Het gaat mij niet zozeer om deze kwestie, maar een probleem met Zembla is natuurlijk dat ze nagenoeg uitsluitend matige uitzendingen maken. Behalve dan als ze echt slechte journalistiek bedrijven natuurlijk.quote:Op zondag 14 mei 2006 13:14 schreef SCH het volgende:
Ik vind wel dat je teveel naar Zembla wijst, die hebben gewoon een matige uitzending gemaakt maar verder niks verkeerd gedaan. Zij maken het relletje niet dat nu ontstaat.
quote:De programmamakers van Zembla hebben het voor elkaar: minister Verdonk gaat de naturalisatie van Ayaan Hirsi Ali opnieuw onderzoeken. Vorige week verkondigde Zembla dat Hirsi Ali destijds loog over haar vluchtverhaal. Het gekke is: Hirsi Ali heeft dat al veel eerder verteld.
Dit is toch oud nieuws?
Eindredacteur Kees Driehuis: ‘Is er ooit een programma geweest over het vluchtverhaal van Hirsi Ali?’ Regisseur Jos van Dongen: ‘Ik schaam me voor mijn vak dat we dit niet eerder hebben gedaan.’
Jullie suggereren dat Hirsi Ali liegt over haar angst voor haar familie, omdat ze niet wilde trouwen met de uitverkozen man. Volgens jullie bestaat er geen eerwraak in Somalië?
Van Dongen: ‘Dat heb ik zes keer gecheckt.’ Driehuis: ‘Stuur maar rapporten op waarin dat wel staat. Stuur ze dan! Wij wachten!’
Er is een VN-rapport uit 2002 waarin dat letterlijk is te lezen.
Driehuis: ‘Wij zijn op zoek gegaan naar voorbeelden van eerwraak bij Somaliërs in Nederland. Volgens deskundigen zijn die er niet.
Haar broer zegt dat hem is ‘gegarandeerd’ dat zijn uitspraken niet tegen haar worden gebruikt.
Van Dongen: ‘Ik gebruik zijn uitspraken toch niet tegen haar? Ik vertel wat de waarheid is.’
Is dat de waarheid, dat ze bij haar bruiloft was?
Driehuis: ‘We hebben drie mensen die zeggen dat ze er wel was, en een dat ze er niet was. Maar we hebben geen foto waarop ze met zijn allen voor het altaar staan. Dat niet.’
Haar broer heeft de verklaring over de bruiloft ingetrokken. Er zijn geruchten verspreid dat hij is betaald. Klopt dat?
Driehuis: ‘Hij heeft op ons verzoek een vrij ingewikkelde reis gemaakt van tien dagen. Wij vonden het fatsoenlijk hem een onkostenvergoeding van 20 dollar per dag te geven.’
Dan is er nog het gerucht dat jullie in Somalië in paniek waren, omdat de terugvlucht er niet was. Jullie zouden je opgesloten hebben gezeten in een hotelkamer en de Nederlandse vertegenwoordiging hebben gesmeekt jullie te helpen.
Van Dongen: ‘Is dat relevant? Waarom wordt de bal nu bij ons neergelegd?’ Driehuis: ‘Wat maakt dat in godsnaam uit? Ze hadden de terugvlucht gemist. Somalië is een ingewikkeld land. De enige veilige plek was dat hotel. Ik heb de Nederlandse vertegenwoordiging gebeld om te helpen. Maar wij hebben niemand gesmeekt.’
Ik las het ook. VOlgens mij heeft Zembla trouwens ook nog nooit een documentaire gemaakt over het SS verleden van prins Bernhard, misschien moeten ze dat toch eens doen, kunnen ze postuum een debat gaan voeren of prinses Beatrix wel als Nederlandse is verwekt met zo'n vader die natuurlijk naar de thans geldende regels nooit het Nederlanderschap had kunnen verkrijgenquote:Op maandag 15 mei 2006 10:32 schreef basilisk het volgende:
Uit de Volkskrant:
[..]
Eerwraak in Somalie komt dus wel degelijk voor. Daarnaast was die broer helemaal niet bij de bruiloft en is er ook helemaal geen bewijs voor het feit dat Hirsi Ali bij haar bruiloft aanwezig was.
dat berichtje was van gister. Inmiddels heeft een andere journalist er blijkbaar naar gekeken:quote:Op zondag 14 mei 2006 21:40 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)uit_Kamer_te_stappen
http://www.volkskrant.nl/(...)_aan_zichzelf_houdenquote:Dijkstal: Hirsi Ali moet eer aan zichzelf houden
Van onze verslaggever
OUDENBOSCH/DEN HAAG - Kamerlid Hirsi Ali (VVD) moet overwegen op te stappen als parlementariër nu duidelijk is dat zij heeft gelogen om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen.
Dit advies gaf oud-minister Dijkstal van Binnenlandse Zaken zondag aan zijn partijgenote. VVD-minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken laat onderzoeken of de naturalisatie correct is verlopen.
Zaterdag suggereerde de minister dat naturalisatiebesluiten op basis van onjuiste informatie na twaalf jaar niet meer zijn terug te draaien. Hirsi Ali zou in dat geval niet van die verjaringstermijn profiteren, zij kreeg haar paspoort in 1997.
In het tv-programma Buitenhof zei Dijkstal zondag dat de geloofwaardigheid van Hirsi Ali in het geding is. ‘Zij moet onder ogen zien of ze de eer niet aan zichzelf moet houden.’
Ook de VVD heeft volgens Dijkstal een probleem. De partij propageert een strikt asielbeleid terwijl een van haar beeldbepalende politici haar vluchtverhaal heeft verzonnen. Dijkstal: ‘De prangende vraag is hoe de VVD deze harde lijn combineert met Hirsi Ali.’
GroenLinks-fractievoorzitter Halsema vindt dat vooral de VVD iets te verwijten valt. ‘Alle partijprominenten kenden het ware verhaal, maar hebben uit electorale overwegingen ja gezegd tegen Hirsi Ali. Dat is een onhoudbare positie.’
regels zijn regels dus ook voor ayaan. zij staat niet boven de wet.quote:Op maandag 15 mei 2006 10:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik las het ook. VOlgens mij heeft Zembla trouwens ook nog nooit een documentaire gemaakt over het SS verleden van prins Bernhard, misschien moeten ze dat toch eens doen, kunnen ze postuum een debat gaan voeren of prinses Beatrix wel als Nederlandse is verwekt met zo'n vader die natuurlijk naar de thans geldende regels nooit het Nederlanderschap had kunnen verkrijgen![]()
Maar dat hoeft toch geen verbazing te wekken? Het is niet voor niets dat bijna alle joden zijn uitgeroeid in WOII. Dit soort verachtelijk gedrag zit ingebakken in (althans een deel van de) de Nederlandse volksaard.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Een nieuw dieptepunt. Blijkbaar is voor het saboteren van gekozen volksvertegenwoordigers alles geoorloofd, ook het actief zoeken en publiceren van gegevens met als doel één van die volksvertegenwoordigers, een immigrante uit hét voorbeeld van een mislukte staat, te ''neutraliseren''.
Dit is pure NSB-mentaliteit. Het slag mensen dat ook voor het eigen (politieke) gewin Anne Frank zou verraden.
Zo'n sterk argument heb ik niet meer gehoord sinds Thom de Graaf met een dagboek liep te zwaaien...quote:Op maandag 15 mei 2006 11:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Dit is pure NSB-mentaliteit. Het slag mensen dat ook voor het eigen (politieke) gewin Anne Frank zou verraden.
Nou nou nou - zo praatje niet over VVD-ers.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Een nieuw dieptepunt. Blijkbaar is voor het saboteren van gekozen volksvertegenwoordigers alles geoorloofd, ook het actief zoeken en publiceren van gegevens met als doel één van die volksvertegenwoordigers, een immigrante uit hét voorbeeld van een mislukte staat, te ''neutraliseren''.
Daar was nog niemand achter.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:00 schreef columnist het volgende:
Naast alle dingen die Ayaan zegt over integratie/allochtonen vrouwen/de is islam als achterlijke cultuur vind ik de meest krachtige boodschap die ze heeft, dat de islam een gevaar is voor de wereld.
Hirshi ali is gekozen en niet Hirshi magam of zoiets. en met zo veel leugens op zak ben je al bankroet als politicus of je moet Bush heten.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Nee hoor - is prima. Gaat Taida ook doen.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:47 schreef Gia het volgende:
Goed, stel men neemt haar het Nederlanderschap af, omdat ze gelogen heeft over naam en geboortedatum en we geven haar een verblijfsvergunning. Uitzetten lijkt me niet verstandig en niet wenselijk gezien wat er met haar zus gebeurd is.
Dan vraagt ze toch gewoon opnieuw het nederlanderschap aan op grond van de nieuwe situatie.
En die is: Hirsi magan, geboren in 1969 in Somalië, goed geïntegreerd in Nederland, spreekt perfect nederlands. Heeft momenteel nergens anders de vluchtelingenstatus en woont al langer dan 5 jaar in Nederland.
Geen enkel probleem, toch?
Verschrikkelijk gewoon. Alsof de holocaust opnieuw wordt uitgevoerd wanneer men journalistiek bedrijft.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:17 schreef Godslasteraar het volgende:
ook het actief zoeken en publiceren van gegevens
Die woont op het moment van aanvraag niet langer dan 5 jaar in Nedeland. Niet eens 3 jaar.quote:
Van mij hoeft Ayaan helemaal niet weg. Het kan niet eens dat haar het Nederlanderschap wordt ontnomen.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Die woont op het moment van aanvraag niet langer dan 5 jaar in Nedeland. Niet eens 3 jaar.
Heeft geen verblijfsvergunning.
Dus, kan niet naturaliseren.
Maar toch fijn dat je het prima vindt als Ayaan dat doet.
Of dat niet ontnomen kan worden , zou ik zo 123 niet weten maar 't blijkt dat vrouwen beter kunnen liegen en mannen er steeds weer intrappen.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij hoeft Ayaan helemaal niet weg. Het kan niet eens dat haar het Nederlanderschap wordt ontnomen.
Maar toch fijn dat van jou de ene mevrouw wel mag liegen en de andere niet.
Relevante vraag hierop is:quote:Op maandag 15 mei 2006 11:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij hoeft Ayaan helemaal niet weg. Het kan niet eens dat haar het Nederlanderschap wordt ontnomen.
Indien haar naturalisatieverzoek geldig is is deze discussie verder natuurlijk ook zinloos.quote:Onduidelijk is echter nog of Hirsi Ali ook bij haar naturalisatieverzoek in 1997 loog, of alleen bij haar asielaanvraag in 1992.
Ik vind die hele discussie over of ze evt. weg zou moeten zinloos.quote:Op maandag 15 mei 2006 12:03 schreef nikk het volgende:
Indien haar naturalisatieverzoek geldig is is deze discussie verder natuurlijk ook zinloos.
Dit heeft weinig met journalistiek te maken. Het is een video-column in de vorm van een documentaire. Waarheidsvinding hebben de makers ervan allang overboord gegooid. Was er onlangs niet nog heisa over een uitzending over Google? Hoe men toen ook daar bepaalde gegevens achterwege liet, en alles er aan deed de uitzending zo spannend mogelijk te maken? De waarheid? Die deed er niet toe.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:51 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Verschrikkelijk gewoon. Alsof de holocaust opnieuw wordt uitgevoerd wanneer men journalistiek bedrijft.
Ongelooflijk zwak natuurlijk om niet welgevallige informatie af te doen als sabotage en neutralisatie.
Hirsi Ali heeft volgens mij altijd gestaan voor een ruimhartiger asielbeleid, ook ten opzichte van economische vluchtelingen. Hoe dit de geloofwaardigheid van de VVD moet raken begrijp ik ook niet helemaal. Kennelijk vond de VVD de kwestie niet noemenswaardig. En laten we wel wezen, het is ook niet alsof er een moord is gepleegd...quote:Op maandag 15 mei 2006 12:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind die hele discussie over of ze evt. weg zou moeten zinloos.
Voor mij gaat de discussie over de geloofwaardigheid van de VVD en mevrouw Ali en over het asielbeleid.
quote:Eurocommissaris Kroes wist niet van leugens Hirsi Ali
Uitgegeven: 15 mei 2006 11:04
Laatst gewijzigd: 15 mei 2006 11:13
BRUSSEL - Europees Commissaris Neelie Kroes was niet op de hoogte van het feit dat VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali bij haar asielaanvraag in Nederland niet de volledige waarheid heeft verteld. "Mevrouw Kroes wist niet dat Hirsi Ali economisch is geweest met de waarheid of dat er onnauwkeurigheden waren", aldus de woordvoerder van de Eurocommissaris maandag. Kroes werkte in het verleden actief mee aan de overstap van het Kamerlid van de PvdA naar de VVD.
"Maar zelfs als Hirsi Ali maar drie oorlogen van vijf zou hebben meegemaakt, dan nog is zij iemand die erg veel heeft moeten doorstaan. Ze is nu niet precies opgegroeid in een lommerrijke buitenwijk van Amsterdam, van waaruit ze elke dag vrolijk naar school kon fietsen", aldus de woordvoerder verder.
De top van de VVD was er bij de komst van Hirsi Ali al van op de hoogte dat zij destijds had gelogen om een verblijfsvergunning in Nederland te krijgen. Zo had ze bij aankomst in ons land in 1992 een andere naam, leeftijd en een ander vluchtland opgegeven.
http://nu.nl/news/732433/(...)ugens_Hirsi_Ali.html
Hoezo liegen? Ze heeft dit al jaren geleden toegegeven.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Hirsi Ali wel maar de VVD niet. Dit verhaal botst juist met het huidige beleid van de VVD, dat kaatst terug als een boemerang en dat vind ik wel vermakelijk. Ook niet meer dan dat.quote:Op maandag 15 mei 2006 12:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Hirsi Ali heeft volgens mij altijd gestaan voor een ruimhartiger asielbeleid, ook ten opzichte van economische vluchtelingen. Hoe dit de geloofwaardigheid van de VVD moet raken begrijp ik ook niet helemaal. Kennelijk vond de VVD de kwestie niet noemenswaardig. En laten we wel wezen, het is ook niet alsof er een moord is gepleegd...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |