OK, het is niet echt treinnieuws, maar de meesten lezen hier toch t meest:
quote:
College gunt concessie openbaar vervoer in noord en zuidwest Fryslân
aan Connexxion
De concessie voor het openbaar vervoer in Noord en Zuidwest Fryslân
wordt voorwaardelijk aan Connexxion gegund. Dat besluit heeft het
college van Gedeputeerde Staten gisteren genomen. Connexxion heeft de
beste aanbieding gedaan in de aanbesteding van het openbaar vervoer in
dit concessiegebied. Zij breidt bijvoorbeeld het aantal busritten uit
met 47% en komt met een innovatieve vorm van vraaggericht openbaar
vervoer. Daarmee krijgt het openbaar vervoer in Noord en Zuidwest
Fryslân een impuls. Het aanbod van Connexxion sluit ook goed aan bij
het nieuwe OV-beleid van de provincie. De concessie geldt voor zes
jaar (2007-2013) en kent een provinciale bijdrage van 12,5 miljoen
euro per jaar.
In totaal is van drie vervoerders een offerte ontvangen: Arriva
Personenvervoer Nederland BV, Veolia/BBA en Connexxion Openbaar
Vervoer NV. De uitkomst van de beoordeling is dat Connexxion de
'economisch meest voordelige aanbieding' heeft gedaan. Het meest in
het oog springende element uit haar aanbieding is dat zij met kleinere
bussen vaker gaan rijden. Mede hierdoor wordt het aantal busritten in
Noord en Zuidwest Fryslân uitgebreid met 47% (t.o.v. de huidige
situatie). Het aantal busritten wordt zelfs 20% hoger dan voor de
invoering van de forse bezuinigingsslag in 2004. Connexxion biedt
daarmee aanzienlijk meer ''dienstregelingsuren''. Om die uitbreiding
te realiseren zal Connexxion 100 extra chauffeurs gaan werven.
Het aanbod van Connexxion op hoofdlijnen:
-Circa 95% van de inwoners van Noord en Zuidwest Fryslân krijgt op
werkdagen van vóór de ochtendspits tot aan het begin van de avond de
beschikking over openbaar vervoer met vaste ritten in een frequentie
van minimaal één keer per uur. Op dit moment is dat circa 90%.
-Het aantal busritten op de drukke buslijnen tussen de grotere kernen
wordt aanzienlijk uitgebreid. Het aantal busritten wordt in de
drukkere perioden (ochtendspits en een groot deel van de middaguren)
uitgebreid van twee per uur naar drie of vier per uur. En in de
avonduren en op zaterdag en zondag wordt het aantal ritten uitgebreid
van één keer per uur naar twee keer per uur.
-Een innovatieve vorm van vraaggericht openbaar vervoer, waarbij
inwoners van 23 kernen in Noord en Zuidwest Fryslân ná de ochtendspits
worden bediend door een vaste lijn die een klein stukje extra rijdt.
Reizigers kunnen daardoor profiteren van een vaste dienstregeling en
hoeven dus ook de toeslag van ¤ 2,-- per reis niet te betalen. De
reizigers dienen zich aan te melden door middel van een druk op de
knop bij de speciale 'groene zuil' die Connexxion gaat plaatsen in de
dorpskernen.
-Een groot deel van het wagenpark (109 van de in totaal 141 bussen)
dat Connexxion in Noord en Zuidwest Fryslân gaat inzetten bestaat uit
nieuwe, comfortabele, zeer milieuvriendelijke en goed toegankelijke
bussen.
-Connexxion gaat uitgebreide marketingcampagnes uitvoeren en verwacht
daarmee een reizigersgroei van 40% te kunnen realiseren.
-Connexxion heeft een aantrekkelijke aanbieding gedaan voor het laten
rijden van alle bussen op biodiesel. Daarover worden in een later
stadium afspraken gemaakt.
Zoals blijkt heeft Connexxion wat betreft de omvang èn de kwaliteit
van het aanbod een zeer goede aanbieding gedaan. Uit de vergelijking
van de aanbiedingen blijkt dat zij ook als beste uit de bus komt.
Daarom heeft het college besloten om de concessie voor het verrichten
van het openbaar vervoer in Noord en Zuidwest Fryslân voor de komende
zes jaar voorwaardelijk te gunnen aan Connexxion.
Vertraging in besluitvorming over gunning concessie
De besluitvorming over de gunning is vertraagd om juridisch advies in
te kunnen winnen over een onzorgvuldigheid van het externe bureau dat
de aanbesteding heeft begeleid. Dat bureau heeft - in de eindfase van
de procedure - de afzonderlijke gespreksverslagen met de vervoerders
per abuis verzonden aan alle inschrijvers. In deze verslagen zijn de
gesprekken weergegeven die de provincie en het begeleidende bureau met
de inschrijvers voerde. Voor het college was dat aanleiding om met
behulp van extern juridisch advies na te gaan of deze fout gevolgen
zou moeten krijgen voor het verdere verloop van de
aanbestedingsprocedure.
Dit extern juridisch advies geeft aan dat de niet correcte verzending
geen aanleiding kan zijn om de lopende aanbestedingsprocedure te
stoppen. De belangrijkste afweging daarin is dat de ze verzending niet
van invloed is geweest op de ingediende offertes. De offertes zijn al
op 17 maart 2006 ingediend, de daaropvolgende gesprekken werden op 30
maart gevoerd, de laatste bijeenkomst van de beoordelingscommissie was
op 3 april en de niet correcte verzending vond pas plaats op 4 april.
Dat de inschrijvers achteraf inzage kregen in de gesprekgegevens heeft
daarmee op geen enkele manier invloed gehad op de ingediende offertes.
Er is daarmee dan ook geen grondslag om met een beroep op (Europese)
aanbestedingsregels de in gang gezette aanbestedingsprocedure te
staken.
Goed nieuws voor Friesland
![]()
Nieuwe bussen en meer ritten in Noord-Friesland en Zuid-West-Friesland
Hou zou het stadsbus verkeer Leeuwarden worden?