Het is wel een soort van paterskasteeltje, maar dan in Boxtelquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 22:02 schreef santax het volgende:
Mijn fout, ik meende ons paterskasteeltje te herkennen in de foto's![]()
Ik ben bang dat je er dan niet meer van kan maken dan dit. Je hebt je best gedaan en dit is acceptabel en zelfs het beste wat je op dat tijdstip hebt kunnen maken. Invulflits had geen meerwaarde gehad.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:00 schreef Phoenixx het volgende:
[afbeelding]
Situatieschets: vakantie, rondreis. Op een bepaald moment, op een waanzinnig heldere dag kom je bij een bepaald monument. Uiteraard komt het licht van alle kanten en vooral van de verkeerde kant en een paar uur wachten tot de zon sympathiek achter je staat is niet mogelijk. Voor mijn vakantiealbum vind ik bovenstaande foto best wel acceptabel, maar móói is 'ie zeker niet.
Als je in een soortgelijke situatie nou wél een mooie foto wilt maken - hoe pak je dat dan aan?
Een invul-flits klinkt logisch, maar heeft dat zin als het onderwerp op zo'n grote afstand (zeker 20 m) staat?
Nou... ff terugvliegen naar Kuala Lumpur gaat wat te ver eigenlijkquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:59 schreef Astridj0h het volgende:
ff 3-6 belichtingen schieten en er een hdr van fixen?
Leuk poesje! (of katquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 18:46 schreef S_oepstengel het volgende:
http://home.versatel.nl/itszooitje/DSCN1095.JPG
http://home.versatel.nl/itszooitje/DSCN1100.JPG
http://home.versatel.nl/itszooitje/DSCN1104.JPG
http://home.versatel.nl/itszooitje/DSCN1106.JPG
Ik heb ze maar niet verkleind want dat komt ze niet ten goede. Ze zijn wederom gemaakt met de Nikon coolpix 7900. En ik ben gewoon nieuwsgierig of jullie nog tips hebben om mijn foto's te verbeteren![]()
Laat eens zien. Ik vond namelijk hetzelfde: de linkerkant ziet er mooi uit, en ook met het effect dat je beoogd, maar de rechterkant is te donker.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:07 schreef Falanx het volgende:
ok bedankt. ik had nog een andere foto liggen van dezelfde locatie. daar staat een kleiner stuk van de fiets op. dan is dat donkere ook niet meer zo extreem.
Ik dus ookquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:53 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik twijfel wat.
Daar dat om en je hebt mijn mening...quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:53 schreef Vliegvrager het volgende:
Het afgesneden handje stoort me niet heel erg, maar de leegte achter het dansertje weer wel.
Weet iemand of en hoe je glans op glimmende voorwerpen zoals deze kunt voorkomen?quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 18:58 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben wat producten aan het fotograferen.
Nu heb ik deze genomen, maar het plastic reflecteert nogal.
Ik heb een 'knutselopstelling' met twee spotjes en een bureaulamp.
Allen met dimmer en papiertje voor de lamp.
Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?
Het liefst met huis, tuin en keukenmiddelen.
Indirect flitsen (via een muur of plafond) of je licht heel sterk verstrooien.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:42 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Weet iemand of en hoe je glans op glimmende voorwerpen zoals deze kunt voorkomen?
Er is niet geflitst.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:57 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Indirect flitsen (via een muur of plafond) of je licht heel sterk verstrooien.
A3tjes gebruiken dus...quote:Op woensdag 30 augustus 2006 11:33 schreef Vliegvrager het volgende:
Licht verstrooien is (zeker met huis tuin en keuken middelen) lastiger dan licht reflecteren. Richt die spotjes via muur/plafond/vel wit papier op je onderwerp, en je bent al een heel eind. Verstrooien zou je kunnen doen door een witte doek of een vitrage tussen je lichtbron en je onderwerp te plaatsen, maar dat kost je een groot deel van je lichtopbrengst. In feite heb je dat nu ook al gedaan met A4-tjes. Dan wordt het licht wel diffuser, maar omdat het oppervlak van eenA4-tje beperkt is, blijft het herkenbaar als lichtbron. Als je een wat groter vlak neemt, kun je de afstand tussen lichtbron en diffusie-dinges wat meer variëren.
