Dat kun je dus niet precies zeggen. Sterre had vorig jaar al wel interesse in letters. Kon niet te moeilijke woordjes lezen. Probeerde zelf te schrijven (niet woordjes overschrijven, maar dingen schrijven bij tekeningen die ze maakte). En toch is zij toen niet overgegaan naar groep 3. Het gaat om het totaalbeeld van een kind, het is niet precies af te meten aan wat hij/zij al kan of niet. Het concentratieniveau moet bijvoorbeeld goed genoeg zijn, om een taakje af te kunnen maken.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:57 schreef Rewimo het volgende:
Maar wat moet ie op taalgebied dan concreet kunnen om naar groep 3 te gaan?
Op het moment dat de kinderen echt fanatiek bezig zijn met het rekenen en ook al bezig zijn met taal en het interessant vinden, dan kan het best zijn dat het spelen op dit moment nog wel belangrijk is, maar voordat het schooljaar afgelopen is zijn er nog een paar maanden. Je kan sowieso NU nog niet zeggen dat het kind wel of niet over zal gaan.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:50 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ech waar? Waarom dan? Wordt er dan aangenomen dat het emotionele aspect sneller bijtrekt?
Hebben we gisteren heel duidelijk gezien jaquote:Op maandag 29 mei 2006 13:03 schreef Rewimo het volgende:
hij kan tijdenlang bezig zijn met iets zonder dat je hem hoort.
Het gaat inderdaad om de combinatie. Maar Christan is ook met de taal bezig. Die so-em ontwikkeling ligt in vergelijking met de kids op mijn laatste stageschool eerder voor dan achterquote:Op maandag 29 mei 2006 12:22 schreef sombie het volgende:
Maar Troel, jij noemt nu ook meerdere zaken: rekenen én taal. Christan is toch alleen bezig met rekenen?
Bovendien hangt het er ook van af hoe het precies zit met de sociaal-emotionele ontwikkeling: ligt die iets achter of juist redelijk ver. Dat scheelt nogal.
Nogmaals, ik zeg niet dat Christan in groep 2 moet blijven of juist naar groep 3. Dat kan ik niet beoordelen op afstand. Ik wil alleen aangeven wat lady-wrb en Spuuglokje eigenlijk ook zeggen: het gaat niet om één aspect maar juist om de combinatie.
Nee, ik wil het er ook niet bij laten zitten. Ik heb een vader met ruim 41 jaar onderwijservaring, die Christan natuurlijk goed kent, en die er ook van overtuigd is dat het zonde is om hem nog te laten kleuteren. Hij heeft talloze eerste klassen onder zijn hoede gehad en kan dat goed inschatten.quote:Op maandag 29 mei 2006 13:08 schreef livelink het volgende:
Het blijft iets ongrijpbaars, natuurlijk. Volgens mij kom je nooit uit deze discussie. Als je echt het gevoel hebt dat de school niet het beste met Christan voorheeft is het misschien toch zinvoller om een andere school te zoeken. Hoe sta jij nu zelf in deze discussie, Rewimo? Ik had het idee dat je je er bij neergelegd had, maar nu krijg ik toch weer het gevoel dat je het er niet bij wil laten zitten.
Ik heb "naar een andere school" nog niet laten vallen, maar ik ben wel van plan dat te noemen in het komende gesprek jaquote:Op maandag 29 mei 2006 13:24 schreef SilverStar het volgende:
mijn kleuterschool wilde mij vroeger ook een jaar extra laten kleuteren. mijn ouders waren het daar toendertijd ook echt niet mee eens, ik kon al redelijk lezen en sociaal gezien zat het ook goed. toen mijn ouders ermee kwamen dat ze me naar een andere school zouden laten gaan kon ik op die eerste school ineens wél naar groep 3. misschien dat het helpt als je dat meldt, dat je daar serieus over denkt omdat jij denkt dat dat het beste is voor je kind? en mochten ze dan nog vinden dat hij een jaar extra kleuterklas moet doen, dan zou ik hem echt naar een andere school doen.
Het zou ook enkel om het kind moeten gaan, maar ja.quote:Op maandag 29 mei 2006 13:19 schreef sombie het volgende:
Oke, nu je wat meer informatie geeft, begrijp ik wat je bedoelt, Troel.
Het lijkt me heel lastig, Rewimo. Ik kan me zelf niet voorstellen dat een leerkracht een kind laat doubleren omdat anders de klassen te groot worden. Maar ja, dat komt omdat ik dat zelf nooit zou doen. Ik kijk naar het kind en wat ik denk dat het beste is voor het kind. En dat doe jij natuurlijk ook bij Christan.
Het lijkt me een heel moeilijke situatie als jij heel andere ideeën hebt over zijn ontwikkeling dan de school. Heb je je twijfels geuit bij de school/leerkracht? Hoe is daarop gereageerd? En weet je al hoe je verder wilt?
tjonge, er wordt daar dus echt naar het kind gekekenquote:Op maandag 29 mei 2006 13:32 schreef Rewimo het volgende:
Klopt. De oudste kleuters krijgen muziekles en Christan niet. Toen ik vroeg waarom niet werd al gezegd dat hij een middelste kleuter was en dat die volgend jaar muziekles krijgen als ze oudste kleuters zijn. Overigens mocht halverwege het jaar Christans boezemvriendje (5 dagen ouder) ineens wèl naar muziekles. Hij heeft geweigerd omdat Christan niet meemochtBoezemvriendje gaat ook niet over dus. Jongetje uit hun klas dat vele malen speelser is, maar geboren op 1 oktober (!) gaat wel over...
in ieder geval gaat er een beetje ingespeeld worden op hoe hij denkt en doet en hij gaat zijn eigen picto's krijgen voor de struktuur.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |