921
quote:
Op maandag 29 mei 2006 12:22 schreef sombie het volgende:
Maar Troel, jij noemt nu ook meerdere zaken: rekenen én taal. Christan is toch alleen bezig met rekenen?
Bovendien hangt het er ook van af hoe het precies zit met de sociaal-emotionele ontwikkeling: ligt die iets achter of juist redelijk ver. Dat scheelt nogal.
Nogmaals, ik zeg niet dat Christan in groep 2 moet blijven of juist naar groep 3. Dat kan ik niet beoordelen op afstand. Ik wil alleen aangeven wat lady-wrb en Spuuglokje eigenlijk ook zeggen: het gaat niet om één aspect maar juist om de combinatie.
Het gaat inderdaad om de combinatie. Maar Christan is ook met de taal bezig. Die so-em ontwikkeling ligt in vergelijking met de kids op mijn laatste stageschool eerder voor dan achter
Ik ken het jochie wel persoonlijk en ikzelf denk dat het onverstandig is om hem nog een jaar te laten kleuteren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:13:53 #63
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38331001
Ik kreeg van zijn juf ook nog het volgende te horen: jij denkt toch dat Christan hoogbegaafd is?

Ze hebben bij het vorige gesprek duidelijk iets gemist. Ik heb toen aangegeven dat ikzelf veel problemen (o.a. vervelen) heb ondervonden op school doordat *ik* hoogbegaafd ben. Christan is niet hoogbegaafd voorzover ik dat uit eigen ervaring kan inschatten en dat heb ik dus ook nooit beweerd. Ik heb wel gezegd dat ik bang ben voor verveling als hij nog een jaar moet kleuteren. Maar dat hebben ze kennelijk opgevat als: ik denk dat hij hoogbegaafd is.

Hij is gewoon een zich normaal ontwikkelende kleuter met een nogal vergaande belangstelling voor cijfers en een volgens mij gemiddelde taalontwikkeling (behalve dan zijn woordenschat, die is aanzienlijk groter dan die van zijn vriendjes, zal het vele voorlezen allicht iets mee te maken hebben - en het feit dat hij heel veel vraagt over van alles en nog wat).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:18:01 #64
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38331103
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:08 schreef livelink het volgende:
Het blijft iets ongrijpbaars, natuurlijk. Volgens mij kom je nooit uit deze discussie. Als je echt het gevoel hebt dat de school niet het beste met Christan voorheeft is het misschien toch zinvoller om een andere school te zoeken. Hoe sta jij nu zelf in deze discussie, Rewimo? Ik had het idee dat je je er bij neergelegd had, maar nu krijg ik toch weer het gevoel dat je het er niet bij wil laten zitten.
Nee, ik wil het er ook niet bij laten zitten. Ik heb een vader met ruim 41 jaar onderwijservaring, die Christan natuurlijk goed kent, en die er ook van overtuigd is dat het zonde is om hem nog te laten kleuteren. Hij heeft talloze eerste klassen onder zijn hoede gehad en kan dat goed inschatten.

Ik denk inderdaad ook na over een andere school als blijkt dat met de huidige school echt niet te praten valt. Ik heb voorgesteld Christan in elk geval tot de kerstvakantie naar groep 3 te laten gaan. Dan kunnen we zien of hij het kan. Hoe ze daarop gaan reageren weet ik nog niet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_38331140
Oke, nu je wat meer informatie geeft, begrijp ik wat je bedoelt, Troel.

Het lijkt me heel lastig, Rewimo. Ik kan me zelf niet voorstellen dat een leerkracht een kind laat doubleren omdat anders de klassen te groot worden. Maar ja, dat komt omdat ik dat zelf nooit zou doen. Ik kijk naar het kind en wat ik denk dat het beste is voor het kind. En dat doe jij natuurlijk ook bij Christan.

Het lijkt me een heel moeilijke situatie als jij heel andere ideeën hebt over zijn ontwikkeling dan de school. Heb je je twijfels geuit bij de school/leerkracht? Hoe is daarop gereageerd? En weet je al hoe je verder wilt?
  maandag 29 mei 2006 @ 13:21:57 #66
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_38331207
Weet Christan zelf dat deze discussie speelt? Heb je al bij andere scholen geinformeerd of ze hem daar wel direct naar groep 3 willen laten gaan, anders is dat natuurlijk ook geen optie.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_38331266
mijn kleuterschool wilde mij vroeger ook een jaar extra laten kleuteren. mijn ouders waren het daar toendertijd ook echt niet mee eens, ik kon al redelijk lezen en sociaal gezien zat het ook goed. toen mijn ouders ermee kwamen dat ze me naar een andere school zouden laten gaan kon ik op die eerste school ineens wél naar groep 3. misschien dat het helpt als je dat meldt, dat je daar serieus over denkt omdat jij denkt dat dat het beste is voor je kind? en mochten ze dan nog vinden dat hij een jaar extra kleuterklas moet doen, dan zou ik hem echt naar een andere school doen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:25:24 #68
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38331307
Christan weet nu dat hij in principe niet naar groep 3 mag.

Als de school deze week negatief reageert op mijn voorstel ga ik bij twee andere scholen in de omgeving informeren naar hun standpunt. Ik zit ook te denken aan een eventuele onafhankelijke test. Ik weet alleen niet precies waar ik daarvoor terecht kan. Maar iemand hier vast wel

Ik waardeer het overigens heel erg dat jullie zo meedenken
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_38331320
Ik zie nu pas je post voor de mijne, Rewimo. Ik ben erg benieuwd hoe de school op je voorstel reageert.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:27:21 #70
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38331383
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:24 schreef SilverStar het volgende:
mijn kleuterschool wilde mij vroeger ook een jaar extra laten kleuteren. mijn ouders waren het daar toendertijd ook echt niet mee eens, ik kon al redelijk lezen en sociaal gezien zat het ook goed. toen mijn ouders ermee kwamen dat ze me naar een andere school zouden laten gaan kon ik op die eerste school ineens wél naar groep 3. misschien dat het helpt als je dat meldt, dat je daar serieus over denkt omdat jij denkt dat dat het beste is voor je kind? en mochten ze dan nog vinden dat hij een jaar extra kleuterklas moet doen, dan zou ik hem echt naar een andere school doen.
Ik heb "naar een andere school" nog niet laten vallen, maar ik ben wel van plan dat te noemen in het komende gesprek ja
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 29 mei 2006 @ 13:28:03 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_38331397
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:19 schreef sombie het volgende:
Oke, nu je wat meer informatie geeft, begrijp ik wat je bedoelt, Troel.

Het lijkt me heel lastig, Rewimo. Ik kan me zelf niet voorstellen dat een leerkracht een kind laat doubleren omdat anders de klassen te groot worden. Maar ja, dat komt omdat ik dat zelf nooit zou doen. Ik kijk naar het kind en wat ik denk dat het beste is voor het kind. En dat doe jij natuurlijk ook bij Christan.

Het lijkt me een heel moeilijke situatie als jij heel andere ideeën hebt over zijn ontwikkeling dan de school. Heb je je twijfels geuit bij de school/leerkracht? Hoe is daarop gereageerd? En weet je al hoe je verder wilt?
Het zou ook enkel om het kind moeten gaan, maar ja.
Aan het begin van dit schooljaar liep deze discussie ook al een beetje en toen had de juf van Christan echt hard gezegd dat hij nooit over zou gaan nog, toch Rewimo?
Persoonlijk vind ik het belachelijk om dit al aan het begin van het schooljaar te zeggen, omdat een kind zich ontwikkeld, maar ook het verhaal van de maximaal zoveel kinderen geeft mij het gevoel dat er gewoon maar 30 kindertjes straks overgaan en dat de rest pech heeft. Mocht dat zo zijn, dan ben ik bang dat er ook echt niet zoveel extra materiaal zal zijn. Een kind dat interesse toont in rekenen en dergelijke, die moet simpelweg gewoon dat materiaal aangeboden krijgen. Of is dat nou weer mijn Montessori achtergrond die op begint te spelen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_38331463
Voor die onafhankelijke test kun je anders ook op het hiq-forum kijken Rewimo, omdat daar veel ouders-van-hb-kinderen rondlopen hebben ze veel ervaring met testbureaus.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 mei 2006 @ 13:32:48 #73
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_38331540
Klopt. De oudste kleuters krijgen muziekles en Christan niet. Toen ik vroeg waarom niet werd al gezegd dat hij een middelste kleuter was en dat die volgend jaar muziekles krijgen als ze oudste kleuters zijn. Overigens mocht halverwege het jaar Christans boezemvriendje (5 dagen ouder) ineens wèl naar muziekles. Hij heeft geweigerd omdat Christan niet meemocht Boezemvriendje gaat ook niet over dus. Jongetje uit hun klas dat vele malen speelser is, maar geboren op 1 oktober (!) gaat wel over...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 29 mei 2006 @ 13:34:15 #74
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_38331584
Het verhaal interesseert mij omdat ik straks met Job (19 november) natuurlijk een beetje in hetzelfde scenario terecht kom. Met Katja speelt het niet zo, want die is van 2 januari en 2,5 jaar kleuteren lijkt me eigenlijk wel prima.

Mezelf kennende zou ik me snel neerleggen bij de expertise van de school, maar als je het gevoel krijgt dat je de school niet kunt vertrouwen ligt het natuurlijk weer anders.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † maandag 29 mei 2006 @ 13:35:53 #75
43556 miss_dynastie
pi_38331630
Het is toch te gek voor woorden dat die niet meer bestaande grens nog steeds op heel veel scholen als criterium wordt gebruikt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')