Op zich heb je mooi het onderwerp scherp weten te houden en de omgeving wat onscherper, voor zover het op deze grootte te zien is. Wat ik wel jammer vind is dat er zoveel omgeving te zien is, deze voegt imho niet veel toe aan de foto. Het zou al mooier zijn denk ik als je er aan de onderkant en rechts een stuk af haalt, zodat je 'm ergens in het gras afsnijdt. Dan krijg je meer een "wijds" beeld van een rijdende auto, en geef je met het links meer ruimte laten ook extra aan dat de auto in beweging is.quote:Op zondag 3 september 2006 01:10 schreef WEST het volgende:
[afbeelding]
Zandvoort 1 september 2006 1756
deze is niet bewerktwat vinden we ervan?
Horizon rechter kan in dit geval niet omdat je schuin boven de baan staat. maar er kan wel wat meer omgeving vanaf ja.quote:Op zondag 3 september 2006 09:39 schreef Elefes het volgende:
[..]
Op zich heb je mooi het onderwerp scherp weten te houden en de omgeving wat onscherper, voor zover het op deze grootte te zien is. Wat ik wel jammer vind is dat er zoveel omgeving te zien is, deze voegt imho niet veel toe aan de foto. Het zou al mooier zijn denk ik als je er aan de onderkant en rechts een stuk af haalt, zodat je 'm ergens in het gras afsnijdt. Dan krijg je meer een "wijds" beeld van een rijdende auto, en geef je met het links meer ruimte laten ook extra aan dat de auto in beweging is.
Verder zou de achtergrond nog waziger mogen, maar dat is denk ik erg moeilijk om te doen bij dit soort foto's (pannen).
En als laatste nog even de horizon wat rechter zetten.
Je kunt je foto ook achteraf recht zettenquote:Op zondag 3 september 2006 12:06 schreef WEST het volgende:
[..]
Horizon rechter kan in dit geval niet omdat je schuin boven de baan staat. maar er kan wel wat meer omgeving vanaf ja.
ok enig idee hoe? in photoshopquote:Op zondag 3 september 2006 12:16 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je kunt je foto ook achteraf recht zettenHet is bijna onmogelijk om altijd een rechte horizon te hebben op je foto's anders.
quote:Op zondag 3 september 2006 17:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
Hoe zet ik de horizon van mijn foto recht
Met dank aan Lynx666
Je foto is een beetje te grootquote:
donequote:Op zondag 3 september 2006 17:59 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je foto is een beetje te grootEven verkleinen naar maximaal 580 pixels breed voordat een van de moderators er een link van maakt..
Dit ziet er imho al beter uit jaIk zou er rechts nog een stuk afhalen (wel de schaduw er bij oplaten van de auto!)
Je hebt bewegings onscherpte langs je linker (kijkers rechts) bovenarm.quote:Op dinsdag 12 september 2006 20:38 schreef Kleintje het volgende:
Vanmiddag geprobeerd een foto van mezelf te maken.
Ik vind het verdomd tegenvallen om dat goed scherp te krijgen.
Heb hem zwart wit gemaakt en wat ruis doorheen gegooid. Vond het zelf wel een grappig effect.
Ben benieuwd naar tips etc.
[afbeelding]
Zelf vind ik het zonde dat mijn knie er niet helemaal opstaat en de schaduw...
Daar moet je ook zeker niet te veel mee overdrijven.... Maar je lippen íets groter maken met een lippenpotlood en dan inkleuren met lippenstift ziet er niet per se onnatuurlijk uit hoor. Ook zou je kunnen proberen je hoofd iets rechter te houden (wat minder naar beneden kijken) en/of je lippen niet stijf op elkaar houden, maar iets van elkaar laten.quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:06 schreef Kleintje het volgende:
Ehm, zonder ruis was ie ook niet haarscherp! Niet zo streng, ik moet nog leren goed scherp te stellen als ik zelfportretten maak. Dat blijft kut...
Enne... bovenlip dikker maken? That's not Eefje
Ik denk dat je camera heeft scherpgesteld op de lucht; zoals je ziet is die wel heel licht. Het is altijd moeilijk om in die omstandigheden foto's mooi gelijkmatig belicht te krijgen.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:23 schreef wonderer het volgende:
Waarom is deze foto zo donker? (heb het origineel geupload voor de EXIF info).
Ik heb daarna met dezelfde instellingen (nou ja, hij stond op auto) prima belichte foto's gemaakt. Waarom is deze dan zo donker?
Je foto is technisch gezien niet donker. Zo ziet je camera het tenminste. De weg is mooi grijs, de lucht net niet helemaal wit en de bomen net niet helemaal zwart.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:23 schreef wonderer het volgende:
Waarom is deze foto zo donker? (heb het origineel geupload voor de EXIF info).
Ik heb daarna met dezelfde instellingen (nou ja, hij stond op auto) prima belichte foto's gemaakt. Waarom is deze dan zo donker?
Het lijkt erop dat je met tegenlicht gefotografeerd hebt? Aan de lensflares te zien is het midden op de dag en staat de zon op '11 uur'.quote:Op woensdag 13 september 2006 17:23 schreef wonderer het volgende:
Als je niet in RAW hebt geschoten krijg je de echt wit uitgebeten stukken niet meer terug, maar om het geheel een minder overbelichte indruk te geven kan je met levels wat aan het middelste schuifje rommelen, dan worden ze al wat minder flets.quote:Op zaterdag 16 september 2006 11:42 schreef Fixers het volgende:
Deze komen ook uit die negen straatjes serie:
[afbeelding]
[afbeelding]
Te hard ingeflitst op de lichte kleding. Dat heb ik al door. Maar kan iemand me mischien vertellen hoe ik het geheel met photoshop een beetje kan uitbalanceren. Alleen de lichste delen zijn overbelicht door de harde reflectie (en ik had mijn mijn lichtmeting al op center-weighted gezet in plaats van de standaard matrix). Maar ik wil ze eigenlijk graag afdrukbaar hebben. Volgens mij dodge/burn functie maar dat heb ik nooit echt begrepen.
Helaas geen raw, maar jpeg. Maakt dat zo heel veel uit in dit geval dan?quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:32 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Als je niet in RAW hebt geschoten krijg je de echt wit uitgebeten stukken niet meer terug, maar om het geheel een minder overbelichte indruk te geven kan je met levels wat aan het middelste schuifje rommelen, dan worden ze al wat minder flets.
In Raw blijft veel meer informatie bewaard. Als je dan de exposure aanpast is het witte opeens niet meer wit maar heeft nog doortekening.quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:36 schreef Fixers het volgende:
[..]
Helaas geen raw, maar jpeg. Maakt dat zo heel veel uit in dit geval dan?
Aha ikke snap: de jpeg compressie heeft de weinige details die in het overbelichte witte deel zit nog verder teruggebracht of zelfs verwijderd.quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:45 schreef pea4fun het volgende:
[..]
In Raw blijft veel meer informatie bewaard. Als je dan de exposure aanpast is het witte opeens niet meer wit maar heeft nog doortekening.
Ja, en de burntool maakt info die er zit beter zichtbaar, zit er geen info, dan wordt het alleen maar grijs als je pech hebt, kijk maar op wat ik heb geprobeerd, daar zit een grijze vlek op de band van haar rechterschouder (voor de kijker links)quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Aha ikke snap: de jpeg compressie heeft de weinige details die in het overbelichte witte deel zit nog verder teruggebracht of zelfs verwijderd.
Bedankt voor de info. Dinsdagavond maar eens mee aan de slag.quote:Op zaterdag 16 september 2006 16:01 schreef dvr het volgende:
Een foto heeft op zich geen afmeting in centimeters. Hij heeft alleen een afmeting in pixels (breed en hoog) en je kunt hem op iedere willekeurige grootte afdrukken.
Sommige programma's laten je de grootte wel in cm aanpassen (met Resize of Resample), maar dan gaan ze altijd uit van een bepaalde resolutie. Bijvoorbeeld dat je je foto op 300dpi ('dots per inch') zult willen afdrukken. Als je een foto dan bv 7,62cm breed maakt (wat toevallig 3,00 inch is) dan wordt hij verkleind tot 900 pixels breed. Maar ook die verkleinde foto kun je dan nog steeds op allerlei andere formaten afdrukken; hij is alleen maar optimaal gemaakt voor een afdruk op 300dpi.
Meestal is het het beste om de foto gewoon maar te laten zoals hij is, en pas bij het afdrukken te zeggen hoe groot hij op papier moet komen. Je software en de printer maken er dan een zo goed mogelijke afdruk van, en dat gaat van een grote foto met veel informatie nou eenmaal beter dan van een kleintje.
In de printdialoog van Irvanview staat rechtsonder aangegeven hoe groot je foto op de afdruk wordt. Die grootte kun je in datzelfde venster aanpassen onder Print Size | Custom. Dat is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier. Je zou je foto's ook met z'n allen op een A4tje kunnen zetten in Word of een DTP-programma, en daarin hun formaat precies instellen.
De compressie heeft daar niks mee te maken. Als het een tiff of bitmap bestand was geweest (dus een bestand zonder lossy compressie), dan had je alsnog geen detail terug kunnen halen, want een vlak met 100% witte pixels blijven pixels zonder onderling verschil.quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Aha ikke snap: de jpeg compressie heeft de weinige details die in het overbelichte witte deel zit nog verder teruggebracht of zelfs verwijderd.
quote:Op maandag 25 september 2006 22:35 schreef wonderer het volgende:
Een Eend
ISO naar beneden en sluitertijd omhoog? Ik zeg ook maar wat.
Ja, genomen met statiefquote:Op maandag 25 september 2006 23:02 schreef wonderer het volgende:
Heb je een statief? Hm, lager dan 100 ISO gaat moeilijk, denk ik...
Ruisfilter eroverheen halen?
hmm,quote:Op maandag 25 september 2006 23:05 schreef Gizz het volgende:
Wat vind je van gewoon overdag schieten en dan flink onderbelicht? Je hebt dan geen ruis en de foto ziet er verder hetzelfde uit, want je hebt nu ook al niet specifiek nachtlicht ofzo.
Ik zou inderdaad gaan experimenteren met de tijd. Als het net donker is, is er een moment waarop je ogen geen -of nauwelijks- kleur waarnemen, maar je camera wel. Daar zou je dus mooi gebruik van kunnen maken om meer kleur te krijgen. Je iso op 100 zetten en je sluitertijd eventueel aanpassen helpt je van je ruis af.quote:Op maandag 25 september 2006 23:07 schreef eer-ik het volgende:
Morgen dan maar eens overdag een fototje van 't wagentje knallen, en dan nog 's avonds en later op de avond proberen
Het is een beetje late reactie maar ik zag wat commentaar over de overbelichting van deze beelden dat er geen detail meer in zou zitten. Ook dat het met de burn tool slecht te verbeteren is. Er is alleen wel een ander - heel simpel - trucje.quote:Op zaterdag 16 september 2006 11:42 schreef Fixers het volgende:
Deze komen ook uit die negen straatjes serie:
[afbeelding]
[afbeelding]
Te hard ingeflitst op de lichte kleding. Dat heb ik al door. Maar kan iemand me mischien vertellen hoe ik het geheel met photoshop een beetje kan uitbalanceren. Alleen de lichste delen zijn overbelicht door de harde reflectie (en ik had mijn mijn lichtmeting al op center-weighted gezet in plaats van de standaard matrix). Maar ik wil ze eigenlijk graag afdrukbaar hebben. Volgens mij dodge/burn functie maar dat heb ik nooit echt begrepen.
Volgens mij is idd de scherpte niet helemaal perfect. Verder is de foto een beetje 'plat', hij kan wel wat meer contrast gebruiken. Ik weet niet hoe groot het canvas uiteindelijk moet worden maar veel ruimte heb je niet denk ik. Zodra je gaat vergroten verlies je altijd scherpte en die is al niet optimaal. Ik hoop dat je er wat mee kan.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:04 schreef janeway het volgende:
Voor het 12,5 jarig huwelijk van mijn broer geven we een foto op canvas kado. Nu levert hij deze foto aan
[afbeelding]
Origineel vindt je hier
Nu vind ik de foto niet helemaal je dat maar ik weet niet wat ik er niet ok aan vindt.
Scherpte? kleur? ik kan er niet goed de vinger op leggen
Kan iemand me op weg helpen? IIg lijkt het formaat mij niet groot genoeg kan ik dat dan simpel vergroten door het formaat te wijzigen?
Groeten Janeway
Heb er een beetje mee zitten spelen, weet niet of je het wat vind.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:04 schreef janeway het volgende:
Voor het 12,5 jarig huwelijk van mijn broer geven we een foto op canvas kado. Nu levert hij deze foto aan
[afbeelding]
Origineel vindt je hier
Nu vind ik de foto niet helemaal je dat maar ik weet niet wat ik er niet ok aan vindt.
Kan iemand me op weg helpen? IIg lijkt het formaat mij niet groot genoeg kan ik dat dan simpel vergroten door het formaat te wijzigen?
Groeten Janeway
Hmmm.... Ik vond persoonlijk de bewerking in kleur niet passen op de een of andere manier. Misschien is zwart/wit beter?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:04 schreef janeway het volgende:
[afbeelding]
Origineel vindt je hier
Groeten Janeway
Deez is een stuk leuker om naar te kijkenquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:11 schreef Shadow47 het volgende:
Daar ga ik weer
Vind zwart/wit beter passen dan sepia bij zo'n jong knulletje!!
Gelijk even gecropt...
http://i12.tinypic.com/2hgwtwi.jpg
Zoiets?
Met een polarisatiefilter om schitteringen van het oppervlak te reduceren.quote:Op zondag 8 oktober 2006 04:08 schreef ElizabethR het volgende:
HOE kun je het beste door water heen fotograferen
Dat is natuurlijk vers 2quote:en dan ook nog een leuke plaat overhouden??
Zou je even moeten proberen of het werkt, maar op Manual zetten, (flitser uit!):quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:24 schreef Roeni3 het volgende:
Ik probeerde gisteren wat te kloten met inflitsen, maar het resultaat vind ik niet echt ok. Heeft iemand tips om een mooier resultaat te krijgen (de foto is onbewerkt)?
[afbeelding]
Model: Fujifilm S9500
Aperture: 6,4
Exp bias: 0
ISO: 80
Shutterspeed: 1/750
Flitser: 'donkerste' stand
Mn maximale aperture is maar F11quote:Op zondag 8 oktober 2006 14:01 schreef Shadow47 het volgende:
[..]
Zou je even moeten proberen of het werkt, maar op Manual zetten, (flitser uit!):
- zet je camera op de laagste ISO waarde
- Aperture helemaal dicht (hoogste getal, meestal f/22)
- Sluitertijd instellen zodat je achtergrond onderbelicht is (2 of 3 stops)
- Flitser aanzetten en de sterkte op -1.7 of -2 zetten
- foto nemen!
Je hebt dan niet echt diepte door vervaging, maar wel door middel van donker/licht.
Hou trouwens ook rekening met de flitsafstand, dat je wel goed je onderwerp belicht. Dit hangt af van je flitser (interne of externe) en kan je meestal wel in het boekje opzoeken. Anders op internet even zoeken of je tabellen kan vinden met de flitsafstanden bij deze ingestelde waarden.
Succes!!![]()
f/11 is je minimale diafragmaquote:Op zondag 8 oktober 2006 14:27 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Mn maximale aperture is maar F11? W.b. dat onderbelichten: zal ik die referentiewaarden nog eens echt moeten gaan leren ook
. Weet nooit hoe welke aperture zich moet verhouden tot welke sluitertijd enzo. Maar ik kan dat neem ik aan ook wel redelijk bepalen aan de hand van de lichtmeter (een horizontaal balkje waarboven een 'streepje' aangeeft hoe je onderwerp belicht is).
Thanks voor de tips iig!
Aah, okquote:Op zondag 8 oktober 2006 15:02 schreef Xilantof het volgende:
[..]
f/11 is je minimale diafragma
En dat kan best. Compactcamera's hebben vaker een groter minimaaldiafragma dan een objectief van een Dsrl (lang verhaal over scherptediepte en sensorformaat...).
als het goed is geeft je camera in de manuele stand inderdaad aan wanneer een foto goed belicht is. Dus als je je diafragma bepaald (f/11) dan moet je gewoon de sluitertijd dusdanig instellen dat je belichting 2 stops onder het "goed belichtte foto"-streepje is (die zit vaak in het midden).
Als je sluitertijd te lang wordt, moet je we lzorgen voor een statief natuurlijk.
Ik zie geen plaatje?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:18 schreef Dizer het volgende:
[afbeelding]
Kan iemand hier de zwarte achtergrond zwarter (en minder korreliger maken) en de haai zelf ook minder korreliger en eventueel duidelijker qua kleuren?
Thx
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |